Hittani Kongregáció: Az azonos neműekről MEGFONTOLÁSOK
az azonos nemű személyek együttéléseinek
törvényes elismertetésére irányuló törekvésekről
BEVEZETÉS
1. A Szentatya, II. János Pál pápa és a Szentszék illetékes
dikasztériumai újabban többször tárgyaltak a homoszexualitást
érintő különböző kérdésekről.[1]
Ugyanis nyugtalanító erkölcsi és társadalmi jelenség ez azokban az
országokban is, melyekben a törvényhozás szempontjából még nincs
jelentősége. Még súlyosabb azonban a helyzet azokban az
országokban, ahol már engedélyezték vagy engedélyezni készülnek a
homoszexuális együttélések törvényes elismerését, beleértve
bizonyos esetekben a gyermekek örökbefogadására szóló
fölhatalmazást is. A jelen Megfontolások nem
tartalmaznak új doktrinális elemeket, hanem föl akarjuk hívni a
figyelmet a szóban forgó kérdés lényeges pontjaira, és
rávilágítunk néhány racionális érvre, melyek hasznosak lehetnek a
világ különböző részein adódó helyzetekben a püspökök számára a
megfelelő lépések megtételéhez: olyan lépésekhez, melyekkel védik
és erősítik a házasság méltóságát, a család alapját és a
társadalom stabilitását, melynek a házasság és a család intézménye
lényeges alkotóeleme. E megfontolásoknak az is célja, hogy segítse
a katolikus politikusok tevékenységét, irányt mutatva számukra,
hogyan maradhatnak összhangban keresztény lelkiismeretükkel olyan
esetekben, amikor e kérdéssel kapcsolatos törvényjavaslatokról
kell ítéletet alkotniuk.[2]
Mivel a téma a természetes erkölcsi törvénnyel kapcsolatos, az
alábbi megfontolásokat nemcsak a hívőknek szánjuk, hanem
mindazoknak, akiknek feladata a társadalom közjavának gyarapítása
és védelme.
I. A HÁZASSÁG TAGADHATATLAN TERMÉSZETE ÉS SAJÁTOSSÁGAI
2. Az Egyháznak a házasságról és a nemek komplementaritásáról szóló
tanítása olyan igazságot ad elő, ami a helyesen gondolkodó értelem
számára nyilvánvaló és a világ minden nagy kultúrája által elismert.
A házasság emberi személyek nem akármilyen együttélése. A házasságot
a Teremtő alapozta meg, s határozta meg természetét, lényeges
sajátosságait és célját.[3]
Semmiféle ideológia nem tudja kitörölni az emberi szellemből annak
bizonyosságát, hogy a házasság csak két különnemű személy között
létezik, akik a maguk kölcsönös és kizárólagos személyes
odaadásukkal törekszenek személyes közösségükre. Így kölcsönösen
tökéletesítik egymást, hogy együtt tudjanak működni Istennel új
életek nemzésében és nevelésében.
3. A házasság természetes igazságát a teremtéstörténet bibliai
elbeszéléseiben lévő kinyilatkoztatás megerősíti, de az ősi emberi
bölcsesség is mondja, s magának a természetnek a hangja is
hallható benne. A házasságra vonatkozó teremtői tervnek három
alapvető adata van, melyekről a Teremtés könyve beszél.
Az első: az ember, Isten képmása, „férfinak és nőnek
teremtetett” (Ter 1,27). A férfi és a nő mint személyek,
egyenlőek, mint nemileg különbözőek, egymás kiegészítői. A
szexualitás egyrészt biológiai valóság, másrészt az emberben
magasabb szintre, a személy szintjére emelkedik, ahol a test és a
lélek egyesül.
A második: a házasságot a Teremtő alapította mint olyan
életformát, amelyben megvalósul a személyeknek az a közössége,
melynek feladata a nemi képesség gyakorlása. „Ezért az ember
elhagyja atyját és anyját, feleségéhez ragaszkodik, és ketten egy
testben lesznek.” (Ter 2,24)
A harmadik: Isten a férfi és a nő egyesülését meg akarta
ajándékozni azzal, hogy különleges részt ad nekik teremtő művében.
