|
Nagycsütörtöki levél a papokhoz 1985-ben II. János Pál pápa
1985. március 31.
Kedves Testvéreim a papságban!
1. A nagycsütörtöki liturgiában különös módon kapcsolódunk
Krisztushoz, aki papságunk állandó és örök forrása az Egyházban.
Egyedül Ő egyszerre pap és áldozat: önmagát ajánlja föl a Golgotán
páratlan áldozati adományként.
Az utolsó vacsorán hagyta az Egyházra ezt az áldozatot – az új és
örök szövetség áldozatát – mint Eucharisztiát: mint testének és
vérének szentségét a kenyér és bor színe alatt „Melkizedek rendje
szerint”.[1]
Amikor Krisztus az apostoloknak azt mondja: „Ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre!”,[2] ezzel e szentség
bemutatóit hivatalukba iktatja az Egyházban, hogy a világ
megváltásáért hozott áldozatát minden időben folytassák, megújítsák
és megjelenítsék; ugyan-akkor megbízza őket, hogy hivatali papságuk
erejében helyette, „Krisztus személyében” cselekedjenek.
Mindebben, kedves testvéreim, részesülünk az Egyházban az apostoli
utódlás által. Nagycsütörtök minden évben az Eucharisztia
születésnapja, de születésnapja egyben papságunknak, amely
mindenekelőtt szolgálati, ugyanakkor hierarchikus papság is.
Szolgálati, mert szentelésünk folytán azt a szolgálatot végezzük az
Egyházban, amely csak a papokra van bízva, ez különösképpen az
Eucharisztia szolgálata. Hierarchikus, mert ez a szolgálat megengedi
nekünk, hogy Isten népének egyes közösségeit mint pásztorok vezessük
a püspökkel közösségben, aki az apostolok hatalmát és a pásztori
szolgálat karizmáját örökölte az Egyházban.
2. Nagycsütörtök ünneplésekor kifejezésre jut a papság közössége
Krisztus papságának egységében Róma egyházából kiindulva minden
helyi egyházban. Így fordulok hozzátok ebben az évben is – és nem
első alkalommal – kollegiális egységben püspök testvéreimmel,
hozzátok, akik az en testvéreim és a mi testvéreink vagytok Krisztus
papságában a föld minden táján, minden nép között, minden nyelvben
és minden kultúrában. Amint mar egyszer Szent Ágoston ismert
szavaival megírtam, szeretném ma is megismételni: „Értetek vagyok
püspök; veletek vagyok pap".[3]
Nagycsütörtökön mindnyájatokkal, kedves oltártestvéreim – ahogyan
minden püspök a saját templomában –, mély alázattal és hálával újból
tudatosítom annak az ajándéknak a valóságát, amelyet mi egyenként és
együttesen az egész Egyházban a papszenteléssel kaptunk.[4]
Az alázatos hála érzése évről évre jobban készítsen föl minket, hogy
a talentumot, amelyet az Úr búcsúzásakor nekünk átadott,
megsokszorozzuk, és így második eljövetele napján eléje mehessünk,
mi, akiknek Ő azt mondta: ,,Nem nevezlek többé titeket szolgának...
barátaimnak mondalak titeket... Nem ti választottatok engem, hanem
en választottalak titeket és arra rendeltelek, hogy elmenjetek,
gyümölcsöt hozzatok, maradandó gyümölcsöt".[5]
3. Szem előtt tartva Mesterünk eme szavait – mely a legszebb
kívánság papságunk születésnapjára –, ebben a nagycsütörtökre szóló
írásban szeretnék egy feladatot említeni, amellyel papi hivatásunk
és apostoli küldetésünk útján feltétlenül találkozunk.
