|
Il Rapido sviluppo - A gyors fejlődés
II. János Pál Pápa
apostoli levele a társadalmi kommunikáció felelőseinek
2005. január 24.
TARTALOM
I. Az Inter mirifica határozat követésének
gyümölcsei
II. Evangéliumi megkülönböztetés és missziós
elkötelezettség
III. Mentalitásváltás és lelkipásztori megújulás
IV. A média a nagy szociális kérdések találkozási
pontja
V. A Szentlélek erejével kommunikálni
1. A média technológiáinak gyors fejlődése egyik
biztos jele annak, hogy a társadalom fejlődik. Ezekre az állandóan
alakuló újdonságokra tekintve még inkább aktuálisnak látszik, amit
nagyra becsült elődöm, Isten Szolgája VI. Pál pápa a II. Vatikáni
Zsinat Inter mirifica kezdetű dekrétumában 1963. december
4-én tett közzé: „A csodálatra méltó technikai találmányok közül,
melyeket az emberi szellem Isten segítségével napjainkban a
teremtett dolgokból hozott elő, az Anyaszentegyház azok felé fordul
fokozott figyelemmel, melyek új utakat nyitva mindenféle információ,
eszme és irányítás gyors közlésére, elsősorban az emberi lélekre
hatnak.”[1]
I.
Az Inter mirifica
határozat követésének gyümölcsei
2. Nem tűnt még soha annyira időszerűnek, mint most, negyven évvel a
dokumentum megjelenését követően elgondolkodni a kihívásokról,
amelyek elé a tömegtájékoztatási eszközök állítják az Egyházat, ami
– miként azt VI. Pál pápa is megjegyezte –: „bűnösnek érezné
magát Urával szemben, ha nem alkalmazná ezeket az eszközöket.”[2] Az Egyház ugyanis nem csupán arra hivatott,
hogy használja a médiát az Evangélium terjesztésére, hanem arra is,
hogy a korábbinál jobban beépítse a megváltás üzenetét abba az ’új
kultúrába’, amelyet a kommunikáció hatékony eszközei hoznak létre,
és hirdetnek. Az Egyház tudatában van annak, hogy a jelenlegi
kommunikáció technikájának és technológiájának használata a misszió
szerves része a harmadik évezredben.
Ezen felelősségtől indíttatva a keresztény közösség jelentős
lépéseket tett a kommunikációs eszközöknek a vallási információk
továbbadására, az evangelizációra, katekézisre és lelkipásztori
munkatársak képzésére történő használatában, mindezt olyan formában,
hogy a kommunikációs eszközök fogyasztóiból felelősségteljes
felhasznáI. Az Inter mirifica határozat követésének
gyümölcseilókat és befogadókat neveljen.
3. A kommunikációs lehetőségekben gazdag világban,
mint a miénk, sokféle kihívás előtt áll az újraevangelizáció. Már a
Redemptoris missio enciklikában hangsúlyoztam, hogy a modern
kor elsődleges areopágusza a kommunikáció világa, amely
„egy globális faluban” képes az emberiséget egységesíteni. A
tömegtájékoztatás eszközei olyan jelentőségre tettek szert, hogy
sokak számára az egyéni, a családi és a társadalmi magatartásformák
legfőbb irányító és ösztönző erejét jelentik. Összetett problémáról
van szó, mivel ez a kultúra elsősorban nem a tartalmakból születik,
hanem pusztán abból a tényből, hogy új módon, eddig ismeretlen
nyelveken és technikákkal kommunikál.
Korunk a globális kommunikáció kora, amikor az emberi lét számos
mozzanata a média folyamatain keresztül bontakozik ki, vagy
legalábbis szembesül azokkal. Gondolok itt a személy és a
lelkiismeret alakítására, a szeretet-kapcsolatok felépítésére és
bemutatására, a nevelés és a formálódás fázisaira, a kulturális
jelenségek elterjedésére és feldolgozására, a társadalmi, a
politikai és a gazdasági élet fejlődésére.
