|
Üzenet a béke 40. világnapjára XVI. Benedek pápa
2007. január 1.
Az emberi személy: a béke szíve
1. Az új év kezdetén szeretnék békét kívánni a nemzetek vezetőinek,
felelőseinek, minden jóakaratú embernek. E jókívánsággal legfőképpen
azokhoz fordulok, akik fájdalomban és szenvedésben élnek, akiket a
fegyverek ereje és az erőszak fenyeget, akiknek semmibe veszik
méltóságát, és emberi illetve társadalmi értelemben is
felszabadulásukat várják. Békét kívánok a gyermekeknek, akik
ártatlanságuk révén jósággal és reménnyel gazdagítják az
emberiséget, fájdalmukkal pedig arra ösztönöznek, hogy
igazságosságot és békét teremtsünk. Éppen a gyermekekre gondolva,
különösen azokra, akiknek jövőjét lelkiismeretlen felnőttek
gonoszságai és visszaélései árnyékolják be, azt szeretném, hogy a
béke világnapja alkalmával figyelmünket e témára irányítsuk: Az
emberi személy: a béke szíve. Meg vagyok győződve arról,
hogy az ember iránti tisztelettel lehet előmozdítani a békét, és a
békét építve lehet megteremteni a hiteles, teljes humanizmus
előfeltételeit. Így készítünk elő derűs jövőt az új nemzedékek
számára.
Az emberi személy és a béke: ajándék és feladat
2. A Szentírás ezt mondja: „Isten megteremtette az embert, saját
képmására, az Isten képmására teremtette őt, férfinak és nőnek
teremtette őket” (Ter 1,27). Mivel az egyén Isten képére és
hasonmására teremtetett, személyes méltósággal rendelkezik;
nem csupán valami, hanem valaki, képes arra, hogy megismerje, uralja
és szabadon ajándékozza magát, és közösségre lépjen másokkal.
Ugyanakkor kegyelmi úton a Teremtőjével való szövetségre hivatott és
arra, hogy azzal a hittel és szeretettel válaszoljon neki, amellyel
senki sem válaszolhat helyette.[1] E
csodálatos látószögből nézve érthető az az emberre bízott feladat,
hogy egyre érettebben tudjon szeretni, és előremozdítsa a világot,
megújítva azt az igazságosságban és a békében. Szt. Ágoston ezt
tanítja egyik kifejező összegzésében: „Isten, aki nélkülünk
teremtett meg minket, nem akart nélkülünk üdvözíteni minket.”[2] Minden embernek kötelessége tehát,
hogy tudatosítsa magában: léte ajándék és egyben feladat.
3. A béke ajándék és feladat is egyszerre. Ha igaz az,
hogy az egyének és népek közötti béke – az egymás mellett élni
tudás, az igazságosságon és szolidaritáson alapuló kapcsolatok
építése – olyan elkötelezettséget jelent, amely nem ismer megállást,
még inkább igaz, hogy a béke Isten ajándéka. A béke
ugyanis az isteni cselekvés egyik jellemzője, amely a rendezett és
harmonikus világegyetem teremtésében éppúgy megnyilvánul, mint az
emberiség megváltásában, amit ki kell vezetni a bűn
rendezetlenségéből. A teremtés és megváltás tehát az a
kulcsgondolat, mely elvezet minket földi létünk értelmének
megértéséhez. Tiszteletreméltó elődöm, II. János Pál, 1995. október
5-én az ENSZ Közgyűlésének azt mondta, hogy „nem irracionális vagy
értelmetlen világban élünk (…), létezik egy morális logika, mely
bevilágítja az emberi létet és lehetővé teszi a párbeszédet emberek
és népek között.”[3] A természetfeletti
„nyelvtan”, vagyis az igazságosságon és szolidaritáson alapuló
egyéni cselekvés és kölcsönös kapcsolatteremtés szabályegyüttese
bele van írva minden ember lelkiismeretébe, ahol Isten bölcs terve
tükröződik. Ahogy nemrégiben aláhúztam, „hiszünk abban, hogy
mindennek az eredeténél ott áll az örök Ige, az Értelem és nem az
Értelmetlenség.”[4] A béke olyan
feladat, mely mindenkit az isteni tervhez hűséges személyes válaszra
kötelez. E válaszban a döntő szempont e „nyelvtan” tiszteletben
tartása, melyet az isteni Teremtő írt az ember szívébe.
