|
II. János Pál pápa érkezése a Ferihegyi repülőtérre Budapest, Ferihegyi repülőtér
1991. augusztus 16. 11 óra
első magyarországi látogatás, 1991. augusztus 16-20.
A Pápa augusztus 16-án délelőtt
Krakkóból érkező különgépével 11 órakor szállt le a Ferihegy 1.
repülőtéren, ahol ünnepélyes fogadtatás várta katonai
tiszteletadással.
Amikor a repülőgép megállt,
Bessenyei Zoltán protokollfőnök és Angelo Acerbi nuncius urak
mentek fel és a gép fedélzetén köszöntötték a Pápát, aki lejőve a
gép lépcsőjén - szokása szerint - megcsókolta a magyar földet.
Állami részről Göncz Árpád
köztársasági elnök, Antall József miniszterelnök, Szabad György,
az Országgyűlés elnöke, miniszterek és államtitkárok, egyházi
részről a teljes Püspöki Kar várta a Pápát. Elsőként Göncz Árpád
köztársasági elnök mint államfőt, majd Paskai László bíboros,
Seregély István, a püspöki konferencia elnöke és Keresztes Szilárd
megyéspüspök mint Egyházfőt üdvözölte a Pápát.
A köszöntő beszédet Göncz Árpád
köztársasági elnök mondta:
Szentatyám!
Boldogan és meghatottan köszöntöm Önt magyar földön, valamennyi
honfitársam nevében. Köszöntöm Önt, II. János Pál pápát, a Szentszék
vezetőjét, a Vatikán államfőjét, és köszöntöm az egykori Karol
Wojtylát, a lengyel jóbarátot.
Ez a pillanat számunkra történelmi. Az Ön személyében római
katolikus egyházfő először lép arra a földre, mely 1100 esztendeje a
magyarság hazája, s amelyet első szent királyunk, Szent István ezer
éve ajánlott Szűz Mária, a magyarok Boldogasszonya oltalmába.
Három éve várunk erre a pillanatra. A magyar állami vezetés és a
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia közös meghívása még a Magyar
Népköztársaságból érkezett Önhöz, Ön azonban már a szuverenitását
visszanyert Magyar Köztársaság földjére lépett. E tény két nagyon
fontos üzenetet hordoz: az egyik, hogy a Szentszék közel három
évtizede folytatott keleti politikájának eredményeképpen, de a
magyar papság és a magyar nép jelentős hányadának megingathatatlan
hitétől kényszerítve már az egykori pártállam vezetése is érezte:
nem a szembenállás szolgálja hazánk, népünk érdekeit.
A másik üzenet azonban sokkal fontosabb. Abban az foglaltatik, hogy
éppen a lengyel és a magyar kezdeményezés, erőfeszítés, sőt, példa
nyomán vette kezdetét Európa keletibb felének történelmi jelentőségű
átalakulása, a szocializmusnak deklarált kelet-európai diktatúrák
felszámolása, közeledése a keresztény hagyományokat magába foglaló
európai jogállamisághoz, nyugati demokráciához.
Mind a lengyel, mind a magyar nép emelt fővel állhat a világ színe
elé, hiszen az első sebet e két nemzet ejtette a diktatórikus
világrendszeren. 1956 magyar októbere a lengyel nép melletti
rokonszenvtüntetéssel kezdődött, s egyértelműen bizonyította:
népeink visszautasítják a sztálini ideológiát és annak gyakorlatát.
1956 küzdelmei napjainkra nyerték el értelmüket. Hazánk független és
szuverén állam. Belpolitikájának a demokratikus jogállamiság,
gazdaságpolitikájának a szociálisan igazságos piacgazdaság az
irányeszméje, amely fel nem becsülhető értékű támaszt talál a
Centesimus annus enciklika szellemiségében.
A társadalmi-gazdasági átalakulás nehézségei között nélkülözhetetlen
a megértés és a türelem, hiszen a mindennapok mindezeknek olykor épp
az ellenkezőjére indítanak. Gyűlölködéssel, meg nem értéssel és
türelmetlenséggel pedig lehetetlen megteremtenünk azt az emberibb
világot, amire évtizedek óta vágyunk, s ami a mi szemünkben Európa
jellemzője.
Hiszem és vallom: a keresztény szellem maga a szeretet, ami a
szociális gondok enyhítésének, sőt megoldásának forrása is.
Mindenekelőtt arra buzdít, hogy a társadalmi igazságot, a
halmozottan hátrányos helyzetűek ügyét szakadatlanul a társadalmi
érdeklődés és figyelem középpontjában tartsuk. Erőt ád, hogy
elhárítsuk magunkból a kirekesztés hajlamát, a betegek és elesettek
iránti közönyt. Arra indít, hogy fogjuk egymás kezét és védelmezzük
a gyöngét.
