|
II. János Pál pápa Esztergomban találkozás a papokkal és szerzetesekkel
Esztergom, augusztus 16., délután
első magyarországi látogatás, 1991. augusztus 16-20.
A pápai helikopter és a kíséret
12.15-kor szállt le az esztergomi repülőtéren. A Szentatyát
köszöntötte a város vezetősége, majd pápamobilban indult a prímási
palotába. Ebéd után rövid pihenőt tartott, 14.30-kor indult a
bazilikába.
A bazilika előtti téren a magyar
papok, szerzetesek és szerzetesnők mintegy ötezren, az elsősorban
Esztergom környékéről és Szlovákiából érkezett hívek közel
ötvenezren várták.
A Szentatya először lement a
bazilika kriptájába, s ott Mindszenty bíboros úr sírjánál
imádkozott, majd a bazilika sekrestyéjében felöltözött és az
oltárhoz vonult.
A szentmise elején Paskai bíboros
úr köszöntötte a következő szavakkal:
Mély tisztelettel és gyermeki szeretettel köszöntjük Szentségedet az
ősi esztergomi várhegyen. Ezen a várhegyen nevelkedett Szent István,
itt bérmálta meg őt Szent Adalbert vértanú püspök, az első
ezredfordulón itt helyezték fejére a II. Szilveszter pápától küldött
koronát, innen szervezte meg a magyar egyházat és halála előtt itt
ajánlotta a Boldogasszony oltalmába „a szentegyházat a püspökökkel
és papokkal, az országot a néppel és vezetőikkel”. Tőle örököltük a
keresztény hittel együtt a ragaszkodást és az egységet az Apostoli
Szentszékhez, amelyet a magyar katolikus egyház mindig hűségesen
megőrzött.
Egyházunk egyetemes Pásztora iránti tisztelet hívta össze a mai
napon a papokat és a szerzeteseket, hogy az eucharisztikus
közösségben megerősödjenek hivatásukban és még nagyobb önátadással
szolgálják Krisztus magyar egyházának belső megújulását. Összejöttek
Esztergom és környéke hívei is, hogy kifejezzék a Szentatya iránti
hűségüket, egyben buzgó imáikkal és áldozatvállalásaikkal
könyörögjenek papi és szerzetesi hivatásokért.
Amikor hálás szívvel megköszönjük Szentségednek, hogy ellátogatott
erre a megszentelt helyre, imádságos lélekkel kérjük Isten bőséges
áldását egyházunk legfőbb pásztorára pápai himnuszunk szavaival:
„Tartsd meg Isten Szentatyánkat, Krisztusnak helytartóját!”
A Szentatya a csodálatos
halfogásról szóló evangélium (Lk 5,1-11) után a következő homíliát
mondta:
1. „Az Úr az én pásztorom”.[1]
Vajon nem erre gondolt-e Simon Péter a Genezáreti-tónál? Nem ez
jutott-e eszébe, amikor Krisztus Urunk parancsára „mélyre evezett,
és kivetette a hálót halfogásra”. Miután egész éjszaka
eredménytelenül fáradoztak, most akkora tömeg halat fogtak, hogy a
háló szakadozni kezdett.[2] Nem erre
kellett-e Péternek gondolnia: ,,Az Úr az én pásztorom, nincsen
hiányom semmiben”?[3]
Igen! Mindnyájan megijedtek, hiszen többen is voltak ott, Simon
társai; köztük volt Jakab és János is, Zebedeus fiai, akik hamarosan
apostolok lettek. Ebben a pillanatban Péter – és vele együtt a
többiek is – meghallották az Úr szavát: „Ne félj! Ezentúl
emberhalász leszel.”[4]
2. Titokzatos szavak ezek! Halászok lévén, értettek a halászathoz:
kivetették a hálókat, kifogták azt, ami a vízben él, berakták a
bárkába, hogy az emberek ételévé legyen. Ez a halászok munkája.
Kissé más, mint a földművesé, aki a földből szerzi a táplálékot. És
más, mint a pásztoroké, akik a nyájat legeltetik a mezőn.
