|
Üzenete a béke 38. világnapjára II. János Pál pápa
2005. január 1.
Ne engedd, hogy legyőzzön a rossz, hanem te győzd le a
rosszat jóval
1. Az új év kezdetén ismételten a nemzetek felelőseihez fordulok
szavaimmal és minden jóakaratú férfihoz és nőhöz, akik észreveszik,
milyen fontos dolog a világ békéjének munkálása. A mostani
világnapra Szent Pál rómaiakhoz írt levelének részletét választottam
buzdításom alapjául: „Ne engedd, hogy legyőzzön a rossz, hanem
te győzd le a rosszat jóval” (Róm 12,21). A rosszat nem lehet
rosszal megdönteni: azon az úton haladva ugyanis ahelyett, hogy
legyőznénk a rosszat, a rossz fog legyőzni bennünket.
Az Apostol által megfogalmazott távlat egyértelművé tesz egy mély
igazságot: a béke hosszú és fáradságos küzdelem eredménye, amely
elhozza a jó győzelmét a rossz felett. Szembesülve számtalan
testvérgyilkosság drámájával, amely a világ különböző pontjain
zajlik, látván azt a mérhetetlen szenvedést és igazságtalanságot,
amely ezekből származik, nincs más választásunk, mint az Apostol
tanítására hallgatva „utálni a
rosszat, és ragaszkodni a jóhoz” (vö. Róm 12,9).
A béke olyan érték, amelyet csak a jóval lehet előmozdítani.
Érték a személyek, a családok, a föld nemzetei és az egész emberiség
javára, jóllehet védeni és munkálni kell azáltal, hogy a jót
választjuk és azt tesszük meg. Ezáltal érthetővé válik az Apostolnak
egy másik igazsága is: „Ne feleljetek senkinek rosszal a
rosszért”(Róm 12,17). Az egyedüli lehetőség, hogy a gonosz
ördögi köréből kiszabaduljunk, csak az lehet, hogy megfogadjuk Szent
Pál szavait: „Ne engedd, hogy legyőzzön a rossz, hanem te győzd
le a rosszat jóval” (Róm 12,21).
A rossz, a jó és a szeretet
2. Kezdetektől fogva ismerte az emberiség a rosszból gyökerező
tapasztalatokat és megpróbálta megérteni, valamint megtalálni a
rossz okait. A rossz nem egy ismeretlen erő, amely a világban
valamilyen gépies jelleggel, meghatározhatatlanul működik. A rossz
az ember szabadságán keresztül nyilvánul meg, és éppen ez az a
képesség, amely az embert a föld összes többi teremtményétől
megkülönbözteti.
A rossz jelenléte központi kérdés és folyamatosan végigkíséri az
ember útját. A rossznak mindig van arca és neve: azoknak a
nőknek és férfiaknak az arca és neve, akik szabad akaratukból
választják. A Szentírás azt tanítja, hogy már a történelem kezdete
óta jelen van a rossz. Ádám és Éva fellázad Istennel szemben, és
Káin megöli testvérét, Ábelt (Ter 3-4). Ezek voltak az első lépések
a rossz hatása alatt, amihez az idők folyamán, rengeteg
hasonló döntés csatlakozott. Minden ilyen döntés magában hordoz egy
alapvető erkölcsi jelentést, amely a tett irányában igen meghatározó
felelősséget hordoz, és egyben kihívást is jelent az embernek
Istennel való kapcsolatában, valamint a többi ember és minden
teremtmény felé irányuló kapcsolatában is.
