|
II. János Pál pápa Szombathelyen szentmise, 1991. augusztus 19-én, hétfőn
első magyarországi látogatás, 1991. augusztus 16-20.
Reggel 8.20-kor szálltak fel a
helikopterek, s a Szentatya 9.35-kor érkezett meg a szombathelyi
repülőtérre, a szentmise színhelyére. Szent Márton szentmiséjét
imádkoztak. A mise elején Konkoly István megyéspüspök úr így
köszöntötte a Szentatyát:
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Szentséges Atya! Egyházmegyénk nevében nagy tisztelettel és
szeretettel köszöntöm!
Az ősi Savariának, Szent Márton szülővárosának hívő népe mindig
hűségesen ragaszkodott Szent Péter utódához, az Egyház
sziklaalapjához. Ma különösen is nagy öröm tölti el szívünket, mert
Jézus Krisztus földi Helytartójával, a mi legfőbb tanítónkkal,
főpapunkkal és főpásztorunkkal itt Szombathelyen is együtt lehetünk.
A Szentséges Atya iránt való tiszteletet, szeretetet és a mai
találkozás örömét megosztják velünk a szomszédos, győri és veszprémi
egyházmegye püspökei, papjai és hívei. De vannak kedves külföldi
vendégeink is Ausztriából, elsősorban az eisenstadti és gráci
egyházmegyékből, valamint Szlovéniából, a maribori egyházmegyéből.
Szentséges Atya, hálásan köszönjük az eucharisztikus áldozatban való
közösség lehetőségét, nagy ajándékát. Kérjük, hogy tanításával,
imáival és áldásával erősítsen meg minket, hogy elkötelezett
keresztények lehessünk, akiknek Krisztus az út, az igazság és az
élet. Akik tudják, hogy reménységük egyedüli forrása Jézus Krisztus
keresztje, hiszen általa nyertük el az istengyermekség kegyelmét és
az üdvösség ígéretét. Ez a keresztény remény éltet, bátorít és
vigasztal minket. Erről akarunk tanúságot tenni a világ előtt is.
Tudjuk, hogy ez a legnagyobb szolgálat, amellyel mi keresztények
segítségére lehetünk a sok-sok céltalanul élő, kétségek közt
hánykódó, elkeseredett és reményét vesztett embertársunknak.
Szentséges Atya, az itt egybegyűlt zarándokok őszinte szívvel kérik
a Mindenhatót, éltesse sokáig, védje és oltalmazza az egész Egyház
örömére és lelki javára.
A magyarul, németül és horvátul
felolvasott szentlecke (Róm 12,3-13), és evangélium (Jn 10,11-16)
után a Szentatya a következő homíliát mondta:
1. „Én vagyok a jó Pásztor”[1]
Krisztus szavai állandóan visszatérnek hozzánk. Ezek a szavak,
amelyek az Ezekiel próféta[2] által
hirdetett Isten-képet átviszik az Újszövetségbe, kétezer éve
mindenütt felhangzanak, ahol az Evangéliumot hirdetik. Ezeket a
szavakat magyar földön is sok nemzedéken át hallgatták a hívek.
Ma, Szombathelyen, magyarországi zarándoklatom itteni állomásán
ezeknél a szavaknál szeretnék megállni, hogy veletek elmélkedjünk
róluk a szentmisében. A kenyér és a bor eucharisztikus asztalához
készülődve, táplálkozzunk előbb a Jó Pásztor evangéliumi
igazságából.
Üdvözlöm Konkoly István püspök urat, ennek az egyházmegyének
főpásztorát és a többi jelenlévő főpásztort. Üdvözlöm a papokat, az
Istennek szentelt állapotban élőket és a világi híveket, az egész
helyi egyházat, amely hűségesen és nagylelkűen kívánja szolgálni
Krisztust. Üdvözlöm a polgári hatóságok itt megjelent képviselőit és
mindazokat, akik az ország más vidékéről, sőt külföldről is
idejöttek, hogy részt vegyenek ezen a lelki találkozón.
Szeretettel köszöntőm a szomszédos országokból jött zarándokokat:
magyarokat, osztrákokat, horvátokat és szlovénokat.