Az emberi lét fejlődésének helyes és átfogó szemlélése érdekében a
médiumoknak lehetőségük és kötelességük előmozdítani az igazságot és
a szolidaritást úgy, hogy az igazságnak megfelelően mutatják be a
helyzeteket, és a problémákat a különböző véleményeknek is hangot
adva átfogóan elemzik. Az igazság és az igazságosság legfőbb
kritériumai a szabadság és a felelősség érett alkalmazásával hozzák
létre azt a hiteles erkölcsi rendet, melynek keretei között a
tömegtájékoztatás modern és befolyásos eszközeit használják.
II.
Evangéliumi megkülönböztetés és missziós elkötelezettség
4. A média világának is szüksége van Krisztus megváltására. A
Szentírás elmélyült szemlélése kétségtelenül segíthet abban, hogy a
tömegtájékoztatási eszközök folyamatait és értékeit a hit szemével
lássuk, hiszen a Szentírás maga is egy üzenet továbbadásának „nagy
kódexe”. Olyan üzenetről van szó, mely nem múlik el, nem
jelentéktelen, hanem alapvető az üdvösség szempontjából.
A megváltás története elmondja és dokumentálja, hogyan
nyilatkoztatta ki magát Isten az embernek, és hogyan használja a
közlés minden formáját és változatát. Az ember Isten
hasonlatosságára és képmására teremtetett, hogy befogadja az isteni
kinyilatkoztatást, és a szeretet párbeszédét folytassa Vele. A bűn
miatt ez a dialógus-képesség mind személyes, mind társadalmi szinten
csorbát szenvedett, és az emberek megtapasztalták a meg nem értést
és a távolságot. Isten azonban nem hagyta magukra őket, és saját
Fiát küldte el hozzájuk (Mk 12,1-11). Ez az önközlés a testté lett
Igében mutatja meg a legnagyobb, üdvözítő erejét: az ember így
képessé lesz befogadni a Szentlélekben a megváltást, hirdetni
testvéreinek és tanúságot tenni róla.
5. Isten és az emberiség közötti kommunikáció tehát a testté lett
Igében jutott el a teljességre. A szeretet-cselekedet, amelyen
keresztül Isten megmutatkozik, az emberiség válaszként adott hitével
egyesülve termékeny párbeszédet ébreszt. Éppen ezért bizonyos
értelemben magunkévá téve a tanítványok kérését: „taníts meg
minket imádkozni” (Lk 11,1), kérhetjük az Urat, hogy vezessen
minket annak megértésére, miképpen kommunikálhatunk Istennel és az
emberekkel a tömegtájékoztatás csodálatos eszközein keresztül. A
végső és döntő kommunikáció előterében a média esélyt ad a
Gondviselésnek, hogy az idő, a tér és a nyelv akadályait legyőzve a
világon minden embert elérjen, a hitet különböző formákban
fogalmazza meg, és minden keresőnek olyan támaszt nyújtson, mely
lehetővé teszi, hogy Jézus Krisztusban a maga teljességében
megnyilvánuló Isten titkával párbeszédet kezdjen.
A megtestesült Ige példát adott nekünk, hogyan kommunikáljunk az
Atyával és az emberekkel akkor, amikor a csend és az összeszedettség
perceit éljük, vagy amikor különböző helyeken és különböző nyelveken
beszélünk. Maga magyarázza az Írásokat, példabeszédekben fejezi ki
magát, az otthonok bensőséges világában szól, beszél a tereken, az
utak mentén, a tavak partján, a hegyek csúcsain. A Vele való
személyes találkozás nem engedi, hogy közömbösek legyünk, sőt arra
indít, hogy kövessük őt: „Amit sötétben
mondok nektek, azt mondjátok el fényes nappal, és amit a
fületekbe súgnak, azt hirdessétek a háztetőkről” (Mt
10,27).
Létezik egy csúcspont, amelyben a kommunikáció teljes
közösséggé válik: ez az eucharisztikus találkozás. Jézus
felismerése a „kenyértörésben” (vö. Lk 24,30-31) arra
ösztönzi a hívőket, hogy országának bátor és örömteli
tanúiként hirdessék (Krisztus) halálát és feltámadását (Lk
24,35).
