|
Homília a Szent Péter téren tartott első ünnepélyes szentmisében II. János Pál pápa
1978. október 22-én
A Pápa a bíborosok kíséretében fölkereste Szent Péter sírját, és
onnan indult az emberekkel teli Szent Péter térre, hogy bemutassa
első pápai szentmiséjét. Amikor elfoglalta a pápai széket, Pericle
Felici bíboros mint fődiakónus ráadta a palliumot, amit az egész
jelenlevő tömeg tapsviharral fogadott. Ezután a pápa fogadta a
bíborosok hódolatát, majd a szentmise latinul és görögül olvasott
evangéliuma után a következő homíliát mondta olasz nyelven:
„Te vagy a Krisztus, az elő Isten Fia!”[1]
Ezeket a szavakat Simon, Jónás fia mondta Fülöp Cezareájának
vidékén. Igen, a saját nyelvén mondta ki, mély, eleven és átérzett
meggyőződéssel, de amit kimondott, az nem belőle származott, nem Ő
maga volt a forrása: „mert nem a test és a vér nyilatkoztatta ezt ki
neked, hanem az én Atyám, aki a mennyekben van”.[2]
Ezek a hitnek a szavai voltak. És e szavak jelzik Péter küldetésének
kezdetét az üdvtörténetben, Isten népének történelmében. Ettől
fogva, e hitvallás elhangzásától kezdve Isten népe üdvösségének
szent története más dimenziókat nyert: az Egyház történelmi
távlataiban kezdett megmutatkozni. Az üdvtörténet ezen egyházi
dimenziói eredetükben és születésükben a hit szavához tartoznak, és
ahhoz az emberhez kötődnek, aki e szavakat kimondta: „Te Péter vagy
– azaz kőszikla, kőszál –, és én tereád mint sziklára fogom építeni
Egyházamat”. Ma és ezen a helyen újra el kell hangoznia és újra meg
kell hallanunk ezeket a szavakat: „Te vagy a Krisztus, az élő Isten
Fia!”
Igen, Testvéreim és Gyermekeim, először ezeket kell elmondanunk és
meghallanotok. Mert e szavak tartalma szemünk elé állítja az élő
Isten misztériumát: azt a titkot, amelyet a Fiú ismer és elhozott
nekünk. Ugyanis senki nem hozta oly közel az emberekhez az élő
Istent, és senki nem nyilatkoztatta ki úgy, ahogy Ő maga.
Istenismeretünkben és Isten felé vezető utunkon teljesen ezekhez a
szavakhoz vagyunk kötve: „Aki engem lát, látja az Atyát”. Isten, aki
végtelen, kifürkészhetetlen és kimondhatatlan, közel jött hozzánk
Jézus Krisztusban, az egyszülött Fiúban, aki Szűz Máriától született
a betlehemi barlangistállóban.
Valamennyien, hívő emberek, akik birtokában vagytok a hit
fölbecsülhetetlen ajándékának; s mind, akik keresitek Istent, de
azok is, akiket még kétségek gyötörnek, halljátok meg újra – ma és
ezen a szent helyen – Simon Péter szavait, és ezekben a szavakban az
Egyház hitét. Mert bennük van az új igazság, sőt a végső és
megmásíthatatlan igazság az emberről: hogy az ember az élő Isten
fia! „Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia!”
Ma az új római püspök ünnepélyesen megkezdi szolgálatát és elkezdi
Péter küldetésének teljesítését. Mert Péter ebben a városban
bontakoztatta ki és fejezte be az Úrtól kapott küldetését. Az Úr
hozzá fordult és ezt mondta neki: „...amikor még fiatal voltál,
magad övezted föl magadat és oda mentél, ahova akartál. De majd ha
megöregszel, kiterjeszted a kezeidet, más övez föl téged és oda
visz, ahova te nem akarod.”[3]
Péter eljött Rómába! Mi vezérelte őt, és mi hozta el ebbe a Városba,
a Római Birodalom szívébe, ha nem az Úrtól kapott indítás iránti
engedelmesség? Ez a galileai halász talán nem is akart idejönni.
