RERUM NOVARUM XIII. Leó pápa enciklikája a munkáskérdésről
(az első pápai szociális körlevél)
Róma, 1891
Tartalom
Üdvözletünk és apostoli áldásunk a Tisztelendő Testvéreknek!
1. Ha egyszer már lángra kapott az újítás vágya, amely egyébként
régóta zavarja az államok békéjét, úgy ez szükségképpen vonta maga
után, hogy a változtatás szelleme a politikai gondolkodás
területéről a vele rokon gazdaságba is behatoljon. Ez már meg is
történt, hiszen az ipar technikai színvonalának emelkedése, új
termelési módszerek kialakítása, a tulajdonosok és munkások
kölcsönös viszonyának megváltozása, a gazdagság felhalmozódása a
kisebbség kezében és a többség elszegényedése, a munkások fokozódó
öntudata egyfelől s szorosabb szövetkezése másfelől, végül pedig az
erkölcsi hanyatlás – a harc kirobbanását eredményezte. A kérdés
fontosságát mutatja az is, hogy milyen feszült várakozásban tartja a
közhangulatot, mennyire foglalkoztatja a tudósok gondolkodását, a
szakemberek tanácskozásait, a nép gyülekezeteit, a törvényhozó
testületeket, az államfők tanácsadó szerveit: nincs egyetlen más ügy
sem, mely az emberekben ilyen heves érdeklődést keltene. Ezért,
Tisztelendő Testvérek, ahogy eddig hozzátok intézett körleveleinkben
a téveszmék megcáfolása céljából elmondottuk a szükségeseket az
államhatalomról, az emberi szabadságról, az államok alkotmányának
keresztény jellegéről és más hasonló kérdésekről, éppúgy véleményünk
szerint az Egyház ügyét és a közjót szem előtt tartva, hasonló
okokból ugyanezt kell tennünk most is a munkások helyzetével
kapcsolatban. Alkalomszerűen már többször érintettük ezt a tárgyat,
de ebben a körlevélben apostoli kötelességtudatunk parancsára az
egész kérdést kimerítően tárgyaljuk, hogy kellő megvilágításba
kerüljenek azok az elvek, amelyek segítségével ez a vitás kérdés az
igazság és a méltányosság alapján eldönthető. A tárgy kifejtése
nehéz és nem veszélytelen. Kemény feladat kimérni azokat a jogokat
és kötelességeket, amelyek a gazdagok és szegények, a tőkések és
munkavállalók közötti viszonyt szabályozzák. Veszélyes a
vállalkozásunk, mert zavartkeltő és csalárd emberek könnyen
kihasználhatják a helyes álláspont kiforgatására és a tömegek
lázítására.
2. De még ha így áll is a helyzet, világosan látjuk, s ebben
mindenki egyetért, hogy a legszegényebb sorsú embereken sürgősen
és alkalmas módon segíteni kell, mert az emberiség nagy része
méltánytalanul szomorú és nyomorult viszonyok között tengődik.
Miután ugyanis az iparosok korábbi szervezeteit a múlt században
eltörölték, s helyettük más védelemről nem gondoskodtak, az újabb
állami intézmények és törvények pedig levetették a korábbi
vallásos szellemet, lassanként odáig jutottunk, hogy korunk a
munkásokat magára hagyta és védtelenül kiszolgáltatta a munkaadók
embertelenségének és korlátlan nyereségvágyának. Növelte a gondot
a telhetetlen uzsora, amelyet az Egyház ugyan sokszor elítélt, de
fösvény és nyereségvágyó emberek – bár más formában –
változatlanul űznek tovább. Ehhez járult még, hogy a termelés és
szinte a teljes kereskedelem egy kisebbségnek jutott a hatalmába,
úgyhogy néhány dúsgazdag ember a szegények hatalmas tömegeire
rakhatta a szolgaság jármát.
3. A baj orvoslására a szocialisták, a szegények irigységét a
gazdagok ellen szítva, a magántulajdon eltörlését tartják
szükségesnek, és az egyesek javait minden ember közös tulajdonává
kívánják tenni, ennek keresztülvitelét pedig vagy a helyi hatóságok
vezetésére, vagy a kormányra bízzák. Azt hiszik ugyanis, segítenek a
jelenlegi bajokon, ha a magántulajdont ily módon köztulajdonná
átalakítva egyenlően osztják fel a polgárok közt a vagyont és a
belőle származó előnyöket. Tervük azonban a szociális kérdés
megoldására annyira alkalmatlan, hogy maguknak a munkásoknak is
kárára volna, ezen kívül pedig felettébb igazságtalan is, mivel
erőszakot alkalmaz a jogos birtokosok ellen, megzavarja az
államrendet, alapjaiban felforgatja a társadalmat.
4. Hiszen – s ezt könnyű belátni – a munkának, amit azok vállalnak,
akik valamilyen kenyérkereső foglalkozást űznek, magától értetődő
célja és értelme, ami a munkásnak legközvetlenebbül szeme előtt
lebeg, az, hogy magának anyagi javakat szerezzen, és ezeket
magánjogon, saját tulajdonaként birtokolja. Amikor ugyanis erejét és
szorgalmát másvalakinek a rendelkezésére bocsátja, ezt azzal a
céllal teszi, hogy a létfenntartásához szükséges eszközöket
megszerezze, s a végzett munkáért teljes jogot nyer nemcsak arra,
hogy bérét követelje, hanem arra is, hogy azt tetszése szerint
befektesse. Ha tehát kiadásainak megszorításával valamit megtakarít
s takarékosságának gyümölcsét ingatlanba fekteti, hogy annak értéket
biztosítsa és megőrizze, úgy az ilyen birtok nem egyéb, mint a
munkabér más formában, és éppen ezért az így szerzett vagyonnal
éppen úgy ő rendelkezik, mint a munkájával megkeresett bérrel.
Mármost könnyen belátható, hogy az ingó és ingatlan javak
birtoklásának joga teljes egészében ezen az elven alapul. A
szocialisták tehát, amikor az egyének javait köztulajdonná akarják
tenni, valójában valamennyi bérmunkás helyzetét is rosszabbra
fordítják, mert megszüntetik a munkabér befektetésének szabadságát,
s ezáltal megfosztják a munkásokat családi vagyonuk növelésének, és
a haszonszerzésnek a reményétől és lehetőségétől.
5. Sőt mi több, olyan orvoslást ajánlanak, ami nyilvánvalóan
ellentmond a jogszerűségnek, minthogy az embernek természetadta
joga, hogy magántulajdonban, sajátjaként birtokoljon dolgokat. Igen
nagy a különbség ezen a téren is az ember és a többi lelkes lény
között. Az állatok ugyanis még önmaguknak sem urai, hanem kétféle
természetes ösztön uralma és irányítása alatt állanak, amelyek
egyrészt szabályozzak a bennük rejlő cselekvőképességet és
kibontakoztatják erőiket, másrészt kiváltják és meghatározzák
konkrét tevékenységüket. Egyik ösztönük saját maguk és életük
védelmére, másik a faj fenntartására készteti őket. Ezt a két célt a
meglévő és rendelkezésükre álló dolgok használata által hiánytalanul
elérik, továbbhaladni pedig nem is lennének képesek, mivel csak az
érzékelés és az egyes érzékelt dolgok irányítják őket. Egészen más
az ember természete. Megvan benne az állati természet teljes és
tökéletes lényege, és ezért ebben a tekintetben neki nyilvánvalóan
nem kevésbé van meg a lehetősége, hogy az anyagi javakkal éljen,
mint bármely más lelkes lénynek. Márpedig az állati természet,
bármennyire magasan fejlett is, távolról sem éri el az emberi
természetet, sőt sokkal alacsonyabb rendű annál, így alá van
rendelve és engedelmeskednie kell annak. Ami az emberben messze
kiemelkedik, ami az embert emberré teszi és az állatoktól lényege
szerint megkülönbözteti, az az ész, vagyis az értelem. S mivel
kizárólag az ember ésszel bíró lelkes lény, ezért szükségszerű, hogy
neki a javak nem csak használatára vannak rendelve, mint az összes
többi lelkes lénynek, hanem tartós és örökös jogú birtokul, és nem
csupán olyan javak, amelyek használat közben felemésztődnek, hanem
olyanok is, amelyek használat mellett is megmaradnak.
6. Még világosabban kiderül mindez, ha az ember természetet
magasabb szempontból vizsgáljuk. Mivel az ember számtalan dolgot
ragad meg értelmével, s a jelen dolgaihoz a jövőbelieket is
hozzákapcsolja, továbbá mivel cselekedeteinek maga az ura, ezért
az örök törvény és a mindent előrelátással kormányzó Isten hatalma
alatt állva dolgait saját tervező előrelátásával önmaga intézi;
éppen ezért képessége van mindannak a megválasztásara, amit jelen-
és jövőbeli jólétének elérésére a legalkalmasabbnak tart. Ebből
következik, hogy az emberben meg kell legyen a képesség nem csupán
a föld gyümölcseinek, hanem magának a földnek a birtoklására is,
hiszen látnivaló, hogy éppen a földből származik mindaz, ami
jövőbeli szükségleteit fedezi. Az ember szükségletei állandóan
újratermelődnek, s ma kielégíttetve, holnap új igényekkel lépnek
fel. Ezért volt szükségszerű, hogy a természet az embernek valami
tartós és mindenkor megmaradó dolgot adjon, amitől e folytonos
szükségletek kielégítése várható, ezt a folytonosságot pedig semmi
más nem biztosíthatja, mint éppen a föld a maga bőségével.
Arra sincs ok, hogy ezt a gondoskodást az államra hárítsuk át.
Az ember ugyanis régebbi, mint az állam, ezért természeténél fogva
előbb kellett legyen joga életének fenntartására, mint hogy
bármely államalakulat létrejött volna.
7. A magántulajdon létjogosultságának az sem mond ellent, hogy
Isten a földet az egész emberi nemnek adta, hogy használja és
gyümölcseit élvezze. Azt mondjuk ugyanis, hogy Isten az egész
emberi nemnek közösen adta a földet, nem mintha azt akarta volna,
hogy annak birtoka egyformán mindenkié legyén, hanem mert ő maga
közvetlenül senkinek sem jelölte ki a részét, hanem az emberek
szorgalmára és a népek intézményeire bízta a birtok felosztását.
Egyébként pedig a föld, még ha magánemberek között osztják is
fel, ezáltal nem szűnik meg a köz javát szolgálni, mert nincs
ember, aki ne a föld termékeiből élne. Akiknek nincs birtokuk,
azoknak ezt munkaerejük helyettesíti, s így méltán mondhatjuk,
hogy az élet fenntartásának alapja kizárólag az a munka, amellyel
valaki a földjét műveli, vagy mesterségét űzi, és ennek bére
végeredményben nem máshonnan, mint épp a föld sokféle termékéből
származik, majd azokra cserélődik be.
Ebből ismét az következik, hogy a magántulajdon teljes
összhangban van a természet rendjével. Mindazt, ami az élet
fenntartásához és magasabb színvonalra emeléséhez szükséges, a
föld nagy bőségben kínálja ugyan, de önmagától, az emberi művelés
és gondozás nélkül nem teremthetné meg. Mivel pedig az ember a
természet javainak megszerzésekor szellemi képességet és testi
erejét fekteti az anyagba, és ilyen módon ezt az általa megmunkált
anyagi természetű darabot önmagához hasonlítja, és a munkában
mintegy tulajdon személyiségének bélyegét nyomja rá, teljes
mértékben helyes és szükségszerű, hogy ezt a darabot most már
sajátjaként bírhassa, és ezt a jogát senki meg ne sérthesse.