Szívből köszöntelek titeket, kedves magyar papok, szerzetesek,
szerzetesnők és hívek, akik más országokból idejöttetek. Ebben a
nagymúltú városban magyar honfitársaitokkal együtt egyesültök az
imában Szent Péter utódjával, hálát adva mindazért a jóért, amelyben
részesültetek az utolsó évek folyamán. Maradjatok hűek lelki
örökségetekhez; őrizzétek meg a hitet és keresztény hagyományotokat.
Isten vezéreljen benneteket az élet útján.
Horvát nyelven: Szeretettel köszöntőm Djuro Koksa zágrábi
segédpüspök urat és a Horvátországból, Ausztriából és Szlovákiából a
Péter utódával való találkozásra érkezett összes horvát zarándokot.
Kedveseim, az Úrhoz szálló imádságunk legyen mindenki számára a
hálaadás példája azért, hogy a mesterséges határokon felülemelkedve
nyilvánosan megvallhatjuk az őseinktől századokon át ránk örökített
hitünket. Imádkozzunk a népek közötti békéért és barátságért. Isten
áldjon meg benneteket, családtagjaitokat és az egész horvát népet.
Szlovén nyelven: Különleges köszöntésem Franc Kramberger
maribori püspök úrnak és a magyarországi, valamint Szlovéniából
érkezett szlovén zarándokoknak. Kedveseim, szombathelyi
zarándoklatotok legyen az összes európai népek egysége felé vezető
út jele. Isten Anyja járjon közben az Úrnál, hogy megőrizhessétek
keresztény hiteteket és tanúságot tegyetek másoknak is. Isten adja
meg a békét, amelynek minden nép között jellemeznie kell a
kapcsolatokat. Megáldalak benneteket, családtagjaitokat és az egész
szlovén népet.
2. „A jó pásztor életét adja juhaiért”,[3]
mondja Krisztus. János hasonlata kifejező és meggyőző. Szinte látjuk
magunk előtt a pásztort a juhok aklában: hűségesen őriz minden egyes
bárányt. „Fontosak számára a bárányok”, jegyzi meg Jézus. Fontosak
számára és
törődik velük, buzgón, hűségesen kész arra, hogy szembenézzen minden
veszéllyel,
amely a bárányokat fenyegeti. Nem menekül el soha, nem hagyja el
gyáván a juhakolt. Ismeri a bárányokat és nevükön szólítja őket.
Ezért a bárányok is ismerik őt, és hallják szavát. A pásztor teljes
bizalmukat élvezi. És valóban kész arra, hogy „életét adja a
juhokért”:[4] mindig saját magát adja,
minden nap és minden körülmények között. Valóban, „másokért élő
ember”.
Ez a nagylelkű segítőkészség magában Isten misztériumában
gyökerezik. A Jó Pásztor, Krisztus, „ismeri az Atyát”,[5] hiszen Ő az Atyával egylényegű Fiú. Az Atya,
aki mint Fiút ismeri őt, csak őt bízta meg azzal a feladattal, hogy
„adja életét” áldozatul az egész hatalmas nyájért, minden emberért.
Krisztus a Megváltó, az egyetemes Pásztor: „Az Atya ezért szereti
őt: mert odaadja az életét”[6]
mindenkiért, a világ megváltásáért. Áldozatul adja életét, és így
jut el a szabadság legmagasabb fokára, a szeretet teljességére.
Krisztus hozzáteszi: „Hatalmam, van arra, hogy letegyem az életemet,
és hatalmam van arra, hogy visszavegyem”.[7]
Mindez Krisztus húsvéti misztériumába vezet be bennünket. Csak úgy
beszélhetünk a Jó Pásztorról, ha utalunk a Keresztre és a
Feltámadásra.
3. Mi is, kedves Testvéreim, részt veszünk Krisztus húsvéti
misztériumában. Az Eucharisztia révén veszünk benne részt. Nemcsak
azért gyűltünk itt össze, hogy újból elmélkedjünk az Úr haláláról és
feltámadásáról, hanem azért is, hogy szentségi módon, a most
bemutatott áldozat révén megjelenítsük halálát és feltámadását.
Az Apostol szavai mindnyájunkra vonatkoznak: „Testvérek, Isten
irgalmára kérlek benneteket: Adjátok testeteket élő, szent, Istennek
tetsző áldozatul. Ez legyen ésszerű hódolatotok.”[8]
Tehát nem passzív részvételről, nem passzív jelenlétről van szó.
