|
II. János Pál pápa máriapócsi szentmiséje Máriapócs, szentbeszéd
1991. augusztus 18., vasárnap délelőtt
első magyarországi látogatás, 1991. augusztus 16-20.
A bizánci szertartás szerint
bemutatott szentmise elején Keresztes Szilárd görög katolikus
megyéspüspök köszöntötte a Szentatyát:
Szentatyánk!
Fiúi tisztelettel köszöntöm Szentségedet Máriapócson a magyar
görögkatolikus egyház nevében, és mindazon római és görögkatolikus
hívek nevében, akik Magyarországról, Kárpátaljáról, Romániából és
Szlovákiából elzarándokoltak ide, ahol háromszor könnyezett az
Istenszülő képe. Most három évszázad zarándokmenetéhez csatlakozva
állunk itt, hogy Szentséges Atyánkkal együtt tiszteljük a Könnyező
Szűz csodatevő szent ikonját, és örvendezve adjunk hálát Istennek,
aki Fiának közösségében egyesített minket Szentlelke által. Ennek a
közösségnek vagyunk most boldog részesei és tanúi.
Egyek vagyunk a testvéri szeretetnek és a fiúi tiszteletnek a
közösségében. Ezt az érzésünket csak erősíti az az öröm, amit a
viszontagságos évtizedek után az újra megtalált, Istentől
ajándékozott szabadság ad nekünk. Ez az a hely, ahová évszázadokon
át együtt zarándokoltak őseink, ahová negyven éven át nem jöhettek
el mindazok, akik most boldogan ismernek egymásra, mint testvér a
testvérre.
Nagy az örömünk, hogy Szentséges Atyánk velünk ünnepel, hiszen
mindig tudtuk és éreztük, hogy Róma püspökei soha nem felejtettek el
minket. Ennek az apostoli gondoskodásnak a jele most Szentséges
Atyánk jelenléte köztünk. Köszönjük, hogy imádkozott és szenvedett
értünk. Áldja meg ünnepünket és testvéri örömünket.
Köszöntjük Szentatyánkat az Egyház Krisztustól alkotott rendjének a
közösségében. Ma feltárul előttünk az Egyház katolikus egységének a
titka, mert együtt imádkozhatunk Péter utódjával, aki jelenlétével
megerősíti az egy, szent és apostoli egyházhoz való ragaszkodásunkat
és hitünket.
Mindezek fölött azonban örülünk annak, hogy Szentségeddel együtt
lehetünk a szent Eucharisztia közösségében. A szent Áldozat, amit
most bizánci szertartás szerint mutatunk be, kifejezi és
megvalósítja Krisztus híveinek egységét, Keletnek és Nyugatnak az
egyetlen Egyházhoz való tartozását. Hisszük, hogy az egy kenyér és
az egy kehely, amelyet most nekünk nyújt, a Szentlélek által egy
néppé, egy egyházzá alakít minket a szeretet közösségében.
Szentatyánk! Vezesse imádságunkat, mutassa be áldozatunkat, tanítson
minket, hogy mindnyájan egy szájjal és egy szívvel dicsőítsük az
Atya és Fiú és Szentlélek nevét. Isten hozta!
A Szentmisében a Szentatya a
következő homíliát mondta:
1. „Boldog a méh, amely téged hordozott, és az emlő, amelyet
szoptál!”[1] Így kiáltott fel egy
asszony a Jézus köré sereglett népből. Őhozzá fordul; háláját fejezi
ki a jóért, amit Jézus tesz, és az igazságért, amit hirdet, vagyis
az Örömhírért.
Ez a kiáltás egyben Jézus Anyjához is szól, aki ugyan nem áll ott
láthatóan, mégis jelen van: jelen van általa. Az anyák mindig
fiaikban élnek. Mária is Krisztusban élt: hiszen Fia ember volt, és
így magában hordozta az Anya örökségét. Hasonlított hozzá. Az a
kapcsolat, amely a fiú és az anya között létrejött, amikor Mária őt
méhében hordozta, mindkettőjükben megmaradt. „Boldog a méh...”
