ARCANUM DIVINAE SAPIENTIAE XIII. Leó pápa enciklikája
A házasság fölbonthatatlanságáról
Róma,1880
BEVEZETÉS
A MEGÚJÍTÁS MŰVE
Az isteni Bölcsesség titokzatos terve, amelynek megvalósítására
jött az emberiség Üdvözítője, Jézus Krisztus, arra irányul, hogy az
elöregedett és elavult világot Benne és Általa isteni módon
megújítsa. E tervet Szent Pál az Efezusiakhoz írt levelében ezzel a
nagyszerű mondattal fejezi ki: Isten kinyilvánította "akartának
titkát. . . , hogy Krisztusban újít meg mindent, ami az égben és a
földön van" (Ef 1,9-10.). És valóban, az Úr Krisztus miközben
végrehajtotta a parancsot, amit az Atya adott neki, elűzvén a
régiséget, mindennek új formát és új arcot adott. A sebeket,
melyeket az ősszülők bűne ütött az emberi természeten,
meggyógyította: az embert, aki korábban a harag fia volt,
visszaállította Isten kegyelmébe; a tévelygés hosszú időszaka után
visszavezette az igazsághoz; a sokféle tisztátalanság szennyétől
megmosva ismét erényekkel ruházta föl; visszaadván az örök boldogság
örökségét, bizonyossá tette a reményt, hogy az esendő és halandó
emberi test egykor a halhatatlanság és a mennyei dicsőség részese
lesz. S hogy jótéteményei mindaddig megmaradjanak, amíg csak ember
él a földön, helyetteséül alapította az Egyházat, és a jövőbe látva
megparancsolta, hogy bármi rendetlenség lép föl az emberi
társadalomban, azt hozza rendbe, s ha valami megsérül, állítsa
helyre az Egyház.
Igaz, hogy a megújításnak ez az isteni műve elsősorban és
közvetlenül a kegyelem rendjében érinti az embert, mindazonáltal
drága és üdvös hatásai és gyümölcsei bőségesen kiáradnak a
természet rendjére is; ezért minden területen nem kis tökéletesség
részese lesz mind az egyes ember, mind az egész emberiség
egyetemes közössége. Amióta ugyanis a kereszténység létezik, az
egyes embereknek lehetősége nyílik arra, hogy megtanulják és
megszokják az Isten atyai gondviselésében való megnyugvást, és
éljen bennük a mennyei segítség elnyerésének csalhatatlan reménye.
Ezekből pedig bátorság, mértéktartás, állhatatosság,
kiegyensúlyozott és békés lelkület és sok más nagyon értékes erény
fakad, a polgári társadalom és a család számára pedig csodálatos
méltóság, szilárdság és megbecsülés következik. Méltányosabb és
szentebb lesz a kormányzók tekintélye, készségesebb és könnyebb a
népek engedelmessége, szorosabb a polgárok összetartozása és
biztonságosabb állapotba kerül a tulajdonjog. A keresztény vallás
törődik és foglalkozik mindazzal, ami a polgári élet számára
bármilyen formában hasznos lehet. Olyannyira, hogy Szent Ágoston
szerint az Egyház akkor sem tehetne többet az emberiség földi
boldogulásáért, ha csak ennek szolgálatára lenne teremtve.
E sok jó közül most nem áll szándékunkban mindet egyenként
részletezni; kizárólag a családi életről kívánunk szólni, melynek
kezdete és alapja a házasság.
1. A HÁZASSÁG ŐSFORMÁJA
Mindannyian tudjuk, Tisztelendő Testvérek, honnan ered igazában
a házasság. Igaz, a keresztény vallás ellenségei nem akarják
elismerni az Egyház állandó tanítását a házasságról, és megpróbálják
kitörölni ennek emlékezetét a népekből, az igazság világosságát
azonban sem kioltani, sem elhomályosítani nem tudják. Emlékeztetünk
a mindenki által ismert és kétségbe nem vont igazságra: Miután a
teremtés hatodik napján Isten a föld porából megformálta az embert
és arcába lehelte az élet leheletét, társnőt akart neki adni, akit
az alvó férfi oldalából csodálatosan alkotott meg. Ezzel a
gondviselő Isten azt akarta, hogy ez az emberpár legyen minden ember
természetes eredete, s tőlük terjedjen el az emberi nem, melynek
további nemzedékei szüntelen leszármazás által őrizzék és adják
tovább az életet. S hogy a férfi és a nő kapcsolata még jobban
megfeleljen Isten végtelen és bölcs tervének, már e kezdeti időben
felruházta két kiemelkedően nemes vonással: az egységgel és az
állandósággal.
Az evangéliumban látjuk, hogy Jézus Krisztus isteni
tekintélyével ugyanezt nyíltan hirdette és megerősítette. A zsidók
és a tanítványok előtt tanúskodott arról, hogy a házasság
alapításától kezdve egy férfi és egy nő kapcsolata, s a kettőből
szinte egy test lesz; a házassági kötelék pedig Isten akaratából
oly bensőséges és oly erős, hogy emberek közül azt senki föl nem
oldhatja vagy el nem szakíthatja. "Az ember feleségéhez
ragaszkodik és ketten egy test lesznek. Így tehát már nem ketten
vannak, hanem egy test. Amit tehát Isten egybekötött, ember szét
ne válassza." (Mt 19, 5-6)
A házasságnak ez a nagyszerű és kiváló formája idővel romlani és
bomlani kezdett a pogány népek között; s még a zsidók körében is
mintha elhomályosult volna. A zsidók között ugyanis elterjedt a
szokás, hogy egy férjnek több felesége is legyen; mikor pedig Mózes
"szívük keménysége miatt"' megengedte nekik a válólevéllel való
elbocsátást, szokásba jött a válás.