8. Ezeknek az érveknek az ereje annyira meggyőző, hogy roppant
különösnek tűnik, ha mégis akadnak, akik másként gondolkodnak, és
elavult nézeteket felújítva azt vallják, hogy a föld használata és
a telek különböző gyümölcsei megilletik ugyan az egyes embert, de
magát a telket, amelyen építkezett, vagy a földet, amelyet
megmunkált, egyáltalán nincs joga tulajdonosként birtokolni. Nem
veszik észre, hogy ennek tagadásával megfosztják az embert saját
munkájával szerzett javaitól. Hiszen a föld a megmunkáló keze
alatt s munkája által jelentősen átalakul; erdőből szántó,
terméketlenből termő lesz. És az, ami által értékesebbé válik, a
földdel úgy egybevegyül és beleépül, hogy attól többnyire már
semmiképpen sem választható külön. Márpedig hogyan tűrné a
jogszerűség, hogy valaki birtokba vegye és élvezze azt, amiért más
fáradozott? Ahogyan az okozat követi a létrehozó okot, úgy a munka
hozama is éppen azt kell megillesse, aki a munkát végezte. Ezért
az egész emberiség – egy törpe kisebbség ellenkező véleményével
mit sem törődve s a természetet nyitott szemmel szemlélve –
magában a természetjogban találja meg a földi javak elosztásának
alapját, így a magántulajdont, mint az ember természetének és a
békés, nyugodt együttélésnek leginkább megfelelő jogot minden
időben szentesítette a gyakorlat. Ezt a jogot megerősítik és akár
erőszak alkalmazásával is megvédik a polgári törvények, amelyek,
ha igazságosak, a természetjogból merítik erejüket, sőt szentesíti
ezt az isteni törvényhozó, aki a más tulajdonának még a
megkívánását is tiltja: „Ne kívánd embertársad feleségét, házát,
földjét, szolgálóját, ökrét, szamarát, egyáltalán ...semmit sem,
ami embertársadé!” (MTörv 5,21).
9. Még élesebben tűnik fel a magántulajdonnak mint az ember
természetében gyökerező adottságnak jogosult volta, ha azt a
családi közösségben élő ember kötelességeivel kapcsolatban és
összefüggésben szemléljük. Nem kétséges, hogy az életpályát
illetően mindenkinek jogában áll eldönteni, hogy Jézus Krisztus
tanácsát követve szűzen él-e, vagy házasságra lép. Semmiféle
emberi törvény nem veheti el az ember természetes és őseredeti
jogát a házasságra, és semmilyen módon nem változtathatja meg a
házasság legfőbb célját, amelyet kezdet óta Isten tűzött ki eléje.
„Növekedjetek és sokasodjatok”: íme a család, vagyis a
házközösség, amely, bármilyen kicsi is, mégis valódi közösség,
korábbi minden polgári társadalomnál, amelynek tehát szükségképpen
vannak bizonyos, az államtól teljesen független jogai és
kötelezettségei.
Eszerint a tulajdonjog, amelyet – mint bizonyítottuk – a
természet az egyes személyeknek adott, megilleti az embert
annyiban is, amennyiben család feje, sőt ez a jog annyival meg
hatályosabb érvényű, mint amennyivel többet tartalmaz a családapa
személyisége.
10. A természet szent törvénye, hogy a családapa minden módon
fenntartsa azok életet, akiknek ő maga adott életet; ez pedig a
természetből vezethető le, az ti., hogy a családapa gyermekeinek,
akik személyiségét továbbviszik és valamilyen értelemben
meghosszabbítják, annyit törekedjék szerezni, hogy azok az élet
hányattatásaiban a nyomortól tisztességesen megóvhassák magukat.
Ezt pedig semmi más ésszerű módon nem teheti, csak azzal, ha
gyermekeire örökségül jövedelmező vagyont hagy. Ahogyan az állam,
éppúgy a család is – mint említettük – a szó teljes értelmében
társas közösség, amelyet egy sajátos hatalom, az atyai hatalom
kormányoz, ezért a család, szem előtt tartva természetesen a
legközvetlenebb létoka által meghatározott célokat, mindannak
megválasztásában és alkalmazásában, ami épségéhez –
fennmaradásához – és méltányos szabadságához szükséges, legalábbis
egyenlő jogokkal rendelkezik, mint a polgárok közössége.
Legalábbis egyenlő jogokkal – mondjuk; abból ugyanis, hogy a
családi együttélés, akár fogalmilag, akár valóságos létezőként
tekintjük, korábbi bármely emberi társulásnál, következik, hogy
jogai és kötelességei is előbbrevalók és inkább természet szerint
valók. Ha a polgárok és a családok egy emberi együttélési forma,
azaz egy társadalom részeivé válva segítség helyett sérelmeket, a
jog védelme helyett annak csorbítását tapasztalnak az állam
részéről, akkor az állam olyan társas közösség volna, amit inkább
kerülni, mint óhajtani kellene.
11. Azt akarni tehát, hogy az államhatalom a család benső
viszonyaiba is behatoljon, súlyos és ártalmas tévedés. Igaz ugyan,
hogy rendjén való, ha a végső nyomorban, amikor a család igen
nehéz helyzetben van, abból kiutat nem talál, és helyzetet
semmilyen módon nem képes maga megoldani, az állami segítség lép
közbe, hiszen minden egyes család része az államnak. Éppen így, ha
valahol a ház falai között a jogok kölcsönös érvényesítéseben
súlyos zavar támad, ott az állam igenis védje meg kinek-kinek a
jogát, mert ez nem a polgárok jogainak csorbítása, hanem inkább
azok jogszerű és köteles gondoskodással történő védelme és
megerősítése. Itt azonban szükségképp meg kell állnia a
közhatalomnak, e határok áthágását a természet tiltja. Az atyai
hatalom természete olyan, hogy azt az állam sem el nem törölheti,
sem be nem kebelezheti, mert azonos eredetű magával az emberi
élettel. „A gyermekek az apának részei” és mintegy az apai
személyiség kibővítései, akik – ha sajátlag kívánjuk kifejezni – a
polgári társadalomba nem közvetlenül, hanem csak közvetve, azon
család közvetítésével lépnek be és vesznek részt, amelyikben
születtek. Éppen ezért a gyermekek, mivel ők „a természetből
eredően az apának mintegy részei, mielőtt szabad akaratuk
használatára eljutnának, a szülők gondozása alatt állanak”.(STh
II-II, 10, 12.) Amikor tehát a szocialisták a szülők gondviselését
mellőzve az állam gondviselését sürgetik, a természetjog ellen
vétenek azzal, hogy megbontják a családi szervezetet.
12. Ez azonban nem csak jogszerűtlenség volna, hanem ezenfelül
nyilvánvalóan megzavarná és fölforgatna minden rendet, s nehéz és
gyűlöletes szolgaságot hozna a polgárokra. Tág út nyílnék a
kölcsönös irigységre, rágalmazásra és meghasonlásra, megszűnnék az
egyesek tehetségét és szorgalmát sarkalló ösztönzés, és ezzel együtt
a gazdagság forrásai is szükségképp kiapadnának, tehát az így
elképzelt egyenlőség a valóságban nem lenne egyéb, mint az emberek
egyenlő nyomora és különbség nélkül való szánalmas helyzete.
A mondottakból kitűnik, hogy a szocializmusnak a magánvagyonok
köztulajdonba vételéről szóló alaptétele teljes egészeben
elvetendő, mivel azoknak is árt, akiken segíteni kellene, mivel az
egyének természetes jogaival ellenkezik, és mivel az állam rendjét
össze, a köznyugalmat pedig megzavarja. Jegyezzük meg tehát, hogy
amikor a nép helyzetének javításáról van szó, a magántulajdon
sértetlen fönnmaradását kell alapul vennünk. Miután ezt
leszögeztük, ki fogjuk fejteni, hol kell keresni az annyira
óhajtott orvoslást.
13. Bízvást és teljes joggal bocsátkozunk éppen Mi e kérdés
tárgyalásába, mivel olyan problémáról van szó, melyből a vallás és
az Egyház segítsége nélkül nincs alkalmas kiút. Mivel pedig a vallás
és mindazon dolgok feletti őrködés, melyek az Egyház hatalmában
vannak, elsősorban a Mi feladatunk, a hallgatással kötelességet
mulasztanánk. Természetesen e fontos ügy mások közreműködését és
erőfeszítéseit is megköveteli, értve ezen az államfőket, a
tulajdonosokat és a gazdagokat éppúgy, mint magukat a munkásokat,
akiknek érdekében ez a küzdelem folyik, azt azonban habozás nélkül
kimondjuk, hogy minden emberi kísérlet hiábavaló lesz, ha az
Egyházat mellőzik.
Az Egyház ugyanis az, amely az evangéliumból merített
tanításának jóvoltából a harcot megszüntetheti, vagy legalább
élességét tompíthatja; az Egyház az, amely nem csak az egyes
emberek elméjét törekszik kiművelni, hanem törvényei által
igyekszik szabályozni életüket és értékrendjüket is; az Egyház az,
amely sok hasznos intézménnyel javítja a szegények helyzetét; az
Egyház az, amely minden osztály gondolkodását és erejét arra
óhajtja és kívánja irányítani, hogy a munkások helyzete a lehető
legalkalmasabb módon javuljon, s ennek elérésére az állami
törvények és tekintély igénybevételét is – a maga rendje és módja
szerint – szükségesnek tartja.
14. Elsősorban szögezzük le, hogy el kell fogadnunk azt az emberi
adottságot, amely szerint az utolsók az elsőkkel nem válhatnak
egyformákká. Bár a szocialisták emellett kardoskodnak, hiábavaló
minden tusakodás a természet ellen. Az emberek ugyanis természettől
fogva sokban és jelentősen különböznek egymástól; nem egyenlőek
intellektuális képességeik, szorgalmuk, egészségük, erőik, és e
tényezők szükségszerű különbségeiből spontán módon adódik az
élethelyzetek különfélesége is. Ez mind az egyéneknek, mind pedig a
társadalomnak előnyére válik; a közösségi életben ugyanis a
különféle funkciók ellátásához különféle tehetségekre és
foglalkozásokra van szükség, amikre az embereket többnyire családi
viszonyaik különfélesége vezérli.
Ami a testi munkát illeti, attól az ember még a paradicsomi
állapotban sem mentesült volna, csakhogy amit akkor az akarat
szabadon, a lélek gyönyörűségére kívánt volna, azt most a szükség
kényszeríti ránk terhes kötelességként a bűn büntetéséül. „A föld
átkozott lesz miattad. Fáradsággal szerzed meg rajta táplálékodat
életed minden napján”(Ter 3,17-18). Hasonlóképpen az egyéb földi
bajoknak sem lesz soha végük, mert a bajok a bűn kemény és nehéz
következményei, s mint ilyeneket kell tűrnünk őket, és ez az
embert szükségképpen élete végéig elkíséri. A tűrés és a szenvedés
emberi sajátosság, és bár az emberek mindent megkísérelnek, az
ilyesfajta megpróbáltatásokat az emberi életből semmiféle erővel
vagy módszerrel sem lesznek képesek egészen kiirtani. Akik
ilyesféle hatalommal dicsekszenek és a nyomorgó népnek minden
szenvedés és baj nélkül való, szakadatlan örömmel és boldogsággal
teljes életet ígérnek, bűnös játékot űznek a néppel és becsapják,
ami egyszer az eddigieknél is nagyobb zavarokban fog kirobbanni. A
leghelyesebb az emberi dolgokat úgy tekinteni, ahogy ténylegesen
vannak, s a problémákra a megfelelő orvoslást másutt, ebből
kiindulva keresni.
