DIGNITATIS HUMANAE
A II. Vatikáni Zsinat DIGNITATIS HUMANAE kezdetű deklarációja a vallásszabadságról
Tartalomjegyzék
A személy és a közösségek jogáról a társadalmi és polgári
szabadsághoz a vallás dolgában
1. Bevezetés
Első fejezet
A VALLÁSSZABADSÁG ALAPJAI
2. A vallásszabadság tárgya és alapja
3. A vallásszabadság és az ember viszonya Istenhez
4. A vallási közösségek szabadsága
5. A családot megillető vallásszabadság
6. A közhatalom feladatai
7. A vallásszabadság korlátai
8. A szabadságra való nevelés
Második fejezet
A VALLÁSSZABADSÁG A KINYILATKOZTATÁS FÉNYÉBEN
9. A kinyilatkoztatás a vallásszabadság alapjait tárja
föl
10. A hit szabad állásfoglalás
11. Krisztus és az apostolok magatartása
12. Az Egyház Krisztus és az apostolok példáját követi
13. Az Egyházat megillető szabadság
14. Az Egyház tagjainak feladatai
15. Záró gondolatok
A II. Vatikáni Zsinat DIGNITATIS HUMANAE kezdetű
deklarációja a vallásszabadságról.
PÁL PÜSPÖK
ISTEN SZOLGÁINAK SZOLGÁJA
A ZSINATI ATYÁKKAL EGYÜTT ÖRÖK EMLÉKEZETÜL
A személy és a közösségek jogáról a társadalmi és polgári
szabadsághoz a vallás dolgában
(Bevezetés)
1. Az emberi személy méltóságának korunk emberei napról napra jobban
tudatára ébrednek,[1] és növekszik azok
száma, akik követelik, hogy ne kényszerből, hanem kötelességtudattól
vezérelve saját belátásuk szerint és felelős szabadsággal
cselekedhessenek. Úgyszintén megkívánják a közhatalom jogi
korlátozását, nehogy túlságosan szűk határok közé szoruljon a személy
és a társulások erkölcsileg megengedhető szabadsága. A társadalmi
szabadság követelése leginkább az emberi szellem javaival kapcsolatos,
és elsősorban a vallásnak a társadalomban való szabad gyakorlását
célozza. E Vatikáni Zsinat gondosan mérlegelve mindezt s elhatározva,
hogy nyilatkozik arról, mennyiben felelnek meg ezek az emberi igények
az igazságnak és az igazságosságnak, megvizsgálja az Egyház hagyományát
és tanítását, melyekből a régiekkel mindig összhangban álló újakat hoz
elő.
Így tehát a Szent Zsinat először azt vallja, hogy Isten maga ismertette
meg az emberi nemmel az utat, melyen az emberek Krisztusban neki
szolgálva üdvözülhetnek és boldogok lehetnek. Hisszük, hogy ez az
egyetlen igaz vallás a katolikus és apostoli Egyházban létezik, melyre
az Úr Jézus rábízta a feladatot, hogy terjessze el az összes ember
között, mondván apostolainak: "Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá
mind a népeket. Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a
Szentlélek nevében, és tanítsátok meg őket mindannak megtartására, amit
parancsoltam nektek" (Mt 28,19--20). Minden embernek
kötelessége tehát, hogy keresse az igazságot -- főleg Istenre és az ő
Egyházára vonatkozóan --, s azt megismerve tegye magáévá és
ragaszkodjék hozzá.
Hasonlóképpen vallja a Szent Zsinat, hogy e kötelesség az embereket
lelkiismeretükben érinti és kötelezi; s nem is hathat másképpen az
igazság, csak a saját erejével, mely szelíden és mégis erőteljesen
hatol az elmékbe. Továbbá mivel a vallásszabadság, melyet az emberek
Isten köteles tiszteletének teljesítéséhez követelnek, a polgári
társadalomban kényszertől való mentességet jelent, ezért érintetlenül
hagyja az embereknek és a csoportoknak az igaz vallás és Krisztus
egyetlen egyháza iránti erkölcsi kötelességéről szóló hagyományos
katolikus tanítást. Ezenfelül a Szent Zsinat e vallásszabadságról
tárgyalva ki akarja bontakoztatni az újabbkori pápák tanítását az
emberi személy sérthetetlen jogairól és a társadalom jogrendjéről.
Első fejezet
A VALLÁSSZABADSÁG ALAPJAI
(A vallásszabadság tárgya és alapja)
2. Ez a Vatikáni Zsinat kijelenti, hogy az emberi személynek joga van a
vallásszabadsághoz. E szabadság abban áll, hogy minden embernek
mentesnek kell lennie egyesek, társadalmi csoportok vagy bárminemű
emberi hatalom kényszerítő hatásától, mégpedig úgy, hogy a vallás
tekintetében senki se legyen kénytelen lelkiismerete ellen cselekedni,
s ne is akadályozzák abban, hogy -- jogos határok közt -- magánéletében
vagy nyilvánosan, egymagában vagy közösségben lelkiismerete szerint
cselekedjék. Kijelenti továbbá, hogy a vallásszabadság valójában az
emberi személy méltóságán alapszik, amint ez a méltóság mind az Isten
kinyilatkoztatott szavából, mind magából az emberi értelemből
megismerhető.[2] Az emberi személy e jogát
a vallásszabadsághoz a társadalom jogrendjében úgy kell elismerni, hogy
polgári joggá váljon.
