Üzenet a vándorlók és menekültek 92. világnapjára XVI. Benedek pápa
2006. január 15.
„Elvándorlás: az idők jele”
Kedves Testvéreim!
Immár 40 évvel ezelőtt fejeződött be a II. Vatikáni Zsinat,
amelynek gazdag tanítása kihatott az egyházi élet számos
területére. A Gaudium et spes lelkipásztori konstitúció
különös figyelemmel elemezte a mai világ összetett valóságát,
keresve annak a lehetőségét, hogy eljuttassa korunk emberéhez az
evangéliumi üzenetet. Szem előtt tartva e célt, a zsinati atyák
elfogadták Boldog XXIII. János pápa felszólítását, és elkötelezték
magukat arra, hogy az evangélium tanításának fényében kutatják és
értelmezik az idők jeleit, lehetőséget kínálva ezáltal az új
nemzedék számára, hogy megfelelő módon tudjon válaszolni az
emberek örök kérdéseire a jelen és az eljövendő élet értelméről,
valamint a társadalmi kapcsolatok alapvető igazságairól. (vö. Gaudium
et spes, 4). A ma felismerhető idők jeleihez mindenképpen
hozzátartózik az elvándorlás jelensége, amely a nemrég
befejeződött évszázadban, úgymond, strukturális alakot öltött a
globalizáció erőteljes lökésének következtében világszinten,
valamint a munkaerőpiac fontos jellemzőjévé vált.
Természetesen az „idők jele” is különböző alkotó részekből áll.
Magában foglalja az országhatárokon belüli és a nemzetközi
elvándorlást éppúgy, mint az erőszakos vagy önkéntes, a törvényes
vagy törvénytelen elvándorlást, amelyre még ránehezedik az
emberkereskedelem terhe is. Nem felejtkezhetünk el a külföldön
tanuló egyetemisták csoportjáról sem, amelynek száma évről-évre
világszerte növekszik.
Tekintettel azokra, akik gazdasági okok miatt vándoroltak el,
érdemes kiemelni a jelenség „elnőiesedésének” megtapasztalható
tényét, vagyis a nők számának növekedését a kivándorlók között. A
múltban, valójában főleg férfiak emigráltak, bár a nők mindig is
jelen voltak. Ők azért vándoroltak el, hogy elkísérhessék
férjüket, illetve apjukat vagy csatlakozhassanak hozzájuk ott,
ahol ők jelenleg tartózkodnak. S bár mindez napjainkban is gyakran
előfordul, mégis a nők kivándorlása egyre inkább önálló formát
ölt: a nő egyedül lépi át hazájának határát, hogy az adott
országban munkát keressen. Az sem ritka dolog, hogy éppen az
elvándorolt nő válik a család fő jövedelmi forrásává. A nők
jelenléte főleg azokon a területeken figyelhető meg, ahol
alacsonyak a bérek. Amennyiben igaz, hogy az emigráns munkások
különösen is sebezhetők, akkor ez fokozottabban vonatkozik a
nőkre. Számukra a leggyakoribb foglalkoztatottság a házi munkán
kívül még az idősek gondozása, a betegápolás, valamint a
szállodaiparral kapcsolatos szolgáltatások. Itt és sok más
területen is a keresztényeknek küzdeniük kell az migráns nőkkel
való igazságos bánásmódért, a női mivoltuk tiszteletben tartásáért
és egyenlő jogaik elismeréséért.
Ebben az összefüggésben kell megemlítenünk az emberkereskedelem
jelenségét – főleg a nőkkel kapcsolatban -, amely leginkább ott
virágzik, ahol nem adottak a lehetőségek saját életkörülményeik
javítására vagy egyszerűen a túlélésre. Ily módon könnyűvé válik
az emberkereskedők számára felajánlani ”szolgálataikat”
áldozataiknak, akik legkevésbé sem sejtik, hogy mi vár rájuk.
Egyes esetekben az asszonyokat és lányokat munkaerőként
kizsákmányolják, és szinte rabszolgaként kezelik őket, nem ritkán
éppen a sex-iparban. Még ha itt nem is mélyülhetünk el az ilyen
migráció következményeinek vizsgálatában, azért II. János Pál
pápával együtt magam is vallom: „panaszt kell emelnünk (…) az
élvezetvágy és az üzleti szellem által meghatározott, széles
körben terjedő kultúra ellen, mely a nemiség következetes
kizsákmányolását segíti elő” (Levél a nőknek, 5., 1995.
június 29). Itt teljes egészében a megváltás és a szabadulás
programjáról van szó, amely alól a keresztények sem vonhatják ki
magukat.
A migránsok egy másik csoportja kapcsán, a menedéket keresők és a
menekülteket illetően, arra szeretnék emlékeztetni, hogy általában
megrekednek a bevándorlásukkal okozott problémáknál anélkül, hogy
vizsgálnák a hazájukból való menekülésük okait. Az Egyház annak a
Jézusnak a szemével tekint a szenvedésnek és erőszaknak erre a
világára, akinek megesett a szíve az embereken, amikor látta őket,
hogy úgy tévelyegnek, mint pásztor nélkül a juhok (vö. Mt 9,
36). A reménynek, a bátorságnak, a szeretetnek, valamint a
„szeretet fantáziájának” (Novo millennio ineunte, 50) kell
ösztönöznie a szükséges emberi és keresztény elkötelezettségünket,
hogy támogatni tudjuk a szenvedésektől gyötört migráns
testvéreinket. A származási hely szerinti Egyházak mutassák ki
gondoskodásukat irántuk, anyanyelvükön beszélő és egyazon
kultúrához tartozó segítők küldésével, illetve a szeretet jegyében
folytatott párbeszéddel a befogadó országok részegyházaival.
Végezetül, a mai „idők jeleinek” a fényében, különös figyelmet
érdemel a külföldön tanuló egyetemisták jelensége. Számuk állandó
növekedését tekintve, amelyhez hozzájárul a különböző egyetemek
közti „cserék” is – főleg Európában -, az egyház nem hagyhatja
figyelmen kívül az ebből származó problémákat, beleértve a
lelkipásztori problémákat is. Ez különösen is érvényes a fejlődő
országokból érkező tanulókra, akik számára az egyetemi évek a
lelki gazdagodás rendkívüli alkalmát jelenthetik.
Isten segítségét kérem mindazokra, akik közreműködésükkel
hozzájárulnak egy igazságos és békés jövő építéséhez a világban,
és saját energiájukat fordítják az emberi mobilitás lelkipásztori
szolgálatába, és mindannyiuknak szeretetem zálogaként különleges
apostoli áldásomat küldöm.
Vatikán, 2005. október 18.
XVI. Benedek pápa
|