Hiszen ezt már előre hirdette a Szentlélek Mária szavain keresztül:
„Boldognak hirdet minden nemzedék.”[2]
2. Zarándoklatom a magyar földön most olyan helyre vezetett, ahol ez
az evangéliumi jóslat nemzedékről nemzedékre egészen sajátos módon
megvalósult.
Hányan és hányféle nyelven hirdették mar itt az egymást váltó
nemzedékek során Lukács Evangéliumának boldogságát? „Boldog a méh,
amely téged hordozott!”[3] „Áldott vagy
te az asszonyok között és áldott a te méhednek gyümölcse”.[4]
Ezt most veletek együtt ismétlem én is a hagyományos nagy
zarándoklat napján, miközben örömmel hódolok a Szűz Istenanya
kegyképe előtt, amelynek eredetijét a bécsi Szent István-dómban
őrzik. Mária nevében köszöntök mindenkit, e városka lakóit, a
magyarországi zarándokokat és a szomszédos országokból érkezetteket.
Testvéri szeretettel üdvözlöm Keresztes Szilárd hajdúdorogi
megyéspüspök urat, valamennyi magyarországi görög katolikus hívő
főpásztorát, s köszönöm meleg szavait, amelyeket a mise kezdetén
hozzám intézett. Köszöntöm Seregély István egri érsek urat, akinek
főegyházmegyéjéhez tartozik ez a hely. Köszöntöm a jelenlévő
főpásztorokat, papokat, szerzeteseket és szerzetesnőket, a világi
híveket, különös módon a betegeket és a fiatalokat.
Szívből köszöntöm a szomszédos országokból jött zarándokokat:
magyarokat, ukránokat, szlovákokat, ruténokat és románokat. Különös
szeretettel köszöntöm a magyar zarándokokat, akik a szomszédos
országokból és vidékekről jöttek, hogy magyar testvéreikkel együtt
találkozzanak Szent Péter utódjával. Ma mindnyájatoknak az a
feladata, hogy az elnyert szabadságot a szeretet törvényének
megfelelően használjátok fel a keresztény élet megvalósítására,
testvéri kapcsolatban az összes keresztényekkel és az összes
nemzetekkel. Maradjatok hűek lelki örökségetekhez! Őrizzétek meg a
hitet! Isten áldjon meg benneteket.
Ukránul: Teljes szívemből köszöntöm az Ukrajnából jött híveket.
Kedveseim, az elmúlt évtizedekben hithűségetekkel tanúságot tettetek
a világ előtt, amikor elszenvedtétek az üldöztetéseket és súlyos
megaláztatásokat. Ezzel megerősítettétek a keresztény meggyőződést,
hogy a hitet és a kereszténységet nem lehet kiirtani. Folytassátok a
megváltozott körülmények között is mindennapos keresztény
tanúságtételeteket. Fontos, hogy békében éljetek minden
kereszténnyel és jóakaratú emberrel. A Máriapócsi Szűzanya járjon
közben értetek mindig!
Szlovákul: Megkülönböztetett köszöntéssel fordulok Jan Hirka
eperjesi görög katolikus püspök úrhoz, Alojz Tkác kassai püspök
úrhoz és minden szlovák hívőhöz, akik eljöttek, hogy együtt
imádkozzanak magyar testvéreikkel. E két nép története a múltban
összefonódott. Imádkozzunk azért, hogy az egység és kölcsönös
tisztelet jellemezze életeteket a jövőben is. A keresztényeknek
mindig tiszteletben kell tartaniuk mások jogait és sajátos
kultúráját. Isten áldja meg a szlovák népet, hogy mindig kitűnjék a
mások iránti toleráns magatartásban.