Erről a feladatról részletesen szól a Parati semper kezdetű, fiataloknak szóló írás,
melyet e nagycsütörtöki üzenetemhez csatolok. Az 1985. évet az
Egyesült Nemzetek Szövetsége indítványára az egész világon mint az
ifjúság nemzetközi évét ünneplik. Úgy vélem, hogy e kezdeményezést
az Egyház sem hagyhatja figyelmen kívül, ahogyan azt más értékes
nemzetközi jellegű kezdeményezéseknél sem tette, mint pl. az öregek
vagy a fogyatékosok événél és hasonlóknál. Az ilyen
kezdeményezéseknél az Egyház nem húzód-hat félre, mindenekelőtt
azért nem, mert ezek éppen ama küldetésének és szolgálatának
középpontjában állnak, melynek célja a hívek közösségének épülése és
növekedése, amint azt a II. Vatikáni Zsinat dogmatikus
konstitúciója, a Lumen gentium világosan
kiemeli.
E kezdeményezések mindegyike igazolja, hogy az Egyház a mai világban
úgy van jelen, ahogyan azt a zsinat a Gaudium et spes pasztorális konstitúciójában
mesterien kifejtette.
Ezért az idei nagycsütörtöki írásomban szeretnék néhány gondolatot
kifejteni az ifjúság témájáról, amely a papok lelkipásztori
működésére és hivatásunkkal kapcsolatos általános apostoli munkánkra
vonatkozik.
4. Jézus Krisztus ebben az összefüggésben is a legtökéletesebb
példakép. A fiatalemberrel folytatott beszélgetése, amelyet
mindhárom szinoptikus evangélistánál megtalálunk,[6] az elmélkedés kimeríthetetlen forrása e
tárgyban. Erre a forrásra utalok mindenek előtt a fiatalokhoz
intézett ez évi levelemben, de ha végig akarjuk gondolni papi és
lelki-pásztori feladatunkat az ifjúság körében, bölcs dolog ehhez a
forráshoz fordulnunk, és belőle merítenünk. Mindazonáltal az
inspiráció első és alapvető forrása maga Jézus Krisztus marad
számunkra.
Az evangélium szövege arra utal, hogy a fiatalember könnyen jutott
Jézus elé. Számára a Názáreti Mester olyan személy volt, akihez
bizalommal fordulhatott: valaki, akinek föltárhatta lényeges
problémáit; valaki, akitől igaz választ várhatott. Mindez számunkra
is alapvető útmutatás. Mindegyikünk törekedjék arra, hogy
Krisztushoz hasonlóan rendelkezésére álljon másoknak. Nem szabad,
hogy a fiatalok számára nehézséget jelentsen a paphoz való
közeledés. Meg kell találniuk benne ugyanazt a nyíltságot és
érdeklődést, ugyanazt a készséget az őket szorongató problémákról
való beszélgetésre. Sőt, ha ők természetüknél fogva valamennyire
tartózkodóak vagy zárkózottak, a pap a magatartásával könnyítse meg
gátlásaik leküzdését.
Több út van a kapcsolat fölvételére és elmélyítésére, amelyeket
együttesen az „üdvösség dialógusának” nevezhetünk. Erről sokat
mondhatnának maguk az ifjúsági lelki-pásztorkodással foglalkozó
papok; tehát egyszerűen az ő tapasztalataikra szeretnék hivatkozni.
Különös jelentősége van itt természetesen a szentek tapasztalatának,
tudjuk ugyanis, hogy a papok generációiban nem hiányoztak az
ifjúsággal foglalkozó szent lelkipásztorok sem.
A pap ne csak ott találkozzék a fiatalokkal, ahol könnyen
kapcsolatot teremthet velük, akár egyházi vonalon, akár az ifjúság
természetes igényeinek területén: gondolok itt a turizmusra, a
sportra, a kulturális érdeklődés területére. Az elérhetőség, melyre
Krisztus példát ad nekünk, többet tartalmaz. A pap nemcsak teológiai
képzettségével, hanem pedagógiai fölkészültségével is ébresszen
bizalmat a fiatalokban, hogy alapvető problémáikkal hozzá
forduljanak, lelki életükben és lelkiismereti kérdésekben tőle
nyerhessenek eligazítást.
A fiatalember, aki a Názáreti Jézus elé lép, közvetlen módon
megkérdezi: „Jó Mester, mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?”