Krisztus azt mondta: „Emberhalász leszel!” Péter mesterségére
hivatkozott, amint más esetekben más foglalkozásokra, más munkákra
utalt. De mindig, mindenkor Isten Országára gondolt. Emberhalász az,
aki körülfogja az embereket az Isten Országának valóságával, mint
valami titokzatos hálóval. Átkarolja; őket Krisztus evangéliumának
szavával. Az Ő testével és vérével táplálja őket az
Oltáriszentségben. A keresztvízzel bevezeti őket az új életbe, hogy
„új teremtmény”[5] váljék belőlük, és
örök életre való gyümölcsöt hozhassanak.
3. Az Úr az én pásztorom... Később, az Úr feltámadása után az
apostolok tudatára ébredtek annak, hogy Krisztus kegyelmének
erejéből „mindnyájan egy testet alkotnak”. Isten Országának életében
részesedve mindnyájan „egy testté lettek Krisztusban”. Pál apostol
fejti ki leveleiben ezt az igazságot az Egyházról, a tanítványok
közösségéről. Mindnyájan együtt egy testet alkotnak, mert Krisztus
életében részesültek. Ennek az isteni életnek válnak részeseivé a
Szentlélek erejéből, akit az Atya küld a Fiú nevében és az Ő
hatalmával: megváltó áldozatának erejében.
Az ősi magyar egyház kedves fiai és leányai! Ismerem a
megpróbáltatásokat, amelyekkel meg kellett küzdenetek az elmúlt
negyven év folyamán. Ismerem azokat a nehézségeket, amelyek
elsősorban Isten Népének egységét kezdték ki ebben az országban, és
tudom, hogy még mindig maradtak sebek, amelyek Krisztus Testének
teljességét csonkítják. Eljött az ideje annak, hogy a szeretet
legyőzze a még meglévő feszültségeket, a bizalmatlanságot, a
gyanúsítgatást. Eljött az ideje annak, hogy Isten egyetlen
Családjának minden tagja újra szorosabb egységbe kerüljön egymással.
Valóban mindnyájan egyetlen Testet alkotunk Krisztusban, és ennek a
testnek egységében mindnyájan legyetek „egymásnak tagjai”.
4. Kedves Testvéreim, akik a papságra és az egészen Istennek
szentelt életre kaptatok meghívást, ebben a távlatban látjuk meg
életünk teljes értelmét és mérhetetlen értékét.
Titeket Krisztus hálója egészen különös módon megfogott, majd
bölcsen, gyöngéden és erősen magához vonzott. Mindegyikőtök
elmondhatná saját hivatásának történetét. Mindegyik elbeszélés
különbözne a többitől, hiszen az isteni Halász alkalmazkodott
mindegyiktek személyiségéhez, sajátos körülményeihez, akik magatokat
egészen az Ő népének szolgálatára szentelitek.
Krisztus Urunk megőrzött benneteket, Kedves Paptestvéreim, a
megpróbáltatások nehéz éveiben, amikor sokféleképpen akadályozták
lelkipásztori munkátokat és azt, hogy híveitekkel valódi közösséget
alkossatok. Krisztus adott nektek erőt, kedves Nővérek, amikor
kiűztek benneteket a rendházakból, az intézményekből, amikor a
legszükségesebb dolgokban is szükséget szenvedtetek, beteg és idős
rendtársaitokkal együtt. Hány pap és kedvesnővér mondhatta el Szent
Pállal: „Fáradtam és kínlódtam, éheztem és szomjaztam, gyakran
koplaltam, fagyoskodtam és nem volt mit fölvennem”,[6] s Krisztus nevéért mégis mindezt el tudtátok
viselni.
Most, amikor a szabadság visszatért, komoly gondot okoz, hogy
létszámban annyira megfogyatkoztatok. Az „aratáshoz” több munkásra
van szükség: papokra, szerzetesekre és szerzetesnőkre, akik
vállalják az új evangelizáció feladatát történelmetek mostani
ígéretes pillanatában. Ne kételkedjetek! Ma sem hiányoznak a
nagylelkű fiatalok, akik készségesen követik Isten szavát, amellyel
„szőlőjébe” hívja őket. Ha a hívó szót „közvetíteni” tudjátok azzal,
hogy élő tanúságot tesztek a Krisztusnak és evangéliumának való
teljes odaadásról; ha veletek együtt Isten egész népe szüntelenül
kérni tudja „az aratás Urát”, akkor a magyar egyházban ismét lesznek
elégséges számban olyanok, akik teljes odaadással hirdetik az
Evangéliumot a küszöbön álló harmadik évezred nemzedékeinek.
