A katolikus iskola a harmadik évezred küszöbén A Katolikus Nevelés Kongregációja
(a Szemináriumok és az Oktatási Intézmények számára)
1997. december 28.
Bevezetés
1. A harmadik évezred küszöbén a nevelésnek és így a katolikus
iskolának is szembe kell néznie azokkal az új kihívásokkal,
amelyeket a társadalom, a politika és a kultúra eredményezett.
Különösképpen arra az értékválságra gondolunk, amely főleg a
gazdag és fejlett társadalmakban széleskörű szubjektivizmusban,
erkölcsi relativizmusban, nihilizmusban jelentkezik: ezeket a
tömegtájékoztató eszközök is sokszor terjesztik. Az a mindenre
kiterjedő pluralizmus, amely elárasztja a társadalmi tudatot,
olyan eltérő, sőt egyes esetekben ellentétes gondolkodásmódokat
hoz létre, hogy végül az egész társadalmi köztudatot is aláássa. A
társadalom szerkezetének változásai, a technikai fejlődés alapvető
újításai és a gazdasági élet világméretű összefüggései szerte a
világon egyre erősebben hatnak az emberek életmódjára. Ebből
következik, hogy a mindenkit érintő fejlődés távlatai helyett
egyre növekszik a meggazdagodott és az elszegényedett népek közti
különbség, valamint a fejletlen országokból a fejlettebbek felé
irányulónépességvándorlás. A társadalom kulturális sokfélesége,
amely faji, etnikai és vallási formában jelenik meg, gazdagodást
is jelent, de új gondokat is felvet. Az ősi evangelizált
országokban ehhez járul az, hogy egyre inkább peremre szorul a
keresztény hit mint tájékozódási pont és fény az emberi lét
hatékony és meggyőző értelmezésében.
2. A nevelés sajátos területén a nevelési tevékenység köre
kitágult: összetettebb és szakosítottabb lett. A neveléstudomány,
amely régebben a gyermek tanulmányozására és a nevelő
felkészítésére irányult, most a különböző életkorokra, az iskolán
kívüli nevelési helyzetekre is figyel. Az új követelmények a
hagyományos tartalmi és szakmai feltételeken túl új nevelési
látásmódot kívánnak meg. A nevelés és az iskolai munka így igen
nehézzé vált az iskolában napjainkban.
3. Ilyen távlatok előtt a katolikus iskola bátor megújításra van
szükség. Több évszázados gazdag nevelési örökségének birtokában
most a bölcs megújulásban kell életerejét mozgósítania. Ehhez
elengedhetetlenül szükséges, hogy a katolikus iskola hatékonynak,
meggyőzőnek és időszerűnek bizonyuljon. Nem alkalmazkodási
készségre van szüksége, hanem missziós lendületre: ezt kívánja az
evangelizáció alapvető kötelezettsége: megkeresni az embert ott
ahol van, hogy átadja neki az üdvösség ajándékát.
4. Ezért a Katolikus Nevelési Kongregáció a 2000. év nagy
jubileumának közvetlen előkészületi idejében, az Iskolai Hivatala
létrehozásának 30.[1] és a Katolikus
Iskola című dokumentumának húszéves évfordulóján (1977. március
19.) ezzel az körlevéllel fordul indazokhoz, akik az iskolai
nevelésben hivatásszerűen tevékenykednek, hogy megerősítő és
reményt ébresztő üzenetet küldjön nekik. Célja az, hogy a
figyelmet ráirányítsa annak az iskolának a természetére és
megkülönböztető jegyeire, amely magát „katolikus”-nak nevezi.[2] Ez a levél mindenekelőtt örömét
fejezi a katolikus iskola gyümölcsöző eredményei láttán, de
egyúttal osztozik a gondokban is a rájuk váró nehézségek miatt.