Ugyanezt a kérdést másként is föl lehet tenni, nem mindig ilyen
nyilvánvalósággal; gyakran csak közvetve és nem a kérdező személyes
problémájaként. Mindenesetre az evangéliumban említett kérdés tágabb
keretek között is mozoghat az ifjúság és a lelkipásztor között. Ezen
a téren nagyon sok kérdésnek van helye: sok a lehetséges kérdés, sok
a lehetséges válasz. Mert az emberi élet, különösen fiatal korban,
gazdag a sokrétű kérdésekben, és az evangélium a maga részéről
gazdag a megfelelő válaszokban.
5. A fiatalokkal foglalkozó pap tudja meghallgatni őket és tudjon
válaszolni nekik. Mindkettő fakadjon belső érettségből, és legyen
összhangban életével és tanításával; de még inkább legyen az imádság
gyümölcse az Úr Krisztussal való egységben a Szentlélek vezetésével.
Kell hozzá képzettség, de mindenekelőtt kell hozzá beszélgetőpartner
és az igazság iránti felelősségtudat. A szinoptikus evangéliumokban
áthagyományozott beszélgetés megmutatja, hogy a Mesternek a hozzá
forduló fiatalember szemében különös szavahihetősége és tekintélye,
erkölcsi tekintélye van.
A fiatalember az igazságot várja tőle, és válaszát úgy fogadja, mint
olyan igazságot, mely kötelez. Ez az igazság lehet igényes. Nem
szabad attól félnünk, hogy sokat követeljünk a fiataloktól.
Előfordulhat, hogy valaki „szomorúan” távozik, mert azt gondolja,
hogy egyik vagy másik követelménnyel szemben nem tudja megállni a
helyét; de az ilyen szomorúság „üdvös” is lehet. Olykor a
fiataloknak ilyen üdvös szomorúsággal kell utat törniök, hogy
fokozatosan eljussanak az igazságra és arra az örömre, amelyet az
igazság nyújtani tud.
A fiatalok egyébként tudják, hogy az igazi jó nem szerezhető meg
olcsón, hanem annak ára van. Egészséges érzékük van az értékek
iránt. Ha lelkük mélye még nem romlott meg, közvetlenül reagálnak
egészséges ítélettel. De ha a romlás mar beléjük hatolt, az alapokat
kell megújítani; és ez csak igaz válaszok és igaz értékek révén
sikerülhet.
Tanulságos Krisztus eljárása. Amikor a fiatalember hozzá fordul,
Jézus válaszával bizonyos mértékben kitér: „Senki sem jó, csak az
Isten".[7] Az ifjúsággal való minden
érintkezésünkben ez valóban különösen fontosnak tűnik. Személyesen
kell síkra szállnunk, a beszélgetőpartner, a barát és vezető
természetességével kell cselekednünk; ugyanakkor egy pillanatra sem
szabad ezzel Istent elhomályosítanunk azáltal, hogy önmagunkat
toljuk előtérbe. Nem szabad elhomályosítanunk azt, „aki egyedül jó”,
aki láthatatlan és ugyanakkor mégis a legteljesebb módon jelen van:
„közelebb áll a lelkemhez, mint én önmagamhoz”, ahogyan ezt Szent
Ágoston mondja.[8] Ha mi a
legtermészetesebb módon, egész személyiségünkkel be is vetjük
magunkat, akkor sem szabad elfelejtenünk, hogy az „első személy”
minden üdvösségről szóló beszélgetésben csak az lehet, Aki az
egyetlen Gyógyító és az egyetlen Megszentelő. Minden lelkipásztori
érintkezésnek, annak is, amely külső keretei tekintetében inkább
„világi”, arra kell szolgálnia nagy alázattal, hogy utat nyissunk és
szélesítsünk Istennek Jézus Krisztusban, mert Ő mondta: „Atyám
szüntelenül munkálkodik, azért én is munkálkodom".[9]
6. Az evangélium előadása szerint Krisztus és a fiatalember
beszélgetésében akad egy kifejezés, melyet különösen meg kell
szívlelnünk. Az evangélista azt mondja: Jézus „ránézett és
megszerette".[10] Itt valóban a döntő
pontot érintjük. Ha megkérdezhetnénk azokat, akik a papi generációk
között a legtöbbet tették a fiatalokért, fiúkért és leányokért, és
akiknek munkája valóban maradandó gyümölcsöt termett, meggyőződnénk
arról, hogy eredményes tevékenységük első és legmélyebb forrása
Krisztus „szerető tekintete” volt.