5. De gondolnunk kell a világi hívekre is. Közülük is sokan voltak
olyanok, akik bátran és következetesen teljesítették a hitük
megvallásából eredő kötelességeiket. Mennyi keresztény állt ellen a
csábításoknak és fenyegetéseknek, és tántoríthatatlanul járta
megkezdett útját annak tudatában, hogy a keresztség Krisztus
Testéhez kapcsolta, a bérmálásban pedig megkapta a Szentlelket, hogy
hitéről tanúságot tegyen a világ színe előtt.
Maradjatok meg annak a gondolkodásmódnak és érzületnek közösségében,
amelyet az Úr asztalából való részesedés megújít és megszilárdít. Az
Úr egészen különös kegyelme volt, hogy ez az egységes szándék nem
fogyatkozott meg az üldöztetés idején sem. Éljen tovább és erősödjék
ma is mindnyájatok együttműködésével ez az egység, amivel az összes
megkereszteltek felelősen részt vállalnak Krisztus Testének
építésében.
Az Úr tehát veletek volt, kedves Testvéreim, és támogatott
benneteket a megpróbáltatások közepette. Ő vezetett titeket, ő
vigasztalt, „nemcsak szóval, hanem erővel és a Szentlélek
kiárasztásával”.[7] Az apostoloknak és
az Úrnak követői lettetek, hiszen „a tanítást a sok nehézség
ellenére is a Szentlélek örömével fogadtátok”.[8] Ezért a hívők szerte a világon joggal látnak
bennetek példaképet, s ebből merítenek erőt a saját életükhöz.
Valóban „mindenütt ismertté lett Istenbe vetett hitetek, úgyhogy nem
is szükséges róla beszélnünk”.[9]
Mélységes örömmel nézek rátok, Testvéreim, akik itt Esztergomban, az
ősi prímási székhelyen körém gyűltetek! Megköszönöm Isten kegyelmét,
amellyel megengedte, hogy értetek és veletek együtt hálát adjak ezen
a helyen, népetek központi szentélyében, amelyet joggal hívtok
„magyar Sionnak”.
Az Úr nevében szeretettel köszöntelek mindnyájatokat. Különös
tisztelettel gondolok főpásztorotokra, nagyrabecsült testvéremre,
Paskai László bíboros úrra, és köszönöm szavait, amelyeket
nevetekben hozzám intézett. Köszöntöm a jelenlévő püspököket,
papokat, a Krisztusnak szentelt állapotban élőket és a világiakat.
Mindnyájatoknak őszinte köszönetet mondok a meleg fogadtatásért és a
sok fáradozásért, amellyel lelkipásztori látogatásomat
előkészítettétek, hiszen ennek történelmi jelentősége van a sokéves,
félelmekkel és fájdalmakkal telt várakozás után. Egész szívemből
szeretném újra kifejezni őszinte és mély szeretetemet. Szívből
köszöntöm a Szlovákiából jött szlovák és magyar zarándokokat.
Szlovákul: Szeretettel köszöntöm Eduard Kojnok rozsnyói püspök urat,
Jan Sokol nagyszombati érsek urat és segédpüspökeit, Tóth Domonkost
és Vladimír Filot, valamint minden szlovák zarándokot, akik magyar
testvérekkel együtt jöttek el Esztergomba. Kedveseim, a ti
jelenlétetek itt, a magyar egyház ősi központjában látható jele a
keresztények és a szomszédos népek békés egységének. Imádkozzunk
együtt a testvéri szeretetért egymás iránt, mert ez győzi le a múlt
minden elválasztó akadályát közöttetek.
