|
II. János Pál pápa találkozása kispapokkal és szerzetesnövendékekkel Budavári Nagyboldogasszony (Mátyás)-templom, augusztus 19.,
hétfő délután
első magyarországi látogatás, 1991. augusztus 16-20.
A helikopterek délután ötkor
szálltak le, s a Szentatya a Mátyás-templomba ment, ahol már várta
közel hatszáz kispap és szerzetesnövendék, akiknek nevében Dankó
László érsek úr mondott köszöntőt:
Szentatya!
A magyar szeminaristák nevében köszöntőm az Egyház legfőbb
Pásztorát. Jelen vannak itt a magyar egyházmegyék és szerzetesrendek
növendékei, elöljáróikkal együtt. – Én magam a közelmúltban kaptam
kinevezést az Apostoli Szentszéktől a magyar szemináriumok
vizitálására, és részt vettem az őszi püspöki Szinóduson, amelynek
témája a papnevelés volt. Milyenek legyenek a jövő papjai? – ez az
egyik legfontosabb kérdés ma az Egyházban. Várjuk a Szinódus utáni
apostoli buzdítást, a Szentatya iránymutatását.
Meghallottuk az Isten hívó szavát, magunkat egészen Jézusnak akarjuk
adni Isten népe szolgálatában, küldetésünk teljesítésében. Krisztus
szeretete sürget minket mások üdvösségének szolgálatában. Igazi
közösségben akarunk élni Istennel és az emberekkel. Missziós
küldetésre készülünk hazánkban az újraevangelizálás szolgálatára,
egységben a Szentatyával és a főpásztorokkal.
Szentatya! Áldjon meg minket, tanítson és erősítsen meg, hogy szép
és hiteles keresztény és papi életünkkel új hivatásokat nyerjünk. A
názáreti Szűz legyen közbenjárónk!
Szent István király első
vesperását imádkozta velük együtt a Szentatya, s a következő
beszédet intézte hozzájuk:
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
1. Kedves magyar kispapok és szerzetesnövendékek!
Szívből, szeretettel köszöntelek valamennyiőtöket, elöljáróitokat és
nevelőiteket, mindazokat, akik elkísérnek benneteket az oltárhoz,
segítenek benneteket imájukkal, áldozatokkal, anyagi támogatásukkal.
Kedves fiatalok! „Mindig hálát adunk Istennek mindnyájatokért,
ahányszor csak megemlékezünk rólatok imádságainkban”, mivel „tudjuk,
Istentől szeretett testvéreim, hogy választottak vagytok”.[1] Örömmel fordulok hozzátok Szent Pál
idézett szavaival, mert ezek, jóllehet mindazoknak szólnak, akik a
keresztség révén „Krisztus Jézusban vannak”,[2]
különös módon érvényesek rátok, akik a papságra készültök.
Csakugyan, egészen különleges módon „választottak” vagytok, mivel
megkaptátok azt az adományt és azt a küldetést, hogy – miként az
apostolok – a feltámadott Üdvözítő látható munkatársai legyetek az
üdvösség nagy művében. Ezért veletek örülök, és azt óhajtom, hogy
„segítségetekre legyek eljövetelemmel; előrehaladástokra és hitből
fakadó örömötökre”.[3]
Krisztus sokféleképpen hív szolgálatára. Hívását az elmúlt
évtizedekben csak korlátozott számban követhették a fiatalok;
meglehetősen kevés lehetőség nyílt arra, hogy szemináriumba vagy
szerzetbe lépjenek. A papok lelkipásztori tevékenységét sok külső
tényező korlátozta. Most az isteni kegyelem különleges idején, igazi
„khairosz”-ban éltek, amelyben egyre több fiatal hallja meg Krisztus
hívását, hogy kövesse őt.
2. Az Evangéliumok, amikor leírják a Tizenkettő „kiválasztását”, azt
állítják, hogy Jézus, mielőtt küldetést adott volna nekik, magához
hívta őket.[4] A „menjetek”
küldetésének megfelel a „jöjjetek hozzám” hívása. Csakugyan,
különleges hivatásunkkal együtt jár, hogy mindenekelőtt szorosan
egyesülünk Jézussal, nemcsak mint „szolgák”, hanem egészen
különleges módon, mint „barátai”.[5]
Jézus az utolsó vacsora termében ejtette ki e szavakat, az
Eucharisztia és a szolgálati papság megalapításához közvetlenül
kapcsolódva. E szavak annak a szolgálatnak lényegét fejezik ki,
amelyre készültök. Különleges módon arra vagytok kiválasztva, hogy
Jézus Krisztus barátai legyetek.