Ebben az összefüggésben a természetjog normáit nem kívülről ránk
kényszerített irányelveknek kell tekintenünk, melyek szinte
korlátozzák az ember szabadságát. Ellenkezőleg: arra szóló
meghívásként kell ezeket fogadnunk, hogy hűségesen megvalósítsuk az
ember természetébe írt egyetemes, isteni tervet. A népek – saját
belső kultúrájukban –, e normák által vezetve közelebb kerülhetnek a
nagyobb misztériumhoz, Isten misztériumához. Ennélfogva a természet
adta törvény elismerése és tiszteletben tartása ma is széles alapot
nyújt a különböző vallású hívők közötti párbeszédhez, valamint a nem
hívők és a hívők közötti párbeszédhez. Igazi találkozási pont ez, s
így a valódi béke alapfeltétele.
Az élethez és a vallásszabadsághoz való jog
4. A személyt nem kezelhetjük kedvünk szerint, mert a
Teremtő képmását tükröző ember méltóságát tisztelnünk kell. Aki
nagyobb politikai, technológiai, gazdasági hatalommal rendelkezik,
nem használhatja azt fel arra, hogy megsértse a nála kevésbé
szerencsések jogait. A béke ugyanis mindenki jogainak tiszteletben
tartásán alapul. Ennek tudatában az Egyház kiáll minden emberi
személy alapvető jogainak védelmében. Kiváltképpen megköveteli
minden egyes ember életének és vallásszabadságának
tiszteletét. Az élethez való jog tiszteletben tartása sarkalatos
pont, döntő jelentőségű annak minden szakaszában: az élet
ajándék, mely felett a személy nem rendelkezik teljes mértékben.
Ugyanígy a vallásszabadság jogának elismerése az emberi lényt olyan
természetfeletti Valósággal kapcsolja össze, amely kivonja az
emberi önkény alól. Az élethez való jog és az istenhit szabad
megvallásának joga nem áll az ember hatalma alatt. A békéhez világosan
el kell különíteni azt, ami fölött rendelkezünk, attól, ami fölött
nem: így elkerüljük az elfogadhatatlan beavatkozásokat azokba
az értékekbe, melyek az ember sajátja.
5. Ami az élethez való jogot illeti, szóvá kell tennünk
azt a gyalázatot, amit társadalmunkban művelnek: egyrészt
áldozataikat szedik a fegyveres összetűzések, a terrorizmus és a
különféle erőszakos cselekmények, másrészt csendesen bár, de
emberéleteket követel az éhezés, az abortusz, az embriókon végzett
kísérletek és az eutanázia is. Hogyan is ne látnánk ebben egy béke
elleni merényletet?
Az abortusz és az embriókon végzett kísérletek kifejezett tagadását
jelentik a másik iránti befogadó magatartásnak, ami viszont
elengedhetetlen a tartós békekapcsolatok építéséhez. Ami pedig saját
hitünk szabad kinyilvánítására vonatkozik, a béke hiányának
más aggasztó jeleit a világban azok a nehézségek mutatják,
amelyekkel keresztény és más vallású hívők találkoznak, amikor
nyilvánosan és szabadon ki akarják fejezni vallási meggyőződésüket.
Különösképpen a keresztényekről szólva fájdalommal kell kiemelnem,
hogy őket olykor nem csupán akadályozzák, hanem némely államban
egyenesen üldözik, és a közelmúltban a féktelen erőszak tragikus
cselekedeteinek is tanúi lehettünk. Vannak olyan diktatúrák, melyek
mindenkire egyetlen vallást kényszerítenek rá, míg más kormányok
közönyösségükkel nem erőszakos üldözést folytatnak, hanem kulturális
szinten szisztematikusan gúnyolják a vallásos meggyőződést. Mindkét
esetben alapvető emberi jog sérül, és ez károsan hat vissza a békés
együttélésre. Ennek eredménye pedig nem lehet más, mint egy
negatív békekultúra és mentalitás.