A magyar és a szlovák testvérekkel együtt adjunk hálát itt
Esztergomban, a magyar kereszténység központjában a most elnyert
szabadságért. A vallásszabadság adjon erőt mindnyájunknak az igazi
keresztény életre, és ösztönözze az egész társadalmat arra, hogy az
igazi keresztény és emberi értékekre alapozza jövőjét. Isten áldjon
meg benneteket!
6. Krisztus kiválasztott titeket, és küldetést adott arra, hogy
hirdessétek szavát, s tegyetek tanúságot a keresztény hitről,
amelyet az Egyház őriz. Krisztus úgy küld benneteket, mint
bárányokat a farkasok közé, hogy a kereszt titkát jelenvalóvá
tegyétek abban a környezetben, amelyben éltek. Kövessétek Szent
Gellért és Szent Adalbert hittérítő buzgóságát.
Kit ne rendítene meg egy ilyen feladat, sőt ki ne rettenne vissza
tőle? Ki volna képes arra, hogy következetesen, maradéktalan
odaadással teljesítse keresztségének minden követelményét? Kit ne
bátortalanítanának el a tényleges nehézségek: a létszámhiány, az
öregség, a betegség, a szükséges szervezeteknek és struktúráknak meg
az anyagi fedezetnek a hiánya? Ki ne venné észre, mennyi kárt okoz a
bizonytalanság és a tétovázás, amely akárhányszor nemcsak a
társadalomban, hanem az Egyházon belül is jelentkezik?
Ennek ellenére azt mondom nektek: Ne csüggedjetek el! Korlátaitok és
gyöngeségeitek megtapasztalása alkalmat nyújthat arra, hogy Isten
segítségét és kegyelmének különös gazdagságát felismerhessétek. Íme:
a feltámadt Krisztus mellettetek áll és megújítja felszólítását: „Ne
féljetek!”[10] Mivel Krisztus, aki
küld bennünket, erős és velünk van, Szent Pállal elmondhatjuk:
„amikor gyengék vagyunk, akkor vagyunk erősek”.[11] Sőt Krisztus ereje győzedelmeskedik
gyöngeségünkben[12]
7. Fogadjátok tehát örömmel a küldetést, amit az Úr nektek adott és
hirdessétek: „Az Úr az én pásztorom, nincsen hiányom semmiben”.[13] Nem könnyű őszinte szívvel
kimondani e szavakat. Gyöngeségünkben inkább így kiáltanánk fel:
„Uram, nekem mindenem hiányzik: a bátorság és a szó, az idő és a
felkészültség; nem értenek meg, néha kinevetnek, talán még üldöznek
is, ha rólad beszélek és elmondom azokat a szavakat, amelyeknek
hirdetését reám bíztad”.
A megpróbáltatások idején bátorítson bennünket az emlékezés az
apostolokra, akik az utolsó vacsora terméből indultak el a világ
megtérítésére. Álljon előttetek az első keresztény nemzedék példája!
Talán Szent Péter és Szent Pál nem érezte magát szegénynek és
alkalmatlannak küldetésének teljesítésére, amikor Rómába érkezett,
ebbe a gazdag, hatalmas, és műveltségére oly gőgös városba? E világ
bölcsessége szerint nem látszott-e ostobaságnak az a tervük, hogy
Krisztus Országát elterjesszék itt a földön?
Gondoljunk Magyarország első hittérítőire, Szent Gellértre és Szent
Adalbertre! Nem ütköztek-e látszólag leküzdhetetlen akadályokba?
Mégis – éppen ezer éve – Istenbe vetett bizalommal hirdették az
Evangéliumot ebben az országban. Elérkeztünk a harmadik évezred
küszöbére. Most tinéktek jutott osztályrészül az a felelősség és
megtiszteltetés, hogy misszionáriusai legyetek annak a nemzetnek,
amely újjá akar születni egy boldogabb és biztosabb jövőre.
Tekintsetek nagy védőszentjeitekre, és – példájukat követve –
gyújtsátok meg Isten szavának fényét honfitársaitoknak.
Éppen ezt a küldetést fogadtuk el; hiszünk abban, hogy „Isten
gyöngesége erősebb az embereknél”.[14]
Lelkesedésünk is éppen korlátaink ismeretéből ered, hiszen erőt
meríthetünk a Szentlélek segítő jelenlétébe vetett bizalomból.
