|
Az első rádiós üzenet
1978. október 17-én reggel, a Sixtus-kápolnában,
a bíborosokkal együtt bemutatott szentmisén
Főtisztelendő Testvérek!
Az Anyaszentegyház szeretett Fiai!
És valamennyien jóakaratú Emberek, akik figyeltek ránk!
A Szentírás hatalmas anyagából egyetlen mondat merül föl most
előttünk, amikor Szent Péter katedráját elfoglalva bemutatkozunk
nektek. Az a mondat, amely – miközben kontrasztként világít rá
emberi személyünk korlátaira – rávilágít a ránk nehezedő feladatra
és ennek mérhetetlen súlyára: „Ó micsoda mélységes Isten tudása és
bölcsessége! Milyen fölfoghatatlanok az ítéletei és mily
kifürkészhetetlenek az Ő útjai!”[1] És
valóban, ki láthatta előre a mindig emlékezetünkben maradó VI. Pál
pápa halála után az Ő szeretetreméltó utódjának, I. János Pál
pápának korai halálát? És hogyan sejthettük volna mi magunk, hogy az
ő félelmetes örökségük a mi vállainkra fog kerülni? Ezért el kell
gondolkodnunk a jóságos és gondviselő Isten titokzatos tervein. Nem
azért, hogy megértsük azokat, hanem inkább, hogy imádva leboruljunk
előtte és imádkozzunk. Úgy érezzük, hogy a Zsoltáros szavát kell
most megismételnünk, aki a magasba emelte tekintetét és így
fohászkodott: „Honnan jöhet segítség nekem? Az én segítségem az
úrtól való!”[2]
Maguk az események, amelyek ilyen rövid idő alatt teljesen
váratlanul követték egymást, és önmagunk elégtelensége, amelyet a
velünk szemben álló várakozással kapcsolatban érzünk, nemcsak arra
késztetnek minket, hogy lelkünk az Úrhoz szóljon és teljesen
rábízzuk magunkat, hanem megfosztanak attól a lehetőségtől is, hogy
most olyan dolgokat mondjunk el pápaságunkról, amelyeket hosszas
megfontolásnak és pontos kidolgozásnak kellett volna megelőznie. De
ennek pótlására szemünk előtt áll az, ami Isten erőt adó
jelenlétének a jele.
Kevéssel több mint egy hónap telt el azóta, hogy ebben a történelmi
nevezetességű kápolnában, és rajta kívül is, hallhattuk I. János Pál
pápa szavait, amelyeket szolgálatának kezdetén mondott, és annyi jó
remény csillant föl bennük. Ezt a beszédet nem hagyhatjuk most
említés nélkül, mert még elevenen él emlékezetünkben, és nagyon
bölcs intelmek és buzdítások hangzottak el benne. Az a beszéd nagyon
helyénvaló volt az akkori körülmények között, de úgy tűnik, most is
egészen aktuális, amikor mi magunk kezdjük meg a pápai szolgálatot,
amelyet Istenre és az Egyházra való tekintettel nem utasíthatunk
vissza.
Most szeretnénk kifejteni néhány dolgot, melyek útjelző jellegűek,
mert úgy gondoljuk, hogy a legfontosabbak, és ezért – szándékunk
szerint és Isten segítségével – nemcsak figyelemmel és helyesléssel
tekintünk rájuk, hanem állandóan arra kell törekednünk, hogy ezeknek
a jelzéseknek megfeleljen az Egyház élete.
Elsősorban a II. Vatikáni Zsinat jelentőségére akarunk
figyelmeztetni, és feladatunknak tekintjük, hogy valósággá váljon,
amit a Zsinat tanít. Hát nem olyan ez az Egyetemes Zsinat, mint egy
mérföldkő vagy mint a legfontosabb esemény az Egyház immár kétezer
éves történelmében, de ugyanígy a vallás és a világ
kultúrtörténelmében is?
Amint ugyanis a Zsinat nem merül ki a dokumentumaiban, úgy nem zárul
le a végrehajtási rendelkezésekben sem, amelyek ezekben a Zsinat
utáni években láttak napvilágot. Méltán tekintjük tehát elsőrendű
feladatunknak, hogy gondosan munkálkodjunk azon, hogy az Egyetemes
Zsinat határozatai és irányelvei a gyakorlatban valósággá váljanak.