Szinte hihetetlen, hogy a pogány népeknél mennyire megromlott és
eltorzult a házasság, mert a legkülönfélébb tévedések és a
legocsmányabb szenvedélyek áldozata lett. Úgy tűnik, hogy az
összes nemzetek többé-kevésbé elfelejtették a házasság eredetét és
eredeti eszményét, s ezért idővel olyan törvényeket hoztak a
házasságról, amelyeket az állam látott jónak, s nem olyanokat,
melyek megfeleltek volna a házasság természetének. A törvényhozók
által előírt ünnepélyes szertartások megtartóit tisztességes
feleségnek, meg nem tartóit ágyasoknak nevezték. Az is kialakult,
hogy az állam vezetői szabták meg, ki házasodhat, s ki nem, és a
sok méltánytalan törvény miatt sokakat ért jogsérelem. Ezenkívül a
többnejűség, a többférjűség és a válás következtében nagy
mértékben fellazult a házassági kötelék.
De magán a házasságon belül is nagy felfordulás keletkezett a
jogok és kötelességek tekintetében. A férfi ugyanis tulajdonjogot
nyert a feleség felett, és úgy bánt vele, mint egyszerű használati
tárggyal; önmagát pedig féktelen és nyers szenvedélyei élvezetében
teljesen szabadnak vélte, s megengedettnek tartotta, hogy
utcanőkkel és szolgálóival éljen, mintha a bűn nem az akarat
kérdése volna, és a méltóság fölmentene alóla. A férj ezen
szabadossága által megalázott nő számára az volt a legszomorúbb,
hogy vagy az érzéki vágyak kielégítésének, vagy a gyermekek
nemzésének eszköze lett. Nem szégyellték azt sem, hogy a feleséget
úgy adják és vegyék, mint az élettelen tárgyakat. Az ilyen
házasságból születő család szükségszerűen az állam vagy a családfő
jogkörébe tartozott és olyan törvények alatt állt, melyek nemcsak
azt tették lehetővé, hogy a családfő köthette és bonthatta
gyermekei házasságát; hanem azt is, hogy életük felett is
kénye-kedve szerint rendelkezhessék.
Mindezen gazságok és gyalázatok közepette, melyek beszennyezték és
megterhelték a házasságot, Isten gondoskodott felemeléséről és
meggyógyításáról. Jézus Krisztus ugyanis, az emberi méltóság
helyreállítója és a mózesi Törvény tökéletesítője, nem egyszer és
nem kis gonddal foglalkozott a házassággal. Kánában megtisztelte
jelenlétével a házasságkötést, és emlékezetessé tette első
csodájával! Attól a naptól kezdve új lehetőségek fakadtak a
házasságban a megszentelődésre. Ezután visszaállította eredeti
méltóságába a házasságot, részben azzal, hogy rossznak nyilvánította
a zsidók szokását, mely szerint több feleséget tartottak és
visszaéltek a válólevél lehetőségével; részben és leginkább azzal,
hogy megparancsolta: senki ne merészelje felbontani azt, amit Isten
egy örök kapcsolat kötelékével egybekötött. Miután eloszlatta a
mózesi Törvényre hivatkozók nehézségeit, mint legfőbb Törvényhozó,
így rendelkezett a hitvesekről: "Mondom pedig nektek, hogy aki
elbocsátja feleségét, kivéve a paráznaság esetét, és mást vesz el,
házasságot tör és aki elbocsátott nőt vesz feleségül, házasságot
tör" (Mt 19,9).
Ami isteni tekintéllyel mint határozat és törvény elhangzott a
házasságról, azt az isteni törvény hírnökei, az apostolok, hogy
emlékezetét fenntartsák, részletesebben és teljesebben írásba
foglalták. Így az apostolokra kell visszavezetnünk azt, amit az
egyetemes Egyház, a szentatyák és a zsinatok mindig tanítottak,
nevezetesen, hogy az Úr Krisztus a házasságot szentség rangjára
emelte; úgy intézkedett, hogy a házastársak az Általa kiérdemelt
kegyelem érejével és oltalmával magában a házasságban
szentelődjenek meg. A házasságban, amely csodálatos módon hasonlit
az Úr és az Egyház misztikus kapcsolatához, a természetes
szeretetet is tökéletesítette, s a férfi és a nő természetes
kapcsolatát is nemesebbé tette az isteni szeretet kötelékével.
Szent Pál így ír "Férfiak! Szeressétek feleségteket, mint Krisztus
is szerette az Anyaszentegyházat, és önmagát adta érte, hogy
megszentelje.... Úgy kell a férfiaknak is szeretniük feleségüket,
mint saját testüket... Mert soha senki a maga testét nem gyűlöli,
hanem táplálja és ápolja, mint Krisztus is az Anyaszentegyházat;
mert az Ő testének tagjai vagyunk, az Ő húsából és csontjaiból.
Ezért az ember elhagyja atyját és anyját és feleségéhez
ragaszkodik, és ketten egy testté lesznek. Nagy titok ez, én pedig
Krisztusra és az Anyaszentegyházra nézve mondom." (Ef 5,25-33.)
Hasonlóképpen az Apostoloktól tudjuk, hogy Krisztus parancsa
szerint a házasság egysége és örök szilárdsága, amely a házasság
őseredete óta kötelező volt, szent és mindig sérthetetlen. Ismét
csak Szent Pál mondja: "Azoknak pedig, akik házasságban vannak,
nem én parancsolom, hanem az Úr, hogy a feleség ne váljék el
férjétől; ha pedig elválik, házasság nélkül maradjon, vagy
békéljen meg a férjével" (1Kor 7,10-11). És ismét: "Az asszony
kötve van a törvényhez, ameddig férje él; hogy ha a férje meghalt,
fölszabadul" (1Kor 7,39). Ebből következően a házasságot úgy kell
tisztelni, mint "nagy szentséget" (Ef 5,32), mint mindenben
tiszteletreméltó jó, tiszta dolgot, mennyei valóságok képét és
jelét (Zsid 13,4).