Ruténül: Szeretettel köszöntöm Ivan Semedi püspök urat, a
munkácsi ukránok főpásztorát és segédpüspökeit, Ivan Marghitych és
Josyf Holovach püspök urakat, valamint a kedves rutén zarándokokat,
akik eljöttek ide a máriapócsi Szűzanya ősi szentélyéhez. A
Boldogságos Szűz kísérje zarándoklatotokat ezen a földön. A magyar
néppel közös Máriatiszteletetek egyesítsen benneteket a béke és a
közös keresztény haza felé vezető úton.
Románul: Szeretettel köszöntöm Alexander Todea fogarasi és
gyulafehérvári bíboros érsek urat, a román anyanyelvű püspököket és
zarándokokat. Eljöttetek a máriapócsi szentélyhez, hogy együtt
imádkozzatok a magyar hívekkel és azokkal, akik más országokból
érkeztek. A Boldogságos Szűz védelmezte nehéz utatokat az elnyomás
oly sok éve idején. A visszanyert lelkiismereti és vallásszabadság
lehetővé teszi számotokra, hogy hiteles tanúságot tegyetek
mindennapi életetekkel, jó kapcsolatot ápolva minden kereszténnyel
és minden néppel, országotok etnikai kisebbségével is, hisz egész
történelmetek során példát adtatok a toleranciáról és más kultúrák
fejlődésének előmozdításáról.
Örülök annak, hogy ezen a szent helyen találkozhatom veletek, és
részt vehetek e zarándoklaton. Közületek sokaknak hosszú utat
kellett megtenniük, határokon át, hogy eljussanak erre a helyre, és
együtt lehessenek magyar testvéreikkel és más nemzetek fiaival és
leányaival, akik Szűz Mária tiszteletére idejöttek. A Szűzanya
minden szentélye a béke és a kiengesztelődés helye. Kérem a Szent
Szüzet, hogy együttlétünk ösztönözzön és serkentsen titeket és
honfitársaitokat a kölcsönös megértésre és a gyümölcsöző
együttműködésre: vannak köztetek olyanok, akik más nyelveken
beszélnek és másféle kultúrában élnek, de ugyanahhoz a nagy emberi
családhoz tartoznak.
Két évvel ezelőtt, a Béke világnapjára szóló üzenetemben
nyomatékosan fölemeltem szavam a kisebbségek jogainak, saját
kultúrájuk megőrzésének és anyanyelvük használatának védelmében.
Hangsúlyoztam, hogy a közös történelmi és kulturális hagyományokkal
rendelkező csoportoknak akkor is kapcsolatban kell lenniük
egymással, ha különböző államok területén élnek.[5] Adja meg Isten a magyar föld és a szomszédos
államok fiainak azt a nemes lelkületet, amely szükséges ahhoz, hogy
mindig tiszteletben tartsák ezeket az alapvető jogokat, s így
mindnyájuk nagylelkű együttműködésével föl lehessen építeni azt a
békét, amelyet kinek-kinek jogos különbözőségei még gazdagabbá
tesznek.
3. „Boldog a méh, amely téged hordozott”.[6]
„Áldott vagy te az asszonyok között, és áldott a te méhednek
gyümölcse!”[7] Ez a boldogság, amelyről
egy asszony beszélt a Jézus köré sereglett népből, elsősorban
Jézusnak szól; az Anyát csak a Fiúra való tekintettel illeti meg.
A Mária-szentélyekben valójában a Fiú az, akit különösképpen
dicsőítünk. Az Anya szinte teljes egészében „elrejtőzik” az Ő
misztériumában: az isteni titokban, amelyről az apostol a
Filippiekhez írt levélben beszél: Jézus Krisztus „Isten létére az
Istennel való egyenlőségét nem tartotta olyan dolognak, amelyhez
föltétlenül ragaszkodjék, hanem szolgai alakot öltött, kiüresítette
önmagát, és hasonló lett az emberekhez. Külsejét tekintve olyan
lett, mint egy ember. Megalázta magát és engedelmeskedett
mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig.”[8]
Mária mélységesen részt vett ebben a misztériumban. Az Angyali
üdvözlet pillanatától, a Betlehem-éji születéstől kezdve hite által
részesedett az Isten Fia kiüresedésének nagy titkában, aki az
emberekhez hasonló fiúként fölvette a szolga alakját.