15. Alapvető hibát követnek el a társadalmi kérdés tárgyalásában
azok is, akik a két társadalmi osztályt eleve egymás ellenségének
tartják, mintha a természet a gazdagokat és a szegényeket arra
teremtette volna, hogy állandó harcban egymást irtsák. Ez annyira
ellenkezik a józan ésszel és az igazsággal, hogy pontosan az
ellenkezője igaz. Ahogy ugyanis a testben a különféle tagok úgy
illeszkednek egymáshoz, hogy ebből az egésznek az az összhangja
keletkezik, amit joggal mondunk harmóniának, éppen úgy intézkedett a
természet a társadalomról is, hogy a két osztály egyetértő
kölcsönviszonyban álljon egymással, s megfelelő egyensúlyt tartva
egészítse ki egymást. Hiszen teljes mértékben egymásra vannak
utalva: sem a tőke munka nélkül, sem a munka tőke nélkül nem lehet
meg. Az egyetértés a dolgokban szépséget, azaz rendet hoz létre, míg
ezzel szemben az örökös harcból szükségszerűen kezelhetetlen
zűrzavar keletkezik. Mármost a keresztény intézmények e küzdelem
megszüntetésére, sőt radikális megelőzésére csodálatos és sokféle
erővel rendelkeznek.
16. Először is a vallás parancsai, amelyeknek magyarázója és őre az
Egyház, felettébb alkalmasak a szegények és a gazdagok megbékítésére
és viszonyuk szabályozására, mivel mindkét osztályt figyelmeztetik
kölcsönös kötelességeikre, különösen azokra, amelyek az igazságosság
követelményei.
A munkásokra, a szegényekre az alábbi kötelességek vonatkoznak:
a munkát, amelyet szabadon és méltányos szerződéssel vállaltak,
végezzék tökéletesen és hűen; semmiféle kárt ne okozzanak a
tulajdonos vagyonában, és személyét ne sértsék; saját érdekük
védelmezése esetén tartózkodjanak az erőszaktól s ne vetemedjenek
soha lázadásra, ne szövetkezzenek rosszindulatú emberekkel, akik
irreális reményeket fölkeltve és beválthatatlan ígéreteket téve
szedik rá őket, aminek az eredménye általában értelmetlen
bűnhődés, azaz a jólét összeomlása.
17. A munkaadók legfőbb kötelességei közé tartozik, hogy
munkásaikat ne tekintsék rabszolgának; tisztelni tartoznak
személyiségük méltóságát, hisz méginkább megnemesíti ezt az, amit
„keresztény jellegnek” nevezünk. Értsék meg, hogy a kenyérkereső
munka a keresztény bölcselet fényében nem lealázó, hanem felemelő,
mert az emberi élet fenntartásának tisztességes eszköze; ellenben
rút és embertelen dolog az embereket a haszonszerzés puszta
eszközeiként használni fel s őket többre nem becsülni, mint
amennyit nyers munkaerejük ér. Ugyancsak kötelességük, hogy
figyelembe vegyék a munkások vallási igényeit és lelkük javat.
Elegendő időt kell tehát biztosítani számukra, hogy vallásukat
gyakorolják. Nem szabad őket a romlás és a bűnözés veszélyének és
csábításának kitenni, családjuk gondozásáról és a takarékosságról
leszoktatni, több terhet rajuk rakni, mint amennyit elbírnak, vagy
olyasmit követelni tőlük, ami koruknak és nemüknek nem felel meg.
De mindenek felett az a kötelességük, hogy mindenkinek megadják a
járandóságát. A munkabér összegének méltányos meghatározásánál
több tényezőt kell számításba venni. A tehetősek és a munkaadók
azonban soha ne feledjék azt az általános igazságot, hogy sem
isteni, sem emberi törvény nem engedi meg, hogy a szegényeket
haszonlesésből elnyomják, s más ember kiszolgáltatottságából
húzzanak hasznot. A munkások jogos bérének elvonása olyan nagy
bűn, mely az ég bosszuló haragját idézi magára: „A bér, amelyet a
munkásoktól elvontatok, felkiált, és az aratók szava felhatolt a
Seregek Urának fülébe”(Jak 5,4). Végül pedig kínosan ügyeljenek a
gazdagok, hogy a szegények csekély vagyonában erőszakkal,
ravaszsággal vagy kamatcsalással kárt ne tegyenek, már csak azért
sem, mert a szegények nem elég erősek a védekezésre a jogsértések
és a visszaélések ellen, és így az ő vagyonuk minél kisebb, annál
szentebb. Hát nem volna képes ezen törvények megtartása már
önmagában is megszüntetni a viszálykodás hevét, vagy akár annak
okait?
18. De az Egyház az Úr Jézus tanítása és útmutatása nyomán még
tovább megy, és még tőkeletesebb parancsokkal törekszik arra, hogy
a két osztályt kölcsönös barátságban és szeretetben egyesítse. A
földi dolgok valóságos értékét nem érthetjük meg és nem mérhetjük
fel, ha lelkünk nem tekint a másik, az örökkévaló életre. Ennek
szem elől tévesztésével az erkölcsi tisztesség fogalma és
valóságos jelentése nyomban elhalna, sőt az egész világ értelme
homályba burkolóznék és emberi értelemmel kifürkészhetetlenné
válna. Tehát magának a természetnek az útmutatásából is tudjuk
azt, ami egyben a keresztény vallás alaptétele, amire mint
vezérelvre e vallás egész belső lényege és rendszere támaszkodik:
hogy akkor fogunk valóságosan élni, amikor majd erről a földről
elköltözünk. Isten az embert nem ezekre a törékeny és mulandó
földi dolgokra, hanem az örökkévaló mennyország számára alkotta, s
a földet nem állandó lakásául, hanem ideiglenes zarándoklása
helyéül rendelte. Az örök boldogság szempontjából egyáltalan nem
fontos, hogy bővelkedel-e az úgynevezett földi javakban, avagy
szűkölködöl, hanem csakis az, hogy e javakkal miképpen élsz. A
sokféle nyomorúságot, melyek át- meg átszövik halandó életünket,
Jézus Krisztus a megváltás gyümölcstermő tette által nem szüntette
meg, de átváltoztatta azokat erényességre ösztönöző és érdemszerző
eszközökké, s így senki sem szerezhet örök érdemeket, ha nem jár
Krisztus véres nyomain: „ha szenvedünk vele, uralkodni is fogunk
vele”(2Tim 2,12). Krisztus az önként vállalt szenvedéssel és a
kereszt felvételével minden kín és földi kereszt súlyát
csodálatosan megenyhítette, sőt nem csak példájával, hanem
kegyelmével és az örök jutalom ígéretével is megkönnyítette a
szenvedést: „A mostani pillanatnyi szenvedés ugyanis a mennyei
örök dicsőség túláradó mértékét szerzi meg nekünk”(2Kor 4,17). A
gazdagoknak figyelmeztetés ez, hogy a gazdagság nem mentesíthet a
szenvedés alól, és mit sem használhat az örök boldogság
elnyerésében, sőt inkább akadályozza azt (Mt 19,23 – 24). Keltsen
félelmet a gazdagokban Krisztus szokatlanul kemény fenyegetése (Lk
6,24-25), hogy egyszer számot kell adniuk javaik használatáról
Istennek, a szigorú bírónak.
19. A vagyon felhasználásával kapcsolatban kitűnő és nagy
fontosságú az a tanítás, amelyet a filozófia alapvonalaiban, az
Egyház pedig tökéletesen kifejtve nyújt, gondoskodván egyúttal
arról is, hogy azt ne csak megismertesse, hanem a gyakorlatban is
érvényesüljön. Ez a tan azon a felfogáson alapul, amely élesen
megkülönbözteti a pénz jogos birtoklását annak jogos
felhasználásától. Magántulajdon birtoklása – mint föntebb láttuk –
az ember természetes joga, s ezt a jogát különösen a társadalmi
életben nem csak szabad gyakorolnia, hanem ennek gyakorlása
elháríthatatlan szükségszerűség is. „Magántulajdont birtokolni
szabad, sőt az emberi élethez szükségszerű is”(STh II-II, 66, 2).
Ha azonban azt kérdezzük, hogy a javak felhasználása milyen
legyen, az Egyház habozás nélkül így felel: „az embernek nem
szabad rajta kívül álló dolgokat sajátjának tekintenie, hanem
közösnek, azaz szükség esetén könnyen ossza meg másokkal. Ezért
mondja az apostol: az evilági gazdagoknak parancsold meg..., hogy
legyenek szívesen adakozók, osszák meg javaikat.” (II-II, 66, 2.)
Természetesen senki sem tartozik másnak abból adni, ami saját
vagy övéi szükségleteit elégíti ki, sőt még abból sem, amire
tisztességes és társadalmi állásához illő megélhetéséhez formál
igényt, „mert senki sem köteles nem megfelelő módon élni” (II-II,
32, 6). Ha azonban szükségleteinkről, illetve a társadalmi
helyzetünknek megfelelő életszínvonalról már gondoskodtunk,
kötelességünk, hogy a feleslegből a szűkölködőknek adjunk: „Amiben
bővelkedtek, abból adjatok alamizsnát” (Lk 11,41). Nem formális
jogi kötelesség ez – kivéve a végső szükség esetét – , hanem a
keresztény szereteté, amely persze törvényes követelésre jogot nem
ad. De az emberi törvényeken és bíróságokon felül áll az Úr
Krisztus törvénye és bírói hatalma, aki az alamizsnálkodást
sokszor és sokféleképpen ajánlja: „Nagyobb boldogság adni, mint
kapni” (ApCsel 20,35). A szegényeknek adott vagy tőlük megtagadott
jótéteményt úgy veszi, mintha neki adták vagy tőle tagadták volna
meg: „Amit e legkisebb testvéreim közül eggyel is tettetek, velem
tettétek” (Mt 25,40). Mindennek rövid foglalata az, hogy aki
Istentől adományul akár külső, anyagi, akár belső, lelki javak
nagyobb bőségét kapta, azért kapta, hogy azokat a maga
tökéletesítésére, és egyúttal mint az isteni gondviselés
szolgálója, mások hasznára fordítsa. „Nagyon vigyázzon, akinek
tehetsége van: el ne hallgassa; virrasszon, aki javakban
bővelkedik: el ne fáradjon az irgalmas jótékonykodásban;
igyekezzék erősen, aki valamilyen mesterséget tud: ossza meg annak
ismeretét és hasznát felebarátjával” (Nagy Szent Gergely: Homilia
in Evang. IX,7.)