Minden ember természetes egyenlősége
6. A békét fenyegető nem kevés feszültség gyökere a sok
jogtalan egyenlőtlenség, ami tragikus módon a világban még
jelen van. Ezek között kiváltképpen kíméletlen egyrészt az egyenlőtlen
hozzáférés az alapvető javakhoz – ilyen pl. az élelem, a víz,
a lakás, az egészségügyi ellátás; másrészt a huzamosan fennálló
egyenlőtlenség férfiak és nők között az alapvető emberi jogok
gyakorlásában. Elsődleges fontosságú összetevő a béke
építéséhez az emberi személyek lényegi egyenlőségének
elismerése, mely közös természetfeletti méltóságukból fakad.
Az ilyen szintű egyenlőség tehát mindenkit megillet; bele van írva
abba a természetes „nyelvtanba”, mely a teremtett világról alkotott
isteni tervből vezethető le; olyan kincs, mely nem hagyható
figyelmen kívül, nem lehet megalázni anélkül, hogy ne veszélyeztetné
súlyosan a békét. Számos erőszakos követelés gyökerében a borzasztó
ínség húzódik, melytől főleg az afrikai kontinensen számos nép
szenved, ennélfogva súlyos sebet jelent a béke számára.
7. A nők körülményeinek nem kellő mértékű
figyelembevétele is egyenlőtlenségeket okoz a társadalmi rendben.
Azoknak a nőknek a kizsákmányolására gondolok, akikkel mint
tárgyakkal bánnak, és a méltóságukat sértő tisztelethiány
legkülönbözőbb módjaira. Gondolok itt – más összefüggésben –, néhány
kultúra állandó antropológiai szemléletére, mely a nőket szigorúan a
férfiak önkényének vetik alá; ennek következményei sértik a nők
személyi méltóságát és akadályozzák alapvető szabadságuk
gyakorlását. Nem álltathatjuk magunkat azzal, hogy a béke biztosítva
van, mindaddig, míg a diszkrimináció e formái meg nem szűnnek. Ezek
csorbítják a személyes méltóságot, melyet a Teremtő beleírt minden
emberi lénybe.[5]
A „béke ökológiája”
8. II. János Pál ezt írja Centesimus annus című
enciklikájában: „Isten nemcsak a földet adta az embernek, akinek –
amikor rendelkezik felette – figyelembe kell vennie az eredeti
szándékot, hogy mire kapta ezt a vagyont, hanem magát az embert is
Isten ajándékozta önmagának, és ezért tisztelnie kell azt a
természeti és erkölcsi struktúrát, amellyel felruháztatott.”[6] Az ember társaival közösen meg tudja
teremteni a béke világát, ha a Teremtő által rábízott feladatnak
megfelelően cselekszik. A természet ökológiája mellett létezik tehát
egy olyan, melyet „emberi ökológiának” hívhatnánk, ez pedig
megkívánja a „társadalmi ökológia” létét is. Ez azt jelenti, hogy az
emberiségnek – ha a szívén viseli a békét – egyre jobban szem előtt
kell tartania azt a kapcsolatot, mely fennáll a természet ökológiája
– avagy a természet tisztelete – és az ember ökológiája között. A
tapasztalat azt mutatja, hogy a természetet nem tisztelő mindenfajta
magatartás kárt okoz az emberi együttélésnek és fordítva.
Egyre világosabban tárul elénk az elszakíthatatlan kötelék a
teremtett világgal való béke és az emberi kapcsolatokban lévő béke
között. Egyik is és másik is feltételezi az Istennel való békét.
Szent Ferenc vers-imája, mely a „Naphimnuszként” is ismert, ragyogó
és mindig aktuális mintapéldáját mutatja a béke sokoldalú
ökológiájának.
9. Az energiautánpótlás napról napra súlyosabbá váló
kérdése segít megérteni, milyen szoros összefüggés van az említett
két ökológia között. Ezekben az években új nemzetek kapcsolódtak be
lendületesen az ipari termelésbe, megnövelve ezzel az
energiaszükségletet. Mindez a rendelkezésre álló energiaforrások
eddig ismeretlen mértékű felhasználását idézi elő. Ugyanakkor
bolygónk egyes területei óriási elmaradottságban élnek, ahol a
fejlődést gyakorlatilag az energiaárak emelkedése is akadályozza. Mi
lesz ezekkel a népekkel? Milyen fejlettségre vagy fejletlenségre
kényszeríti majd őket a szűkös energiautánpótlás? Milyen
igazságtalanságot és ellentétet eredményez majd az energiaforrások
ily mértékű felhasználása? S hogyan fognak reagálni erre azok, akik
ebből kirekednek? Ezek a kérdések nyilvánvalóvá teszik, hogy a
természet tisztelete szorosan kötődik az emberek és a nemzetek
között olyan kapcsolatokhoz, melyek figyelmet fordítanak a személy
méltóságára, és ki tudják elégíteni tényleges szükségleteit. A
környezet rombolása, nem megfelelő vagy önző használata, a Föld
erőforrásainak erőszakos megszerzése szakadást, konfliktusokat,
háborúkat szül, mert embertelen fejlődési elgondolás gyümölcse. Egy
csak gazdasági-technikai szempontra korlátozódó, erkölcsi-vallási
dimenziót elhanyagoló fejlődés, nem jelentene teljes emberi
fejlődést, és mivel egyoldalú, az ember romboló képességének
ösztönzéséhez vezetne.