Ezt a szeretetet papi szívünkben helyesen kell értelmeznünk. Ez
egész egyszerűen a „felebaráti” szeretet: az ember iránti szeretet
Krisztusban, amely átöleli az egyéneket és valamennyi embert. Az
ifjúság iránti szeretet nem kizárólagos, mintha másokra nem
terjedhetne ki, mint például a felnőttekre, az idős és beteg
emberekre. Igen, az ifjúság iránti szeretet csak akkor felel meg az
evangéliumnak, ha az a mindenki iránti és mindenkire kiterjedő
szeretetből fakad. Mégis sajátos, kimondottan karizmatikus jellege
van. Mert ez a szeretet akkor bontakozik ki, amikor az ember
különösen számba veszi, hogy mit is jelent az ifjúság az ember
életében. A fiatalok kétségtelenül rendelkeznek bizonyos
szeretetreméltó bájjal, amely életkorukkal jar; de olykor van
gyengéjük és hibájuk is. Az evangéliumi ifjú, kivel Jézus beszél,
egyrészt izraelitának mutatkozik, aki hűséges Isten parancsaihoz,
azután úgy jelenik meg, mint ember,
akit gazdagsága eltölt és túlságosan ragaszkodik is javaihoz.
A fiatalok iránti szeretet, amely minden igaz nevelőt és jó
lelkipásztort jellemez, jól is-meri az ifjúságot és a fiatalokra
jellemző előnyöket és hibákat. De ez a szeretet – mint Krisztus
szeretete – az előnyökön és hibákon túl eljut magához az emberhez;
egy olyan emberhez, aki életének rendkívül fontos szakaszában van.
Valóban sok dolog van, ami ebben az életkorban formálódik és eldől,
olykor vissza nem fordítható módon. Az ifjú-kortól függ
nagymértékben az ember jövője; egy meghatározott és egyedülálló
személy jövője. Az ifjúkor ezért minden ember életében a különleges
felelősség időszaka. A fiatalok iránti szeretet mindenekelőtt ennek
a felelősségnek a fölismertetését jelenti, valamint a készséget,
hogy e felelősségben velük osztozzék.
Az ilyen szeretet valóban önzetlen. A fiatalokban bizalmat ébreszt.
Igen, ebben a korban különös szükségük van a bizalomra. Minden
papnak különös módon készen kell lennie ilyen önzetlen szeretetre.
Azt mondhatjuk, hogy a papi életnek minden mozzanata – aszkézise,
mindennapi munkája, az ima szelleme, egysége Krisztussal, a
Szűzanyába vetett bizalma – ezen a ponton kell hogy beigazolódjék. A
fiatalok különösen finom érzékűek, de gondolkodásuk igen kritikus.
Ezért igen fontos a pap intellektuális képzettsége. Ugyanakkor a
tapasztalat igazolja, hogy ennél is fontosabb a jóság, az
áldozatkészség és a hűség; tehát a szívnek és a jellemnek ilyen
adottságokkal kell rendelkeznie.
Kedves Paptestvéreim, azt gondolom, valamennyiünknek esdekelve kell
kérnünk az Úrtól azt a tekintetet, amellyel Ő az evangéliumi
fiatalemberre nézett, és a részesedést abban a szeretetben, mely az
ifjút megkedvelte. Állhatatosan kell imádkozni azért is, hogy ez az
önzetlen papi szeretet megfeleljen az ifjúság konkrét
várakozásainak. Hiszen ismeretes, mennyire különböző az a gazdagság,
amelyet a férfi és női mivolt jelent egy konkrét és egyszeri emberi
személy fejlődésében. E fiatalok érdekében meg kell tanulnunk
Krisztustól azt a szeretetet, amellyel Ő szerette őket.