Erre tanították népünket azok a szerzetesrendek is, melyeknek
évszázadokon át oly nagy szerepük volt a magyar kultúra
kialakításában, történelmünk formálásában, sőt kezdetben abban is,
hogy hazánk valóban beilleszkedjék Európába. A bencések a munka
szeretetére késztettek, s a különböző mesterségek elsajátítására és
a művelődésre; a ferencesek Assisi Szent Ferenc lelki hagyatékának
megfelelően a békesség, a természetszeretet, a szegénység
tiszteletének magvait hintették el népünk között.
A jezsuiták, piaristák, premontreiek a tudást terjesztették a
fiatalok között. Mindezt nem a kiemelés, a megkülönböztetés szándéka
mondatja velem, hanem az, hogy érzékeltessem: a magyarság a
kereszténység nélkül nem válhatott volna európai néppé. Talán fönn
sem maradt volna.
Történelmünk logikájából következik, hogy a Szentszék és
Magyarország közötti viszony a legkeményebb pártállami éveket kivéve
a kölcsönös megértés felé közeledett, majd a rendszerváltást
követően gyors fejlődésnek indult. Ezt olyan tények és törekvések is
jelzik, mint a nagyköveti-nunciusi szinten helyreállított kétoldalú
diplomáciai kapcsolat, vagy a magyar állam azon törekvése, hogy az
állam és az egyház között az európai normáknak megfelelő, újfajta
viszony alakuljon ki. Szabadon választott parlamentünk is ebben a
szellemben alkotta a lelkiismereti és vallásszabadságról, az
egyházakról vagy a volt egyházi ingatlanok tulajdoni rendezéséről
hozott törvényt.
Az pedig őszinte örömünkre szolgál, hogy törekvéseink a Szentszéknél
megértésre találnak. Ennek bizonyítékaként fogjuk fel Szentatyám
mostani látogatását is. Nem feledve, hogy magyarországi jelenléte
elsősorban nem politikai, hanem pasztorális jellegű látogatás,
mellyel segíteni kívánja Magyarország hitbéli megújulását,
gondoskodván egyben a hazánkban és a szomszédos országokban élő
hívők lelki istápolásáról.
A magyar állam fejeként és személyemben is örvendek, hogy Szentatyám
másfél millió emberrel találkozik hazánkban közvetlenül - magyar
állampolgárokkal, a szomszéd országokból ide utazott magyarokkal és
nem magyarokkal -, a tömegkommunikációs eszközök segítségével pedig
szellemi kapcsolatot teremt térségünk valamennyi népével, köztük
kisebbségben élő magyar testvéreinkkel is.
Meggyőződésem, hogy az On magyarországi látogatásából erőt
meríthetünk az erkölcsi megújuláshoz, a belső megértés és türelem
kialakulásához, a magyarság jövőjébe vetett hitünk megőrzéséhez.
Ugyanakkor azt is hiszem, hogy az Ön személyes jelenléte, s további
tevékenysége elősegíti felzárkózásunkat Európa fejlettebb feléhez,
miként azt a Szentszék közel ezer esztendővel ezelőtt is segítette.
Bízom benne – küldetésének és személyes tulajdonságainak ismeretében
–, hogy ez a látogatás további ösztönzést ad az állam és az Egyház
kapcsolatainak megújításához, továbbfejlesztéséhez, a
magyar–szentszéki kapcsolatok erősítéséhez.
Kívánom – a hazánkban élő magyarok és nem magyarok, hívők és nem
hívők nevében is –, hogy lelje örömét a népünkkel való
találkozásban. Isten vezérelje lépteit Magyarországon!
Göncz Árpád köztársasági elnök úr
beszédét követően a Szentatya köszöntötte a fogadására
megjelenteket és mindannyiunkhoz szólt. Az első mondatokat – mint
későbbi beszédeiben is mindig – magyarul mondta:
1. Elnök Úr! Fogadja tiszteletteljes köszönetemet ünnepélyes és
szívélyes szavaiért, amelyekkel üdvözölte megérkezésemet a magyar
földre. Szeretettel és hálával köszöntöm az összes megjelenteket:
elsősorban a Bíboros, esztergomi Érsek urat, testvéreimet a Püspöki
Karban, a Magyar Köztársaság kormányának tagjait, ennek a csodaszép
fővárosnak polgármesterét, mindazokat, akik itt összegyűltek, és
akik a televízión át hallgatják szavaimat.
Különös szeretettel gondolok a katolikus hívekre, akik ebben az
országban élnek, és nagylelkűen, odaadóan szolgálják nemzetüket.
