|
II János Pál pápa találkozása az öregekkel és betegekkel Szent István-bazilika, augusztus 20., reggel
első magyarországi látogatás, 1991. augusztus 16-20.
A Szentatya magyarországi
látogatásának utolsó napja az öregekkel és betegekkel való
találkozással kezdődött.
Miután végigvonult a bazilikán és
elfoglalta trónusát, Takács Nándor püspök úr köszöntötte a
Szentatyát:
Szentséges Atya!
Testi-lelki betegségben szenvedő hívő testvéreimmel együtt,
mindannyiunk nevében igaz és meleg szeretettel köszöntőm a ma élő
Pétert, Krisztus földi Helytartóját, itt, az első és apostoli
királyunk, Szent István tiszteletére szentelt bazilika imádsággal
átitatott falai között.
Isten hozta! Áldott, aki az Úr nevében jön! Köszöntjük mi, akiket az
Úr arra méltatott, hogy Szent Fia üdvösségszerző szenvedésében részt
vehetünk, köszöntjük azon sok ezer testvérünk nevében is, akik nem
juthattak be erre az áldott találkozóra, mert kórházakban,
klinikákon, családi otthonokban, vagy hajléktalanul, magányosan
viselik az öregség-betegség-otthontalanság terheit.
Szentatyánk mostani látogatásának lelkipásztori célja, hogy
megerősítsen bennünket, testvéreit a hitben. Rászorulunk erre a
megerősítésre, mert a betegség súlya alatt gyakran elcsüggedünk,
zúgolódunk, nem mindig tudjuk megélni élő hittel a nemzetek
Apostolával: „én pedig szívesen szenvedek, és kiegészítem testemben
azt, ami hiányzik Krisztus szenvedéséből, az Egyház javára...” Pedig
él bennünk a vágy, hogy hasznára legyünk népünknek, Egyházunknak.
A világ az öreg és beteg embert csak tehernek érzi, feleslegesnek
minősíti, mert csak gondot és kiadást okoz. Mi azonban hisszük és
tudjuk, hogy Egyházunk számít a szenvedő testvérek kegyelmi erőt
termő közreműködésére. Mi most ezt hozzuk és ajánljuk fel ünnepi
ajándékképp. Nekünk az Úr ezt adta és mi is valljuk Szent Péterrel:
„Aranyom, ezüstöm nincs, de amim van, azt neked adom.”
Szentséges Atya! Szent Lőrinc diakónus boldogan mutatta be annak
idején a város prefektusának az egyház szegényeit és gondozottjait,
mint az Egyház drága kincsét és gazdagságát. Én is ezt teszem most,
mert tudom és vallom, hogy imádkozva szenvedj testvéreink támogatása
nélkül Magyar Egyházunk gyenge maradna és elerőtlenedne.
Azért kérem, szavaival, imájával és áldásával erősítse, bátorítsa az
itt egybegyűlt és szerte az országban élő sokezer beteg és
megrokkant testvérünket: minél teljesebben felismerhessük a
Krisztussal viselt szenvedés kegyelemtermő értékét és erejét
Egyházunk és Népünk javára. ígérjük, hogy elsősorban Szentatyánkért
ajánljuk fel, hogy eredményesen tölthesse be egész világot átfogó
lelkipásztori feladatát.
Isten hozta! Áldott, aki az Úr nevében jön! Adja ránk Szentatyánk az
Úr áldását!
Egy evangéliumi rész felolvasását
követően a Szentatya a következő homíliát mondta:
Kedves idős és beteg testvéreim!
1. Hálás vagyok Istennek, hogy magyar földön tett első lelkipásztori
utam során találkozhatom veletek, és nagy szeretettel, szívből
köszöntelek titeket. Mindnyájatoknak azt kívánom, hogy a
megfeszített és feltámadt Krisztus fényében béke, remény és vigasz
töltsön el benneteket!
Szent Pál arra emlékeztet bennünket, hogy „egy testben több tagunk
van, s minden tagnak más a szerepe, sokan egy test vagyunk
Krisztusban, egyenként azonban tagjai vagyunk egymásnak”.[1]
Lelkipásztori útjaim során mindig törekszem arra, hogy találkozzam
Krisztus Misztikus Testének minden tagjával, hogy ezzel is
elismerjem és megerősítsem az Egyházban betöltött küldetésüket.
