Megfontolások a Soáról Főtisztelendő Testvéremnek, Edward Idris Cassidy bíborosnak
Pápaságom alatt számos alkalommal mély szomorúsággal emlékeztem meg
a zsidó nép szenvedéseiről a II. világháború alatt. Az a bűntény,
amely Soá néven vált ismertté, eltörölhetetlen szégyenfoltja marad
végéhez közeledő századunknak.
Amikor a kereszténység harmadik évezredének kezdetére készülünk,
az Egyház tudatában van annak, hogy a Jubileum öröme elsősorban a
bűnök megbocsátásán s az Istennel és embertársainkkal való
kiengesztelődésünkön alapszik. Ezért biztatja fiait és leányait,
hogy tisztítsák meg a szívüket, megbánva a múltban elkövetett
hibáikat és hitbeli hűtlenségeiket. Felszólítja őket arra, hogy
alázattal járuljanak az Úr elé, és vizsgálják meg, hogy őket
mekkora felelősség terheli napjaink gonoszságaiért.
Szívből remélem, hogy az „Emlékezünk: megfontolások a Soáról”
című dokumentum, amelyet vezetéseddel a Zsidósággal Való Vallási
Kapcsolatok Bizottsága készített, valóban segít begyógyítani a
múlt félreértései és igazságtalanságai által okozott sebeket.
Bárcsak hatékonyan elősegítené ez a megemlékezés azt, hogy olyan
jövőt alakítsunk ki, amelyben a Soá kimondhatatlan gonoszsága soha
többé nem következhet be. A történelem Ura vezesse a katolikusok,
a zsidók és minden jóakaratú ember törekvéseit, hogy közösen
fáradozzanak egy olyan világ felépítésén, amely minden ember
életének és méltóságának igazi tiszteletén alapszik, hiszen Isten
mindnyájukat saját képére és hasonlatosságára teremtette.
Vatikán, 1998. március 12.
II. János Pál pápa
A ZSIDÓSÁGGAL VALÓ VALLÁSI KAPCSOLATOK BIZOTTSÁGA
Emlékezünk: megfontolások a Soáról
1. A Soá tragédiája és az emlékezés kötelezettsége
A XX. század hamarosan véget ér, s megkezdődik a harmadik
keresztény évezred. Jézus Krisztus születésének 2000. évfordulója
felszólít minden keresztényt, sőt meghív minden embert arra, hogy
ismerje föl a történelem menetében az isteni Gondviselés
működésének jeleit, de azt is, ahogyan a Teremtő képét az emberben
megsértették és eltorzították.
Ez az emlékezés az egyikét vizsgálja azoknak a fontos
kérdéseknek, amelyeket a katolikusoknak komolyan fontolóra kell
venniük II. János Pál pápának A harmadik évezred küszöbén címmel
hozzájuk intézett apostoli leveléből: „Miközben a kereszténység a
második évezred küszöbéhez közeledik, méltó és igazságos, hogy az
Egyház jobban tudatára ébredjen gyermekei bűnének, megemlékezvén
mindarról, amivel ők a történelem folyamán eltávolodtak Krisztus
és az ő evangéliumának lelkületétől, s ahelyett, hogy a hívő élet
tanúságtételét adták volna a világ számára, úgy gondolkodtak és
cselekedtek, hogy ellentanúságot tettek és botrányt okoztak.”[1]
Ez az évszázad egy olyan elmondhatatlan tragédiának vált
tanújává, amelyet soha nem lehet elfelejteni: a náci rendszer
megkísérelte kiirtani a zsidó népet, s ezért zsidók millióit
mészárolta le. Asszonyokat és férfiakat, öregeket és fiatalokat,
gyermekeket és csecsemőket üldöztek és hurcoltak el, csak azért,
mert zsidó származásúak voltak. Némelyiküket azonnal megölték,
másokat megaláztak, meggyötörtek, megkínoztak, egész emberi
méltóságuktól megfosztottak, s azután gyilkoltak meg. Nagyon
kevesen maradtak életben azok közül, akiket koncentrációs
táborokba hurcoltak, s őbeléjük is egész életükre belevésődött a
megfélemlítés. Ez volt a Soá, századunk egyik legnagyobb drámája,
olyan esemény, amely mindmáig foglalkoztat bennünket.
