|
II. János Pál pápa találkozása az MKPK tagjaival Budapest, 1991. augusztus 20-án
első magyarországi látogatás, 1991. augusztus 16-20.
Általános szokás, hogy a Pápa
látogatásának végén ünnepi ülésen találkozik a meglátogatott
ország püspökeivel. Ez történt most is: a szentmise végeztével a
Szentatya a magyar püspökökkel együtt az Úri utcai prímási
palotába ment, s ott Seregély érsek, püspökkari elnök úr
köszöntője után a következőket mondta püspökeinknek:
Bíboros Úr! Szeretett Püspöktestvéreim!
1. Szívből köszöntelek benneteket, akik a szeretett magyar egyház
lelkipásztori vezetésének gondját viselitek. Köszöntelek titeket,
akik velem együtt Jézus Krisztusnak, Istenünknek és Megváltónknak
igazságossága által, ugyanazt a mindennél értékesebb hitet kaptátok
osztályrészül. Ő töltsön el benneteket gazdagon kegyelemmel és
békességgel.[1]
Ez a testvéri találkozó, amely lezárja e kiváló nemzetnél tett
lelkipásztori látogatásomat, alkalmat ad arra, hogy ismét hálámat
fejezzem ki az annak idején küldött meghívásért, és azért a
fogadtatásért, amelyben mindenütt részem volt. Ez a mai
megbeszélésünk az igazi megkoronázása annak az egyházi közösségnek,
amelyet itt mélyen megtapasztalhattam.
Nagy jelentőséget tulajdonítok mostani találkozásunknak, mivel
teljességgel tudatában vagyok annak a történelmi felelősségnek,
amely rátok, Krisztus nyája Pásztoraira hárul, akiknek ebben az
országban ma új kihívásokkal kell szembenéznie.
Tisztelendő Testvérek, ilyen körülmények között akaratlanul is
eszünkbe jut, hogyan beszéltek az őskeresztények az egyes helyi
egyházakról. Úgy tekintették őket, mint „Isten zarándok egyházát egy
meghatározott városban”, vagy a „katolikus anyaszentegyház
zarándokló csoportjai”-ról beszéltek. Ismételten használták az olyan
kifejezéseket, mint az „Ekklészia”, az Isten által egybehívott
közösség, és a „Paroikia”, a valahol vándorló közösség.
Ezeken a kifejezéseken el kell gondolkodnunk, hogy mi, pásztorok
egyre jobban megértsük, milyen feladatra hív minket Isten az ő
népének szolgálatában, akikért Krisztus a vérét ontotta.
2. Az isteni Mester által ajándékozott egység az Egyház egyik
lényegi tulajdonsága. Pontosan ezért imádkozott Jézus szenvedésének
előestéjén. Emlékezzünk aggódó szavaira: „Legyenek mindnyájan egy.
Amint te, Atyám bennem vagy s én benned, úgy legyenek ők is bennünk,
hogy így elhiggye a világ, hogy te küldtél engem.”[2]
Jézus imája nem maradhat hatástalan. A Szentlélek működése által
valósul meg, amely – miközben kiárad a szívetekbe – a szeretet
erejével az egységre késztet.[3] Ilyen
módon működik a hierarchia által is, amelyre Krisztus az Egyházát
alapította. A püspök, ahogy a II. Vatikáni Zsinat mondja, „látható
őselve és alapja az egységnek a részegyházban”.[4]
A magyar egyház hálát ad Urának az egység ajándékáért, és állhatatos
imádsággal könyörög azért, hogy ebben az egységben megerősödjék úgy,
hogy a püspökök együttműködnek egymással, továbbá a papok a
püspökökkel, a világi hívek pedig, a papok által, az egyházmegye
pásztorával.