A rossz összetevőit kutatva azt látjuk, hogy a rossz nem más,
mint a szeretet tragikus megvonása.[1]
Az erkölcsi jó a szeretetből születik meg, szeretetként mutatkozik
meg és a szeretet felé irányul. Ez a gondolkodásmód különösképpen is
közel áll a keresztény emberhez, hiszen tudja, hogy Krisztus
egységes és misztikus Testében való léte különleges kapcsolatba
helyezi őt nemcsak az Úrral, hanem embertestvéreivel is. A
keresztény szeretet logikája - amely az Evangélium szerint az
erkölcsileg megítélt jónak a lüktető szíve - viszi az embert egészen
az ellenség iránti szeretetig: „Ha ellenséged éhezik, adj neki enni,
ha szomjazik, adj neki inni.” (Róm 12,20)
Az egyetemes erkölcsi törvény „szabálya”
3. A világ jelenlegi állapotát tekintve nem lehet figyelmen kívül
hagyni azt sem, hogy mekkora teret hódít a rossz, a maga szociális
és politikai köntösében álcázva: a társadalmi rendezetlenségtől a
szociális anarchiáig, mely aztán háborúhoz vezet, az
igazságtalanságig és az erőszakig, amely a másik emberrel való
szembenálláshoz és elnyomásához vezet. Annak érdekében, hogy a rossz
útvesztői között rátaláljunk a jó ösvényére, az
emberiség nagy családjának szüksége van arra, hogy az Istentől
kapott kincset – mely közös erkölcsi értékünk – összefogva mutassuk
meg a világnak. Ezért mindnyájatokat, akik arra kaptak meghívást,
hogy a rosszat jóval győzzék le, szent Pál szavaival szólítalak: Törekedjetek
arra, hogy a jót cselekedjétek, nagylelkűen, érdek nélkül és
lehetőség szerint éljetek békében (hiv. id. Róm
12,17-21).
Az ENSZ Általános Közgyűlésén - amelynek tíz éve immár - szó esett
arról, hogy a békéért való szolgálatunkat közösen kell végeznünk és
említést nyertek itt az univerzálisan jónak ítélt erkölcsi törvények
„szabályai” is,[2] amelyeket az Egyház
több helyen is kiemelt és megemlített. Közös, fontos és állandó
érvényű értékekből kiindulva, ezek a „szabályok” összekötik az
embereket a különbözőségük ellenére is, amelyek lehetnek kulturális
vagy más jellegűek: „Még ha alapjaiban tagadjuk is, sem
kitörölni, sem kiirtani nem lehet az emberi szívből. Mindig újra
feltámad és hat az egyének és társadalmak életében”.[3]
4. Az erkölcsi törvénynek e közös szabályrendszere arra kötelez,
hogy felelősséggel mindig készek legyünk az emberek és a népek
életének elfogadására és támogatására. E szabályrendszer fényében
nyomatékosan meg kell bélyegezni azt a társadalmi és politikai
rosszat, amelyet az erőszak okozott, és sújtja a világot. Hogyan is
ne gondolnánk ezen összefüggésben a szeretett afrikai
kontinensre, ahol tartósak a konfliktusok. Ezek már több
millió áldozatot követeltek eddig is, és vajon követelnek ezután is?
Hogyan hagyhatnánk szó nélkül a veszélyes helyzetet
Palesztinában, Jézus hazájában, ahol nem sikerül igazságban és
igazságosságban összekapcsolni a kölcsönös megértés szálait, amelyet
a nap mint nap újra indított merényletekkel és bosszúval terhelt
konfliktus szakít szét? Mit szólhatunk a terrorista erőszak tragikus
jelenségéről, amely úgy tűnik, hogy az egész világot félelemmel és
rémülettel teli jövőbe sodorja? És végül nem keserűséggel telve
kell-e megállapítanunk, hogy az iraki dráma, sajnos
folytatódik és mindenkit bizonytalan helyzetben tart?
A béke megszületése érdekében tudatosítanunk kell, hogy az erőszak
elfogadhatatlan és nem oldja meg a problémákat. „Az erőszak
hazugság, mert hitünk és emberségünk igazsága ellen vét. Az erőszak
éppen azt rombolja szét, aminek a védelmét ürügyként használja: az
emberi méltóságot, az életet és a szabadságot.”[4] Ezért elengedhetetlen dolog, hogy támogassuk a
lelkiismeret fejlesztésére irányuló valódi nevelést, amely
mindenkit, elsősorban a fiatalokat úgy tanítja a jóra, hogy
figyelmüket a teljes és szolidáris humanizmusra irányítja,
amelyre az Egyház igent mond. Csak ilyen alapra lehet építeni a
szociális, gazdasági és politikai rendet. Ez veszi tekintetbe minden
egyes ember méltóságát, szabadságát és alapvető jogait.
