|
II. János Pál pápa találkozása a zsidó közösség képviselőivel Budapest, augusztus 18., este
első magyarországi látogatás, 1991. augusztus 16-20.
Este fél kilenckor érkezett meg a
Szentatya szálláshelyére, a Nunciatúrára, ahol már vártak rá a
magyar vallásos zsidó közösség képviselői.
Miután a Pápa egyenként üdvözölte
a reá várókat, ők köszöntőként a következőket mondták:
Feldmájer Péter elnök:
Mélyen tisztelt II. János Pál pápa!
A vallásos magyarországi zsidóság nevében köszöntjük magasztos
tisztségét és fennkölt személyét. Engedje meg, hogy üdvözlő
szavainkat Kardos Péter főrabbi úr az Ön anyanyelvén tolmácsolja.
Kardos Péter főrabbi:
Mélyen tisztelt II. János Pál pápa!
Jól tudjuk, hogy Ön látogatása előtt tanulmányozta Magyarország
történetét, s azt is tudjuk, hogy mint a lengyel nép fia
Lengyelországban élte át a német megszállás éveit, így tudomással
bírt az európai zsidóság szörnyű sorsáról, hiszen éppen
Lengyelország földjén, Auschwitzban, Treblinkában gyilkolták meg
zsidók millióit.
Magyarországon már az állam megalapításakor éltek zsidók. Szent
István, a magyar-országi kereszténység megalapítója fiához, Imréhez
írt intelmeiben a soknépű ország előnyeiről szól. A zsidók abban az
időben valóban bántatlanul éltek itt, és eleget is tettek a
Szentírás parancsának: „Dirsu et sölom háir... Segítsétek elő a hely
békéjét, ahol éltek, mert a ti békétek is az!”
A későbbi századokban ez az ideális állapot sajnos nemegyszer –
éppen egyházi indíttatásra – megváltozott. A legszörnyűbb
megnyilvánulása a XX. század derekán következett be, amikor 6 millió
zsidó testvérünket, közöttük hatszázezer magyarországi zsidót
gyilkoltak meg. Az akkori magyar katolikus egyház vezetése
nyilvánosan nem ítélte el százezrek elhurcolását.
Ki tudja, mi történt volna, ha megtörik a közönyt és a hallgatást...
Gyermekeinket és öregeinket, szüleinket és nagyszüleinket siratjuk
azóta is. Emléküket Budapesten emlékmű őrzi, ahol mindenki elhelyezi
az emlékezés virágait, a kegyelet köveit.
De fájdalmunkban nem felejtkezhetünk el azon kevesekről, akik
felemelték szavukat, emberségükre hallgatva, nem törődve azzal, hogy
hangjuk elveszik a gonosz kórusában.
Mindig hálával fogunk emlékezni Angelo Rottára és Apor püspökre.
Mélyen tisztelt II. János Pál pápa! Szeretnénk remélni, hogy az Ön
látogatása új korszakot nyit a magyarországi katolikus egyház és az
itt élő zsidóság viszonyában, nemkülönben szeretnénk, ha
hozzájárulna a Vatikán és a zsidó állam jobb kapcsolatához, és
ahhoz, hogy mártírjaink elpusztításának helye Auschwitzban
háborítatlan legyen.
Hisszük, hogy Róma püspöke, a pápa, a lengyel nép nagy fia erkölcsi
hatalma nyomán megvalósulnak a próféta szavai: „Óh, mily szépek a
hegyeken az örömhírhozónak lábai, aki békét hirdet, aki jót hoz
hírül, aki segítséget hirdet...”
Igen! Az Ön látogatását követően a jó jövőben reménykedünk. Hiszen
valamennyien Isten gyermekei vagyunk, hiszen közös örökségünk
Ábrahámtól származik, közös örökségünk az Ótestamentum is, és a
Szentföld, a mai Izrael, mert ott sarjadtak ki a vallásos eszmék.
Ezeknek a gondolatoknak a jegyében köszöntjük Önt, a hívő
magyarországi zsidóság nevében.
A Szentatya a következő beszéddel
válaszolt:
Tisztelt Uraim!
1. Különös módon a szívemen viseltem, hogy személyesen
találkozhassam Önökkel utazásom alatt, és nagyon megköszönöm az
Úrnak, hogy egymást testvériesen köszönthetjük és tanúságot tehetünk
a Teremtő Istenbe és Atyába vetett közös hitünkről. Hozzá emelem
imádságomat, hogy áldja meg ezt a találkozást és adjon nekünk békét:
nemcsak azt a békét, amelyet csupán a földi eszközökkel és „evilági”
távlatban lehet kívánni és előkészíteni, hanem azt a békét, ami
Salom, Isten üdvözítő jelenléte az emberi történelemben.