3. Az egység elsődleges feltétele a püspökök közötti együttműködés.
Ahogy a II. Vatikáni Zsinat tanítja: „Főképpen napjainkban gyakori
jelenség, hogy a püspökök nem tudják tisztségüket megfelelően és
gyümölcsözően ellátni, hacsak egyre szorosabbá nem teszik
együttműködésüket más püspökökkel, mind nagyobb egyetértésben”.[5]
A zsinati atyák megállapítása bizonyára visszhangra talált a ti
Egyházatokban is, tisztelendő Testvéreim, és ezért szükséges, hogy
az óhajtott együttműködés megvalósításán ti is meggyőződéssel és
egyre növekvő elkötelezettséggel munkálkodjatok. Ez mindegyikőtöktől
azt kívánja, hogy nagy megértéssel és szeretettel legyetek egymás
iránt: ebben senkit se hátráltassanak olyan személyes megfontolások,
amelyeket a többi testvér jellemvonásai vagy múltbeli események
táplálnak. Legyen ebben példátok Pál apostol, aki – bár kész
összehasonlítani saját igehirdetését a jeruzsálemi
„tekintélyesekével” –, nehogy hiába fáradozzon, s addigi fáradozása
is hiábavaló legyen,[6] kifejezetten
állítja, hogy tartózkodni akar a személyes megjegyzésektől: „hogy
azelőtt milyenek voltak, nem tartozik rám, mert Isten nem nézi a
személyt”.[7]
Szükséges továbbá, hogy mindegyiktek átfogó képet alkosson az egész
magyar egyház problémáiról. Ennek érdekében nagy haszonnal jár majd,
ha Konferenciátok ülésein megfelelő időt szántok azoknak az alapvető
kérdéseknek vizsgálatára, amelyek a magyar társadalmat az
átalakulásnak ebben a nehéz szakaszában foglalkoztatják. Ez teszi
lehetővé egy közös lelkipásztori terv kidolgozását, amely kijelöli
majd a tervszerű irányelveket a közérdekű kérdésekkel kapcsolatos
együttes cselekvésre. Számos más Püspökkari Konferencia tapasztalata
megmutatta, hogy ebben a vonatkozásban jelentős segítséget nyújt a
hatékony Püspökkari Titkárság, amelyre rá lehet bízni mind az egyes
problémák tanulmányozását, mind a gyakorlati megoldásukra szolgáló
építő javaslatok kidolgozását.
Ismeretes továbbá, hogy a különböző európai nemzetek nem kevés közös
nehézséggel küzdenek. Kívánatos lesz tehát szoros kapcsolatokat
ápolni a földrész többi püspökeivel is, hogy tanulni lehessen
tapasztalataikból, és ahol közös igények jelentkeznek, ott
összehangolni a lelkipásztori kezdeményezéseket. Pontosan ebben a
távlatban tartottam szükségesnek, hogy őszre különleges Püspöki
Szinódust hívjak össze Európa számára. Ez majd vizsgálja az új
helyzetet, amely a földrészen kialakult a legutóbbi változások
következtében, és jobban meghatározza az Egyház feladatait a jelen
kihívással szemben. Mert csak közös összefogással lehetséges ma
hatékony módon előmozdítani az öreg földrész újraevangelizálását.
4. A Krisztus által akart egység egy másik fontos szempontja a papok
együttműködése püspökeikkel: a papok harmonikus életéhez és
szolgálatuk gyümölcsöző gyakorlásához szükséges „a szoros egység a
püspökökkel és a többi paptestvérekkel” – tanítja a Zsinat.[8] Ez általánosan érvényes az egész
Egyházra, de különösen sürgetően jelentkezik a rátok bízott papok
esetében. Sokan közülük valóban kemény próbákat álltak ki a múltban.
Többen pedig még mindig elszigetelten élnek, gyakran
elkereszténytelenedett környezetben. Nekik különösen szükségük van
arra, hogy magas életkorukban, amikor munkától túlterheltek a
hivatások megfogyatkozott száma miatt, a paptestvérek szolidaritása
támogassa őket. A püspökök feladata megtenni minden lehetségest
azért, hogy a papok úgy érezhessék magukat „mint egyetlen család,
amelynek atyja a püspök”.[9]
Részletesen leírta a Zsinat, hogyan kell előmozdítani a papok
testvéri együttműködését és egységét.[10]
Ne veszítsétek el bátorságotokat a nehézségek láttán, amelyekkel a
négy évtizedes kényszerű elszigeteltség után találkoztok. A kezdetek
mindig fáradságosak. Később már gyorsabb az előrehaladás. Különösen
emlékezzetek a Zsinat buzdítására, hogy papjaitokat úgy tekintsétek,
„mint fiakat és barátokat”, készségesen „hallgassátok meg őket, s
velük meghitt, jó viszonyban arra törekedjetek, hogy egységes
lelkipásztori gyakorlatot alakítsanak ki az egyházmegyében”.[11]
5. Kedves Testvérek! A papjaitokkal való egységetek abban a
közösségben válik teljessé, amely a lelkipásztori gondoskodástokra
bízott egyházakat Isten egész Népével egyesítik. Ezért a ti
feladatotok az együttműködés előmozdítása az egyházmegyében lévő
szerzetesekkel és világi hívekkel. Arra kell buzdítani a papságot,
hogy vegyék igénybe ezeket a lelkes és jól képzett személyeket, és
adjanak teret a plébániákon azoknak a közösségeknek, társulatoknak
és mozgalmaknak, melyeket a Gondviselés támaszt korunkban az
Egyházban. Kellő megkülönböztetéssel – amely a ti sajátos pásztori
feladatotok –, mégis bizalommal kell néznetek a karizmák oly gazdag
virágzására. Ebben a Szentlélek éltető dinamizmusa nyilvánul meg,
aki Krisztus Titokzatos Testének mindig jelenlévő és hatékony Lelke.