Azért vagyunk itt, hogy „felismerjük, mi az Isten akarata, mi a
helyes, mi a kedves előtte és mi a tökéletes”.[9] A Jó Pásztornak ebben az áldozatában „át kell
alakulnunk, megújulva gondolkodásunkban”.[10]
Át kell alakulnunk lényünk mélyében, a Szentlélek ereje által, a
kegyelem által – mindenkinek az „Istentől neki juttatott hit mértéke
szerint”.[11]
A szentmisén való részvételünk így éltető és építő lesz. Ha
magunkhoz vesszük Krisztus szentségi testét mint a Vele való
szeretetközösség jelét, akkor ezzel segítjük az emberek és a népek
között élő Egyház lelki növekedését, így mi is elnyerjük azt a
csodálatos örökséget, amely már a múltban is e nemzet annyi fiát és
leányát alakította, és felfogjuk jelentését a mi korunk számára.
4. Mennyi ajándékot adott már Krisztus, a Pásztor, aki azért jött a
világra, hogy bőséges életet adjon![12]
Elhalmozott titeket szeretetével, és műve sokféle módon
megnyilvánult köztetek.
Mindenekelőtt egy sajátos kulturális hagyomány ajándékában
részesültetek, amely az ősi Savariában jött létre: a császárok sorra
egymás után érintetlenül adták tovább ennek tartalmát. Az antik
kultúra megnyitotta az emberi szellemet a tudás mélységeinek, és
megtanította arra, hogy felismerje és nagyra becsülje azokat az
értékeket, amelyek felülmúlnak minden anyagi szempontot. Olyan lelki
örökség ez, amely – Istennek hála – tovább tudott fejlődni,
ellenállva a török uralomnak és a polgárháborúk dúlásának, mint
hazátok annyi más virágzó vidékén. Városotok püspöki palotája előtt
Berzsenyi Dánielnek, egyik legnagyobb költőtöknek szobra áll:
műveiben ott lüktet az antik kultúrából merített esztétikai érzék,
amellyel értékelni tudta a lét szépségét és harmóniáját. A költő
mégis arra szólít fel, hogy szárnyaljuk túl a közvetlen valóságot,
Istent keresve, akit az emberi lélek „óhajtva sejt”.
5. Vidéketek hagyománya azonban nem korlátozódik pusztán az antik
kultúrára, bár igen jelentős és fontos örökség ez. Mélyebb eszmei
örökséget is hordoz, amely a kimeríthetetlen evangéliumi élet
gyümölcse. Joggal vagytok büszkék erre. E föld nagylelkű
szülöttétől, Krisztus hűséges tanítványától merítitek az ihletet:
Szent Mártontól, egyházmegyétek védőszentjétől. Példaképetek Ő, aki
a hagyomány szerint kétfelé vágott egy köpenyt, s felét egy ruhátlan
koldusnak adta. És Krisztus, azonnal megjutalmazva tettét, így szólt
hozzá: „Márton katekumen, engem öltöztettél föl ebbe a köpenybe.”
Mi is arra kaptunk meghívást, hogy így szeressük Krisztust és
testvéreinket. Arra kaptunk meghívást, hogy engedelmesen hallgassuk
Isten szavát, és arra kaptunk ösztönzést, hogy legyünk szolgálatára
felebarátainknak, elsősorban azoknak, akik szükséget szenvednek.[13] A szegényekben valóban Krisztus
arcát ismerjük fel, aki arra szólít fel bennünket, hogy úgy bánjunk
másokkal, mint ahogy szeretnénk, hogy velünk is bánjanak.”[14] Krisztus még azt is kéri
híveitől, hogy azokat is szeressék, akik ellenségesek velük és
rosszat tesznek nekik: „Szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok
üldözőitekért”.[15] De hogyan
valósíthatná meg az ember ezt az oly sokat követelő felhívást, ha
Isten maga nem érintené meg a szívét?
