English version Italiano magyar változat
nyil Nyitólap
nyil Püspökök
nyil Katolikus Lexikon
nyil Könyvtár

Ajánló
Családjaink.hu
Eucharisztikus Kongresszus
Katolikus Karitász
Liturgia.hu
Magyar Kurír
Új Ember
Vatikáni Rádió
Szent István Rádió, Eger
Mária Rádió
nyil Katolikus média bővebben





Erdő Péter bíboros szentbeszéde az Isteni Irgalmasság bazilikája magyar kápolnájának megáldási szentmiséjén
2004. október 12., kedd 09:26

Honlapunkon közöljük Dr. Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom-budapesti érsek október 9-i krakkói szentbeszédét.
Eminenciás Bíboros Úr, Excellenciás Érsek és Püspök Urak, Főtisztelendő Oltártestvérek, Krisztusban Kedves Testvérek!

Ünnepi örömmel gyűltünk ma egybe a Szentek Közössége kápolna felszentelésére. Ezt a kápolnát a magyar Egyház fogadalmi adományaként ajánljuk fel az Isteni Irgalmasságnak. Méltó kifejezése ez a magyar kápolna a lengyel és a magyar nép, a lengyel és a magyar Egyház ősi barátságának és testvéri szeretetének. Ha végigtekintünk a kápolna gyönyörű mozaikjain, nem csupán magyar szenteket és boldogokat látunk, hanem olyan szenteket is, akik a régió népei számára fontos tanúságtevői voltak Isten Irgalmasságának és Krisztus szeretetének.

A mai evangélium különös módon szól a szeretetről. Beszél egyszer arról, hogy az Isten irántunk való szeretete a példakép: ezt kell utánoznunk nekünk is. "Amint engem küldött az Atya, amint engem szeret az Atya, úgy szeretlek én is titeket."

Elindul a szeretet nagy körforgása az Atyától a Fiún keresztül az emberekhez. És aztán, első feladatunk, ami ebből következik, hogy maradjunk meg Jézus szeretetében. Vagyis legyünk hűségesek ehhez a szeretethez, értékeljük ezt a szeretetet, viszonozzuk ezt a szeretetet.

De ezzel együtt azt is halljuk a mai evangéliumban, hogy mi is úgy szeressük egymást, mint ahogyan Jézus szeret bennünket, s amint az Atya szereti Jézus Krisztust.

Ez utóbbi szeretet-parancs nagyon különös hangsúlyt tartalmaz. Hiszen olvasunk másutt az evangéliumban az ellenségszeretetről, olvasunk arról, hogy abban kell utánozni az Atya irántunk való szeretetét, hogy amint ő „fölkelti napját jókra és gonoszakra egyaránt”, úgy nekünk is szeretettel kell lennünk az emberek iránt, akár jót tesznek nekünk, akár pedig az ellenségeink.

De a mai evangélium valami mást mond el a szeretet titkáról. Arról beszél, hogy a krisztuskövetőknek, a krisztustanítványoknak különös módon kell szeretniük egymást. Nem az ellenségszeretet vagy az általános szeretet parancsa az, amit a mai evangéliumban hallunk, hanem arra kapunk felhívást, hogy az Egyház tagjai, a Krisztus követői, egészen különleges módon szeressék egymást. Szeressék egymást, mert meglátják egymásban Krisztus képét. Nemcsak a teremtés alapján, de a keresztség alapján is. És így a hívőknek, az Egyháznak ez a belső szeretetközössége jellé válik a világ számára. Ugye, azt olvassuk az Újszövetségben: "arról ismerjenek meg benneteket, hogy szeretitek egymást" (Jn 13,35). És ez a jel egyben meghívás a bekapcsolódásra, meghívás, hogy ehhez a szeretetközösséghez tartozzunk, hogy ezen keresztül kapcsolódjunk bele az Atya és Fiú szeretetének áramába.

De ez a meghívás azt jelenti, hogy ez a szeretet egyben erőt is közöl, vagyis az Egyházon belül a szeretetnek mintegy szakramentális, szentségi ereje van. Ennek egészen különleges, talán a legkiemelkedőbb megjelenése a házasság szentsége. Erről azt olvassuk, hogy Krisztus és az Egyház egymás iránti szeretetére, titkára vonatkoztatja az apostol a keresztények között férj és feleség szeretetét. Látjuk itt is: a keresztségre tekintettel ez a kölcsönös szeretet valami különleges, szakramentális erőt ad. Ha a II. Vatikáni Zsinat tanítása szerint bátran elmondhatjuk, hogy az Egyház az üdvösség jele és művelője a világban, akkor jogosult az a kérdés is, hogy miben ismerhetjük fel az Egyház szentségi jelét. A társadalmilag is látható, Krisztus akaratából egységgé szervezett közösségben, de ezen belül mindazokban a látható és érzékelhető kapcsolatokban is, amelyek a megkeresztelt emberek közötti áldozatkész szeretetet és különleges összetartást fejezik ki.