6. A megváltás visszaadta és megújította a hívők kommunikációs
képességét. A Krisztussal való találkozás új teremtménnyé
formálja, és annak az új népnek a tagjaivá teszi őket, amelyet
Jézus meghalva a kereszten vérével szerzett. Bevezeti őket a
Szentháromság belső életébe, az Atya, a Fiú és Szentlélek
közötti tökéletes és végtelen szeretet kölcsönös és állandó
közlésébe.
A kommunikáció átjárja az Egyház alapvető dimenzióit. Az
Egyház arra hivatott, hogy a megváltás örömteli üzenetét
hirdesse mindenkinek. Ezért felhasználja a tömegtájékoztatás
által felkínált lehetőségeket mint Isten által korunkban
gondviselésszerűen adott utakat, hogy megerősítse a
közösséget, és átütőbb erejűvé tegye az igehirdetést.[3] A médiumok meg tudják mutatni
Isten népének egyetemes jellegét, előmozdítják az élőbb és
közvetlenebb kapcsolatot a helyi egyházak között, és táplálják
a kölcsönös megismerést és együttműködést.
Adjunk hálát Istennek ezekért a hatékony eszközökért. Ha a
hívők a hit találékonyságával és a Szentlélek sugalmazásával
használják ezeket, hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az Evangélium
szélesebb körben elterjedjen, és az egyházi közösségek
köteléke megerősödjön.
III.
Mentalitásváltás és lelkipásztori megújulás
7. Az Egyház a tömegtájékoztatási eszközökben értékes
segítséget talál az Evangélium és a vallási értékek
terjesztésére, az ökumenikus és a vallásközi együttműködés és
párbeszéd előmozdítására, valamint azon szilárd alapelvek
védelmezésére, amelyek nélkülözhetetlenek egy olyan társadalom
kibontakozásához, ahol tiszteletben tartják az emberi személy
méltóságát és figyelnek a közjóra. Az Egyház szívesen
használja a tömegtájékoztatás eszközeit arra, hogy híreket
adjon önmagáról, elősegítse az evangelizációt, a katekézist és
a vallásos nevelést. Az Egyház a média eszközeinek használatát
úgy tekinti, mint választ az Úr parancsára: „Menjetek el az egész
világra, és hirdessétek az evangéliumot minden
teremtménynek” (Mk 16,15).
A misszió biztosan nem könnyű korunkban, amikor elterjedőben
van az a meggyőződés, hogy a bizonyosságok világa
visszafordíthatatlanul elmúlt; sokak szerint az embernek meg
kell tanulnia az értelem teljes hiányának horizontján, az
átmeneti és a múlékony dolgok jegyében élni.[4] A kommunikációs eszközöket ebben az összefüggésben
lehet úgy használni, hogy „nyíltan hirdessük az Evangéliumot
vagy az emberi szívek csendjéhez igazítva”.[5] Ez komoly kihívást jelent a hívőknek, mindenekelőtt
a szülőknek, a családoknak, és mindazoknak, akik a gyermekek
és az ifjúság neveléséért felelősek. Lelkipásztori
körültekintéssel és bölcsességgel kell bátorítani az egyházi
közösségben mindazokat, akiknek érzékük van a médiamunkához,
hogy olyan szakemberekké váljanak, akik képesek párbeszédet
folytatni a média széles tömegeivel.
8. A média értékelése nemcsak a terület munkatársaira
tartozik, hanem az egész egyházi közösségre. Ha a
tömegtájékoztatás – miként ezt már hangsúlyoztuk – érinti a
hitélet különböző területeit, akkor a keresztényeknek számba
kell venniük azt a médiakultúrát, amelyben élnek: a
liturgiától kezdve, amely Isten és ember kommunikációjának
alapvető és legfőbb kifejezője egészen a katekézisig, ami nem
tekinthet el attól a ténytől, hogy olyanokhoz kell fordulnia,
akiket korunk kultúrája és nyelvi világa befolyásol.