E könyörtelenül végrehajtott szörnyű népirtás láttán, amelyet a
nemzetek vezetői s maguk az akkori zsidó közösségek is alig
akartak elhinni, senki sem maradhat közömbös, legkevésbé az
Egyház, hiszen a lelki rokonság szoros kötelékei fűzik a zsidó
néphez, s nem feledheti a múltban elkövetett igazságtalanságokat
sem. Az Egyházat egészen más kapcsolat fűzi a zsidó néphez, mint
az összes többi valláshoz.[2] Azonban
nemcsak a múltat kell felidéznünk. A zsidók és a keresztények
közös jövője is megköveteli azt, hogy emlékezzünk, hiszen „nincs
jövő emlékezés nélkül”.[3] A
történelem maga memoria futuri, a jövő emlékezete.
Amikor elmélkedésünkkel a katolikus Egyházhoz tartozó
testvéreink-hez fordulunk szerte a világban, minden keresztényt
arra kérünk, hogy velünk együtt gondolkodjanak el arról a
katasztrófáról, amely a zsidó népet sújtotta, s arról az erkölcsi
kötelezettségről, hogy soha többé nem hagyjuk az önzést és a
gyűlöletet odáig fajulni, hogy ennyi szenvedést és halált okozzon.[4] Különösen pedig zsidó barátainkat
kérjük, hogy nyitott szívvel hallgassanak meg bennünket, „hiszen
az ő szörnyű sorsuk annak az eltévelyedésnek a jelképévé vált,
amelybe az ember sodródhat, ha Isten ellen fordul”.[5]
2. Amire emlékeznünk kell
A zsidó nép egyedülálló tanúságot tett Izrael Szentjéről és a
Tóráról, s ezért sokfelé és sokat szenvedett különböző időkben.
Kétségtelen azonban, hogy a Soá volt a legsúlyosabb
megpróbáltatásuk. Szavakkal ki sem fejezhető az az embertelenség,
amellyel a zsidókat üldözték és lemészárolták ebben a században.
És mindezt egyesegyedül azért tették velük, mert zsidók voltak.
E bűntény nagysága számos kérdést vet föl. Történészek,
szociológusok, politológusok, pszichológusok és teológusok
fáradoznak azon, hogy minél többet feltárjanak a Soá valóságából
és okaiból. Ezután is még sok tudományos vizsgálódást kell
folytatni. Egy ilyen eseményt azonban nem lehet egészen feltárni
csupán a történeti kutatás szokott módszereivel. „Erkölcsi és
vallási” emlékezésre is szükség van, és különösen a
keresztényeknek igen komolyan el kell gondolkodniuk azon, hogy
milyen okok idézték azt elő.
Az a tény, hogy a Soá Európában ment végbe, vagyis nagy
keresztény kultúrájú országokban, fölveti a kérdést, hogy milyen
kapcsolat áll fenn a náci zsidóüldözés és a keresztényeknek a
zsidókkal szembeni magatartása között századokon át.