Okosan és sürgetően szeretnénk eljárni, elsősorban a megfelelő
lelkület kialakítására törekedve. Ugyanis mindenekelőtt arra van
szükség, hogy a lelkek hangolódjanak rá a Zsinatra, hogy azután az
életben is az történhessék, amit a Zsinat tanít; továbbá, hogy
világos kifejezést kapjon mindaz, amit a zsinati tanítás csak
„implicite” hordoz, tekintetbe véve mindazt a tapasztalatot,
amelynek azóta kerültünk a birtokába, és minden követelményt, mely
azóta jelentkezett. Röviden megismételve: azokat a termékeny
magvakat, amelyeket az Isten igéjével táplálkozó zsinati atyák
elvetettek a jó földbe,[3] azaz a
súlyos tanításokat és lelkipásztori megfontolásokat, meg kell
érlelnünk abban a folyamatban, mely maga az élet.
Az általános elhatározás és jóakarat, hogy hűségesek leszünk a II.
Vatikáni Zsinathoz, s amennyiben rajtunk áll, azt egészen meg
akarjuk valósítani, több részletet foglal magába: a missziók és az
ökumenizmus kérdését, a fegyelmet és az ügyek megfelelő
elrendezését. De van egy olyan terület, amely fokozott figyelmet
igényel, és ez az ekkleziológia. Nyilvánvaló, Tisztelendő Testvérek
és Szeretett Gyermekei az Egyháznak, hogy újra kézbe kell vennünk a
Zsinat magna chartáját, a Lumen gentium kezdetű dogmatikus
konstitúciót, hogy újra áttanulmányozzuk és elmélkedjünk az Egyház
természetéről és feladatáról, létezésének és cselekvésének módjáról.
S mindezt azért kell megtennünk, hogy ne csak a Krisztusban hívők
közössége legyen eleven, hanem hogy megvalósítsuk és szorosabbá
tegyük az egész emberiség családjának egységét is.
XXIII. János pápa szokta mondani: „Krisztus Egyháza a népek
világossága”; az Egyház ugyanis – és a Zsinat az ő szavait ismételte
meg – az üdvösségnek és az egységnek egyetemes szentsége
(szakramentuma) az emberi nem számára.[4]
Az üdvösség misztériuma, amely az Egyházban mint fókuszban
koncentrálódik és rajta keresztül hat a világ felé, az a mozgató
erő, amely összegyűjti Isten népét; az a különleges kötelék vagy
kollegiális forma, amely „Péterrel és Péter fősége alatt” a
püspököket egymáshoz kapcsolja. Mindezek olyan tények, amelyekről
nem lehet eleget elmélkedni és újra meg újra átgondolni, hogy az
emberek állandó és mulandó szükségleteit figyelembe véve
fölismerjük, hogyan kell megjelenítenünk az Egyházat, és hogyan kell
annak cselekednie. Ezért ennek a dokumentumnak készséges elfogadása
– amennyiben a hagyomány fényénél magába foglalja mindazokat a
dogmákat, amelyeket száz évvel korábban az I. Vatikáni Zsinat
fogalmazott meg – a pásztorok és hívők számára egyaránt világos
útjelző és szüntelen ösztöke, amikor – újra mondjuk – az élet és a
történelem útjait járjuk.
Különös súllyal buzdítunk arra – mégpedig azért, hogy minél
tudatosabbá tegyük és serényebben vállaljuk feladatainkat –, hogy
alaposabban foglalkozzunk a kollegiális kapcsolattal, amely a
püspököket Péter utódához köti és minden püspököt a többiekhez is
kapcsol, hogy be tudják tölteni a rájuk bízott feladatot: az
Evangélium hirdetését, a szentségek kiszolgáltatását és Isten egész
népének pásztori vezetését. Ez a kollegiális forma kétségtelenül
azoknak az intézményeknek a fejlődéséhez tartozik, amelyek részben
újak, részben alkalmazkodtak korunk követelményeihez, s amelyek mind
azért dolgoznak, hogy Krisztus testének, az Egyháznak építésében
meglegyen az összhang a kezdeményezések, a szándékok és a lelkek
között.[5] Külön kiemeljük ebből a
szempontból a Püspöki Szinódust, amelyet VI. Pál pápa a Zsinat
befejezése előtt hívott életre Apostolica sollicitudo kezdetű motu
propriójával.
A Zsinat iránti hűségen kívül hűséggel tartozunk az egész pápai
feladattal szemben, amit elvállaltunk, és ami kizárólag ránk hárul.