Az elmondotakkal még nem merítettük ki a keresztény házasság
tökéletességét. Először azért nem, mert a keresztény házasság
nemesebb célokat kapott a korábbiaknál. Rendeltetése ugyanis nemcsak
az, hogy az emberi nem létszámát növelje, hanem hogy az Egyház
számára gyermekeket szüljön, akik a szentek polgártársai és Isten
háza népe (Ef 2,9), hogy "megszülessék az igaz Istent és
Megváltónkat, Jézus Krisztust ismerő és dicsőítő nép, s hogy erre
fel is neveljék őket" (Római Katekizmus VII. fej.). Másodszor, mert
pontos meghatározást nyert mindkét házasfél minden joga és
kötelessége. Mindkettőjüknek mindig olyan érzülettel kell élnie,
hogy a legnagyobb szeretetet, az állandó hűséget és a mindenre
kiterjedő támogatást nyújtsák egymásnak szüntelen.
A férj a család irányítója és az asszony feje. Az asszony, mivel
hús a férj húsából és csont az ő csontjából, úgy engedelmeskedjék
a férjének, mint társa, nem pedig mint rabszolganője, azaz
engedelmességét méltóságnak és tisztességnek kell kísérnie. Az
elöljáró férjben és az alárendelt asszonyban – mert az előbbi
Krisztus, az utóbbi az Egyház képmása – az isteni szeretetnek kell
vezérelnie a kötelességek teljesítését. "Mert a férfi feje az
asszonynak, mint Krisztus feje az Anyaszentegyháznak. . . De amint
az Anyaszentegyház engedelmeskedik Krisztusnak, úgy az asszonyok
is férjüknek mindenben"(vö. Ef 5,23--24). A gyermekeknek
engedelmeskedniük kell szüleiknek és lelkiismeretük miatt kell
tisztelniük őket; a szülőknek pedig szüntelenül gondoskodniuk kell
gyermekeik védelméről és főleg az erényekre való nevelésükről:
"Atyák, . . . neveljétek gyermekeiteket az Úr tanításában és
fenyítékében" (vö. Ef 6,4). Ezekből érthető, hogy a házastársaknak
számos és nem könnyű feladata van, de e kötelességek a jó
házastársaknak a szentség erejéből következően nemcsak
elviselhetőek, hanem édesek is.
Krisztus tehát – mivel ily nagy méltóságra emelte a megújított
házasságot – ennek teljes tanítását az Egyházra bízta. Az Egyház
pedig a keresztények házassága fölött kapott hatalmát mindig és
mindenütt úgy gyakorolta, mint aki hatalmát nem az emberek
közmegegyezésétől, hanem isteni Alapítójától kapta.
Nem szorul bizonyításra, hiszen közismert, hogy hányszor és
mennyire virrasztott az Egyház afölött, hogy a házasság szent
volta megmaradjon, s csorbát ne szenvedjen. Tudjuk, hogy már a
jeruzsálemi zsinat elítélte a paráznákat, azaz az elváltak és nem
házasok kapcsolatát (vö. ApCSel 15,29). Szent Pál kárhoztatta a
korintusiak közt előfordult vérfertőzést (1Kor 5,5) Ugyanilyen
határozottsággal utasította vissza az Egyház mindig azokat, akik a
keresztény házasságot támadták: az ősegyházban a gnosztikusokat,
manicheusokat és montanistákat; korunkban a mormonokat, a
sansimonistákat, és a falanszteristákat.
Hasonlóképpen az Egyház létrehozta a mindenkit egyformán érintő
házasságjogot azzal, hogy megszüntette a rabszolgák és szabadok
közötti korábbi megkülönböztetést; hogy egyenlő jogokkal ruházta
föl a férjet és a feleséget, mert mint Szent Jeromos mondja:
"Nálunk ha valamit nem szabad az asszonynak, azt nem szabad a
férjnek sem, mert ugyanannak a szolgálatnak részesei". Mindkét
házastársat ugyanazok a jogok és kötelességek illetik meg, hiszen
az Egyház helyreállította és védelmezte a nő méltóságát;
megtiltotta a férjnek, hogy megölje házasságtörő feleségét, s hogy
megsértse a hűséget, amelyre esküt tett. Az is jelentős, hogy az
Egyház amennyire tudta, korlátozta a családfő hatalmát a gyermekek
házassága fölött, nehogy ezek a házasságkötés kérdésében
elveszítsék jogos szabadságukat; hogy a rokonok közötti
házasságokat bizonyos fokig bezárólag érvénytelennek nyilvánította
azért, hogy a házastársak természetfölötti szeretete szélesebb
körben áradhasson ki; hogy törődött az erőszak, a megtévesztés és
a tévedés távoltartásával a házasságkötésnél; s hogy a hitvesi ágy
tisztaságát, a személyek biztonságát, a hitvesek megbecsülését és
a vallás épségét biztosítani akarta. Végezetül az isteni törvények
erejével és gondosságával óvta az Egyház a házasság intézményét,
annyira, hogy aki a tényeket méltányolja, láthatja, hogy a
házasság ügyében kezdettől fogva az Egyház az emberi nem legjobb
őre és oltalmazója. Bölcsessége az idők múlását, az emberek
gonoszságát és az államok változásait mind győzelmesen túlélte.
Az emberi nem ellenségének, a sátánnak mesterkedései folytán vannak,
akik hálátlanul elutasítják a megváltás javait, és megvetik vagy nem
veszik tudomásul a házasság megújítását és tökéletesítését.
Sajnálatos módon régen is voltak olyanok, akik valamilyen oldalról
ellenségei voltak a házasságnak; a mi korunkban azonban sokkal
veszedelmesebben vétenek azok, akik alapjaiban akarják fölforgatni a
házasságot. Ennek oka pedig elsődlegesen az, hogy sokak lelkét
áthatotta a hazug filozófia és a megromlott erkölcs, ezért semmi nem
esik annyira nehezükre, mint az alárendeltség és az engedelmesség.
Elkeseredett harcot folytatnak azért, hogy ne csak az egyes emberek,
hanem a családok, sőt az egész emberiség is gőgösen elutasítsa
magától Isten uralmát.