3. A zsidók és a keresztények közti kapcsolat
A zsidók és a keresztények kapcsolatának története fájdalmakkal
teli. őszentsége, II. János Pál pápa ezt ismételten kifejezésre
juttatta, felszólítva a katolikusokat, hogy vizsgálják felül
kapcsolatukat a zsidó néppel.[6]
Tény, hogy e kétezer éves kapcsolat mérlege meglehetősen negatív.[7]
A kereszténység hajnalán, Jézus keresztrefeszítése után az
ősegyház ellentétbe került a zsidók vezetőivel és a zsidó néppel,
akik a Törvény iránti engedelmességből olykor erőszakosan
szembeszálltak az Evangélium hirdetőivel és az első
keresztényekkel. A pogány Római Birodalomban a zsidók a császártól
kapott kiváltságok alapján törvényes védelem alatt álltak, s a
hatóságok kezdetben nem tettek különbséget a zsidó és a keresztény
közösségek között. A keresztényeket azonban hamarosan üldözni
kezdte az állam. Mikor később maguk a császárok is megtértek s
kereszténnyé lettek, eleinte továbbra is biztosították a zsidók
kiváltságait. Keresztények szélsőséges csoportjai azonban nemcsak
a pogány templomokat rombolták le, hanem olykor a zsinagógákat is;
kétségtelenül hatottak rájuk az Újszövetség bizonyos értelmezései
a zsidó nép egészére vonatkozóan. „A keresztény világban bár nem a
hivatalos Egyházban igen hosszú időre elterjedtek az
Újszövetségnek téves és igazságtalan értelmezései a zsidó néppel
és annak feltételezett bűnösségével kapcsolatban, s ezek
ellenséges érzületet keltettek e néppel szemben.”[8] A II. Vatikáni zsinat határozottan elvetette
az Újszövetségnek minden ilyen értelmezését.[9]
Annak ellenére, hogy a kereszténység az egyetemes szeretetet
hirdette, beleértve az ellenség szeretetét is, századokon
keresztül olyan felfogás uralkodott, amely hátrányos helyzetbe
szorította a kisebbségeket és mindazokat, akik valamiképpen
„mások” voltak. Némely keresztény körök zsidóellenes felfogása,
valamint az Egyház és a zsidó nép közti szakadék a zsidóság olyan
általános diszkriminációját idézte elő, amely időnként
kiűzetésükhöz vagy erőszakos térítésükre tett kísérletekhez
vezetett. A „keresztény” világ nagy részében egészen a XVIII.
század végéig a nem-keresztények jogi helyzetét nem mindig
biztosították kellőképpen. A keresztény világban elszórtan élő
zsidók mindezek ellenére hűségesen kitartottak vallási
hagyományaik és szokásaik mellett. Ezért bizonyos gyanakvással és
bizalmatlansággal tekintettek rájuk. Válságok idején pedig amilyen
például az éhínség, a háborúk, a járványok és a társadalmi
feszültségek a zsidó kisebbséget többször bűnbaknak kiáltották ki,
és így az erőszak, a fosztogatások és a tömeggyilkosságok
áldozataivá tették őket.
A XVIII. század vége és a XIX. század eleje között a zsidók a
legtöbb országban a többi polgárokkal azonos jogokat kaptak, és
egyrészük befolyásos szerephez jutott a társadalomban. Ugyanebben
a történelmi időszakban azonban, különösen a XIX. században, hamis
és szélsőséges nacionalizmus terjedt el. A mélyreható társadalmi
átalakulások légkörében gyakran vádolták meg avval a zsidó
kisebbséget, hogy aránytalanul nagy befolyásra tett szert. Európa
nagyrészében így, bár különböző mértékben, olyan zsidóellenesség
alakult ki, amely nem vallási, hanem sokkal inkább társadalmi és
politikai jellegű volt.
Ugyanebben az időszakban olyan elméletek jelentek meg, amelyek
tagadták az emberi faj egységét, s azt hirdették, hogy a fajok
kezdettől fogva különböznek egymástól. A XX. században a
nemzetiszocializmus Németországban ezeket az eszméket használta
fel áltudományos alapként arra, hogy különbséget tegyen az
úgynevezett északi-árja és az alacsonyabb rendűeknek mondott fajok
között. Ráadásul az 1918-as vereség és a győztesek által diktált
megalázó békeföltételek nyomán a nacionalizmus szélsőséges formája
alakult ki Németországban. Ennek következtében sokan úgy vélték,
hogy a nemzetiszocializmus adhat megoldást az ország problémáira,
és politikai együttműködést vállaltak evvel a mozgalommal.
Az Egyház úgy válaszolt erre Németországban, hogy elítélte a
rasszizmust. Ez az elítélés először a papok prédikációiban, a
katolikus püspökök hivatalos megnyilatkozásaiban és a katolikus
újságírók cikkeiben jutott kifejezésre. Bertram breslaui bíboros
érsek, Faulhaber bíboros és a bajor püspökök, továbbá a kölni és
freiburgi érseki tartomány püspökei már 1931 februárjában és
márciusában pásztorlevelet adtak ki, amelyben elítélték a fajt és
az államot bálványozó nemzetiszocializmust.[10] 1933-ban, a nemzeti szocialisták hatalomra
kerülésének évében Faulhaber bíboros közismert adventi beszédeiben
amelyeket nemcsak katolikusok, hanem protestánsok és zsidók is
hallgattak határozottan elutasította a nácik antiszemita
propagandáját.[11] A
„kristályéjszaka” után a berlini katedrális prépostja, Bernhard
Lichtenberg nyilvános imádságokat végzett a zsidókért. Dachauban
fejezte be életét, és később boldoggá avatták.
