Orientale Lumen II. János Pál pápa apostoli levele
XIII. Leó pápa A keletiek méltósága kezdetű apostoli levele
centenáriumának alkalmából
1995. május 2.
TARTALOM
BEVEZETÉS
ELSŐ FEJEZET
A keresztény Kelet megismerése: a hit
megtapasztalása
Evangélium, Egyház és kultúrák
Emlékezés és várakozás között
A szerzetesség mint példamutatás a keresztségi
életről
A Szó és az Eucharisztia között
Liturgia az egész ember és az egész világ számára
Világos látás önmagunk felfedezésére
Egy atya a Lélekben
Közösség és szolgálat
Egy Istennel szoros kapcsolatban álló személy
Imádkozó csend
MÁSODIK FEJEZET
A megismeréstől a találkozásig
Az egység tapasztalatai
Találkozni, megismerni egymást, együtt dolgozni
Együtt haladni „Kelet Világossága” felé
BEVEZETÉS
1. Kelet Világossága megvilágította az egyetemes Egyházat, amióta
megjelent nekünk „a fölkelő Nap” (Lk 1,78), a mi Urunk, Jézus
Krisztus, akihez minden keresztény fohászkodik, mint az ember
Megváltójához és a világ reménységéhez.
Ez a Világosság ihlette elődömnek, XIII. Leó pápának az
Orientalium dignitas, a 'Keletiek méltósága' apostoli levelét,
amellyel ő az egész Egyház számára meg akarta védeni a keleti
hagyományok jelentőségét.[1]
Elérkezve ennek az eseménynek, és mindazon kezdeményezéseknek a
centenáriumához, amelyekkel ez a pápa arra törekedett, hogy
helyreállítsa az egységet Kelet valamennyi keresztényével, az én
szándékom is az, hogy hasonló felhívással forduljak a Katolikus
Egyházhoz, gazdagodva a most eltelt évezred oly sok ismeretének és
találkozásának a tapasztalatával.
Mivel valóban hisszük, hogy a keleti egyházak tiszteletreméltó és
ősi hagyománya Krisztus Egyháza örökségének szerves részét
alkotja, a katolikusok első feladata ennek a megismerése, hogy ez
mindenki számára lehetséges módon táplálja és vigye előre az
egység folyamatát.
Keleti katolikus testvéreink tudatában vannak annak, hogy az
ortodox testvérekkel együtt élő hordozói ennek a hagyománynak.
Szükséges, hogy a katolikus Egyház latin hagyományához tartozó
fiai is teljességében megismerjék ezt a kincstárat, és így a
pápával együtt érezzék azt a szenvedélyes vágyat, hogy az Egyház
és a világ számára helyreálljon az Egyház katolicitásának a teljes
megnyilatkozása, amelyet nemcsak egy hagyomány fejez ki, még
kevésbé egyik közösség a másik ellen, és hogy mindnyájunknak
megadassék az egyetemes Egyház Istentől kinyilatkoztatott és
osztatlan örökségének a teljes élvezése,[2]
amelyet egyformán őriz meg és növel Kelet és Nyugat egyházának az
élete.
2. Tekintetem Kelet Világosságára irányul,
amely Jeruzsálemből ragyog fel (vö. Iz 60,1; Jel 21,10). Isten
Igéje, aki üdvösségünkért emberré lett, aki „Dávid törzséből
született” (Róm 1,3; 2Tim 2,8) zsidó, ebben a városban halt meg és
támadt fel. Ebben a szent városban, amikor elérkezett a Pünkösd
napja, és „ugyanazon a helyen mindnyájan együtt voltak” (ApCsel
2,1), a Vigasztaló Szentlélek leküldetett Máriára és a
tanítványokra. Innen sugározta be az Örömhír a földet, mert
eltelve Szentlélekkel, „bátran hirdették az Isten szavát” (ApCsel
4,31). Innen, minden egyház anyjától[3]
hirdették az evangéliumot az összes nemzetnek, amelyek közül sokan
azzal dicsekszenek, hogy az apostolok egyike volt számukra az
Úrnak első tanúja.[4] Ebben a
városban a legkülönbözőbb kultúrák és hagyományok találtak
befogadást az egy Isten nevében (vö. ApCsel 2,9-11). Amikor
vágyakozással és hálával fordulunk a szent város felé, újra erőt
és lelkesedést találunk, hogy fokozzuk az összhang keresését abban
az igazságban és többféleségben, amely az Egyház legjobb eszménye
marad.[5]
3. Egy pápa, egy szláv nép fia, különösen a
szívén érzi azoknak a népeknek a felhívását, akikhez a két szent
testvér, Cirill és Metód fordult, az egység apostolainak
dicsőséges példaképei, akik tudták, hogyan kell Kelet és Nyugat
közösségét keresve hirdetni Krisztust, olyan nehézségek között is,
amelyek olykor már szembeállították egymással a két világot.
Többször időztem már az ő életművük példájánál,[6] és fordultam azokhoz, akik az ő gyermekeik a
hitben és a kultúrában.
Ezeket a megfontolásokat akarom most kiszélesíteni, hogy átöleljem
Kelet minden egyházát különböző hagyományaik változatosságában.
Kelet egyházaihoz tartozó testvéreimhez száll most a gondolatom,
azzal a vággyal, hogy együtt keressük az erőt, amellyel válaszolni
tudunk azokra a kérdésekre, amelyeket a világ minden részén
felvetnek az emberek. Hitüknek és életüknek örökségéhez akarok
fordulni, annak tudatában, hogy az egység felé vezető lépéseket
nem lehet újra meggondolni, mert ez az út visszafordíthatatlan,
mint az Úr felhívása az egységre. „Kedveseim, ez a közös
feladatunk, Kelet és Nyugat között együtt kell kimondanunk: Nehogy
Krisztus keresztje elveszítse erejét! (vö. 1 Kor 1,17). Krisztus
keresztje ki ne üresedjék, mert ha Krisztus keresztje üressé
válik, az embernek már nincsenek gyökerei, nincsenek távlatai:
elpusztul. Ez a huszadik század végének segélykiáltása. Ez Róma
kiáltása, Konstantinápoly kiáltása, Moszkva kiáltása. Ez az egész
kereszténység kiáltása, az Amerikák, Afrika, Ázsia és minden
földrész kiáltása. Ez az új evangelizáció kiáltása.”[7]
Kelet egyházaihoz száll a gondolatom, ahogy tették ezt más pápák
is a múltban, átérezve azt, hogy mindenekelőtt az ő feladatuk az
Egyház egységének a megtartása, vagy a keresztények egységének
fáradhatatlan keresése, ahol ezt megsebezték. Egy különösen erős
kapcsolat már egyesít minket. Szinte mindenünk közös,[8] és főképp közös az őszinte vágyunk az
egységre.
4. Kelet és Nyugat minden egyes egyházához
eljut a mai emberek segélykiáltása, akik az életük értelmét
keresik. Mi ebben felismerjük azok könyörgését, akik az
elfelejtett és elveszített Atyát keresik (vö. Lk 15,18-20; Jn
14,8). A mai asszonyok és férfiak azt kérik tőlünk, hogy mutassuk
meg nekik Krisztust, aki ismeri az Atyát, és kinyilatkoztatta őt
nekünk (vö. Jn 8,55;14,8-11). Amikor hagyjuk, hogy tőlünk várják a
választ az egész világ kérdéseire, alázattal és gyöngédséggel
hallgatva meg ezeket, teljes szolidaritásban azzal, aki a kérdést
fölteszi, mi arra vagyunk hivatva, hogy mai szavakkal és tettekkel
mutassuk meg azt a mérhetetlen gazdagságot, amelyet egyházaink
őriznek hagyományaik kincsestárában. Magától az Úrtól tanulunk,
aki útjai közben megállt az emberek között, hallgatta őket, és
megesett rajtuk a szíve, amikor úgy látta őket, „mint pásztor
nélküli juhokat” (Mt 9,36; vö. Mk 6,34). Tőle kell eltanulnunk a
szeretetnek azt a pillantását, amely kibékítette az embereket az
Atyával és önmagukkal, megadva nekik azt az erőt, amely egyedül
képes az egész embert meggyógyítani.
Amikor Kelet és Nyugat egyházai szembesülnek ezzel a felhívással,
érzik kötelességüket, hogy a lényegre összpontosítsák figyelmüket:
„Nem jelenhetünk meg Krisztus, a történelem Ura előtt olyan
megosztottan, amilyenné sajnálatos módon váltunk a második évezred
folyamán. Ezeknek a megosztottságoknak most át kell engedniük
helyüket a közeledésnek és az egyetértésnek; a sebeknek be kell
hegedniük ezen a keresztények egysége felé vezető úton.”[9]
Minden gyarlóságunkon túljutva hozzá, az egyetlen Mesterhez kell
fordulnunk, részeseivé válva halálának, hogy így megtisztuljunk,
és már ne ragaszkodjunk görcsösen olyan indulatokhoz és
emlékekhez, amelyek nem Isten értünk végbevitt nagy tetteit
idézik, hanem emberi eseményeket egy olyan múltból, amely még
súlyosan nehezedik szívünkre. A Lélek tegye világossá a
tekintetünket, hogy együtt közeledhessünk korunk embere felé, aki
várja az örömteli igehirdetést. Ha a világ várakozására és
szenvedésére egybehangzó feleletet adunk, mégpedig megvilágosító
és éltető feleletet, akkor valóban sokat teszünk azért, hogy
korunk emberének hatékonyabban hirdessük az evangéliumot.
ELSŐ FEJEZET
A keresztény Kelet megismerése: a hit megtapasztalása
5. „Mind Keleten, mind Nyugaton más-más módszerhez és eljáráshoz
folyamodtak a kinyilatkoztatott igazság feltárásában, hogy az
isteni tanítást megismerjék és megvallják. Nem csoda tehát, hogy
hol az egyik, hol a másik fogta fel megfelelőbben, vagy
világította meg jobban a kinyilatkoztatott hittitkok egyes
szempontjait. Ennélfogva többnyire nem arról van szó, hogy
teológiai fogalmazásaik ellenkeznek egymással, hanem inkább arról,
hogy kiegészítik egymást.”[10]
Szívemben hordozva azokat a kérdéseket, vágyakat és
tapasztalatokat, amelyekre fentebb utaltam, lélekben a keresztény
Kelet örökségéhez fordulok. Nem szándékom, hogy leírjam vagy
értelmezzem azt: hallgatni akarom Kelet egyházait, mert tudom,
hogy ők élő tolmácsai az általuk őrzött hagyomány kincseinek.
Amikor ezt szemlélem, szemem előtt megjelennek olyan nagy
jelentőségű szempontok, amelyek a keresztény tapasztalat mélyebb
és teljesebb megértéséhez vezetnek, és ezért alkalmasak arra, hogy
segítségével teljesebb keresztény feleletet adjunk a mai férfiak
és nők várakozására. Tiszteletben tartva minden más kultúrát, a
keresztény Keletnek egyedülálló és kiváltságos szerepe van,
amennyiben ez a születő Egyháznak az eredeti környezete.
A keleti keresztény hagyomány magával hozza az Úr Jézusban való
hit befogadásának, megértésének és megélésének sajátos módját.
Ilyen értelemben egészen közel áll a Nyugat keresztény
hagyományához, amely ugyanabból a hitből él és táplálkozik. Mégis
különbözik attól, jogosan és csodálatraméltóan, mert a keleti
keresztény a maga módján érzi és érti, és ezért eredeti módon éli
meg a Megváltóhoz való viszonyát.
Tisztelettel és félelemmel közeledek az imádásnak ahhoz a
gyakorlatához, amelyet ezek az egyházak kifejeznek, ahelyett, hogy
kiemeljem ezt vagy azt a sajátos teológiai nézőpontot, amelyek a
századok során ellenséges szembenállásban merültek fel Nyugat és
Kelet között.
A keresztény Kelet kezdettől fogva úgy jelenik meg, mint amely
saját belső valóságában is sokféle, amely képes arra, hogy teljes
tiszteletben minden részközösség iránt befogadja minden egyes
kultúra jellemző vonásait. Nem tehetünk mást, mint hogy mély
megrendültséggel adjunk hálát Istennek azért a csodálatos
változatosság ért, amely lehetővé tette, hogy különböző minták
szerint egy ilyen gazdag és ennyire összeillő mozaikot
alkothassunk.