A béke java és a közjó
5. Külön pillantást kell vetnünk a közjóra,[5] s annak társadalmi, politikai kifejeződésére
ahhoz, hogy a béke elősegítése érdekében támogassuk a gondolatot:
csak a jó győzi le a rosszat. Ha minden szinten ápoljuk a közjót,
akkor valóban a békét erősítjük. Vajon meg tudja-e magát valósítani
az ember, ha eltekint attól, hogy társas természete van; „másokkal”
és „másokért” él. A közjó közvetlenül érinti az embert, tekintettel
társas kapcsolatainkra: család, csoportok, egyesületek, községek és
régiók, államok, a népek és a nemzetek kapcsolatai. Mindenki
részese valamilyen formában a jólét elérésének, a másik
javáért vállalt állandó fáradozásnak úgy, mintha a sajátjáról lenne
szó. Ez különösen a politikai döntéshozók felelősségét emeli ki,
illetékességük minden szintjén. Hiszen az ő feladatuk, hogy
megteremtsék a szociális feltételek azon összességét, amelyek
megengedik az ember személyiségének teljes kibontakoztatását és erre
kedvezően hatnak.[6]
A közösség java megköveteli a személy és az alapvető emberi jogok
tiszteletét és támogatását, valamint átfogó értelemben a nemzetek
jogainak tiszteletét és támogatását is. Így szól erről a II.
Vatikáni Zsinat: „Az emberek egyre szorosabbá váló és lassan az
egész világra kiterjedő kölcsönös függéséből következik, hogy a
közjó (...) napjainkban egyre egyetemessé válik és az egész emberi
nemet érintő jogokat és kötelességeket foglal magába. Minden
csoportnak számot kell vetnie a többi csoport szükségleteivel és
jogos igényeivel, sőt az egész emberi család közjavával is.”[7] Az egész emberiség java, különösen a
jövő generációké, megköveteli a valódi nemzetközi együttműködést,
amelyhez minden országnak hozzá kell járulnia.[8]
Az emberi valóságot kimondottan megrövidítő nézőpontok azonban a
közjót pusztán szocioökonómikus jólétnek állítják be,
amelyből hiányzik a transzcendentális irányultság, s ezzel a közjó
egzisztenciális alapjait ássák alá. A közjónak ezzel szemben transzcendentális
dimenziója is van, mert Isten a teremtmények végső célja.[9] A keresztények jól tudják, hogy
Jézus Krisztus teljesen világossá tette, miként valósul meg az
emberi közösség valódi jóléte. Krisztusra irányul a történelem és
benne éri el csúcspontját: neki köszönhetően, általa és rá figyelve
vezethető el minden emberi valóság az Istenben való kiteljesedésre.
A béke ajándéka és a földi javak használata
6. Mivel a béke ajándéka szorosan kötődik a népek fejlődéséhez,
nélkülözhetetlen számításba venni azt az erkölcsi következményt,
amely a föld javainak használatából ered. A II. Vatikáni
Zsinat sürgető módon emlékeztetett arra, hogy „Isten minden ember és
minden nép használatára szánta a földet mindazzal egyetemben, ami
hozzátartozik. A teremtett javaknak méltányos módon kell tehát
eljutniuk mindenkihez, az igazságosság vezetésével, a szeretet
kíséretében.”[10]
Az emberi családhoz való tartozás minden személynek megadja, hogy helye
legyen
a világban, jogokat és kötelességeket kap mindenki, lévén,
hogy az embereknek közös az eredetük és végső céljuk. Elég
arra gondolni, hogy egy gyermek, ha megfogantatik, már megvan az
élethez való joga, figyelmet és gondoskodást érdemel, és bárkiről is
van szó, kötelessége gondját viselni az embereknek. A rasszizmus
visszautasítása, a kisebbségek védelme, a menekültek és üldözöttek
felkarolása, a nemzetközi szolidaritás elevenen tartása a rászorulók
iránt, ezek mind velejárói annak, hogy mindenkinek helye van a
világban.