Minden embert a maga méltóságának megfelelően, mivel személy --
tudniillik értelemmel és szabad akarattal rendelkezik, s ezért
személyes felelőssége van --, a saját természete ösztökéli és készteti
az igazság keresésére, elsősorban a vallás tekintetében. A megismert
igazsághoz ragaszkodnia kell, s egész életét az igazság követelményei
szerint kell berendeznie. De az emberek e kötelességüknek a
természetüknek megfelelő módon csak úgy tehetnek eleget, ha
pszichológiailag is szabadok és a külső kényszertől is mentesek. A
vallásszabadsághoz való jog alapja tehát nem a személy szubjektív
állapota, hanem a személy természete. Ezért a kényszertől való
mentesség joga megmarad azoknál is, akik az igazságkeresés és a hozzá
való ragaszkodás kötelességének nem tesznek eleget; s e jog gyakorlását
nem lehet megakadályozni, amíg valaki a nyilvános jogrendet megtartja.
(A vallásszabadság és az ember viszonya Istenhez)
3. Mindez még nyilvánvalóbb lesz annak, aki meggondolja, hogy az emberi
élet végső szabálya az örök, objektív és egyetemes isteni törvény,
mellyel Isten, bölcs és szerető terve rendezi, irányítja és kormányozza
az egész világot s az emberi közösség útjait. Isten e törvényének
részesévé teszi az embert, aki így az isteni gondviselés szelíd
irányítása alatt egyre tökéletesebben megismerheti a változhatatlan
igazságot.[3] Ezért mindenkinek
kötelessége s következőleg joga is a vallási kérdésekben az igazságot
keresni, hogy alkalmas eszközök igénybevételével okosan kialakíthassa
magában a lelkiismeret helyes és igaz ítéleteit.
Az igazságot pedig a személy méltóságának és társas természetének
megfelelő módon kell keresni, tudniillik szabad kereséssel, tanítás
vagy képzés, közlés és dialógus segítségével, melyekkel emberek
előadják a megtalált vagy megtalálni vélt igazságot, azért, hogy
segítsék egymást az igazság keresésében; a megismert igazsághoz pedig
személyes beleegyezéssel kell ragaszkodni.
Az isteni törvény rendelkezéseit lelkiismeretében fogja föl és ismeri
el az ember; köteles is lelkiismeretét minden tevékenységében hűen
követni, hogy eljusson céljához, Istenhez. Nem szabad tehát
kényszeríteni, hogy lelkiismerete ellen cselekedjék, de nem is szabad
őt akadályozni abban, hogy lelkiismerete szerint cselekedjék, különösen
vallási téren nem. Mert a vallás gyakorlása természete szerint
elsősorban belső, szándékos és szabad tettekben áll, melyekkel az ember
közvetlenül Isten felé irányul: az ilyesfajta cselekedetet pusztán
emberi hatalom nem parancsolhatja, és nem tilthatja meg.[4] Az ember társas természete viszont igényli, hogy
belső vallási aktusait külsőleg kifejezze, vallási téren másokkal
kapcsolatot teremtsen, és vallását közösségi formában vallja meg.
Ezért jogsérelem éri a személyt s magát azt a rendet, melyet Isten
szabott meg az ember számára, ha megtagadják az embertől, hogy a
társadalomban szabadon gyakorolhassa vallását, föltéve, hogy
tiszteletben tartja a nyilvános közrendet.
Ezenkívül a vallásos cselekmények, melyekkel az emberek magánemberként
és nyilvánosan a lélek meggyőződésével Isten felé irányulnak,
természetüknél fogva meghaladják a földi és mulandó dolgok rendjét.
Ezért a polgári hatalom, melynek sajátos célja, hogy a mulandó közjóról
gondoskodjék, köteles ugyan a polgárok vallásos életét elismerni és
támogatni, de túllépi határait, ha a vallásos cselekedeteket irányítani
vagy akadályozni merészeli.
(A vallási közösségek szabadsága)
4. Az egyes személyeket megillető szabadságot, vagyis a
kényszertől való mentességet a vallási dolgokban, a közösségben
cselekvő személyekre vonatkozóan is el kell ismerni. A vallási
közösségeket ugyanis mind az ember társas természete, mind a vallás
természete megkívánja.