7. A szeretet tesz képessé arra, hogy a jóra rámutassunk. Jézus
szeretettel tekintett ifjú beszélgetőpartnerére, és azt mondta neki:
„Kövess engem”[11] A jó, mely felé a
fiatalokat irányíthatjuk, mindig magában foglalja Krisztus
követését. Nincs más jó, amit fölkínálhatnánk, senki sem tud nagyobb
jót fölmutatni. Kövesd Krisztust! - ez mindenekelőtt azt jelenti,
hogy a legmélyebben és a lehető legmeggyőzőbben találd meg
önmagadat. Törekedj arra, hogy mint ember találd meg magadat.
Krisztus ugyanis az, aki - miként a Zsinat tanítja - „megmutatja az
embernek magát az embert és föltárja előtte nagyszerű hivatását”.[12]
Ezért kövesd Krisztust! Ami azt jelenti: fáradozz, hogy megtaláld
azt a hivatást, amelyben az ember és méltósága kiteljesül. Csak
Krisztus és az evangélium fényében tudjuk teljesen fölfogni, mit
jelent, hogy az ember Isten képére és hasonlatosságára van teremtve.
Csak Őt követve tudjuk ezt az örök képet a konkrét életben
tartalommal megtölteni. Ez a tartalom sokrétű; sok hivatás és
feladat van, melyek közül a fiatalok a saját útjukat
kiválaszthatják. Mégis ezen utak mindegyikén érvényesülnie kell egy
alaphivatásnak: azaz emberré kell lenni! És keresztényként! Embernek
lenni Krisztus kegyelmének mértéke szerint.[13]
Ha papi szívünk telve van a fiatalok iránti szeretettel, tudjuk
majd, hogyan segítsük őket élethivatásuk keresésében. Úgy tudunk
majd nekik segíteni, hogy a keresésben és a választásban a
legteljesebb szabadságot biztosítjuk nekik, de ugyanakkor - emberi
és erkölcsi szempontból - megmutatjuk választásuk alapvető értékeit
is.
Együtt tudunk velük érezni és mellettük tudunk állni a
megpróbáltatásban és a szenvedésben, mely az ifjúságot sem kíméli.
Sőt néha rendkívüli módon is terheli. Különfélék a megpróbáltatások
és szenvedések: csalódások és kijózanodások, igazi válságok. Az
ifjúság különösen érzékeny erre, és nincs mindig fölkészülve az élet
csapásaira. Ma az emberi egzisztenciát érő fenyegetések - széles
társadalmi körökben, sőt az egész emberiségben - jogosan
nyugtalanítanak sok fiatalt. Segítenünk kell nekik aggodalmas
helyzetükben, hogy megtalálják hivatásukat. Ugyanakkor támogatnunk
kell őket, erősítenünk kell törekvéseiket, hogy a világot emberibbé
és testvériesebbé formálják. Itt nem csupán szavakról van szó, hanem
annak az útnak valódiságáról, amelyet Krisztus mutat nekünk egy
ilyen megváltozott világ irányába. Ennek a világnak a neve az
evangéliumban: Isten országa. Isten országa ugyanakkor „az ember
igazi országa”: az új világ, amelyben meg-valósul az ember igazi,
„királyi méltósága”.
A szeretet képes arra, hogy a jót megmutassa. Amikor Krisztus a
fiatalembernek azt mondta: „kövess engem!”, konkréten fölszólította:
hagyj el mindent és csatlakozz az apostolok útján járókhoz. Krisztus
beszélgetése a fiatalemberrel ősmintája sok különböző irányú
beszélgetésnek, amelyben fiatalemberek lelke előtt föltárul a papi
vagy szerzetesi hivatás távlata. Értenünk kell hozzá, kedves
testvérek, papok és lelkipásztorok, hogy ezt a hivatást helyesen
fölismerjük. „Az aratnivaló sok, de a munkás kevés!” Sőt itt-ott
nagyon is kevés! Kérjük azért az aratás Urát, „küldjön munkásokat
aratásába”.[14] Imádkozzunk mi magunk
és kérjünk másokat is, hogy imádkozzanak ezért! Mindenekelőtt
fáradozzunk azon, hogy saját életünk vonzó, papi és szerzetesi
hivatáshoz méltó modellt nyújtson. A fiataloknak feltétlenül
szükségük van ilyen konkrét modellre, hogy fölismerjék: adott
esetben képesek-e elindulni ezen az úton. Ebben a tekintetben a
papság különleges módon termékennyé válhat. Fáradozzatok azért és
imádkozzatok, hogy az ajándék, amelyben részesültetek, mások számára
is hasonló forrás legyen - éppen a fiatalok számára.