2. Add nekünk a te békédet, Uram! Hányszor és hányszor fordultatok
ezzel az imádsággal Istenhez, amikor összegyűltetek
zsinagógáitokban, azokban a napokban, amikor az üldözés sötét felhői
kezdtek gyülekezni a magyarországi zsidó közösség felett, és a
hátrányos megkülönböztetés gyűlöletes intézkedései az életet egyre
nehezebbé tették számotokra. Szívetekben életre kelnek azok az
imádságok, amelyek ősidők óta olyan sokszor hangzottak el atyáitok
ajkán: „Miért vetettél el, Isten, minket mindenektől fogva, miért
lángol haragod legelőd juhai ellen?”[1]
Az üldözés pedig egyre súlyosabb lett. Már az életetekért kellett
aggódnotok. A zsidó közösség tagjait ezrével zárták koncentrációs
táborokba, és fokozatosan kiirtották őket. Azokban a rettenetes
napokban ismét valósággá vált mindaz, amit Jeremiás próféta mondott:
„Jajszó hallatszik Rámában, sírás és keserves jajgatás: Ráchel
siratja fiait és nem akar vigasztalódni, hiszen már nincsenek
többé”.[2]
Meghatott tisztelettel gondolok azokra a nagyszerű hívő emberekre,
akik a szorongásnak és az aggódásnak azokban a napjaiban is, a
megsemmisítés napjaiban – „Yom Shoa” Szofoniás szavai szerint[3] – tudtak hinni az Úr ígéretében és
tudták ismételni: „Ő ragadott el, ő is gyógyít meg minket, ő vert
meg, ő kötözi be sebeinket”.[4] Azért
vagyunk most itt, hogy imádjuk Izrael Istenét, aki ez alkalommal is
kiterjesztette oltalmazó karját népének áldott maradékára. Hányszor
megismétlődött történelmetek folyamán ez a titokzatos szabadulás!
3. A zsidó nép az Úrba vetett hitétől támogatva még a több évezredes
szétszóratásban is megőrizte önazonosságát, szertartásait,
hagyományait, sőt értékes szerepe volt a világ szellemi és
kulturális életében, különösen Európában. Ebben az országban is
hosszú története van nagylelkű szolgálatotoknak és okos
munkálkodásotoknak. Ma pedig, egy sötét időszak után, amelyben úgy
tűnt, hogy a zsidókat teljesen kipusztítják, újra itt vagytok, és
jelentős támogatást nyújtotok a magyar nemzet életéhez. Örvendek
cselekvő jelenléteteknek, amely népetek új életerejéről tanúskodik.
Együttesen emlékezem meg minden egyes zsidóról, asszonyokról és
kisgyermekekről, öregekről és fiatalokról, akik – bár életüket
elveszítették – mégis megőrizték bizalmukat az Úr ígéretében. Erősen
hiszem, hogy az ő személyükben is beigazolódik Istennek Dániel
könyvében leírt szava: „Akik a föld porában alszanak, azok közül
sokan feltámadnak... A bölcsek ragyogni fognak majd, miként az ég
csillagai...”[5]
A halottak feltámadásának biztos reménye olyan kincs, amelyet Izrael
megannyi fia éppen abban a pillanatban fedezett föl, amelyben
Istenbe vetett feltétlen bizalmának egy emberi szempontból egészen
elveszett helyzettel kellett szembesülnie. Ez a messiási reménnyel
átszőtt várakozás rést nyitott a sötét emberi horizonton, és létünk
sorsdöntő dimenzióját tárta fel.
Mély tisztelettel adózom e bátor és igazi emberek tanúságtételének;
az a szilárd nézetem, hogy nem csalódtak meggyőződésükben, és bízom
abban, hogy mindazoknak, akik ebben a várakozásban osztoznak, mindig
lesz erejük, hogy Isten parancsainak engedelmeskedjenek.
4. Most tekintetünk a múltból egy olyan jövő felé fordul, melyet az
igazságos kiengesztelődés jellemez. Ismételten fájlalom és elítélem
veletek együtt azt a gonoszságot, amely nektek annyi szenvedést
okozott, sokaknak pedig a halálát követelte. Biztos, hogy
törekednünk kell „kipusztítani a rosszat közülünk”.[6] Most mégsem szabad felülkerekednie a gonoszok
iránti bosszúvágynak, hiszen a végső ítéletet Istenre kell hagyni,
hanem inkább annak az igyekezetnek, hogy az önzés és a gyűlölet soha
többé ne okozhasson szenvedést és halált. Azon kell munkálkodnunk,
hogy az igazságosság uralkodjék a világnak legalább azon részében,
amelyben hatásunk érvényesülhet, kezdve legfőképpen önmagunkon,
családunkon, és azokon, akik közel állnak hozzánk.