Különösen pedig tudjatok együttműködni a világiakkal! Történelmetek
folyamán többször játszottak meghatározó szerepet a hit
ébresztésében és megőrzésében. Őseitek a szegény szláv szolgákon
keresztül jutottak kapcsolatba a hit első elemeivel, még a nagy
misszionárius püspökök érkezése előtt. Nyelvetek sok szava őrzi
ennek a halk, de hatékony evangelizációnak a nyomait. A nép a török
hódoltság idején papjaitól megfosztottan, világi „licenciátusok”
vezetése alatt folytatta tovább egyházi életét.
A Zsinat ráirányította figyelmünket a világiak értékes és
egyedülálló szerepére, amit az Egyház növekedése érdekében
betöltenek: „A világiak apostoli tevékenysége részesedés magának az
Egyháznak üdvözítő küldetésében, erre az apostolkodásra maga az Úr
rendeli őket a keresztséggel és a bérmálással. A világiaknak
főképpen az a feladat jut, hogy jelenlévővé és tevékennyé tegyék az
Egyházat azokon a helyeken és olyan körülmények között, ahol csak
általuk lehet az Egyház a föld sója”.[12]
A Zsinatnak ez a tanítása minden hívővel érzékeltetni akarja
hivatásuk nagyságát: nekik is a kötelességük, hogy Krisztus
tanítványaivá tegyék a környezetükben élő embereket.
A Zsinat még azt is mondja: „Ezen a kivétel nélkül minden keresztény
hívőt érintő apostolságon kívül még sokféle módon bevonhatók a
világiak a hierarchia apostoli munkájával való közvetlenebb
együttműködésbe”.[13] Az
együttműködés különböző formái között van néhány, amely sajátos
világi illetékességet feltételez, mint például azok, amelyek az
apostoli munka anyagi és szervezési feladataival kapcsolatosak. Nem
jó, hogyha ezek elvonják a papság erőit. De vannak még más
tevékenységek is, mint például bizonyos szentségek és szentelmények
kiszolgáltatása, betegek és gyermekek gondozása, biblia- és
imacsoportok szervezése. Ezeket nyugodtan olyan világi férfiak és
nők gondjaira lehet bízni, akik erre önként, megfelelően felkészülve
vállalkoznak.
Különösképpen hasznosnak tűnik, hogy kikérjék a képzett világiak
tanácsát és együttműködését, amikor arról van szó, hogy
válaszoljanak a jelenkori társadalom kihívásaira azokon a
területeken, amelyek különös szakképzettséget feltételeznek.
Ilyenek például a tömegtájékoztatási eszközök használata, az egyházi
élet adminisztratív és gazdasági igazgatása, és olyan sajátos
területek (az iskola, az egyetem, a kórházak, a fegyházak, a
politika és a munka világa stb.) lelkipásztori ellátása, ahol hosszú
éveken keresztül akadályozták az evangéliumi üzenet hirdetését.
6. Azok között, akikre különös bizalommal támaszkodhatunk az ország
lelki újjászületésében, ott vannak a szerzetesek és a szerzetesnők
is. Évszázadokon át a rendek, a kongregációk és a szerzetes
intézmények voltak a lelki és a kulturális élet központjai. Áldásos
tevékenységük áthatotta az egyházat és a társadalmat, és új
lehetőségeket nyitott a nevelés, a szeretet és az evangelizálás
terén.