Mivel pedig mind a család, mind a társadalom forrása és kezdete a
házasság, elsősorban ezt akarják kivonni az Egyház joghatósági
köréből. Teljesen meg akarják fosztani szent jellegétől és azoknak a
jelentéktelen ügyeknek a halmazába akarják sorolni, melyeket emberek
hoztak létre, és a polgári jog rendelkezési körébe tartoznak. Ebből
szükségszerűen adódik, hogy az Egyház kizárásával az államok
vezetőire akarják bízni az egész házasságjogot. És ha valaki az
Egyház jogának védelmében a történelmi múltra hivatkoznék, azt azzal
akarják elhallgattatni, hogy az Egyháznak csak a fejedelmek
nagylelkűsége vagy egyszerűen jogtalanság következtében volt a
házasságokra kiható jogköre. Eljött azonban az idő – mondják –, hogy
az állam határozottan követelje a maga jogait és teljesen
hatáskörébe vonja a házasságot.
Innen született az úgynevezett "polgári házasság '; innen a
házassági akadályokat szabályozó polgári törvények; innen a
házassági ügyekben hozott ítéletek, akár jogosan kötötték meg a
házasságot, akár jogtalanul. Végülis az Egyháztól elragadtak már
minden jogalkotási és ítélkezési hatalmat, annyira, hogy nincsenek
tekintettel sem isteni hatalmára, sem hasznos törvényeire,
melyekkel oly sok évszázadon át éltek a népek, kikhez a
civilizáció is a keresztény bölcsességgel együtt jutott el.
Mindazonáltal a "naturalisták és mindazok, akik imádással
hódolnak az államhatalom előtt és gonosz tanításaikkal egész
országokat be akarnak hálózni, nem térhetnek ki a hamisság vádja
elől. Mivel ugyanis a házasság szerzője Isten, és a házasság
kezdettől fogva Isten Igéje megtestesülésének bizonyos előképe
volt, egy olyan szent és vallásos mozzanat van benne, amit nem
emberek találtak ki, hanem veleszületett; nem járulékosan, hanem
sajátságként van a házasság természetébe oltva. Ezért III. Ince és
III. Honorius pápa méltán mondhatta: "A hívőknél és a
hitetleneknél egyaránt létezik a házasság szentsége." Tanúnak
hívjuk a régi kor emlékeit, azoknak a népeknek szokásait és
intézményeit, melyek műveltségükben, civilizációjukban és
jogalkotásukban fejlettebbek: a házasság ezeknél a népeknél mindig
vallásos és szent jellegű. Ezért szerepel náluk a házasságkötésnél
pap, illetve főpap szolgálata bizonyos szertartás keretében. Ilyen
nagy ereje van az emberiség lelkiismeretének, az őseredetre való
emlékezésnek azoknál a népeknél is, melyek nem kapták meg a
kinyilatkoztatást!
Így tehát a házasság természete szerint szent. Ebből pedig az
következik, hogy nem fejedelmi önkénynek, hanem a szent dolgokat
kizárólagosan tanító és őrző Egyház isteni tekintélyének kell
szabályoznia.
Figyelembe kell vennünk továbbá a szentségi méltóságot, melynél
fogva a keresztények házassága minden más házasság fölött áll. A
szentségek kérdésében pedig, Krisztus akaratából egyedül az Egyház
intézkedhet, ezért lehetelen akárcsak részben is polgári hatóságokra
ruházni a szentségekre vonatkozó rendelkezési jogot.
a) Az egyház nem elbitorolta a polgári jogot.
Végül nagy súllyal esik latba, nagy a történelem tanúsága
arról, hogy az Egyház szabadon és következetesen gyakorolta a
szóbanforgó házassági törvényhozást és bíráskodást oly időszakokban
is, amikor az államok vezetői beleegyeztek a fentebb említett
bűnökbe, vagy hallgatólagosan tudomásul vették azokat. Képtelenség
és hihetetlen volna föltételezni, hogy az Úr Krisztus a provincia
római helytartójától vagy a zsidók véneitől kapta volna a
felhatalmazást, hogy kárhoztassa a zsidók többnejűségét és a
válólevéllel történő elbocsátást.
Hasonlóképpen esztelenség volna állítani, hogy Szent Pál
Tiberius, Caligula vagy Néró császár engedélyével, illetve
hallgatólagos beleegyezésével tiltotta volna a válást és a
vérfertőző kapcsolatot. Egyetlen józan gondolkodású ember sem
győzhető meg arról, hogy a házasság szentségéről és
fölbontathatatlanságáról (Apostoli kánonok 16-18.), a rabszolgák
és szabadok házasságáról hozott törvényeket az Egyház a római
császároktól ráruházott hatalommal alkotta volna, hiszen ezek a
császárok a kereszténység halálos ellenségei voltak, s nem volt
más céljuk, mint hogy Krisztus ifjú Egyházát véres üldözésekkel
kiirtsák. Márcsak azért sem eredhetnek az Egyház házassági
törvényei a császárokról, mert annyira eltérnek a korabeli polgári
jogtól, hogy Antiochiai Szent Ignác (Levél Polikárp püspökhöz),
Jusztinosz (Nagy Apológia 15) , Athenagorasz (Legatio pro
christianis 32-33) és Tertullianus (De corona militum 13.)
nyilvánosan jogtalannak és házasságtörőnek nevezte az olyan
együttélési formákat, amelyeket a császári törvények elismertek.
Ha pedig úgy tűnnék, hogy az Egyház a keresztény császároktól nyerte
házassági joghatóságát, meggondolandó, hogy a pápák és a zsinatokra
összegyűlt püspökök mindig szabadon és joghatóságuk tudatában hoztak
tiltó vagy pozitív törvényeket a házasságról koruk szükségletei
szerint, bármennyire eltérőnek látszott is határozatuk a polgári
törvényektől. Mindenki tudja, hogy a házassági akadályok – a
fogadalom, a valláskülönbség, a vérrokonság, a bűntény, a
köztisztesség – kérdésében a hispániai, arles-i és kalkedoni zsinat
hány olyan határozatot hozott, amelyek messze eltértek a császári
történyektől.