Talán szívesebben maradt volna otthon, a Genezáreti-tó partján
hajójával és hálói között. De az Úr szavára, indításának
engedelmeskedve, elérkezett idáig.
Egy nagyon régi hagyomány szerint (ami nagyszerű irodalmi formát
kapott Henryk Sienkiewitz regényében) a Néró-féle üldözés idején
Péter el akarta hagyni Rómát. De az Úr közbelépett: szembe jött
vele. Péter ezzel a kérdéssel fordult hozzá: „Quo vadis, Domine? –
Hová mégy, Uram?” Az Úr ezt válaszolta neki: „Megyek Rómába, hogy
másodszor is megfeszítsenek”. Péter erre visszatért a városba, és
ott maradt egészen addig, míg megfeszítették.
Igen, Testvéreim és Gyermekeim, Róma Péter székvárosa. A századok
folyamán mindig új és új püspökök léptek az ő helyébe. És ma is új
püspök foglalja el Péter római székét. Egy püspök, aki telve van
félelemmel és a saját méltatlanságának tudatával. De hogyan ne
remegne a neki szóló meghívás nagyságától és ennek a Római Széknek
az Egyház egésze felé szóló küldetésétől?
Ma olyan püspök kerül Péter római székébe, aki maga nem római. Egy
olyan püspök, aki Lengyelország fia. De ettől a perctől kezdve maga
is rómaivá lesz. Igen, római lesz! Azért is, mert egy olyan nemzet
fia, amelynek a történelme, a csíráitól kezdve és ezeréves
folyamatában mindvégig, eleven, erős, megszakítások nélküli
kapcsolatban élt Péter székével; egy olyan nemzet fia, amely mindig
hűséges volt a Római Székhez. Ó, micsoda kifürkészhetetlenek az
isteni gondviselés tervei!
Az elmúlt századokban, amikor Péter utóda elfoglalta az ő székét, a
fejére tették a hármas uralkodás jelképét, a tiarát. Az utolsó így
megkoronázott pápa VI. Pál pápa volt 1963-ban. De a koronázás
szertartása után mar soha nem viselte a tiarát, és szabadságot
hagyott utódának abban a kérdésben, hogy akarja-e viselni.
I. János Pál pápa, akinek emléke elevenen él a szívünkben, nem
akarta viselni a tiarát, és nem akarja az ő utóda sem. Nincs itt az
ideje annak, hogy visszatérjünk a koronázás szertartásához és a
tiarához, amelyet – talán méltatlanul – a pápák evilági hatalma
szimbólumának tekintettek.
A mi korunk arra szólít, arra ösztökél és arra kötelez, hogy az Úrra
tekintsünk, és Krisztus legfőbb hatalmának misztériumában merüljünk
el alázatos és áhítatos meditációban. Mert Ő, aki Szűz Máriától
született – az ács fia, ahogy vélekedtek róla, és az élő Isten Fia,
amint Péter megvallotta –, azért jött, hogy valamennyiünkből „papi
népet” alkosson.
A II. Vatikáni Zsinat emlékezetünkbe idézte ennek a hatalomnak a
misztériumát és azt a tényt, hogy Krisztus küldetése – a Pap, a
prófétai Tanító és a Király küldetése – folytatódik az Egyházban.
Mindenki, Isten egész népe részese ennek a hármas küldetésnek. A
múltban talán azért is tették a pápa fejére a hármas koronát, hogy
ezzel a szimbólummal fejezzék ki, hogy Krisztus Egyházának egész
hierarchikus rendje, az egész „szent hatalom”, amelyet az Egyházban
gyakorolnak, nem egyéb, mint szolgálat. Olyan szolgálat, amelynek
egyetlen célja van: hogy Isten egész népe részesedjék Krisztusnak e
hármas küldetésében és mindig az Úr hatalma alatt maradjon. Ez a
hatalom nem evilági eredetű, hanem a mennyei Atyától való, s a
kereszt és a föltámadás misztériumából következik.
Az Úr feltétlen és mégis édes és szelíd hatalma az ember legmélyebb
vágyainak felel meg, és kielégíti értelmének, akaratának és szívének
legmagasabb törekvéseit; nem az erőszak nyelvén beszél, hanem a
szeretetben és az igazságban fejezi ki magát.