Közületek is, a görögkatolikus egyház kedves Fiai és Leányai,
sokaknak vállukra kellett venniük Krisztus keresztjét az üldöztetés
keserű éveiben. Püspökök, papok, szerzetesek és világi hívek
szenvedtek a keresztény hitért az egyházukat ért támadások
következtében. Ma mindnyájan egyesülünk e szentély előtti téren, az
egyetlen görögkatolikus szertartású helyi egyházban, amely az
üldöztetés éveiben hivatalosan fennmaradhatott, és hálát adunk
Istennek kegyelmi adományaiért, amelyekkel szüntelenül
megajándékozott a szenvedés idején is. E sötét időszak elmúlt, s
most közösen mutathatjuk be ezt a szentmiseáldozatot Aranyszájú
Szent János csodálatos szertartása szerint, annak tanúságául, milyen
csodálatosan gazdag az Egyház: egymást kiegészítve élnek benne Kelet
és Nyugat hagyományai. E szentmisében annak a biztos tudatnak akarok
hangot adni, hogy a vértanúk szenvedése mindnyájunknak ösztönző
példát ad arra, hogy egyre teljesebben kötelezzük el magunkat a
keresztény életre.
A Szent Szűznek ebben a szentélyében szeretném buzgón kérni a
Szentháromság gondviselő kegyelmét: segítse a különböző
hagyományokat követő ortodox Egyházakat. Európa új korszak
küszöbéhez érkezett, amelyben az egységet sürgető felszólítás korunk
egyik legszembetűnőbb jelensége. Felhívás a különböző autokefál és
más Egyházakhoz, hogy keressék az egymással való kiengesztelődést.
Ezzel a szándékkal fordulunk imáinkban a Fájdalmas Szűzhöz, aki
rendíthetetlenül kitartott Fia mellett egészen a Keresztig.
A hit zarándokútja egészen a keresztig vezette el Máriát Krisztus
követésében, ahol Fia „megalázta magát és engedelmeskedett
mindhalálig”. Mária végigjárta ezt az utat hitével és anyai
szeretetével. Ugyanaz a lelkület jellemezte, mint Jézus Krisztust,
megváltóját.[9]
4. Amikor a Mária-szentélyeket fölkeressük, azért tesszük, hogy
engedelmeskedjünk Jézus szavainak, amelyekkel az asszonynak
válaszolt: ,,Boldogabbak, akik hallgatják Isten szavát és meg is
tartják”.[10] Jézus szavai ránk is
vonatkoznak. Isten szavának hallgatására köteleznek bennünket, és
mindannak megtartására, amit szavaival kér tőlünk. Mi is, e hely
zarándokai, azt szeretnénk, ha Mária lenne anyai vezetőnk a hit
útján; azon az úton, amely Krisztushoz vezet. Mi is azt szeretnénk,
ha ugyanaz a lelkület töltene el bennünket, amely eltöltötte Máriát,
s amelyet Fiától tanult.
5. Mária lelkületével gondolkodjunk el mindennapjaink valóságáról,
közösségeink helyzetéről ebben a különleges történelmi pillanatban.
Mária, az isteni Fiát karjába ölelő édesanya járjon közbe a nemzet
megújulásáért, a társadalom és a családi élet megszilárdulásáért,
ami „az emberiség egyik legértékesebb java”.[11] Mária vezérelje a családokat, hogy
Krisztusra, minden emberi lét középpontjára építsék családi életük
hűségét és szilárdságát. Mária segítsen nekik, hogy a szeretet
vezesse őket sajátos küldetésükre a világban és az egyházban.