6. A lelki és teológiai hagyománynak van
néhány olyan vonása, amely közös több keleti egyházban, és amely
felismerhetővé teszi ezek fogékonyságát azokkal a módszerekkel
szemben, amelyeket a nyugati területeken vett fel az evangélium
továbbadása. Ezt így összegezi a II. Vatikáni Zsinat:
„Köztudomású, hogy mily nagy szeretettel végzik a keleti
keresztények a Szent Liturgiát, hogyan ünneplik főleg az
Eucharisztiát, amely az Egyház életének forrása és a jövendő
dicsőség záloga; ezzel járulnak a hívek püspökükkel egységben az
Atyaistenhez a Fiú, az Ige által, aki megtestesült, kínhalált
szenvedett és megdicsőült, a Szentlélek kiáradásában. Ezáltal érik
el a közösséget a Szentháromsággal, és így válnak »az isteni
természet részeseivé«” (2Pt 1,4).[11]
Ezekben a vonásokban vázolhatjuk a keresztény ember keleti
szemléletét, amelynek a célja az isteni természetben való
részesedés, a Szentháromság titkával való közösség által. Ebben
körvonalazódik az Atya „monarchiája” (az Atyának mint egyetlen
kezdetnek a hangsúlyozása) és az üdvösségnek az „oikonomia”, az
isteni üdvterv szerint való felfogása, ahogy ezt Lyoni Szent
Ireneusz nyomán tanítja a keleti teológia, s ahogyan ezt a
kappadókiai atyák bővebben kifejtik.[12]
A Szentháromság életében való részesedés a liturgián keresztül
valósul meg, és különösképpen az Eucharisztia által, amely a
Krisztus megdicsőült testével való közösség szentsége és a
halhatatlanság magva.[13] A keleti
teológia egészen különös szerepet tulajdonít a Szentléleknek a
megistenülésben és főként a szentségekben: a Lélek ereje által,
aki az emberben lakozik, már a földön megkezdődik az istenivé
válás, a teremtett világ már átalakul és megkezdődik az Isten
Országa.
A kappadókiai atyáknak a megistenülésre vonatkozó tanítása bevonult
minden keleti egyház hagyományába és az ő közös örökségük részét
alkotja. Mindezt azzal a gondolattal foglalhatjuk össze, amit Szent
Ireneusz már a II. század vége felé kifejezett: Isten ember fiává
lett, hogy az ember Isten fiává váljon.[14]
A megistenülésnek ez a teológiája a keleti keresztény gondolkodásnak
egyik legdrágább kincse.[15]
A megistenülésnek ebben a folyamatában előttünk járnak azok, akiket
a kegyelem és a jó cselekedetekben való elkötelezettségük a
„leginkább hasonlóvá” tett Krisztushoz: a vértanúk és a szentek.[16] Ezek között egészen különös
helyet foglal el Szűz Mária, akiből fölsarjadt Jessze hajtása (vö.
Iz 11,1). Az ő alakjában nemcsak az Anyát látjuk, aki vár bennünket,
hanem a Legtisztábbat is, aki oly sok ószövetségi előképet betöltve
az Egyház ikonja, a kegyelem által átváltozott emberiség jelképe és
elővételezése, példakép és biztos reménység mindazoknak, akik a
mennyei Jeruzsálem felé irányítják.[17]
Kelet erősen hangsúlyozza a Szentháromság igazságát és ennek hatását
a szentségi életre, az isteni természet egységének hitét mégis
összeköti az isteni lényeg megismerhetetlenségének tanításával. A
keleti atyák mindig azt tanítják, hogy lehetetlen megismerni, mi az
Isten, csak azt lehet tudni, hogy Ő van, mert az üdvösség
történetében kinyilatkoztatta magát mint Atya, Fiú és Szentlélek.[18]
Isten kimondhatatlanságának ez az érzéke tükröződik a liturgia
végzésében, amelyben a misztérium érzését olyan erősen fogja fel a
keresztény Kelet valamennyi híve.
„Keleten is meglelhetők a lelki élet gazdag hagyományai,
amelyek
főképp a szerzetességben öltöttek testet. Keleten ugyanis már a
szentatyák dicső korától virágzott az a szerzetesi lelkiség, amely
később átterjedt a nyugati tájakra is, és belőle eredt, mint
forrásból a latin szerzetesi intézmény, és nemegyszer meg is
újhodott ennek szellemétől. Nagyon ajánlatos tehát, hogy a
katolikusok minél gyakrabban merítsenek a keleti atyák lelki
gazdagságából, amely az Isten dolgainak a szemléletére emeli fel az
egész embert.”[19]
Evangélium, Egyház és kultúrák
7. Már többször hangsúlyoztam a keresztény Keleten különlegesen
megélt első nagy értéket, a figyelmet a népek és azok kultúrája
iránt, hogy Isten szava és az ő dicsérete minden nyelven
megszólalhasson. Ennél a témánál időztem a Szlávok Apostolai
enciklikában, ahol kiemeltem, hogy Cirill és Metód „hasonlókká
akartak válni mindenben azokhoz, akiknek az evangéliumot
hirdették; a szláv népekhez akartak tartozni, sorsukban akartak
osztozni”;[20] „itt a katekézis új
módszeréről volt szó”.[21] Amikor
ezt tették, a keresztény Keleten igen elterjedt magatartást
fejeztek ki.
„Azáltal, hogy Szent Cirill és Metód az evangéliumot az
általuk
megtérített népek kultúrájába beillesztették és azzal eleven
egységgé formálták, nagy érdemeket szereztek nemcsak ennek a
kultúrának a kialakításában és fejlesztésében, hanem sok más
kultúrában is.”[22] Bennük egyesült
a részleges kultúrák iránti figyelem és megbecsülés az Egyház
egyetemességének vágyával, amit fáradhatatlan buzgósággal akartak
megvalósítani. A tesszaloniki két testvér magatartása jól
képviseli a keresztény ókor sok egyházának jellemző stílusát: a
kinyilatkoztatást akkor hirdetik megfelelő módon, és akkor válik
az teljesen érthetővé, amikor Krisztus a különböző népek nyelvét
beszéli, és ezek olyan nyelven és olyan kifejezésekkel olvashatják
a Szentírást és énekelhetik a liturgiát, amely az ő sajátjuk,
mintegy megújítva a Pünkösd csodáját.
Ebben a korban tehát, amikor egyre alapvetőbb jogként ismerik el,
hogy minden nép saját kultúrájának és gondolkodásának öröksége
szerint fejezhesse ki magát, az egyes keleti egyházak tapasztalata
úgy áll előttünk, mint a különféle kultúrákba való sikeres
beépülés (inkulturáció) hiteles példája.
Ebből a példából értjük meg, hogy ha el akarjuk kerülni a
széthúzás és az elkeseredett nacionalizmus újjászületését, el kell
fogadnunk, hogy az evangélium hirdetésének egyszerre mélységesen
bele kell gyökereznie a kultúrák sajátosságaiba és egyúttal
nyitottnak kell lennie az egyetemes Egyházzal való
összekapcsolódás felé, amely csere a közös gazdagodás érdekében
történik.
Emlékezés és várakozás között
8. Ma gyakran a jelen foglyainak érezzük magunkat: mintha az ember
elvesztette volna azt az érzését, hogy egy történelem része, amely
megelőzi és követi őt. Abban a fáradozásban, amellyel ki-ki a múlt
és a jövő között igyekszik elhelyezni magát, hálás lélekkel a
kapott és a még várt jótéteményekért, Kelet egyházai a
folyamatosságnak különösen tiszta érzékével rendelkeznek, amelyet
hagyománynak és eszkatologikus várakozásnak neveznek.
A hagyomány Krisztus Egyházának öröksége, a Feltámadottnak élő
emlékezete, aki találkozott az apostolokkal, hogy azok tanúságot
tegyenek róla és tovább adják az Ő élő emlékét utódaik
megszakítatlan sorának, amelyről az apostoli szukcesszió
kezeskedik a kézföltétel által egészen a mai püspökökig. Ez a
hagyomány minden egyház történelmi és kulturális örökségében
megfogan, és ebbe beletartoznak a vértanúk, az atyák és a szentek
tanúságtétele, valamint minden egyes keresztény ember élő hite a
századokon át egészen napjainkig. Nem a formulák változatlan
ismétléséről van szó, hanem egy olyan örökségről, amely megőrzi az
eredeti igehirdetés élő magvát. Ez a hagyomány óvja meg az
Egyházat attól, hogy csak változékony véleményeket gyűjtsön, és ez
kezeskedik az egyházi tanítás bizonyosságáról és
folyamatosságáról.
Ha csupán változhatatlan dolognak fogjuk fel az egyes egyházak
gyakorlatát és szokásait, akkor nyilván annak a kockázatnak
tesszük ki magunkat, hogy megfosztjuk a hagyományt attól a
jellegétől, hogy az élő valóság, amely mindig nő és fejlődik, amit
a Szentlélek biztosít éppen azért, hogy az minden kor emberéhez
szóljon. És amint a Szentírás is növekszik azokban, akik azt
olvassák,[23] éppen úgy az Egyház
élő örökségének minden eleme növekszik azáltal, hogy a hívek
megértik, befogadják azt, és új értékekkel növelik azt húségben és
folyamatosságban.[24] Annak, amit
az egyház „Hagyomány”-nak nevez, csak a hit engedelmességében
történő vallásos befogadása adhatja meg, hogy különböző
történelmi-kulturális helyzetek és körülmények között öltsön
testet.[25] A hagyomány soha nem
lehet merő vágyakozás elmúlt dolgok vagy formák iránt, nem is az
elveszett jogok vagy kiváltságok visszasírása, hanem a Jegyesnek
élő emlékezete, amelyet örökre fiatalnak őriz meg a benne lakozó
Szeretet. A hagyomány megadja a múlttal való folyamatosságot, az
eszkatológiai várakozás pedig megnyitja nekünk az Isten jövő
idejét. Minden egyháznak küzdenie kell az ellen, hogy
abszolutizálja azt, amit végbevisz, vagyis hogy önmagát dicsőítse
vagy belefeledkezzék a szomorúságba. De az idő Istené, és mindaz,
ami az időben megvalósul, még nem azonosítható az Ország
teljességével, amely mindig ingyenes ajándék. A mi Urunk Jézus már
eljött, hogy meghaljon értünk, és feltámadt a halálból, de a
teremtés, amely remény szerint már meg van váltva, még a szülés
fájdalmait szenvedi (vö. Róm 8,22); ugyanaz az Úr fog ismét
eljönni, hogy a világot átadja az Atyának (vö. 1Kor 15,28). Az
Egyház fohászkodva kéri ezt a visszatérést. Ennek kiváltságos
tanúja a szemlélődő és a világban élő szerzetes.
Kelet életszerűen fejezi ki a hagyomány és a várakozás valóságát.
Az egész liturgia különösképpen az üdvösség emlékünnepe és az Úr
eljövetelének leesdése. És ha a hagyomány arra tanítja az
egyházakat, hogy legyenek hűségesek ahhoz, ami életre hívta őket,
az eszkatológiai várakozás arra serkenti őket, hogy azzá legyenek,
amit még nem értek el teljességgel, és amit a Úr elvár tőlük, hogy
azzá legyenek, ezért serkenti őket, hogy a hűségnek mindig új
útjait keressék, legyőzve a pesszimizmust, mert az Isten
reménysége felé vitetnek, amely soha meg nem csal.
Meg kell mutatnunk az embereknek az emlékezés szépségét, az erőt,
amely a Lélektől jön le ránk, és amely tanúkká tesz minket, mert
tanúk fiai vagyunk. Meg kell ízleltetnünk velük azokat a
csodálatos dolgokat, amelyeket a Lélek vetett el a történelemben.
Meg kell győznünk őket arról, hogy éppen a hagyomány őrzi meg
ezeket a csodás dolgokat, és ez adja meg a reményt azoknak, akik
nem látták ugyan, hogy a jóra irányuló erőfeszítéseiket siker
koronázta, de tudják, hogy valaki Más elvezeti törekvéseiket a
beteljesedésre. Akkor az ember már kevésbé érzi magát magányosnak
és bezártnak a saját egyéni tevékenységének szűk keretei közé.