Ez a harc a gyűlölet és önzés ellen az Isten törvényéhez való hűség
elidegeníthetetlen követelménye. A „szeresd felebarátodat, mint
tenmagadat”[7] törvénye elsősorban az
Izrael fiai közötti kölcsönös kapcsolatra vonatkozik, de nem engedi
meg a mások iránti közömbösséget sem. „Az Örökkévaló, a ti Istenetek
(... ) szereti a jövevényt, adva neki kenyeret és ruhát. Szeressétek
ti is a jövevényt, mert jövevények voltatok Egyiptom országában”.[8]
Az igazságosság, a szeretet és a béke fáradságos keresését magunkon
kell kezdeni. Önámítás lenne azt gondolni, hogy az önzés és az
alaptalan gyűlölet sötét erői teljesen kívül maradnak életünkön, és
nem szennyezik be semmiféle módon létünket. „Gonosz az ember
szívének hajlama ifjúságától fogva”,[9]
mondja az Úr. Ez a hajlam jelentkezik a mi magatartásunkban is.
Ezért a hatalmas Isten segítségével a rossztól való igazi
megszabadulás olyan, mint folytonos átkelés a Vörös-tengeren. Ez
türelmes küzdelmet kíván, amely által előre lehet haladni a szív
mindennapi megtérésében, vagyis a jeshuvában, a bűnbánatban, a
böjtben és az irgalmasság cselekedeteiben.
Legyünk egyek tehát nap mint nap abban, hogy magunkban és
környezetünkben őszintén keressük a jóságot és a békét, azért, hogy
a mi erőfeszítésünk is hozzájárulhasson a gyűlölt gonoszság mielőbbi
teljes legyőzéséhez, és hogy bennünk és körülöttünk, a Teremtő
szándéka szerint, egyre inkább elterjedjen az igazság, a szeretet és
a béke országa. „Az ugyanazon Isten iránti szeretet el kell hogy
vezessen valamilyen konkrét tettre az ember érdekében... a
társadalmi igazságosság és a béke keresésében helyi, nemzeti és
nemzetközi szinten”.[10]
5. Ismerve saját gyengeségünket, és bízva Isten erejében, amely
bennünk működik és megszabadít minket a rossztól, forduljunk
szabadító Istenünkhöz. Ő, aki kiragadta népét a külső szolgaságból,
meg fogja szabadítani a belső rabságokból is. Az Úr arca világosítsa
meg szívünket, hogy tekintetünket ne a minket ért jogtalanságok
keserű emlékére vessük, ne azt várjuk, hogy először a többiek
váljanak jókká, hanem mi magunk haladjunk előre a jóra való
megtérésben, elfeledve a múltat, és működjünk együtt a Teremtővel
egy szebb jövő érdekében.
Pontosan ez volt a II. Vatikáni Zsinat nagy tanítása, amely az egész
Egyházat arra buzdította, hogy elmélkedjen arról „a közös szellemi
örökség” által nyújtott hatalmas értékről,[11]
amely minket Ábrahám törzsével egyesít, hogy ebből az örökségből
megújuló lendületet nyerjünk a hitre és a tettekre. És ebből a
meggyőződésből fakad a keresztények és zsidók közös igyekezete arra,
hogy jobban megismerjék egymást, hogy párbeszédre lépjenek, és hogy
az emberi jogok, a vallásos nevelés és az antiszemitizmussal
szembeni küzdelem területén hatékonyan együttműködjenek, az 1990-ben
Prágában, a katolikus-zsidó vegyesbizottság által meghatározott
program szerint, a testvéri tisztelet szellemében.
Fennáll a veszélye, hogy antiszemita érzelmek és megnyilvánulások
támadnak és terjednek. Ennek sajnos mostanában máris nyugtalanító
jelei mutatkoznak, a múltban pedig szörnyű eredményeit tapasztaltuk.
E veszéllyel szemben az emberek lelkiismeretét arra kell nevelni,
hogy az antiszemitizmust és a rasszizmus minden formáját úgy
tekintsék, mint Isten és az emberiség elleni bűnt. Az emberek
lelkiismeretének nevelése és általában a hatékony együttműködés
érdekében kívánatos közös helyi bizottságokat is létrehozni.
Teljesedjék ki ez a találkozásunk, kedves barátaim, buzgó
imádságban, a próféta megindító esdeklése nyomán: „Ebben az órában
gondolj saját kezedre és nevedre. Igen, Urunk, te vagy a mi
Istenünk, s mi dicsőítünk téged, Urunk.”[12]
Egyesítse ez az imádság a magyar föld minden lakóját az Úr
békéjében.
A beszéd végén, búcsúzáskor a
Szentatya mindenkinek egy vatikáni érmét ajándékozott, amit
magyarországi látogatásának emlékére veretett.
Jegyzetek:
[1] Zsolt 74,1.
[2] Jer 31,15.
[3] Vö. Szof 1,15.
[4] Oz 6,1.
[5] Dán 12,2-3.
[6] MTörv 17,7.
[7] Lev 19,18.
[8] MTörv 10,17-19.
[9] Ter 8,21.
[10] Irányelvek és tanácsok a Nostra
Aetate alkalmazására, 4: Enchiridion Vaticanum, V. 513. o.
[11] NAe 4.
[12] Bár 3,5-6.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|