Isten, aki a szeretet,[12] saját
hasonlatosságára teremtette az embert, és belevéste lényébe a
szeretet benső vágyát, minden emberi lény alapvető és veleszületett
hivatását.[13] Az a szeretet azonban,
amelyről az Üdvözítő beszél, nem evilágból való. A keresztények
szeretete megnyílik mások felé, saját részeként elfogadja a másikat;
önzetlenül, mit sem várva a másiknak ajándékozza magát, és segíti
abban, hogy egészen megvalósíthassa önmagát.
Nem így szereti-e Krisztus is Egyházát? Vajon nem ajándékozta-e
magát oda teljesen, hogy szentté tegye?[14]
A családban, a keresztény házasságon keresztül, a házastársak akkor
valósítják meg küldetésüket a szeretetre, ha annak mindig friss
erejét Krisztus szívének kiapadhatatlan forrásából mentik. Az
alázatos názáreti család példáját követve növekednek napról napra
mások szolgálatán és befogadásán keresztül. Tőlük tanulják meg az
egyszerű és termékeny élet titkát, amely mindig figyelmes az
emberiség nagy elvárásaira és távlataira.
6. Ezt írtam a Familiaris consortio című apostoli buzdításomban: „A
férfi és a nő Krisztus akarata szerint önmagát kölcsönösen és
mindhalálig elkötelezi. A testi odaadás hazugság volna, ha nem annak
a teljes, személyes odaadásnak volna a jele és gyümölcse, amelyben
az egész személyiség a maga mulandó valóságában is jelen van: ha
ugyanis az ember megtartana magából valamit – még ha csak a
lehetőséget is, hogy később másképp határoz – mar nem adná teljes
önmagát”.[15] Tehát senki, még az
állam sem szakíthatja el a szeretet kötelékét. Ezért, ha a
házasságot az Egyház törvényei szerint kötötték, a szent kötelék
fennáll és megmarad az esetleges polgári válás ellenére is, és a
házasfeleket egészen a halálig egymáshoz köti.
Az élet magasztos és titokzatos forrása az igazi szerelem, amely –
miközben elvezeti a házasfeleket egymás kölcsönös, mélységes
„megismerésére”, „egy testté” téve őket[16]
– nem merül ki a házastársak kapcsolatában egymással, hanem
megnyitja őket a többiek felé: a gyermek, a rokonok és a társadalom
felé. Ilyen módon a házastársak Isten munkatársaivá válnak annak az
új társadalomnak építésében, amely valóban magáévá teszi, védelmezi
és előmozdítja az emberi jogokat, és kibontakoztatja minden egyes
ember személyes életét.
A házasfelek kölcsönös szeretetéből gyermekek élete fakad,
házastársi egységük maradandó jeleként, atyaságuk és anyaságuk
sajátos összefonódásában. A gyermekkel a szülők Istentől új
felelősséget kaptak, a család küldetése kitágul! Az abortusz ezért
nem a szeretet élő titkának halála-e? Ezzel kapcsolatban
nyomatékosan felszólítalak benneteket arra, hogy olvassátok el
püspökeitek legújabb, rendkívül időszerű megnyilatkozását.
7. A családi élet zarándokútja nem nélkülözi a nehézségeket és a
kockázatokat. Ti, házastársak, ezt jól tudjátok. De ha van hitetek,
akkor tudjátok azt is, hogy nem vagytok egyedül. Isten mellettetek
áll, így nem hiányzik majd kegyelmének segítsége, ha bizakodva
kéritek ezt tőle az imában és a szentségek gyakori vételében.
Legyetek meggyőződve róla: fontos ugyan, hogy részt vegyetek a
különböző evilági teendőkben, de még sokkal fontosabb, hogy lélekben
növekedjék kapcsolatotok Krisztussal, azáltal, hogy hallgattok az Ő
szavára és megtartjátok törvényét.