Torzult emberképek
10. Sürgető tehát, hogy a jelenlegi nehézségeket és a nemzetközi
feszültségeket látva, olyan emberi ökológiának adjunk
életet, mely segíti a „béke fájának” növekedését. Ahhoz,
hogy erre vállalkozzunk, hagynunk kell, hogy olyan látásmód, olyan
felfogás vezessen minket, melyet nem rontanak meg a gyűlöletre és
erőszakra indító, ideológiai és kulturális előítéletek, vagy
politikai és gazdasági érdekek. Érthető, hogy az emberképek eltérőek
az egyes kultúrákban. Az viszont megengedhetetlen, hogy olyan antropológiai
szemléleteket tápláljunk, melyek az ellenállás és az erőszak
csíráját hordozzák önmagukban. Ugyancsak elfogadhatatlanok azok az istenképek,
melyek az embertársunk iránti türelmetlenséget serkentik bennünk, és
erőszakra sarkallnak irányukban. Ezt kell hangsúlyoznunk: a háború Isten
nevében sohasem elfogadható! Amikor bűntények gyökerében
egyfajta Isten-fogalom áll, ez annak a jele, hogy az a szemlélet már
ideológiává alakult át.
11. Ma azonban nemcsak az eltorzult emberképek – vagyis az
ideológiák közötti konfliktus – teszik kérdésessé a békét, hanem az
ember valódi természete iránti közönyösség is. Sok kortárs
tagadja ugyanis a sajátos emberi természet létét, és így lehetővé
teszik az ember alapvető összetevőinek legfurcsább értelmezéseit.
Itt is tisztán kell látni: az ember „meggyengült” értelmezése, amely
teret ad a legszélsőségesebb nézeteknek is, csak látszólag szolgálja
a békét. Valójában akadályozza az igazi párbeszédet és tekintélyelvű
rendszereknek nyit teret, s végül az ember védtelen marad,
következésképpen könnyen válik az elnyomás és az erőszak
martalékává.
Emberi jogok és nemzetközi szervezetek
12. A szilárd és valódi béke feltételezi az emberi jogok
tiszteletben tartását. Ha azonban ezek a jogok a meggyengült
emberképen alapulnak, hogyan is ne gyengülnének meg saját maguk is?
A személyről alkotott relativista szemlélet mélységes
elégtelensége akkor válik nyilvánvalóvá, amikor arról van szó, hogy
elismerjük és megvédjük igényeit és jogait. Itt felismerhető a
logikai zsákutca: a jogokat abszolútként kezelik, ugyanakkor azt az
alapot, amelyből a jogokat levezetik, relatívnak tartják.
Csodálkozunk rajta, ha egyik vagy másik jogból fakadó „kényelmetlen”
kívánalom valakit arra indít, hogy kifogásolja vagy figyelmen kívül
hagyja azt? Az embernek tulajdonított jogok csak akkor
érvényesülhetnek azok megcáfolásától való félelem nélkül, ha a
Teremtő által neki ajándékozott természet objektív szükségleteiben
gyökereznek. Magától értetődő, hogy az emberi jogok kötelességekkel
is járnak. Jól világított rá Mahatma Gandhi: „A jogok
Gangesze a kötelességek Himalájából ered.” A manapság folytonos
támadásoknak kitett emberi jogokat csak úgy lehet megfelelően
megvédeni, ha tisztázzuk e lényeges előfeltételeket. E nélkül
odajutunk, hogy egyazon szó mögött – s ez az „emberi jogok” – igen
különböző tartalmat értünk: vannak, akik olyan emberi személyhez
társítják, aki állandó méltósággal, és mindig, mindenütt, mindenki
számára érvényes jogokkal rendelkezik; míg mások olyan ember
alakjához fűzik, akinek méltósága váltakozó, jogai pedig mindig
átruházhatók: térben és időben, illetve tartalmát illetően egyaránt.