Ezeket a közösségeket tehát -- hacsak a nyilvános jogrend
követelményeit nem sértik --, joggal illeti meg a szabadság, hogy saját
szabályaik szerint igazgassák magukat, a legfelsőbb Lényt nyilvános
kultusszal tiszteljék, tagjaikat a vallásos élet gyakorlásában
segítsék, tanítással támogassák, s fejlesszék azokat az intézményeket,
melyekben a tagok együttműködhetnek életüknek a vallási elvek szerint
való berendezésében.
Hasonlóképpen megilleti a vallási közösségeket az a jog, hogy
törvényhozási eszközökkel vagy a közhatalom adminisztratív eljárásával
ne akadályozzák őket vezetőik megválasztásában, nevelésében,
kinevezésében vagy áthelyezésében, az elöljáróikkal vagy a föld más
részein élő vallási közösségekkel való érintkezésben, vallási épületek
emelésében, valamint a szükséges javak szerzésében és használatában.
Ahhoz is joguk van a vallási közösségeknek, hogy hitüket szóban vagy
írásban akadálytalanul hirdethessék és megvallhassák. A vallásos hit
terjesztésénél s ilyen gyakorlatok megismertetésénél azonban
tartózkodní kell minden olyan tevékenységtől, amely a tisztességtelen,
illetve nem igazolható kényszernek vagy rábeszélésnek akár a látszatát
is kelti, különösen, ha egyszerűbb vagy ínséget szenvedő emberekről van
szó. Az ilyenféle eljárásmódot a saját joggal való visszaélésnek s
mások jogai megsértésének kell tekinteni.
A vallásszabadsághoz az is hozzátartozik, hogy a vallási közösségek
akadálytalanul és szabadon mutathassák meg, milyen kiváló erők rejlenek
tanításukban a társadalom egészséges rendjének biztosítására és az
egész emberi tevékenység föllendítésére. Végül az ember társas
természetében és magában a vallás fogalmában gyökerezik az a jog, hogy
az emberek vallásos érzületük indítására szabadon tarthassanak
összejöveteleket, s alapíthassanak nevelő, kulturális, karitatív,
szociális célú egyesületeket.
(A családot megillető vallásszabadság)
5. Minden családot, mint sajátos és őseredeti jogokkal
rendelkező közösséget, megillet az a jog is, hogy a szülők irányítása
alatt szabadon rendezze be a maga vallásos életét. A szülőket pedig
megilleti a jog, hogy saját vallási meggyőződésük szerint döntsék el,
milyen legyen gyermekeik vallásos nevelése. Ezért az államhatalomnak el
kell ismernie, hogy a szülőknek joguk van igazi szabadsággal
megválasztani az iskolákat vagy a nevelés egyéb intézményeit, s e
választási szabadságuk rovására nem róhatók rájuk közvetlenül vagy
közvetve igazságtalan terhek. De sérelem éri a szülők jogát akkor is,
ha gyermekeiket olyan iskolai előadások látogatására kényszerítik,
amelyek nem felelnek meg a szülők vallásos meggyőződésének, vagy ha
olyan egyetlen nevelési lehetőséget kényszerítenek rájuk, melyből a
vallásos nevelés teljesen ki van zárva.
(A közhatalom feladatai)
6. Mivel a társadalom közjava -- ami nem más, mint a társadalmi élet
azon föltételeinek összessége, melyekkel az emberek a maguk
tökéletességét teljesebben és akadálytalanabbul érhetik el -- leginkább
az emberi személy jogainak és kötelességeinek biztosításában áll,[5] a vallásszabadság jogáról való
gondoskodás feladata mind a polgároknak, mind a társadalmi
csoportoknak, mind az államhatalomnak, mind az Egyháznak és más vallási
közösségeknek, mindegyiknek a maga módján, annak megfelelően, ahogyan
felelősek a közjóért.
Minden államhatalomnak a lényegéhez tartozó kötelessége, hogy az ember
sérthetetlen jogait védelmezze és erősítse.[6]
A polgári hatalomnak tehát igazságos törvényekkel és más alkalmas
eszközökkel vállalnia és biztosítania kell minden polgára
vallásszabadságának védelmét, kedvező feltételeket kell nyújtania a
vallásos élethez, hogy a polgárok valóban gyakorolhassák a vallással
kapcsolatos jogaikat és teljesíthessék kötelességeiket, a társadalom
pedig élvezze az igazságosság és a béke javait, melyek az emberek
Istenhez és az ő szent akaratához való hűségéből erednek.[7]
Ha egy nép különleges körülményeinek figyelembevételével az állam
jogrendje valamely vallási közösséget megkülönböztetett elismerésben
részesít, ugyanakkor el kell ismernie és tiszteletben kell tartania
minden polgár és vallásos közösség vallásszabadsághoz való jogát.
Végül az államhatalomnak gondoskodnia kell arról, hogy a polgárok
jogegyenlőségét -- mely a társadalom közjavához tartozik -- vallási
alapon sem nyíltan, sem burkoltan soha meg ne sértsék, és semmiféle
diszkrimináció ne legyen a polgárok között.