XI. Piusz pápa is ünnepélyes formában elítélte a náci
rasszizmust Mit brennender Sorge című enciklikájában,[12] amelyet 1937-ben, a szenvedés
vasárnapján olvastak fel Németország templomaiban. Ezt a lépést a
papság elleni támadások és büntető intézkedések követték. 1938.
szeptember 6-án XI. Piusz ezt mondta belga zarándokok egy
csoportjának: „Az antiszemitizmus elfogadhatatlan. Lélekben
mindnyájan szemiták vagyunk.”[13]
XII. Piusz 1939. október 20-án kiadott, Summi Pontificatus című
legelső enciklikájában[14] óvott az
emberi nem egységét tagadó elméletektől és az állam
bálványozásától: mindez a pápa nézete szerint valóban „a sötétség
órájához”[15] vezet.
4. A náci antiszemitizmus és a Soá
Föl kell tehát ismerni a különbséget az antiszemitizmus és az
antijudaizmus között. Az előbbi olyan elmélekeken alapul, amelyek
ellentétben állnak mindazzal, amit az Egyház folyamatosan tanít az
emberi nem egységéről s az összes fajok és népek azonos
méltóságáról. Antijudaizmusnak viszont azt a régóta fennálló
bizalmatlanságot és ellenségeskedést nevezzük, amelyben sajnos a
keresztények is vétkesek.
A nemzetiszocialista ideológia még tovább ment, s elutasított
minden természetfölötti valóságot mint az élet forrását és az
erkölcsi jónak kritériumát. Ennek következtében az emberek egy
csoportja s az az állam, amellyel azonosult, abszolút hatalmat
ragadott magához, s elhatározta, hogy kiirtja a zsidó népet; azt a
népet, amely arra volt hivatott, hogy tanúságot tegyen az egy
Istenről és a Szövetség Törvényéről. Teológiai szempontból fel
kell ismernünk azt is, hogy a náci párt tagjai közül sokan nem
csupán az isteni Gondviselés működését tagadták az emberi
eseményekben, hanem kifejezésre juttatták határozott gyűlöletüket
is magával Istennel szemben. Ez a magatartás szükségszerűen
vezetett el a kereszténység elutasításához is, s ahhoz a
törekvéshez, hogy az Egyházat megsemmisítsék, vagy legalábbis
alávessék a nemzetiszocialista állam érdekeinek.
Ez a szélsőséges ideológia szolgáltatott alapot azokhoz az
intézkedésekhez, amelyek nyomán a zsidókat először kiűzték
otthonukból, majd kiirtották. A Soá egy jellegzetesen újpogány
modern hatalom műve volt. Antiszemitizmusának gyökerei a
kereszténységen kívülről eredtek, s céljának elérése érdekében
habozás nélkül szembeszállt az Egyházzal, sőt üldözte annak
tagjait is.
A kérdést mégis föl lehet vetni, hogy a náci zsidóüldözést nem
könnyítették-e meg azok az antijudaista előítéletek, amelyek
némely keresztények fejébe és szívébe belerögződtek. A
keresztények közt felbukkanó zsidóellenes érzelmek nem
tompították-e érzékenységüket, sőt, tette őket közömbössé azokkal
az üldözésekkel szemben, amelyeket a hatalomra jutott
nemzetiszocializmus folytatott a zsidók ellen.
Ha e kérdésre választ keresünk, figyelembe kell venni azt, hogy
sokféle hatásnak kitett emberi magatartások és gondolkodásmódok
történetét vizsgáljuk. Arra is gondolnunk kell, hogy sokan
egyáltalán nem tudtak arról a „végső megoldásról”, amelyet egy
egész nép ellen indítottak el, mások pedig magukat és
hozzátartozóikat féltették. Egyesek hasznot húztak ebből a
helyzetből, végül olyanok is voltak, akiket az irigység mozgatott.