Történeti tény, hogy a fejedelmek nem hogy maguknak követelték volna
a keresztény házasság törvényalkotását, hanem elismerték, hogy ez a
joghatóság az Egyházat illeti. Honorius, Theodóziosz és Justinianus
császár megvallotta, hogy a házasságot érintő kérdésekben nem tehet
mást, mint hogy támogatja és őrzi az egyházi törvényeket. S ha a
királyok házassági akadályok ügyében rendelkeztek, megvallották,
hogy nem az Egyház tudta nélkül, hanem annak engedélyével és
tekintélyével jártak el; a törvényes születés, a válás és a
házassági kötelék minden kérdésében kikérték és el is szokták
fogadni az Egyház véleményét. Joggal határozta meg tehát a Trienti
Zsinat, hogy az Egyház hatalmában áll "a bontó akadályok
meghatározása, és a házassági ügyek egyházi bíróságra tartoznak"
(24. sessio).
Senkit ne tévesszen meg a jogászok által annyit hangoztatott
különbségtétel, tudniillik, hogy szét kell választani a házassági
szerződést a szentségtől, nyilvánvalóan azért, hogy az Egyházhoz
tartozzanak a szentségi kérdések, magát a házassági szerződést pedig
az állam hatáskörébe utalják.
Egy ilyen különbségtétel, pontosabban szétszakítás nem
igazolható, mert nyilvánvaló, hogy a keresztény házasságban a
szentség és a házassági szerződés szétválaszthatatlan; olyannyira,
hogy egy igazi és törvényes házassági szerződés nem képzelhető el
anélkül, hogy szentség is ne legyen. Az Úr Krisztus ugyanis
szentségi rangra emelte a házasságot, a házasság pedig maga a
szerződés, ha azt jogszerűen kötik meg. Ehhez járul, hogy a
házasság azért szentség, mert szent jel: kegyelmet közvetít, és
Krisztusnak az Egyházzal élt misztikus házasságának képe. Mindezek
megjelenési formája annak a szoros egyesülésnek a köteléke, amely
a férfit és a nőt összekapcsolja, ami nem más, mint maga a
házasság. Így tehát nyilvánvaló, hogy a keresztények között minden
igazi házasság önmagában és önmagától szentség; semmi sem áll
távolabb az igazságtól, mint hogy a szentség a házasságra kívülről
ráaggatott dísz, vagy egy olyan kívülről kapott sajátság, amely az
emberek tetszése szerint elválasztható a szerződéstől.
Sem értelemmel, sem történeti adatokkal nem bizonyítható tehát,
hogy a keresztény házasságok joghatóságát jogosan ruházzák át az
állami törvényhozásra. Ha e kérdésben jogsértés történt, azt nem
az Egyház követte el.
Bárcsak ne volnának a naturalisták szószólói annyira termékenyek
károk és bajok okozásában, amennyire telve vannak hamissággal és
igazságtalansággal! De könnyű belátni, mennyi veszedelemmel járnak a
közönségessé tett, szent jellegüktől megfosztott házasságok, s
mennyi bajt fognak hozni az egész emberiségre.
Isten adta azt a törvényt, hogy amit Ő teremtett és amit a természet
létrehoz, az annál hasznosabb és kedvezőbb az ember számára, minél
inkább megmarad eredeti, természetes állapotában. A mindeneket
teremtő Isten ugyanis jobban tudja, mi válik teremtményei javára, és
Ő mindent úgy rendezett el, hogy célba érjen. Ha pedig a nagy
bölcsességgel megalkotott rendet a vakmerő és bűnös ember meg akarja
változtatni vagy fel akarja forgatni, akkor még a legbölcsebben
teremtett dolgok is ártalmassá válnak, és haszontalanokká lesznek,
mert a változás során elveszítik az embert segítő erejüket, vagy
mert Isten büntető eszközül használja őket a halandók gőgje ellen.
Márpedig akik tagadják a házasság szent voltát és mindenáron a
közönséges dolgok közé akarják sorolni, azok a természet alapjait
forgatják föl, szembeszállnak az isteni gondviselés tervével, és
lerombolják a házasság intézményét. Ezek után nem csoda, ha ezekből
az esztelen és gonosz törekvésekből olyan bajok sokasága származik,
amiknél nincs veszedelmesebb sem a lelkek üdvösségére, sem az
államok létére nézve.
Ha meggondoljuk, mire jó a házasság isteni intézménye,
nyilvánvalóvá válik, hogy Isten a közjó javára bőséges forrássá
akarta tenni. És valóban, mert a házasság azon túl, hogy
gyarapítja az emberiséget, jobbá és boldogabbá teszi a házastársak
életét azáltal, hogy nehézségeikben támogatják, állandóan és
hűségesen szeretik egymást, javaikat közösen birtokolják és a
szentségből kegyelmi segítséget nyernek. Mindez a családnak is
nagyon sokat segít, mert amíg a házasság megfelel a természetnek
és igazodik Isten terveihez, addig meg tudja erősíteni a szülők
közti egyetértést, biztosítani tudja a gyermekek jó nevelését, az
isteni példával szelidíti a családfő tekintélyét; megtanítja a
gyermekeket a szülőkkel, a család alkalmazottait a munkaadóival
szembeni engedelmességre. Az ilyen házasságokból joggal vár az
állam becsületes, istenfélelemre és szeretetre szoktatott új
nemzedéket, melynek tagjai kötelességtudóak, a jogos és törvényes
elöljáróknak engedelmeskednek, mindenkit szeretnek és nem bántanak
senkit.
Ezeket az üdvös gyümölcsöket a házasság mindaddig teremni tudja,
amíg megőrzi szent jellegét, egységét és felbonthatatlanságát,
mert ezekből származik üdvös és termékeny ereje. És kétségtelen,
hogy a házasság mindig rnegtermi ezeket a gyümölcsöket, ha hű
marad az Egyházhoz, mely egységének, szentségének és
fölbonthatatlanságának hűséges őre és támasza.
Mivel azonban mostanában sokfelé az emberi jogot állítják a
természetes és az isteni jog helyébe, nemcsak a házasság fogalma és
képe kezd elhomályosodni – melyet a természet írt az emberi lelkekbe
–, hanem emberi rosszaságból még a keresztény házastársak között is
meggyengült a házasság nagy jókat termő ereje. Mi jó származhat
olyan házasságokból, melyekből kitessékelik a vallást, mely minden
jó szülője, az erények táplálója és a lelket magasztos értékekre
serkentő ösztöke? Ha elűzik a vallást, a házasság szükségszerűen a
bűnös emberi természet és az érzéki vágyak gonosz uralmának
rabszolgája lesz, és a természetes tisztesség aligha fogja
megvédeni. Ebből pedig sokszoros veszedelem származik nemcsak a
családokra, hanem a társadalomra nézve is.