Járjon közben mindnyájunkért Szent Márton! Példája és segítsége
támogasson mindnyájunkat a tökéletesség útján, tevékeny szeretetté
alakítva át a mindennapi életet. Ez a szabad és teljes szeretet,
amely a Szentháromsággal egyesíti a lelkeket, a hívő lelki útjának
csúcsa és középpontja, Krisztus valódi tanítványának ismertetőjele
és a világ megújulásának titka.
6. Az Isten iránti szeretetnek a mások iránti őszinte és állandó
figyelemben, az ingyenes szolgálat tetteiben és széleskörű
társadalmi szolidaritásban kell megvalósulnia. „Ha valamelyik
testvérnek nem volna ruhája és nem volna meg a mindennapi tápláléka,
és egyiketek így szólna hozzá: »Menj békében, melegedj és lakjál
jól!«, de nem adnátok meg neki, amire testének szüksége van, mit
használna?”[16] Jakab apostolnak ez a
buzdítása ma különösképpen időszerű. Arra szólít fel bennünket, hogy
„adjuk meg a szükségest” a szűkölködőknek.[17]
Magyarországon pedig ma igen sokan küszködnek különféle problémákkal
és sokan szenvednek szükséget. Gondolataimban most mindazokhoz
fordulok, akiket bármilyen ínség sújt ebben az országban: a
hajléktalanokhoz, a munkanélküliekhez, a bevándorlókhoz, a válások
áldozataihoz, a kábítószerfogyasztókhoz, az alkoholistákhoz, és
mindazokhoz is, akik könnyelműségükkel vagy felelőtlenségükkel
veszélyeztetik saját jólétüket vagy másokét. Mennyi fájdalmas
életsors! Hányan nyújtják ki kezüket szolidáris és gyors segítséget
kérve attól, aki rendelkezik a jobb társadalmi helyzet „köpenyével”!
Ne áltassuk magunkat: a szegénységet és a kitaszítottságot bizonyos
helyzetekben csak úgy küzdhetjük le, ha mindnyájan egyesítjük
kitartó erőfeszítéseinket. A nemzet csak így épülhet fel a romokból,
és javíthatja ki a múlt hibáinak vészes következményeit. Olyan
társadalom felépítése felé kell haladni, amelyben mindenki
lehetőséget kap arra, hogy emberhez méltóan élhessen, és megfelelő
módon elláthassa önmagát és családját. A nemzet anyagi és erkölcsi
újjáépítése mindenkitől nagylelkűen vállalt segítséget kíván. Ez
csak úgy lehetséges, ha felülemelkedtek az ideológiai különbségeken,
a régebbi korok s a közelmúlt ellentétein, amelyek talán még mindig
jelen vannak a nemzet közéletében. Mennyivel dicséretesebb, ha fel
tudjuk áldozni egyéni érvényesülési vágyunkat azért, hogy mások
hatékony javaslatait és kezdeményezéseit támogassuk.
Vajon Szent Márton példája nem bátorít-e titeket az együttműködésre
és a segítőkészségre, akkor is, ha mindez fáradsággal jár és
áldozatot igényel; valamint arra is, hogy olykor lemondjatok saját,
talán jogos szempontjaitokról? Az ő példája azokban a szentekben
folytatódik, akik a későbbi időben híressé tették történelmeteket,
és abban a soksok keresztényben, akik magyar földön az Evangéliumot
tették életük iránytűjévé. Itt emlékeztetni szeretnélek titeket
Batthyány Strattmann hercegre, akinek boldoggáavatási ügye
folyamatban van, továbbá báró Apor Vilmosra, a szomszédos győri
egyházmegye püspökére, aki 1945-ben, a város megszállásakor áldozta
fel életét a rábízott nyáj védelmében: „A jó Pásztor életét adja
juhaiért.”
7. Ezek a példák is azt tanúsítják, hogy a szív valódi megtérése
teszi lehetővé, hogy előmozdítsátok a társadalomban annyira óhajtott
és oly nélkülözhetetlen igazságot. így megerősödik köztetek a
szolidaritás, különösképpen azáltal, hogy nagylelkűen befogadjátok a
különböző kulturális és etnikai csoportokat, tiszteletben tartva
eredeti és lényegi sajátosságaikat. Ahogy ti is fontosnak tartjátok,
hogy külföldön élő honfitársaitok megőrizhessék nyelvüket és
kultúrájukat, úgy – a bibliai és keresztény befogadás hagyományát
követve – ti is érezzétek kötelességeteknek, hogy ugyanígy bánjatok
ezekkel a testvéreitekkel.