A szerzetesség mint példamutatás a
keresztségi életről
9. Szeretném most a keleti kereszténység széles tájait egy sajátos
magaslatról szemlélni, amely lehetővé teszi, hogy annak sok
vonását felfedezzük. Ez a magaslat a szerzetesség.
A szerzetesség Keleten megőrizte nagy egységét, és ez nem ismeri
az apostoli élet különböző típusainak kialakulását, ahogy ez
Nyugaton történt. A szerzetesi élet különféle kifejezései, a
szorosan vett közös élet (cenobitizmus), ahogy azt Pachómius és
Bazil megfogalmazta, Remete Szent Antal vagy Egyiptomi Makáriosz
szigorúbb remeteségéig, inkább felelnek meg a lelki előrehaladás
különböző állomásainak, mint különféle életállapotok között való
választásnak. Ezek mindenképpen visszatérnek a szerzetesség
eredeti eszményéhez, akármilyen formában fejeződik is ki az.
Ezenkívül a szerzetességet nem csupán úgy szemlélik Keleten, mint
egy különálló állapotot, amely a keresztények egy kategóriájának a
sajátja, hanem sajátosan úgy, mint viszonyítási pontot minden
megkeresztelt számára, az Úrtól kinek-kinek felajánlott ajándékok
mértékében, amely úgy áll előttünk, mint a kereszténység jelképes
összefoglalása.
Ha Isten mindenestül neki szentelt életre hív valakit, mint a
szerzetesi életben, akkor a személy elérheti azt a legmagasabb
pontot, amit fogékonysága, kultúrája és lelkisége révén ki tud
fejezni. Sokkal inkább érvényes ez a keleti egyházak esetében,
amelyek számára a szerzetesség egy lényegesen szükséges
megtapasztalást jelentett, és amelyekben ma is látjuk ennek
virágzását, alighogy az elnyomás véget ért és a szabadságban a
szívek felemelkedhetnek az ég felé. A monostor az a prófétai hely,
ahol a teremtett világ Isten dicsőítésévé, a szeretetnek
gyakorlatban megélt parancsa az emberi együttélés eszményévé
válik, és ahol az ember korlátok és akadályok nélkül keresi
Istent, és ezzel útmutató lesz mindenki számára, akiket szívében
hordoz és segít Isten keresésében.
Szeretnék emlékeztetni arra a ragyogó tanúságtételre is, amelyet a
szerzetesnők vállalnak a keresztény Keleten. Ez a tanúságtétel
megmutatta a sajátosan női adottságok értékelésének egy mintáját
az Egyházban, megküzdve a kor szellemével is. A legújabb üldözések
idején, elsősorban Kelet-Európa országaiban, amikor sok férfi
kolostort erőszakkal bezártak, a női szerzetesség őrizte meg a
szerzetesi élet fáklyájának lángját. A szerzetesnő lelki adománya
a rá jellemző adottságokkal látható jele Isten anyai
gyöngédségének, amelyre oly sokszor hivatkozik a Szentírás.
Így szemlélem tehát most a szerzetességet, hogy külön is
bemutathassam azokat az értékeket, amelyeknek nagy jelentőséget
tulajdonítok annak érzékeltetésére, hogy mit adhat hozzá a
keresztény Kelet Krisztus Egyházának az Isten Országa felé való
vándorlásához. Ezek a szempontok, anélkül, hogy kizárólagosan csak
magában a szerzetesi tapasztalatban lennének, vagy hogy csak Kelet
örökségében léteznének ott, gyakran sajátos jelentőséget kaptak
azon belül. Másrészt mi nem valamelyik rész kizárólagosságát
keressük, hanem a kölcsönös gazdagodást mindabban, amit az
egyetlen Lélek hozott életre Krisztus egyetlen Egyházában.
A szerzetesség mindig is a keleti egyházak lelke volt: az első
keresztény szerzetesek Keleten születtek, és a szerzetesi élet
lényeges alkotó eleme volt annak a Keleti Világosságnak, amit a
hajdan még meg nem osztott egyház kiváló Atyái közvetítettek
Nyugatra.[26]
Azok a szilárd közös vonások, amelyek egyesítik Kelet és Nyugat
szerzetesi tapasztalatát, a testvériség csodálatos hídjává teszik
azt, ahol a megélt egység sugárzik még annál is sokkal inkább,
mint ahogy az egyházak párbeszédéből azt látni lehetne.
A Szó és az Eucharisztia között
10. A szerzetesség sajátos módon kinyilvánítja, hogy az élet két
csúcspont között van felfüggesztve, Isten Szava és az Eucharisztia
között. Ez azt jelenti, hogy a szerzetesség mindig, még a
remeteség formájában is, egyszerre lesz személyes felelet egy
egyéni meghívásra és egyúttal egyházi és közösségi esemény.
A szerzetesség kiindulópontja Isten szava, egy Szó, amely szólít,
meghív, személyes válaszra késztet, ahogy az apostolokkal történt.
Ha egy személyt elér ez a Szó, akkor engedelmesség születik, a Szó
meghallgatása a szófogadás, amely megváltoztatja az életet. A
szerzetes mindennap az Ige kenyerével táplálkozik. Ha ettől
megfosztják, akkor szinte holttá válik, és nincs több
mondanivalója a testvéreknek, mert az Ige Krisztus, a szerzetesnek
pedig az a hivatása, hogy hozzá hasonuljon.
Amikor a szerzetes testvéreivel együtt énekli azokat az imákat,
amelyekkel megszenteli az időt, ő akkor is folytatja az Ige
elsajátítását. Az igen gazdag liturgikus himnuszköltészet, amelyre
joggal büszke minden keleti egyház, nem más, mint az olvasott, a
megértett, a magunkba szívott és végül a megénekelt Igének a
folytatása: ezek a himnuszok nagyrészt a bibliai szöveg igen finom
átköltései, átszűrve és személyessé téve az egyes ember és a
közösség tapasztalatán.
Az Isten végtelen irgalmasságának mélységével szembesülő
szerzetesnek nem marad más, mint megvallani saját gyökeres
szegénységének a tudatát, amely azonnal könyörgéssé és örvendező
kiáltássá válik egy még gazdagabb üdvösség után, mivel ezt már
alig lehetett remélnie saját nyomorúságának mélységéből.[27] Ezért van, hogy a
megbocsátásért való esdeklés és Isten dicsőítése tölti ki a
liturgikus imádság nagy részét. A keresztény ember elmerül ennek a
paradoxonnak a csodálatában, hiszen ez az utolsó elem egy végtelen
sorban, amelyet egészen hálásan dicsőít a liturgia nyelvezete: a
Mérhetetlen véges lesz; egy Szűz szül; Aki maga az Élet, a halál
által örökre legyőzi a halált; a magasságos mennyben egy emberi
test ül az Atya jobbján.
Ennek az imádságos tapasztalatnak a csúcsán van az Eucharisztia, a
Szóhoz elválaszthatatlanul hozzákötött másik csúcspont, mert ez az
a hely, ahol az Ige Test és Vér lesz, mennyei tapasztalat, ahol ez
ismét visszatér, hogy eseménnyé váljék.
Az Eucharisztiában tárul fel az Egyház legmélyebb természete,
amely az ünneplő gyülekezetbe meghívottak közössége, hogy
dicsőítsék annak az ajándékát, aki maga a feláldozó és a
feláldozott: amikor részesülnek a Szent Titkokban, Krisztusnak
lesznek „vérrokonai”,[28]
elővételezve a megistenülés tapasztalatát abban a már
elválaszthatatlan kötelékben, amely Krisztusban összeköti az
istenséget az emberséggel.
Az Eucharisztia az, ami elővételezi az embereknek és a dolgoknak a
mennyei Jeruzsálemhez való tartozását. Ezzel leplezi le teljesen a
maga eszkatologikus természetét: a szerzetes, mint ennek a
várakozásnak az élő jele, folytatja és a liturgiában a teljességig
viszi az Egyház könyörgését, a Jegyesét, aki esdekel a Vőlegény
visszatéréséért egy „marana tha” állandó ismétlésével, mégpedig
nemcsak szavakkal, hanem egész életével.
Liturgia az egész ember és az egész világ
számára
11. A liturgikus megtapasztalásban Krisztus Urunk az a Világosság,
amely megvilágítja az utat és feltárja az egész világ áttetsző
mivoltát, ugyanúgy, mint a Szentírásban. Krisztusban a múlt
eseményei megkapják az értelmüket és a teljességüket, és a
teremtett világ kinyilvánítja, hogy Válójában micsoda: a
részleteknek olyan együttese, amelyek csak a liturgiában kapják
meg a maguk beteljesülését és feltétlen rendeltetését. Íme, ezért
lesz a liturgia a mennyország a földön, és abban az Ige, aki
fölvette a testet, átjárja az anyagot üdvözítő erejével, amely a
maga teljességében nyilvánul meg a szentségekben: itt a teremtett
dolgok megadják mindenkinek azt a képességet, amit Krisztustól
kaptak. Így az Úr, aki alámerül a Jordán folyóban, átad a víznek
egy olyan erőt, amely képessé teszi azt arra, hogy a keresztségi
újjászületés fürdője legyen.[29]
Ebben a keretben Keleten a liturgikus imádság nagyon alkalmasnak
mutatkozik arra, hogy az emberi személyt a maga teljességében
vonja be az imádságba: a misztériumot annak magasan kifinomult
tartalmában éneklik meg, de ugyanakkor az érzelmeknek azzal a
melegségével, amelyet ez éleszt a megváltott emberiség szívében. A
szent cselekményben az ember testisége is be van vonva a
dicséretbe, és mindenben megnyilvánul a szépség, amely Keleten az
egyik legkedveltebb név az isteni harmóniának és az átváltozott
ember mintájának a kifejezésére:[30]
megnyilvánul a templom formájában, a hangokban, a színekben, a
fényekben, az illatokban. A szertartások hosszasan elnyújtott
ideje, a könyörgések ismétlése, mindez végül is kifejezi az egész
személyiség fokozatos azonosulását az ünnepelt misztériummal. És
így az Egyház imádsága már a mennyei liturgiában való részesedés,
a végső boldogság elővételezése.
Nagyon időszerű az emberi személy teljes értékű valóságának ilyen
kidomborítása a maga értelmi és érzelmi összetevőivel, az
eksztázisban és a bensőségességben, és ez csodálatos iskola a
teremtett dolgok jelentésének a megértésére: ezek nem abszolút
valóságok, de nem is a bűnnek és véteknek a fészkei. A liturgiában
a dolgok felfedik, hogy természetüknél fogva ajándékok, amelyeket
a Teremtő ajánl fel az emberiségnek: „Isten látta, hogy nagyon jó
mindaz, amit alkotott” (Ter 1,31). Mindez magán hordja a bűn
drámájának jegyét is, amely nehézkessé teszi az anyagot és
akadályozza annak áttetszőségét, de ugyanakkor meg is van váltva a
megtestesülésben, amely által ismét istenhordozó lett, azaz képes
arra, hogy kapcsolatba hozzon minket az Atyával: ez a tulajdonság
mindenekfelett megnyilvánul a szent misztériumokban, az Egyház
szentségeiben.
A kereszténység nem utasítja el az anyagot, és a testi valóságot,
sőt a liturgikus cselekmény teljességében az ember testisége
megkapja igazi értékét, itt mutatja meg az emberi test legbensőbb
természetét, hogy a Lélek temploma, és itt jut el a Jézus Urunkkal
való egyesülésre, aki maga is testté lett a világ üdvösségéért. Ez
azonban nem jelenti mindannak a feltétlen felmagasztalását, ami a
fizikai világhoz tartozik, mert jól tudjuk, hogy milyen
rendetlenséget vitt bele a bűn az emberi létezés összhangjába. A
liturgia nyilvánítja ki, hogy a test, ha átmegy a Kereszt
misztériumán, útban van az átváltozás, a lelkivé válás felé: a
Tábor hegyén Krisztus tündöklőnek mutatta azt, mert az az Atyának
az akarata, hogy a test ismét ilyenné váljon.