Ha ugyanis elűzik az üdvös istenfélelmet és nincs mód a gondok
könnyítésére – amire leginkább a keresztény vallás nyújt
lehetőséget –, gyakran elviselhetetlennek látszanak a házasság
feladatai és kötelességei. És ha alkati különbségek,
nézeteltérések, hűtlenség vagy más okok jelentkeznek, esetleg
közös megegyezés alapján sokan akarnak megszabadulni a házassági
köteléktől, melyről úgy gondolják, hogy emberi jog és saját kedvük
szerint vették magukra. Ha pedig tiltó törvényekkel találják
magukat szemben, rossznak, embertelennek, a polgári
szabadságjogokkal ellenkezőnek minősítik a törvényt, és azt
mondják: ezeket az elavult és embertelen törvényeket el kell
törölni, és emberségesebbeket kell alkotni, melyek megengedik a
válást.
Korunk törvényhozói, mivel ugyanolyan jogi elveket vallanak, még
ha akarnák sem tudnák tartani magukat az emberek mondott
hamisságával szemben. Azt mondják tehát: engedni kell a kor
igényeinek, és meg kell adni a lehetőséget a válásra. Erről a
történelem is tanúskodik. Más példákat mellőzve csak a múlt század
végi francia forradalomra hivatkozunk: amikor elűzték Istent és az
egész társadalom közönségessé vált, törvénybe iktatták a válást.
Most sokan ezt a törvényt akarják felújítani, mert Istent és az
Egyházat ki akarják űzni a társadalomból és az emberi
kapcsolatokból. Oktalanul úgy vélik ugyanis, hogy ilyen
törvényekkel orvosolni lehet a korunkban tomboló
erkölcstelenséget.
Nem is kell mondanunk, hogy mennyi rossz van a válásban. A
változtatható házassági szerződés következtében meggyengül a
kölcsönös jóakarat, veszedelmes tápot kap a hűtlenség, kárt szenved
a gyermekek védelme és nevelése, lehetőség nyílik a családi
közösségek felbomlására, széthúzás támad a családok között; csökken
az asszony méltósága és abba s veszélybe kerül, hogy miután a férj
kiélte magát, elhagyja őt.
Mivel a családok szétrombolására és az országok elpusztítására
nincs alkalmasabb eszköz az erkölcsök megrontásánál, könnyen
belátható, hogy a család és a társadalom legnagyobb ellensége a
válás, mely a népem megromlott erkölcséből születik, s – a tények
tanúsága szerint – mind a magán, mind a közéletben a legnagyobb
bűnöknek nyit kaput. S még súlyosabb a baj, ha meggondoljuk, hogy
semmiféle fékező erő sem tudja többé az egyszer megengedett válás
lehetőségét biztos és meghatározott korlátok között tartani. Igen
nagy ereje van a példának és még nagyobb az érzéki sznvedélyeknek,
melyek ösztönzésére a válási kedv – mint egy ragályos népbetegség
– napról napra több lelket fertőz meg, s úgy árad, mint a partjai
közül kilépett folyó.
Mindez önmagától világos. A történelmi tapasztalatok felidézésvel
azonban még világosabb lesz. Amint a törvény kezdett utat nyitni a
válásnak megszaporodtak a széthúzások, nézetkülönbségek,
veszekedéssek. OLyan rossz életformák alakultak ki, hogy a válás
védelmezői maguk megbánták amit tettek, s ha ellenkező értelmű
törvénnyel nem keresték volna a baj orvoslását, attól kellett volna
félni, hogy az állam az önmaga által felidézett baj áldozata lesz.
Úgy mondják, hogy a régi rómaiak, amikor először találkoztak a
válással, megrendültek. Nem sok idő múltán azonban az emberek
becsületérzése eltompult, az érzéki vágyakat fékező szemérmesség
kiveszett, s a házasátrsi hűség helyére olyan szabadosság lépett,
hogy valószínűnek látsszik, amit egyes íróknál olvasunk: az
asszonyok nem a konzulok változása, hanem férjeik cserélgetése
szerint számlálták az éveket.
Ugyanígy a protestánsok körében kezdetben csak ritkán és
bizonyos körülmények között engedélyezte a törvény a válást. Az
imén felsorol okok miatt azonban úgy elszaporodtak a válások
Németországban és Amerikában, hogy akik józanul gondolkodnak,
siratják az erkölcsi romlást és a vakmerően könnyelmű törvényeket.
Nem volt ez másként a katolikusnak nevezett országokban sem. Aho
csak helyet adtak a válásnak, a bekövetkezett bajok sokasága
rácáfolt a törvényhozók érvelésére. A válni akarók közül ugyanis
sokan hazug módon bizonyitották a törvényes válást lehetővé tevő
okokat a bíróság előtt, s ezzel a köztisztesség olyan kárt
szenvedett, hogy mindenki úgy vélte: a lehető legsürgősebben
ellentétes értelmű törvényekkel kell javítani a helyzeten.
És ki kételkednék abban, hogy nem ugyanilyen gyászos eredményre
jutnak mindazok, akik bárhol a válás mellett kardoskodnak? Az
emberi vélekedésekben és nyilatkozatokban ugyanis nincs olyan erő,
mely meg tudná változtatni a dolgok természetét. Ezért oktalanul
értelmezik a közjót azok, akik úgy vélik, hogy büntetlenül
forgathatják fel a házasság rendjét. S ha minden vallásos és szent
jelleg kiirtásával akarják megcsonkítani a házasságot, gonoszabbat
tesznek, mint amit a pogányok műveltek a maguk házasságával. Ha
tehát meg nem változik felfogásuk, a családnak és a társadalomnak
állandóan félnie kell attól, hogy beleesnek abba a csapdába,
amiben már tömegek vannak. Mindebből kiviláglik, milyen
esztelenség és képtelenség a közjó előmozdítását várni a válástól,
amely inkább vermet ás a társadalomnak.