A tömegkommunikáció aktuális jelensége ugyanis egyfajta
pasztorális és kulturális megújulásra ösztönzi az Egyházat,
hogy meg tudjon felelni a jelenkor változásainak. Ennek az
igénynek mindenekelőtt a papoknak kell eleget tenniük: fontos
ugyanis a hatékony megjelenítésről gondoskodni, mely elősegíti
az Evangélium meghallását és befogadását.[6] Különleges felelőssége van e tekintetben az Istennek
szentelt személyeknek, akik éppen a hivatásukból adódó karizma
révén nyitottak arra, hogy aktívak legyenek a
tömegtájékoztatás területén. Miután lelki és szakmai képzést
kaptak, „ajánlják fel szívesen szolgálatukat a pasztorális
szükségleteknek megfelelően (…) egyrészt, hogy a
kommunikációs eszközök bűnös használatából adódó károkat
elhárítsák, másrészt, hogy mozdítsák elő a híradások magas
színvonalát olyan hírekkel, amelyek tiszteletben tartják az
erkölcsi törvényt, ill. gazdagok emberi és keresztény
értékekben.”[7]
9. A média fontosságával kapcsolatban már 15 évvel ezelőtt is
figyelmeztettem, hogy helytelennek ítélem meg, ha csak egyes
személyek vagy kisebb csoportok kezdeményezései jelennek meg.
Azt javasoltam, hogy a médiát illesszük be a pasztorális
tervek készítésébe.[8] Mindenekelőtt az új
technológiák biztosítanak új lehetőségeket arra, hogy a
kommunikáció a lelkipásztori munkát és a keresztény közösség
sokszínű feladatainak alakítását szolgálja. Gondoljunk például
arra, hogy az internet nem csupán többletinformációs
forrásként szolgál, hanem hozzászoktatja az embereket az
interaktív kapcsolattartáshoz.[9] Sok keresztény már kreatív módon használja ezt az új
eszközt, felfedezve hatékonyságát az evangélium hirdetésében,
a nevelésben, a belső kommunikációban, az adminisztrációban és
a kormányzás területén. De az internet mellett más
kommunikációs eszközök is használatosak, és igazolást nyer,
hogy értékesek a hagyományos eszközök is. A katolikus
napilapok és újságok, a különböző természetű kiadványok, a
rádiók és televíziók nagyon hasznosak az egyházi hírközlés
teljes eszköztárában.
Miközben a (hírközlés) tartalmai természetesen a különböző
csoportok igényeihez igazodnak, céljuk szükségszerűen az, hogy
az embereket az információk etikai és morális dimenzióinak
tudatára ébresszék.[10] Ugyanígy fontos biztosítani a pasztorális
felügyeletet és képzést a tömegtájékoztatás szakemberei
számára. Sok esetben mindennapi munkájukból adódóan éppen ezek
a férfiak és nők erős presszióval és erkölcsi dilemmákkal
találják magukat szemben; sokan közülük „őszintén vágynak
arra, hogy megértsék és gyakorlatra váltsák mindazt, ami
etikai és morális téren igaz”, továbbá elvárják az Egyháztól
az iránymutatást és a segítséget.[11]
IV.
A média a nagy szociális kérdések találkozási pontja
10. Az Egyház, amely az Úrtól rábízott üdvösséghirdetésnél
fogva az emberiség tanítója is, tudatában van a
szükségességnek, hogy hozzá kell járulnia az emberi távlatok
jobb megértéséhez és azon felelős magatartásformák
kialakulásához, amelyek a tömegtájékoztatás jelenlegi
fejlődésével függenek össze. Éppen azért, mert ezek az
eszközök befolyásolják az egyén lelkiismeretét, alakítják
mentalitását és meghatározzák látásmódját, határozottan és
világosan meg kell erősítenünk, hogy a tömegtájékoztatási
eszközök olyan értéket képviselnek, amelyet védeni és
fejleszteni kell. Fontos, hogy a tömegtájékoztatási eszközök a
kötelességek és jogok szervesen felépített rendjébe
illeszkedjenek mind a nevelés és az erkölcsi felelősség, mind
a törvényekkel és az intézményekkel való kapcsolat
tekintetében.
A közjó érdekében együtt és külön-külön is mindannyiunk
felelőssége a média fejlődése.[12] Mivel a médiának szoros kapcsolata van a
gazdasággal, a politikával és a kultúrával, elengedhetetlen,
hogy olyan rendszer szülessen, amely képes felügyelni az
emberi személy központi helyét és méltóságát, a családnak mint
a társadalom alapsejtjének elsődlegességét valamint az egyes
emberek közötti korrekt kapcsolatot.