Esetről esetre külön kell megadni a választ; ehhez azonban ismerni
kell azt, hogy pontosan milyen indítékok vezették egy adott
helyzetben a résztevőket.
A Harmadik Birodalom vezetői kezdetben el akarták űzni a
zsidókat. Sajnos némelyik keresztény hagyományú nyugati ország
kormánya, köztük néhány észak- és dél-amerikai is, erősen
vonakodott attól, hogy megnyissa határait az üldözött zsidók
előtt. Bár azt nem láthatták előre, hogy a náci vezérek meddig
fognak elmenni gonosz terveikkel, ezeknek az országoknak a vezetői
tudtak azokról a megpróbáltatásokról és veszélyekről, amelyek a
Harmadik Birodalom területén élő zsidókat sújtották. A határok
lezárása a zsidó bevándorlók előtt ebben a helyzetben súlyos
felelősséget ró az érintett állami vezetőkre akár antijudaista
ellenségeskedés vagy gyanakvás, akár politikai gyávaság vagy
szűklátókörűség, akár nemzeti önzés vezette őket.
Azokban az országokban, ahol a nácik végrehajtották a tömeges
deportálást, olyan kegyetlenül hajtották végre a kiszolgáltatott
emberek erőszakos kitelepítését, hogy annak föl kellett volna
keltenie a gyanút, hogy itt a legrosszabbtól kell tartani. Vajon a
keresztények megadtak-e minden lehetséges segítséget az
üldözötteknek, különösen pedig az üldözött zsidóknak?
Sokan megtették ezt, mások azonban nem. Nem feledhetjük el
azokat, akik minden tőlük telhetőt megtettek, egészen saját életük
kockáztatásáig. A háború alatt és után a zsidó közösségek és a
zsidó vezetők kifejezték köszönetüket mindazért, amit értük
tettek, beleértve azt is, amit XII. Piusz pápa tett, személyesen
vagy megbízottjai útján azért, hogy a zsidók százezreinek életét
megmentse.[16] Sok katolikus
püspök, pap, szerzetes és világi kapott ezért kitüntetést Izrael
államtól.
Mindezek ellenére miként II. János Pál pápa elismerte e bátor
férfiak és nők mellett más keresztények lelki ellenállása és
konkrét tevékenysége nem volt olyan, mint amilyet Krisztus
tanítványaitól el lehetett volna várni. Nem tudhatjuk, hogy a náci
hatalmak által megszállt és irányított országokban hány keresztény
észlelte borzalommal zsidó szomszédainak eltűnését; mégsem volt
elég erejük ahhoz, hogy tiltakozó hangjukat fölemeljék. A
keresztényeket bűnbánatra kell hogy indítsa testvéreiknek e súlyos
lelkiismereti terhe a második világháború idején.[17]
Mélységesen fájlaljuk az Egyház e fiainak és leányainak hibáit
és vétkeit. Magunkévá tesszük azt, amit a II. Vatikáni zsinat
félreérthetetlenül kijelent Nostra Aetate című nyilatkozatában:
„Az Egyház (...) tekintetbe véve a zsidósággal közös örökségét,
elítéli a gyűlöletet, az üldözést és az antiszemitizmusnak sokféle
megnyilatkozását, amely bármikor és bárki részéről a zsidók ellen
irányult. Ebben nem politikai számítás vezeti, hanem vallásos,
evangéliumi szeretet.”[18]
Felidézzük és magunkévá tesszük azt, amit II. János Pál pápa
1988-ban a strasbourgi zsidó közösség vezetőinek mondott: „Önökkel
együtt ismételten a leghatározottabban elítéljük a rasszizmust és
az antiszemitizmust, amely ellentétes a kereszténység
alapelveivel.”[19] A katolikus
Egyház tehát elutasít a népek vagy embercsoportok ellen irányuló
mindenfajta üldözést, bárhol és bármikor legyen is az. A
leghatározottabban elutasítja a népirtás bármely formáját és az
azt előidéző rasszista ideológiákat. Visszatekintve évszázadunkra
mélységes fájdalommal tölt el bennünket az egész népcsoportokat és