Meg kell tehát vallani, hogy az összes népek közjaváért legtöbbet a
katolikus egyház tett, amikor mindig ügyelt a házasság szent
jellegére és felbonthatatlanságára. És nem kis hála illeti azért,
hogy immár száz esztendeje nyíltan szembeszállt a házasság ellen oly
sokat vétő polgári törvényekkel (VI. Pius levele 1793. V. 28-án a
luconi püspökhöz); hogy anatémával sújtotta a protestánsok válásról
és válólevélről szóló eretnekségét (Trienti zsinat 24. sessio 5,7);
hogy a görögök körében szokásos válást sokszor elítélte; hogy
érvénytelennek nyílvánította az olyan házasságokat, melyeket úgy
kötöttek meg, hogy felbontják, ha akarják; végül, hogy kezdettől
fogva visszautasította azokat az állami törvényeket, melyek
támogatták a válást.
Azok a pápák, akik sokszor ellenálltak fejedelmeknek, amikor
azok fenyegetve követelték válásuk elismerését, nemcsak a vallás
sértetlenségéért, hanem az egész emberiség javáért is harcoltak.
Az utókor csodálattal tekint azokra a bátor lelkű pápákra, akik
szembe mertek szállni a hatalmas uralkodókkal: I. Miklós pápa
Lothárral, II. Orbán és II. Paszkál pápa I. Fülöp francia
királlyal, III. Celesztin és III. Ince pápa II. Fülöp francia
királlyal, VII. Kelemen és III. Pál VIII. Henrik angol királlyal,
végül VII. Pius pápa I. Napóleonnal.
A dolgok ilyen állása mellett a kormányfők és az államok vezetői, ha
értelmesen akarnak élni, ha bölcsen akarnak kormányozni, ha népük
javát akarják, inkább tartsák tiszteletben a házasság szent
törvényeit és vegyék igénybe az Egyház segítségét a családok
boldogulása és az erkölcsi törvények védelme érdekében, mint hogy
olyan gyanúba hozzák az Egyházat, hogy az ember ellensége; és ne
vádolják azzal, hogy jogtalanul követeli magának a polgári jog egy
részét.
Annál is inkább, mert a katolikus Egyház amennyire nem térhet el
jogai védelmétől és vallási kötelezettségeitől, annyira hajlandó
az engedékenységre azokban a dolgokban, amelyek nem sértik jogait
és szent kötelességeit. Ezért soha nem rendelkezett a házasságról
anélkül, hogy tekintetbe ne vette volna a társadalom és a népek
állapotát; s amennyire tehette, nem is egyszer, amikor erre jogos
és súlyos okok késztették, enyhített a törvény szigorán.
Az Egyház tudja és nem is tagadja, hogy a szentségi házasságnak,
mivel célja a társadalom megtartása és gyarapítása, kapcsolata van
olyan dolgokkal, amelyek a házasságból következnék ugyan, de a
polgári törvények körébe tartoznak. Ezekről a kérdésekről joggal
határoznak a polgári törvényhozók.
Senki nem vonja kétségbe, hogy az Egyház alapítója, Jézus
Krisztus külön akarta választani a szent és polgári hatalmat és
mindkettőt szabadnak akarta a maga ügyei intézésében. Hozzátéve
azonban, hogy mindkét hatalomnak javára válik és minden ember
érdeke, hogy közöttük kapcsolat és összhang legyen, s azokban a
dolgokban, melyekről különböző szempontok szerint együtt kell
dönteniük, a földi hatalom birtokosa alkalmas és megfelelő módon
attól függjön, aki a mennyei hatalom birtokosa.
Ebben az összhangban és együttesben nemcsak mindkét hatalom
legjobb gyakorlási módja van adva, hanem így találják meg a
legalkalmasabb és leghatásosabb módot is arra, hogy az egész
emberi nemet segítsék földi boldogulásában és az örök élet
elérésében. Mert miként, ha az emberi értelem találkozik a
keresztény hittel, sokkal nemesebbé válik és erősebb lesz a
tévedések elkerülésére és elűzésére, és viszont, a hit nem kis
támaszt talál az értelemben; ugyanígy ha a szent Egyház hatalmával
barátságosan együttműködik a polgári hatalom, mindkettőjüknek csak
előnye származik belőle. Az állam méltósága növekszik, és ha a
vallás jár előtte, uralma nem lesz igazságtalan; az Egyházat pedig
a hívők közjavára támogatja és oltalmazza.
Mi tehát az elmondottaktól indítva mint máskor is, most is ismét
sürgetjük az államférfiakat az egyetértés és a barátság
megtalálására. Atyai jóakarattal elsőként nyújtjuk feléjük
jobbunkat és felajánljuk legfőbb hatalmunk támaszát, melyre
manapság annál inkább szükség van, minél inkább gyengül az emberek
sérült közvéleményében a kormányzási jog értékelése. A lelkekben
már fellobban a vakmerő szabadság vágya, és minden, még a
legtörvényesebb kormány uralmát is le akarják rázni magukról.
Ezért a közjó azt követeli, hogy egyesítsük a két hatalom erőit
azoknak a károknak megelőzésére, melyek nemcsak az Egyházat, hanem
a polgári társadalmat is veszélyeztetik.
Miközben azonban nagyon ajánljuk a baráti akaratok találkozását és
könyörögve kérjük Istent, a Béke Fejedelmét, hogy ébressze föl
minden ember lelkében az egyetértés szeretetét, nem mulaszthatjuk
el, hogy ne ébresztgessük, Tisztelendő Testvérek, gondoskodástokat,
éberségteket és jóra való törekvésteket, melyekről tudjuk, hogy igen
nagyok bennetek. Amennyire erőtök engedi, s amennyire csak
tekintélyetekből telik, legyetek rajta, hogy a gondotokra bízott
emberek körében sértetlenül és romlatlanul maradjon meg az a
tanítás, amit az Úr Krisztus és az égi akarat hirdetői, az Apostolok
ránk hagytak, s melyet a katolikus Egyház hűségesen megőrzött és
minden korok keresztényeinek megtartani parancsolt.