8. Sokat mondhatnánk és írhatnánk még e témáról. A fiatalok nevelése
és lelki gondozása sok rendszeres tanulmánynak és közlésnek tárgya.
Ebben a nagycsütörtöki írásomban, kedves Paptestvéreim, csak néhány
gondolatra szorítkoztam. Bizonyos módon papi hivatásunk és
küldetésünk sokirányú gazdagságához tartozó témák egyikét szeretném
kiemelni. Erről a témáról részletesebben szól a Parati semper kezdetű,
fiataloknak szóló írás, amelyet ezzel a levéllel együtt nyújtok át,
hogy különösen az ifjúság eve folyamán merítsetek belőle.
A régebbi liturgiában, amelyre az idősebb papok még emlékeznek, a
szentmise az oltár előtt a lépcsőimával kezdődött, s első szavai így
hangzottak: Introibo ad altare
Dei, ad Deum qui laetificat iuventutem meam, 'Bemegyek
Isten oltárához, Istenhez, ki megörvendezteti ifjúságomat'.[15] Nagycsütörtökön mindnyájan
papságunk forrásához térünk vissza, az Utolsó Vacsora termébe.
Szemléljük, hogyan valósult ez meg Jézus Krisztus szívében az utolsó
vacsora során. Ugyanakkor megfontoljuk, hogyan csírázott ez ki
mindegyikünk szívében. Ezen a napon azt szeretném kívánni nektek,
kedves testvéreim - függetlenül a kortól és a generációtól, amelyhez
tartoztok -, hogy Isten oltárához járulásotok legyen a lelketek
számára az ifjúságban való örvendezés forrása, amely magától
Istentől való. Ő örvendeztet meg minket ifjúsággal, az örök
misztériummal Jézus Krisztusban. Mint az üdvösség misztériumának
papjai magának Isten ifjúságának forrásában része-sülünk: a
kimeríthetetlenül megújuló életben, mely Krisztussal árad emberi
szívünkbe.
Bár volna ez az isteni fiatalság számunkra és általunk a többiek,
különösen az ifjúság számára az élet és szentség forrása. Ezeket a
kívánságokat Mária Szívének ajánlom; hiszen Őt is említjük, amikor
énekeljük: „Ave verum Corpus, natum de Maria Virgine. Vere passum
immolatum in Cruce pro homine.... Esto nobis praegustatum mortis in
examine.” ('Üdvözlégy szent Test, ki szűztől születtél, és a
kereszten kínhalált szenvedtél.... Halálunk óráján táplálj minket
szent kenyér'.)
Mély közösségben veletek szívemből újítom meg apostoli áldásomat,
hogy szolgálatotokban megerősítselek titeket.
A Vatikánból, március 31-én, 1985 virágvasárnapján, pápaságom
hetedik évében.
Jegyzetek:
[1] Zsolt 110,4; vö. Zsid 7,17.
[2] Lk 22,19; vö. 1Kor 11,24.
[3] Sermo 340,1.
[4] Vö. Zsolt 16,5.
[5] Jn 15,15.
[6] Vö. Mt 19,16-22; Mk 10,17-22; Lk
18,18-23,7; Mk 10,17.
[7] Vö. Mt 19,17; Mk 10,18; Lk 18,19.
[8] Confessiones III,VI,11.
[9] Jn 5,17.
[10] Mk 10,21.
[11] Mt 19,21; Mk 10,21; Lk 18,22.
[12] GS 22.
[13] Vö. Ef 4,7.
[14] Mt 9,37.
[15] Zsolt 43,4.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|