Szívesen élek az alkalommal, hogy különös üdvözlettel forduljak a
szomszédos Ausztriából érkezőkhöz, akik részt vesznek velünk együtt
a szentmisén:
Német nyelven: Szívből köszöntőm Hans Hermann Groer bíboros
urat, Bécs érsekét, minden tisztelendő püspöktestvéremet, minden
papot és szerzetest és minden testvért a szomszédos Ausztriából.
Külön is köszöntőm Stefan László püspök urat, aki számos, különböző
anyanyelvű zarándokkal érkezett az eisenstadti egyházmegyéből.
Nagy örömet okoz, hogy találkozhatom veletek. Találkozásunk felidézi
bennem utolsó lelkipásztori látogatásom emlékét szépséges
hazátokban. Jelenlétetek megerősíti keresztény odaadásunkat és
elkötelezettségünket: szomszédainkat nem felejtettük el az elmúlt
nehéz évtizedekben, s most sem akarjuk őket cserben hagyni, amikor
visszanyerték szabadságukat, hanem velük együtt közösen akarunk
egyházat alkotni, melléjük állni örömben és fájdalomban egyaránt,
egymást védelmezni és segíteni, ha ez szükséges, s egymástól
kölcsönösen tanulni.
Újra meg kell nyitnotok szíveteket Krisztusnak ahhoz, hogy ilyen
érzülettel tudjatok szomszédaitokkal osztozni nemcsak az
anyagiakban, hanem sokkal inkább a lelkiekben. Építsétek tovább a
szeretet, az egység és a béke hídjait, amelyeknek alapja eleven
hitetek.
Ebben az ünnepi órában szeretettel gondolok a köztetek jelenlévő
cigányokra is. Természetesen nem az Egyház feladata, hogy
meghatározott intézkedéseket javasoljon, s az sem, hogy politikai
jellegű útmutatást adjon. Mindazonáltal, a szentmisében, a jó
Pásztor evangéliumi szakaszának fényében és Szent Márton példája
nyomán nem tehetem meg, hogy ne buzdítsalak benneteket arra, hogy
megfelelő megoldásokat találjatok az ő nehézségeikre is.
Szeretnélek átölelni titeket is meleg szeretettel, kedves cigány
testvéreim, akiket a Teremtőnek és annak a Megváltónak a szeretete
vezet, aki életét adta mindenkiért minden megkülönböztetés nélkül.
Titeket is meghívott a Teremtő, hogy szorgalmas és felelős
munkatársak legyetek a teremtés nagy művében, és hogy az emberi
társadalom felelősségteljes és lojális tagjai legyetek az emberi
személy minden jogával és méltóságával. Ti is a keresztény közösség
elkötelezett tagjai kell legyetek és annak a Krisztusnak követői,
aki nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem, hogy ő szolgáljon
másoknak.
Ha úgy szolgálunk, amint Jézus kéri tőlünk, akkor késznek kell
lennünk arra, hogy életünket adjuk másokért. Szent Márton nyomdokain
járva meg kell térnünk a szeretetre, s határozottan és állhatatosan
el kell utasítanunk a világ szellemét: az anyagi élvezetek
hajhászását, azt a fogyasztói szemléletet, amely a földi javakból
modern bálványokat csinál, s ezért feláldozza a személyt és annak
méltóságát. Mennyire másként hangzik Jézus hívása, aki nem ígér
földi sikereket, hanem azt kéri, hogy saját magunkat adjuk
„áldozatul”! Csak így lehet megtörni az önzés láncát, amely az
embert önmagának, korlátainak és múló földi érdekeinek rabjává
teszi.
A szeretet életté válik és önmagát ajándékozza oda. Túllép az egyéni
érdekeken, és mindig a közjóra tekint, a felebarát szolgálatára,
fölismerve mindenkiben Isten jelenlétének jeleit. Hangsúlyozom, hogy
minden egyes emberben, abban a parányi emberi lényben is, akit az
édesanya szíve alatt hordoz és aki éppen csak elkezdte életútját.