Mindenkinek hálás vagyok egyrészt azért a szolgálatért, amelyet az
Úr nyájáért tesz, másrészt pedig azért, mert valamennyiükben
Krisztus képének egy-egy vonása tükröződik vissza. De Ti, kedves
Testvéreim, akiket most magam előtt látok és akik a betegség, a
testi gyöngeség, az öregség miatt szenvedtek, különösen kedvesek
vagytok Krisztus testének tagjai között: és ez valamiképpen
megilleti azokat is, akik gondoznak benneteket és rokoni kapcsolatuk
vagy szeretetszolgálatuk révén részt vesznek szenvedéseitekben.
Általatok megjelenik szívemben mindazok hosszú sora, akik ebben az
országban hozzátok hasonlóan szenvednek, és senkijük sincs, aki
mellettük lenne, hogy gondozza őket és biztosítsa számukra a
rokonszenv és a szeretet nélkülözhetetlen emberi támaszát.
Mindenekelőtt a szülőktől elhagyott és állami intézetekbe adott
gyermekekre szeretnék emlékeztetni. Ezekben az intézetekben hiányzik
a gyöngédségnek és a szeretetnek a légköre, amely annyira fontos
derűs és harmonikus növekedésük számára. Hasonlóan együttérző
szeretettel gondolok a rokkantakra és fogyatékosokra. Tudom, hogy
szenvedéseiket nemcsak a testüket vagy a lelkűket bénító sérülés
okozza, hanem az is, hogy olykor úgy érzik, nem ugyanaz az elfogadás
és tisztelet az osztályrészük, mint a társadalom többi tagjának.
2. Kedves Testvéreim, együttlétünk e bensőséges pillanatában
szeretném nyomatékkai megerősíteni, hogy bennetek mindenkinél
fényesebben ragyog közösségetek a Megfeszített Krisztus
misztériumával, aki a szeretetből vállalt szenvedésével megváltotta
a világot.
Ezt a hitből forrásozó igazságot nemigen érti a világ. Hányszor
tapasztalják keserűen azok, akik idős koruk vagy betegségük miatt
szenvednek, hogy környezetük fölöslegesnek, mások számára terhesnek
tartja őket. Ezt a teljesítményközpontú és embertelen mentalitást
elutasítva újra és újra hangsúlyoznunk kell a szenvedés értelmét és
feladatát. A hívő embernek szüntelenül elmélkednie kell a Krisztus
szenvedésében való részvétel értékéről, hogy azt a sajátos hivatást,
amely az öregség és a betegség állapotából adódik, minél teljesebben
élje, és másokat is erre segítsen. „Drága vagy a szememben, mert
becses vagy nekem és szeretlek”.[2]
Isten szava a választott néphez mindenekelőtt azokra érvényes, akik
szenvednek. Emlékeztek-e Sámuel történetére, akinek Isten megbízást
adott, hogy kenje föl Jessze egyik fiát? A próféta azt hitte, azok
közül kell majd választania, akik kitűnnek termetükkel és
külsejükkel. Isten azonban így figyelmeztette: „Ne a külsejét és
magas termetét nézd...
Isten ugyanis nem azt nézi, amit az ember. Az ember a külsőt nézi,
az Úr azonban a szívet.”[3] Tudjuk,
hogy az emberek a gazdagságot, a hatalmat, a fizikai erőt, a
szépséget és az okosságot becsülik. Isten szemében elsősorban az a
fontos, milyen nagylelkűen fogadjuk el sajátos hivatásunkat és
milyen odaadóan végezzük feladatainkat. A beteg, aki elfogadja Isten
akaratát és megpróbálja teljesíteni, értékesebb annál az
egészségesnél, aki a világ csodálatától és irigykedésétől kísérve
csak a saját sikerét hajszolja.