A kozmikus valóság is meg van híva a hálaadásra, mert az egész
mindenségnek az a hivatása, hogy Krisztus Urunkban újra egybe
legyen foglalva. Ebben a felfogásban kifejezésre jut egy
kiegyensúlyozott és csodálatos tanítás a teremtett világnak, és
különösen az emberi testnek a méltóságáról, a tiszteletéről és a
rendeltetéséről. Ez a test, elvetve minden dualizmust és minden
öncélú élvezet kultuszát, a kegyelem által teljesen átvilágosított
hellyé válik, azaz teljes értelemben emberivé.
Annak, aki igazán jelentős és fontos kapcsolatot keres saját
magával és a világgal, amelyet még oly sokszor eltorzít az önzés
és a mohóság, a liturgia feltárja az utat az új ember egyensúlya
felé, és tiszteletre szólít fel a teremtett világban levő
eucharisztikus lehetőség előtt: a világ arra van rendelve, hogy az
Úr fölvegye azt a maga Eucharisztiájába, az oltár áldozatában
jelen lévő Húsvétjába.
Világos látás önmagunk felfedezésére
12. A szerzetes tekintete Krisztusra szegeződik, az Ember-Istenre:
Neki, a fájdalom emberének eltorzult arcán ő már felfedezi a
Feltámadott átváltozott arcának prófétai meghirdetését. A
szemlélődő szemeknek Krisztus kinyilatkoztatja magát, mint a
jeruzsálemi asszonyoknak, akik fölmentek, hogy szemléljék a
Kálvária titkos látványát. A szerzetes szeme ebben az iskolában
szokik hozzá, hogy Krisztust meglássa a teremtett világ rejtett
sebeiben és az emberi történelemben is, amely maga is bele van
foglalva a teljes Krisztushoz való fokozatos átalakulásba.
A fokozatosan krisztusivá váló tekintet így megtanulja, hogy
elszakadjon a külsőségektől, az érzelmek háborgásától, vagyis
mindattól, ami az emberben akadályozza azt a szabad könnyedséget,
hogy engedi magát megragadni a Lélektől. Ezt az utat járva hagyja,
hogy kiengesztelődjék Krisztussal a megtérésnek szakadatlan
folyamatában saját bűneinek és az Úrtól való eltávolodásának
tudatában, ami szívbeli bűnbánatot ébreszt, a könnyek üdvösséges
vizében való megkeresztelkedésének jelét, csendben és az állandóan
keresett és továbbadott belső nyugalomban, amelyben ráneveli
magát, hogy szívét a Lélek ritmusával összehangzóan dobogtassa,
kiküszöbölve minden kettősséget és kétszínűséget. Ez az egyre
józanabbá és lényegretörőbbé, önmaga számára egyre áttetszőbbé
válás azt is eredményezheti, hogy dicsekvésbe vagy keserűségbe
esik, ha odáig jut, hogy mindezt a saját aszketikus erőfeszítései
gyümölcsének tekinti. A lelki megkülönböztetés az állandó
megtisztulásban alázatossá és szelíddé teszi őt, annak tudatában,
hogy csak néhány vonását ismerte meg annak az igazságnak, amely
kielégíti, mert ez a Vőlegény ajándéka, és egyedül Ő a boldogság
teljessége.
Kelet ezt az iskolát ajánlja fel az embernek, aki keresi az élet
értelmét, hogy megismerje önmagát és szabaddá váljon, és érezze
Jézus szeretetét, aki ezt mondta: „Gyertek hozzám mindnyájan, akik
elfáradtatok, s akik terhet hordoztok; én megkönnyítlek titeket”
(Mt 11,28). Aki a belső gyógyulást keresi, annak Ő mondja, hogy
tovább is folytassa a keresést; ha a szándék helyes és az út
tisztességes, annak végén megmutatja majd az Atya az ő arcát,
amely az emberi szívbe van mélyen belevésve.
Egy atya a Lélekben
13. A szerzetes előrehaladásának ritmusát általában nemcsak a
személyes erőfeszítés határozza meg, hanem vonatkozásban áll egy
lelkiatyával, akire fiúi bizalommal bízza rá magát, azzal a
bizonyossággal, hogy benne nyilvánul meg Istennek gyöngéd és
igényes atyasága. Az ő alakja rendkívül hajlékonnyá teszi a keleti
szerzetességet: a lelkiatya segítségével minden életútja egészen
személyessé válik Isten keresésének idejét, ritmusát és módozatait
illetően. Éppen azért, mert a lelkiatya valamiféle középpont, aki
kapcsolatot és összhangot teremt, a szerzetesség képes arra, hogy
a közösségi és remete életmód lehető legnagyobb változatosságát
mutassa fel. Így lehetett a szerzetesség Keleten minden egyház
várakozásainak a megvalósulása történelmük különböző szakaszaiban![31]
Ebben a keresésben Kelet különösen is azt tanítja, hogy vannak
testvéreink és nővéreink, akiknek a lélek megadta a lelkivezetés
adományát: igen értékes vonatkozási pontok ők, mert annak a
szeretetnek a szemével néznek, amellyel Isten lát minket. Nem
arról van szó, hogy lemondunk a szabadságunkról, amikor hagyjuk,
hogy más vezessen: inkább arról, hogy gyümölcsöző legyen a szív
ismeretének isteni ajándéka, ami valóban karizma, hogy szelíden és
határozottan segítséget kapjunk az igazság útjának megtalálására.
Világunknak igen nagy szüksége van atyákra. Sokszor elutasította
őket, mert kevésbé hihetőnek látszottak, vagy az ő mintájuk már
túlhaladottnak tűnt és a mai fogékonyság számára kevésbé vonzónak.
Mégis újakat keres, és szenved a félelemtől és a
bizonytalanságtól, eszmények és vonatkozási pontok nélkül. Aki a
Lélekben atya, ha valóban az - és Isten népe mindig megmutatta,
hogy fel tudja ismerni ezeket -, az ilyen atya nem önmagához teszi
hasonlóvá az embereket, hanem segíti őket megtalálni az utat az
Isten Országához.
Igaz, Nyugatnak is megadatott a férfi és női szerzetesi élet
csodálatraméltó ajándéka, amely megőrzi a Lélekben való vezetést,
és arra vár, hogy értékeit felismerjék. Ilyen környezetben, és
bárhol, ahol a kegyelem felkelti a belső érlelődésnek ezeket az
értékes eszközeit, bárcsak tudnák az elöljárók művelni és
értékelni az ilyen adományt, és mindenki tudná helyesen használni:
megtapasztalnák ezáltal, milyen vigasztalás és milyen támasz a
Lélekben való atyaság a hitben történő előrehaladásukban![32]
Közösség és szolgálat
14. A szerzetes éppen abban, hogy fokozatosan elszakad mindattól,
ami a világban akadályozza őt az Urával való közösségben, újra
megtalálja a világot, mint olyan helyet, amely visszatükrözi a
Teremtő szépségét és a Megváltó szeretetét. Imádságában elmondja a
Lélek leesdését erre a világra, és biztos abban, hogy
meghallgatásra talál, mert ez az ima részesedik Krisztusnak
ugyanilyen imájából. Így érzi meg, hogy mélységes szeretet
születik benne az emberiség iránt: az a szeretet, amelyet Keleten
az imádság oly gyakran tisztel Isten tulajdonságaként, hiszen Ő az
emberek barátja, az emberszerető Isten, aki nem vonakodott saját
Fiát feláldozni, hogy a világ üdvözüljön. Ebben a magatartásban a
szerzetesnek olykor az is megadatik, hogy úgy tekintse ezt a
világot, mint ami . már átváltozott a meghalt és feltámadott
Krisztus mindent megistenítő működésével.
Bármilyen életmódot tartogat a szerzetesnek a Szentlélek, ő
mindenekelőtt lényegénél fogva mindig a közösség embere. Az
ókeresztény kortól fogva ezzel a névvel jelölték a közös élet
szerzetesi stílusát is. A szerzetesség azt mutatja meg nekünk,
hogy nincs semmilyen hiteles hivatás, ami nem az Egyházból és az
Egyházért születik. Ezt tanúsítja igen sok szerzetesnek a
tapasztalata, akik - cellájukba zárva -, imádságukban rendkívül
szenvedélyes szeretetet hordoznak nemcsak az emberi személyért,
hanem minden teremtményért, meg nem szűnő könyörgésben azért, hogy
mindenki térjen meg Krisztus szeretetének üdvözítő áramlására. A
belső felszabadulásnak ez a folyamata a Másik felé való
megnyílásban a szeretet emberévé teszi a szerzetest. Pál apostol
tanításához híven, aki a törvény teljességének a szeretetet nevezi
(vö. Róm 13,10), a keleti szerzetesi közösség mindig törekedett
arra, hogy a szeretet felsőbbrendű legyen minden törvényhez
képest.
Ez a szerzetesi életben mindenekelőtt a testvérek szolgálatában,
de ezen túl az egyházi közösség szolgálatában is megnyilvánul az
idők és helyek szerint változó formában, a szociális munkától a
vándorló prédikálásig. Kelet egyházai igen nagylelkűen élték meg
ezt a feladatot, elkezdve az evangelizációtól, mert ez a
legnagyobb szolgálat, amit a keresztény ember testvérének tehet,
hogy aztán ezt kövesse a lelki és anyagi segítségnyújtásnak sok
más formája. Sőt, el lehet mondani, hogy a szerzetesség volt az
ókeresztény korban - és több ízben a későbbi korokban is - a népek
evangelizációjának kiváló eszköze.
Egy Istennel szoros kapcsolatban álló
személy
15. A szerzetes élete ad magyarázatot arra az egységre, ami
Keleten fennáll a lelkiség és a teológia között: a keresztény, és
különösen a szerzetes, az elvont igazságok keresése helyett tudja,
hogy egyedül az ő Ura az Igazság és az Élet, de azt is tudja, hogy
Ő az Út (vö. Jn 14,6), amelyen mindkettőt elérhetjük, mert a
megismerés és a részesedés egyetlen valóság: az emberi személytől
a háromszemélyű Istenig vezet el Isten Igéjének megtestesülése
által.
Kelet segít minket abban, hogy igen gazdag vonásokkal vázolhassuk
az emberi személy keresztény értelmét. Ez a megtestesülésben
található meg; hiszen már a teremtés is ebből kapja világosságát.
Krisztusban, aki valóságos Isten és valóságos ember, teljesen
feltárul az ember hivatása: az Ige azért vette magára az
emberséget, hogy az ember Istenné váljon. Az ember, aki állandóan
megismeri saját korlátainak és bűneinek keserű ízét, nem adja át
magát az önvádnak és a szorongásnak, mert tudja, hogy benne
működik az istenség ereje. A Krisztus által fölvett emberi
természet nem vált el az isteni természettől, és nem is keveredett
össze vele.[33] Így az ember nincs
magára hagyatva, amikor sokféle, gyakran meghiúsult módon hiába
kísérli meg a mennybe való lehetetlen feljutást: megvan a
dicsőséges sátor, Urunknak, Jézusnak legszentebb személye, ahol az
isteni és az emberi találkoznak egy soha föl nem bontható
ölelésben: az Ige testté lett, mindenben hozzánk hasonlóvá, a bűnt
kivéve. Ő az istenséget önti az emberiség beteg szívébe, és
beleárasztva abba az Atya Lelkét, képessé teszi arra, hogy a
kegyelem által Istenné váljon.
De ha ezt nyilatkoztatta ki nekünk a Fiú, akkor megadatott nekünk,
hogy közeledjünk az Atya titkához, a szeretet közösségének
kezdetéhez. A Legszentebb Háromság akkor úgy jelenik meg nekünk,
mint a szeretet közössége: Őt megismerni annyit jelent, mint
érezni a sürgető vágyat, hogy Ő szóljon a világhoz, hogy közölje
önmagát; az üdvösség története nem más, mint Isten szeretetének a
története a teremtménye iránt, akit Ő szeretett és kiválasztott,
és azt akarta, hogy „az Ikon ikonja szerinti legyen” – ahogy a
keleti atyák felismerő szemlélete kifejezi[34] –, vagyis a Képmásnak, a Fiúnak a képmására
legyen formálva, és a megszentelő, a szeretet Lelke által legyen
elvezetve a tökéletes közösségig. Még akkor is, ha az ember
vétkezik, ez az Isten keresi és szereti őt, hogy a kapcsolatuk meg
ne szakadjon, és a szeretet tovább áradjon. És szereti őt Fiának
misztériumában, aki hagyja magát megöletni a kereszten egy olyan
világ által, amely nem fogadta be őt, de az Atya feltámasztotta
őt, mintegy örök biztosítékul, hogy senki sem tudja megölni a
szeretetet, mert aki ennek részese, azt megérintette Isten
dicsősége: ilyen a szeretet által átalakított ember, akit a
tanítványok a Tábor hegyén láttak, és mi mindnyájan arra lettünk
hivatva, hogy ilyen emberré legyünk.