Rendkívül kívánatos tehát azoknak a szerzetesi családoknak a
visszaállítása, amelyeket az utóbbi évtizedekben oly keményen
próbára tett betiltásuk és vagyonuk elkobzása. Sajnos az újrakezdést
komolyan akadályozza a még életben lévő szerzetesek előrehaladott
kora és a közösségi élethez szükséges épületek puszta hiánya. Biztos
vagyok benne, hogy egyenként is, és mint Püspöki Kar is, minden
lehetőt megtesztek azért, hogy a hazátokban élő különböző szerzetesi
családoknak felajánljátok azt, ami az élethez szükséges. A
szerzetesi élet újraindulása bizonyára gazdagítani fogja mind az
Egyház lelkipásztori tevékenységét, mind ennek a szeretett nemzetnek
a társadalmi életét.
A közelmúltban rendkívüli dinamizmussal és a hitterjesztő buzgóság
kiemelkedő karizmáival megáldott új szerzetesi intézmények
bontakoztak ki az Egyházban. Minden szükségest meg kell tenni azért,
hogy elősegítsük egyrészt a hierarchiával való kapcsolatukat,
másrészt azt, hogy az Egyház közössége megnyíljék azokra az
adományokra, melyeket az ő tevékenységük által a Szentlélek akar
nyújtani a mai keresztény nemzedéknek.
7. Az „Ekklészia” azonban „Paroikia” is. Mi pedig a vándorló
közösség vezetői vagyunk. Az időben az örök élet felé zarándokolunk:
„A mi hazánk a mennyben van”.[14]
Olyan korban, amelyben az örök élet várása a hívők között is
gyengülőben van, önmagunkban és a ránk bízott személyekben is
őriznünk kell az eszkatologikus nyitottságot, abban a
meggyőződésben, hogy létünk nem érthető egyedül a földi élet
távlataiban.
Az Egyház a történelemben is a keresztény élet mindig újabb formái
felé halad, melyeket Krisztustól kapott küldetésénél fogva
összhangba kell hoznia „az új formák felé haladó társadalom
körülményeivel”.[15] Az egész
Egyházról el lehet mondani azt, amit Szent Pál önmagáról mondott:
„Elfelejtem azt, ami mögöttem van, és nekilendülök annak, ami
előttem van. Futok a kitűzött cél felé”.[16]
8. Milyen „cél” felé? Terjed körülöttünk az a szemlélet, amely
borúlátóan tekinti a vallási érzület jelenlegi alakulását. Ma pedig,
itt Magyarországon, a kommunista rendszer évtizedei által okozott
sebekhez csatlakoznak még azok a veszélyek is, amelyek a nyugati
világ nem mindig pozitív hatásainak beáramlásából származnak. Ennek
következtében még a hívők között is akad, aki úgy véli, hogy az
emberiség a jövőben egyre kevésbé lesz nyitott a transzcendens
valóságra. A vallási élet föllendítésére fordított erőfeszítéseket
ezért úgy tekinti, mint olyan hátvédharcot, amely talán lassíthat
egy feltartóztathatatlan folyamatot, de nem fordíthatja meg annak
irányát.
Ez a téves elképzelés valójában az utolsó két évszázad kulturális
változásainak túlzott elterjedéséből származik. A vallási élet ereje
egy-egy társadalomban sok tényezőtől függ, és a történelem folyamán
gyakran előre nem látható fellendülést ért meg. Ez érvényes a ti
országotokra is. Olvassátok el azokat a leveleket, melyeket Lodomér,
a nagy esztergomi érsek írt IV. Miklós pápának a 13. század végén,
az Árpád-ház utolsó éveiben. Ma egyiktek sem ítélné meg olyan
szigorúan az ország hitbeli és erkölcsi helyzetét. Éppen ötven évvel
később azonban, Nagy Lajos alatt, már jelentkeztek az új vallási
ébredés és a hatékony missziós terjeszkedés jelei. Hasonlóképpen
Pázmány bíboros vagy Prohászka püspök működésének kezdete előtt
senki sem láthatta előre a következő évtizedek vallási
újjászületését.
Semmiféle fatalista pesszimizmust nem fogadhat el a hívő ember,
akinek a hit azt tanítja, hogy Isten az, aki működik a szívekben;
úgy működik, ahogyan ő akarja, akaratának titokzatos tetszése
szerint.[17] Vagy azt kell talán
mondani, hogy ma „nem elég erős az Úr keze”?[18]
Nem tudjuk, milyenek lesznek a keresztény társadalom jellemzői a
harmadik évezredben. De ezen nem kell meglepődnünk. Az egyházatyák
sem láthatták előre, milyen kulturális egység jön létre a
középkorban. És a középkoriak sem tudták volna a legkevésbé sem
elképzelni a következő századok missziós terjeszkedését. Nem csoda
tehát, hogy nem ismerjük a jövőt. Azt mégis biztosra vehetjük, hogy
a jövő megadja majd, hogy újra megjelenik Krisztus teljessége. Ez
legyen elég nekünk arra, hogy átjárjon minket az öröm azért, amiért
valamiképpen együttműködhetünk az élet új és csodálatos formáival,
amelyeket Isten már itt Magyarországon is kezd kicsíráztatni
egyházában. Ez az a cél, amelyre törekszünk.