Boldogok, akik felismerik Isten kezét a megpróbáltatásban, és
emlékeznek bátorító szavaira: „Akiket szeretek, azokat korholom és
fenyítem”.[4]
Isten nem hagyja, hogy nagylelkűségében valaki felülmúlja. Olykor
éppen a szenvedéssel kopogtat a szív ajtaján, azzal a kívánsággal,
hogy sajátos baráti kapcsolatra lépjen, és ha viszonzásra talál,
akkor ez a barátság meleg és bensőséges vendégséggé válhat: „Vele
étkezem, ő meg velem”.[5]
3. Kedves Testvéreim, a sötétség pillanatában nézzetek a Megváltó
Édesanyjára, aki elfogadta a prófétai figyelmeztetést: „A te
lelkedet is tőr járja át”.[6]
Emlékezzetek arra is, hogy Jézus ajkáról is felhangzott az aggódó
kérdés: „Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el?”[7]
A Szentírás tanítása szerint az Atya Jézus emberségében „a
szenvedésen keresztül”[8] valósította
meg a legnagyobb tökéletességet. Jézus a szenvedésből tanulva jutott
el az engedelmesség sajátosan mély tapasztalatához.[9]
Sajnos, megtörténhet az is, hogy a szenvedések életszentség felé
vezető útján megtorpanunk és meghátrálunk. Vannak, akiket a fájdalom
önmagukba zár, érzéketlenné tesz mások iránt; és olyanok is, akiket
a keserűség kétségbeesésbe taszít. Az értelmes és bátor, személyes
együttműködésünk nélkül a szenvedés önmagában nem ment meg a
felületességtől és az önzéstől. Szükség van a küzdelemre, ebben
azonban soha, egyetlen pillanatra sem vagyunk magunkra hagyatva.
Mellettünk áll az Atya, aki kézenfog bennünket, ránk árasztja
Szentlelkét, s mi egyre jobban megtapasztaljuk, hogy az ő gyermekei
vagyunk. Sokszor éppen esendőségünkben fedezzük fel Isten szerető
jelenlétét, és hozzá kiáltunk fájdalommal, mert egyedül Ő adhat
enyhülést. A szenvedés így az őszinte, buzgó és bizakodó ima
iskolájává válik.
4. Mindazok, akik Isten akaratát elfogadva vállalják a szenvedést,
hasznosak felebarátaik számára. Ha akadályozottak is munkájukban, ha
a magány elszigeteltségében élnek is, a lélek fényét sugározzák szét
maguk körül, amelyből mások erőt meríthetnek.
Ebben az országban is sokan azért őrizték meg vagy nyerték vissza
hitüket, mert idős vagy beteg családtagjaik tettek tanúságot róla,
azok, akik már gyermekkorukban vallásos nevelést kaptak, az élet
megpróbáltatásai pedig elmélyítették egységüket Istennel.
Az idős és beteg hívő emberek láttán sokan megértették azt, hogy a
hit a lelki erő és vigasz kimeríthetetlen forrása, ha nem pusztán
érzelmes megszokás, hanem őszinte meggyőződés. Sokan ráéreztek arra
is, milyen jó, ha Jézust mindenható és gyöngéd barátjuknak
tekinthetik, aki támaszt és értelmet ad egész életüknek. Egyszóval,
sok embert azok vezettek el a hitre, akik nap nap után, hitük
erejével betegségüket tanúságtétellé tették. Ez a tanúságtétel annál
meggyőzőbb volt, minél rejtettebben történt.
5. Ha senki sem venné is észre és fogadná el a szenvedő ember
tanúságtételét, fájdalma épp oly hasznos és értékes lenne,
titokzatosan, mégis valóságosan hatékony az üdvözítő kegyelem
megszerzésében. Mindezt jól tudjátok: ismeritek az Úr Jézus
kínszenvedésének megcáfolhatatlan tanúbizonyságát. Erre utal a
következő figyelmeztetés is: „Hisz tudjátok, hogy nem veszendő
ezüstön vagy aranyon szabadultatok ki az atyáitoktól rátok
hagyományozott értéktelen életmódból, hanem Krisztusnak, a hibátlan
és egészen tiszta báránynak a drága vére árán”.[10] A bűnbocsánatot, a megtérést és az új életet
Jézus nem szervezői képességével, nem szociális szolgálatok
előmozdításával, nem iskolák vagy más hasonló kezdeményezések
elindításával hozta meg. Jézus szenvedése és halála által üdvözített
minket, s áldozatát önátadással és engedelmesen ajánlotta fel az
Atyának.
Ez az igazság vigasztaljon minket: az üdvösség művében Krisztus
Urunk elfogadja a mi közreműködésünket is. Magáévá teszi a mi
áldozatainkat is, és erőt ad, hogy vele együtt felajánljuk az
Atyának gyöngeségünket, magányunkat, szenvedésünket és halálunkat.