A földi érdekek és a lélek vágyai nem zárják ki egymást, de
összhangba és egységbe kell őket hozni egymással. Az Evangélium
figyelmeztetése szerint „ne engedjétek, hogy az evilági
tevékenységek egészen lekössenek benneteket.”[17] A háziasszonyi teendőkben sürgő-forgó
Mártával szemben Mária, aki odaült a Mester lábaihoz és hallgatta
szavait, a „jobbik részt választotta”.[18]
E szavaival Jézus hangsúlyozni akarta, mennyire fontos a keresztény
ember számára, hogy Istennek több időt szenteljen az egyéni és a
liturgikus imában – ha családja életét természetfölötti szeretettel
akarja áthatni.
A legszentebb Szűz ebben a tekintetben is a legeszményibb
példaképünk. „Szívében gyakran elgondolkozott” Isten ajándékairól,[19] Fiának irgalmas Szívére bíz
minden problémát: „Nincs több boruk”,[20]
mondja Fiának a kánai menyegzőn. Ezt írtam a Familiaris consortio
kezdetű apostoli buzdításom végén: „Szűz Mária, az Egyház édesanyja
legyen a 'családegyház' anyja is, és az Ő anyai oltalma alatt minden
keresztény család legyen valóban 'kis egyház', amelyben fölragyog és
megelevenedik Krisztus egyházának misztériuma. Ő, az Úr szolgáló
leánya legyen az Isten akaratát alázatosan és készségesen teljesítő
lélek példaképe. Ő, a kereszt alatt álló fájdalmas anya legyen
velünk, hogy csillapítsa fájdalmunkat, és törölje le mindazok
könnyeit, akiket családjuk nehézségei gyötörnek.”[21]
8. Mária néma részvéttel volt jelen a Kálvárián Krisztus
szenvedésének és halálának órájában. Vele együtt szemléljük a
kereszt misztériumát. A Népek Apostola a Filippiekhez írt levelében
feltárja Krisztus misztériumának teljességét. Miután szólt Isten
Fiának „kiüresedéséről” emberi formában, szólt a kereszt
megaláztatásáról, Szent Pál himnusza megénekli Krisztus
„felmagasztalását” és dicsőségét: „Ezért Isten felmagasztalta és
olyan nevet adott neki, amely fölötte van minden névnek, hogy Jézus
nevére hajoljon meg minden térd a mennyben, a földön és az
alvilágban, s minden nyelv hirdesse az Atyaisten dicsőségére, hogy
Jézus Krisztus az Úr”[22] Mária, aki
„a jobbik részt választotta”,[23]
magában hordozza Fia dicsőségének csodálatos visszfényét. Amint
elválaszthatatlanul vele volt földi pályafutása során – Socia
Christi – a kiüresedésben és a megaláztatásban, úgy most is részese
lesz felmagasztalásának.
Minden magyar hívő hirdeti, hogy a Fia dicsőségében való részvétele
által felmagasztalt Anya a Magyarok Nagyasszonya, Magna Domina
Hungarorum. Ezt hirdetik annyi nemzedéken át! Valóban, „boldog a
méh, amely téged hordozott”. „Áldott vagy te az asszonyok között”.
Legyen áldott Mária, aki „befogadta az Igét”, és anyaságával Őt
nekünk ajándékozta. Mária Krisztus Anyja és a mi Édesanyánk,
nemzedékről nemzedékre!
Ámen!
A szentmise végén Seregély István
egri érsekúr köszöntötte a Szentatyát:
Szentséges Atya!
Magyarország legnagyobb egyházmegyéjének, a Szent István alapította
egri egyházmegye híveinek nevében szívből köszönöm, hogy
meglátogatta Isten itt élő népét, minket szétszórt magyarokat.
Máriapócs egyházmegyénk területén van. Itt, Jézus Krisztus szent
Anyjának, Nagyasszonyunknak szívesen látogatott zarándokhelyén
szeretném elmondani, amit imában Isten elé hozunk a mai ünnepen.