Ez az a szeretet, amiről a mai evangélium szól. A hívők között, a hívő közösségen belüli szeretetnek ilyen szinte szentségi erejű szeretetnek kell lennie, amely tanúságot tesz és közvetíti az Isten irántunk való szeretetét.

Éppen ezért nagyon nagy a felelősségünk. Nagyon nagy a felelősségünk, hogy hogyan szólunk hozzá az Egyház ügyeihez, hogyan próbálunk javításokat javasolni, hogyan próbálunk értékeket fenntartani vagy megvédeni, ha meg vagyunk róla győződve, hogy méltók arra, mert ez a belső, ez az egymás közötti szeretet, az egyházi működésünk és tanúságtételünk lényegét alkotja.

Ehhez éleslátásra van szükségünk, különös erőre és figyelemre, hogy Jézus példáját tartsuk a szemünk előtt.

Szeretett Ő mindenkit. Életét adta az egész világért, jókért és rosszakért egyaránt. De mégis különös szeretettel gyűjtötte maga köré a tanítványait. Különös szeretettel tanította azokat, akik hittek a szavában. Valami ilyesmiről van itt is szó, ennek a bensőséges, Krisztus körül összegyűlő közösségnek a szeretetéről. És ez az a szeretet, amelyet a keresztény család is megjelenít. Keresztény közösség lesz az, ahol a családtagok egymás közötti szeretete Isten szeretetét jeleníti meg. Ezért nem mindegy, hogy csupán jó családunk van, vagy igazi, jó, keresztény családban élünk. Ez még magasabb fokra emeli azt a természetes jót és szeretetet, ami az emberek között a családban megvalósul.

Az ilyen családoknak a szíve mindig az édesanya, az ő hivatása tehát az Egyházon belül is, a családján belül is egészen különleges, teológiailag kiemelkedő hivatás. De az édesapák és a testvérek szeretete is fontos erő a családok életében. Ha a Szentírás szavait figyeljük, magáról Istenről, az Isten szavára hallgató emberről, az emberi közösségről, gyakran a család életéből vett fogalmakkal szól. Isten atyasága, az istengyermekség, a testvéri szeretet a keresztények között nehezen érthető és érzelmileg megragadható olyan emberek számára, akik saját életük során nem tapasztalták meg a családi közösségben ennek a szeretetnek a hitelességét.

Nemcsak a család fejezheti ki a hívők egymás iránti szeretetének tanúságtételét. A nagyobb közösségek, a népek életét, belső rendjét és egymáshoz való viszonyát is meghatározhatja a szeretet. Ennek a szeretetnek a tanúságtételére ma itt, Közép-Európában égetően szükségünk van. Az Európai Unió kibővítése minden nehézségen és új feladaton túl egyben lehetőséget kínál arra, hogy különleges szeretettel tekintsünk egymás felé, keresztény hagyományú közép-európai népek gyermekeiként. Az egyszerre végbement történelmi fordulat, a magyar és a lengyel nép keresztény hitre térése óta újra és újra megjelenik népeink körében a történelmi barátság és szolidaritás érzése. Lehetséges, hogy ebben is sajátos hivatás és küldetés rejlik. Mert ahogyan az új magyar kápolna mozaikjai is mutatják, a térségben élő minden népnek békességre, szeretetre és kiengesztelődésre kell törekednie. Erre kötelez bennünket az Isteni Irgalmasság, amelyet a saját életünkben és népeink életében megtapasztaltunk. A történelmi sebeket és keserűségeket az Irgalmas Isten példáját követő keresztény szeretettel kell megbocsátássá, kiengesztelődéssé, igaz, reális, kölcsönös tiszteleten alapuló történelmi emlékezéssé érlelni.

Ehhez kérjük ebben a kegyelmi órában a Boldogságos Szűz Mária, a magyarok, a lengyelek és minden más szomszédos nép Nagyasszonya és Pártfogója, a magyar szentek, különösen pedig Szent István király pártfogását, akinek felbecsülhetetlen értékű ereklyéjét Macharski bíboros úrtól a kápolna számára átvehetjük.

Kérjük Szent Faustyna nővér szavaival: Legirgalmasabb Jézus, akinek Szíve maga a szeretet! Fogadd irgalmas Szíved hajlékába azokat a lelkeket, akik különösen tisztelik és dicsőítik Irgalmadat!

Ámen.







Napi evangelium
Aki e kenyérből eszik, örökké él.
  Jn 6,44-51

>>> Napi evangélium
Eseménynaptár


PPKE



Legyen a kezdőlapom!      Mozgó ünnepek 2021-ig (pdf)       Mobil változat       RSS       Impresszum