Továbbá hasznosnak tartjuk, hogy a figyelmet ráirányítsuk a
katolikus iskola alapvető megkülönböztető jegyeire a II. Vatikáni
zsinat, a Szentatya számos megnyilatkozása, a Püspöki Szinódusok,
a Püspöki Karok, az egyházmegyei illetékesek, valamint a katolikus
nevelési és iskolai nemzetközi szervezetek tanítása,
megállapításai nyomán. Ezeket fontosnak tartjuk összefoglalni a
katolikus iskola nevelői tevékenysége hatékonyságának érdekében
mind az egyház, mind a társadalom javára: a katolikus iskola a
teljes emberi személyiség nevelésének helye, ahol világos nevelési
tervének alapját Krisztusban veti meg,[3]
kialakítja egyházi és kulturális azonosságát: küldetését a nevelői
szeretet révén; elkötelezettségét a társadalom szolgálatában; a
nevelői közösséget jellemző nevelési stílust.
Örömök és nehézségek
Megelégedéssel tekinthetünk vissza arra az útra, amelyet a
katolikus iskola az elmúlt évtizedekben megtett. Mindenekelőtt
nagyra kell értékelnünk közreműködését az Egyház missziós
küldetésének teljesítésében szerte a világon, olyan vidékeken is,
ahol semmilyen lelkipásztori tevékenység nem lehetséges. A
katolikus iskola minden nehézség ellenére igyekezett közös
felelősséget vállalni a különböző népek és társadalmi közösségek
szociális és kulturális fejlődésében, megosztva örömeiket és
reményeiket, szenvedéseiket és nehézségeiket, amelyeket a hiteles
emberi és közösségi fejlődésért vállaltak. E tekintetben különösen
is ki kell emelni szolgálatukat a hátrányos helyzetű népek lelki
és anyagi fejlődéséért. Nem mulaszthatjuk el méltóképpen értékelni
a katolikus iskolák eredményeit a pedagógiai és a didaktikai
fejlesztésben, valamint a hívek önzetlen együttműködését, főleg
azokét, akik az Istennek szentelt hivatásbeli közösség tagjaiként
vagy laikus keresztényként nevelési tevékenységüket
hivatástudattal és hiteles apostolkodással végzik.[4] Nem hagyhatjuk ki a felsorolásból azt a
jótékony támogatást, amelyet a katolikus iskola az egyetemes
lelkipásztori tevékenységnek nyújtott. Ezen belül külön is
hangsúlyozzuk azt az érzékeny és finom gondoskodást, amellyel a
családok lelki megerősítését végezték a szülők és gyermekek közt.
De ennél is többet tettek azzal a közvetlen, mély érzékenységgel
és lelki finomsággal, amellyel a „meggyengült” vagy
„szétesett” családokat támogatták, és amelyre főleg a
fejlett országokban van szükség.
6. A katolikus iskolát is érzékenyen érintik azok a megoldásra
váró kérdések, amelyek a második évezred utolsó szakaszában
sokasodnak. A katolikus iskola is olyan gyermekekkel és
fiatalokkal találkozik, akik a jelen nehézségeit megélik.
Szembesül tanulóival, akik nem képesek erőkifejtésre,
áldozathozatalra és kitartásra, és akiknek az értékek
megvalósítására még családjukban sincsenek példaképeik. Egyre
gyakoribb a közömbösség a gyakorló vallásos élet iránt, sőt a
vallási és erkölcsi nevelés teljes hiánya. Ehhez járul számos
tanulóban és családjában az érdektelenség az erkölcsi és vallási
nevelés iránt, oly mértékben, hogy a katolikus iskolától is csak a
jó diplomát, legfeljebb a minőségi oktatást és a szakmai
képesítést igénylik. Az ilyen légkörben a nevelő elkedvetlenedik,
és ez hozzájárul ahhoz, hogy személyiségében egyre nehezebben
tudja egységbe foglalni oktató és nevelő önazonosságát.