Szerető köszöntéssel ölelem át a magyar nemzet minden fiát és
leányát; azokat, akik itt élnek hazájukban, és azokat, akik
külföldről jöttek el, különösképpen pedig azokat, akik a szomszédos
államokban élnek.
Amikor néhány perccel ezelőtt megcsókoltam hazátok földjét, azt
akartam kifejezni, ami most eltölti szívemet: a nagyrabecsülést
országotok iránt, a bensőséges örömöt, hogy itt lehetek köztetek, és
az őszinte vágyat, hogy veletek járhassam azt az utat, amely
Magyarországot a jobb jövő felé vezeti. Ismerem ezt a földet, széles
síkságaitok szépségét és termékenységét, e bátor nép nagylelkűségét,
és azt a kulturális és művészi örökséget, amely történelmeteket oly
gazdaggá teszi.
2. Látogatásom ezeket az érzelmeket akarja kifejezni. Jól tudom,
mennyire örültök annak, hogy ismét szabadon láthatjátok vendégül
barátaitokat – mindnyájukat, bárhonnan jönnek is –, és remélem, hogy
engem is közéjük soroltok. Emlékszem, amikor 1988 augusztusában
meghívtak, hogy látogassam meg hazátokat, ezt a meghívást a közelgő
szabadság korszakának első jeleként fogadtátok. Három esztendő múlt
el, s most örülök, hogy itt lehetek, és megoszthatom veletek a
kivívott szabadság örömét. Persze, időközben azt is
megtapasztalhattátok már, hogy a szabadság felé való haladás nincs
kockázat nélkül, hogy meg kell fizetni az árát, s ez bizony igen
nagy is lehet. Most már jól tudjátok, hogy a szabadság új légköre
egymagában még nem oldja meg életetek minden problémáját.
A múlt században egyik költőtök azt írta, hogy „az ég egy kincset ád
minden hazának”, és hozzátette, hogy a ti hazátok kincse „egy
szentelt fájdalom”.[1] Mennyi fájdalom
nyomta rá bélyegét hazátokra! Hány hadsereg sorakozott föl ezen a
síkságon Buda várával szemben! Hány tűzvész festette vörösre ezt a
látóhatárt! Mennyi vér és könny öntözte ezeket a földeket! De ez az
ősi fájdalom „szentelt fájdalom”, mert nem maradt meddő szomorúság.
Elődeitek gyakran ismételték a hagyományossá vált mondást: „Él
magyar, áll Buda még!”[2] Ezt a derűs
biztonságot első szent királyotok hite oltotta belétek, aki egy
fájdalmas pillanatban így kiáltott fel: „Ha Isten velem, ki
ellenem?” Törhetetlen népetek ezért tudta minden nagy nemzeti csapás
után újrakezdeni az ország felépítését. Sőt, elődeitek nemcsak azt
állították helyre, ami elpusztult. Nem menekültek a múltba, hanem
mindig valami újat akartak építeni, olyant, ami jobban megfelel az
új lehetőségeknek és követelményeknek.
Magam is osztozom veletek hagyományaitokban és együttes
erőfeszítéseitekben egy boldogabb és emberibb jövőért, hiszen a
lengyel nép fia vagyok; népem történetének sok közös vonása van a
magyar történelemmel. Európának abból a részéből származom en is,
amely szintén egy új korszak küszöbén áll, és reméli, hogy részt
vehet az egymással szolidaritást vállaló népek közösségében.
3. Kedves Testvéreim, a rettenetes háború és a rá következő
évtizedek szörnyű pusztulást okoztak országotokban. De most lehetővé
vált, hogy a múlt romjain új világot építsetek, követve elődeitek
példáját, akik sohasem engedték kialudni a reménység lángját. Minden
nemzeti sorscsapás után megvolt bennük a bátorság és az erő az
újrakezdéshez, életük megújításához.
Jobbra akarjátok fordítani hazátok sorsát, de nem akartok
visszatérni a múlt korszerűtlenné vált életformáihoz, bármilyen
szépnek látszott is valaha. Azt a feladatot tűztétek magatok elé,
hogy új otthont építsetek föl, amelyben a jövendő nemzedékek
boldogan nevelkedhetnek. Türelmes odaadással fáradoztok e feladat
teljesítésén. Azért jöttem hozzátok, kedves Testvéreim, hogy ebben a
fáradságos munkában szóval és imával segítselek titeket.
