|
Üzenet az elvándorlók és menekültek 97. világnapjára XVI. Benedek pápa
Egyetlen emberi család
2011. január 16.
Szeretett Testvérek!
Az elvándorlók és menekültek világnapja az egész egyház számára
kedvező alkalmat kínál arra, hogy elgondolkozzék az elvándorlás
növekvő jelenségének témáján, és azért imádkozzék, hogy szívünk
készségessé váljon mások keresztény befogadására és minden ember
azon fáradozzék, hogy a világban növekedjék az igazságosság és a
szeretet, az igazi és tartós béke építésének két oszlopa. Az Úr
mindig újra és nyomatékosan megismétli felhívását: „Amint én
szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást” (Jn 13,34).
Amikor az Atya arra szólít minket, hogy legyünk szeretett gyermekei
az Ő szeretett Fiában, akkor arra is felszólít bennünket, hogy
Krisztusban mind testvérként ismerjük fel egymást.
Ez a minden ember között fennálló mély kapcsolat sugallta a témát,
amelyet ebben az évben elmélkedésünk tárgyává választottam:
„Egyetlen emberi család”, azaz a testvérek egyetlen családja az
egyre inkább több nemzetiségűvé és vegyes kultúrájúvá váló
társadalmakban, ahol tiszteletben tartva a jogos különbségeket, még
a különböző valláshoz tartozó emberek is párbeszédre szorulnak annak
érdekében, hogy békésen és egymást megsegítve együtt élhessenek. A
II. Vatikáni Zsinat meghatározása szerint: „Az összes népek egyetlen
közösséget alkotnak; egy az eredetük is, hiszen Isten telepítette be
az emberi fajjal az egész földet (vö. ApCsel 17,26). Egy a végső
céljuk is: az Isten. Isten gondviselése, tevékeny jósága és üdvözítő
terve pedig kiterjed mindenkire” (Nostra aetate, 1). Eszerint „nem
véletlenül élünk egymás mellett; mivel emberként mindannyian
ugyanazt az utat járjuk, testvérek is vagyunk” (Üzenet a béke
világnapjára, 2008, 6).
Utunk, életutunk ugyanaz, de különböző helyzetekkel találkozunk
azon: sokaknak meg kell tapasztalniuk az elvándorlás nehézségeit és
ezek különböző formáit, mint amilyen az országon belül vagy a
külföldre történő, az állandóan tartó vagy az átmeneti, a gazdasági
vagy a politikai, az önkéntes vagy a kényszerből fakadó elvándorlás.
Bizonyos esetekben a különböző üldözések idézik elő a szülőföld
elhagyását és ezért a menekülés kényszerből fakad. A korunkra
jellemző globalizációs jelenség nem csupán társadalmi-gazdasági
folyamat, hanem azzal is jár, hogy „az egyetlen emberiség egyre
inkább összefonódik” és győzedelmeskedik a földrajzi és kulturális
határok felett. Ezzel kapcsolatban az egyház állandóan arra
emlékeztet, hogy e korszakalkotó folyamatnak a mélyebb értelme és
alapvető erkölcsi kritériuma az emberi család egységében és ennek a
jóban való fejlődésében rejlik (vö. XVI. Benedek, Caritas in
veritate, 42). Tehát mindenki egyetlen családba tartozik, az
elvándorlók éppúgy, mint az őket befogadó népek, mindenki ugyanazon
jogokkal rendelkezik a föld javainak használatát illetően, hiszen
azok rendeltetése egyetemes, amint ezt az egyház társadalmi
tanításában olvassuk. A szolidaritás és a javak elosztása ugyancsak
e tételen alapszik.
„A globalizáció útját járó társadalomban a közjó és az érte végzett
munka szükségképpen az egész emberiséget átfogó dimenziót ölt, azaz
léptéke a népek és a nemzetek közössége, hogy ezzel az egységet és a
békét mint formát adja az ember városának, és valamilyen mértékben
Isten határok nélküli városának előképévé tegye azt” (XVI. Benedek,
Caritas in veritate, 7). Ebben a távlatban kell szemlélnünk az
elvándorlás valóságát is. Amint már Isten szolgája, VI. Pál mondta:
az elmaradottság mélyebb oka „az emberek és népek közötti testvéri
kötelékek hiányosságából” fakad (Populorum progressio, 66) és az –
hozzátehetjük – erősen befolyásolja az elvándorlás jelenségét. Az
emberek közötti testvériség olyan – néha meglepő – kapcsolat
megtapasztalása, amely szorosan egyesít a tőlem eltérő másikkal,
egyszerűen abból a tényből kifolyólag, hogy emberek vagyunk. Ha ezt
a kapcsolatot felelősséggel elfogadjuk és átéljük, akkor erősíteni
fogja a közösség életét és a javak elosztását mindenki, különösen az
elvándorlók között; támogatni fogja önmagunk odaajándékozását
másoknak, mások javára, minden ember javára, a helyi, az országos és
az egész világra kiterjedő politikai közösségben.