7. A béke ajándékát egységben kell látnunk mindazokkal az újfajta
javakkal is, amelyek a tudományos ismeretből és a technológiai
fejlődésből származnak. Ezek is, a föld javainak egyetemes
elosztását szolgáló alapelv szellemében, az ember legfőbb
szükségleteinek szolgálatába állítandók. Vannak időszerű
kezdeményezések nemzetközi szinten, amelyek egész figyelmünket a
javak egyetemes rendeltetésének vezéreszméjére irányítják,
biztosítva ezzel mindenkinek, egyéneknek és nemzeteknek a
fejlődésben való részesedés alapfeltételeit. Mindez lehetővé teszi,
hogy ledőljenek a korlátok és a monopóliumok, amelyek félreállítanak
annyi népet.[11]
A béke ajándékát az is biztosítani fogja, ha a nemzetközi közösség
nagyobb felelősséget mutat az iránt, amelyet közös javaknak
nevezhetünk. Azokról a javakról van szó, amelyeket az emberek úgy
használhatnak, mintha azokért kifejezetten megdolgoztak volna. Pl. a
jogrend, az emberi élet védelme, vagy az út- és vasúthálózat. A mai
világban, amely teljesen felruházta magát a globalizáció
jelenségével, egyre nagyobb számban születnek meg ezek a közös
javak, amelyek globális jelleget vesznek fel és következésképpen a közérdeket
is növelik napról napra. Elég a szegénység elleni harcra, a béke és
a biztonság keresésére, a klímaváltozás miatt fellépő aggodalomra
vagy a betegségek elterjedésének megakadályozására gondolnunk.
Mindezen érdekekre a Nemzetközi Közösségnek egy egyre szélesebb
jogharmonizációval kell válaszolnia, amely rendet tartva
lehetővé teszi, hogy a közös javaknak mindenki örvendjen,
ösztönzést érezvén az egyenlőség és a szolidaritás egyetemes
alapelveinek megvalósítására.
8. A javak általános rendeltetésének alapelve mindezeken kívül
megkívánja azt is, hogy szembesüljünk a szegénység szorító
gondjával, amely különösképpen is sújt több, mint 1 milliárd
embert. A Nemzetközi Közösségnek most, az új évezred kezdetén,
kiemelt célja, hogy 2015-ig a felére szorítsa le a számot. Az Egyház
fenntartja és szorgalmazza ezt a vállalást és Krisztusban minden
hívőt arra szólít fel, hogy kézzel foghatóan és minden területen kiemelt
szeretetet tanúsítson a szegények iránt.[12]
A szegénység nyomora szoros összefüggésben áll a szegény
országok külső eladósodásának kérdésével. Annak ellenére, hogy
jelentős törekvések történtek ez irányban, nincs még elégséges
megoldás. Tizenöt év telt el azóta, amikor felhívtam a közvélemény
figyelmét arra, hogy a szegény országok külső adóssága „egy
szélesebb problémakör része, amelybe beletartozik a külföldi
beruházások kérdése, a legnagyobb nemzetközi szervezetek igazságos
működése, a nyersanyagok ára és így tovább.”[13] A legutóbbi törekvések, amelyek az adósságok
lefaragását célozzák, főleg a szegények igényeire figyeltek,
kétségtelenül javítottak valamennyit a gazdasági fejlődés
minőségén. Ugyanakkor különböző okok miatt ez a fejlődés
mennyiségileg nem tekinthető elegendőnek, főleg, ha arra gondolunk,
hogy milyen célokat akartak elérni az ezredfordulóra. A szegény
országok ördögi kör rabjai maradnak: az alacsony hozam és a
lassú fejlődés korlátozza a megtakarítást, az erőtlen beruházások és
a megtakarítás elégtelen használata viszont nem eredményez komoly
fejlődést.