Főleg arra legyen gondotok, hogy a nép ismerje a keresztény
bölcsesség parancsait; mindig tartsa emlékezetében, hogy a
házasságot nem emberek akarata, hanem Isten tekintélye és szándéka
alapította és ezen törvény alapján egy férfi és egy nő
életszövetsége. Krisztus pedig, az új szövetség szerzője, ezt a
szövetséget a természet rendjéből szentségi rangra emelte és a
kötelékre vonatkozóan az Egyháznak adta át a törvényhozói és bírói
hatalmat. E témakörben nagyon óvakodnunk kell, hogy az ellenség
téves következtetései, melyekkel elvitatják az Egyháztól ezt a
jogot, megtévesszék a hivő lelkeket.
Hasonlóképpen mindenkinek világosan kell látnia, hogy ha
katolikus férfi és nő nem szentségi házasságot köt, valójában nem
jön létre házasság. Hiába kötik meg a polgári törvények előírásai
szerint, nem házasságkötés az, hanem csak egy polgári törvény
által bevezetett szertartás. A polgári törvény a házasságnak csak
olyan következményeiben illetékes, amelyek az ő hatáskörébe
tartoznak. Ilyen ügyek pedig eleve feltételeznek egy érvényes
házasságot.
Minderről elsősorban a jegyeseknek kell tudomást szerezniük,
akiknek azt is tudniuk kell, hogy a megfelelő kérdésekben szabad a
polgári törvények előírásai szerint eljárniuk. Az Egyház ugyanis
nem akarja, hogy a házasság bármelyik polgári következményében ők
maguk vagy gyermekeik kárt szenvedjenek.
A vélemények mai zűrzavarában azt is tudniuk kell, hogy nincs
olyan hatalom, mely a keresztények között érvényesen megkötött és
elhált házasságot feloldhatná; ezért nyilvános bűnösnek számítanak
azok, akik bármilyen okra hivatkozva előző házastársuk halála
előtt újabb házasság megkötését kísérlik meg.
Ha pedig egy házasság odáig fajulna, hogy az együttélés
elviselhetetlenné válik, az Egyház megengedi a különválást, és a
házasok állapotának megfelelő módon próbálja enyhíteni a
különválás káros következményeit; de nem engedi, hogy a felek
közti kibékilés érdekében ne történjék semmi, vagy erről
reménytelenül lemondjanak.
Igaz, ezek szélsőségek, de könnyen el lehetett volna kerülni, ha
a jegyesek, megfontolván a házastársak kötelességeit és a házasság
okait, olyan lelkülettel léptek volna házasságra, amilyet a
szentség megkövetel; és nem veszekedésekkel folytattak volna egy
elhamarkodott házasságkötést, amellyel még Isten haragját is
magukra vonják.
Összefoglalva: a házasság akkor lesz derűsen és békésen szilárd,
ha a hitvestársak a vallásosságból merítik az életet, mert ez az
erény teszi erőssé és legyőzhetetlenné a lelket; ennek
következtében képes a lélek arra, hogy az esetleges rossz
szokásokat, az erkölcsi és alkati különbségeket, az anyaság
gondjait, a gyermeknevelés terheit, az élet nehézségeit és az
akadályokat ne csak higgadtan, hanem szívesen viselje.
Attól is óvakodni kell, hogy ne kössenek katolikusok könnyedén
vegyes házasságot nem-katolikus féllel. A vallás kérdésében
különböző lelkek között ugyanis más kérdésekben sem lehet teljes
összhangot várni. Az ilyen házasságoktól főleg azért kell
óvakodni, mert alkalmat jelentenek tiltott társaságokba való
keveredésre, más vallásokkal való közösködésre; veszélyt
jelenthetnek a katolikus fél hitére, akadályozzák a gyermekek
nevelését és arra indítanak, hogy félretéve az igazság és a
hamisság különbségét, teljesen egyformának tekintsenek minden
vallást.
Utolsó helyen, mert jól tudjuk, hogy szeretetünkből senkit sem
szabad irekesztenünk, figyelmetekbe ajánljuk, Tisztelendő
Testvérek, azokat a nyomorúságban élő lelkeket, akiket elragadott
a szenvedély vihara és üdvösségükről megfeledkezve a házasság
törvényes kötelékén kívül bűnös életet élnek. Tegyetek meg mindent
annak érdekében, hogy visszahozzátok őket! Akár ti magatok, akár
mások közvetítésével ébresszétek fel őket, hogy érezzék meg:
rosszat tesznek. Tartsanak bűnbánatot és kössenek érvényes,
katolikus házasságot.
Mindaz, amit fontosnak tartottunk a keresztény házassággal
kapcsolatban elmondani nektek, Tisztelendő Testvérek, könnyen
láthatjátok, nemcsak a polgári társadalom fennmaradásához, hanem az
emberek örök üdvösségéhez is alapvetően hozzátartozik.
Adja Isten, hogy minél nagyobb súlya és jelentősége van ezeknek
a dolgoknak, annál tanulékonyabb és készségesebb akarattal
hallgassák mindenütt. Ezért valamenyien alázattal kérjük a
szeplőtelen Boldogságos Szűz Máriát, hogy a lelkek
hitre-ébresztésével mutassa meg, hogy Anyja és oltalmazója az
embereknek. Ugyanilyen buzgósággal kérjük az Apostolfejedelmeket,
Szent Pétert és Szent Pált, akik megfékezték a babonákat és
elvetették az igazság magvait, hogy hathatós oltalmukkal óvják az
emberi nemet az újjászülető tévedések áradatától.
A mennyei ajándékok zálogaként és különleges jóakaratunk
jeleként adjuk mindannyiatokra, Tisztelendő Testvérek, és a rátok
bízott népre is szívből Apostoli Áldásunkat.
Kelt Rómában, Szent Péternél, 1880. február 10-én, pápaságunk
második évében.
XIII. Leó pápa
|