Ebből következik, hogy jogtalanság volna a közhatalom részéről
erőszakkal, megfélemlítéssel vagy más eszközökkel a polgárokra
ráerőltetni bármilyen vallás megvallását vagy elvetését, vagy
akadályozni bárkit is abban, hogy egy vallási közösségbe belépjen vagy
azt elhagyja. Méginkább Isten akarata ellen irányul, s a személy és a
népek családjának szent jogát sérti, ha bármi módon erőszakot
alkalmaznak a vallás eltörlésére vagy visszaszorítására az egész
földön, egy régióban, vagy egy meghatározott csoporton belül.
(A vallásszabadság korlátai)
7. A vallásszabadság jogát az emberi társadalomban gyakorolják,
ezért bizonyos szabályoknak van alávetve.
Minden szabadság gyakorlásánál meg kell tartani a személyes és a
társadalmi felelősség erkölcsi elvét: az erkölcsi törvény az egyes
embert és a csoportokat arra kötelezi, hogy a maguk jogainak
érvényesítésénél legyenek tekintettel mások jogaira, mások iránt való
kötelességeikre és mindenki közös javára. Mindenkivel szemben
igazságosan és emberségesen kell eljárni.
Ezenkívül, mivel a polgári társadalomnak joga van megvédenie magát a
vallásszabadság ürügyén elkövethető visszaélésekkel szemben, e védelem
biztosítása főként az államra tartozik. Ennek azonban nem önkényesen
vagy valamely félnek nyújtott igazságtalan kedvezményekkel, hanem az
objektív erkölcsi rendnek megfelelő jogi normák szerint kell történnie;
ezt követeli a minden polgárnak kijáró hatásos jogvédelem, a jogok
békés egyeztetése, a közerkölcs megőrzésének kötelessége, s annak a
tisztességes közbékének fönntartása, mely nem más, mint rendezett
együttélés valódi igazságosságban. Mindez alapvető része a közjónak, s
hozzátartozik a közrend fogalmához is. Egyébként azonban érvényesülnie
kell a társadalomban a csorbítatlan szabadság gyakorlatának, mely abban
áll, hogy az embernek a szabadság maximumát biztosítják és szabadságát
csak szükség esetén és csak a szükséges mértékben korlátozzák.
(A szabadságra való nevelés)
8. Korunk emberei különböző jellegű elnyomatásoktól szenvednek,
és az a veszély fenyegeti őket, hogy elveszítik saját választási
szabadságukat. Másrészről nem kevesen arra felé hajlanak, hogy a
szabadság látszatával minden alárendeltséget elvessenek és lebecsüljék
a köteles engedelmességet.
Ezért e Vatikáni Zsinat biztat minden embert, különösképpen a
nevelőket, hogy olyan emberek alakítására törekedjenek, akik az
erkölcsi rendhez hűen engedelmeskednek a törvényes tekintélynek, és
szeretik az igazi szabadságot; olyan embereket, akik az igazság
fényénél, önállóan ítélik meg a dolgokat, munkájukat felelősséggel
végzik, készek mindenre, ami jó és igazságos, és szívesen működnek
együtt másokkal. A vallásszabadságnak tehát arra kell szolgálnia és
irányulnia, hogy az emberek nagyobb felelősségtudattal tegyenek eleget
kötelezettségeiknek a társadalmi életben.
Második fejezet
A VALLÁSSZABADSÁG A KINYILATKOZTATÁS FÉNYÉBEN
(A kinyilatkoztatás a vallásszabadság alapjait tárja
föl)
9. Mindaz, amit e Vatikáni Zsinat a vallásszabadság embert megillető
jogáról kijelent, a személy méltóságán alapszik, melynek követelményei
a századok tapasztalatai által egyre nyilvánvalóbbá váltak az emberi
értelem számára. Sőt, a vallásszabadságról szóló tanítás gyökerei az
isteni kinyilatkoztatásba nyúlnak, ezért a keresztényeknek még inkább
tiszteletben kell tartaniuk. A kinyilatkoztatás kifejezetten ugyan nem
beszél a külső kényszertől való mentesség jogáról a vallás
tekintetében, a személy méltóságát azonban teljes terjedelmében
föltárja: bemutatja, mennyire tiszteli Krisztus a szabad akaratot az
Isten szava iránti hit kötelezettségének teljesítésében, és megtanít a
lelkületre, melyet a Mester tanítványainak mindenben el kell ismerniük
és követniük kell. Ezek tehát azok az általános elvek, melyeken
nyugszik e vallásszabadságról szóló Nyilatkozat tanítása. Különösen a
társadalmon belüli vallásszabadság felel meg a teljesen a keresztény
hit aktusa szabadságának.