Ezért megáldotta az embert és az asszonyt e szavakkal: „Legyetek
termékenyek és sokasodjatok” (Ter 1,28). A Teremtő
tervében a nemek egymást kiegészítése és a termékenység tehát a
házasság intézményének természetéhez tartozik. Ezen felül a férfi
és a nő közti házastársi egyesülést Krisztus szentségi méltóságra
emelte. Az Egyház tanítja, hogy a keresztény házasság a Krisztus
és az Egyház közti jegyesi szövetség hatékony jele (vö. Ef
5,32). A házasságnak e keresztény értelme nem hogy
csökkentené a férfi és a nő házastársi egyesülésének mélységesen
emberi értékét, hanem megerősíti és biztosítja azt (vö. Mt
19,3–12; Mk 10,6–9).
4. Nincs semmi alapja annak, hogy hasonlóságokat vagy akárcsak
távoli analógiákat lehetne megállapítani az egyneműek együttélései
és Istennek a házasságra és a családra vonatkozó terve között. A
házasság szent, a homoszexuális kapcsolatok viszont ellenkeznek a
természetes erkölcsi törvénnyel. A homoszexuális cselekedetek
ugyanis „kizárják a nemi aktusból az élet ajándékát. Nem az igazi
érzelmi és szexuális komplementaritásból származnak. Nincs olyan
eset, amikor jóváhagyhatók lennének.”[4]
A Szentírás a homoszexuális kapcsolatokat „mint súlyos
eltévelyedéseket ítéli el (...) (vö. Róm 1,24–27; 1Kor 6,10;
1Tim 1,10). A Szentírásnak ez az ítélete nem jogosít föl
arra a következtetésre, hogy mindazok, akik ettől a tehertől
szenvednek, személyesen felelősek érte, hanem arról tanúskodik,
hogy a homoszexualitás cselekedetei lényegük szerint
rendellenesek.”[5]
Ugyanez az erkölcsi megítélése megtalálható az első századok sok
egyházi írójánál,[6] és a
katolikus hagyomány egyöntetűen elfogadta.
Mindazonáltal az Egyház tanítása szerint a homoszexuális hajlamú
férfiakkal és nőkkel „tisztelettel, együttérzéssel és
gyöngédséggel kell bánni. Kerülni kell az igazságtalan
megkülönböztetés minden formáját.”[7] Az ilyen személyek, épp úgy, mint a többi
keresztény, a tiszta életre kaptak meghívást.[8] A homoszexuális hajlam azonban
„objektíve rendellenes”[9],
és a homoszexuális gyakorlatok „súlyos bűnök a tisztaság ellen”.[10]
II. ÁLLÁSPONTOK A HOMOSZEXUÁLIS EGYÜTTÉLÉSEK PROBLÉMÁIVAL
KAPCSOLATBAN
5. A ténylegesen létező homoszexuális együttélések jelenségével
kapcsolatban a polgári hatóságok különféle álláspontokat foglalnak
el: olykor e jelenség megtűrésére szorítkoznak; olykor támogatják
az ilyen együttélések törvényes elismerését azzal a
megindoklással, hogy el akarják kerülni – bizonyos jogokra való
tekintettel – az azonos nemű személlyel együtt élők hátrányos
megkülönböztetését; egyes esetekben odáig mennek el, hogy
törvényileg egyenjogúnak tekintik a homoszexuális együttélést a
házassággal, nem zárva ki a jogi képességet sem gyermekek
örökbefogadására.
Ahol az állam a homoszexuális együttélések megtűrésének
politikáját választja, és nincs olyan törvény, mely kifejezetten
engedélyezi az ilyen életformák törvényes elismerését, világosan
meg kell különböztetni a kérdés különféle szempontjait. Az
erkölcsi lelkiismeret követeli, hogy minden esetben tanúja
lehessen annak a teljes erkölcsi igazságnak, mellyel ellenkezik
mind a homoszexuális kapcsolatok jóváhagyása, mind a homoszexuális
személyek jogtalan és hátrányos megkülönböztetése. Ezért hasznosak
a megfontolt és okos beavatkozások, mint például a toleranciával
való ideológiai vagy eszközszerű visszaélések leleplezése; az
ilyen együttélések erkölcstelen voltának egyértelmű állítása; az
állam fölszólítása arra, hogy a jelenséget tartsa korlátok között,
hogy ne veszélyeztesse a közerkölcsöket, s főként ne alakítson ki
a fiatal nemzedékekben téves fogalmakat a nemiségről és a
házasságról, melyek védtelenné tennék őket és hozzájárulnának a
jelenség terjedéséhez. Azokat, akik e toleranciából kiindulva
akarnak eljutni az egynemű együttélésben lévő személyek sajátos
jogainak a törvénybe iktatásához, emlékeztetnünk kell arra, hogy a
rossz megtűrése teljesen más, mint a rossz jóváhagyása és
törvényesítése.
