|
II. János Pál pápa szentmiséje Pécsen 1991 augusztus 17., szombat délelőtt
első magyarországi látogatás, 1991. augusztus 16-20.
Az éjszakai szálláshelyről a pápai
gépkocsioszlop reggel nyolckor indult a
helikopter-felszállóhelyre. A gépek 8.20-kor szálltak fel, és egy
és negyed óra múlva, 9.35-kor érkeztek meg a pécs-pogányi
repülőtérre, a pápai szentmise helyszínére.
A város polgári és egyházi
vezetőségének fogadása után a Szentatya pápamobilban körüljárt a
több mint százezer hívó között, majd felöltözött és 10.15-kor
megkezdődött a Magyarok Nagyasszonyához imádkozott szentmise.
Mayer Mihály megyéspüspök úr a következő szavakkal köszöntötte a
Szentatyát:
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
A Pécs melletti Pogány község repülőterén összesereglett zarándokok,
a tévé vagy a rádió előtt ülő emberek nevében is szeretettel
köszöntöm Szentatyánkat, II. János Pál pápát!
Annak az egyházmegyének területéről jön tiszteletteljes köszöntésem,
ahonnét annak idején Szent István királyunk elküldte Asztrik
pécsváradi apátot II. Szilveszter pápához, hogy elhozza az ország
függetlenségét jelképező koronát, amelyet azóta is „Szentkoronának”
nevezünk E szimbólum a magyar történelem folyamán jelkép maradt a
függetlenség korában, a függetlenségért vívott küzdelemben és a
diktatúrában egyaránt.
Országunk lerázta magáról a megszállás igáját, és most nem jelképet
kaptunk Rómából, hanem maga a Szentatya jött közénk. Eljött, hogy
rámutasson a hit sziklaalapjára, amelyre országot és hazát
építhetünk. E hazában többféle nép élt és él békességben és
egyetértésben. Ezt jelképezi a zarándokok összetétele: a szomszédos
országokból érkezett magyarok, osztrákok, horvátok és németek. Nem
ismeretlen számukra ez a vidék, hisz a legutóbbi évtizedekig az
innen nem messze fekvő gyűdi Mária-kegyhelyhez zarándokoltak
Horvátországból, főleg Szlavóniából horvát, magyar és német hívek.
Egyházmegyénkben ma is együtt laknak az ősi magyarok, a bukovinai
székely magyarok, a moldvai csángó magyarok, a Szlovákiából ide
telepített magyarok, a török idő után ide hívott németek ki nem
telepített része és az országban otthonra talált szláv népcsoportok.
A Szentatya köszöntése után szeretettel fordulok Eminenciás Bíboros,
Excellenciás Érsek és Püspök Urakhoz, a Főtisztelendő Papsághoz, a
Tisztelendő Szerzetesekhez, Külföldi és Hazai Vendégeinkhez és
Egyházmegyénk Hívő Népéhez. Nekik is szól szívből jövő köszöntésem:
Isten hozta kedves mindnyájukat!
A magyarul, németül és horvátul
felolvasott szentlecke (Jel 12,1-11) és evangélium (Lk 1,26-38)
után a Szentatya a következő homíliát mondta:
1. „Íme, az Úr szolgáló leánya.” Lukács evangélista ezekkel a
szavakkal fejezi be az angyali üdvözlet elbeszélését: „Íme, az Úr
szolgáló leánya, legyen nekem a te igéd szerint”.[1]
A mai szentmisén újra olvastuk ezeket a jól ismert szavakat,
amelyekkel tiszteletünket akarjuk kifejezni a „Magyarok
Nagyasszonya, a Magna Domina Hungarorum iránt. Mélységesen örülök
annak, hogy együtt lehetek veletek, kedves magyar testvéreim, annak
a nemzetnek a fiai, mely hozzám és honfitársaimhoz mindenkor oly
közel állt. Örülök, hogy itt lehetek Pécsett, ebben a történelmi
emlékekben gazdag városban; örülök, hogy mint Róma püspöke köztetek
lehetek, és ezáltal betölthetem a rám bízott péteri szolgálatot.