Isten tiszteletre méltó szolgája, II. János Pál hangsúlyozta
ugyanezen világnap alkalmából 2001-ben: („Az egyetemes közjó,)
minden nacionalista önzésen túlmenően, megilleti az egész világ
népeinek nagy családját. Ebben az összefüggésben kell szemlélnünk a
kivándorláshoz való jogot. Az egyház minden ember számára elismeri
ezt a jogot, mégpedig kettős vonatkozásban: először azt, hogy bárki
elhagyhassa saját országát, másodszor pedig azt, hogy bárki
bevándorolhasson egy másik országba, hogy ott jobb megélhetési
körülményeket kereshessen magának” (Üzenet az elvándorlók és
menekültek világnapjára, 2001, 3; vö. XXIII. János, Mater et
magistra enciklika, 30; VI. Pál, Octogesima adveniens, 17).
Ugyanakkor az államoknak joguk van ahhoz, hogy szabályozzák az
elvándorlás áramlatát és megvédjék saját határaikat, mindemellett
mégis mindenkor biztosítaniuk kell a mindenkinek kijáró emberi
méltóságot és tiszteletet. Mindezeken túl a bevándorlók kötelessége,
hogy beilleszkedjenek a befogadó országba, tiszteletben tartva annak
törvényeit és nemzeti azonosságát. „Arról van itt szó, hogy a minden
embernek, különösen a rászorulóknak kijáró befogadást össze kell
kapcsolnunk azoknak a feltételeknek a mérlegelésével, amelyek
nélkülözhetetlenek az eredeti őslakosság és a hozzájuk társuló
bevándorlók emberhez méltó és békés életének megvalósításában” (II.
János Pál, Üzenet a béke világnapjára, 2001, 13).
Ebben az összefüggésben az egyház mint Isten népe, amely az összes
többi nép között vándorolva járja útját a történelemben, létével
mindig megjeleníti a bizalom és a remény forrását. „Az Egyház
Krisztusban mintegy szentsége, azaz jele és eszköze az Istennel való
bensőséges egyesülésnek és az egész emberi nem egységének” (II.
Vatikáni Zsinat, Lumen gentium dogmatikai konstitúció, 1) és a
Szentlélek működésének köszönhetően „nem hiábavaló kísérlet az
egyetemes testvériség megvalósítására” (uo., Gaudium et spes
lelkipásztori konstitúció, 38). Az egyház szívében különösen a szent
Eucharisztia jeleníti meg a közösség kimeríthetetlen forrását az
egész emberiség számára. Ennek köszönhetően Isten népe magába foglal
„minden nemzetet és törzset, minden népet és nyelvet” (vö. ApCsel
7,9), de nem valamiféle szent hatalommal, hanem a szeretet
kimeríthetetlen szolgálata által. Valójában ez a szeretetszolgálat,
különösen a szegények és gyengék iránt, az a kritérium, amelynek
alapján lemérhető eucharisztikus ünnepségünk hitelessége (vö. II.
János Pál, Mane nobiscum Domine apostoli buzdítása, 28).
Nekünk az „egyetlen emberi család” témájának fényében különösen szem
előtt kell tartanunk a menekültek és a többi erőszakkal száműzött
vándor helyzetét, hiszen őhozzájuk kapcsolódik az elvándorlás
jelenségének jelentős része. A nemzetközi közösség bizonyos
kötelezettséget is vállalt a menekültek és száműzöttek iránt. Jogaik
tiszteletben tartása, valamint a jogosan elvárható gondoskodás
biztonságukról és összetartozásuk társadalmi támogatottságáról
mindig elősegíti a szilárd és harmonikus együttélést.