Az isteni Mester megmagyarázta, mit jelent barátjának lenni: a
szolga nem tudja, mit csinál ura; a barátok viszont mélyen ismerik
egymást, mivel a barátságban az egyik feltárja magát a másiknak.[6] Önmagunk feltárása nemcsak
valamiféle hideg, távolságtartó ismeretet eredményez. A barát
megérti, elfogadja, megvédi barátját, valóságosan részesedik az
életében. Az Úr ilyen szeretetközelségre hív bennünket, azt kéri,
hogy „ugyanazokat az érzéseket ápoljuk magunkban, amelyek Krisztus
Jézusban megvoltak”.[7] Azt óhajtja,
hogy Krisztus „lelkületét” birtokoljuk.[8]
Igazában ti már részesedtek Krisztus gondolataiban azáltal, hogy
elfogadtátok hívását: részesedtek benne hivatástok révén. Ezért arra
vagytok hivatva, hogy elmélyítsétek ezt az egységet, előrehaladva a
barátság útján, és egyre inkább „mint barátai életetekkel,
bensőséges azonosulástokkal ragaszkodjatok hozzá”.[9]
Ez a bensőséges baráti kapcsolat Krisztussal, a mély gyermeki
viszony Istenhez, az Atyához, élő megtapasztalása annak, hogy
bennünk lakik a szeretet Szentlelke – mindez együtt alkotja minden
papi és szerzetesi élet szilárd alapját. A szemlélődés és az ima
helyettesíthetetlen eszközök arra, hogy megvalósítsuk az egységet az
Atyával, a Fiúval és a Szentlélekkel. Ahogyan Mária, Jézus anyja
megőrizte szívében Fia szavait és tetteit,[10]
úgy a pap is csak akkor végezheti hatékonyan munkáját Krisztus és az
Egyház szolgálatában, ha folytonosan szeme előtt tartja Isten
végtelen szeretetének misztériumát. A szemináriumi előkészületi
éveknek tehát az ima és a szemlélődés iskolájának kell lenniük,
mivel a leendő pap egész lelkipásztori tevékenysége – az
egyházmegyés papé éppen úgy, mint a szerzetesé – ebből a Krisztussal
való bensőséges baráti kapcsolatból meríti táplálékát.
3. Kétségtelen, hogy a papnak is emberi természete van, ezért nem
érzéketlen a földi gazdagság és az evilági siker vonzásaival
szemben. De egyesül isteni Barátjával, Őreá tekintve megtalálja az
erőt, hogy lemondjon a családról, a jólétről, a karrierről, az
emberek kegyeiről,[11] hogy
engedelmes legyen abban a „szolgálatban, amelyet rábízott az Úr”.[12]
Az első tanítványok, főleg a Tizenkettő, arra kaptak meghívást, hogy
Jézus barátai legyenek. De ennek a kiváltságos kapcsolatnak
feltétele a radikális elkötelezettségük volt. Krisztus hívására ma
is az egyetlen lehetséges válasz az apostoloké: „Mindenüket
elhagyták, és követték őt”.[13]
Kedves szeminaristák! Ez a választás titeket is a Kereszt útjára
vezethet. De még ha ez történne is, ne veszítsétek el a bátorságot!
Nem egyedül kell megjárnotok ezt az utat. Jézus maga veletek jár; Ő
most is, a jövőben is nektek adja Lelkét. A Szentlélek tesz
tanúságot rólatok, hogy aztán ti is tanúságot tudjatok tenni
Krisztusról.[14]
Jézus az igazi tanú: tanúskodik Istennek irántunk való szeretetéről
azzal, hogy fenntartás nélkül átadja magát az emberiség
üdvösségéért. A papoknak éppen így kell tanúskodniuk a szívükben élő
isteni szeretetről, azáltal, hogy Krisztus munkatársaivá válnak a
megváltás magasztos művében. Nem funkcionáriusokra, ügyintézőkre,
vállalkozókra van szüksége az Egyháznak, különösen ma nem, hanem
„Krisztus barátaira”, akik tanúságot tudnak tenni a Szeretetről, a
mindenkit befogadó önzetlen szolgálat magatartásával.