13. A nemzetközi szervezetek folytonosan az emberi jogok védelméről
beszélnek, főleg az Egyesült Nemzetek Szervezete, mely az 1948-as
Egyetemes Nyilatkozatában az emberi jogok előmozdítását jelölte meg
alapvető céljául. E nyilatkozatra úgy tekintünk, mint egyfajta erkölcsi
kötelességre, melyet az egész emberiség felvállalt. Mély
igazság rejlik ebben, főleg ha a nyilatkozatban leírt jogokat nem
csupán a Közgyűlés által jóváhagyott döntés alappontjának tekintjük,
hanem az Isten által teremtett ember és az ő elidegeníthetetlen,
személyes méltósága alapjának is tartják. Fontos tehát, hogy a
nemzetközi szervezetek ne veszítsék szem elől az emberi jogok
természetes alapját. Ily módon elkerülik azt a sajnos mindig ott
rejlő kockázatot, hogy elcsússzanak annak pozitivista értelmezése
felé. Ha ez megtörténne, a nemzetközi szervezetek kevés tekintéllyel
rendelkeznének ahhoz, ami az egyének és a népek alapvető jogainak
védelméhez szükséges, pedig legfőképpen ez igazolja ezen intézmények
létét és működését.
Nemzetközi humanitárius jog és az államok belső jogai
14. Az emberek közös természetéből fakadó, elidegeníthetetlen emberi
jogokból kiindulva megfogalmaztak egy ún. nemzetközi
humanitárius jogot, melynek betartására háború esetén is
kötelezik magukat az államok. Sajnos – a múlttól eltekintve –, ez
nem valósult meg következetesen napjaink egyes háború sújtotta
területein. Ilyen pl. a néhány hónapja Dél-Libanonban kirobbant
konfliktus, ahol nagyrészben figyelmen kívül hagyták azt a
kötelezettséget, hogy megvédjék és segítsék az ártatlan áldozatokat
és ne vonják be a háborúba a polgári lakosságot. A Libanonban zajló
fájdalmas események és újfajta konfliktusok megjelenése – kiváltképp
amióta a terrorizmus fenyegetése az erőszak eddig ismeretlen
formáit hozta felszínre – azt követeli a nemzetközi
közösségtől, hogy erősítse meg a nemzetközi humanitárius jogot és
érvényesítse a jelenlegi fegyveres konfliktusokhoz kapcsolódó
helyzetekben, beleértve azokat is, melyekről az érvényben lévő
nemzetközi jog nem rendelkezik. A terrorizmus okozta seb
mindemellett alapos átgondolását kéri azoknak az etikai korlátoknak,
melyek a nemzetbiztonság ma használatos védelmi eszközeinek
velejárói. Egyre gyakoribb ugyanis, hogy a konfliktusokat nem
jelentik ki nyíltan, főleg amikor terrorista csoportok idézik elő, s
bármilyen eszközzel el akarják érni céljukat. Nem lehet, hogy az
utóbbi évek felkavaró eseményei láttán, az államok ne észlelnék azt,
hogy világosabb szabályokat kell követniük, melyek képesek
hatékonyan megfékezni azt a drámai elsodródást, amelynek mi is
részesei vagyunk. A háború mindig a nemzetközi közösség kudarcát
jelenti, és súlyos emberi veszteséggel jár. Amikor mindennek
ellenére háborúra kerül sor, meg kell őriznünk legalább az emberség
elemi törvényeit és mindennemű polgári együttélés alapértékeit,
megjelölve azokat a viselkedésnormákat, melyek a lehető legjobban
lecsökkentik az ezeket érő károkat, és megpróbálják a polgárok és a
konfliktus valamennyi áldozatának szenvedését enyhíteni.[7]
15. Egy másik, nagy nyugtalanságot keltő tény az, hogy néhány állam
az utóbbi időben kifejezte, hogy atomfegyverrel akarja
felszerelni magát. A már meglévő bizonytalanság légköre és az
esetleges nukleáris katasztrófától való félelem így tovább
erősödött. Ez időben visszaviszi az embert az ún. „hidegháborús”
korszak felőrlő aggodalmainak éveibe. Azt követően reméltük, hogy a
nukleáris fenyegetés végérvényesen megszűnt, és hogy az emberiség
végre jó időre fellélegezhet. Milyen aktuálisnak tűnik erre
vonatkozóan a II. Vatikáni Zsinat figyelmeztetése: „Minden háborús
cselekedet, mely válogatás nélkül céloz egész városok vagy széles
területek lerombolására lakosaival együtt, bűntényt jelent Isten és
az ember ellen, s ezt határozottan, habozás nélkül el kell ítélni.”[8] Sajnos, fenyegető árnyékfoltok
továbbra is megjelennek az emberiség horizontján. A mindenki számára
békés jövőt nemcsak azok a nemzetközi egyezmények jelentik, melyek
az „elburjánzó” nukleáris fegyverkezés megfékezésére
irányulnak, hanem az is, hogy határozottan tovább folytatjuk
azok csökkentését és végleges megsemmisítését. El ne mulasszunk
egyetlen lehetőséget se, hogy megegyezéssel elérjük ezeket a
célokat! Az emberiség egész családjának sorsa forog kockán!