Szentséges Atya! Kívánjuk és kérjük, hogy a mi Urunk adta szent
küldetésének áldásában még igen sok nép és ország részesülhessen.
Bennünket, elhangzott szavai nyomán, Üdvözítőnk ajándékozzon meg az
erős hit életformáló erejével, hogy a népek nagy családjában mi is
hiteles megvalósítói és tanúi lehessünk Jézus Krisztus
evangéliumának. Tudjuk, hogy nincs másban üdvösségünk, és nincs az
ég alatt más, emberhez méltó életút.
Kívánjuk és kérjük, hogy éppen úgy, mint Mestere, az Úr Jézus,
továbbra is szívesen hallgatott hirdetője legyen az egész világon az
örök igazságnak. Az Úr Jézus pedig, akinek apostolaként eljött
hozzánk, minket is, visszavezetve hamis utakról, őrizzen meg az
igazságban.
A magyarok áldásos jókívánsága is imádságunk. Kérjük az élet
Szerzőjét: „Isten éltesse sokáig!” Tartsa meg egészségben, élő
hitben, kegyelemben földi napjaira és a mar megkezdett örök életre.
A Szentatya pedig kérje ezt az életet nekünk is, Isten előtt
mindenkor kedves imájában.
Tudjuk, hogy lelkipásztori útját a teremtő Lélek világot megújító
ereje kíséri. Az ő kegyelme érleljen gazdag gyümölcsöt valamennyi
jelenlévő és az elektronika szárnyain hozzánk kapcsolódó
embertársunk életében.
Ennek a lelki megújulásnak jeleként fogadjuk szentmisénket záró
apostoli áldását.
A Szentatya minden vasárnap
délben, bárhol legyen is, a hívekkel együtt közösen imádkozza az
Úrangyalát, és néhány mondatos kis elmélkedést fűz hozzá. Ezúttal
a szentmise végén történt ez, és a következőket mondta:
Kedves Testvérek!
1. Örömmel és meghatottsággal tölt el, hogy e gyönyörű magyar földön
a nyilvánosság előtt elimádkozhatom az Úrangyalát. Veletek együtt
mondhatom el Máriapócs szentélyében, amely mindig fontos szerepet
játszott az ország lelki életében. Ez az imádság egyszerű és rövid,
de tömör kifejezéseivel magában foglalja üdvösségünk központi
titkát. Jól tudjátok, hogy ez az ima olyan sorsdöntő esemény
következtében terjedt el az egész világon, amely hazátokhoz kötődik:
a keresztények győzelméhez a Nándorfehérvár védelméért folytatott
csatában.
1456-ban III. Callixtus pápa rendelte el, hogy a keresztény világban
délben húzzák meg a harangokat, s kérjék Isten oltalmát e szép
könyörgő imával Mária tiszteletére. Ez a könyörgés adott erőt a
keresztényeknek azokban a nehéz időkben, amelyek oly sok
veszedelemmel fenyegették mind a vallási, mind a polgári életet.
Ennek következtében az Úrangyalát gyorsan elfogadták és bevezették
az egész Egyházban, mint a hála és az Istenanya közbenjárásába
vetett s mindig megújított bizalom fohászát.
2. Ehhez az imádsághoz a nyugalom és a béke vágya kapcsolódik.
Eredete, lényegében bibliai felépítése – hiszen a megtestesülésből
kiindulva eljut a húsvéti titokhoz, hogy így megnyíljék a végső
feltámadás reményének – mindez a századok távlatában is megőrzi
változatlan értékét és érintetlen frissességét. Az Úrangyala ma is
nagyon időszerű imádság.
Örömmel használom fel ezért az alkalmat, hogy figyelmetekbe ajánljam
elimádkozását a megfelelő napszakokban – reggel, délben és este, a
mindennapi munka ritmusához igazodva. Kívánom, hogy a megváltás
titkairól való elmélyedésben mindegyiktek vigaszt és erőt találjon.