7. A nehézségek közt politikai, társadalmi és kulturális
jellegűek is vannak, és ezek akadályozzák vagy megnehezítik a
katolikus iskolák működését. A világban terjedő nyomor, éhség, a
társadalmi konfliktusok és a polgárháborúk, a városi élet romlása,
a nagyvárosokban terjedő bűnözés nem teszik lehetővé az oktatás és
a nevelés teljes értékű érvényesülését. A világ más részeiben
maguk a kormányok azok, amelyek intézkedéseikkel ha nem is a
katolikus iskola működését akadályozzák, de gátolják a
demokratikus tudat és gyakorlat, továbbá az emberi jogok iránti
érzékenység kifejlődését. Más nehézségeket a gazdasági okok
támasztanak. Ilyen helyzet főleg azokban az országokban alakul ki,
amelyekben a kormányzat nem nyújt anyagi támogatást a nem állami
oktatási intézményeknek. Ez szinte elviselhetetlen anyagi
megterhelés azoknak a családoknak, amelyek nem az állami iskolát
választják, és komoly anyagi terhet jelent az oktatási
intézményeknek is. A gazdasági nehézségek nemcsak a nevelők
kiválasztására és megmaradására lehetnek hatással, hanem kizárják
a katolikus iskolából azokat, akik nem rendelkeznek megfelelő
anyagi eszközökkel. Ez a tanulók kiválasztásában megkülönböztető
tényező, ami lehetetlenné teszi azt, hogy a katolikus iskola
jellegének megfelelően mindenki iskolája legyen.
Kitekintés a jövőbe
8. Miután felsoroltuk ha nem is teljes terjedelemben és
mélységben a katolikus iskola örömeit és nehézségeit, most arra
kell irányítanunk a figyelmünket, hogy az hogyan szolgálja az új
nemzedék nevelését a harmadik évezred küszöbén. Tudatában vagyunk
annak, hogy amint II. János Pál írja „a világ és az Egyház jövője
a mostani fiatal nemzedéké, amely még ebben a században született,
de amely a következő évezred elejére növekszik érett felnőtté.”[5] A katolikus iskolának tehát
képesnek kell lennie arra, hogy a tudásnak olyan eszköztárát adja
a fiataloknak, amelyek birtokában megtalálják helyüket abban a
világban, amelyet a technikai és tudományos ismeretek határoznak
meg. Ugyanakkor azonban sőt, azt mondhatjuk: elsősorban szilárd
keresztény nevelést kell adnia. Meggyőződésünk szerint tehát ha a
katolikus iskola olyan nevelő intézménnyé kíván lenni, amely meg
tud felelni a mai kihívásoknak, akkor néhány alapvető
tulajdonságát kell megerősítenie.
Az emberi személy és annak nevelése
9. A katolikus iskola olyan intézmény, amely a személyiség
javáért tevékenykedik, s ezért az emberi személyek iskolája.”Az
emberi személyiség anyagi és lelki igényével központi helyet
foglal el Jézus tanításában: ezért annak kibontakoztatása a
katolikus iskola legfőbb célja.”[6]
Mivel ennek fényében világossá válik, hogy az emberi személy élő
közösségben van Krisztussal, azért azt kell mondanunk, hogy
Krisztus személye jeleníti meg az emberi személy teljességét. Az
Egyház a katolikus iskola működésével elkötelezetten törekszik az
embert teljes mivoltában alakítani, hogy ellássa az összes emberi
érték teljességével, és így Krisztussal egységbe kapcsolja.[7] Ez a tudat a személyt a katolikus
iskola pedagógiai programjának középpontjába állítja, erősíti
elkötelezettségét a nevelésre, s arra képesíti, hogy erős
személyiségeket neveljen.
10. Korunk szocio-kulturális szerkezete veszélybe sodorja a
„katolikus iskola nevelő értékét, amely legfőbb létalapját képezi,
és az apostoli tevékenység sarkköve”.[8]
Az utóbbi években a közvélemény, a nemzetközi szervezetek és a
kormányok növekvő érdeklődéssel és nagyobb érzékenységgel
foglalkoztak ugyan az iskola és a nevelés kérdéseivel, ugyanakkor
azonban egyre inkább megfigyelhető az a tendencia, hogy a nevelést
pusztán technikai és gyakorlati szempontjaira redukálják. A
pedagógia és a neveléstudomány maga is nagyobb figyelmet szentelt
a fenomenológiának és a didaktikai gyakorlatnak, mint a nevelés
lényegének, amely az értékekre és az értelem horizontjára irányul.