9. Miként azt VI. Pál pápa is aláhúzta, és én is megerősítettem, az
egyetlen hatásos módszer, amely valóban eredményre vezethet és a
szegénység problémáját megoldhatja - és ebben az országoknak egyet
kell érteniük - , hogy találják meg azokat a forrásokat – köz- és
magán támogatások formájában beleértve a külföldi támogatásokat
- , amelyek méltányossági alapon kerülnek felhasználásra, és
a nemzetközi gazdasági kapcsolatok terén határozzák meg azokat.[14] Szükségesnek mondható az is, hogy
ennek egyfajta morális és gazdasági előremozdítását is
kezdeményezzék. Fontosnak tartom olyan törvények megalkotását,
amelyek a szegény országokat előnyben részesítik. Ugyanakkor felül
kell vizsgálni azokat az egyezményeket is, amelyekről a gyakorlatban
bebizonyosodott, hogy súlyos terhek viselésére kényszerítettek
olykor bizonyos országokat. Éppen ezért szükségesnek és fontosnak
látszik egy újrakezdés abban, hogy miként lehet a társadalom
segítségére ennek a fejlődésnek és mi módon tehet bármit is - annak
ellenére, hogy léteznek nehézségek - ennek az útnak a
megvalósításában, az új támogatási lehetőségekben, megtalálva annak
helyes formáit a fejlődés érdekében.[15]
Egyes kormányok már foglalkoznak olyan mechanizmusok
kiértékelésével, melyek ez irányba haladnak. Olyan értékű
kezdeményezések ezek, amelyek hitelesen keresik meg és veszik
figyelembe az elsődlegesen rászorulókat. Fontos figyelemmel kísérni,
hogy a szegény országok fejlődésére szánt gazdasági támogatások
elosztása a helyes adminisztráció keretein belül történjék, mind az
adományozó, mind pedig az adományt elfogadó részéről. Az Egyház
mindenkor bátorítja ezeket a kezdeményezéseket és a maga részéről
meg teszi a szükséges lépéseket. Elég itt megemlíteni azokat a
felajánlásokat, amelyek a különböző katolikus intézményeken
keresztül érkeznek be, mint a fejlődést segítő céltámogatások.[16]
10. 2000-ben, a Szentév alkalmából kiadott Novo millennio
ineunte kezdetű apostoli levelemben különös hangsúlyt
fektettem arra, hogy a szeretetnek egy új formáját kell megélnünk
ahhoz, hogy az Evangélium reménységét tudjuk sugározni a világ
számára. Ennek szükségessége akkor válik érthetővé, amikor
érzékeljük a kényes és sokrétű problémákat, amelyek megakadályozzák
az afrikai kontinens fejlődését: gondolok itt a fegyveres
konfliktusokra, a járványokra, amelyek nagy veszélyt jelentenek a
szegények számára, a politikai bizonytalanságokra, amelyeket
nagymérvű szociális bizonytalanság követ. Mindez drámai valóságot
fejez ki és arra hív bennünket, hogy új, radikális felelősséggel
forduljunk Afrika felé: fontos életre kelteni a szolidaritás új
formáját, bilaterális és multilaterális (minden) szinten, mindenki
részéről és sokkal nagyobb elkötelezettséggel, valamint teljes
felelősségünk tudatában, hiszen az afrikai népek jóléte
elengedhetetlen feltétel a globális jólét megteremtése érdekében.
Az afrikai népek képesek saját életüket kézbe venni, megtalálni a
hivatásukat, kulturális fejlődésüket, valamint szociális és
gazdasági életüket előre vinni! Afrika nem lehet olyan terület,
amelynek felügyeletre van szüksége csak azért, hogy az
érdekmegosztás és a termelékenység tárgya legyen! Annak érdekében,
hogy ezt elkerüljük, szükség van egy új politikai kultúrára,
különösképpen a nemzetközi együttműködés terén. Újból szeretném
felhívni a figyelmet arra, hogy megengedhetetlen a népek fejlődése
érdekében tett ígéretek elmulasztása. Ide tartozik az afrikai népek
nagyméretű adósságának eltörlése, amivel a Nemzetközi Közösség felé
tartoznak, valamint az is, hogy tekintettel legyenek rájuk a
nemzetközi gazdasági kapcsolatok terén.
Igencsak nagy kihívásnak mutatkozik, hogy megszülessen a béke.