4. Az apostolok kiválasztása nemcsak a Krisztushoz „jönni” hívását
foglalja magában, s a felszólítást arra, hogy hagyjanak el „mindent”
őérette.[15] A meghívás-hivatás
tartalmazza a „menjetek” küldetését is,[16]
hogy minden népet tegyenek a Mester tanítványaivá.[17] Látszólag ellentmond egymásnak a két parancs:
jöjjetek és menjetek. A valóságban azonban ugyanannak a valóságnak
két szempontjáról van szó. Jézus az, aki az Úr nevében jön;[18] Ő mindig közeledik a világhoz,
keresi az elveszett emberiséget, amíg meg nem találja.[19] Krisztus barátja csak akkor maradhat vele, ha
elfogadja, hogy állandóan mellette halad az elveszett bárány
keresésében. Csak ha Jézussal haladtok, és megosztjátok aggodalmát
az emberek üdvösségéért, ti, kedves papjelöltek, csak akkor
találjátok meg vele az igazi egységet.
Mások felé menni a nagylelkű osztozás magatartásával: ez a szív
megtérését föltételezi. Jézus választottjai szánják a fáradt
sereget, akik olyan kimerültén fekszenek a földön, mint a pásztor
nélküli nyáj.[20] Krisztus szeretete
sürgeti választottait[21] arra, hogy
minden körülmények között azokhoz menjenek, akikhez Krisztus küldi
őket, mint Isten szolgáit, „nagy türelmet tanúsítva a
megpróbáltatásban, a szükségben, a szorongattatásban,
tisztességesen, megértőn, béketűrőn és jóságosan, a Szentlélekben és
az őszinte szeretetben megmaradva”.[22]
5. Másokhoz menni Krisztus megbízásából missziós odaadást kíván. Nem
elégedhettek meg azzal, hogy bezárkóztok plébániátokba vagy
szerzetesházaitokba, arra várva, hogy mások forduljanak hozzátok –
különösen az olyan országban, amilyen a tiétek is, amely a mély
átmenet korszakában él: új társadalmat épít, amely a szabadságon és
az igazságon alapul. A jelen pillanat történelmi kihívást jelent
minden keresztény számára, de főleg számotokra, akik a papságra
készültök. Közép- és Kelet-Európa térségét hatalmas várakozás hatja
át: a nép kiábrándult a tegnap még uralkodó ideológiából, s most azt
kérdezi, végső soron mi is a létezés értelme, kérdéseket tesz föl az
igazságról, kérdez Istenről. Ezekhez az emberekhez szól a
küldetéstek, akár hívők, akár nem; e küldetést kell éreznetek,
miként Szent Pál éjjeli látomásban hallotta a macedón férfi hangját:
„Jöjj Macedóniába, és segíts rajtunk!”[23]
Az Egyház természeténél fogva missziós: örül, ha elviheti a világra
az emberiség üdvösségéért keresztrefeszített és feltámadt Ura
„Örömhírét”. Egész Európában, de különösen azokban az országokban,
amelyek nemrég nyerték vissza szabadságukat, sürgető az új
evangelizálás. Ti arra kaptatok meghívást, hogy hazátok
misszionáriusai legyetek. Szembe kell néznetek azzal a
tudatlansággal, amely abból ered, hogy évtizedekig hiányzott a
megfelelő hitoktatás. De szembe kell néznetek a fogyasztói
szemléletmóddal és a gyakorlati materializmussal is, hiszen ezek nem
kevésbé akadályozzák a hithirdetés elfogadását.
6. Kedves szeminaristák! A meggyőzés és a kiengesztelődés műve a szó
révén valósul meg. Az a küldetéstek, hogy tanítsátok az embereket
mindannak megtartására, amit Jézus apostolainak mondott.[24] Az Üdvözítő Jézushoz nem valami
irracionális lelkesedés révén lehet csatlakozni. Be kell fogadni az
igehirdetés isteni szavát, nem mint emberi szót, hanem valóban mint
Isten szavát, amely a hívőkben működik.[25]
Ez a szó le van írva az Evangéliumban, és az Egyház szava ezt
hűségesen áthagyományozza, kifejti és hirdeti. A Szentlélek kétezer
éve állandóan elevenen tartja az Egyházban ezt az emlékezetet, és
megmagyarázza mindazt, amit Jézus tanított.[26] Az Egyház megnyitja nektek kincstárát,
értelmét és szívét, és átadja nektek a reábízott szót, a benne
kibontakozott igét, hogy ti is átadhassátok másoknak. Ez azoknak a
tanulmányoknak a célja és értelme, amelyet az Egyház végeztet
veletek. Szorgosan merüljetek el e tanulmányokban. Az Egyház
századokon át hangsúlyozta, hogy szolgái, mielőtt elkezdenék
szolgálatukat az emberek között, mélyedjenek el e tanulmányokban.