A nevelés szétaprózódott, s túl általánosak azok az értékek,
amelyekre gyakran hivatkoznak, s amelyekkel kapcsolatban könnyen
lehet közmegegyezésre jutni, azon az áron, hogy tartalmukat
veszélyesen elhomályosítják. Ennek következtében az iskola
visszalép az úgynevezett semlegességbe, amely gyöngíti annak
nevelő erejét, és károsan hat a tanuló képzésére. Könnyen
megfeledkeznek arról, hogy a nevelés mindig feltételez és magába
foglal egy határozott elképzelést az emberről és az életről. Az
iskolák semlegességének követelése a gyakorlatban többnyire azt
jelenti, hogy a kultúra és a nevelés világából kizárnak minden
vallási elemet, holott a helyes pedagógiai tevékenységnek
nyitottnak kell lennie az emberi lét végső kérdéseire. Nemcsak a
„hogyan”-nal, hanem a „miért”-tel is kell foglalkoznia, hogy
elkerüljön minden tévedést a semleges nevelés követelésével
kapcsolatban. Csak így állítható helyre a nevelési folyamat
egysége, amely megóvhatja attól, hogy elvesszen a sokféle ismeret
és készség között, és a személyre összpontosít, annak átfogó,
transzcendens és történelmi azonosságára. Az Evangélium által
ihletett nevelési programjával a katolikus iskola arra hivatott,
hogy megfeleljen korunk kihívásainak annak biztos tudatában, hogy
„az ember misztériuma a megtestesült Ige fényében ragyog fel.”[9]
A katolikus iskola az Egyház szívében
11. Mai bonyolult világunk arról győz meg bennünket, hogy a
katolikus iskola azonosságtudatának meg kell újulnia. A katolikus
iskola azonosságtudatából fakadnak azok a sajátos vonások, amelyek
egyházi szolgálatként szerveződnek sajátos és hiteles
lelkipásztori tevékenységgé. Az iskola részt vesz az Egyház
evangelizációs küldetésében mint a keresztény nevelés kiváltságos
területe. Ebben a tekintetben, „a katolikus iskolák egyszerre
területei az evangelizációnak, a teljes ember formálásának, az
inkulturációnak és a különböző vallású és társadalmi helyzetű
fiatalok közti eleven párbeszéd elsajátításának.”[10] Az iskola egyházi jellege az oktatási
intézmény szíve. Iskolai tevékenysége igazi egyházi szolgálat,
amelyben „harmonikusan ötvöződik a hit, a kultúra és az élet.”[11] Újból meg kell erősíteni azt a
tényt, hogy ez az egyházi jelleg nem csupán egyik járulékos eleme
a katolikus iskolának, hanem sajátos megkülönböztető minősége,
amely minden pillanatban alakítja a nevelő tevékenységét, sőt
azonosságának alapja és küldetésének lényege.[12] A nevelőtestület minden tagjának törekednie
kell arra, hogy ezt a távlatot erősítse.
12. Ennek az azonosságtudatnak erejével a katolikus iskola
szükségszerűen a keresztény közösség életének keretei közt
működik. Sajátos hivatásának az Egyház életében csak akkor tud
megfelelni, ha a keresztény közösség pasztorációs tevékenységébe
szervesen beilleszkedik. A katolikus iskolának arra kell
törekednie, hogy ott a fiatalok a keresztény nevelést kedvező
légkörben kapják meg. Sajnálattal kell megemlíteni, hogy bizonyos
esetekben a katolikus iskolát nem tekintik a lelkipásztori
tevékenység szerves részének, gyakran a közösségtől szinte
idegennek tekintik. Sürgősen tudatosítani kell a plébániai és az
egyházmegyei közösségekben azt, hogy elsősorban nekik kell
gondoskodniuk a nevelésről és az iskoláról.