Vajon nem a Gondviselés jele-e, hogy lelkipásztori látogatásom
egybeesik annak az „imakilencednek” a befejezésével, amelyen magyar
keresztények összejöttek, hogy imádkozzanak és elmélkedjenek az
anyaméhben megfogamzott élet értékéről? Napjainkban sokféleképpen,
erőszakosan fordulnak szembe az emberi élettel, különösen a gyöngék
és a védtelenek életével. Az elsötétült lelkiismeret megnyilvánulása
ez, amely nem tesz alapvető különbséget az erkölcsi jó és rossz
között.
Szükséges ezért, hogy a keresztények szóval és tettel kiálljanak az
emberi élet védelme mellett, és arra törekedjenek, hogy minden ember
és az egész társadalom elismerje az élet sérthetetlen értékét, s
előmozdítsa annak teljes kifejlődését Isten törvényének
változhatatlan alapelvei szerint.
Mindegyikünktől ezt kéri Jézus, a jó Pásztor, aki minden egyes
báránykát ismer, még ha nagyon kicsi és ismeretlen is – még akkor
is, ha el van rejtve anyja méhében.[18]
8. A jó pásztor a kapu. Krisztus a bárányok kapuja. Azért ajánlja
fel életét, hogy mindenki számára kapuvá váljék. Feltárja az
üdvösség távlatát, visszaadja az élet végső értelmét, megmutatja,
merre menjünk, és megtanítja, hogyan haladjunk az úton, az Ő útján.
Krisztus ezt mondja: „Bizony mondom nektek: Én vagyok a juhok
számára a kapu. Aki rajtam keresztül megy be, üdvözül, ki-be jár és
legelőre talál... Én azért jöttem, hogy életük legyen és bőséges
legyen.”[19]
Íme, a terített asztal, az eucharisztikus kenyérrel. Gyertek!
Lépjetek be a kapun, amely a jó Pásztor – Krisztus. Talán hosszú
időn át úgy tűnhetett föl nektek, hogy zárva van, és talán még most
is tart a bezártság érzése, az elmúlt évtizedek következtében. De
Krisztus velünk maradt: mindig jelen van közöttünk Evangéliuma egész
igazságával, Eucharisztiája teljes erejével, amely az üdvösség
forrása. Jelen van közöttünk: a jó Pásztor, aki életét adja. Vajon
nem Ő maga tett-e erről bizonyságot? Vajon nem Ő volt-e az, aki
megígérte: „Én veletek vagyok mindennap, a világ végéig”?[20]
Igen, maradj velünk, ó Urunk! Maradj velünk!
Ámen!
A szentmise végén kicsit megeredt
az eső, amire a Szentatya búcsúszavaiban így utalt:
Szeretteim! Köszönjük meg, hogy az eső csak a szentmise végén eredt
el. Köszönjük meg Szent Mártonnak, hogy itt akart születni, s hogy
Európa nyugati részébe, Franciaországba vitte az evangéliumot. Ez
magyarázza Etchegaray bíboros úr jelenlétét is. Imádkozzunk most, az
ezredfordulón, a lezáruló és előttünk megnyíló új évezred küszöbén
szentekért, hogy legyenek szentjeink. Mert nélkülük lehetetlen
megújítani földrészünk keresztény életének gyökereit.
Kívánom hazátoknak, hogy hazátokból is jöjjenek ezek az új szentek!
S még egyszer köszönjük meg, hogy az eső együttlétünk végén jött!
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Jegyzetek:
[1] Jn 10,11.
[2] 34. fejezet.
[3] Jn 10,11.
[4] Jn 10,15.
[5] Vö. Jn 10,15.
[6] Vö. Jn 10,17.
[7] Jn 10,18.
[8] Róm 12,1.
[9] Róm 12,2.
[10] Vö. Róm 12,2.
[11] Róm 12,3.
[12] Vö. Jn 10,10.
[13] Vö. Mt 22,39.
[14] Vö. Mk 7,12.
[15] Mt 5,44.
[16] Jak 2,15-16.
[17] Vö. Jak 2,16.
[18] Vö. Jn 10,3.
[19] Jn 10,7.9-10.
[20] Mt 28,20.
|
|
|
Mit akarsz tőlem, asszony? Még nem jött el az én órám. Jn 2,1-11
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|