20. Azokat pedig, akik földi javakban szűkölködnek, az Egyház
arra tanítja, hogy Isten szemében a szegénység nem gyalázat, s
nincs mit szégyenkezni azon, ha munkával kell keresniük
kenyerüket. Földi életmódjával maga az Úr Jézus Krisztus
erősítette meg ezt, aki az emberek üdvéért, „noha gazdag volt,...
szegénnyé lett”(2Kor 8,9), s noha Isten Fia és maga Isten volt,
mégis az ács fiának akart látszani, nem vonakodott életének
legnagyobb részét ácsmesterségben tölteni: „Nem az ács ez, Mária
fia?” (Mk 6,3.) Aki e példa isteni voltát átlátja, könnyen
belátja, hogy a valódi emberi méltóságot és előkelőséget az
erkölcs, azaz az erényesség adja meg; az erény pedig a halandó
emberek közös öröksége az Atyától, amelyet alacsony és magas
rangúak, gazdagok és szegények egyformán szerezhetnek meg, s nem
más, hanem éppen az erény és az érdem az, amit örök boldogság
jutalmaz majd, bárki legyen is az, akiben megvan. Sőt a
szűkölködők iránt nagyobb hajlandóságot mutat az isteni jóakarat.
Krisztus ugyanis boldogoknak mondja a szegényeket (Mt 5,3), s
szüntelen szeretettel hívja magához vigasztalásra a fáradozókat és
szomorkodókat (Mt 11,28), a betegeket és igazságtalanul
üldözötteket különleges szeretettel öleli magához. Mindezek
ismeretében könnyen alábbhagy a gazdagok kevélysége, a szegények
megtiport öntudata pedig megerősödik, s egyik bőkezűségre, másik
mérsékletre hajlik. Megrövidül köztük az emberi gőg által
teremtett távolság, s a két osztály barátságosan nyújt kezet
egymásnak, és eggyé válik akaratuk is.
21. Sőt, ha a keresztény vallás tanításainak engedelmeskednek,
még kevés is a barátság, mert testvéri szeretet fogja
egybekapcsolni őket. Érezni és érteni fogják, hogy minden embert
ugyanaz az Atya teremtette, valamennyien ugyanoda, a javak egyazon
teljessége felé törekszenek, s ez maga Isten, aki egyedül képes
tökéletes és teljes boldogsággal eltölteni mind az embereket, mind
az angyalokat; hogy mindannyiukat egyformán Jézus Krisztus
kegyelme váltotta meg és emelte Isten fiainak méltóságára, hogy
ennek következtében teljes testvéri közösségben kapcsolódjanak
össze egymással és – így – Jézus Krisztussal, a testvérek
elsőszülöttjével. A természetes javak, mint az isteni kegyelem
ajándékai is, ugyanígy közösen és egyformán állanak az egész
emberi nem rendelkezésére, és a mennyei javak örökségét kizárólag
az arra méltatlanok nem nyerik el: „Ha pedig (Istennek) gyermekei,
akkor örökösei is: Istennek örökösei, Krisztusnak társörökösei”
(Róm 8,17).
Íme a kötelességek és jogok rendszere, ahogy a keresztény
bölcselet vallja. Hát nem világos, hogy rövid úton megszűnne
minden viszálykodás, mihelyt ez érvényesülne az emberi
társadalomban?
22. Az Egyház azonban nem tartja elégségesnek, hogy rámutat a
gyógyulás útjára, hanem sajátkezűleg nyújtja az orvosságot. Teljes
egészében azon van, hogy fegyelmére és tanítására az embereket
ránevelje és megtanítsa, s tanainak gyógyító vizeit a püspökök és a
papság közreműködésével minél szélesebb körben igyekszik
kiárasztani. Arra törekszik, hogy áthassa a lelkeket, jó irányba
hajlítsa az akaratokat: ismerjék el az isteni parancsolatok
rendjének uralmát maguk felett. Éppen ebben a tekintetben, ami az
első és legfontosabb, mivel az egész probléma ezen alapul, az Egyház
teheti a lehető legtöbbet. Azokat az eszközöket ugyanis, amelyeket
használ, hogy a lélekre és a gondolkodásra hasson, pontosan erre a
célra kapta Jézus Krisztustól, s így ezek olyan erővel bírnak,
amelyet Isten rejtett beléjük. Egyedül ezek az eszközök képesek
kellőképpen a szív legmélyére hatni, s rábírni az embert, hogy a
kötelesség előtt meghajoljék, bírvágyó szenvedélyeit fékezze, Istent
és felebarátját helyesen és mindenek fölött szeresse, s bátran
áttörjön minden akadályt, ami az erény útjában áll. Elég e tárgyban
a múlt tanulságaira hivatkozni. Kétségtelen tényeket idézünk, azt
ti., amikor az emberi társadalom a kereszténység erejéből alapjában
megújult, s e megújulás hatására az emberiség egy jobb irányba
kezdett előrehaladni, sőt a pusztulás végveszedelméből az életre
támadott fel, és a tökéletesség olyan fokára emelkedett, amelyen
azelőtt nem volt, s aminél nagyobb az elkövetkező korokban sem lesz.
Mindeme javak forrása és egyúttal végcélja Jézus Krisztus, ahogyan
csak tőle származnak, éppúgy hozzá is vezetnek. Nem is csoda: miután
a világ befogadta az evangélium világosságát, megismerte az Ige
megtestesülésének és az emberiség megváltásának nagy titkát; s ekkor
Jézus Krisztus, az Isten és ember élete áthatotta a népeket, s Ő
átitatta őket hitével, parancsaival és törvényeivel. Ezért, ha az
emberi társadalmat meg kell gyógyítani, úgy egyedül a keresztény
élet és intézmények felújítása fogja meggyógyítani. A bomladozó
társadalmaknak ugyanis igen helyesen azt tanácsolják, ha újjá
akarnak születni, térjenek vissza eredetükhöz. Hiszen minden
szervezetnek abban áll a tökéletessége, ha arra törekszik és azt az
utat követi, ami végett létrehozták, olyannyira, hogy a társadalmi
cselekvéseket és mozgalmakat is ugyanaz az ok szüli, amely magát a
társadalmat szülte. Ezért az eredeti céltól való eltérés végromlást,
az ahhoz való visszatérés pedig gyógyulást jelent. Amennyire teljes
joggal állíthatjuk ezt az államszervezet egészéről, éppen annyira
állíthatjuk a polgároknak arról az osztályáról is, amelyik az
előbbiek életét keze munkájával tartja fenn, s amelyhez az emberek
legnagyobb része tartozik.
23. Ne higgyük, hogy az Egyházat annyira lefoglalja a lelki élet
ápolásának gondja, hogy emiatt elhanyagolná azt, ami a földi
élethez tartozik. Jelesül a vagyontalanokat illetően arra
törekszik, hogy nyomorúságos helyzetükből kiemelkedjenek, s jobb
sorsra jussanak. Nem kis mértékben járul hozzá ehhez már azáltal
is, hogy az embereket erényességre hívja fel és oktatja. A
keresztény erkölcs ugyanis, ha hiánytalanul érvényesülne, spontán
módon megteremtené, legalább részlegesen, a jólétet külső
dolgokban is, mivel az megnyeri minden javak kútfejének, Istennek
tetszését, korlátok közé szorítja az élet kettős veszedelmét, a
telhetetlen birtoklási vágyat és az élvezetek hajszolását, amik az
embert igen gyakran még nagy bőségben is boldogtalanná teszik.
„Minden baj gyökere ugyanis a pénz utáni sóvárgás”(1Tim 6,10).
Mindez végezetül arra ösztönöz, hogy szerény életkörülményekkel
beérve a jövedelmet takarékossággal pótoljuk ki, távolmaradva
mindazon bűnöktől, amelyek nem csekély összegeket, hanem nagy
vagyonokat is elnyelnek és gazdag örökségeket emésztenek föl.
24. Az Egyház ezenkívül a szegények jólétéről olyan intézmények
felállítása és támogatása révén is gondoskodik, amelyeket
alkalmasnak ítél sorsuk enyhítésére, sőt ebben mindig annyira
kitűnt, hogy még ellenfelei sem tagadják meg tőle dicséretüket. Az
őskeresztényeknél olyan nagy volt a felebaráti szeretet ereje,
hogy a gazdagabbak gyakran önként mondtak le javaikról, hogy
másokon segítsenek, nem is akadt köztük szűkölködő ( ApCsel 4,34).
A diakónusoknak mint külön erre a célra alapított rendnek az
apostolok azt a feladatot adták, hogy a napi jótékonykodással
foglalkozzanak. Szent Pál apostol, bár az összes Egyház gondja
nyomta, nem habozott személyesen indulni fáradságos utakra, hogy a
szegény keresztényeknek segítséget vigyen. Azokat a pénzeket,
amelyeket a keresztények egy-egy gyülekezetben önként összeadtak,
Tertullianus kegyes alapítványoknak nevezi, mivel „a szegények
táplálására és temetésére, nincstelen árvagyerekekre, idősekre és
szerencsétlenekre” fordították (ApCsel 2,39). Így keletkezett
lassanként az a vagyon, amelyet az Egyház mint a szegények
örökségét féltő gonddal őrzött, sőt a koldulást sem szégyellve
szerzett támogatást a szegény népnek. Az Egyház, mint a gazdagok
és szegények közös anyja, mindenütt igen nagyra növelte a
segítőkészséget, s különféle vallási közösségeket alapított és sok
más hasznos intézményt létesített, úgy hogy szinte nem volt olyan
nyomorúság, amelyet ezek segítségével ne enyhített volna. Manapság
ugyan, sokan, mint régente a pogányok, bírálják az Egyházat e
kiemelkedő karitatív tevékenysége miatt is, és állami törvények
által szervezett jótékonyságot akarnak helyébe állítani. Nincs és
soha nem is lesz azonban emberi erő, mely pótolhatná az
önfeláldozó keresztény felebaráti szeretet. Egyedül az Egyházban
van meg ez az erő, mert Jézus Krisztus szentséges Szíve az
egyetlen és kizárólagos forrása, – márpedig ugyancsak távol jár
Krisztustól az, aki az Egyháztól elszakadt.
25. Nem kétséges persze, hogy a fontos cél érdekében minden
emberileg lehetséges eszközt igénybe kell venni. Arra van szükség,
hogy kivétel nélkül mindenki, aki a kérdésben illetékes, ugyanerre
törekedjék a maga területén. A minta a világot kormányzó isteni
Gondviselés: abban is azt látjuk, hogy minden végeredmény a
közreműködő okok összessége együttműködésének hatására jön létre.
26. Mármost elsőrendűen fontos végiggondolni azt, hogy a
társadalmi kérdés megoldásának mekkora részét lehet az államtól
várni. Államon itt nem olyan kormányzati formát értünk, amelyben
az egyik vagy a másik nép ténylegesen él, hanem olyant, amilyet
egyrészt a természet törvényeivel összhangban lévő – helyes –
szemlélet követel, s amilyet másrészt az isteni bölcsesség
megnyilatkozásai helyesnek mondanak; ezeket Mi is kifejtettük a
keresztény államról szóló körlevelünkben. Az állam irányítóinak
mindenekelőtt általában és egységesen a törvények és intézmények
olyan teljes rendszerén kell munkálkodniuk, amelynek
eredményeképpen már magából az állam rendszeréből és irányításából
mintegy automatikusan adódik a közösség és az egyének jóléte. A
kormányzati bölcsességnek ugyanis ez a feladata, az
államvezetőknek ez a sajátlagos kötelessége.