13. Az egyházi köztudatban a katolikus iskolát többnyire olyan
vallási intézménynek tekintik, amelyekben akár valamely szerzetesi
karizma, akár sajátos elkötelezettségből szentelik magukat a
nevelésnek. Korunkban jelentkeznek olyan nehézségek, amelyek
nemcsak a nevelői hivatások számszerű csökkenéséből, hanem a
nevelői küldetésnek az elutasításából is fakadnak. Ennek
következtében leválasztják az iskolát a lelkipásztori
tevékenységről, vagy a szerzetesi élet sajátos formáit nehezen
tudják a gyakorlati tevékenységgel összekapcsolni. A szent
rendalapítók termékeny meglátásai minden érvelésnél radikálisabban
bizonyítják az ilyen állítások gyengeségét, sőt
megalapozatlanságát. Indokoltnak tartjuk emlékeztetni arra is,
hogy a szerzetesek jelenléte a nevelői közösségben
elengedhetetlen, mert ők „képesek különösen hatékony nevelői
tevékenységre”[13]: ők az
ellenszolgáltatás nélküli teljes önátadás példái mások javára a
szerzetesi fogadalmaik szellemében. A szerzetesek, a papok és a
laikusok együttes jelenléte „az Egyház élő képét és gazdagságának
felismerését mutatják meg tanítványaiknak.”[14]
A kultúra és a katolikus iskola
14. A katolikus iskola természetéből adódik nevelési
programjának egyik legeredetibb eleme: a kultúra és a hit
szintézise. Hiszen a tudás a hit fényében bölcsességgé nemesül, és
világnézetté alakul. Ha a tudás és a hit között feszülő kapcsolat
minden tantárgy lelkévé válik, akkor ez a tény egységet biztosít
sokféleségben, és magából az iskolai tantárgyból kiindulva
egységes szemléletet ad a világról, az életről, a kultúráról és a
történelemről. A katolikus nevelési programban nincs külön ideje
az oktatásnak és a nevelésnek, a megismerésnek és a lelki érésnek.
A különböző tantárgyak nemcsak a tudás megszerzését célozzák,
hanem értékeket közvetítenek és igazságokat fedeztetnek fel.[15] Mindez az igazságkeresés
légkörében történik, melyben a felkészült és egységes meggyőződésű
nevelők, a tudás és az élet mestereiként mintegy megjelenítői, még
ha tökéletlenül is, de vonzóan az egyetlen Mesternek. E nevelési
program megvalósításában mindegyik tantárgynak saját tudományága
törvényei szerint kell hozzájárulnia a személyiség teljes
érettségének kialakításához.
„Az oktatásra sürget a szeretet” (Bölcs 6,17).
15. A katolikus iskola sajátos jegye, hogy mindenki iskolája,
különösképpen a legkisebbeké. Ez a tulajdonsága egyházi jellegében
gyökerezik. A történelem tanúsága szerint a katolikus
nevelő-oktató intézmények azért jöttek létre, hogy feleletet
adjanak a szociálisan és gazdaságilag hátrányos helyzetben lévő
társadalmi csoportok szükségletére. Nem hat az újdonság erejével,
ha azt állítjuk, hogy a katolikus iskolák annak a mélységes
nevelői szeretetnek erejéből jöttek létre, amelyet az egyház a
magukra hagyott és minden nevelési hatástól megfosztott gyermekek
és fiatalok iránt érzett. Napjainkban is a világ számos területén
az anyagi szegénység az akadálya annak, hogy sok fiatal és gyermek
megfelelő emberi és keresztény nevelésben részesüljön. Másutt a
szegénység új formái jelentenek kihívást a katolikus iskolának. S
mint a múltban, ma is számos értetlenséggel, bizalmatlansággal és
az anyagi eszközök hiányával kell megküzdenie. A 15. században az
orsolyiták vállalták el a szegény családból származó leányok
tanítását; később Kalazanci Szent József gyűjtötte össze a Róma
utcáin rohangászó és lármázó fiúkat. Ilyenekkel találkozott De la
Salle Szent János a szegény falvakban Franciaországban, s
ilyeneknek adott menedéket Bosco Szent János. Hasonló fiatalokkal
találkozunk ma is, akik nem találják az életük értelmét, és