Bátran valljuk tehát: „Az Úr az én pásztorom, nincsen hiányom
semmiben”.
8. „Uram, menj el tőlem, mert bűnös ember vagyok”.[15] Térjünk vissza a bárkához a Genezáreti-tavon.
Simon Péter váratlan szavai mélységes igazságot hordoznak. Ugyanazt
a tudatot fejezik ki, amely a római századost eltöltötte, amikor
kimondta azokat a szavakat, amelyeket a szentáldozás előtt
imádkozunk: „Uram, nem vagyok méltó, hogy hajlékomba jöjj”.[16] Ugyanezt a meggyőződést
tartalmazzák Péter szavai is, de még megrendítőbbek, mert Simon
Péter tudta: nem méltó erre a közösségre, erre a hivatásra, arra,
hogy együtt legyen Jézussal.
Kedves Testvérek! Simon Péter mindezt jól tudta, ez a meggyőződés
töltötte el. Ez a tudat járjon át bennünket is, hogy részesei
lehessünk annak az ajándéknak és hivatásnak, amelyet Krisztus ad
nekünk; a keresztény hivatásnak, a papi hivatásnak és az egészen
Istennek szentelt élet hivatásának.
„Nem vagyok méltó” – ez a tudat szükséges ahhoz, hogy az Úr
folytathassa a megváltás művét bennünk és általunk. Így folytatódhat
a mi életünkben is a csodálatos halfogás. Így fogadhatjuk magunkba
Isten Országának titkát. Így működhet bennünk a Szentlélek Krisztus
keresztjének és feltámadásának erejével. Erre a tudatra mindenkinek
szüksége van, az egyéneknek, a közösségeknek és a társadalomnak
egyaránt.
Erre van szüksége Szent István ősi koronájának is, amelyet ma
tisztelettel és hálával köszönt Róma püspöke.
„Az Úr az én pásztorom.” Ámen.
A szentmisét befejező áldás előtt
a Szentatya a következőket mondta:
Mielőtt áldásommal befejeznénk ezt a szentmisét, szeretném
elmondani, hogy számomra nagyon megindító ez az első látogatás itt,
Esztergomban. Szeretném az összes jelenlévőknek elmondani, hogy
Magyarországra s elsőként Esztergomba Krakkóból jövök, mely régebben
Lengyelországnak, az én szülőhazámnak fővárosa volt. S abban a
városban nagyon sok maradandó emléke van történelmi
kapcsolatainknak: Nagy Lajos magyar és lengyel király volt, az ő
leánya, a boldogként tisztelt Hedvig új indításokat adott népek, sőt
az egész Egyház életének. Ahányszor visszatérek Krakkóba, mindig
eleven valóságként találkozom velük.
Ebben a szentmisében hivatásokért, a szó legtágabb értelmében vett
hivatásokért imádkoztunk: az összes megkeresztelt, a papok és
szerzetesek hivatásáért. Nagy öröm számomra az első sorban itt látni
az idei újmiséseket. Kívánom, hogy a hivatások és ezek az újmisések
szolgáljanak a keresztény Magyarország javára.
Végül gratulálok nektek a szép énekért, amit a szentmise alatt
hallottam. Aki énekel, kétszeresen imádkozik.
Háromnegyed hatkor a Szentatya
visszatért a sekrestyébe, átöltözött és elindult a Duna-partra.
18.45-kor indult hajóval Budapestre.
Jegyzetek:
[1] Zsolt 22,1.
[2] Vö. Lk 5,4–6.
[3] Zsolt 23,1.
[4] Lk 5,10.
[5] 2Kor 5,17.
[6] 2Kor 11,27.
[7] 1Tessz 1,5.
[8] 1Tessz 1,6.
[9] 1Tessz 1,8.
[10] Mt 28,10.
[11] Vö. 2Kor 12,10.
[12] Vö. 2Kor 12,9.
[13] Zsolt 22,1.
[14] 1Kor 1,25.
[15] Lk 5,8.
[16] Mt 8,8.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|