A társadalom jólétét pedig elsősorban a következők teremtik meg:
a helyes erkölcsi értékrend, a családi élet megfelelő
rendezettsége, a vallás és a jogrend védelme, a közterhek
mérsékelt kirovása és igazságos elosztása, az ipar és a
kereskedelem felvirágoztatása, a földművelés fejlesztése, s
általában mindazok az intézmények, amelyek működésének javulásával
az állampolgárok jólétének és boldogságának emelkedése
párhuzamosan jár együtt. Az államvezetés tehát mindezen tényezők
következtében lesz képes az összes társadalmi osztály és csoport
érdekében működni, következésképpen a munkások helyzetét is
maximális mértékben javítani, – mégpedig teljesen jogszerűen és az
illetéktelen beavatkozás minden gyanúja nélkül teheti ezt, hiszen
az államnak törvényes kötelessége a közjó előmozdítása. És minél
nagyobb jólétet eredményez ez az általánosságban meglévő
kormányzati bölcsesség, annál kevésbé szükséges a munkások jólétét
külön, más utakon keresni.
27. Nem szabad szem elől téveszteni azt az alapvető igazságot, hogy
az államnak egyetlen értelme van, mely egyféleképpen igaz a
gazdagokra és a szegényekre. A szegények ugyanis természettől fogva
ugyanazon a jogalapon polgárai az államnak, mint a gazdagok, azaz
valóságos és eleven részei annak, amiből az államtest a családok
közvetítésével összeáll, azt nem is említve, hogy minden közösségben
ők alkotják a nagy többséget. Mivel pedig teljes képtelenség a
polgárok egy részéről gondoskodni, más részét pedig elhanyagolni,
világosan következik, hogy az államnak kötelessége megfelelőképpen
és intézményesen gondoskodni a munkásosztály jólétéről és érdekeinek
megfelelő védelméről; ha ez nem történik meg, megsérül az
igazságosság, amelynek első követelménye, hogy mindenkinek
megadassék a magáé. Bölcsen mondja erről Szent Tamás: „ahogyan a
rész és az egész valamilyen értelemben azonosak, úgy az, ami az
egészet megilleti, megilleti valamilyen értelemben a részt is”( STh
II-II, 61,1 ad 2.) Tehát a nép érdekében helyesen munkálkodó vezetők
sok és súlyos feladatai között elsőrendűen kiemelkedik az a
kötelesség, hogy a polgárok minden egyes osztályát az úgynevezett
osztó igazságosság sérelme nélkül, egyenlőképpen védelmezzék. Noha
valamennyi polgár kivétel nélkül szükségképpen hozzátesz valamit a
közjó egészéhez, és ebben minden egyénre spontán módon jut
valamekkora rész, nem képes mindenki ugyanazt és egyenlő mértékben
nyújtani. A legkülönbözőbb államformákban is mindig meglesznek a
polgárok között azok a különbségek, amelyek nélkül emberi társadalom
nem létezik és el sem gondolható. Szükség van olyanokra, akik a
közügyeket intézik, törvényt hoznak, igazságot szolgáltatnak, a
közigazgatást, a hadügyet szervezik. Teljesen világos, hogy ezeknek
fontosabb a szerepük, és a nép között bizonyos elsőség illeti meg
őket, mert a szó szoros értelmében és kiemelt módon szolgálják a
közjót. A másféle foglalkozást űzők viszont nem ugyanazon a módon s
nem ugyanazokban az állásokban hajtanak hasznot az állam számára, de
ők is – bár közvetve – maximálisan a közjót szolgálják.
Igaz, a szociális jólétnek olyannak kell lennie, hogy a benne
részesülők jobbakká váljanak, és ezért azt elsősorban erkölcsi
mércével kell mérnünk. Csakhogy a jól szervezett államoknak
semmivel sem kevésbé kötelességük anyagi, külső javakat is
biztosítani, „amelyek használata az erkölcsi értékrend
megvalósításához szükséges” (Szt.Tamás: De reg. princ. I,15).
Márpedig az ilyen típusú javak termelésében a leghatékonyabb és az
ahhoz leginkább szükséges elem a munkások tevékenysége, akár a
földművelésben, akár az iparban kamatoztatják szellemi és testi
képességeiket. Sőt ezen a téren a munkásoknak olyan nagy a
szerepük és jelentőségük, hogy valójában kizárólag az ő
munkájukból származik az állam gazdagsága. A méltányosság tehát a
munkások állami védelmét sürgeti, azt, hogy a munka közösségre
háramló hasznából úgy részesüljenek, hogy szükségleteiket lakás,
ruházat, táplálkozás és egészségügyi ellátás tekintetében fedezni
tudják, s helyzetük ne legyen annyira nyomasztó. Ebből az
következik, hogy az államnak támogatnia kell mindazt, ami a
munkások helyzetén bármiképpen is lendít. Ez a gondoskodás nem
csak hogy nem lesz kárára senkinek, hanem ellenkezőleg,
mindenkinek előnyére fog válni, mivel a társadalom elemi érdeke,
hogy azok, akiktől oly igen szükséges javai erednek, ne
nyomorogjanak.
28. Jóllehet, mint említettük, az állam nem nyelheti el a polgárt,
sem a családot; mindkettőt méltányos cselekvési szabadság illeti meg
addig a határig, amíg a közérdek vagy az egyének joga sérelmet nem
szenved; az államnak mindazonáltal nem kevésbé kell védelmeznie a
közösséget és annak tagjait. A közösséget, mert annak védelme a
legfelső hatalomnak természetszerű feladata olyannyira, hogy a közjó
védelme nem csupán a vezetés legfőbb törvénye, hanem a vezetői
szerep egyetlen létesítő oka és elvi alapja is. S meg kell védenie
az egyes tagokat is, mert az állami vezetés természeténél fogva nem
azok érdekeit szolgálja, akikre rá van bízva, hanem – ellenkezőleg –
azokét, akik őrá vannak bízva, ahogy a filozófia és a kereszténység
egyaránt vallja. Minthogy az államhatalom Istentől származik, és
bizonyos értelemben részesedés az isteni uralomból, ezért azt az
Isten hatalmának mintájára kell gyakorolni, aki az egyes
teremtményekkel és az egésszel egyaránt atyai gondoskodással
törődik. Ha tehát akár a közjót, akár egyes csoportok érdekeit kár
éri vagy fenyegeti, s az másként el nem hárítható, vagy nem
kezelhető, az állami tekintélynek kell közbelépnie.
29. Márpedig a közösség és az egyének jóléte megköveteli, hogy
béke és rend legyen, az emberek közösségi élete Isten parancsaihoz
és törvényeihez igazodjék, hogy a vallást megtartsák és
gyakorolják, hogy az egyéni és közösségi erkölcs sértetlen
maradjon s virágozzék, az igazságosság érvényesüljön, senki mást
büntetlenül ne bánthasson, hogy életerős polgárok nevelődjenek,
olyanok, akik alkalmasak az állam fenntartására és szükség esetén
megvédésére. Ha tehát fennáll a veszély, hogy a munkások
lázadoznak és közös megegyezéssel felfüggesztik a munkát, ha
körükben a természetes családi kapcsolatok meglazulnak, ha
vallásosságuk a vallásgyakorlatra szükséges idő és alkalom híján
kárt szenved, ha a jó erkölcsöket a műhelyekben a különneműek
együttes foglalkoztatása vagy más bűnre csábító körülmények
veszélyeztetik, ha a munkaadók a munkásokat mértéktelenül nagy
terhekkel és olyan kikötésekkel sanyargatják, melyek az emberi
személyiség méltóságával ellenkeznek, ha egészségüket az
erőltetett, nemüknek és koruknak nem megfelelő munka
veszélyezteti: mindezekben az esetekben – bizonyos határokon belül
– igenis latba kell vetni a törvény erejét és tekintélyét.
Ezeket a határokat ugyanaz az ok jelöli ki, amely a törvényhozás
segítségét sürgeti, az tudniillik, hogy a törvény ne terjedjen ki
többre és ne menjen tovább, mint amit a bajok orvoslása és a
veszélyek elhárítása megkövetel.
Noha az államnak minden ember jogát, legyen az bárki, szentül
meg kell védenie, és a jogsértések elhárításával, sőt esetleges
megtorlásával arról is gondoskodnia kell, hogy mindenki megtartsa
a magáét, az egyének jogainak védelmében mégis elsősorban az
alsóbb osztályokra és a szegénysorsúakra kell tekintettel lennie.
A gazdagok amúgy is körül vannak véve saját védőbástyáikkal, s így
kevésbé szorulnak rá az állami védelemre, míg a szegények tömegei,
akik semmilyen saját eszközzel nem rendelkeznek érdekeik
megvédésére, kizárólag az államra támaszkodhatnak. Ezért az állam
a nincstelenek tömegéhez tartozó bérmunkásokat különleges
védelemmel és gondoskodással köteles körülvenni.
30. Részletesen szemügyre kell azonban vennünk itt néhány
nagyfontosságú kérdést. Kiindulópontunk az, hogy a magántulajdont az
államnak a törvények hatékony védelmével kell biztosítania. A népet
a féktelen indulatok tüzében is a törvényesség keretei közé kell
szorítania: mert a jobb életkörülményekre való törekvés megengedett
dolog ugyan és nem ellentétes a jogszerűséggel, de idegen tulajdon
elvételét, vagy valamiféle egyenlőség meg nem valósítható, hamis
jelszava ürügyén más vagyonának lefoglalását a jogszerűség is
tiltja, s a közérdek valóságos természete sem engedi meg. A munkások
legnagyobb része ugyan tisztességes munkával, más jogainak sérelme
nélkül igyekszik jobb körülményeket teremteni, de nem csekély azok
száma, akik téves nézetekkel eltelve s az újítás vágyától vezérelve
azon vannak, hogy minden eszközzel zavart idézzenek elő s társaikat
erőszakoskodásra bírják.
Ilyenkor tehát lépjen közbe az állam tekintélye, és az izgatókat
megfékezve távolítsa el a munkások köréből a felforgató elemeket s
a jogos birtokosok megrablásának veszedelmét.
31. A túlságosan hosszú vagy fárasztó munka és a csekélynek
tartott munkabér nem ritkán okot szolgáltat a munkásoknak, hogy a
munkát közmegegyezéssel beszüntessék és saját elhatározásukból
felfüggesszék. Ezt a gyakori és súlyos problémát intézményesen
kell orvosolni, mivel a munkabeszüntetésnek ez a módja nem csak a
munkaadókat és a munkásokat károsítja meg, hanem a kereskedelemnek
és a közjó egészének is árt, és minthogy rendszerint erőszakos
cselekményekkel és zavargásokkal jár együtt, gyakran a
közbiztonságot és a nyugalmat is veszélyezteti. Hatékonyabb és
egészségesebb dolog az ilyen jellegű bajokat törvényes
intézkedéssel megelőzni, vagyis a konfliktus kirobbanását
megakadályozni, azoknak az okoknak idejekorán történő
megszüntetésével, amelyekről látható, hogy viszálykodásra fognak
vezetni a tulajdonosok és a munkások között.
32. Másrészt az állam vezetése egyik-másik praktikus irányban is
köteles a munkások érdekeit megvédeni, s itt első helyen állnak a
lélek javai. A halandó élet jó és kívánatos kincs ugyan, de nem az
a végső cél, amire születtünk, hanem inkább csak az út és az
eszköz a léleknek ahhoz az életéhez, amit az igazság szemlélése és
a jó szeretete teljesít majd be. A lélek az, amely Isten képét és
hasonlatosságát magán viseli, és rendelkezik azzal a hatalommal,
amellyel az ember Isten parancsa szerint uralkodik a természet
alsóbbrendű lényein, használatba veszi az egész földet és
engedelmességre szorítja a tenger vizeit.