A Magyarok Nagyasszonya előtt lélekben csatlakozunk mindazokhoz,
akik ebben az országban, Szent Istvántól kezdve a századok és
nemzedékek folyamán, „győztek a Bárány vérével és tanúságuk
igéjével, s nem kímélték életüket mindhalálig”.[2] Ők a magyar szentek és boldogok; ők Szent
István királynak és koronájának egész lelki öröksége.
2. Az angyali üdvözlet szövegét gyakran olvassuk a liturgiában, és
jól ismerjük azt. Ma Szűz Mária mennybevételével kapcsolatban
olvastuk „A királylány csupa szépség”, hirdeti a liturgia a zsoltár
szavaival.[3]
Ahhoz, hogy a hitben összekapcsolhassuk Annak a megjelenését, aki
„csupa szépség”, és hogy értelmünkkel és szívünkkel a „napba öltözött” Asszonyra
tekintsünk,[4] először emlékezetünkbe
kell idéznünk az alázatos názáreti Szüzet, akit Máriának, Mirjamnak
hívnak.
Íme, Sion ismeretlen leánya, akit Isten megszólít és meghív. Meglepő
és felülmúlhatatlan a hívás: „Gyermeket fogansz, fiút szülsz, és
Jézusnak fogod nevezni. Fiad nagy lesz, a Magasságbeli Fiának fogják
hívni... és uralkodni fog örökké”.[5]
Isten Fia, aki az Atyával egylényegű, az Örök Ige, emberré lesz: a
Szentlélektől fogantatik és tőled születik, ó Szűz Mária. „Nem a
test vágyából, s nem is a férfi akaratából”.[6]
Az angyali üdvözlet bizonyos értelemben magában foglalja Krisztus
egész misztériumát, a húsvéti titkot, az egész Evangélium lényegét.
3. Ez az új út Mária szavaiban veszi kezdetét: „Íme, az Úr szolgáló
leánya, legyen nekem a te igéd szerint.” A hit útja ez, amelyet a Redemptoris Mater enciklika
próbált megmagyarázni: az az út, amely végigvezet a betlehemi
éjszakán, az egyiptomi menekülésen és visszatérésen, majd a Jézussal
közös názáreti rejtett élet évein. Azután új szakasz kezdődik: attól
kezdve, hogy Jézus megkeresztelkedik a Jordan folyóban, egészen a
golgotai keresztig; az Örömhír végső szavát a feltámadásról szóló
tanúságtétel mondja ki. Végül a Pünkösd Jeruzsálemben: az Egyház
idejének a kezdete, amelyben folytatódik Krisztus jelenléte a
tanítványok és Isten újszövetségi Népe körében. Ezzel a néppel tart
Mária is, akit a Megváltó a kereszten a szeretett tanítványra
bízott, hogy Krisztus minden tanítványának anyja legyen a földön.
Mária az első Krisztus Tanítványai között; előttük jár és Fiához
vezeti őket. Per Mariam ad Jesum,
Mária által Jézushoz: a hiteles Mária-tisztelet nem választja szét a
keresztényeket, hanem egyesíti őket. Teljes szívemből kívánom, hogy
a Boldogságos Szűz tisztelete segítse elő a katolikusok és
protestánsok egymáshoz való közeledését hazátokban. „Miért nem
nézünk rá valamennyien mint közös
Anyánkra, ki Isten családjának egységéért imádkozik, ki
előttünk jar, ama tanúk hosszú sorának élén, akik hisznek az egy
Úrban, Isten Fiában, aki a Szentlélek által az ő szűzi méhében
fogantatott?”[7]
4. A napba öltözött Asszony szimbolikusan Mária mennybevételét
jelenti, a „tizenkét csillagból álló korona”[8]
az ő megkoronázásáról beszél az „új ég” és az „új föld”
eszkatologikus értelmében,[9] amelyet
Isten készített választottainak.