9. Futunk, „elfeledve a múltat”. Amikor a hitélet megújulását
várjuk, nem kell a letűnt korok iránti nosztalgiába esnünk. Isten
műve sohasem ismétlődik meg, ő mindig új formákat talál vándorló
népe számára.
Valószínűleg a jövendő vallásosság külső megjelenési formái kevésbé
lesznek feltűnőek, mint a régebbiek. A harmadik évezred küszöbén
magának a magyar püspöknek az alakja is sokkal szerényebb, mint a
dekoratív festményeken ábrázolt ünnepélyes főpapoké. A népi
jámborság egyre kevésbé tükrözi vissza azt az egyszerű és
problémamentes vallásosságot, amellyel a falvak népe vasárnap a
misére ment. Ezzel nyilvánvalóan nincs szándékomban leértékelni a
vallásosság régi formáit. Csak a hitéletet jellemző dinamizmust
akarom kiemelni, amely – éppen mivel „élet” – nem tűr meg semmiféle
merev ragaszkodást a múlt kultúrák világához. A Szentlélek mindig új
utakat sugall, és ezt azokon az embereken keresztül teszi, akik
mélyen megélik hitüket. A mi feladatunk az, hogy elfogadjuk az idők
jeleit, és Szent Pál tanácsa szerint az Evangélium fényénél ítéljük
meg azokat: „Vizsgáljatok felül mindent, a jót tartsátok meg”.[19]
10. Kedves Testvérek, az ország új korszak küszöbén áll. Nagyon
fontos, hogy az átmenetnek ebben az időszakában Ti, az Egyház
pásztorai Magyarországon, a mostani helyzetet és a jövendő
lehetőségeket az egész nemzet összefüggésében lássátok. Ez olyan
közös vállalkozást feltételez, amelyet a közelmúltban a körülmények
meggátoltak. Ma az ilyen erőfeszítés nem ütközik akadályba. A Zsinat
után, miként az ismeretes, sok helyi egyházban tartottak
egyházmegyei zsinatot. Ezeken Isten egész Népének – a papoknak, a
szerzeteseknek és a világi híveknek – megadatott az a lehetőség,
hogy együtt imádkozzanak és gondolkodjanak, azután pedig közös
munkatervet dolgozzanak ki, amelynek megvalósításán mindannyian
együtt fáradoznak. Itt az ideje, hogy a ti országotokban is
elinduljanak hasonló kezdeményezések, amelyek hozzátartoznak az
egészséges egyházi élet szokásos gyakorlatához.
Az ilyen együttes elmélyülés lehetővé teszi számotokra, hogy
kidolgozzátok a korszerű lelkipásztorkodás alapvető irányelveit.
Ezekből nemcsak a papok, a szerzetesek és a szerzetesnők, hanem a
világi hívek is irányítást kaphatnak arra, hogy veletek együtt az
ország újraevangelizálásán fáradozzanak, Magyarország
megkeresztelkedésének immár ezredik és a keresztény kor kétezredik
évfordulójára készülve. A követendő célok és az elvégzendő feladatok
világos számbavétele és az egész közösség megfelelő missziós
buzgósága nélkül nem lehetséges a Lélek kegyelmét követni, aki ma is
ugyanúgy szól az egyházaknak, mint egykor.[20]
11. Fontos tehát, hogy hasztalan siránkozás nélkül a Lélekre
hallgassunk, és kitartó következetességgel „nekirugaszkodjunk a
jövőnek”. Úgy azonban, hogy a körülmények fényénél meglássuk, hogyan
lehet és kell a jelen pillanatban Isten Országát építeni.
Megtörténhet, tisztelendő testvérek, hogy a keresztény
hagyományoknak a családokban és a társadalom szélesebb rétegeiben
történő gyengülése láttán így kiáltotok fel: „Missziós területté
váltunk!”. Nos, én azt mondom nektek, eljött a pillanat, hogy
megváltoztassátok az ilyen megállapítások hangnemét és tartalmát, és
fölemelő programot adó célkitűzéssé alakítsátok át: missziós Egyház
akarunk lenni!