„Töltsétek be a földet és vonjátok uralmatok alá. Uralkodjatok a
tenger halai, az ég madarai és minden állat fölött, amely a földön
mozog” (Ter 1,28). Ebben minden ember egyenlő, nincs semmi
különbség gazdag és szegény, úr és szolga, uralkodó és polgár
között, „Mert mindnyájunknak egy az Ura” (Róm 10,12).
Az emberi méltóságot, amiről Isten maga oly nagy tisztelettel
rendelkezik, senki ember büntetlen meg nem sértheti, s nem
akadályozhatja meg a törekvést arra a tökéletességre, amely a
mennyei örök életnek megfelel. Sőt, az ember a maga jószántából
még csak bele sem egyezhet abba, hogy vele ebből a szempontból
természetének meg nem felelő módon bánjanak, azaz hogy lelkét
rabszolgasorban tartsák, mert itt nem jogokról van szó, amelyekkel
az ember szabadon rendelkezik, hanem Isten iránti kötelességekről,
amelyeket szentül kell betölteni.
Ebből következik az ünnepi munkaszünet szükségessége. Ezen
azonban senki ne a henyélést, a munka puszta szüneteltetését
értse, és még kevésbé a tétlenségnek azt a nemét, amelyben sokan
csak a vétkek elkövetésére való alkalmat és a pazarlásra való
ösztönzést látják, hanem azt a pihenést, amelyet a vallás szentel
meg. A vallás által megszentelt nyugalom elvonja az embert a
mindennapi munkálkodástól és az ügyes bajos dolgoktól, hogy
figyelmét az égi javakra irányítsa, s az örökkévaló Istennek
kijáró köteles tiszteletre hívja fel. Az ünnepi munkaszünet
magyarázata és oka az, hogy Isten az Ószövetségben külön
törvényben megparancsolta: „Emlékezzél meg róla, hogy a
szombatnapot megszenteljed”( Kiv 20,8) – és a maga példájával
tanított rá, amikor az ember teremtése után titokzatosan
megpihent: „A hetedik napon megpihent munkája után, amit végzett”
(Ter 2,2).
33. A testi, anyagi javak védelmét illetően az állam első
feladata, hogy a szegény munkásokat kimentse azoknak a telhetetlen
embereknek a zsarnokságából, akik haszonéhségükben az embert
élettelen tárgyként kezelik és mértéket nem ismerve
kizsákmányolják. Sem az igazságosság, sem az emberiesség nem
engedi meg olyan mértékű munka megkövetelését, amely a lelket és a
gondolkodást eltompítja, a testet megnyomorítja. Az emberi
termelőerőnek, csakúgy, mint az emberi természet egészének is,
meghatározott korlátai vannak, és ezek áthághatatlanok. Növeli
ugyan ezt a képességet a kitartó gyakorlat, de csak akkor, ha a
tevékenység időnként szünetel és abbamarad. A napi munkánál tehát
gondoskodni kell arról, hogy ez ne terjedjen ki több órára, mint
amennyit az erők elviselnek. Hogy mennyi pihenőidőt kell
közbeiktatni, azt a munkák természetének különbségei, a helyi és
időviszonyok, a munkások egészségi állapota alapján kell
megítélni.
Akik követ fejtenek, vasat és ércet bányásznak, s más hasonló
föld alatti munkát végeznek, azok fáradalmait, mivel munkájuk
nehezebb és az egészségre ártalmas, a munkaidő rövidségével kell
enyhíteni. Tekintettel kell lenni az évszakra is, vannak ugyanis
munkák, melyek az egyik évszakban könnyen elvégezhetők, míg máskor
vagy lehetetlenek, vagy a legnagyobb erőfeszítéssel járnak. Végül
azt az erőkifejtést, amit meglett, egészséges férfi képes
nyújtani, nőtől vagy gyermektől nem szabad követelni. Sőt, éppen a
gyermekeknél nagyon kell vigyázni, hogy addig ne állítsák őket
munkába, amíg testük, szellemi és lelki képességeik eléggé ki nem
fejlődtek. A gyermekkorban zöldellő hajtásokként sarjadozó erőket
a korai igénybevétel elsorvasztja, s ekkor minden tanítás és
nevelés kárba vész. Továbbá bizonyos foglalkozások kevéssé
felelnek meg a nőknek, akik elsősorban a házimunkára vannak
hivatva: az ilyen munka egyrészt nagy mértékben védelmezi a női
nem méltóságát, másrészt természeténél fogva megfelel a gyermekek
nevelésének és a család boldogságának. Általánosságban pedig meg
kell állapítani, hogy a munkásoknak annyi szabadidőt kell
biztosítani, amennyi a munkában elhasznált erő visszanyeréséhez
szükséges, mert azt az erőmennyiséget, amit az igénybevétel vett
el, az igénybevétel felfüggesztése adja vissza. Ezt a kikötést
tehát minden munkaszerződésbe, amelyet a munkaadók és a munkások
egymással kötnek, bele kell venni, vagy hallgatólagosan bele kell
érteni, hogy a munkaszünet mindkét fajtájáról kellően
intézkedjenek; másképpen nem is lehetne tisztességes szerződést
kötni, mivel azoknak a kötelmeknek az elhanyagolását, amelyekkel
akár Istennek, akár önmagunknak tartozunk, követelni is, megígérni
is tilos.
34. Ehelyütt érintenünk kell egy nagy fontosságú kérdést,
amelynek helyes megértése elengedhetetlen ahhoz, hogy sem az
egyik, sem a másik irányban ne történjék mulasztás. A munkabér
összegét ugyanis szabad megegyezéssel szokták meghatározni, s
ennélfogva úgy látszik, mintha a munkaadó eleget tett volna
kötelességének, ha megadta a kikötött bért, és ezen túlmenően már
más nem terhelné, jogsértés pedig csak akkor történne, ha vagy a
tulajdonos tagadná meg a szerződött munkabér kifizetését, vagy
pedig a munkás vonakodnék a vállalt munkát hiánytalanul
teljesíteni: az államhatalom közbelépése eszerint csak az ilyen
esetekben volna jogos, ezeken kívül pedig nem.
Ezt az érvelést méltányos megfontolás után nem egykönnyen és nem
is teljes egészében fogjuk helybenhagyni, mivel nem minden
részletében tökéletes, hiányzik belőle egy nagyon fontos szempont
figyelembevétele. Dolgozni ugyanis annyit tesz, mint a különféle
életszükségletekhez, s kivált a létfenntartáshoz szükséges
eszközök megszerzése céljából tevékenykedni: „Arcod verítékével
eszed kenyeredet”( Ter 3,19). Az emberi munkának tehát két
jellegzetessége van, az egyik az, hogy személyes, mivel a
cselekvőképesség a személyiséghez tartozik, és teljes egészében
annak a sajátja, aki használja, s következésképp az ő hasznára van
rendelve; a másik jellegzetessége az, hogy szükséges, mivel az
embereknek az élet fenntartásához szükségük van a munka
gyümölcsére, az élet fenntartását pedig maga a teremtett dolgok
természete követeli meg, és ennek a legteljesebb mértékben
engedelmeskednünk kell. Ha mármost a munkát csak abból a
szempontból tekintjük, hogy személyes, úgy nem kétséges, hogy a
munkásnak joga van a kikötött bér mértékét bármilyen alacsonyra
szabni; ahogyan ugyanis szabad akarattal végzi a munkát, ugyanúgy
szabad akarattal érheti be bármilyen alacsony bérrel, sőt akár bér
nélkül is. Egészen másképp ítélünk azonban, ha a személyesség
szempontját összekapcsoljuk a szükségességével, amit az előbbitől
csak gondolatban lehet elválasztani, a valóságban nem. Életben
maradni mindenkinek külön-külön kötelessége, ez ellen véteni pedig
bűn. Ebből származik az elháríthatatlan jog mindannak az
előteremtéséhez, ami az élet fenntartásához szükséges, e dolgok
birtoklását pedig a szegényeknek csak a munkával keresett bér
biztosítja. Ha tehát megengedjük is, hogy a munkás és a munkaadó
szabadon állapodnak meg egyebek közt a bér nagyságában, akkor még
mindig hiányzik egy természetjogi elem, s az fontosabb és ősibb az
egyezkedés szabadságánál: hogy a munkabér elégséges legyen a
munkás eltartására, amennyiben az illető jóravaló és
tisztességesen megdolgozott érte. Ha a munkás kényszerhelyzetben,
vagy nagyobb bajtól tartva nyugszik bele ennél keményebb
feltételekbe, amelyeket akarata ellenére kell elfogadnia, mivel
ezeket a tulajdonos vagy a munkáltató szabja meg, akkor olyan
erőszaknak enged, amely ellenkezik a jogszerűséggel.
De, hogy ilyen és hasonló kérdésekbe – mint például hogy az
egyes iparágakban mennyi legyen a munkaidő, hogy milyen
intézkedésekkel lehet a legjobban védeni a munkások egészségét –
illetéktelen beavatkozás ne történjék, mivel az adottságok, a
helyi és időbeli körülmények igen eltérőek, célszerűbb ezeket
testületek döntésére bízni – amelyekről később még szólunk – ,
vagy pedig más módot kell keresni, hogy a munkások érdekei
csorbítatlanul érvényesüljenek, ha a körülmények úgy kívánják,
akár az állam gondoskodó védelmének közbelépésével is.
35. A munkás, ha ésszel él, s ha fizetése elegendő arra, hogy
magát, feleségét és gyermekeit tisztességgel eltarthassa,
takarékoskodni fog, s eléri azt, amire maga a természet inti, hogy
a szükséges kiadásokon túl valamije megmaradjon, amiből idővel
szerény vagyonra tehet szert. Látható: a szóban forgó kérdést még
csak fel sem lehetne tenni értelmes módon, ha nem tételeznénk azt
az állítást, hogy a magántulajdonhoz való jognak szentnek kell
lennie. A törvényeknek tehát kötelességük ennek a jognak kedvezni
és gondoskodni róla, hogy minél többen válasszák a vagyonszerzést.
Ebből elsőrangú előnyök származnak: először is a javak egyenlőbb
elosztása. A társadalmi fejlődés ugyanis két osztályra osztotta a
polgárokat, s e két osztályt óriási távolság választja el
egymástól. Egyik oldalon a hatalmasok és nagyon gazdagok
csoportja, amely az ipar és a kereskedelem egészét egyedül tartja
kezében, a termelőeszközöket saját hasznára és céljaira fordítja,
az állam vezetésében pedig jelentős hatalmat képvisel. A másik
oldalon a gyengék védtelen tömegei, elkeseredett lélekkel,
zendülésre mindig készen. Ha mostmár a népben remény támad arra,
hogy szorgalmával ő is szerezhet magántulajdont e földön, akkor a
két osztály lassan közeledni fog egymáshoz, és megszűnik a kiáltó
különbség a gazdagság és a nyomorúság között. Másik következmény a
föld terméshozamának növekedése. Az emberek sokkal nagyobb
szorgalmat és törekvést fejtenek ki, ha tudják, hogy a sajátjukon
dolgoznak, sőt, egyenesen megszeretik a kezük munkájával megművelt
földet, amelytől önmaguknak és családjuknak nem csak mindennapi
kenyeret, hanem bizonyos felesleget is remélnek. Mindenki belátja,
hogy ez a törekvés mint akarati tényező mennyire fokozza a föld
terméshozamát, növelve ezzel az ország gazdagságát. Ebből
származik azután a harmadik nagy előny. Ahol az ember született,
világra jött, ahhoz a földhöz ragaszkodik, és hazáját idegen
országért soha nem cserélné el, ha a haza legalább a
megélhetéséhez szükséges feltételeket biztosítani tudná. Ezt a
három előnyt persze csak úgy lehet elérni, ha a magántulajdont
embertelen közadókkal és közterhekkel tönkre nem teszik. A
magántulajdon jogát nem emberi törvény, hanem a természet adja, s
azt mint ilyent az államhatalom el nem törölheti, hanem csak
alkalmazását szabályozhatja és összhangba hozhatja a közjó
követelményeivel. Az állam tehát jogszerűtlenül és embertelenül
járna el, ha közadók címén a magánjavakból a méltányosnál többet
vonna el.