Péter új utóda a Római Székben ma alázattal, de bizakodva és
áhítattal így imádkozik: „Ó Krisztus! Engedd, hogy a te egyetlen
hatalmad szolgája lehessek! A te édes hatalmad szolgája! A te
hanyatlást nem ismerő hatalmad szolgája! Tedd meg, hogy szolga
legyek, sőt a te szolgáidnak a szolgája!”
Testvéreim és Nővéreim! Ne féljetek Krisztus körül összegyűlni és
elfogadni az ő hatalmát! Legyetek segítségére a Pápának és
mindazoknak, akik Krisztusnak akarnak szolgálni és Krisztus
hatalmával akarják szolgálni az embert és az egész emberiséget!
Ne féljetek! Nyissátok meg, sőt tárjátok ki Krisztus előtt a
kapukat! Nyissátok meg az ő üdvözítő hatalma előtt az
államhatárokat, a gazdasági és politikai rendszerek határait, a
kultúra, a fejlődés és a civilizáció széles mezőinek korlátait. Ne
féljetek! Krisztus tudja, hogy „mi lakik az emberben”. De egyedülő
tudja ezt! Manapság az emberek nagyon sokszor nem tudják, hogy mit
hordoznak magukban, lelkük mélyén, a szívükben. Sokszor olyan
bizonytalanná válik a földi élet értelme. Kételyek árasztják el az
embert, és kétségbe is tud esni. Engedjétek tehát – kérlek
benneteket, alázattal és bizalommal kérlek –, hagyjátok, hogy
Krisztus beszéljen az emberekhez. Egyedül nála vannak az élet, az
örök élet igéi!
Ma üli az Egyház a Missziók vasárnapját. Azért imádkozik, elmélkedik
és cselekszik, hogy Krisztus szava el tudjon jutni minden emberhez;
hogy életet adó szavait úgy hallgassák az emberek, mint a remény, az
üdvösség és a teljes szabadulás üzenetét.
Megköszönöm mindenkinek, aki úgy határozott, hogy részt vesz Péter
új utódjának ünnepélyes szolgálatkezdésén.
Szívből köszönetet mondok az Államfőknek, a diplomáciai
képviseleteknek, és a kormányküldöttségeknek, hogy megjelenésükkel
megtiszteltek.
Köszönet nektek, Római Anyaszentegyház Bíborosai!
Köszönetet mondok nektek, szeretett Püspöktestvéreim!
Köszönet nektek Papok, de nektek is, minden szerzet fiai és leányai!
Köszönet nektek, Rómaiak!
Köszönet a zarándokoknak, akik a világ minden tájáról eljöttek!
És köszöntésem mindazoknak, akik kapcsolatban vannak velünk ebben a
szentmisében a rádió vagy a televízió révén.
Ezután néhány lengyel mondat következett, amit olaszul így
magyarázott meg a pápa a jelenlévőknek:
Ez most imádságra szóló felhívás volt, hogy imádkozzanak az új
pápáért Lengyel-országban. De ugyanazzal a felhívással fordulok a
Katolikus Egyház minden Fiához és Leányához is. Emlékezzetek meg
rólam ma és mindig imádságaitokban!
Ezután beszédének lényegét röviden elmondta franciául, angolul,
németül, spanyolul és portugálul; majd egy-egy orosz, cseh, ukrán
és
litván nyelvű köszöntő mondat után újra olaszul fejezte be a
homíliát:
Kitárom a szívemet felétek is, különböző keresztény közösségeket
képviselő Testvérek, és külön szeretettel fordulok azokhoz, akik egy
közeli személyes találkozásra várva vannak itt jelen. Addig is
őszinte köszönetemet fejezem ki nektek a jelenlétetekért!
És most az összes emberhez fordulok, minden emberhez. De mekkora
tisztelettel kell kimondania Krisztus apostolának ezt a szót: EMBER!
– Imádkozzatok értem!
– Segítsetek, hogy szolgálni tudjalak titeket!
Ámen.
Jegyzetek:
[1] Mt 16,16.
[2] Mt 16,17.
[3] Jn 21,18.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|