Imádkozó csend
16. Bár ez a misztérium folyamatosan kinyilvánul, mégis
elfedi magát csendben,[35] mert el
akarja kerülni, hogy Isten helyett egy bálvány készüljön
számunkra. Istennel az ember csak a közösség tudatának fokozatos
megtisztulásában fog találkozni és örök ölelésben felismerni
szeretetük soha meg nem szűnt, vele egy természetű azonosságát.
Így születik az, amit a keresztény Keleten apofatizmusnak
neveznek: minél inkább növekszik az ember Isten ismeretében, annál
jobban megérti, hogy Ő megközelíthetetlen titok lényegét tekintve
és kimondhatatlan. Ezt nem szabad összekeverni valamilyen homályos
miszticizmussal, amelyben az ember elvész rejtélyes, személytelen
dolgokban. Kelet keresztényei ezzel szemben úgy fordulnak
Istenhez, mint Atyához, Fiúhoz és Szentlélekhez, élő személyekhez,
akik gyengéden jelen vannak, és nekik éneklik a liturgikus
doxológiát, amely ünnepélyes és alázatos, méltóságteljes és
egyszerű. De ők megértik, hogy ehhez a jelenléthez mindenekelőtt
úgy közeledünk, ha hagyjuk magunkat ránevelni egy imádkozó
csendre, mert Isten megismerésének és megtapasztalásának a csúcsán
az ó transzcendenciája áll. Hozzá a Szentírás és a liturgia
imádságos magunkba fogadásával közeledünk, sokkal inkább, mint
módszeres elmélkedéssel.
A teremtményi korlátoknak ebben az alázatos elfogadásában,
szembesülve egy olyan Isten végtelen transzcendenciájával, aki nem
szűnik meg kinyilatkoztatni magát, mint aki a Szeretet-Isten, a mi
Urunk Jézus Krisztus Atyja, a Szentlélek örömében: ebben látom én
azt az imádságos magatartást és azt a teológiai módszert, amelyet
Kelet előnyben részesít, és állandóan felajánl minden Krisztusban
hívőnek.
Be kell vallanunk, hogy mindnyájunknak szükségünk van erre az
imádott jelenléttel teljes csendre. Szüksége van rá a teológiának,
hogy teljesen érvényre juttassa saját bölcsességi és spirituális
lelkét; az imádságnak, hogy soha el ne felejtsük, Istent látni
annyit jelent, mint annyira sugárzó arccal szállni le a hegyről,
hogy kényszerítve érezzük magunkat eltakarni azt egy lepellel (vö.
Kiv 34,33), és hogy közösségeink tudjanak teret engedni Isten
jelenlétének, és így elkerüljék önmaguk ünneplését. Szüksége van a
csendre az igehirdetésnek, nehogy azzal áltassuk magunkat, mintha
a szavak szaporítása elégséges lenne arra, hogy másokat Isten
megtapasztalására vezessünk; a kötelességteljesítésnek, hogy
elkerüljük az önmagunkba zárkózás veszélyét egy szeretet és
megbocsátás nélküli harcban. Szüksége van a csendre a mai
embernek, aki sokszor azért nem tud hallgatni, mert fél, hogy
találkozik önmagával, hogy lelepleződik, hogy megérzi az
ürességet, amely léte értelmét kérdezi; szüksége van rá az
embernek, aki zajjal kábítja el magát. Mindenkinek, hívőknek és
nem hívőknek, meg kell tanulniuk a csendet, amely megengedi a
Másiknak, hogy szóljon, akkor és úgy, ahogy akar, és nekünk is
lehetővé teszi, hogy megértsük ezt a szót.
MÁSODIK FEJEZET
A megismeréstől a találkozásig
17. Harminc év telt el azóta, hogy a katolikus egyház püspökei
Zsinatra gyűltek össze, más egyházakhoz és egyházi közösségekhez
tartozó számos testvérünk jelenlétében, és hallgatták a Szentlélek
szavát, aki mélyértelmű igazságokat világított meg az Egyház
természetéről, és így kinyilvánította, hogy Krisztus valamennyi
híve sokkal közelebb áll egymáshoz, mint ahogy ezt gondolhatták
volna; mindnyájan úton vannak az egyetlen Úrhoz, mindnyájukat az ő
kegyelme tartja fent és gyámolítja. Ebből eredt az egyre sürgetőbb
felhívás az egységre.
Azóta hosszú utat tettünk meg egymás kölcsönös megismerésében. Ez
megerősítette bennünk a tiszteletet, és lehetővé tette, hogy
sokszor imádkozzunk együtt az egyetlen Úrhoz, és imádkozzunk
egymásért is, a szeretetnek egy olyan menetében, amely már az
egység zarándoklata.
A VI. Pál pápa által megtett számos jelentős lépés után én is azt
akartam, hogy folytassuk a kölcsönös megismerés útját a
szeretetben. Tanúsíthatom azt a nagy örömöt, amit bennem keltett
az egyházak és egyházi közösségek vezetőivel és képviselőivel
ezekben az években történt testvéri találkozás. Együtt osztottuk
meg gondjainkat és várakozásainkat, együtt könyörögtünk egyházaink
egységéért és a világ békéjéért. Megéreztük, hogy együtt még
inkább felelősek vagyunk a közös jóért, nemcsak egyes emberként,
hanem azoknak a keresztényeknek a nevében is, akik számára
pásztornak rendelt minket az Úr. Néha ide, a Római Székhez
fordultak sürgető segélykérésekkel más egyházak, amelyeket erőszak
és elnyomás fenyegetett vagy sújtott, és ez mindig igyekezett
megnyitni a szívét. Róma püspöke, amikor ez lehetséges volt,
felemelte értük a szavát, hogy a jóakaratú emberek meghallják
ezeknek a szenvedő testvéreinknek a hangját.
„Egész biztosan a nagyobb bűnbánatot és megtérést követelő
bűnök
közé kell sorolnunk azokat, amelyeket Isten népe egysége ellen
követtünk el. Az egyházi közösség a mögöttünk álló második
évezredben az első évezrednél fájdalmasabban tapasztalta – »olykor
mindkét rész hibájából«[36] –
azokat a szakadásokat, amelyek nyilvánvalóan ellenkeznek Krisztus
akaratával és botránkoztatják a világot. A múltnak e bűnei sajnos
ma is éreztetik hatásukat, és a kísértések ma is megvannak.
Elégtételt kell adnunk értük, nagyon kérve Krisztus bocsánatát.”[37]
Igen nagy a szétszakadásunk bűne: szükségét érzem annak, hogy
növekedjék bennünk a közös készség a Szentlélek felé, aki
megtérésre hív bennünket, hogy elfogadjuk és elismerjük egymást
testvéri tiszteletben, hogy új, bátor gesztusokat tegyünk, amelyek
képesek feloldani minden olyan irányú kísértést, hogy önmagunkba
zárkózzunk. Erezzük annak szükségét, hogy tovább kell lépnünk a
közösségnek azon a fokán, amit már elértünk.
18. Napról napra égetőbbé válik bennem az a
kívánság, hogy újból végigjárjam az egyházak történetét, hogy
megírjam végre egységünk történetét, és visszamenjek ahhoz az
időhöz, amikor Urunk, Jézus halála és feltámadása útján, az
evangélium elterjedt a legkülönbözőbb kultúrákban, és elindult egy
igen gyümölcsöző kölcsönös gazdagodás, amit még ma is tanúsítanak
az egyházak liturgiái. Bár voltak nehézségek és ellentétek, az
apostolok (vö. 2Kor 9,11-14) és az atyák levelei[38] igen szoros, testvéri kapcsolatot mutatnak
az egyházak között a hit teljes egységében, a sajátosságok és
azonosságok tiszteletben tartásával. A vértanúság közös
tapasztalata, minden egyház vértanúi aktáinak átelmélkedése, a hit
oly sok szent mesterének a tanításában való részesülés annak
terjesztésével és továbbadásával, megerősíti az egység csodálatos
érzését.[39] Az egyházi élet
különböző tapasztalatainak kifejlődése nem akadályozta a kölcsönös
jó viszonyt, amelyben a keresztények folyamatosan biztosak voltak
abban, hogy otthon vannak bármelyik templomban, mert mindegyikből
felszállt a nyelvek és dallamok csodálatos változatosságában az
egyetlen Atya dicsérete Krisztus által a Szentlélekben; mindenütt
azért gyűltek össze, hogy ünnepeljék az Eucharisztiát, amely a
közösség szíve és mintája, nemcsak a lelkiség vagy az erkölcsi
élet szempontjából, hanem az Egyház szervezete számára is, a
tisztségek és szolgálatok változatosságában a püspök, az
apostolutód vezetése alatt.[40] Az
első zsinatok világosan bizonyítják ennek az egységnek a
fennmaradását a különbözőségben.[41]
Még akkor is, amikor felerősödtek bizonyos dogmatikai meg nem
értések, amelyeket gyakran politikai és kulturális tényezők hatása
erősített fel, és amelyek már fájdalmas következményekkel jártak
az egyházak közötti kapcsolatban, elevenen megmaradt az
erőfeszítés, hogy óhajtsák és előmozdítsák az Egyház egységét.
Teljes szívünkből hálát adunk Istennek azért, hogy az ökumenikus
párbeszéd első találkozásain a Szentlélek megadta nekünk, hogy
megerősítsük egymást a közös hitben, az apostoli igehirdetés
tökéletes folytatásában.[42] És ha
már a keresztény kor első századaiban támadtak lassan ellentétek
az Egyház testén belül, nem szabad elfelejtenünk, hogy a
nehézségek ellenére az egész első évezredben megvolt az egység
Róma és Konstantinápoly között. Egyre tisztábban megértettük, hogy
nem egy történelmi esemény, nem is egyszerű elsőbbségi kérdés
kezdte ki az egység szövetét, hanem egy fokozatos elidegenedés,
amelyben a másik különbözőségét már nem közös gazdagságnak fogták
fel, hanem összeférhetetlen ellentmondásnak. Még a második
évezredben is, amikor megkeményedtek a viták és a szakadások,
amikor még inkább nőtt a kölcsönös nemismerés és az előítélet,
akkor sem szűntek meg a konstruktív találkozások az egyházfők
között, akik vágytak arra, hogy erősítsék a kapcsolataikat és
támogassák az eszmecserét. Ugyanígy nem lett kisebb a szent
férfiak és nők tevékenysége sem, akik felismerték, milyen nagy bűn
a szembenállás, de ők elszántan törekedtek az egységre és a
szeretetre, ezért megkísérelték, hogy különböző módon elősegítsék
a közösség keresését: imával, tanulmányokkal és átgondolással,
nyílt és szívélyes találkozásokkal.[43]
Mindezek az említésre méltó fáradozások folytak egybe a II.
Vatikáni Zsinat gondolataiban, és ezeknek lett mintegy a jelvénye
az, hogy VI. Pál pápa és I. Athenagorasz ökumenikus pátriárka
közös elhatározással visszavonták az 1054-ben kölcsönösen
kimondott kiközösítést.”[44]
19. A szeretetben való előrehaladás útján a
nehézségek új részleteivel kellett megismerkedni azokat a
legfrissebb eseményeket követően, amelyek erősen megrázták Közép-
és Kelet-Európát. Olyan keresztény testvérek, akik együtt
szenvedték el az üldöztetést, gyanakvással és félelemmel
tekintenek egymásra most, amikor a nagyobb szabadság távlatai és
reményei nyílnak meg: vajon nem a bűnnek új, súlyos kockázata ez,
amit minden erőnkkel kötelességünk leküzdeni, ha azt akarjuk, hogy
a kereső népek könnyebben megtalálhassák a szeretet Istenét, és ne
kelljen ismét megbotránkozniuk a mi szakadásainkon és
szembenállásunkon? Amikor 1994 nagypéntekjén Őszentsége I.