Bízzatok az Egyházban. Ne engedjetek a kísértésnek, amely azt
sugallja, hogy e tanulmányok meddők, fölöslegesek. Ezeknek kell
rásegíteniük benneteket arra, hogy behatoljatok Isten titkaiba,
elmerüljetek a háromságos egy Isten végtelen szeretetében, teljes
összhangban a mai Egyház élő hitével, amelyet a II. Vatikáni Zsinat
dokumentumai fejeznek ki. így kerülhetitek el azt, hogy
szolgálatotok hiábavaló aktivizmus legyen. Ellenkezőleg – így lesz
igazi és hatékony „szolgálata az igének”.[27]
7. Mert hirdetnetek kell az igét, amely „egyszer s mindenkorra a
hívők öröksége”,[28] „kérve, intve,
buzdítva”,[29] alkalmazva a kor
változó körülményeihez, hogy így hallgatóitok be tudják fogadni.
Kétségkívül tisztelettel emlékeztek azokra a papokra, akik azelőtt
tanították a népet és nevelték a keresztény életre. De nem
másolhatjátok le egyszerűen az ő magatartásukat és beszédeiket. Az
emberiség és benne az Egyház a történelemben él, mindig változóan.
Jézus Krisztus „ugyanaz tegnap, ma és mindörökké”,[30] de minden korban teljességének más-más
szempontja ragadja meg az emberiséget.
A II. Vatikáni Zsinat világosan kifejtette az igehirdetés és a
lelkipásztori tevékenység útjait, amelyek megfelelnek a modem
körülményeknek és tekintetbe veszik korunk legégetőbb problémáit. Az
Egyház reflexiója és gyakorlata a zsinatot követő években tovább
konkretizálta és fejlesztette a zsinat indításait. Meg kell
ismernetek az Egyház mai irányelveit. Ez nem történhet fáradság
nélkül. Elsősorban a nyelvi akadályokat kell leküzdenetek. Nincs
kizárva, hogy első látszatra bizonyos irányok és kezdeményezések
idegennek tűnnek hazátok jelenlegi valóságában. Mégis, mindig káros
az, ha valamelyik helyi egyház eltér azoktól az utaktól, amelyeket
az egyetemes egyház az idők jeleinek megfelelően választ, annál is
inkább, mivel a különböző országok körülményei gyorsan változnak, és
ma már egyetlen térség sem marad teljesen elszigetelve a többitől.
8. A magyarországi egyháznak megvan a lehetősége arra, hogy
megújuljon a zsinat szellemében, hogy megvalósítsa Krisztusban a
hit, a remény és a szeretet valódi közösségét, és az egész nemzetben
szétárassza az Evangélium fényét. Ti valamennyien arra kaptatok
meghívást, hogy ebben az újjászületésben tevékenyen részt vegyetek
tanulással és imával, odaadástokkal és életetek tanúságtételével,
érvényre juttatva a világi hívek szerepét is, akik Krisztus Testének
tagjai, sajátos jogokkal és felelősséggel. Az lesz a feladatotok,
hogy olyan egyházközséget hozzatok létre, amelyben kisebb közösségek
alakulhatnak ki állandó összeköttetésben veletek és a
megyéspüspökkel.
Missziós feladatotok arra is kötelez benneteket, hogy helyes
kapcsolatot létesítsetek a nemhívőkkel. Ne feledjétek, hogy
megtérésük Krisztushoz többnyire a ti tanúságtételetekből indul ki,
az Örömhír hirdetéséből, amelyet szóval és tettel tártok elébük.
Mégis a legjelentősebb formája a közösségnek, amelyet a jövőben meg
kell valósítanotok, a paptestvéreitekkel való közösség lesz, szoros
egységben a megyéspüspökkel. A pap élete könnyen elszigetelődhet, és
elfojthatja az állandó tevékenység. A megkezdett úton való
állhatatosság egyetlen biztosítéka a pap számára az, hogy őszinte és
mély kapcsolatban marad Krisztussal és testvéreivel a Szentlélekben
való szeretet által. A szemináriumban közösségben éltek: ezek az
évek kiváló alkalmat kínálnak arra, hogy a gyakorlatban
megtanuljátok, hogyan lehet létrehozni olyan közösséget, amely a
szentháromságos szeretetközösség eleven folytatása.