szenvednek az eszmények hiánya miatt; nem ismerik a hit szépségét,
akik felbomlott és a szeretetre képtelen családokból származnak, s
gyakran anyagi és lelki nyomorban élnek. Így rabszolgáivá válnak
egy olyan társadalom bálványainak, amelyek csak a munkanélküliség
és a peremre szorultság jövőképét festik számukra. Az ilyen
szegények felé fordul ma szeretetével a katolikus iskola. Ezzel a
szenvedélyes szeretettel akarja felajánlani mindenkinek, főleg a
legszegényebbeknek és a peremre szorultaknak egy olyan nevelés
lehetőségét, amely munkára képesít, valamint emberi és keresztény
képzést jelent. A régi és a mai szegénység formái között kell újra
egységbe ötvöznie a nevelő odaadását és szeretetét, hogy kifejezze
Krisztus szeretetét a szegények, a kicsinyek és az igazságot
kereső sok-sok ember iránt.
A katolikus iskola a társadalom szolgálatában
16. A katolikus iskolát nem lehet úgy tekinteni mint a többi
nevelési intézménytől elhatárolt idegen testületet, hanem mint a
politika, a gazdagság, a kultúra tehát a társadalom egészébe
ágyazott intézményt. Ezért igen határozottan szembe kell néznie az
újfajta kulturális helyzettel, és kritikai felkészültséggel kell
megítélnie a különböző nevelési programokat. Példának és ösztönző
erőnek kell lennie más nevelési intézmények számára az egyházi
nevelés előőrseként. Így valósul meg a katolikus iskola
közoktatási jellege, amely tehát nem magánkezdeményezés, hanem az
egyházi küldetés erejében természeténél fogva közoktatási
feladatot lát el. Közszolgálatot lát el, s bár világosan és
határozottan a katolikus hit távlatai szerint tevékenykedik, még
sincs csupán a katolikusoknak fenntartva, hanem nyitva áll
mindazok számára, akik értékelik és elfogadják a minőségi nevelés
célkitűzéseit. Ez a megnyíltság egyértelműen világos a
többségükben nem keresztény területeken és a fejlődő országokban,
ahol a katolikus iskolák kezdettől fogva megkülönböztetés nélkül a
társadalmi fejlődést és az emberi személyiség kibontakozását
mozdították elő.[16] A katolikus
iskolák az állami iskolákhoz hasonlóan közfeladatot látnak el, és
ezzel biztosítják a kulturális és nevelési pluralizmust, valamint
mindenekelőtt a család jogát annak szabad megválasztásában, hogy
milyen irányú nevelést óhajt adni saját gyermekének.[17]
17. Ilyen összefüggésben a katolikus iskola békés és építő
párbeszédet kezdeményez az állammal és a civil társadalommal. A
párbeszédnek és az együttműködésnek a kölcsönös megbecsülésre és
annak elfogadására kell épülnie, hogy elismerik egymás sajátos
szerepét az ember közös szolgálatában. Ennek a célnak
megvalósítása érdekében a katolikus iskola szívesen bekapcsolódik
az egyes nemzetek oktatási szervezeteibe és az államok
törvényhozásába, amennyiben azok készek az emberi személy alapvető
jogainak elismerésére kezdve az élet és a vallásszabadság
tiszteletben tartásán. Az állam és az iskola nemcsak a katolikus
iskola megbízható együttműködése nem annyira az intézményi
kapcsolatokon múlik, hanem az emberi személy ama jogának
elismerésén, hogy szabad választásának megfelelő és egyenlő
nevelést kapjon. Ezt a jogot biztosítja a szubszidiaritás elve.[18] „A közhatalom feladata az
állampolgárok szabadságának megvédése, ezért az osztó igazságosság
követelményének megfelelően gondoskodnia kell az állami támogatás
olyan szétosztásáról, hogy a szülők lelkiismeretük szavát
követhessék, és valóban szabadon választhassák meg az iskolát
gyermekik számára.”[19] Nem ennek
az alapvető jognak a formális kinyilvánítása, hanem a nem állami
iskolák jogi és pénzügyi elismerése okoz gondot egyes országokban.