Amikor a homoszexuális együttéléseket törvényesen elismerik,
vagy törvényileg egyenjogúnak tekintik a házassággal, és számára
biztosítják a házasság sajátos jogait, kötelező ennek világos és
határozott elutasítása. Az ilyen súlyosan igazságtalan törvény
kihirdetésében vagy alkalmazásában való bármilyen formális
együttműködéstől – s amennyire lehetséges, a törvény
alkalmazásában a materiális együttműködéstől is – tartózkodni
kell. Ebben a kérdésben mindenki megkövetelheti magának a
lelkiismereti ellenállást.
III. ÉRTELMI ÉRVEK A HOMOSZEXUÁLIS EGYÜTTÉLÉSEK TÖRVÉNYES ELISMERÉSE
ELLEN
6. A motívumok megértéséhez, melyek kötelezővé teszik az
ellenállást a homoszexuális együttélések törvényesítésére törekvő
irányzatokkal szemben, néhány – különböző rendekhez tartozó –
sajátos etikai megfontolásra van szükség.
A józanul gondolkodó értelem rendje
A polgári törvény feladatköre kétségtelenül szűkebb, mint az
erkölcsi törvényé,[11]
de a polgári törvény nem kerülhet ellentmondásba a józan ésszel
anélkül, hogy el ne veszítse a lelkiismeret számára kötelező
erejét.[12] Minden
emberek által hozott törvény annyiban törvény jellegű, amennyiben
megegyezik a józanul gondolkodó értelem által fölismert
természetes erkölcsi törvénnyel, és amennyiben részleteiben is
tiszteletben tartja minden személy elidegeníthetetlen jogait.[13] A homoszexuális
együttéléseknek kedvező törvényhozás ellenkezik a józan ésszel,
mert a házasság intézményét megillető, jogi garanciákhoz
hasonlókat biztosít két azonos nemű személy együttéléséhez. A
kérdéssel kapcsolatos értékeket figyelembe véve, ha az állam
törvényesíti az ilyen együttéléseket, nem teljesíti
kötelezettségét, mellyel támogatnia és védenie kell a közjó
szempontjából lényeges intézményeket, amilyen a házasság is.
Föltehetjük a kérdést, hogy miként ellenkezhet a közjóval egy
olyan törvény, ami nem kötelez semmiféle konkrét cselekményre,
hanem arra szorítkozik, hogy törvényesít egy létező valóságot,
mely látszólag senkivel szemben nem jelent jogtalanságot. Erre
vonatkozóan mindenekelőtt meg kell gondolnunk a különbséget, mely
a homoszexuális magatartás mint magánjelenség és mint törvényesen
jóváhagyott – s végeredményként a jogrend egyik intézményévé
avatott – társadalmi jelenség között van. E második eset ugyanis
nem egyszerűen súlyosabb, hanem sokkal nagyobb és mélyebb
következményekkel jár, s végül az egész társadalmi szervezet olyan
módosulásához vezetne, ami ellenkezik a közjóval. A polgári
törvények olyan elvek, melyek a társadalom keretein belül
szervezik az emberi életet a jó vagy a rossz irányában. „Nagyon
fontos, olykor meghatározó szerepük van a közgondolkodás és a
szokások alakításában.”[14]
A polgári törvényekben kifejeződő életformák és -modellek nemcsak
külsőleg alakítják a társadalmi életet, hanem arra törekszenek,
hogy az új nemzedékekben módosítsák a magatartásformák megértését
és megbecsülését. A homoszexuális együttélések törvényesítése
szükségszerűen kiváltaná néhány alapvető erkölcsi érték
elhomályosulását és a házasság intézményének lebecsülését.