Az üdvösségnek ilyen módon felidézett történetét be kell kapcsolnunk
mindennapi életünkbe, úgy, hogy azt belülről megvilágítsa és
természetfölötti beteljesedése felé irányítsa.
3. A modern városokban a felhőkarcolók teteje magasabbra nyúlik,
mint a templomtornyok, a forgalom zaja gyakran elnyomja a harangok
zúgását, s a munkaidő gyakran nem alkalmazkodik életünk természetes
ritmusához. Mindez megnehezíti az áhítat e hagyományos módjának
gyakorlását. Fontos ezért, hogy fölébe emelkedjünk a modern világ
körülményeinek, és meg tudjuk őrizni lelkünk belső életének
kifejezési formáit. Nagyra kell értékelnünk azt a gazdag üzenetet,
amelyet az Úrangyala hirdet számunkra, s ezáltal is erősítsük
keresztény elkötelezettségünket, s igent mondhassunk Annak üdvözítő
tervére, aki „testté lett és közöttünk lakozott”.
A hármas Gloria Patri után a
Szentatya áldást adott, majd így szólt:
Drága testvéreim! Ezt a napot az Úristen adta. Hálát adunk az Úrnak
ezért a napért, ezért a vasárnapért, amelyen oly sokakat
összegyűjtött a Szűzanya máriapócsi szentélyéhez.
Hálát adunk minden jelenlévőért, a magyarokért, a szomszédos népek
közül jött zarándokokért; a bíborosok, papok, diakónusok és
szerzetesek és szerzetesnők és hívők jelenlétért; a fiatalokért,
akik a Jasna Gora-i találkozóról tértek vissza. Hálát adván
imádkozzunk a keresztények egységéért, annak a nagy vágynak a
teljesüléséért, amit főpapi imájában az Úr így fejezett ki: „Hogy
egyek legyenek!” Ez a vágy hassa át a szívünket és legyen benne
állandó, hogy egyek legyünk nyugati és keleti keresztény
testvéreinkkel. Állandóan visszhangozzék az Egyház minden
zarándokhelyén, itt Máriapócsott is.
Mária, az Egyház Anyja, ennek a máriapócsi kegyhelynek és a világ
minden kegyhelyének Anyja, legyen anyja egységünknek a hitben!
Köszönöm nektek, testvérek, ezt a csodálatos szentmisét, a sok
résztvevőt, a keleti egyház imáját, amely oly gazdag kincsekkel
ajándékoz meg minket. Az Úr áldjon meg titeket! Máriapócs Királynéja
legyen veletek mindig! Köszönöm! A viszontlátásra!
Negyed kettőkor szállt fel a pápai
helikopter és a Szentatyát Nyíregyházára vitte, ahol a püspöki
székházban ebédelt. Negyed ötkor indult tovább Debrecenbe, hogy a
Nagytemplomban a magyarországi nemkatolikus egyházak képviselőivel
találkozzék.
Jegyzetek:
[1] Lk 11,27.
[2] Lk 1,48.
[3] Lk 11,27.
[4] Lk 1,42.
[5] Vö. Újévi üzenet, 1989. I. 1., 5.
[6] Lk 11,27.
[7] Lk 1,42.
[8] Fil 2,6-8.
[9] Vö. Fil 2,5.
[10] Lk 11,28.
[11] Vö. Familiaris consortio, 1.
[12] 1Jn 4,8.
[13] Familiaris consortio, 11.
[14] Vö. Ef 5,25-33.
[15] 11. p.
[16] Vö. Ter 2,24.
[17] Vö. Lk 10,38-42.
[18] Lk 10,42.
[19] Vö. Lk 2,19.
[20] Vö. Jn 2,3.
[21] 86. p.
[22] Fil 2,9-11.
[23] Vö. Lk 10,24.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|