Valamilyen megoldást találni kell a békét akadályozó nehézségek
megoldására. A világ békéjét talán soha jobban, mint napjainkban
meghatározza és determinálja a népek közötti interdipendencia –
azaz, hogy a szegény és gazdag országok egymástól kölcsönös
függőségben élnek - , ezért „mindenki számára nyilvánvaló, hogy
vagy kiterjed a fejlődés a világ minden részére, vagy visszaesés
következik be azokon a területeken is, ahol eddig folyamatos volt
a fejlődés”.[17]
A rossz egyetemessége és a keresztény remény
11. Azon drámai események előtt, amelyek a világban történnek, a
keresztényeknek alázatos reménnyel kell megvallaniuk, hogy csakis
Isten teheti lehetővé az emberek és a népek számára, hogy túllépve a
rossz dolgokon, elérjék a jót. Krisztus a halálával és
feltámadásával „drága áron” (1Kor 6,20; 7,23) megszabadított
és megfizetett értünk, megszerezve mindenki számára a szabadulást.
Ezért az Ő segítségével mindenki számára lehetséges jóval
legyőzni a rosszat.
Arra a bizonyosságra építve, hogy a rossz soha nem fog győzni, a
keresztény ember rendíthetetlen reményben él, mely fenntartja őt
abban, hogy mindenkor az igazságot és a békét kezdeményezze. A
személy és a társadalom ellen elkövetett bűnök ellenére, amelyeket
az ember kényszerűen megtapasztal, mindig a remény adja meg azt a
lendületet, hogy új elköteleződéssel forduljon másokhoz az igazság
és a béke megteremtése érdekében, és így együtt élhetünk abban a
rendíthetetlen bizalomban, hogy létezik a lehetőség, amellyel egy
jobb világot építhetünk.
Ha a világban jelen van is , és működik a „gonoszság titka”
(2Tessz 2,7), nem szabad elfelejtkezni arról sem, hogy a teremtett
emberben megvan az elegendő energia ahhoz, hogy képes legyen
ellenállni ennek. Isten hasonlatosságára teremtve és Krisztus
megváltása által, „aki valamiképpen minden emberrel egyesült”,[18] teljes mértékben együttműködhet
Istennel a jó győzelme érdekében. Ugyanis valóság az, hogy az „Úr
Lelke betölti a földkerekséget” (Bölcs 1,7). A keresztények,
különösképpen a világi hívek „ezt a reményt pedig ne zárják
magukba, hanem folyamatos megtéréssel és küzdve »ennek a sötét
világnak kormányzói, a gonosz szellemek ellen« (Ef 6,12) a világi
élet struktúráin keresztül is fejezzék ki”.[19]
12. Egyetlen jóakaratú nő és férfi sem vonhatja ki magát azon
feladat alól, hogy küzdjön a jó győzelméért a rossz felett. Olyan
harc ez, amelyet csak a szeretet fegyvereivel tudunk folytatni. Ahol
a jó győz a rossz felett, ott a szeretet uralkodik, és ahol a
szeretet uralkodik, ott béke tölt be mindent. Ezt tanítja az
Evangélium, amit a II. Vatikáni Zsinat is kimondott: „hogy az
emberi tökéletesség és a világ átalakításának alaptörvénye a
szeretet új parancsa”.[20]
Mindez igaz lehet a szociális és a politikai életre is. Erre
vonatkozólag XIII. Leó pápa azt írta, hogy azoknak, akiknek
kötelességük gondoskodni a béke és a népek közötti kapcsolatok
megteremtéséről, önmagukban és másokban is fel kell ébreszteniük a „szeretetet,
amely az erények királynője és nagyasszonya”.[21]
A keresztények meggyőződésükkel tegyenek tanúságot erről az
igazságról. Tegyenek tanúságot arról is, hogy a szeretet az egyetlen
erő, mely képes az embert - társadalmi és személyes szinten egyaránt
- a tökéletesség felé vezetni. Az egyetlen dinamizmus, amely képes a
történelmet előre vinni a jó és a béke útján.
Ebben az évben, amely az Eucharisztia Éve, az Egyház
gyermekeinek meg kell találniuk a szeretet legnagyobb szentségében,
minden igaz közösség forrását: az üdvözítő Krisztussal való
közösségét, és Őbenne minden emberrel. Krisztus halálának és
feltámadásának ereje, amely az eucharisztikus cselekmény
pillanatában jelen van, megszabadít minket a rossztól, és képessé
tesz arra, hogy a jót tegyük. Ez az új életnek az ereje, amit Ő
ajándékként adott nekünk, és ezáltal egymásnak testvérei vagyunk,
minden nyelvi, nemzeti és kulturális különbözőségünk ellenére is.