9. Szűz Mária segítsen benneteket, hogy elfogadjátok kettős
szólítását: jöjjetek az üdvözítő Jézushoz, hogy Vele legyetek – és
menjetek a világba, hogy üdvözítsétek azt. Ha Isten akaratát akarjuk
követni, össze kell kapcsolnunk ezt a kettős feladatot. Mária
példájára nektek is mindig össze kell kapcsolnotok ezt a két erényt,
amelyek nincsenek ellentétben egymással, sőt egymást kölcsönösen
kiegészítik és gazdagítják.
Mária méhébe fogadta a testté lett Igét, és mindig teljes egységben
maradt Jézussal szerető anyjaként és hűséges szolgálójaként. Isten
titeket is kiválasztott arra, hogy beteljesítsétek a keresztségben
kapott hivatást, minden eszközt felhasználva a belső élet teljes
kifejlődése érdekében: Isten szavának hallgatását, amely
megvilágítja és megerősíti szíveteket, s elvezet Krisztus egyre
radikálisabb követésére; a személyes imát, amely lehetővé teszi,
hogy állandóan Isten jelenlétében éljetek; a liturgikus imát, amely
az egyház nyilvános imájának fő közvetítőivé tesz titeket; az
aszkézisre törekvést, mivel hivatástok olyan lemondást és áldozatot
követel, amit csak az egészséges, kiegyensúlyozott és állandó
aszketikus képzés biztosíthat.
Mária az emberiség Anyja, minthogy János személyén át Krisztus az
egész emberiséget reá bízta. Ti is arra kaptatok hivatást, hogy
igazi atyai gondoskodással teremtsétek meg, tápláljátok és
fejlesszétek a keresztény nép életét, hirdetve Isten Szavát, s
megerősítve a hívek személyes és közösségi tanúságtételét a
szentségek kegyelmével.
A Legszentebb Szűz, aki méhében őrizte az Igét és a világnak adta,
legyen mindig papságotok anyja. Találjatok Őbenne, a gyengéden
szerető Anyában a segítség és a vigasztalás élő forrására.
Szolgálatotok így lesz különösképpen termékennyé.
10. Ezekkel a gondolatokkal valamennyiőtöknek azt kívánom, hogy
Isten kegyelmével érjétek el a papság célját, hogy így Krisztus
jelenlétének élő jelei legyetek a szívetekre bízott nyáj körében.
Tudjatok mindig hiteles tanúságot tenni a kinyilatkoztatott Szóról,
legyetek a lelkek szelíd és erős vezetői, a szent életek ihletői,
világosságot árasztó és türelmes nevelői ennek az Isten előtt oly
kedves magyar népnek, hogy hűséges maradjon Krisztushoz és
Evangéliumához.
Szeretettel adom áldásomat valamennyiőtökre, elöljáróitokra és
közösségeitekre.
A Mátyás-templomból a Szentatya a
Népstadionba ment, ahol már délután négy óra óta készülődött az
ifjúság a fogadására.
Jegyzetek:
[1] 1Tesz 1,2.4.
[2] Vö. 1Kor 1,30.
[3] Fil 1,25.
[4] Vö. Mt 10,1; Mk 6,7; Lk 6,13; Lk
9,11.
[5] Vö. Jn 15,15.
[6] Vö. Jn 15,15.
[7] Fil 2,5.
[8] Vö. 1Kor2,16.
[9] Optatam totius 8.
[10] Vö. Lk 2,51.
[11] Vö. Gal 1,10.
[12] Vö. ApCsel 20,24.
[13] Lk 5,11.
[14] Vö. Jn 15,26-28.
[15] Vö. Lk 5,11.
[16] Vö. Mt 10,5; Mk 6,7; Lk 9,2.
[17] Vö. Mt 28,19-20.
[18] Vö. Mt 21,9; Mk 11,9; Lk 19,38;
Jn 12,13.
[19] Vö. Lk 15,4-6.
[20] Vö. Mt 9,36.
[21] 2Kor 5,14.
[22] 2Kor 6,4-6.
[23] ApCsel 16,9.
[24] Vö. Mt 28,20.
[25] Vö. 1Tesz 2,13.
[26] Vö. Jn 14,26.
[27] ApCsel 6,4.
[28] Júd 3.
[29] Vö. 2Tim 4,2.
[30] Zsid 13,8.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|