Ugyanakkor a Jelenések könyvének leírása mintegy visszatér a
kezdetekhez. Egy áldott állapotban lévő asszonyról szól, aki arra
készül, hogy megszülje gyermekét. Szülési fájdalomról és harcról
beszél, arról a harcról, melyet a Teremtés könyve mar előre
meghirdetett: „Ellenkezést vetek közéd és az asszony közé”.[10] Az ellenség ugyanaz most is, mint
akkor. A Jelenések könyve sárkánynak,[11]
őskígyónak,[12] ördögnek és sátánnak nevezi.[13]
Az Ősevangéliumban előre meghirdetett ellenségeskedés és harc
kiterjed minden nemzedékre. Az Úr szolgáló leánya, a názáreti leány,
a Jelenések könyvének „asszonya” mint az Üdvözítő anyja ebben a
harcban válik az Egyház Anyjává. Máriában ugyanis már az egyházatyák
felismerték az Egyház előképét, és ugyanezt tette a II. Vatikáni
Zsinat is.[14]
5. Drámai képben bontakozik ki előttünk a Jelenések könyve által
lefestett harc. Kozmikus méretű küzdelem ez, amely az Anya körül
folyik a Fiú miatt, és kiterjed az Egyházra, amely mint Anya,
Máriához hasonlóan gyermekeket hoz a világra.
Magyarországon, a ti hazátokban, az Egyház nemegyszer megtapasztalta
ezt a harcot a történelem folyamán, például a török vész idején, de
különösen is átélte századunkban.
Hogyne emlékeznénk a múltbéli és az újabb üldöztetésekre! Az oszmán
seregek által megtámadott „Regnum Marianum”, Mária Országa
összeomlott: az egész lakosságot megtizedelték, és egyik napról a
másikra nehézzé vált az Evangélium tanítása szerint élni. Most pedig
az utolsó negyven évben egy vasöklű szervezet ateista álkultúrát és
életformát kényszerített a nemzetre. Ezekhez a külső erőkhöz,
amelyek fellázadtak az Asszony és Fia ellen, csatlakozott a rosszra
való hajlam, az Isten Országával szembeni gyűlölködés csírája. Ez
szétroncsolja az emberi lelket, és sajnos a hívőket is magával
ragadja a hitetlenség és a bűn szakadékába. Így tehát az a harc,
amelyről a Jelenések könyve beszél, leginkább az ember szívében
bontakozik ki: ezért van szükségünk az egyre radikálisabb
megtérésre.
6. De most, hosszú évek szenvedései és megpróbáltatásai után itt
vagyunk Őelőtte, akit őseitek Magyarok
Nagyasszonyának neveztek. Hozzá intézzük köszöntésünket,
mint az angyal Názáretben: „Üdvözlégy kegyelemmel teljes, az Úr van
teveled”.[15] „Áldott vagy te az
asszonyok között”.[16]
„Ave Maria”, imádkozták elődeitek, amikor zászlóikra festették a
Szűz képét. „Ave Maria”, ismételték, amikor pecsétjükbe vésték
képmását. „Ave Maria”, fohászkodtak akkor is, amikor Magyarország
Pátrónájának képét rögzítették az akkoriban annyira értékes arany és
ezüst pénzérmeitekre.
„Boldogasszony, Anyánk, régi nagy Pátrónánk” – ez az ének
védelmezte azokat, akik a Mária-szentélyekbe zarándokoltak. Még
hatékonyabbá vált Mária dicsérete akkor, amikor a zarándokok
életüket is Máriához emelték, a társadalom Isten szolgálatát
választotta, és következetes hittel járt a Szűz nyomában,
tiszteletben tartotta Isten akaratát a vasárnap megszentelésében és
a felbonthatatlan házasság kérdésében, a gyermekáldást pedig úgy
tekintette, mint az Úr szerető ajándékát.