nemzeteket elborító erőszak. Külön is megemlékezünk az örmények
lemészárlásáról, a megszámlálhatatlan áldozatról Ukrajnában az
1930-as években, a cigányok tömeges kiirtásáról, amely szintén
rasszista ideológia következménye volt, továbbá a hasonló
tragédiákról Amerikában, Afrikában és a Balkánon. Nem
feledkezhetünk meg a totalitárius eszmék áldozatainak millióiról a
Szovjetúnióban, Kínában, Kambodzsában és másutt. Nem felejthetjük
a Közép-Kelet drámáját sem, amelynek adatai jól ismertek. Most is,
amikor ezt az emlékezést írjuk, „még mindig sok ember válik
embertársának áldozatává”.[20]
5. Előretekintés a közös jövőbe
Amikor a zsidók és a keresztények jövőbeli kapcsolatait
vizsgáljuk, először is katolikus testvéreinket szólítjuk fel arra,
hogy tudatosítsák újra hitük héber gyökereit. Kérjük, gondoljanak
arra, hogy Jézus Dávid leszármazottja; hogy Szűz Mária és az
apostolok a zsidó néphez tartoztak; hogy az Egyház éltető erőt
szív magába annak a jó olajfának gyökereiből, amelybe a pogányok
vad olajfaágának ágait beléoltották (vö. Róm 11,17-24); hogy a
zsidók kedves és szeretett testvéreink, akik bizonyos értelemben
„idősebb testvéreink”.[21]
Ennek az évezrednek végén a katolikus Egyház mélységes
sajnálkozását fejezi ki gyermekeinek bármely korszakban elkövetett
hibái miatt. A bűnbánat (tesuva) tette ez: az Egyház tagjaiként
ugyanis részünk van az Egyház minden gyermekének bűneiben is,
érdemeiben is. Az Egyház mély tisztelettel és nagy részvéttel
tekint a Soára, a megsemmisítés tapasztalatára, amelyet a zsidó
nép a második világháborúban elszenvedett. Nem puszta szavak ezek,
hanem valóban elszánt elkötelezettség. „Azt kockáztatjuk, hogy
újra a legkegyetlenebb halálnak tesszük ki az áldozatokat, ha nem
él bennünk az igazságosság szenvedélyes szeretete, s ha
mindegyikünk a saját lehetőségei szerint nem kötelezné el magát
arra, hogy a gonoszság soha többé ne győzhesse le a jóságot úgy,
ahogyan a zsidó nép millióival megtörtént. (...) Az emberiség soha
többé nem engedheti meg, hogy ez újra megtörténjék.”[22]
Imádkozzunk azért, hogy a zsidó nép által elszenvedett tragédia
miatt érzett fájdalmunk új kapcsolatokhoz vezessen a zsidó néppel.
Szeretnénk, hogy a múlt bűneinek tudatából szülessék szilárd
elhatározás arra, hogy olyan új jövőt építsünk fel, amelyben nem
lesz többé antijudaizmus a keresztények között, és
keresztényellenes indulat a zsidók között, hanem inkább kölcsönös
megbecsülés, amint illik azokhoz, akik egyetlen Teremtőt és Urat
imádnak, s a hitben közös atyjuk van, Ábrahám.
Végül minden jóakaratú embert arra kérünk, gondolkodjon el
mélyen a Soá jelentőségén. A sírokban fekvő áldozatoknak és a
szenvedések túlélő tanúinak kiáltása fölkelti az egész emberiség
figyelmét. Ha ezekre a borzasztó tapasztalatokra emlékezünk, akkor
tudatosul bennünk az üdvös figyelmeztetés: az antijudaizmus és az
antiszemitizmus romlott magvai soha többé nem verhetnek gyökeret
egyetlen ember szívében sem.
1998. március 16-án.
Edward Idris Cassidy bíboros elnök
Pierre Duprey püspök alelnök
P. Remi Hoeckman, OP titkár
Jegyzetek:
[1] II. János Pál pápa, Tertio
Millennio Adveniente apostoli levél , 1994. november 10., 33: AAS 87
(1995), 25.
[2] Vö. II. János Pál pápa beszéde a
római zsinagógában, 1986. április 13., 4: AAS 78 (1986), 1120.
[3] II. János Pál pápa, Úrangyala
imádság, 1995. június 11.: Insegnamenti 181, 1995, 1712.