(A hit szabad állásfoglalás)
10. A katolikus tanítás főbb tételei közé tartozik, Isten igéje
tartalmazza, és az egyházatyák állandóan hirdették,[8] hogy az embernek a hitben szabad akarattal kell
válaszolnia Istennek; akarata ellenére tehát senki nem kényszerítheti a
hitre.[9] A hit aktusa ugyanis természete
szerint szabad, mert az üdvözítő Krisztus által megváltott ember, akit
Isten Jézus Krisztus által a fogadott fiúságra meghívott,[10] csak úgy ragaszkodhat a magát kinyilatkoztató
Istenhez, ha az Atya vonzására[11]
értelmesen és szabadon adja meg Istennek a hit hódolatát. Teljes
összhangban van tehát a hit természetével, hogy vallás dolgában az
emberek részérő1 mindennemű kényszer ki legyen zárva. Ezért a
vallásszabadság nem csekély mértékben segít megteremteni azokat a
körülményeket, melyekben az emberek akadálytalanul kaphatják a
meghívást a keresztény hitre, e meghívást önként elfogadhatják, s egész
életmódjukban tevékenyen megvallhatják.
(Krisztus és az apostolok maga tartása)
11. Isten arra hívja az embereket, hogy lélekben és igazságban
szolgáljanak neki, tehát lelkiismeretben kötelezi, de nem kényszeríti
őket: tekintetbe veszi az általa teremtett emberi személy méltóságát,
azt akarva, hogy az embert a saját belátása vezesse, és éljen
szabadságával. Ez leginkább Jézus Krisztusban mutatkozott meg, akiben
Isten tökéletesen kinyilvánította önmagát és az Ő utait. Krisztus
ugyanis, aki a mi Urunk és Mesterünk,[12]
de szelíd és alázatos szívű,[13]
türelmesen hívta és vonzotta a tanítványokat.[14]
Igaz ugyan, hogy tanítását csodákkal támasztotta alá és erősítette meg,
de csak azért, hogy hallgatói hitét fölébressze és igazolja, nem pedig,
hogy erőszakot gyakoroljon rajtuk.[15]
Tény, hogy hallgatóinak szemére vetette hitetlenségüket, de Isten
büntetését az ítélet napjára hagyta.[16]
Amikor az apostolokat a világba küldte, azt mondta nekik: "Aki hisz és
megkeresztelkedik, az üdvözül, aki nem hisz, az elkárhozik" (Mk
16,16). De tudva, hogy konkolyt vetettek a búza közé, Ő maga
parancsolja meg: hagyják mindkettőt nőni az aratásig, mely a világ
végén lesz.[17] Mivel nem akart
erőszakkal uralkodó politikai Messiás lenni,[18]
szívesebben mondta magát az Emberfiának, aki azért jött, hogy
"szolgáljon és életét adja váltságul sokakért" (Mk 10,45).
Isten tökéletes szolgájának bizonyult,[19]
aki "a megroppant nádat nem töri le, a pislákoló mécsest nem oltja el" (Mt
12,20). A világi hatalmat és annak jogait elismerte, megparancsolta
az adó fizetését a császárnak, de félreérthetetlenül figyelmeztetett
Isten magasabbrendű jogainak tiszteletbentartására: "Adjátok meg a
császárnak, ami a császáré, és az Istennek, ami az Istené" (Mt
22,21). Végül a megváltás kereszten beteljesített művében, mellyel
megszerezte az embereknek az üdvösséget és az igazi szabadságot,
bevégezte kinyilatkoztatását. Tanúságot tett ugyanis az igazságról,[20] de az ellentmondókra nem akarta
ráerőszakolni. Országát nem karddal védik meg,[21]
hanem az igazság hallgatása és tanúsága erősíti, és abból a szeretetből
gyarapszik, mellyel a kereszten fölmagasztalt Krisztus vonzza magához
az embereket.[22]
Az apostolok Krisztus szavából és példájából tanulva ugyanezt az utat
követték. Krisztus tanítványai az Egyház első korszakától kezdve azon
fáradoztak, hogy az embereket az Úr Krisztus hitére térítsék, de ne
erőszakkal, nem is az evangéliumhoz méltatlan mesterkedéssel, hanem
elsősorban Isten igéjének erejével.[23]
Bátorsággal hirdették mindenkinek az Üdvözítő Isten szándékát, "aki azt
akarja, hogy minden ember üdvözüljön és eljusson az igazság ismeretére"
(1Tim 2,4); ugyanakkor tiszteletben tartották a gyöngéket, még
ha tévedésben voltak is, így mutatták meg, mennyire "önmagáról ad
mindegyikünk számot Istennek" (Róm 14,12)[24] és mennyire köteles követni a saját
lelkiimeretét. Krisztushoz hasonlóan az apostolok is mindig azon
voltak, hogy tanúságot tegyenek Isten igazságáról: "bátor bizalommal
hirdették Isten igéjét" (ApCsel 4,31)[25] a népek és a fejedelmek előtt. Szilárdan hitték,
hogy az evangélium valóban Isten üdvösséget hozó ereje minden hívőnek.[26]
Megvetve azért minden "testi fegyvert",[27]
Krisztus szelídségének és mértéktartásának példájára Isten igéjét
teljes bizalommal hirdették, tudván, hogy isteni erőt rejt magában,
mely legyőzi az Istennel ellenséges hatalmakat,[28] s az embereket Krisztus hitére és szolgálatára
vezeti.[29] Amint a Mester, az apostolok
is elismerték a törvényes világi tekintélyt: "Mert nincs hatalom, csak
Istentől", tanítja az Apostol, aki ennek alapján parancsolja: "Mindenki
vesse alá magát a fölöttes hatalomnak; ... aki a hatósággal
szembeszáll, Isten rendelésének szegül ellene" (Róm 13,1--2).[30] Ugyanakkor félelem nélkül mondtak
ellent az apostolok az Isten szent akaratával szembehelyezkedő
közhatalomnak: "Inkább kell engedelmeskedni Istennek, mint az
embereknek" (ApCsel 5,29).[31]
Ezt az utat követte a vértanúk és a hívők megszámlálhatatlan serege a
századokon át és az egész földkerekségen.