A Szűzanya tisztelete tehát, ugyanúgy mint a keresztény hit
megtartása, nem pusztán a hagyomány valamiféle érzelmi része volt;
olyan szilárd tájékozódást adott, amely mindennek középpontjába
Istent, az örök üdvösség forrását helyezte, az Egyházzal való
állandó és hűséges közösségben. Egyik régi éneketek így szól:
„Virágos kert vala híres Pannónia, e kertet öntözé híven Szűz
Mária.” Dicséret és hódolat neked, ó Mária, aki anyai szereteteddel
megadtad ennek a népnek azt a kiváltságot, hogy osztozzék hűségedben
isteni Fiad, Krisztus iránt! „Ave Maria”: ma is téged köszöntünk,
mennyei Istenanya, azokkal együtt, akik az üldözés időszakában is
szüntelenül a te védelmedet kérték, amikor élő reménytől lelkesítve
a rózsafüzért imádkozták.
Mária nevében szeretettel köszöntelek mindnyájatokat, kedves
testvérek, akik a mai szentmisére összegyűltetek ezen a repülőtéren.
Külön is üdvözlöm főpásztorotokat, Mayer Mihály püspök urat, akinek
megköszönöm ezt a meleg fogadtatást. Tiszteletteljes köszöntésem az
egyházmegye nyugalmazott püspökének, Cserháti József püspök úrnak és
minden jelenlévő főpapnak; köztük Jakab Antal nyugalmazott
gyulafehérvári püspök úrnak, a hit és az Egyház hűséges tanújának,
valamint Bálint Lajos úrnak, Gyulafehérvár érsekének, és Pénzes
János szabadkai püspök úrnak.
Köszöntöm a megjelent állami vezetőket, a papokat, a szerzeteseket
és szerzetesnőket, valamint a világi híveket. Külön szeretettel
gondolok a környező országokból érkezett magyarokra, horvátokra,
osztrákokra, szlovénokra és németekre. Szeretettel köszöntöm a
magyarországi németeket is:
Németül: Német anyanyelvű
kedves testvéreim! Népetek történelme és kultúrája szorosan
kapcsolódik a keresztény hithez. Amikor most országotok új
társadalmat akar újjáépíteni ebben a hazában, az átalakulásnak e
nehéz és mozgalmas korszakában, különös erővel szívetekbe vésem
Mária szavait: „Amit mond nektek, azt tegyétek”[17] Mária, Magyarok Nagyasszonya legyen
közbenjárótok az Úrnál: nektek, hozzátartozóitoknak, s minden
magyarországi németnek, hogy a keresztény hitet megőrizzétek, s a
hétköznapokban tanúságot tegyetek róla és így adjátok tovább.
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Horvátul: Szívből köszöntöm
Ciril Kos djakovói püspök urat és a kedves horvát híveket, akik
eljöttetek, hogy együtt imádkozzatok magyar barátaitokkal és
megújítsátok azt a testvéri keresztény köteléket, amely mindig
megvolt e két nép között. Isten adja meg a tartós béke ajándékát egy
egységes Európában, amelyhez Ti is gyümölcsözően hozzájárulhattok.
Németül: Szeretettel
köszöntelek benneteket, a szomszédos Ausztriából jött testvéreim.
Tisztelendő püspöktestvéreimhez, valamint a papokhoz és
szerzetesekhez testvéri köszöntéssel fordulok. És általatok
köszöntöm az osztrák népet, melynek történelme szorosan
összefonódott Magyarország történelmével mindenekelőtt a keresztény
hitben, amelyet mély Mária-tisztelet jellemez.
Szlovénül: Szeretettel
köszöntöm a kedves szlovéniai zarándokokat. Kedveseim, a ti
keresztény hitetek volt a kultúrátok alapja századokon át. Hálás
szívvel őrizzétek és fejlesszétek tovább őseitek kultúráját, népetek
ajándékát. Isten áldjon meg benneteket, és adja meg a békét! Csak a
béke biztosíthatja a szomszédos népekkel való testvéri együttélést
és keresztény hagyományotok védelmét.