[4] Vö. II. János Pál pápa üzenete a
budapesti zsidóság vezetőinek, 1991. augusztus 18., 4: Insegnamenti
142, 1991, 349.
[5] II. János Pál pápa, Centesimus
Annus enciklika, 1991. május 1., 17: AAS 83 (1991), 814-815.
[6] Vö. II. János Pál pápa üzenete a
zsidó-keresztény kapcsolatokárt felelős püspöki konferenciák
küldötteinek, 1982. március 6.: Insegnamenti, 51, 1982, 743-747.
[7] Vö. A zsidókkal való vallási
kapcsolatok szentszéki bizottsága, Jegyzetek a zsidók és a
szemitizmus helyes bemutatásáról a katolikus egyház igehirdetésében
és katekézisében, 1985. június 24., VI, 1: Ench. Vat. 9, 1656.
[8] Vö. II. János Pál pápa, Beszéd az
antiszemitizmus gyökereiről tartott szimpóziumon, 1997. október 31.,
1: L'Osservatore Romano, 1 November 1997, p. 6.
[9] Vö. II. Vatikáni Zsinat, Nostra
Aetate, 4.
[10] Vö. B. Statiewski (Ed.), A német
püspökök az egyház helyzetéről szóló dokumentumai , 1933-1945, vol.
I, 1933-1934 (Mainz 1968), Appendix.
[11] Vö. L. Volk, A bajor püspökök és
a nemzeti szocializmus 1930-1934 (Mainz 1966), pp. 170-174.
[12] Az enciklika dátuma 1937.
március 14.: AAS 29 (1937), 145-167.
[13] Katolikus dokumentáció, 29
(1938), col. 1460.
[14] AAS 31 (1939), 413-453.
[15] Idézett mű., 449.
[16] The wisdom of Pope Pius XII's
diplomacy was publicly acknowledged on a number of occasions by
representative Jewish Organizations and personalities. For example,
on 7 September 1945, Dr. Joseph Nathan, who represented the Italian
Hebrew Commission, stated: „Above all, we acknowledge the Supreme
Pontiff and the religious men and women who, executing the
directives of the Holy Father, recognized the persecuted as their
brothers and, with effort and abnegation, hastened to help us,
disregarding the terrible dangers to which they were exposed”
(L'Osservatore Romano, 8 September 1945, p. 2). On 21 September of
that same year, Pius XII received in audience Dr. A. Leo Kubowitzki,
Secretary General of the World Jewish Congress who came to present
„to the Holy Father, in the name of the Union of Israelitic
Communities, warmest thanks for the efforts of the Catholic Church
on behalf of Jews throughout Europe during the War” (L'Osservatore
Romano, 23 September 1945, p. 1). On Thursday, 29 November 1945, the
Pope met about 80 representatives of Jewish refugees from various
concentration camps in Germany, who expressed „their great honour at
being able to thank the Holy Father personally for his generosity
towards those persecuted during the Nazi-Fascist period”
(L'Osservatore Romano, 30 November 1945, p. 1). In 1958, at the
death of Pope Pius XII, Golda Meir sent an eloquent message: „We
share in the grief of humanity. When fearful martyrdom came to our
people, the voice of the Pope was raised for its victims. The life
of our times was enriched by a voice speaking out about great moral
truths above the tumult of daily conflict. We mourn a great servant
of peace”.
[17] Vö. II. János Pál pápa, Üzenet a
Német Szövetségi Köztársaság nagykövetének, 1990. november 8., 2:
AAS 83 (1991), 587-588.
[18] Idézett mű, no. 4.
[19] Üzenet a zsidók vezetőinek,
Strasbourg, 1988. október 9., no. 8: Insegnamenti 113, 1988, 1134.
[20] II. János Pál pápa, Üzenet a
diplomáciai testületeknek, 1994. január 15., 9: AAS 86 (1994), 816.
[21] II. János Pál pápa, Beszéd a
római zsinagógában, 1986. április 13., 4: AAS 78 (1986), 1120.
[22] II. János Pál pápa, Üzenet a
Soáról való megemlékezés alkalmából , 1994. április 7., 3:
Insegnamenti 171, 1994, 897 és 893.
|