11. Meg kell hozni néhány döntést, melyek három csoportba
foglalhatók: nevelés, részvétel és párbeszéd.
Elsősorban széleskörű nevelőmunkát kell kifejtenünk,
hogy az emberek ismerjék, tudatosan és jól használják a
médiumokat. Az általuk bevezetett új nyelvezet megváltoztatja
a tanulás folyamatát és az emberi kapcsolatok minőségét, ezért
megfelelő képzés hiányában fennáll a veszély, hogy az emberek
szolgálata helyett eszközként használják, és súlyosan
befolyásolják őket. Ez különösképpen is igaz a fiatalokra,
akik természetes vonzódást éreznek a technológiai újítások
iránt, és ezért még inkább rászorulnak arra, hogy megtanítsák
őket a média felelős és kritikus használatára.
Másrészt szeretném felhívni a figyelmet a médiához való
viszonyulásra és arra a közös felelősségre, amellyel a
médiumok irányításában kell részt vennünk. Ha a
tömegtájékoztatási eszközöket az egész emberiségnek adott
jónak tekintjük, akkor megfelelő jogi intézkedésekkel meg kell
találni azokat a folyamatosan megújuló formákat is, amelyek
garantálják a sokszínűséget, és amelyek révén működtetésükben
még inkább részt vehetünk. Tovább kell építenünk a közös
felelősség kultúráját.
Végül nem feledkezhetünk meg azokról a média által nyújtott
nagy lehetőségekről, melyek a kölcsönös megismerés, a
szolidaritás és a béke eszközeként elősegítik a párbeszédet. A
médiumok jelentős és pozitív erőforrást hordoznak, ha a népek
közötti megértés szolgálatába állítjuk őket. Viszont romboló
„fegyverré” válhatnak, ha a jogtalanságok és a konfliktusok
fenntartására használjuk. Tiszteletreméltó elődöm, Boldog
XXIII. János pápa a Pacem in terris kezdetű
enciklikában prófétaként figyelmeztette az emberiséget ezekre
a lehetséges kockázatokra.[13]
12. Nagy érdeklődés övezi a kérdéseket, hogy milyen az
Egyházon belüli közvélemény ill. milyen az Egyház szerepe a
közvélemény alakításában. Amikor nagyra becsült elődöm, XII.
Pius pápa a katolikus lapok kiadóival találkozott, arról
beszélt, hogy hiányozna valami az Egyház életéből, ha nem
alkotna nyíltan véleményt (a világ dolgairól). Ugyanez a
gondolat hangsúlyt kapott más összefüggésben is,[14] továbbá az Egyházi Törvénykönyv is elismeri, hogy az
Egyháznak meghatározott feltételek mellett joga van saját
véleményét kifejteni.[15] Való igaz, hogy a hitigazságokat nem lehet
önkényesen értelmezni, és mások jogainak tiszteletben tartása
belső határokat von saját véleményünk kifejtése köré. Nem
kevésbé igaz azonban, hogy a katolikusok igazsággal és
okossággal átszőtt párbeszédben más területeken is
kinyilváníthatják véleményüket. Az egyház belső kommunikációja
és a világgal folytatott párbeszéd átláthatóságot követel, és
újfajta kérdésfelvetést a média világával kapcsolatban. Ennek
a kommunikációnak építő dialógusra kell törekednie, hogy
előmozdítsa a keresztény közösségben a vélemény-nyilvánítás
azon formáját, amely igaz információkon alapul, és képes a
különbségtételre. Az Egyháznak más intézményekhez és
csoportokhoz hasonlóan joga és kötelessége megismertetni
tevékenységét a nyilvánossággal, de ezzel együtt, amikor
szükséges, egyfajta tartózkodást is tanúsítania kell, anélkül,
hogy az egyházi tényekről szóló pontos és kielégítő közlések
csorbát szenvednének. Ez egyike azon területeknek, ahol a
világiak és a lelkipásztorok együttműködése kiemelkedően
fontos, ahogyan azt a zsinat is aláhúzza: „a világi hívek és a
lelkipásztorok e családias kapcsolatából igen sok jót lehet
várni az Egyház számára: erősödik a világiakban saját
felelősségük tudata, fokozódik cselekvőkészségük, és
könnyebben is ajánlják föl közreműködésüket a
lelkipásztoroknak. Ők viszont a világi hívek lelki és evilági
tapasztalatai segítségével pontosabban és alkalmasabban tudnak
ítéletet mondani, s így a tagjaiból megerősödött Egyház
eredményesebben tudja teljesíteni küldetését a világ
életéért.”[16]
V.