Magunkévá tesszük II. János Pál óhaját, amelyet a közelmúltban
ismételten kifejezésre juttatott: „végre meg kell valósulnia a nem
állami iskolák igazi egyenjogúságának, amely elismeri nevelési
terveik sajátságait is.”[20]
A nevelés stílusa a nevelői közösségben
18. Mielőtt összefoglalnánk az elmondottakat, szeretnénk röviden
szólni a nevelői közösség stílusáról és szerepéről. Ezt a
közösséget a következő személyek alkotják: tanulók, szülők,
nevelők, az adminisztrációt végző és a kisegítő dolgozók.[21] E tekintetben fontos
megvizsgálni a kapcsolatrendszerüket és a kapcsolatteremtés
stílusát. A fiatalok életkori fejlődése során fontos szerepet kap
a kiválóbb nevelőikkel kialakított személyes kapcsolat. Még az
ismeretek közlése is nagyobb hatással van a tanuló képzésére, ha
az a személyes elkötelezettség, a kölcsönös bizalom, a mindennapi
érintkezési és viselkedési formák egészséges stílusában történik.
Tiszteletben kell tartani az egyéneket, támogatni kell azonban az
iskolának mint közösségnek a fejlődését, hiszen ez korunk
iskolájának egyik legnagyobb gazdagsága.[22]
Figyelembe kell venni azt is, amire a II. Vatikáni zsinat[23] emlékeztet, hogy a katolikus
iskola közösségi jellege nem egyszerűen szociológiai fogalom,
hanem teológiai alapra épül. A nevelői közösség teljes értelemben
arra hivatott, hogy az iskola nevelői célját, a teljes személyiség
nevelését a személyek kölcsönös kapcsolatai révén valósítsa meg.
19. A katolikus iskolában „a sajátos keresztény légkör
megteremtéséért elsődlegesen a nevelők felelősek: a tantestület és
minden egyes nevelő.”[24] A
nevelésnek igen nagy az erkölcsi súlya, ez egyike a legmagasabb
rendű és alkotó tevékenységeknek: a nevelő nem a holt anyagba
hanem az emberi szellembe vési a tanítást. Hatalmas értéket
valósít meg: a nevelő és a növendék közti személyes kapcsolatot,
amely nem „adok-veszek” üzleti formára korlátozódik. Végül mindig
tudatában kell lenni annak a ténynek, hogy a tanítók és a nevelők
sajátosan keresztény hivatást élnek meg, és tevékeny részesei az
Egyház missziós tevékenységének: „ elsősorban tőlük függ, hogy a
katolikus iskola valóra tudja-e váltani céljait és
kezdeményezéseit.”[25]
20. A nevelői közösségben különlegesen jelentős szerepük van a
szülőknek, akik természetadta joguknál fogva elsődlegesen
felelősek gyermekeik neveléséért. Manapság sajnos az a tendencia
figyelhető meg, hogy ezt az eredendő kötelességüket sokan másra
ruházzák át. Ezért szükséges, hogy segítsük azokat a törekvéseket,
amelyekkel hatékonyan és az igényeknek megfelelően tudjuk bevonni
a családokat a katolikus iskola nevelési törekvéseibe.[26] Az iskolai nevelésnek állandó
céljai közé kell tartoznia a családokkal való rendszeres
találkozásnak és párbeszédnek. Ezt alkalmasan szolgálja a szülői
munkaközösségek működése, hogy mozgósítsa pótolhatatlan
segítségüket a személyiség formálásában és így a nevelési program
megvalósításában.