36. Végül maguk a munkaadók és a munkások is sokat tehetnek ebben az
ügyben olyan intézmények felállítása révén, amelyek egyrészt
megfelelő módon támogatják a rászorulókat, s másrészt közelebb
hozzák egymáshoz a két osztályt. Ide kell számítani a kölcsönös
segélyezésre alakult egyesületeket és egyéb csoportosulásokat,
amelyek magánkezdeményezésre alakultak a munkásnak, özvegyen maradt
házastársának és árván maradt gyermekeinek segélyezésére, tehát
véletlen szerencsétlenség, betegség vagy halál esetére, és végül a
fiúk és leányok, ifjak és idősek védelmére alapított intézményeket.
Első helyen állanak azonban ezek között a munkások szövetkezései,
amelyek a többieket nagyrészt úgyis magukban foglalják. Nagyapáink
előtt ismeretesek voltak a kézműves céhek hatalmas érdemei. Ez a
szövetkezés nem csupán a munkásoknak volt nagy előnyére, hanem
igazság szerint díszére vált az adott iparágnak is és nagy
befolyással volt annak fejlődésére, amint ezt számos adat tanúsítja.
Korunk igényesebb lett, a szokások megváltoztak, a mindennapi
életszükségletek megnövekedtek: ma tehát a munkások szervezeteit a
modern kor igényeihez kell alakítani. Dicséretes dolog, hogy
mindenfelé alakulnak ilyen szövetkezések, részint tisztán a
munkások köréből, részint, különböző osztályok tagjaiból, és
kívánatos lenne, hogy számuk és befolyásuk növekedjék. Bár már
többször szólottunk róluk, most mégis újra kifejtjük
időszerűségüket, a társulás természetjogi alapját, valamint azt,
hogy milyen szervezeti rendben és milyen feladatkörrel volna
helyes működniök.
37. Saját erői elégtelenségének megtapasztalása arra inti és
ösztönzi az embert, hogy mások segítő erejével társuljon. A
Szentírásban olvassuk: „ Jobban járnak, akik ketten vannak, mint a
magányos, mert fáradozásuk meghozza jutalmát. Ha elestek, az egyik a
másikat fölsegítheti. De jaj a magányosnak: ha elesik, nincs senki,
aki fölsegítené.”( Préd 4,9-10). És: „Erős vár a testvér, aki segít
testvérén” (Péld 18,19). Ez a természetes hajlandóság vezeti az
embert egyrészt az államalkotásra, másrészt arra, hogy
polgártársaival másfajta társulásokat alakítson, melyek kisebbek és
nem teljes körűek ugyan, mégis éppen úgy társulások. Az utóbbiak és
a nagy társulás, az állam között igen sok különbség van közvetlen
létesítő okaik eltérő volta miatt. Az állami társulás célja úgy van
kitűzve, hogy mindenkire kiterjed, mert ez a cél a közjó, amelyben
minden egyes polgárnak joga van arányosan részesedni. Ezért nevezik
az államot köztársaságnak, hiszen benne „az emberek egy közös
társulás létrehozásával kerülnek kölcsönös kapcsolatba egymással”(
Szt.Tamás: Contra impugnantes Dei cultum et religionem, c. 2.).
Viszont az államon belül keletkező társaságok magán-társaságok, és
az is a nevük, mert közvetlen céljuk az egyén java, és ez a cél csak
a társult egyénekre terjed ki. „Magántársaság az, ami valamely
magánügylet lebonyolítására létesül, ahogy például ketten vagy
hárman társulnak, hogy közösen kereskedjenek” (Uo.).
38. Noha a magántársulások az államon belül élnek, annak mintegy
részei valamennyien, az államnak még sincsen természetéből adódó
egyetemleges joga arra, hogy társulások létét megakadályozza. A
természetjog ugyanis megengedi az embernek magántársulások
létesítését, az állam pedig a természetjog védelmére, és nem
megsemmisítésére létesült: az állam, ha megtiltja, hogy polgárai
egyesületeket alakítsanak, tulajdon létével teljesen ellentétes
módon jár el, mert az állam is és a magántársaságok is ugyanabból
a jogelvből jönnek létre, abból tudniillik, hogy az emberek
természettől fogva társaslények. Előállhatnak olykor körülmények,
amelyek miatt bizonyos fajta magánegyesületek ellen helyes a
törvényes fellépés, mármint ha ezek intézményesen, eleve olyan
célt szolgálnak, amely az erkölcsiséggel, a jogszerűséggel vagy az
állam biztonságával nyíltan ellenkezik. Ilyen okokból az
államhatalom jogszerűen akadályozhatja meg egyesületek létesítését
vagy oszlathatja fel a fennállókat. Nagy óvatosságra van azonban
szükség, hogy az állam a polgárok jogait ne sértse, s a közérdek
védelme ürügyén ne kövessen el a józan ésszel elfogadhatatlan
dolgot. Mert a törvényeknek csak addig tartozunk engedelmeskedni,
ameddig a józan ésszel, azaz Isten örök törvényével
összeegyeztethetők. „Az emberi törvényben annyira van meg a
törvény ésszerűsége, amennyire az ésszerűség helyes szabályait
követi, és ennyiben nyilvánvaló róla, hogy az örök törvényből
ered. Viszont amennyiben eltér az ésszerűségtől, nem megfelelő
törvénynek mondjuk, és így nincs meg benne a törvény ésszerűsége,
hanem inkább valamiféle erőszak ésszerűsége van benne.” (STh I-II,
93, 3.)
39. Gondolunk itt azokra a társulásokra, testületekre és vallási
közösségekre, amelyeket a hivatalos Egyház vagy a keresztények
kegyes buzgalma alapított, mégpedig a történelem jelenkorig menő
tanúsága szerint az emberiség igen nagy javára. Ezek a társulások
pusztán a józan megítélés szerint nyilvánvalóan tisztességes céllal
és a természetjog alapján létesültek. Vallási jellegüket tekintve
pedig kizárólag az Egyháznak tartoznak engedelmeskedni. Az állam
vezetése tehát jogszerűen nem igényelhet rájuk befolyást, s nem
ragadhatja magához irányításukat, inkább az a kötelessége, hogy
ezeket tiszteletben tartsa, védelmezze és szükség esetén a
jogsértésektől megóvja. Sajnos egészen mást tapasztalunk, különösen
napjainkban. Az állam sok helyen lépett fel erőszakosan az ilyen
társulások ellen, és pedig többszörös jogsértések árán: polgári
törvények alapján rótt rájuk kötelmeket, megfosztotta őket jogi
személyiségüktől, elrabolta vagyonukat. Pedig ezt a vagyont saját
jogán birtokolta az Egyház, saját jogukon birtokolták azok, akik az
adott célra alapították, és azok, akik javára és védelmezésére
alapították e társulásokat. Meg nem állhatjuk ezért, hogy az ilyen
igen kártékony és jogtalan fosztogatásokat föl ne panaszoljuk, annál
is inkább, mert miközben a békés és minden vonatkozásban hasznos
katolikus társulások előtt eltorlaszolják az utat, ugyanakkor a
törvények megengedik a szabad társulást, s korlátlan lehetőséget
nyújtanak a vallás- és államellenes agitációt folytató személyek
szövetkezésének.
40. Manapság igen sok a különféle egyesület, különösen a munkás
szakszervezet; sokkal több, mint régebben volt. Hogy ezek közül
sok honnan ered, mit akar és milyen utakon jár, azzal ehelyütt nem
foglalkozunk. Elterjedt vélemény, amit számos tény igazol, hogy
ezeket többnyire rejtőzködő személyek irányítják, akik olyan
nézeteket vallanak, amelyek sem a kereszténységgel, sem az állam
érdekével nem egyeznek, arra törekszenek, hogy a termelés egészét
hatalmukba kerítve gazdaságilag tönkretegyék azokat, akik nem
akarnak velük szövetségre lépni. Ilyen körülmények között a
keresztény munkásoknak két lehetőség között kell választaniuk:
vagy belépnek olyan társulásokba, amelyek – félő – veszélyeztetik
vallásos meggyőződésüket, vagy pedig saját társulásokat alapítanak
önnön soraikból, s az erőket azzal a céllal egyesítik, hogy
bátorságosan védhessék meg magukat amazok jogtalan és tűrhetetlen
elnyomása ellen. Lehet-e kétséges azok előtt, akik az ember
legfőbb javát nem óhajtják kitenni a végveszélynek, hogy az utóbbi
megoldást kell választani?
41. Kivált azt a sok keresztény embert illeti dicséret, akik,
helyesen látva meg, mit követel tőlük a kor, azt tanulmányozzák, azt
keresik, miképpen tudnák tisztességes úton a szegényeket jobb sorsra
juttatni. Magukra vállalják a szegények védelmét, s családi és
egyéni jólétük emelésén fáradoznak; az egyenlőség és a méltányosság
alapján igyekeznek szabályozni a munkások és a tulajdonosok
kapcsolatát, mind a két félben táplálni és erősíteni iparkodnak a
kötelességérzetet s az evangélium parancsolatainak megtartását;
márpedig ezek a parancsolatok, azzal, hogy az embert visszatartják a
zabolátlanságtól, tiltják a mérték áthágását, az emberek és
viszonyok legnagyobb különbözősége mellett is biztosítják a
társadalom összhangját. Tanúi lehetünk annak, hogy sok kiváló ember
gyűlik össze ebből a célból számos összejövetelen, ahol megosztják
egymással elgondolásaikat, vállvetve dolgoznak, a legjobb megoldások
után kutatnak. Mások a különféle szakmák dolgozóit megfelelő
szervezetekbe tömörítik, tanáccsal és gyakorlatban is segítik őket,
gondoskodnak arról, hogy ne legyenek tisztességes és jövedelmező
munka nélkül. A püspökök buzdítják és támogatásukban részesítik
mindezt, a világi és szerzetes papok az ő tekintélyük és irányításuk
mellett önzetlenül dolgoznak a munkásegyesületekben a lélek és a
gondolkodás kiművelésén. Akadnak végül olyan katolikusok, akik bár
nagy vagyonuk van, mégis a bérmunkások önkéntes társai lesznek,
hatalmas pénzáldozatokkal munkásegyesületeket alapítanak és tartanak
fenn, és segítségükkel a munkásoknak nem csak arra nyílik
lehetőségük, hogy pillanatnyi előnyökhöz jussanak, hanem szilárd
alapot nyernek jövőjük tisztes nyugalmának munka általi
biztosítására is. Hogy ez a sokirányú és buzgó munkálkodás mennyit
használ a közjónak, sokkal jobban ismert tény, hogysem
hangsúlyoznunk kellene. Nagy bizakodással nézhetünk a jövőbe, ha az
ilyen egyesületek egyre inkább terjednek és bölcs vezetés mellett
fejlődnek. Az állam tartsa kötelességének az ilyen szervezetek
támogatását, mert polgárai teljes joggal egyesülnek bennük, de ne
avatkozzék belső rendjükbe és szervezeti életükbe, mert életerejüket
ez a saját belső rend tartja fenn, amely külső beavatkozásra igen
könnyen sérül.