A Szentlélek erejével kommunikálni
13. A hívőknek és a jóakaratú embereknek nagy kihívást jelent
napjainkban, hogy valósághű és szabad kommunikációt tartsanak
fenn, mely hozzájárul ahhoz, hogy a világ mindenre kiterjedő
fejlődése megerősödjön. Mindenkitől azt kell kérnünk, hogy
figyelmes megkülönböztető készséget és állandó éberséget
alakítson ki, egészséges kritikai érzéket kifejlesztve a
kommunikációs eszközök meggyőző erejével szemben.
A Krisztusban hívők ezen a területen is tudják, hogy
számíthatnak a Szentlélek segítségére. Ez a segítség annál is
szükségesebb, ha meggondoljuk, hogy az ideológiák, a hatalom
utáni vágy, a rivalizálás, a személyek és a csoportok közötti
konfliktusok, az emberi gyengeség és a társadalmi rossz
mennyire megnehezítheti a kommunikációt. A modern technológiák
meggyőzően növelik a kommunikáció gyorsaságát, mennyiségét és
fontosságát, de nem azonos mértékben kedveznek a lélek és
lélek, a szív és szív közötti törékeny párbeszédnek, melynek a
szolidaritás és a szeretet szolgálatában minden kommunikációt
jellemeznie kell.
Az üdvtörténetben Krisztus mint az Atya „kommunikátora”
mutatkozott be: „Ebben
a végső korszakban [Isten] a Fia által beszélt
hozzánk” (Zsid 1,2). Ő, a testté lett örök Ige, aki
megnyilvánulásaiban mindig tiszteletet mutat hallgatói iránt,
arra tanít, hogy embertársaink helyzetét és szükségleteit
megértéssel fogadjuk, arra szólít, hogy részvéttel legyünk
szenvedésük iránt, hogy korlátozások vagy megalkuvások, csalás
vagy manipuláció nélkül döntő határozottsággal azt mondjuk,
amit hallaniuk kell. Jézus arra tanít, hogy a kommunikáció
erkölcsi cselekedet: „A
jó ember jó kincséből jót hoz elő, a rossz ember rossz
kincséből rosszat hoz elő. Mondom nektek: az emberek az
ítélet napján minden fölösleges szóról számot adnak, amit
kiejtenek a szájukon. Szavaid alapján igazulsz meg, és
szavaid alapján vonsz magadra ítéletet” (Mt 12,
35-37).
14. Pál apostol világos üzenetet intéz a társadalmi
kommunikáció minden résztvevőjéhez – politikusokhoz,
kommunikátorokhoz, médiafogyasztókhoz: „Hagyjátok el tehát a hazudozást,
beszéljen mindenki őszintén embertársával, hiszen tagjai
vagyunk egymásnak. (…) Semmiféle rossz szó ne hagyja el
ajkatokat, hanem csak olyan, amely alkalmas az épülésre,
hogy amiben kell, javára váljék hallgatóitoknak” (Ef
4,25; 29).
Mindazokhoz, akik a kommunikációban tevékenykednek, és
különösen a hívőkhöz, akik a társadalom e fontos területén
dolgoznak, azt a felszólítást intézem, amit már az egyetemes
Egyház pásztori szolgálatának kezdetén az egész világnak
mondtam: „Ne féljetek!” Ne féljetek az új technológiáktól! „A
technika ámulatba ejtő találmányai” – „inter mirifica” –, melyeket Isten
rendelkezésünkre bocsátott, azért vannak, hogy felfedezzük,
használjuk, és ismertté tegyük az igazságot, az igazságot
saját méltóságunkról az Ő örök országának gyermekeiként és
örököseiként.