Bartolomeosz konstantinápolyi pátriárka megajándékozta a római
egyházat elmélkedéseivel a „keresztút” tiszteletére, emlékeztetni
akartam a vértanúság új tapasztalatának a közösségére: „Mi egyek
vagyunk ezekben a vértanúkban, Róma, »a Vértanúk Hegye« és a
Szolovjeszkij-szigetek, meg oly sok más haláltábor között. Mi,
akik egyek vagyunk a vértanúk alapján, azt nem tehetjük meg, hogy
ne legyünk egyek.”[45]
Sürgős tehát, hogy tudatára ébredjünk ennek az igen súlyos
felelősségünknek: ma együttműködhetünk Isten Országának
hirdetésében, vagy pedig új megosztások szerzőivé válhatunk. Az Úr
nyissa meg szívünket, térítse meg gondolkodásunkat és sugalmazzon
konkrét, bátor lépéseket, amelyek szükség esetén képesek
eloszlatni a közhelyeket, a kényelmes beletörődést vagy a hatalmi
előnyöket. Aki első akar lenni, arra van hivatva, hogy mindenki
szolgája legyen: a szeretetnek ez a bátorsága majd meg adja neki,
hogy meglássa a szeretet uralmának a kibontakozását. Azért
imádkozom az Úrhoz, hogy sugalmazzon mindenekelőtt nekem magamnak
és a Katolikus Egyház püspökeinek konkrét gesztusokat ennek a
belső bizonyosságnak a tanúsítására. Valahányszor az Eucharisztiát
ünnepeljük, a közösség szentségét, a Testben és Vérben, amelyben
osztozunk, egységünk szentségét és figyelmeztető jelét találjuk
meg.[46]
Hogyan lehetnénk teljesen szavahihetők, ha az Eucharisztia előtt
megosztottan jelenünk meg, ha nem vagyunk képesek megélni
részesedésünket az egy Úrban, holott éppen arra lettünk hivatva,
hogy őt hirdessük az egész világon? Az Eucharisztiából való
kölcsönös kizártságunkkal szembesülve érezzük a magunk
szegénységét és az igényt minden erőfeszítés megtételére, hogy
eljöjjön a nap, amelyen együtt részesülünk ugyanabból a kenyérből
és ugyanabból a kehelyből.[47]
Akkor fogjuk ismét teljesen megérteni az Eucharisztiát mint Isten
Országának próféciáját, és akkor visszhangzanak majd teljes
igazsággal ezek az ősrégi eucharisztikus imádságból vett szavak:
„Amint ez a megtört kenyér szét volt szórva a dombokon, és
összegyűjtve eggyé vált, úgy gyűljön össze Egyházad is a föld
határairól a te országodban!”[48]
Az egység tapasztalatai
20. Különleges jeles évfordulók bátorítanak minket, hogy
gondolatunkat szeretettel és megbecsüléssel fordítsuk a keleti
egyházak felé. Ilyen mindenekelőtt, ahogy mondtam, a Keletiek
méltósága pápai levél centenáriuma. Azóta elindult egy folyamat,
amely elvezetett többek között XV. Benedek pápa jóvoltából
1917-ben a Keleti Egyházak Kongregációjának[49] a létrehozására és a Pápai Keleti Intézet[50] megalapítására. Ezt követően,
1960. június 5-én XXIII. János pápa megalapította a Keresztények
Egységének a Titkárságát[51]
Később, 1990. október 18-án kihirdettem a Keleti Egyházak
Kánonjainak Kódexét,[52] hogy a
keleti örökség sajátossága megőriztessék és új erőt kapjon.
Ezek a jelei annak a magatartásnak, amelyről a Római Egyház mindig
úgy érezte, hogy lényeges részét alkotják annak a parancsnak, amit
Jézus Krisztus adott Péter apostolnak: erősítsd meg testvéreidet a
hitben és az egységben (vö. Lk 22,32). A múlt kísérleteinek
megvoltak a maguk korlátai, amelyek azoknak a koroknak a
gondolkodásmódjából és magából az Egyházra vonatkozó igazságok
felfogásából eredtek. De itt ismét szeretném megerősíteni, hogy ez
a kötelezettség a gyökerében hordozza azt a meggyőződést, hogy
Péter (vö. Mt 16,17-19) a szeretetben egyesült Egyház szolgálatára
akar lenni. „Péternek az a feladata, hogy állhatatosan keresse az
utat, amely az egység megtartásához vezet. Nem akadályokat kell
állítania, hanem utakat kell keresnie. Mindez egyáltalán nem mond
ellent annak a feladatnak, amellyel Krisztus megbízta: „erősítsd
meg testvéreidet a hitben” (Lk 22,32). Fontos az is, hogy Krisztus
akkor mondta ezt, mielőtt az apostol megtagadta. Mintha a Mester
ezt akarta volna mondani neki: „Emlékezz arra, hogy gyenge vagy,
hogy neked is szükséged van a folytonos megtérésre. Akkor
térítheted meg a többieket, ha tudatában vagy a gyöngeségednek. Az
igazságnak, Isten nagy igazságának a feladatát bízom rád, amellyel
az ember üdvözül, de az igazságot csakis a szeretet által lehet
hirdetni és megvalósítani”. Szükséges, hogy mindig szeretetben
gyakoroljuk az igazságot – „veritatem facere in caritate” (vö. Ef
4,15).[53] Ma tudjuk, hogy az
egység csak Isten szeretetéből valósulhat meg, ha az egyházak
együtt akarják azt, az egyes hagyományok és a szükséges önállóság
tiszteletben tartásával. Tudjuk, hogy ezt csak az egyházak
szeretetéből kiindulva lehet megvalósítani, amelyek hivatást
éreznek arra, hogy egyre jobban kinyilvánítsák Krisztus egyetlen
egyházát, amely az egy keresztségből és az egy Eucharisztiából
született, és amelyek testvérek akarnak lenni.[54] Volt már módom elmondani, hogy „egy a
Krisztus Egyháza; ha megosztások vannak, ezeket le kell küzdeni,
de az Egyház egy, Krisztus Egyháza Kelet és Nyugat között nem
lehet más, mint egy, egy és egyesült”.[55]
Biztos, mai szemmel úgy látjuk, hogy az igazi egység csak mások
méltóságának teljes tiszteletben tartásával volt lehetséges, annak
fenntartása nélkül, hogy a latin egyház gyakorlatának és
szokásainak az összessége teljesebb vagy alkalmasabb lenne a
helyes tanítás teljességének a megmutatására; és hogy ezt az
egységet meg kell előznie a közösség tudatának, amely átjárja az
egész egyházat, és nem korlátozódik csupán a legfőbb vezetők
megegyezésére. Ma tudatában vagyunk annak – és ezt többször
megerősítették –, hogy az egység akkor és úgy valósul meg, ahogy
és amikor az Úr akarja, és hogy ez megköveteli majd a szeretet
fogékonyságának és teremtő erejének a támogatását, esetleg
túlmenve a történelmileg már megtapasztalt formákon.[56]
21. Azok a keleti egyházak, amelyek teljes
közösségre léptek ezzel a Római Székkel, azt akarták, hogy ennek a
gondoskodásnak legyenek a megnyilvánulásai, amelyet ama korszak
egyházi tudata érettségének mértéke szerint fejeztek ki.[57] Amikor beléptek a katolikus
közösségbe, valójában nem akarták megtagadni saját hagyományaikhoz
való hűségüket, amelyet évszázadokon át hősiesen tanúsítottak,
sokszor a vérük árán is. És ha olykor az ortodox egyházakkal való
viszonyukban félreértések és nyílt ellentétek keletkeztek, ma
mindnyájan tudjuk, hogy szakadatlanul kell kérnünk az Isten
irgalmát, adjon nekünk új szívet, amely minden elviselt vagy
okozott sértés után is képes a kiengesztelődésre.
Többször megerősítettük már, hogy a keleti katolikus egyházaknak a
Római Egyházzal már megvalósult teljes egységének nem kell bennük
a saját valóságuk és eredetiségük tudatának csökkenését
eredményezni.[58] Amennyiben ez
megtörtént, a II. Vatikáni Zsinat buzdította őket, hogy fedezzék
fel újra teljesen saját azonosságukat, mert nekik „joguk is,
kötelességük is, hogy saját külön fegyelmi rendjük szerint
kormányozzák magukat, hiszen ezeket tiszteletreméltó ősiségük
ajánlja, jobban megfelelnek híveik szokásainak, és alkalmasabbnak
látszanak a lelkek szolgálatára”.[59]
Ezek az egyházak drámai sebeket hordoznak testükön, mert még
akadályozva van a keleti ortodox egyházakkal való teljes
közösségük, jóllehet közös ezekkel az atyáiktól kapott örökségük.
Elengedhetetlen az állandó és közös megtérés, hogy elszántan és
lendületesen haladjanak előre a cél, a kölcsönös megértés felé.
Megtérésre van szüksége a Latin Egyháznak is, hogy teljességében
tisztelje és értékelje a keletiek méltóságát, és hálásan fogadja
azokat a lelki kincseket, amelyeknek a keleti katolikus egyházak a
hordozói az egész katolikus közösség javára;[60] mutassa meg konkrétan, sokkal inkább, mint
a múltban, hogy mennyire tiszteli és csodálja a keresztény
Keletet, és mennyire lényegesnek tartja annak a segítségét, hogy
teljesen megéljék az Egyház egyetemességét.
Találkozni, megismerni egymást, együtt dolgozni
22. Ég bennem a vágy, hogy azok a szavak, amelyeket Szent Pál
Keletről intézett a római egyház híveihez, ma a Nyugat
keresztényeinek ajkán hangozzanak fel újra a keleti egyházakban
levő testvéreik felé: „Először is hálát adok Istenemnek
mindnyájatokért Jézus Krisztus által, hitetekről ugyanis az egész
világon dicsérettel szólnak” (Róm 1,8). Rögtön utána a nemzetek
apostola lelkesen fejti ki tervét: „Nagyon szeretnélek látni
benneteket, hogy megerősödésetekre némi lelki ajándékot juttassak
nektek, más szóval, hogy a hitben, amely éppúgy a tiétek is, mint
az enyém, kölcsönösen megvigasztaljuk egymást” (Róm 1,11-12). Ez
tehát a találkozás dinamikájának csodálatos leírása: mások hite
kincseinek a megismerése – ahogy ezt éppen most igyekeztem
fejtegetni – önkéntelenül előidézi az ösztönzést egy újabb és
bensőségesebb találkozásra a testvérek között, hogy az valóban és
őszintén kölcsönös ajándékozás legyen. Olyan ösztönzés ez, amit a
Lélek állandóan felszít az egyházakban, és amely még sürgetőbbé
válik éppen a nagyobb nehézségek idején.
23. Egyébként jól tudom, hogy jelenleg
bizonyos feszültségek, amelyek a római egyház és egyes keleti
egyházak között keletkeztek, nehezebbé teszik a kölcsönös
tiszteletben való előrehaladást az egyetértés felé. Ez a Római
Szék többször érezte kényszerítve magát, hogy olyan
útbaigazításokat adjon ki, amelyek elősegítik valamennyi egyház
közös előrehaladását a világ életének ilyen jelentős korszakában,
főként Kelet-Európában, ahol a legutóbbi időben gyakran drámai
események akadályozták meg a keleti egyházakat abban, hogy
teljesen végrehajtsák az evangelizáció parancsát, amelyet maguk is
sürgetőnek éreztek.[61] A nagyobb
szabadságban kialakult körülmények új lehetőségeket kínálnak
nekik, akkor is, ha nagyon korlátozottak a rendelkezésükre álló
eszközök, azoknak az országoknak a nehézségei miatt, ahol
működnek. Szeretném erősen hangsúlyozni, hogy a nyugati közösségek
készek nekik mindenben segíteni ennek a diakóniai szolgálatnak az
erősítésében. Már sokan munkálkodnak ilyen értelemben,
rendelkezésükre bocsátva a karitász szabadabb gyakorlásával hosszú
éveken át szerzett tapasztalatokat. Jaj nekünk, ha az egyikünk
bővelkedése az oka a másik megaláztatásának vagy a terméketlen és
botrányos versengésnek. A nyugati közösségek a maguk részéről
mindenekelőtt azt érzik kötelességüknek, hogy ahol lehetséges,
átadják szolgálatuk terveit és módszereit a keleti egyházakban élő
testvéreiknek, vagy hogy segítséget nyújtsanak nekik mindannak a
megvalósításához, amit ők saját népük szolgálatára kezdeményeznek,
de semmi esetre sem fognak a közös működési területeken olyan
kérkedő magatartást tanúsítani, amely tiszteletlennek tűnhet
azokkal a fáradságos törekvésekkel szemben, amelyeket a keleti
egyházak akarnak megvalósítani. Ezek annál nagyobb dicséretet
érdemelnek, minél gyöngébbek a rendelkezésükre álló eszközök.