Németül: Kedves testvérek,
akik a Német Szövetségi Köztársaságból jöttetek! Szeretettel
köszöntelek benneteket, akik azért jöttetek ide Pécsre, ebbe az ősi
magyar és német hagyományú városba, hogy Péter utódjával
találkozzatok. Újból arra szólítalak fel titeket, hogy a híd
szerepét töltsétek be Közép- és Kelet-Európa népei között.
Mindnyájan tudatában vagyunk annak, mennyire szükséges Európa lelki
megújulása. Ragadjuk meg azt a lehetőséget, amelyet az ezekben az
országokban bekövetkezett változások nyújtottak! Egy határok nélküli
Európa legyen a kezdete annak, hogy újra felfedezzük azokat az
értékeket, amelyek az emberi méltóságban és szabadságban való
élethez szükségesek.
Ebben a keresztény hagyományokban gazdag városban szívből
köszöntelek titeket, magyar testvérek, akik külföldön éltek és
szabaddá lett hazátokban találkoztok Szent Péter utódjával, és
imádságban egyesültök magyar honfitársaitokkal. Köszönöm, hogy hűek
maradtatok hazátok lelki és szellemi örökségéhez. Őrizzétek meg
hiteteket! Isten áldása kísérjen mindnyájatokat.
A szentmise végén a Szentatya a
következő szavakkal köszönt el a zarándokoktól:
Magna Domina Hungarorum! Hálát adunk neked, Magyarok Nagyasszonya,
hogy ma fogadtál minket ezen a nagyszámú részvevővel bemutatott
szentmisén, A Magyarok Nagyasszonya vagy, ezért gondjaidra bízunk
minden magyart a haza határain belül és azon kívül.
Itt, Pécsett hálát adunk neked az első magyar egyetem alapításáért,
amelyet a 14. században alapítottak, és minden más iskoláért,
amelyek szerzetek alapításaként terjesztették a kultúrát. A mar
elmúltnak tekinthető korszakban sok iskolát bezártak és felszámoltak
közülük. Most újra indulnak és nyílnak az iskolák, a szemináriumok,
itt Pécsett is.
Anyánk vagy – jóllehet Nagyasszonynak szólítunk, Anya is vagy
–, s jól tudod, mennyire szüksége van minden közösségnek az
iskolákra, az egyetemekre a jövő nemzedék nevelése szempontjából
mind a nemzet, mind az egyház számára.
Nemcsak a Magyarok Nagyasszonya vagy, hanem minden környező népé, az
európai népeké, kontinensünké és az egész emberiségé is. Azért
imádkozunk – s a mai szentmisében is azért imádkoztunk –, hogy
mi emberek nemcsak békében, hanem harmonikusan tudjunk együtt élni,
és meg tudjuk valósítani a szeretet civilizációját.
Imádságunk mellett felszólítunk mindenkit, főleg a felelős
vezetőket, hogy tartsák tiszteletben a személyek és a népek jogait.
Így valósul meg a harmonikus, családias együttélés a nemzetek között
kontinensünkön.
Ezzel az imádsággal készülünk arra, hogy közbenjárásodra fogadhassuk
a szentmisét megkoronázó áldást a Szentháromságtól:
Áldjon meg benneteket a mindenható Isten, az Atya, a Fiú és a
Szentlélek!
Jegyzetek:
[1] Lk 1,38.
[2] Jel 12,11.
[3] Zsolt 44,14.
[4] Vö. Jel 12,1.
[5] Lk 1,31-33.
[6] Jn 1,13.
[7] Redemptoris Mater enciklika, 30.
[8] Vö. Jel 12,2.
[9] Vö. Jel 21,1.
[10] Jel 3,15.
[11] Jel 12,3.
[12] Jel 12,9; vö. Ter 3.
[13] Jel 12,9.
[14] LG 63.
[15] Lk 1,28.
[16] Lk L42.
[17] Jn 2,5.
|
|
|
A fiamat csak megbecsülik! Mt 21,33-43.45-46
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|

|
|