Ne féljetek a világ ellenállásától! Jézus megmondta: „én legyőztem a
világot” (Jn 16,33).
Gyengeségetektől és hiányos felkészültségetektől se féljetek!
A isteni Mester azt mondta:
„én veletek vagyok mindennap, a világ végéig” (Mt
28,20). Adjátok tovább Krisztus reményének, kegyelmének és
szeretetének örömhírét, keltsétek életre ebben a mulandó
világban a mennyország örök perspektíváját, azt a távlatot,
amelyet egyetlen kommunikációs eszköz sem érhet el
közvetlenül: „Szem
nem látta, fül nem hallotta, emberi szív föl nem fogta, amit
Isten azoknak készített, akik őt szeretik” (1Kor 2,9).
Máriának, aki az élet Igéjét ajándékozta nekünk, és
halhatatlan szavait megőrizte szívében, ajánlom az Egyház
útját a mai világban. A Szent Szűz segítsen minket minden
eszközzel, hogy tovább tudjuk adni a Megváltó Krisztusban való
élet szépségét és örömét.
Áldásomat adom mindnyájatoknak!
Vatikán, 2005. január 24-én,
Szalézi Szent Ferenc, az újságírók védőszentjének emléknapján
II. János Pál
Jegyzetek
[1] II.Vatikáni Zsinat Inter mirifica
apostoli dekrétum, 1.
[2] VI. Pál pápa Evangelii Nuntiandi
kezdetű apostoli buzdítása (1975. december 8.) AAS 68 (1976) 35.
[3] II.János Pál pápa Christifideles
laici kezdetű apostoli buzdítása (1988.december 30.)
[4] II.János Pál pápa encik.lev. Fides
et ratio (1998. szeptember 14), 91: AAS 91 (1991)
[5] A Tömegkommunkáció Pápai Tanácsa,
Aetatis novae (1992 február 22), 4:AAS 84 (1992), 450.
[6] II. János Pál pápa, ap.esort.
Pastores gregis, 30: L’Osservatore Romano, 2003. október 17, p.6.
[7] II. János Pál pápa, Vita consecrata
(1996 március 25), 99: AAS 88 (1996), 476.
[8] II. János Pál pápa, Redemptoris
missio (1990. december 7), 37: AAS 83 (1991), 282-286.
[9] A Tömegkommunkáció Pápai Tanácsa,
Az Egyház és Internet (2002 február 22), 6, Vatikán, 2002.13-15
[10] II.Vatikáni Zsinat Inter
mirifica apostoli dekrétum, 15-16; A Tömegkommunkáció Pápai Tanácsa
Communio et progressio (1971 május 23), 107: AAS 63 (1971), 631-632;
A Tömegkommunkáció Pápai Tanácsa, Aetatis novae (1992 február 22),
18: AAS 84 (1992), 460.
[11] A Tömegkommunkáció Pápai
Tanácsa, Aetatis novae (1992 február 22), 19: AAS 84 (1992), 460.
[12] A Katolikus Egyház Katekizmusa,
2494.
[13] II. János Pál pápa üzenete a 37.
tömegtájékoztatási világnapra (2003 január 23): L’Osservatore
Romano, 2003. január 25, 6.o.
[14] II. Vatikáni Zsinat, Lumen
Gentium, A Tömegkommunkáció Pápai Tanácsa Communio et progressio
(1971 május 23), 114-117, AAS 63 (1971), 634-635.
[15] 212. kán 3.§.: „Tudásuk,
szakértelmük és tekintélyük alapján joguk, sőt néha kötelességük,
hogy az egyház javát érintő dolgokról véleményt nyilvánítsanak a
szent pásztorok előtt, és véleményüket a hit, az erkölcs és a
pásztorok iránti tisztelet megtartásával, valamint a közjónak és a
személyek méltóságának figyelembevételével, a többi krisztushívőnek
tudomására hozzák.”; vö. A Keleti Egyházak Törvénykönyve 15. kán 3.
§.
[16] II. Vatikáni Zsinat, Lumen
gentium, 37.
|
|
|
Szeresd Uradat, Istenedet! Lk 10,25-37
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|