Miután elnyertük az Egyházban a legnagyobb szolgálatot, mely arra
kötelez, hogy szándékainkkal és tetteinkkel példát adjunk a
többieknek, minden erőnkkel törekednünk kell erre a hűségre. És
abban kell megmutatkoznia, hogy csorbítás nélkül őrizzük a hit
letéteményét, miközben hűségesen teljesítjük annak a Krisztusnak
parancsát, aki az Egyház sziklájává tette Simont, és neki adta a
mennyek országának kulcsait[6] majd
megparancsolta neki, hogy erősítse meg testvéreit[7] és szeretetének bizonyságaként legeltesse az ő
juhait és bárányait.[8] Meggyőződésünk,
hogy mindazok a kutatások, melyek az úgynevezett „péteri szolgálat”
körül folynak azért, hogy annak természete egyre világosabbá
válhasson, ezt a három evangéliumi alappillért nem hagyhatják
figyelmen kívül. Mert annak a szolgálatnak részletei ezek, amelyek
az Egyház természetéből következően szükségesek ahhoz, hogy az
Egyház belső egysége megmaradjon és feladatát végre tudja hajtani.
Ezeket a részleteket nemcsak Péterre bízta az Úr, hanem az ő
törvényes utódaira is. De az is kétségtelen számunkra, hogy ezt a
kiemelkedő szolgálatot mindig a szeretethez kell kötnünk, amely
tápláló forrása és olyan életfeltétele, amelyben e szolgálat ki tud
bontakozni. Ez a szeretet a kellő válasz Krisztusnak arra a
kérdésére, hogy „szeretsz-e engem?” Ezért szabadjon megismételnünk
Szent Pál szavait: „Krisztus szeretete sürget minket”,[9] mert szolgálatunkat a legelejétől úgy akarjuk
élni, hogy minden formában ez a szeretet fejeződjék ki.
Ebben közvetlen Elődeink példáját akarjuk követni, amely példáknak
iskolázó ereje van. Ki ne emlékeznék VI. Pál pápa szavára, aki a
„szeretet kultuszáról” beszélt, és prófétai Lélekkel jelentette ki
egy hónappal a halála előtt (1978. jún. 29-én): „A hitet
megtartottam”. Nem azért mondta, hogy magát dicsérje, hanem mert
nagyon gondosan megvizsgálta lelkiismeretét 15 éves pápai működése
után.
És mit mondjunk I. János Pál pápáról? Mintha tegnap lépett volna elő
a Bíborosi Kollégiumból, hogy a pápai ruhát – és milyen nagy teher
ez! – magára öltse. De pápaságának néhány napjából is a szeretetnek
micsoda lángolása, sőt a „szeretetnek túláradó folyama” volt
érezhető, amelyet a világ számára is annyira óhajtott, amint ezt az
utolsó vasárnapon az Angelus előtti beszédében elmondta. Ezt
erősítik meg azok a katekézisei is, amelyeket a nyilvános
kihallgatások alkalmával a hitről, a reményről és a szeretetről
tartott.
Tisztelendő Testvéreink a püspökségben és Szeretett Fiaink! A hűség
természetesen magába foglalja az engedelmességet is Péter
tanítóhivatalával szemben, főleg a tanítást illetően. Ennek a
Magisztériumnak objektív jellegét mindig figyelembe kell venni, és
vigyázni kell rá azon veszedelmek miatt, amelyek itt is, ott is
fenyegetik a katolikus igazságokat. Továbbá a hűséghez tartozik az
egyházi hatóság által kiadott liturgikus előírások megtartása is,
tehát annak az önkényes eljárásnak a kizárása, amely jóváhagyás
nélkül vezet be különféle dolgokat, vagy következetesen
visszautasítja a szabályokba foglaltakat. De hűséggel tartozunk az
Egyház nagy fegyelme iránt is, melyről Elődünk szólott. Ez nem arra
való, hogy elnyomjon vagy csakis lemondást követeljen, hanem arra
szolgál, hogy őrizze Krisztus titokzatos testének igazi rendjét, és
forrása legyen annak, hogy minden egyes tag a neki megfelelő
működést fejtse ki. A hűség a papi és szerzetesi hivatások
betöltését is megkívánja, hogy amit Isten színe előtt megígért
valaki, azt mindig tartsa meg és gyarapodjék benne azáltal, hogy
természetfölötti irányítást kap az élete.
Ami pedig a híveket illeti – mint maga a szó is jelzi –, a hűség
tőlük azt kívánja, hogy keresztény voltuknak megfelelően töltsék be
szolgálataikat. Készséges és őszinte szívvel tegyék a dolgukat,
tanúsítsanak hűséget lelkipásztoraik iránt, akiket a Szentlélek
állított az Egyház élére,[10] és
vegyenek részt azokban a tevékenységekben, amelyek mint hívőkre
rájuk tartoznak.