Ezt tanítja Pál apostol is: „Örömmel szenvedek értetek, és testemben
kiegészítem, ami hiányzik testének, az Egyháznak a javára”.[11] A hívők szenvedésének
hatékonyságát az eucharisztikus áldozatéhoz lehetne hasonlítani:
semmit sem ad hozzá a Kereszt erejéhez, de kinyilvánítja azt, és
lehetővé teszi, hogy a belőle eredő kegyelem mindig, mindenhova
eljusson.
6. Testvéreim, amikor egy vergődő, fájdalomban eltelt nap után
leszáll az este, gondoljatok Jézus Krisztusra, aki ott áll ágyatok
mellett, rátok néz, és megköszöni, hogy kitartottatok vele a
szenvedésben a világ üdvösségéért. Mekkora öröm lesz majd, amikor
egy napon meghalljátok a feltámadt Üdvözítő hangját: „Ti
kitartottatok velem megpróbáltatásaimban. Ezért nektek adom az
országot.”[12] Akkor valóban ezt
mondhatjuk: „Vannak utolsók, akik elsők lesznek”.[13] Amikor majd dicsőségben ragyogó színe elé
járultok, vele együtt sokan hálás örömmel fogadnak titeket, mert
küzdelmeikben, a kísértés idején segítségükre voltatok, és
elnyertétek számukra, hogy ne essenek kétségbe és ne torpanjanak meg
a krisztusi hűség útján! Akkor majd igazán megértitek Szent Pál
szavait: „Ennek az életnek a szenvedései nem mérhetők az eljövendő
dicsőséghez, amely majd megnyilvánul rajtunk”.[14]
Higgyetek tehát! Senki sincs saját gyöngeségére hagyatva: Jézus
Krisztus, aki érettetek szenvedett, veletek van, támogat benneteket,
és azt kéri, hogy bízzatok Benne. „Gyertek hozzám mindnyájan, akik
elfáradtatok és akik terhet hordoztatok – én megenyhítelek titeket.
Vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok
és alázatos szívű, s megtaláljátok lelketek nyugalmát. Az én igám
édes, és az én terhem könnyű.”[15]
7. Kedves Testvéreim, az Egyház is mellettetek áll
szeretetszolgálatával. Amint a Zsinat leszögezte: az Egyház tagjain
keresztül ott van „minden rendű és rangú ember mellett, különösen
pedig a szegények és elnyomottak mellett”.[16]
Ezekben az években az Egyház valóban egyre határozottabban fordul a
szegények felé azzal a meggyőződéssel, hogy „előnyben részesíti” a
szegényeket, szolidaritásával és konkrét segítségével.
A Salvifici doloris című enciklikában emlékeztettem rá: Krisztusnak
az utolsó ítéletre vonatkozó szavai szerint mennyire fontos, hogy
„minden ember örök életének távlatában az embertárs szenvedése
mellett megálljunk, együttérezzünk vele, és segítséget nyújtsunk,
mint az irgalmas szamaritánus tette. Krisztus messiási programjában,
amely egyúttal Isten országának programja is, a szenvedés azért van
jelen a világban, hogy felszítsa a szeretetet, megteremje az
embertársi szeretet műveit, a szeretet civilizációjává alakítsa át
az egész emberi civilizációt”.[17]
Kedves Testvéreim, valamennyiötök elkötelezettségét Szent Erzsébet
közbenjárására bízom, akit az egész Egyház ismer és tisztel
csodálatos és tevékeny szeretetéért, amellyel felkarolta a
szenvedőket. Istenbe vetett bizalmáért, amellyel életének
szenvedéseit elviselte. Amikor benne olyan eszményt állítok elétek,
akinél mindnyájan ösztönzést kaphattok, szeretettel adom rátok és
szeretteitekre áldásomat, a kegyelem és vigasztalás zálogaként,
amely a feltámadt Jézus éltető jelenlétéből táplálkozik.
Jegyzetek:
[1] Róm 12,4-5.
[2] Iz 43,4.
[3] 1Sám 16,7.
[4] Jel 3,19; vö. Péld 3,12.
[5] Jel 3,20.
[6] Lk 2,35.
[7] Mt 27,46.
[8] Zsid 2,10.
[9] Zsid 5,8-9.
[10] 1Pt 1,18-19.
[11] Kol 1,24.
[12] Lk 22,28-29.
[13] Lk 13,30.
[14] Róm 8,18.
[15] Mt 11,28-30.
[16] Ad gentes, 12.
[17] 30. p.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|