(Az Egyház Krisztus és az apostolok példáját követi)
12. Az Egyház tehát, hűségesen az evangéliumi igazsághoz, Krisztus és
az apostolok útját követi, amikor a vallásszabadságot az ember
méltóságával és Isten kinyilatkoztatásával összhangban állónak ismeri
el és támogatja. A Mestertől és az apostoloktól kapott tanítást az idők
folyamán megőrizte és továbbadta. Jóllehet Isten -- a történelem
viszontagságai közt zarándokoló -- népe életében előfordult az
evangéliumi szellemnek kevésbé megfelelő, sőt azzal ellenkező
cselekvésmód is, mindenkor megmaradt az Egyház tanítása, hogy a hitre
senkit sem szabad kényszeríteni.
Ez az evangélium, mint kovász, már régóta hat az emberek
gondolkodásmódjára, és jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy az
idők folyamán egyre több vonatkozásban ismerjék fel az emberek
személyük méltóságát és érlelődjön a meggyőződés: a társadalomban a
vallás területén távol kell tartani a személytől a kényszer minden
formáját.
(Az Egyházat megillető szabadság)
13. Azon dolgok között, melyek az Egyház, sőt magának a földi
társadalomnak javához is tartoznak, s melyeket mindenütt és mindig meg
kell őrizni, s minden jogtalanságtól meg kell védeni, kétségtelenül a
legkiemelkedőbb az, hogy az Egyház annyi cselekvési szabadságot
élvezzen, amennyit az emberek üdvösségének gondozása megkíván.[32] Ez a szabadság ugyanis, mellyel Isten
egyszülött Fia ajándékozta meg a vérén szerzett Egyházat, szent. Az
Egyháznak annyira sajátja, hogy akik e szabadságot támadják, Isten
akarata ellen cselekszenek. Az Egyház szabadsága alapvető elv az
Egyháznak a közhatalommal és az egész társadalmi renddel való
kapcsolatában.
Az emberi társadalomban és minden közhatalom előtt az Egyház jogot
formál a szabadságra, mint az Úr Krisztus által alapított lelki
tekintély, melynek isteni parancs alapján kötelessége elmenni az egész
világra és hirdetni az evangéliumot minden teremtménynek.[33] Igényt tart a szabadságra az Egyház azon a címen
is, hogy olyan emberek társasága, akiknek joguk van a polgári
társadalomban keresztény hitük parancsa szerint élni.[34]
Ha a vallásszabadság nemcsak szavakban meghirdetve és törvénybe
foglalva létezik, hanem őszintén meg is valósítják a gyakorlatban,
akkor kapja meg az Egyház az isteni küldetés megvalósításához szükséges
függetlenség jogi és ténybeli szilárd föltételét; ezt egyébként az
egyházi tekintély egyre nyomatékosabban sürgette a társadalomban.[35] Ugyanakkor a Krisztus-hívők is, mint
az emberek általában birtokolják az állampolgári jogot arra, hogy ne
akadályozzák őket a lelkiismeretük szerint való életben. Összhang
uralkodík tehát az Egyház szabadsága és az általános vallásszabadság
között, amelyet minden ember és közösség jogaként el kell ismerni s
törvényesen szentesíteni kell.
(Az Egyház tagjainak feladatai)
14. A katolikus Egyháznak, hogy eleget tegyen az isteni parancsnak:
"Tegyétek tanítványaimmá az összes népeket" (Mt 28,19), nagy
odaadással kell munkálkodnia azon, "hogy az Úr tanítása terjedjen és
dicsőségre jusson" (2Tesz 3,1).
Az Egyház sürgetően kéri tehát gyermekeit, hogy mindenekelőtt
végezzenek "imát, könyörgést, esedezést és hálaadást minden emberért,
... ez jó és kedves üdvözítő Istenünk szemében, aki azt akarja, hogy
minden ember üdvözüljön és eljusson az igazság ismeretére" (1Tim
2,1--4).