Ezen a helyen nem feledkezhetünk meg azokról a testvéreinkről sem,
akik más keresztény egyházakhoz vagy vallási közösségekhez
tartoznak. Mert az ökumenizmus ügye annyira fontos és olyan kényes,
hogy nem szabad hallgatnunk róla. Hányszor elmélkedtünk közösen az
utolsó vacsorán elhangzott szavakról, amelyekkel Krisztus az Atyához
imádkozott?[11] Ki ne tudná, hogy
Szent Pál mennyire sürgette a „lelki egységet”, melyben kell hogy
Krisztus tanítványai „egyetértők legyenek, ugyanúgy viselkedjenek és
egyformán szeressenek”.[12]
Szinte hihetetlen, hogy a keresztények között még mindig megvan az a
sajnálatos szakadás, amely másokban bizonytalanságot vagy esetleg
botránkozást kelt. Ezért a megkezdett úton tovább akarunk járni,
előbbre akarunk jutni, mindent megteszünk az akadályok elhárítása
érdekében, és kívánjuk, hogy az egyetértő törekvések elvezessenek a
teljes egységre.
Az összes többi ember felé is fordulunk, akik mint Isten gyermekei a
mi testvéreink, akiket szeretnünk és szolgálnunk kell. Szeretnénk
feléjük kifejezni, hogy – nem hivalkodva, hanem alázattal – azon
akarunk fáradozni, ami a világ békéjét és haladását és a népek
közötti igazságosságot támogatja. Semmi szándékunk beavatkozni
politikai ügyekbe, vagy részt venni gazdasági kérdések intézésében.
Amint ugyanis az Egyház nem rekeszthető semmiféle evilági forma
korlátai közé, úgy bennünket is, ha az emberek és a népek ilyen
jellegű kérdéseihez közeledünk, csak vallási és erkölcsi indítékok
vezethetnek. Azt a Krisztust követjük ezzel, aki övéire azt bízta,
hogy a „föld sója” és a „világ világossága” legyenek,[13] és azt a lelkiállapotot akarjuk megerősíteni,
amelyre az emberi társadalmaknak támaszkodniuk kell. Annál inkább
késztetést érzünk e feladat teljesítésére, minél inkább gyarapodnak
a világban az ellentétek és feszültségek, melyek a világ nagy részén
összeütközések forrásaivá válnak és mérhetetlen pusztulás
veszedelmével fenyegetnek. Állhatatosan arra fogunk törekedni, hogy
higgadt munkával, semmiféle saját hasznot nem keresve, csak az
evangélium fényét kövessük, amikor ezekkel a kérdésekkel
foglalkozunk. Szabadjon ezen a helyen legalább annyit kifejeznünk,
hogy részesedünk abban a komoly aggodalomban, amelyet a Bíborosi
Kollégium az Apostoli Szék üresedése idején fejezett ki a szeretett
libanoni nép és országuk miatt, melynek békéjét és szabadságát
valamennyien óhajtjuk nagyon.
De ebben a percben kezünket nyújtjuk minden népnek és minden
embernek, és kitárjuk a szívünket mindenki felé, akiket
igazságtalanság vagy bármiféle megkülönböztetés gyötör, akár
gazdasági vagy társadalmi, akár politikai vagy lelkiismereti téren
vagy a vallásszabadság területén. Mindenképpen arra kell
törekednünk, hogy korunk minden igazságtalanságát közösen vegyük
vizsgálat alá és valóban orvosoljuk szerte a földön, hogy minden
ember emberségéhez méltó életet élhessen. Ez az Egyház küldetésének
is része, amint ezt a II. Vatikáni Zsinat nemcsak a Lumen gentium
dogmatikus konstitúcióban, hanem a Gaudium et spes lelkipásztori
konstitúcióban is kifejtette.
Szeretett Testvéreim és Fiaim! A világban és az Egyházban a
legutóbbi időkben lezajlott események üdvösen figyelmeztetnek:
Milyen lesz a mi pápaságunk? Miféle sors vár Isten végzései szerint
az Egyházra az elkövetkező években? Milyen utakat fog bejárni az
emberiség most, a század végén, amikor a második évezred közeledik a
vége felé? Az összes ilyen kérdéseknek egy a válasza: „Isten a
tudója”.[14] A saját életünk folyása,
mely egészen váratlanul a pápai szolgálatba vitt bennünket, nem
sokat számít. Saját személyünknek – ezt világosan ki akarjuk mondani
– háttérbe kell szorulnia a feladat nagyságával szemben, melyet
végre kell hajtanunk.