42. Bölcs önmérsékletre és fegyelemre van itt szükség ahhoz,
hogy a cselekvési egység és a célok elvi egysége létrejöjjön. És
ha van a polgároknak egyesülési szabadságuk – márpedig van – ,
akkor megilleti őket az a jog is, hogy egyesületeiknek olyan
szervezeti rendet és alapszabályokat adjanak, amelyeket céljaik
megvalósítására alkalmasnak ítélnek. Nem gondoljuk, hogy
lehetséges volna az egyesületek működési és szervezeti rendjét
minden részletre kiterjedően konkrét szabályokkal meghatározni,
hiszen ez függ az illető nép adottságaitól, a munka természetétől
és termelékenységétől, a kereskedelmi kapcsolatok kiterjedésétől,
valamint más tárgyi és időbeli körülményektől, amelyeket mind
előrelátóan kell mérlegelni. Ami a dolog lényegét illeti, örök
alaptörvényként kell szentesíteni az elvet: a munkások testületeit
úgy kell szervezni és vezetni, hogy a lehető legalkalmasabb és
leginkább a célra irányuló eszközöket biztosítsák; a cél pedig az,
hogy az egyének a szövetkezésből testi, lelki, családi javaik
lehető legnagyobb növekedését nyerjék.
Világos, hogy elsősorban a valláserkölcsi tökéletesedésre kell
tekintettel lenni, mint elsőrendű szempontra, és a társaságok
életét ezen az alapon kell belülről irányítani. Enélkül ugyanis
más irányba térve elkorcsosulnának, és nem sokkal lennének jobbak
azoknál a szövetkezéseknél, amelyek egyáltalán nem törődnek a
vallással. Végeredményben mit használna a munkásnak, ha e
szervezetek révén anyagi előnyhöz jutna ugyan, de a lelki táplálék
hiánya miatt örök üdvössége veszélybe jutna? „Mi haszna van az
embernek, ha az egész világot megszerzi is, de lelke kárát
vallja?”( Mt 16,26.) Krisztus Urunk úgy tanítja, hogy ezt
tekintsük a keresztény ember jellegzetességének, ami őt a
pogánytól megkülönbözteti: „Ezeket a pogányok keresik... ti
elsősorban az Isten országát és annak igazságát keressétek, s
ezeket mind megkapjátok hozzá” (Mt 6,32-33).
Tehát a közös munka Istenből induljon ki, s helyezzen nagy súlyt
a vallásos képzésre, hogy minden tag megismerje Isten iránti
kötelességeit, azt, hogy miben kell hinnie, mit kell az örök
élettől remélnie és hogyan kell egész élettevékenységét arra
irányítania. Különös gonddal kell megerősíteni a tagokat a
téveszmék és az erkölcsi romlás különféle veszedelmei ellen,
buzdítani kell őket az istentiszteleteken való részvételre és az
ájtatosság gyakorlására, különösen az Egyházi ünnepek
megtartására. Tanulja meg a munkás és a munkaadó közös anyánkat,
az Egyházat becsülni és szeretni, parancsait követni,
szentségeivel élni, amelyeket Isten eszközül adott bűneink
lemosására és a tökéletes lelki élet megalapozására.
43. Ha a társadalmi törvényeket a hit szilárd alapjára építjük,
akkor nyitva áll az út a társadalmon belüli viszonyok helyes
elrendezése, a békés együttélés és a virágzó jólét biztosítása felé.
A társasági tisztségeket, hivatalokat a közös céloknak megfelelően
kell betölteni, mégpedig úgy, hogy a tagok sokfélesége ne csorbítsa
az egyetértést. Ennek érdekében a feladatokat okosan kell elosztani
és világosan kell meghatározni, hogy senki ne szenvedjen
jogtalanságot. A közös vagyont tisztán kell kezelni, hogy az egyéni
szükségletek határozhassák meg az adandó segély mértékét; a
munkáltatók jogait és kötelességeit megfelelő összhangba kell hozni
a munkások jogaival és kötelességeivel. Ha valaki – bármelyik
osztályhoz tartozzék is – úgy véli, hogy valamilyen vonatkozásban
megkárosították, akkor mi sem kívánatosabb, mint hogy legyenek az
adott testületben okos és feddhetetlen emberek, akiknek ítéletére a
társasági szabályok a vitás ügyek eldöntését bízzák. Arra is nagyon
kell vigyázni, hogy a munkás soha ne legyen munka nélkül, és munkája
után annyi bért kapjon, hogy ne csupán a munka közben előforduló
balesetek idejére, hanem betegség, öregség és bármilyen
szerencsétlenség esetére is biztosítva legyen a megélhetése. Ezek a
törvények, ha jóakarattal és valóban elfogadják őket, megfelelően
gondoskodnak a szegények érdekeiről, sőt a katolikusok szövetkezései
nem csekély befolyással lesznek az állam jólétére is. A múlt
eseményeiből bízvást következtethetünk a jövőre. Hisz korszakok
váltják ugyan egymást, a történelemben azonban mégis vannak
csodálatos hasonlóságok, mert hiszen azt az isteni gondviselés
irányítja, s az események sorát, folyamatát azon cél felé vezeti és
hatja, amit már az ember teremtésekor kiszabott.
Mint tudjuk, az őskeresztényeknek szemükre vetették, hogy
legnagyobb részük alacsony sorú és munkája után él. És íme, mégis
sikerült vagyon és hatalmi eszközök nélkül a gazdagok
csatlakozását, a hatalmasok támogatását megnyerniök. Az emberek
látták szorgalmukat, munkálkodásukat, békés szellemüket, példás
igazságérzetüket és mindenekelőtt testvéri szeretetüket. Ilyen
életmód, ilyen erkölcsi értékrend fényében lassanként hitelét
veszítette minden előítélet, elnémult a rosszakaratú rágalom, s a
megrögzött régi babonák lépésről lépésre utat engedtek a
keresztény igazságnak.
44. A munkáskérdés korunk vitatott kérdése. Az állampolgárok egyik
csoportjának sem közömbös, hogy ezt a kérdést okosan oldják-e meg
vagy sem. A helyes megoldás kulcsa a keresztény munkások kezében
van, ha szövetséget alkotnak, ha bölcs vezetők irányítják őket, és
ha arra az útra lépnek, amelyet apáik, amelyet őseik jártak, önmaguk
és az egész emberi társadalom nagy javára. Mert bármilyen nagy is az
emberben az előítéletek és a szenvedélyek hatalma, akikben a
rosszakarat nem bénította meg teljesen a tisztesség iránti érzéket,
azok rokonszenve önkéntelenül is az olyan emberek felé fordul,
akiknek szorgalmát és higgadtságát tapasztalták, akikről tudják,
hogy az igazságosságot a nyereségnél, vallási kötelességüket pedig
mindennél előbbre helyezik. Ebből még olyan eredmény is származhat,
hogy a keresztények a gyógyulás nagy reményét és lehetőségét
mutatják fel munkás testvéreik azon részének is, amely vagy
mindenestől megveti a keresztény hitet, vagy a keresztény vallástól
idegen erkölcs szerint él. Ezek az emberek ugyanis elég gyakran
tapasztalják, hogy alaptalan remények keltésével és a tények
elferdítésével becsapják őket. Fájdalmasan érzik az igen embertelen
bánásmódot a nyereségre éhes munkaadók részéről, akiknek szemében
nem érnek többet, mint amennyi hasznot hajtanak munkájukkal; a
munkásszervezetekben viszont, melyekhez csatlakoztak, segítség és
testvéri szeretet helyett belső viszálykodásokat tapasztalnak, ami a
csak követelni képes vallástalan szegénység állandó kísérője. Milyen
sokan szeretnék, tört lelkűek, elcsigázott testűek, megszabadítani
magukat a megalázó rabszolgaságból, de nincs hozzá bátorságuk, mert
az
álszemérem és a nyomortól való félelem megakadályozza őket
benne. Az ilyen emberek boldogulásáért csodálatosan sokat tehetnek
a katolikus munkásszervezetek, ha a kételkedőket nehézségeik
megoldására soraikba hívják, az önmagukra eszmélőket pedig hívő
gondoskodásukba fogadják.
45. Íme, látjátok, Tisztelendő Testvérek, hogy ennek az igen nehéz
kérdésnek a megoldásában kiknek és milyen elvek szerint kell
dolgozniok. Gyürkőzzék hát neki mindenki a maga dolgának, de minél
előbb, nehogy ez a súlyos helyzet a gyógyítók késlekedése miatt
később még nehezebben legyen gyógyítható. Az államok vezetői
állítsák a törvényhozást és a közigazgatást ennek szolgálatába, a
gazdagok és munkaadók ne feledjék kötelességeiket, a proletárok
törekvéseit – hiszen róluk van szó – a józan megfontolás irányítsa;
és mivel – ahogy már az elején mondottuk – egyedül a keresztény
vallás képes a bajt gyökerénél megragadni, mindahányan elsősorban a
keresztény erkölcsi rend visszaállításán fáradozzanak, mert enélkül
az emberi bölcsesség minden fegyvere – mégoly alkalmasnak vélt
fegyvere is – elégtelen lesz a gyógyuláshoz. Az Egyház a maga
részéről soha, semmilyen körülmények között nem fogja megtagadni
segítségét: annál több segítséget adhat, minél nagyobb cselekvési
szabadságot kap; ezt külön is lássák be azok, akiknek feladata az
állam jólétéről gondoskodni.
A papok erre irányítsák minden erejüket, minden képességüket, Ti
pedig, Tisztelendő Testvérek, tanáccsal és jó példával járjatok
elöl abban, hogy az evangélium életigazságait minden társadalmi
osztály tagjainak szüntelen hirdessük és szívébe véssük, hogy
minden pap minden lehetséges eszközzel a nép javáért dolgozzék, s
teljes erejéből törekedjék önmagában megőrizni, másokban éleszteni
– magas és alacsony rangúakban egyaránt – az erények
királynőjét, a szeretetet. Mert az áhított megoldást leginkább a
szeretet bőséges kiáradásától várhatjuk, annak a keresztény
szeretetnek kiáradásától, amely az evangélium minden mást magában
foglaló fő törvénye, mely a mások javáért mindig kész feláldozni
magát, mely a világ magabízása és féktelen önszeretete ellen a
legbiztosabb ellenszer. Szent Pál e szavakkal írja le ennek az
isteni erénynek elemeit és fenséges arculatát: „A szeretet
türelmes, a szeretet jóságos, ... nem keresi a maga javát, ...
mindent eltűr, ... mindent elvisel” (1Kor 13,4-7).
46. A mennyei kegyelmek zálogául és jóindulatunk tanúságául
szeretettel adjuk apostoli áldásunkat az Úrban nektek, Tisztelendő
Testvérek, papságotoknak és híveiteknek.
Kelt Rómában Szent Péternél, 1891. május hó 15-én, pápaságunk
tizennegyedik esztendejében.
XIII. Leó pápa
Fordította: Dér Katalin
|