A biológiai és antropológiai rend
7. A homoszexuális együttélésekből teljesen hiányzanak a házasság
és a család azon biológiai és antropológiai elemei, melyek
ésszerűvé tehetnék az ilyen együttélések törvényes elismerését.
Ezek az együttélések ugyanis nem alkalmasak arra, hogy megfelelően
biztosíthatnák az emberi faj szaporodását és fennmaradását. Ezen
alkalmatlanságukon a mesterséges megtermékenyítés területén elért
újabb fölfedezések esetleges fölhasználása – azon túl, hogy
súlyosan sérti az emberi méltóságot[15] – semmit nem változtat. A homoszexuális
együttélésekből teljesen hiányzik a házastársi dimenzió is, amely
a szexuális kapcsolatok emberi és rendezett formáját képviseli. E
kapcsolatok ugyanis akkor emberiek, amikor és amennyiben kifejezik
és elősegítik a nemek kölcsönös megsegítését a házasságban, és
nyitottak az élet továbbadására.
Amint a tapasztalat bizonyítja, a kétneműség hiánya akadályokat
állít a gyermekek normális fejlődése elé, akik esetleg az ilyen
együttélések részesévé válnak. Nincs alkalmuk megtapasztalni az
anyaságot vagy az apaságot. Gyermekeket örökbefogadással bevinni
homoszexuális együttélésekbe erőszakot jelent e gyermekekkel
szemben, abban az értelemben, hogy kihasználják
kiszolgáltatottságukat azáltal, hogy olyan környezetbe helyezik
őket, mely nem támogatja teljes emberi fejlődésüket.
Az ilyen gyakorlat súlyosan erkölcstelen lenne, és nyílt
ellentmondásba kerülne azzal az elvvel, amelyet az ENSZ gyermekek
jogairól szóló nemzetközi konvenciója is elismer, mely szerint
minden esetben a gyermek mint gyengébb és védtelen fél érdekét
kell előnyben részesíteni.
A társadalmi rend
8. A társadalom a házasságra épülő családnak köszönheti
fönnmaradását. Amennyiben a homoszexuális együttéléseket
törvényesen elismerik, ennek szükségszerű következménye a házasság
újrameghatározása. A házasság olyan intézménnyé válik, melyet
lényegében elismer a törvény, de elveszíti lényeges kapcsolatát a
kétneműséghez kapcsolódó összetevőkkel, mint például az életadás
és a nevelés feladata. Ha a két különböző nemű személy házassága a
törvény szempontjából csupán a lehetséges házasságok egyik formája
lenne, a házasság fogalma változna meg radikálisan a közjó igen
nagy kárára. Amennyiben a homoszexuális együttélést jogilag
analógnak tekintik a házassággal vagy a családdal, az állam
önkényesen jár el és ellentmondásba kerül sajátos kötelességeivel.
A homoszexuális együttélések törvényesítésének igazolására nem
lehet hivatkozni a személy tiszteletére és a személy hátrányos
megkülönböztetésére. A személyek közötti megkülönböztetés vagy egy
társadalmi igény illetve elismerés megtagadása csak akkor
elfogadhatatlan, ha az igazságossággal ellenkezik.[16] Megtagadni a házasság
társadalmi és jogi státusát olyan életformáktól, melyek nem
házasságok, s nem is lehetnek azok, nem ellenkezik az
igazságossággal, épp ellenkezőleg, az igazságosság követelménye.
Értelmesen a személy jogos autonómiájának elvére sem lehet
hivatkozni. Való igaz, hogy az egyes polgárok szabadon
folytathatnak tevékenységeket, melyekkel érdekeket szolgálnak, s e
tevékenységek általában beilleszkednek a szabadság általános
polgári jogaiba; azonban ettől nagyon különbözik az, hogy olyan
tevékenységek, melyek a személy és a társadalom fejlődésére nem
pozitív hatásúak, az állam részéről sajátos és minősített
törvényes elismerést nyerhessenek. A homoszexuális együttélések
még távolabbi analógiás értelemben sem teljesítenek olyan
feladatokat, melyek miatt a házasság és a család sajátos és
minősített elismerést érdemel. Ellenben nyomós érvek szólnak
amellett, hogy az ilyen együttélések ártalmasak az emberi
társadalom egészséges fejlődésére, főként ha egyre nagyobb
mértékben fordulnak elő a társadalom egészében.