Ezzel a szavunk imádsággá fordul. De a saját, Istenhez szóló
imádságunk után szükségünk van arra, hogy a ti imáitokat is érezzük,
hogy így elnyerjük azt az elengedhetetlenül szükséges segítséget,
amellyel folytatni tudjuk Elődeink művét azon a helyen, amelyet ők
üresen hagytak.
Ehhez a szívet megindító megemlékezéshez csatoljuk köszöntésünket,
amellyel felétek fordulunk, Főtisztelendő Testvérek. Bizalommal és
bátorítással köszöntjük összes Püspöktestvéreinket is, akik szerte a
világon az Egyház egyes részeit – akár a legkisebbet is – gondozzák,
s így tevékenységük része az üdvözítés egyetemes művének.[15] Utánuk szeretettel tekintünk a
papságra, a misszionáriusokra, a szerzetesekre és a szerzetesnőkre.
Mindjárt kifejezzük szívünk forró kívánságát, hogy ezek száma egyre
gyarapodjék, mert eszünkbe jut az Üdvözítő szava: „Az aratnivaló
sok, de a munkás kevés.[16] Látjuk a
családokat és a keresztény közösségeket is: a sokféle apostolkodó
társulatot, a híveket, akiket egyenként ugyan nem ismerünk, mégsem
névtelen tömeg, nem idegenek és nem alsóbbrendűek, hiszen Krisztus
Egyházának szerves részei. Különleges szeretettel gondolunk a
betegekre, a szűkölködőkre, a nyomortól és csapásoktól szenvedőkre.
Mindezek felé most, pápaságunk kezdetén, kitárjuk a szívünket.
Hiszen ti valamennyien, testvéreink és nővéreink, fájdalmaitokkal
részesei vagytok a Megváltó kínjainak, és valamiképpen teljessé
teszitek az ő szenvedését![17] Szent
Péter méltatlan utóda, aki vizsgálni akarja „Krisztus
kifürkészhetetlen gazdaságát”, igen rászorul segítségetekre,
imádságaitokra, önátadásotokra és áldozataitokra, és ezt nagy
alázattal kéri is tőletek.
És most titeket köszöntünk, Testvéreink, szeretett Gyermekeink, akik
azon a földön hallgattok minket, ahol születtünk, amelyet el nem
múló szeretettel őrzünk a szívünkben: a mindig hűséges Lengyelország
püspökeit, papjait és a krakkói egyházmegye híveit. Ebben a
köszöntésben a honvágy és az elszakíthatatlan összetartozás reménye
kapcsolódik össze.
E súlyos és félelmet ébresztő órában a Boldogságos Szűz felé – aki
Krisztus misztériumában mindig él és anyaként tevékenykedik – meg
kell újítanunk a gyermekien bizakodó odaadást és azt a szót, amelyet
húsz évvel ezelőtt, püspökké szentelésünk napján a szívünkbe és a
címerünkbe írtunk: „Semper tuus”, 'Mindig a Tiéd!' Nem tudunk mást
tenni, mint hogy segítségül hívjuk Szent Pétert és Szent Pált és az
egész Egyház minden szentjét.
Ebben az órában a szívünkből áradó atyai érzéssel köszöntésünket
küldjük mindenkinek, öregeknek és fiataloknak, az éppen most
megszületetteknek is. Mindenkinek őszintén azt kívánjuk, hogy
valamennyien „növekedjenek a kegyelemben és Urunk Jézus Krisztus, a
mi Üdvözítőnk megismerésében”, amint ezt az Apostolfejedelem
kívánta.[18]
És apostoli áldásunkat adjuk mindnyájatokra, amely nemcsak nektek,
hanem az egész emberiség családjának hozza el a mennyei Atya bőséges
ajándékait. Ámen.
Jegyzetek:
[1] Róm 11,33.
[2] Zsolt 120,1–2.
[3] Mt 13,8-23.
[4] Vö. LG 1,48; AG 1.
[5] Vö. Ef 4,12; Kol 1,24.
[6] Vö. Mt 16,18-19.
[7] Lk 22,32.
[8] Vö. Jn 21,15-17.
[9] 2Kor 5,14.
[10] Vö. ApCsel 20,28.
[11] Jn 17,21–23.
[12] Vö. Fil 2,2.5-8.
[13] Mt 5,13–16.
[14] Vö. 2Kor 12,2–3.
[15] Vö. CD 11.
[16] Mt 9,37–38; Lk 10,2.
[17] Vö. Kol 1,24.
[18] 2Pt 3,18.
|
|
|
Az jut be a mennyek országába, aki teljesíti mennyei Atyám akaratát. Mt 7,21. 24-27
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|

|
|