Közvetlenül is ékesszóló cselekvésnek bizonyul majd az, ha
kifejezik a közös szeretet gesztusait egymás iránt, és együtt a
szükséget szenvedő emberek iránt. Ha ezt nem tesszük meg, vagy
éppen az ellenkezőjéről tanúskodunk, ez arra a felismerésre
vezetné azokat, akik minket figyelnek, hogy az egyházak között a
szeretetben való közeledésnek minden feladata csak elvont szólam;
meggyőződés és konkrét megvalósítás nélkül.
Alapvetőnek érzem az Úr felhívását, amely szerint mindent meg kell
tenni, hogy Krisztus minden híve együtt tegyen tanúságot a saját
hitéről, mindenekelőtt olyan területeken, ahol jobb az együttélés
a katolikus egyház fiai – latinok és keletiek – és az ortodox
egyházak fiai között. Az ateista kormányzatok elnyomása alatt
közösen elszenvedett vértanúság után elérkezett az idő, amikor
azért kell szenvedni, ha szükséges, nehogy valamiben megrövidüljön
a keresztények közötti szeretet tanúságtétele, mert még ha
odaadnánk is a testünket, hogy elégessék, de nem lenne
szeretetünk, ez semmit sem használna (vö. 1Kor 13,3). Folyamatosan
kell imádkoznunk, hogy az Úr tegye jóságossá elménket és
szívünket, és ajándékozzon nekünk türelmet és szelídséget.
24. Hiszem, hogy a kölcsönös megértésben és
egységben való növekedésnek igen jelentős módszere éppen az, hogy
tökéletesítjük egymásról alkotott ismereteinket. A Katolikus
Egyház fiai már ismerik azokat az utakat, amelyeket az Apostoli
Szentszék mutatott nekik ennek a célnak az eléréséhez: megismerni
Kelet egyházainak a liturgiáját[62]
elmélyíteni ismereteinket a keresztény Kelet atyáinak és
tanítóinak lelki hagyományairól;[63]
példát venni a keleti egyházaktól az evangéliumi üzenetnek
különböző kultúrákba való beépítéséről; leküzdeni a latinok és
keletiek között a feszültségeket, és serkenteni a párbeszédet a
katolikusok és ortodoxok között; a keresztény Kelet
tanulmányozására szakosított intézetekben kiképezni teológusokat,
liturgikusokat, történészeket és egyházjogászokat, akik maguk is
terjeszthetik a keleti egyházak ismeretét; a szemináriumokban és a
teológiai egyetemeken megfelelő oktatást biztosítani ezekről a
témákról különösen a leendő papok számára.[64] Ezek mindig nagyon érvényes útmutatások,
amelyeket különös erővel akarok hangsúlyozni.
25. A megismerésen túl nagyon fontosnak
tartom a kölcsönös látogatást. Ebből a szempontból azt kívánom,
hogy sajátságos feladatot töltsenek be a monostorok, éppen azon
különös szerep révén, amit a szerzetesség tölt be ezen egyházakon
belül, és azon sok szempont miatt, amelyek Keleten és Nyugaton
egyesítik a szerzetesi tapasztalatot, és ennek folytán a lelki
fogékonyságot is. A találkozásnak másik formája ortodox tanárok és
tanulók fogadása pápai egyetemeken vagy más katolikus
felsőoktatási intézményekben. A jövőben is megteszünk mindent
annak érdekében, hogy ez a fogadókészség minél nagyobb méreteket
öltsön. Isten áldása kísérje továbbá azoknak a helyeknek a
születését és fejlődését, amelyek keleti testvéreink fogadására
vannak rendelve, itt Róma városában is, amely elevenen őrzi az
Apostolok Fejedelmeinek és oly sok vértanúnak az emlékét.
Fontos, hogy a látogatásoknak és cseréknek ezekbe a
kezdeményezéseibe minél szélesebb módon és formában bekapcsolják
az egyházi közösségeket: tudjuk például, milyen hasznosnak
bizonyulnak az olyan egyházközségek között kezdeményezett
kapcsolatok, amelyek testvérközösségekké válnak a kölcsönös
kulturális és lelki gazdagodás érdekében és a karitász
gyakorlásában is.
Igen pozitíven ítélem meg a közösen kezdeményezett zarándoklatokat
olyan helyekre, ahol különös módon jut kifejezésre a szentség,
olyan férfiaknak és nőknek az emlékében, akik minden időben életük
áldozatával gazdagították az Egyházat. Ebben az irányban nagy
jelentőségű cselekedet lenne, ha eljutnánk mindazon keresztények
szentségének közös elismerésére, akik az utóbbi évtizedekben,
különösen Kelet-Európa országaiban, vérüket ontották Krisztus
egyetlen hitéért.
26. Különös módon gondolok a
szórványterületekre, ahol latin többségű környezetben él a keleti
egyházaknak sok híve, akik elhagyták őseik földjét. Ezek a helyek,
ahol egy pluralista társadalmon belül könnyebben kialakulnak a
békés kapcsolatok, eszményi környezetet alkothatnának az
együttműködés javítására és megerősítésére az egyházak között a
jövendő papok képzésében, lelkipásztori és karitatív tervekben, a
keletiek hazai területeinek az érdekében is.
Ezen országok latin Ordináriusainak különös módon ajánlom, hogy
behatóan tanulmányozzák, minél teljesebben értsék meg és hűségesen
alkalmazzák azokat az alapelveket, amelyeket az Apostoli Szentszék
adott ki az ökumenikus együttműködésről[65]
és a keleti katolikus egyházak híveinek lelkipásztori
gondozásáról, különösen akkor, ha ezeknek nincs saját
hierarchiájuk.
Felhívom a keleti katolikus főpásztorokat és papságot, hogy
szorosan működjenek együtt a latin Ordináriusokkal egy eredményes
lelkipásztorkodás érdekében, amely ne legyen szétforgácsolt,
különösen ott, ahol a joghatóságuk igen nagy területekre terjed
ki, ahol az együttműködés hiánya valójában elszigeteltséget
jelent. A keleti főpásztorok ne hanyagoljanak el semmilyen
eszközt, amely segíti a testvériség, az őszinte és kölcsönös
tisztelet és az együttműködés légkörét az olyan egyházakhoz
tartozó testvéreikkel, akikkel még nem egyesít minket a teljes
közösség, különösen azokkal, akik azonos egyházi hagyományhoz
tartoznak.
Ahol Nyugaton nincsenek keleti papok a keleti katolikus egyházak
híveinek ellátására, a latin Ordináriusok és munkatársaik azon
munkálkodjanak, hogy ezekben a hívekben növekedjék saját
hagyományuk tudata és ismerete, és hogy ők is meghívást kapjanak a
tevékeny együttműködésre, saját adottságaik szerint, a keresztény
közösség növekedésére.
27. Utalni szeretnék a szerzetesi életre, szem
előtt tartva annak jelentőségét a keleti kereszténységben, és
kívánom, hogy az újra virágozzék a keleti katolikus egyházakban,
és hogy bátorítást kapjanak mindazok, akik hivatásuknak érzik
ennek a megerősödésnek a munkálását.[66]
Keleten ugyanis belső kapcsolat van a liturgikus imádság, a lelki
hagyomány és a szerzetesi élet között. Éppen ezért a szerzetesi
életnek jól szervezett és kellő indítékokkal alátámasztott
újrakezdése számukra is az egyház igazi felvirágzása lehetne. Nem
szabad arra gondolni, hogy ez csökkenti a lelkipásztori szolgálat
hatékonyságát, sőt az is megerősödve kerül ki egy ilyen erős
lelkiségből, és így újra megtalálja a maga eszményi helyét. Ez a
kívánság a keletiek szórványterületeire is vonatkozik, mert a
keleti monostorok jelenléte nagyobb biztonságot adhatna maguknak a
keleti egyházaknak ezekben az országokban, ezenkívül hasznos
segítséget nyújthatna a nyugati keresztények vallásos életéhez is.
Együtt haladni „Kelet Világossága” felé
28. Levelemet befejezve a gondolatom szeretett testvéreimhez
száll, a pátriárkákhoz, a püspökökhöz, a papokhoz és a
diakónusokhoz, a szerzetesekhez és szerzetesnőkhöz, a férfiakhoz
és nőkhöz, a keleti egyházak minden hívéhez.
A harmadik évezred küszöbén mindnyájan halljuk, hogy püspöki
székünkhöz eljut az emberek segélykiáltása, akiket megnyomorít a
súlyos fenyegetések terhe, vagy akik, talán tudtukon kívül, arra
vágynak, hogy megismerjék a szeretetnek Isten által irányított
történetét. Ezek az emberek érzik, hogy a világosságnak egy
sugara, ha befogadjuk, még eloszlathatja a homályt az Atya
gyengédségének az égboltjáról.
Mária, „a soha le nem nyugvó csillagnak Anyja”[67] „a titokzatos Napnak hajnala”,[68] „a dicsőség Napjának keletje”,[69] mutassa meg nekünk Kelet
Világosságát.
Keletről minden nap újra felkél a reménység napja, a világosság,
amely visszaadja az emberi nemnek a létezését. Egy szép kép
szerint Üdvözítőnk Keletről fog visszatérni (vö. Mt 24,27).
Kelet férfiai és asszonyai számunkra az Úrnak jelei, aki
visszatér. Nem felejthetjük el őket, nemcsak azért, mert szeretjük
őket, mint testvéreinket és nővéreinket, akiket ugyanaz az Úr
váltott meg, hanem azért is, mert a hit és szeretet teljes
közösségében megélt századok szent vágyakozása sürget minket,
szemünkbe kiáltja bűneinket, kölcsönös meg nem értésünket: mi
megfosztottuk a világot egy közös tanúságtételtől, amely talán meg
tudott volna előzni olyan sok drámát, ha nem egyenest a történelem
irányát változtatta volna meg.
Fájdalommal érezzük, hogy még nem részesülhetünk ugyanabban az
Eucharisztiában. Most, hogy bezárul az évezred, és tekintetünk
teljesen a fölkelő Nap felé fordul, hálásan találjuk meg azt
tekintetünknek és szívünknek útján.
Az evangélium visszhangja, a soha meg nem csaló igének hangja,
továbbra is erősen hangzik, csak a mi szétváltságunk gyengíti azt:
Krisztus kiált, de az ember nehezen érti meg szavát, mert nekünk
nem sikerül egybehangzó szavakat továbbítani. Hallgassuk meg
együtt az emberek könyörgését, akik teljes egészében hallani
akarják Isten igéjét. Nyugat szavainak szükségük van Kelet
szavaira, hogy az Isten igéje egyre jobban tárja fel a maga
kifürkészhetetlen gazdagságát. A mi szavaink örökre találkoznak
majd a mennyei Jeruzsálemben, de azt kérjük és azt akarjuk, hogy
ezt a találkozást már most elővételezzük a szent Egyházban, amely
még úton van Isten Országának teljessége felé.
Isten tegye röviddé az időt és a teret. Gyorsan, nagyon gyorsan
adja meg nekünk Krisztus, Kelet Világossága, annak megértését,
hogy a valóságban, a távolság sok évszázada ellenére igen közel
voltunk egymáshoz, mert talán anélkül, hogy tudtuk volna, együtt
haladtunk az egyetlen Úr felé, tehát egymás felé is.
Hadd élvezhesse már a harmadik évezred embere ezt a felfedezést,
akihez végre eljut az egyetértő és ezért teljesen hihető szó,
amelyet egymást szerető testvérek hirdetnek, akik hálát adnak
azért a gazdagságért, amellyel kölcsönösen megajándékozzák
egymást. És így jelenünk meg az Úr előtt a kiengesztelődés tiszta
kezeivel, és a földkerekség embereinek még egy biztos indokuk lesz
arra, hogy higgyenek és reméljenek.