Tisztelendő Testvérek, ez tehát a ti feladatotok: szítsátok fel a
missziós hivatás lendületes elkötelezettségét a keresztény élet
minden területén, a szemináriumoktól kezdve. Ne engedjétek, hogy a
papság erői teljesen kimerüljenek a meglévő struktúrák
igazgatásában, hanem bátorítsátok azoknak a lelkesedését, akik az
elveszett bárány keresésére indulnak. Különösen a munkásosztállyal
való kapcsolatteremtés alkalmait mozdítsátok elő. Ez a réteg az
utolsó évtizedekben nagyon megerősödött, és ma nagy többségben
elhidegült az Egyháztól!
Nem lehet hatékony evangelizálást végezni anélkül, hogy ugyanakkor
el ne köteleznénk magunkat egy megfelelő inkulturációs
tevékenységre. Ez olyan feladat, amely nemcsak a harmadik világ
országaira érvényes. Az elmúlt évtizedekben ebben az országban a
fiatalság nevelése szinte teljes egészében vallástalan szempontok
szerint történt, és egy új kultúra fejlődött ki, nagyrészben minden
Istenre való utalás nélkül. Ma pedig a szabadság és a pluralizmus új
légkörében a keresztényekhez való csatlakozást nem könnyítik már
olyan környezeti hatások, melyek az egyes emberekben mintegy tudat
alatt működnek.
Határozottan törekedni kell tehát, mint azt jeleztem, a keresztény
örömhír inkulturációjára, és ebben számítani kell a művelt világi
hívek hozzájárulására is. Új módon kell megközelíteni a gazdag
magyar kulturális örökséget. Újra fel kell fedezni ezt az örökséget,
amelyet az evangéliumi értékek mélyen átjárnak, és előmozdítani azt,
hogy a mai társadalmi környezetet megfelelően átjárják. E cél
érdekében hasznos lesz mindazokat az eszközöket alkalmazni,
amelyeket a modern technika nyújt, különösen a tömegtájékoztatás
területén.
12. Szeretett Püspöktestvéreim! Úgy jöttünk itt össze, mint
kezdetben az apostoli Egyház, az Úr mennybemenetele után.
Összegyűltünk és érezzük, hogy „egy szív és egy lélek” vagyunk.[21] Készen állunk arra, hogy új
távlatok felé induljunk, és az Úr tanúi legyünk „a föld végső
határáig”.[22] Ez a mi dinamikus
egységünk a jelenben és a jövőben is „a Szentlélek erejének” a
gyümölcse, aki leszállt, leszáll és le fog szállni ránk.[23] Tudjuk, hogy ez az erő abban a
mértékben adatik meg nekünk, amilyen mértékben kitartó és egyetértő
imádságban élünk „Máriával, Jézus anyjával”.[24] így lehetünk annak az Országnak az építői,
amelyet Isten kezünk munkája által akar az emberek között
elterjeszteni.
Maradjatok egységben az imádságban, a lelkipásztori tervezésben és
cselekvésben. Ez legyen a nálatok tett látogatásom legfontosabb
gyümölcse. Lelkipásztori kezdeményezéseitekhez kérem a magyarországi
nagy szentek közbenjárását, és különösen is a legszentebb Szűzét,
akihez országotok évezredes, mély ragaszkodással kötődik.
Mindnyájatokra adom Apostoli áldásomat, amelyet szívből kiterjesztek
papjaitokra, a szerzetesekre, a nővérekre és szeretett
egyházmegyéitek minden hívőjére.
Jegyzetek:
[1] Vö. 2Pt 1,1-2.
[2] Jn 17,21.
[3] Vö. 1Kor 12,13; Róm 5,5.
[4] LG 23.
[5] CD 37.
[6] Vö. Gal 2,2.
[7] Gal 2,2.
[8] PO 14; vö. CD 28.
[9] CD 28.
[10] PO 8.
[11] CD 16.
[12] LG 33.
[13] Uo.
[14] Fil 3,20.
[15] CD 3.
[16] Fil 3,13.
[17] Vö. Ef 1,6-9.
[18] Vö. Szám 11,23.
[19] 1Tessz 5,21.
[20] Vö. Jel 2,7.
[21] Vö. ApCsel 4,32.
[22] ApCsel 1,8.
[23] ApCsel 1,8.
[24] ApCsel 1,14.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|