Krisztus hívei lelkiismeretük alakításánál gondosan vegyék figyelembe
az Egyház szent és biztos tanítását.[36]
Mert Krisztus akaratából a katolikus Egyház az igazság tanítója, és
feladata, hogy az Igazságot, aki Krisztus, hirdesse és hitelesen
tanítsa, ugyanakkor az erkölcsi rendnek magából az emberi természetből
fakadó elveit tekintélyével magyarázza és erősítse meg. Ezen felül a
keresztények a kívülállókkal bölcsen érintkezve, "a Szentlélekben és az
őszinte szeretetben, s az igazság hirdetésében" (2Kor 6,6--7)
teljes bizalommal[37] és a vértanúságig
tartó apostoli bátorsággal terjesszék az élet világosságát.
Mert a tanítvány súlyos kötelezettsége Mesterével, Krisztussal szemben,
hogy a tőle kapott igazságot egyre teljesebben megismerje, hűségesen
hirdesse és hathatósan védelmezze, kizárva azonban az evangéliumi
lelkülettel ellentétes eszközöket. Ugyanakkor Krisztus szeretete
sürgeti, hogy szeretettel, okosan, türelmesen bánjék a hitben tévedő
vagy tudatlan embertársaival.[38]
Tekintettel kell tehát lenni egyidejűleg a kötelességre, hogy
Krisztust, az éltető Igét hirdetni kell, az emberi személy jogaira, s
az Istentől Krisztus által juttatott kegyelem mértékére is, mely az
embert a hit önkéntes elfogadására és megvallására hívja.
(Záró gondolatok)
15. Közismert tény, hogy napjainkban az emberek megkívánják, hogy a
vallást magánéletükben és nyilvánosan is szabadon megvallhassák, sőt a
vallásszabadságot már a legtöbb állam alkotmánya polgári jognak
nyilvánítja, s nemzetközi okmányok ünnepélyesen elismerik.[39]
De vannak olyan országok is, melyekben jóllehet alkotmányuk elismeri a
vallásos kultusz szabadságát, maga a közhatalom arra törekszik, hogy a
polgárokat visszatartsa a vallástól és a vallásos közösségek életét
nagyon nehézzé és veszélyeztetetté tegye.
Korunk e kedvező jeleit örvendező lélekkel üdvözölve, a szomorú
tényeket viszont fájdalommal tudomásul véve a Szent Zsinat a
katolikusokat buzdítja és minden embert nagyon kér, hogy igen
figyelmesen fontolják meg: az emberi család jelen állapotában mennyire
szükséges a vallásszabadság.
Nyilvánvaló ugyanis, hogy a nemzetek napról napra mindinkább egységre
lépnek, a különböző műveltségű és vallású emberek között is mind
szorosabbá válnak a kapcsolatok, s végül növekedőben van az emberek
egyéni felelősségtudata. Ezért, hogy az emberi nemen belül békés és
harmonikus kapcsolatok létre jöjjenek és megerősödjenek, a
vallásszabadságot az egész földön hathatós jogvédelemmel kell
biztosítani, és tiszteletben kell tartani az emberek legfőbb
kötelességét és jogát arra, hogy a társadalomban szabadon gyakorolják
vallásukat.
Adja meg mindannyiunk Istene és Atyja, hogy az emberiség családja
gondosan őrizve a társadalomban a vallásszabadságot, Krisztus
kegyelmével és a Szentlélek erejével eljusson "Isten fiainak" magasztos
és örökkétartó "dicsőséges szabadságára" (Róm 8,21).
Mindazt, amit e deklaráció egészében és részleteiben tartalmaz,
helyeselték az Atyák. Mi pedig mindezt a Krisztustól kapott apostoli
hatalmunkkal a tisztelendő atyákkal együtt a Szentlélekben jóváhagyjuk,
kötelezőként kimondjuk, tekintélyünkkel megerősítjük, és amit a Zsinat
alkotott, Isten dicsőségére közzétenni elrendeljük.
Rómában, Szent Péternél, 1965. december 7-én.
Én PÁL, a katolikus Egyház püspöke
Következnek a zsinati atyák aláírásai
JEGYZETEK
[1] Vö. XXIII. János Pacem in terris enciklikáját, 1963.
április 11: AAS 55 (1963), p. 279; . p. 265; XII. Pius rádiószózata
1944. . 24: AAS 37 (1945), p. 14.
[2] Vö. XXIII. János Pacem in terris enciklikája 1963.
április 11: AAS 55 (1963), pp. 260-261; XI. Pius rádiószózata 1942.
dec. 24: AAS 35 (1943) p. 19; XI. Pius Mit brennender Sorge encikl.
1937. március 14: AAS 29 (1937) p. 160; XIII. Leó Libertas
praestantissimum encikl. 1888. ún. 20. Acta Leonis , 8 (1888), pp.
237-238.
[3] Vö. Aqu. Sz. Tamás, Summ Theol. I-II.
q. 91 a. 1; q. 93. a. 1-2.