A jogrend
9. Mivel a házaspárok biztosítják a nemzedékek egymást követő
rendjét, s ezért kiemelkedően szolgálják a közérdeket, a polgári
jog biztosítja számukra az intézményes elismerést. A homoszexuális
együttélések ellenben nem igényelnek sajátos figyelmet a jogrend
részéről, mert nem töltik be a közjó javára a mondott szerepet.
Nem igaz az az érvelés sem, mely szerint a homoszexuális
együttélések jogi elismerése szükséges volna ahhoz, hogy az így
együtt élők – együttélésük puszta ténye miatt – ne veszítsék el
azon közös jogoknak hatékony elismerését, melyeket mint személyek
és állampolgárok birtokolnak. Valójában ugyanis, mint minden
állampolgár – személyes autonómiájuk alapján is –, folyamodhatnak
az általános joghoz, hogy biztosítsák a kölcsönös érdekek jogi
szituációit. Ellenben súlyos igazságtalanságot jelentene
föláldozni a közjót és a család jogát olyan javak eléréséért,
melyeket oly módokon lehet és kell is biztosítani, melyek nem
ártanak a társadalom egészének.[17]
IV. A KATOLIKUS POLITIKUSOK MAGATARTÁSA A HOMOSZEXUÁLIS
EGYÜTTÉLÉSEKNEK KEDVEZŐ TÖRVÉNYHOZÁSSAL KAPCSOLATBAN
10. Ha minden hívő köteles szembeszállni a homoszexuális
együttélések törvényes elismerésével, akkor a katolikus
politikusoknak sajátos felelősségükből következően ez fokozott
kötelességük. Amennyiben a homoszexuális együttéléseknek kedvező
törvényjavaslatokról van szó, a következő etikai útmutatáshoz kell
magukat tartaniuk.
Abban az esetben, ha először kerül a törvényhozó testület elé a
homoszexuális együttélések törvényes elismerését támogató
törvényjavaslat, a katolikus képviselőnek erkölcsi kötelessége
világosan és nyilvánosan kifejezni egyetnemértését, és a
törvényjavaslat ellen szavazni. Egy ilyen, a közjóra ártalmas
törvény megszavazása súlyosan erkölcstelen cselekedet.
Abban az esetben, ha már érvényben van a homoszexuális
együttéléseknek kedvező törvény, a katolikus képviselőnek a
számára lehetséges módokon tiltakoznia kell, s ki kell
nyilvánítania ellenvéleményét: ez az igazság melletti tanúságtétel
kötelező aktusa. Ha lehetetlen egy ilyen törvény hatályon kívül
helyeztetése, a katolikus képviselő az Evangelium vitae kezdetű
enciklika útmutatására hivatkozva „leadhatja a szavazatát egy
olyan törvényjavaslatra, amely csökkenteni akarja a hatályos
törvény kárait és a negatív hatásokat a kultúra és a
közerkölcsök területén”, azzal a föltétellel, hogy „világos és
mindenki előtt ismert legyen személyes ellenkezése” a szóbanforgó
törvénnyel szemben, és ki legyen zárva a botrány veszélye.[18] Ez nem azt
jelenti, hogy ebben a témakörben egy szigorúbb törvény
igazságosnak vagy legalább elfogadhatónak volna tekinthető; hanem
inkább arról van szó, hogy törvényes és kötelező kísérlet történik
egy igazságtalan törvény legalább részleges megszüntetésének
elindítására, olyan körülmények között, amikor a teljes
megszüntetés lehetetlen.
BEFEJEZÉS
11. Az Egyház tanítja, hogy a homoszexuális személyek iránti
tisztelet semmiképpen nem vezethet a homoszexuális magatartás
jóváhagyásához vagy a homoszexuális együttélések törvényes
elismeréséhez. A közjó követeli, hogy a törvények ismerjék el,
támogassák és védelmezzék a házassági együttélést mint a
társadalom alapvető sejtjének, a családnak alapját. A
homoszexuális együttélések törvényes elismerése vagy azok
házassággal való azonosítása nem csupán egy deviáns magatartás
jóváhagyását jelentené, azzal a következménnyel, hogy a mai
társadalom egy modelljévé teszi, hanem alapvető értékeket is
elhomályosítana, melyek az emberiség közös örökségéhez tartoznak.