Magyarország fiai és leányai! Aki hozzátok szól, honfitársatoknak
érzi magát, mert neki is ugyanez a sors jutott osztályrészül. A Pápa
megosztja veletek örömeiteket és szenvedéseiteket, terveiteket és
erőfeszítéseiteket egy szebb jövő építése érdekében. Szívébe zárt
titeket. Szavai Krisztus „örömhíréből”, az egyház hitéből fakadnak.
Az Egyház pedig jól ismeri azt „az örömöt és reményt, szomorúságot
és gondot, amelyet korunkban az emberek, különösen a szegények és a
szenvedők éreznek”.[3]
4. Az idők folyamán gyakran kellett megküzdenetek külső ellenséggel,
hogy megvédjétek nemzeti függetlenségeteket. A magyar történelem jól
ismeri az idegen megszállások keserveit, de a bátor
szabadságharcokat is, még ha azok tragikusan értek is véget. Hazátok
most teljes függetlenséget vívott ki, és szabadon építhetitek a
nemzet életét. Most azonban újabb ellenségek jelennek meg a
láthatáron, másféle nehézségeket kell legyőznötök, más ábrándokat
szétoszlatnotok. A társadalom belső nehézségeire gondolok, az egyes
személyek és csoportok önző érdekeire, amelyek szembefordítják
egymással az embereket. Történelmetek arra tanít, hogy mindez a
jövőtöket sodorhatja veszélybe, és meghiúsíthatja erőfeszítéseiteket
egy igazságosabb és emberibb társadalomért.
Amikor az egység, az igazságosság és a béke megteremtésére
szólítalak föl benneteket, jól tudom, hogy mindez nem jöhet létre
pusztán politikai és gazdasági tárgyalások eredményeként, s
elérésükhöz nem elegendőek az előnyös kompromisszumok. Az
igazságosság és a béke – amely a valóban emberi társadalomnak
elengedhetetlen követelménye – csak azokra a végső és örök erkölcsi
értékekre épülhet, amelyek minden emberi élet alapját alkotják.
Kettős cél vezetett, hogy ellátogassak hazátokba. Részben azért
jöttem, hogy megerősítsem hitükben testvéreimet, akik az Egyházhoz
tartoznak. Részben pedig azért, hogy minden magyarnak feltárjam a
keresztény világszemléletet, „az emberi személy megmentése és az
emberi társadalom felépítése” érdekében[4]
Azért jöttem el, hogy megtapasztaljam: milyen odaadóan munkálkodtok
hazátok újjáépítésén; hogy megosszam örömötöket és gondjaitokat, és
felkínáljam nektek a hit mérhetetlen erejét.
A vallásos életfelfogást tárom elétek, hiszen csupán ez lehet
hatékony elindítója hazátok újjászületésének Fölkínálom ezt
mindnyájatoknak, a Zsinat szavai szerint „nemcsak az Egyház fiaihoz
szólva, nem is csak azokhoz, akik Krisztus hívei, hanem különbség
nélkül minden emberhez fordulva”.[5]
Hogyan is tudnánk valóban felismerni, mi válik igazán javunkra, ha
nem hallgatunk Őreá, aki teremtett bennünket, és nálunk jobban
tudja, mire van szükségünk? Hogyan is tudnánk pillanatnyi,
kicsinyes, önző érdekeinken túlemelkedve igazi javunkat és a közjót
felismerni, ha nem imádjuk Istent, aki a maga képére és
hasonlatosságára teremtett minket, és arra hívott, hogy egyre
tökéletesebben felragyogjon bennünk ez az isteni képmás?
5. Jól tudjuk azonban, milyen gyöngék vagyunk ahhoz, hogy elfogadjuk
a szabadító igazságot, amely képessé tesz arra, hogy lelkiismeretünk
szavát követve igazságosságban éljünk. Csak a magunk erejével nem
érhetjük el azt, ami az Istenhez való békéhez vezethet el bennünket.
Azért is jöttem hát, hogy együtt imádkozzam veletek. Közös
imádságunk szívünk legszentebb vágyait szólaltatja meg.
Bízom benne, hogy a magyarok milliói egyesülnek imádságunkkal,
azért, hogy eredményes legyen munkátok, amellyel a küszöbön álló új
évezrednek egy még szebb Magyarországot igyekeztek építeni.
„Isten, áldd meg a magyart!”
A beszédek elhangzása után a Pápa
a díszszázad előtt állva meghallgatta a vatikáni és a magyar
himnuszt, fogadta a díszszázad parancsnokának jelentéstételét és
az elnök úr kíséretében a közelben várakozó helikopterhez vonult,
amely 11. 45-kor felszállt és Esztergomba repült.
Jegyzetek:
[1] Eötvös József, 1836.
[2] Kisfaludy Károly, 1824.
[3] GS 1.
[4] GS 3.
[5] GS 2.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|