Ezekkel a kívánságokkal adom mindenkire apostoli áldásomat.
Kelt Vatikánban, május 2-án, Szent Atanáznak,
az Egyház nagy Püspökének és Tanítójának az ünnepén, 1995-ben,
pápaságom tizenhetedik évében.
II. János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Vö. Leonis XIII Acta, 14 (1894),
358-370. o. A pápa arra hivatkozik, hogy a Szentszék megbecsüli és
konkrét formában segíti a keleti egyházakat, és meg akarja védeni
azok sajátosságait. Lásd még: Praeclara gratulationis apostoli
levél (1894. június 20.), uo. 195-214. o.; Christi nomen enciklika
(1894. december 24.), uo. 405-409.
[2] Vö. II. Vatikáni Zsinat:
Orientalium Ecclesiarum határozat a keleti katolikus egyházakról,
1.; Unitatis redintegratio határozat az ökumenizmusról, 17.
[3] Szent Ágoston erről ezt mondja:
„Honnan származott az Egyház? Jeruzsálemből.” In Epistulam
Joannis, II,2: PL 35, 1990.
[4] Vö. Lumen gentium dogmatikai
konstitúció az Egyházról, 23.; Unitatis redintegratio 14.
[5] Vö. Ua. 4.
[6] Vö. II. János Pál: Egregiae
virtutis apostoli levél (1980. december 31.): AAS 73 (1981),
258-262. o.; Slavorum apostoli enciklika (1985. június 2.),1214.:
AAS 77 (1985) 792-796 o.
[7] Beszéd a nagypénteki keresztűt
után (1994. április 1.), 3: AAS 87 (1995), 88. o.
[8] Vö. Unitatis redintegratio 14-18.
[9] Beszéd a rendkívüli
konzisztóriumon (1994. június 13.): L'Osservatore Romano, június
13-14. 5. o.
[10] Unitatis redintegratio 17.
[11] Ua. 15.
[12] Vö. Szent Ireneusz: Adversus
haereses, V. 36. 2: SCh 153/2, 461 o.; Szent Bazil: Tractatus de
Spirito Sancto, XV. 36: PG 36, 132. o.; XVII. 43: ua. 148. o.;
XVIII. 47: ua. 153. o.
[13] Vö. Nisszai Szent Gergely:
XXXVII. Katechetikai beszéd: PG 45,97.
[14] Vö. Adversus haereses, III.
10. 2: SCh 211/2, 121. o.; III. 18.7: ua. 365. o.; III. 19. 1: ua.
375. o.; IV. 20.4: SCh 100/2, 635. o.; IV. 33.4: ua. 811. o.; V.
Bevezetés: SCh 153/2,15. o.
[15] Beleoltva Krisztusba „az
emberek istenek lesznek és Isten fiai, a por a dicsőségnek olyan
magas fokáig magasztaltatott fel, hogy már dicsőségben és
istenségben egyenlő lett az isteni természettel.” Nikolasz
Kabaszilasz: Élet Krisztusban, l: PG 150, 505. o.
[16] Vö. Damaszkuszi Szent János: A
szent képekről, 1,9: PG 94, 1249. o.
[17] Vö. II. János Pál: Redemptoris
Mater enciklika (1987. III. 25.), 31-35.; Unitatis redintegratio
15.
[18] Vö. Szent Ireneusz: Adversus
haereses, II. 28. 3-6: SCh 294, 274-282. o.; Nisszai Szent
Gergely: Mózes
élete: PG 44, 377. o.; Nazianzi Szent Gergely: A szent húsvétról,
XLV, 35: PG 36, 625-630. o.
[19] Vö. Unitatis redintegratio 15.
[20] Slavorum apostoli enciklika,
9.: MS 77 (1985) 789-790. o.
[21] Ua. 11.
[22] Ua. 21.
[23] „Az isteni kijelentések az
olvasóval növekszenek”. Nagy Szent Gergely: Ezekielhez, I. VII. 8:
PL 76, 843. o.
[24] Dei Verbum konstitúció az
isteni kinyilatkoztatásról, 8.
[25] Vö. Nemzetközi Teológiai
Bizottság: Az értelmezés problémái (1989. október) II,1-2: EV 11,
1717-1719. o.
[26] Nyugaton nagy hatása volt
Szent Atanáz írásának, Szent Antal élete: PG 26. 835-977. o.
Emlékeztet rá többek között Szent Ágoston: Vallomások, VIII, 6:
CSEL 33, 181-182. o. A keleti atyák írásainak fordításai adták meg
a nyugati szerzetesség jellegét is, pl.: Szent Bazil: Regulák: PG
31,889-1305. o.; Az egyiptomi szerzetesek története: PG 65,
441-456. o.; A sivatagi atyák bölcs mondásai: PG 64, 72-446. o. -
Vö. Villelmus Abbas S. Theodorici: Epistula ad Fratres in Monte
Dei: SCh, 223, 130-384. o.
[27] Vö. pl. Szent Bazil: Rövidebb
Regulák: PG 31, 1079-1305. o. - Aranyszájú Szent János: A
bűnbánatról: PG 47, 391-422. o.; Homíliák szent Máté
evangéliumához, XV. hom. 3: PG 57, 225-228. o. - Nisszai Szent
Gergely: A boldogságokról, 3. homília: PG 44,1219-1232. o.
[28] Vö. Nikolasz Kabaszilasz: Élet
Krisztusban, IV.: PG 150, 584-585. o. - Alexandriai Szent Cirill:
Értekezés Jánosról, IV. 11.: PG 74,561. o.; ua. 12.: 564. o. -
Aranyszájú Szent János: Homíliák szent Máté evangéliumához.
LXXXVII. hom. 5.: PG 58, 743-744. o.
[29] 29 Vö. Nazianzi Szent Gergely:
Beszédek, XXXIX.: PG 36, 335-360. o.
[30] Alexandriai Szent Kelemen: A
Pedagógus, 111. 1,1.: SCh 158,12. o.
[31] Jelentősek például Antal
tapasztalatai (vö. Szent Atanáz: Szent Antal élete, 15.: PG, 26,
865. o.), vagy Pachomiusé (L. Th. Lefort kiadása: Szent
Pachomiusnak és utódainak kopt életrajzai, Louvain 1943. 3. o.),
és Evagrius Ponticus tanúságtétele (Praktikus értekezés, 100.: SCh
171,710. o.).
[32] Vö. II. János Pál: Beszéd a
szerzetesekhez és szerzetesnőkhöz (1988. február 2.), 6.: AAS 80
(1988), 1111. o.
[33] Vö. Kalkedoni hitvallás, DS
301-302.
[34] Vö. Szent Ireneusz: Adversus
haereses, V. 16. 2.: SCh 153/2.217. o.; IX. 33.4.: SCh 100/2. 811.
o. - Szent Atanáz: A pogányok ellen, 2-3. és 34.: PG 25, 5-8. és
68-69. o.; Az Ige megtestesülése, 12-13. SCh 18, 228-231. o.
[35] A csend („hesychia”) a keleti
szerzetesi lelkiség lényeges vonása. Vö. A sivatagi atyák élete és
mondásai, PG 65, 72-456. o. - Evagrius Ponticus: A szerzetesi élet
alapjai, PG 40, 1252-1264. o.
[36] Unitatis redintegratio 3.
[37] II. János Pál: Tertio
millennio apostoli levél 34.
[38] Vö. Római Szent Kelemen: A
korintusiakhoz írt levél: Apostoli Atyák, F. X. Funk kiadása,
1.60-144. o. - Antiochiai Szent Ignác: Levelek, ua. 172-252. o. -
Szent Polikárp: A filippiekhez írt levél: ua. 266-282. o.
[39] Vö. Szent Ireneusz: Az
eretnekségek ellen, 1.10.2.: SCh 264/2. 158-160. o.
[40] Vö. Lumen gentium 26. -
Sacrosanctum Concilium 41. - Unitatis redintegratio 15.
[41] Vö. II. János Pál: A
konstantinápolyi zsinatról levél (1981. március 25.), I. 2.: AAS
73 (1981) 515. o.; Duodecimum saeculum apostoli levél (1987.
december 4.), 2. és 4.: AAS 80 (1988), 242-244. o.
[42] Vö. II. János Pál: Homília a
Szent Péter-bazilikában I. Demetriosz konstantinápolyi érsek és
egyetemes pátriárka jelenlétében (1988. dec. 6.), 3.: AAS 80
(1988), 713-714. o.
[43] Vö. pl. Anselmus de Havelberg:
Párbeszédek: PL 188,1139-1248. o.
[44] Vö. Tomos agapis,
Vatican-Phanar (1958-1970) és Róma-Istanbul (1971), 278-295. o.
[45] Beszéd a nagypénteki keresztűt
után (1994. április 1.): AAS 87 (1995), 87. o.
[46] Római Misekönyv: Krisztus
legszentebb Testének és Vérének ünnepe, felajánlási imádság; ua.:
M. Eucharisztikus ima; Szent Bazil: Alexandriai anafora:
Liturgiarum Orientalium Collectio, I., E. Renaudot kiadása,
Frankfurt, 1847., 68. o.
[47] Vö. VI. Pál: Üzenet a
mechitaristákhoz (1977. szeptember 8.): Tanítások, 15 (1977), 812.
o.
[48] Didaché: Apostoli Atyák, F. X.
Funk kiadása, I.22. o.
[49] Vö. Dei providentis motu
proprio (1917. május 1.): AAS 9 (1917), 529-531. o.
[50] Vö. Orientis catholici motu
proprio (1917. október 15.): AAS 9 (1917), 531-533. o.
[51] Vö. Superno Dei nutu motu
proprio (1960. június 5.), 9.: AAS 52 (1960), 435-436. o.
[52] Vö. Sacri canones apostoli
konstitúció (1990. október 18.): AAS 82 (1990),1033-1044. o.
[53] II. János Pál: Átlépni a
remény küszöbén. Milánó, 1994. 168. o.
[54] Vö. Unitatis redintegratio 14.
[55] Köszöntő beszéd a Pápai Keleti
Intézet tanáraihoz (1993. december 12.): L'Osservatore Romano,
1993. december 13-14., 4. o.
[56] Vö. Orientalium ecclesiarum
30.
[57] Vö. II. János Pál: A
keresztség nagy ajándéka üzenet (1988. február 14.), 4.: AAS 80
(1988) 991-992. o. Budapest, 1994.9-11. o.
[58] Vö. Orientalium ecclesiarum
24.
[59] Ua. 5.
[60] Vö. Unitatis redintegratio
17.; II. János Pál: Beszéd a rendkívüli konzisztóriumon (1994.
június 13.): L'Osservatore Romano, 1994. június 13-14. 5. o.
[61] II. János Pál: Levél Európa
püspökeihez (1991. május 31.): AAS 84 (1992), 163-168. o. - Les
Principes généraux et normes pratiques pour coordonner
l'évangélisation et l'engagement oecumenique de l'Eglise
catholique en Russie et dans les autres pays de la C.E.I., 1992.
VI. I.
[62] Vö. A Katolikus Nevelés
Kongregációja: In ecclesiasticam futurorum instrukció (1979.
június 3.), 48.: EV 6, 1080. o.
[63] Vö. A Katolikus Nevelés
Kongregációja: Inspectis dierum instrukció (1989. november 10.):
AAS 82 (1990) 607., 636. o.
[64] Vö. A Katolikus Nevelés
Kongregációja: En égard au développement körlevél (1987. január
6.), 9-14.: L'Osservatore Romano, 1987. április 16., 6. o.
[65] Vö. A Keresztények Egysége
Előmozdításának Pápai Tanácsa: Directoire pour l'application des
principes et des normes sur I'Oecuménisme, V.: AAS 85 (1993)
1096-1119. o.
[66] Vö. A VII. Rendes Általános
Püspöki Szinódus: Felhívás a keleti Egyházak szerzeteseihez és
szerzetesnőihez (1994. október 27.): L'Osservatore Romano, 1994.
X. 29. 7. o.
[67] Horológion: Akathisztosz
Himnosz a Legszentebb Istenszülőhöz, 5. ikosz.
[68] Uo.
[69] Horológion: Vasárnap esti
zsolozsma (1. hang) a bizánci liturgiában.
|