Az Egyház nem teheti meg, hogy ne védelmezze az ilyen értékeket az
emberek és az egész társadalom javára.
II. János Pál pápa az alulírott bíboros prefektusnak 2003.
március 28-án adott kihallgatás alkalmával a Kongregáció rendes
ülésén elfogadott jelen Megfontolásokat jóváhagyta és
közzétételét elrendelte.
Kelt Rómában, a Hittani Kongregáció székházában, 2003. június
3-án, Lwanga Szent Károly és társai vértanúk emléknapján
Josef Ratzinger bíboros prefektus Angelo
Amato SDB silai c. érsek, titkár
Jegyzetek:
[1] Vö. II. János Pál pápa
beszéde az Úr Angyala imádkozásakor, 1994. febr. 20. és jún. 19. – Beszéd
a Család Pápai Tanácsa teljes ülésének részt-vevőihez, 1999.
márc. 24. – A Katolikus Egyház Katekizmusa, 2357-59, 2396.
– Hittani Kongregáció: Persona humana nyilatkozat, 8. p.
1975. dec. 29.; Levél a homoszexuális személyek lelkipásztori
gondozásáról, 1986. okt. 1.; Megfontolások a
homoszexuális személyek meg nem különböztetéséről szóló
törvényjavaslatra adott válaszhoz, 1992. júl. 24. – A Család
Pápai Tanácsa: Levél az Európai Püspöki Konferenciák elnökeihez
az Európai Parlamentnek a homoszexuális párokra vonatkozó
javaslatáról, 1994. márc. 25.; Család, házasság és
„együttélések” (olaszul: unioni di fatto), 23. p. 2000. jún.
26.
[2] Hittani Kongregáció: Tanbeli
megjegyzések a katolikusok politikai életben való
elkötelezettségéről és magatartásáról, 4. p. 2002. nov. 24.
[3] Vö. II. Vatikáni Zsinat:
Gaudium et spes, 48. p.
[4] KEK 2357.
[5] Hittani Kongregáció: Persona
humana nyilatkozat, 8. p. 1975. dec. 29.
[6] Vö. Szt Polikárp: Levél
a Filippeikhez, V, 3; Szt Jusztinosz: Első apológia,
27,1-4; Athanagorasz: Kérelem a keresztény javára, 34.
[7] KEK 2358; Hittani
Kongregáció: Levél a homoszexuális személyek lelki-pásztori
gondozásáról, 10. p. 1986. okt. 1.
[8] Vö. KEK 2359; Hittani
Kongregáció: Levél a homoszexuális személyek lelkipásztori
gondozásáról, 12. p. 1986. okt. 1.
[9] KEK 2358.
[10] KEK 2396.
[11] Vö. II. János Pál
pápa: Evangelium vitae enciklika, 71. p. 1995. márc. 25.
[12] Vö. uaz 72. p.
[13] Vö. Aquinói Szent
Tamás: Summa Theologiae I-II, 95, 2.
[14] II. János Pál pápa:
Evangelium vitae enciklika, 90. p. 1995. márc. 25.
[15] Vö. Hittani
Kongregáció: Donum vitae instrukció, II.A. 1–3. 1987.
febr. 22.
[16] Vö. Aquinói Szent
Tamás: Summa Theologiae II-II, 63,1c.
[17] Nem szabad
megfeledkezni arról, hogy mindig fenyeget a veszedelem, hogy „egy
törvényhozás, mely jogok forrásává teszi a homoszexualitást, a
homoszexuális személyt hajlamának kinyilvánítására bátoríthatja,
vagy arra, hogy partnert keressen azért, hogy érvényesítse a törvény
rendelkezéseit.” (Hittani Kongregáció: Megfontolások a
homoszexuális személyek meg nem különböztetéséről szóló
törvényjavaslatra adott válaszhoz, 14. p. 1992. júl. 24.)
[18] II. János Pál pápa:
Evangelium vitae enciklika, 73. p. 1995. márc. 25.
|