Összefoglalás
21. A Szentatya sokatmondó kifejezéssel fogalmazta meg, hogy
Krisztus és az Egyház útjának az ember útját kell járnia.[27] Ez az út nem lehet ismeretlen
az evangéliumi igehirdetőknek, mert ha ezen járnak, találkozniuk
kell a nevelésre való felszólítással. A katolikus iskola iránti
elkötelezettség ezért pótolhatatlannak bizonyul, sőt prófétai
jellegű elhatározás, ha a katolikus iskolák személyi és anyagi
feltételeit segítik. A harmadik évezred küszöbén még
erőteljesebben cseng fülünkbe a II. Vatikáni zsinatnak „Az Egyház
Pünkösdjének” felhívása a katolikus iskolákhoz: „A katolikus
iskola tehát megtartja rendkívüli jelentőségét a mai viszonyok
között is. Sokat tehet ugyanis annak érdekében, hogy az Isten népe
betöltse hivatását, elő tudja mozdítani a párbeszédet az Egyház és
az emberiség között, mindkettőnek javára.”[28]
Róma, 1997. december 28. Szentcsalád ünnepén
Pro. Card. Laghi
prefektus
José Saraiva Martins
Tuburnica címzetes érseke
titkár
Idézetek
[1] A Katolikus Nevelés Szent
Kongregációját, amely a Szemináriumok és Egyetemek Szent
Kongregációjának új neve, 1967. aug. 15-én hozták létre a Regimini
ecclesiae universae Apostoli Konstitúcióval, és 1968. március
1-jén lépett hatályba (AAS. LIX – 1967 pp. 885-928.) Három
osztálya van, ezek egyike a Katolikus Iskolák Osztálya. Ennek
feladata, hogy „tovább fejlessze” a nevelés alapelveit,
különösképpen az iskolákban. (Vö.: II. Vatikáni zsinat Gravissimum
educationis bevezetője)
[2] A Katolikus Nevelés
Kongregációja: A katolikus iskola 2.
[3] U.o. 34.
[4] II. Vatikáni zsinat: Gravissimum
educationis 8.
[5] II. János Pál: Tertio millenio
adveniente apostoli levele 58.
[6] Vö.: II. János Pál pápa Üzenete
az olaszországi katolikus iskolák I. Kongresszusához – Osservatore
Romano 1991. nov. 24. 4. lap.
[7] Vö.: A katolikus iskola 35.
[8] Uo.: 3.
[9] II. Vatikáni zsinat Gaudium et
spes 22.
[10] II. János Pál apostoli levele:
Az afrikai Egyház 102.
[11] A Katolikus Nevelés
Kongregációja: A vallási nevelés a katolikus iskolában 34.
[12] Uo.: 33.
[13] II. János Pál apostoli levele:
Vita consecrata 96.
[14] II. János Pál apostoli levele:
Christifideles laici 62.
[15] Vö.: A katolikus Nevelés
Kongregációja: A katolikus iskola 39.
[16] Vö.: Gravissimum educationis
9.
[17] Vö.: A család jogainak kartája
szentszéki kiadvány 5.
[18] II. János Pál pápa apostoli
buzdítása: Familiaris consortio 40. Vö.: Hittani Kongregáció:
Libertatis conscientia 94.
[19] Gravissimum educationis 6.
[20] II. János Pál pápa levele a
Piarista Rend generálisához (Osservatore Romano 1997. június 28.)
[21] A Katolikus Nevelési
Kongregáció: A laikus katolikus, a hit tanúja az iskolában. 22.
[22] Vö.: uo.
[23] Gravissimum educationis 8.
[24] A katolikus Nevelés
Kongregációja: A vallási nevelés a katolikus iskolában 26.
[25] Gravissimum educationis 8.
[26] II. János Pál pápa apostoli
buzdítása: Familiaris consortio 40.
[27] II. János Pál pápa
enciklikája: Redemptor hominis 14.
[28] Gravissimum educationis 8.
Fordította: Kemenes László
|