Az Egyház az emberi személy természetfeletti létének
védelmében
16. Végül szeretnék nyomatékos felhívást intézni Isten népéhez, hogy
minden keresztény kötelezze el magát, hogy a béke fáradhatatlan
munkása és az emberi személy méltóságának illetve elidegeníthetetlen
jogainak bátor védelmezője legyen. A keresztény ember hálás az Úrnak
azért, hogy meghívta őt Egyházába, mely a világban „az emberi
személy természetfeletti létének jele és védelmezője”[9], és nem fárad bele, hogy kérje tőle a békét,
ezt az alapvető kincset, mely olyannyira fontos mindannyiunk
életében. Azonkívül érezni fogja a büszkeséget amiatt, hogy
nagylelkű odaadással szolgálja a béke ügyét odalépve testvéreihez,
különösen azokhoz, akik amellett, hogy szegénységtől és
nélkülözéstől szenvednek, ennek az értékes kincsnek sincsenek
birtokában. Jézus kinyilatkoztatta nekünk, hogy „Isten
szeretet” (1Jn 4,8), és hogy minden ember legnagyobb hivatása
a szeretet. Krisztusban megtalálhatjuk a legfőbb értelmét annak,
hogy az emberi méltóság töretlen szószólói és a béke bátor építői
legyünk.
17. Ne hagyjon alább egyetlen hívő ember tevékenysége sem a teljes
értelemben vett, igazi humanizmus előmozdítása érdekében,
ahogyan a Populorum Progressio és a Sollicitudo rei
socialis enciklikák tanítják, melyeknek éppen ebben az évben
ünnepeljük negyvenedik illetve huszadik évfordulóját. A 2007. év
kezdetén a Béke Királynőjéhez fordulok lankadatlan imámmal az egész
emberiségért, Jézus Krisztusnak „a mi békénknek” (Ef 2,14)
Édesanyjához, akire – bár veszélyek és problémák között – reményteli
szívvel tekintünk. Mária legyen, aki megmutatja nekünk Fiában a
békéhez vezető Utat, és világosítsa meg látásunkat, hogy az Ő arcát
tudjuk felismerni minden ember arcában, az emberben, aki a béke
szíve.
Vatikán, 2006. december 8.
XVI. Benedek pápa
Jegyzetek:
[1] Vö. A Katolikus Egyház Katekizmusa,
357.
[2] Sermo 169, 11, 13: PL 38, 923.
[3] N. 3.
[4] Regensburgi (Islinger Feld) homília
(2006. szeptember 12.)
[5] Vö. Hittani Kongregáció, Levél a
Katolikus Egyház püspökeinek a férfi és a nő együttműködésről az
Egyházban és a világban (2004. május 31.)
[6] N. 38.
[7] Ezzel kapcsolatban a Katolikus
Egyház Katekizmusa szigorú és pontos kritériumokat határozott meg:
vö. n. 2307-2317.
[8] Gaudium et spes Paszt. Konst. 80.
[9] II. Vatikáni Zsinat., u.o. 76.
|
|
|
Szeresd Uradat, Istenedet! Lk 10,25-37
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|