Egyszóval ez az az erő, mely lehetővé teszi, hogy ugyanannak a
kenyérnek és kehelynek a részesei lehetünk és érezhetjük, hogy „Isten
családjához tartozunk”. Így járulhatunk hozzá különös módon és
hasznosan ahhoz, hogy a világ az igazságosság, a szabadság és a béke
értékeire épüljön.
Vatikán, 2004. december 8.
II.
János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Ezzel kapcsolatban Ágoston kifejti:
„A kétfajta szeretet kétféle várost hozott létre: az önmaga iránti
szeretet, egészen addig, hogy Istent elhanyagolta és így létrehozta
a földi várost; az Isten iránti szeretet, egészen addig, hogy
önmagát elhanyagolta és így létrehozta az égi várost” (De
Civitate Dei, XIV,28).
[2] Megemlékezés az ENSZ
megalakulásának 50. évfordulója alkalmából (1995. október
5.), 3: Tanítások XVIII/2 (1995), 732.
[3] A Katolikus Egyház Katekizmusa,
1958.
[4] II. János Pál pápa beszéde Omelia
presso
Drogheda, Írország (1979. szeptember 29.), 9: AAS 71 (1979),
1081.
[5] A tágabb értelemben vett közjó
alatt értendő „azoknak a társadalmi életfeltételeknek az
összessége, amelyek mind a csoportoknak, mind az egyes tagoknak
lehetővé teszik, hogy teljesebben és könnyebben elérjék
tökéletességüket”. II. Vatikáni Zsinat, GAUDIUM ET SPES
pasztorális konstitúció, 26.
[6] XXIII. János pápa MATER ET
MAGISTRA apostoli enciklika, AAS 53 (1961), 471.
[7] II. Vatikáni Zsinat, GAUDIUM ET
SPES pasztorális konstitúció, 26.
[8] XXIII. János pápa, MATER ET
MAGISTRA apostoli enciklika, AAS 53 (1961), 421.
[9] II. János Pál pápa, CENTESIMUS
ANNUS apostoli enciklika, 41:AAS 83 (1991), 844.
[10] II. Vatikáni Zsinat, GAUDIUM
ET SPES pasztorális konstitúció, 69.
[11] II. János Pál pápa, CENTESIMUS
ANNUS apostoli enciklika, 35: AAS 83 (1991), 837.
[12] II. János Pál pápa, SOLLICITUDO
REI SOCIALIS apostoli enciklika, 42: AAS 80 (1988), 572.
[13] A Tanulmányi Napok alkalmával
mondott beszéd, a Szentszék Tudományos Akadémiája (1989. október
27.), 6: Tanítások XII/2 (1989), 1050.
[14] VI. Pál pápa, POPULORUM
PROGRESSIO apostoli enciklika, 56-61: AAS 59 (1967), 285-287.
II. János Pál pápa, SOLLICITUDO REI SOCIALIS apostoli
enciklika, 33-34: AAS 80 (1988), 557-560.
[15] II. János Pál pápa, a Iustitia
et
Pax Bizottság elnökének írt üzenete: L’Osservatore Romano,
2004. július 10., 5.old.
[16] NOVO MILLENNIO INEUNTE,
no. 50: AAS 93 (2001), 303.
[17] II. János Pál pápa, SOLLICITUDO
REI SOCIALIS apostoli enciklika, 17: AAS 80 (1988), 532.
[18] II. Vatikáni Zsinat, GAUDIUM
ET SPES pasztorális konstitúció, 22.
[19] II. Vatikáni Zsinat, LUMEN
GENTIUM dogmatikai konstitúció, 35.
[20] II. Vatikáni Zsinat, GAUDIUM
ET SPES pasztorális konstitúció, 38.
[21] XIII. Leó, RERUM NOVARUM,
11 (1892), 143; XV. Benedek, PACEM DEI enciklikája: AAS 12
(1920), 215.
|
|
|
Jézus így szólt Mátéhoz: Kövess engem! Mt 9,9-13
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|