[4] Vö. XXIII. János Pacem in terris encikl. 1963. április
11: AAS 55 (1963), p. 270; VI. Pál rádiószózata, 1964. dec. 22: AAS 57
(1965), pp. 181-182.
[5] Vö. XXIII. János Mater et Magistra
encikl. 1961. május 15: AAS 53 (1963), p. 417; Ugyanő Pacem in terris
encikl. 1963. április 11: AAS 55 (1963) p. 273.
[6] Vö. XXIII. János Pacem in terris encikl. 1963. április
11: AAS 55 (1963) pp. 273-274; . Pius rádiószózata 1941. június 1: AAS
33 (1941), p. 200.
[7] Vö. XIII. Leó Immortale Dei encikl.
1885. . 1.: AAS 18 (1885), p, 161.
[8] Vö. Lactantius, Divinarum
Institutionum, Lib. V, 19: CSEL 19, pp. 463-464, 465; PL 6,614 et 616
(cap. 20); S. Ambrosius, Epistola ad Valentianum Imp., Ep. 21: PL
16,1005; S. Augustinus, Contra litteras Petiliani, Lib. II, cap. 83:
CSEL 52, p. 112; PL 43,315; Vö. C. 23, q. 5,c. 33 (ed Friedberg, col.
939) Idem Ep. 35: PL 33,135; S. Gregorius Magnus, Epistola ad Virgilium
et Theodorum episcopos Massiliae Galliarum, Registrum Epistolarum, I,
45: MGH Ep. 1,p. 72; PL 77,510-511 (lib. 1. ep. 47); Idem, Epistola ad
Johannem Episcopum Constantinopolitanum, Registrum Epistolarum, III,
52: MGH Ep, I. p. 210; PL 77,649 (lib. III, ep. 53); cf. D. 45, c. I
(ed. Friedberg; col. 160); Conc. Tolet IV, c. 57; Mansi 10,633; cf. D.
45, c. 5. (ed. Friedberg, col. 161-162); Clemens III: X., V, 6,9: ed.
Friedberg, col. 774; Innocentius III, Epistola ad Arelatensem
Archiepiscopum, X., III, 42,3: ed. Friedberg, col. 646.
[9] Vö. CIC, c, 1351; XII. Pius szózata a
S. Romana Rota törvényszék prelátusaihoz, ügyhallgatóihoz s egyéb
tisztviselőihez és hivatalnokaihoz, 1946. október 6: AAS 38 (1946), p.
394; ugyanő Mystici Corporis encikl. 1943. június 29: AAS (1943), p.
243.
[10] Vö. Ef 1,5.
[11] Vö. Jn 6,44.
[12] Vö. Jn 13,13.
[13] Vö. Mt 11,29.
[14] Vö. Mt 11,28-30; Jn 6,67-68.
[15] Vö. Mt 9,28-29; Mk 9,23-24; 6,5-6;
VI. Pál Ecclesiam Suam encikl. 1964. auguszt. 6.: AAS 56 (1964), pp.
642-643.
[16] Vö. Mt 11,20-24; Róm 12,19-20; 2
Tessz 1,8.
[17] Vö. Mt 13,30 és 40-42.
[18] Vö. Mt 4,8-10; Jn 6,15.
[19] Vö. Iz 42,1-4.
[20] Vö. Jn 18,37.
[21] Vö. Mt 26,51-53; Jn 18,36.
[22] Vö. Jn 12,32.
[23] Vö. 1 Kor 2,3-5; 1 Tessz 2,3-5.
[24] Vö. Róm 14,1-23; 1 Kor 8,9-13;
10,23-33.
[25] Vö. Ef 6,19-20.
[26] Vö. Róm 1,16.
[27] Vö. 2 Kor 10,4; 1 Tessz 5,8-9.
[28] Vö. Ef 6,11-17.
[29] Vö. 2 Kor 10,3-5.
[30] Vö. 1 Pét 2,13-17.
[31] Vö. ApCsel 4,19-20.
[32] Vö. XIII. Leó Officio sanctissimo
levele 1887. dec. 22: AAS 20 (1887), p. 269; ugyanő Ex Litteris levele
1887. április 7: AAS 19 (1886), p. 465.
[33] Vö. Mk 16,15; Mt 28,18-20; XII.
Pius Summi Pontificatus encikl. 1939. október 20: AAS 31 (1939), pp.
445-446.
[34] Vö. XI. Pius Firmissimam
constantiam 1937. március 28: AAS 29 (1937), p. 196.
[35] Vö. XII. Pius Ci riesce szózata
1951 . 6.: AAS 4.5 (1953), p. 802.
[36] Vö. XII. Pius rádiószózata 1952.
március 23: AAS 44 (1952), pp. 270-278.
[37] Vö. ApCsel 4,29.
[38] Vö. XXIII. János Pacem in terris encikl. 1963. április
11: AAS 55 (1963), pp. 299-300.
[39] Vö. XXIII. János Pacem in terris encikl. 1963. április
11: MS 55 (1963), pp. 295-296.
|