A kivándorlásra kényszerített elvándorlók iránti szolidaritás
ugyancsak a szeretet „tárházából” táplálkozik, ami ismét csak abból
fakad, hogy egyetlen emberi családot alkotunk és a katolikus hívek
esetében, Krisztus misztikus teste tagjának tekintjük magunkat:
hiszen az emberi természetből és – a hívők esetében – a hitből
kifolyólag, mind egymástól függünk és felelősek vagyunk egymásért,
minden testvérünkért. Egyszer már volt alkalmam elmondani: „Az
emberi szolidaritás mindenkit arra kötelez, hogy fogadja be a
menekülteket és szeretettel lássa őket vendégül, hogy így közülük
senki se érezze magát kirekesztve a türelmetlenség és az
érdektelenség miatt” (Általános kihallgatás, 2007. június 20:
Insegnamenti II, 1 (2007), 1158). Ez azt jelenti, hogy mindenkin
segíteni kell, aki otthona vagy hazája elhagyására kényszerült, hogy
így megtalálhassa azt a helyet, ahol békében és biztonságban élhet,
dolgozhat a vendéglátó országokban, magára veheti a fennálló jogokat
és kötelességeket, részt vehet a közjó építésében, nem feledve az
élet vallási dimenzióját sem.
Befejezésül különös figyelemmel fordulok a külföldön vagy nemzetközi
intézetekben tanuló diákok felé, akikről mindig megemlékezem
imáimban, és akik a nagy elvándorlás jelenségében egyre nagyobb
arányt képeznek. Az elvándorlásnak ez a rétege társadalmi
szempontból is jelentős, különösen ha tekintettel vagyunk arra, hogy
ők egykor hazájukba visszatérve majd komoly felelősség hordozói
lesznek. Egykor majd kulturális és gazdasági „hidat” képeznek a
saját országuk és a vendéglátó országok között; mindez ismét csak
„az egyetlen emberi család” kialakulásának irányába mutat. Ez a
meggyőződés támogassa elkötelezettségünket és fokozza
figyelmességünket a külföldi diákok és konkrét problémáik iránt –
mint amilyen a gazdasági korlátozottság vagy az a kellemetlen érzés,
hogy egyedül kell helyt állniuk egy egészen idegen szociális és
főiskolai környezetben, és a beilleszkedés nehézségei. Ebben az
összefüggésben szívesen emlékeztetek arra, hogy „az egyetemi diákság
közösségéhez tartozni annyit jelent, mint a modern világ által
összegyúródott kultúrák csomópontjában állni” (II. János Pál, Az
Amerikai Egyesült Államok Chicago, Indiapolis és Melwauke
egyháztartományának püspökeihez intézett beszéde „ad limina”
látogatásuk alkalmából, 1998. május 30., 6: Insegnamenti XXI, 1
(1998), 1116). Az új nemzedék kultúrája az iskolában és az egyetemen
formálódik: tőlük aztán nagyban függ e nemzedék azon képessége is,
hogy olyan egyetlen családnak tekintse az emberiséget, amely arra
hívatott, hogy egységet hozzon létre a sokszínűségben.
Szeretett Testvérek, az elvándorlók világa nagy és sokszínű.
Megtalálhatók benne a csodás és ígéretes tapasztalatok, de sajnos
azok a drámai tapasztalatok is, amelyek egyaránt méltatlanok mind a
civilizáltnak mondott emberhez, mind az ilyen társadalmakhoz. Az
egyház számára ez a valóság az idők jeleinek beszédes tanúságát
jelenti, amely világosan kidomborítja az emberiség azon hivatását,
hogy egyetlen családot alkosson, de ugyanakkor azokat a nehézségeket
is feltárja, amelyek ezt az egységet megosztják és szétdarabolják,
ahelyett hogy azt megerősítenék. A reményt azonban így sem veszítjük
el, és ezért arra kérjük Istent, minden ember Atyját, hogy
változtasson minket olyan férfiakká és nőkké, akik – egyenként és
személyesen – képesek a testvéri kapcsolatok kialakítására, és hogy
a szociális, politikai és intézményes területeken is egyaránt
növekedjék a népek és kultúrák közötti kölcsönös tisztelet és az
egyetértés. Miközben ezen szándékaim megvalósulásához a Tenger
Csillagának, a legszentebb Szűzanya Máriának pártfogását kérem,
szívből adom apostoli áldásomat mindenkire, különösen az
elvándorlókra és a menekültekre, s mindazokra, akik e fontos
területen munkálkodnak.
Castel Gandolfo, 2010. szeptember 27.
XVI. Benedek pápa
|
|
|
Jézus így szólt Mátéhoz: Kövess engem! Mt 9,9-13
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|