|
II. János Pál pápa a pannonhalmi bazilikában vesperás a pannonhalmi bazilikában
szeptember 6., péntek este
második magyarországi látogatás
1996. szeptember 6-7.
Tisztelendő Püspök Testvéreim, kedves Főapát Úr, szeretett Bencés
Atyák, kedves Testvérek!
1. Nagy örömmel zarándokoltam el ide, Szent Márton hegyére,
Pannonhalma ősi monostorába. Együtt emlékezünk meg a lelki élet és a
kultúra e történelmi központja alapításának ezredik évfordulójáról,
ahol egy olyan hagyomány vette kezdetét, amely töretlenül fennmaradt
mind a mai napig. Róma püspöke első alkalommal látogat hozzátok,
akik kezdettől fogva nagyon szorosan kötődtök az Apostoli
Szentszékhez.
Egykor Rómából érkezett a szerzetesek kis csoportja – Szent Adalbert
prágai püspök rendtársai és tanítványai hogy előbb a Prága melletti
Brevnovot, majd onnan a Ti apátságotokat alapítsák meg. Szent
Adalbert, az én hazám első vértanúja és védőszentje, a történelmi
cseh, lengyel és magyar korona népeinek közös szentje. Szent
Adalbert különös tisztelete így azokkal a népekkel egyesít
benneteket, akik a szlávokkal együtt Közép-Európában éltek és élnek.
A jövő év tavaszán, Szent Adalbert vértanúságának ezredik
évfordulója alkalmából – ha Isten is úgy akarja – abban az örömben
lesz részem, hogy meglátogathatom az ő egykori székhelyét.
A hegy, amelyen éltek, Szent Márton nevét viseli. Annak a szentnek
az oltalma alatt éltek tehát, aki ezen a vidéken született, amely
egykor a római Pannonia tartományhoz tartozott. Európa sok
országában tisztelték Szent Mártont az elmúlt ezerötszáz év alatt.
Karizmatikus egyénisége lelkileg összekapcsol benneteket. Innen, az
ő szülőföldjéről köszöntőm szeretettel a franciaországi Tours
lakóit, ahová néhány nap múlva örömmel zarándokolok el.
Történelmetek kezdetei abba a korba nyúlnak vissza, amelyben a
keresztény Kelet és Nyugat még osztatlan volt. Amikor Pannonhalma
alapításának ezredik évfordulóját megünnepeljük, akkor
visszaemlékezünk a híveknek arra az egységére, amely az első
évezredet jellemezte. A ti gyökereitek ebbe az áldott korszakba
nyúlnak vissza. Olyan múlt ez, amely kötelez benneteket és feladatot
ad, ugyanakkor azonban jövőtök biztosítéka is.
2. „Mekkora a mélysége az Isten gazdagságának, bölcsességének és
tudásának! Mily kifürkészhetetlenek szándékai, mily megfoghatatlanok
útjai! Vajon ki látta az Úr gondolatait s tanácsot ki adott neki? Ki
kölcsönzött neki, hogy visszakövetelhetné tőle?”[1]
Pál apostol Rómaiakhoz írt levelének e szavai a mai ünnep
összefüggésében különös jelentőséget kapnak. Nemrég ünnepeltük
Magyarország megkeresztelkedésének millenniumát – majdnem
egyidejűleg Lengyelországéval –, és ma ebben az ősi bencés
apátságban, az elmúlt ezer évért zengünk ünnepélyes hálaéneket az
Úrnak. Ezek a fontos történelmi ünnepek Szent István király
emlékével is összekapcsolnak bennünket. A liturgia azonban az
események történeti dimenzióin túlra vezet bennünket, és arra
ösztönöz, hogy azok legmélyebb gyökereit Isten bölcsességében és
tudásában keressük, amely a teremtett rend és a történelem alapja.
Még ha az évszázadok során az ember nagy műveket alkotott is, ha az
államok és királyságok kezdetei egyes személyekhez kapcsolódnak is,
a hívő ember ezekben az emberi történésekben az Isteni Gondviselés
titokzatos és bölcs végzését ismeri fel. Azok az emberek, akik e
történelmi események kezdeteinél szerepeltek, általában tudták, hogy
alkotóerejük és kezdeményezéseik egyedül Istenben gyökereznek, az ő
határtalan bölcsességében és örök szeretetében. És mivel minden –
ahogyan az apostol mondja – „belőle és általa” van; minden „érte” is
van.[2] Ut in omnibus glorificetur Deus, 'Hogy mindenben
megdicsőíttessék Isten' – amint Szent Benedek tanította. Minden érte
van. Neki legyen tisztelet és dicsőség mindörökké!
3. „Testvérek, Isten irgalmára kérlek benneteket, adjátok testeteket
élő, szent, Istennek tetsző áldozatul. Ez legyen szellemetek
hódolata”.[3] E szavakkal az apostol az
Úr szolgájára emlékeztet bennünket, amint azt Izajás próféta
megjövendölte: a szolga feláldozza magát mint élő, szent és Istennek
tetsző áldozat, aki „engedelmes mindhalálig, mégpedig a
kereszthalálig”.[4] Éppen
engedelmessége által váltotta meg a világot. Ezzel nemcsak Szent
Benedek Reguláját ihlette, hanem az összes szerzetesi közösség
reguláját is, így az évszázadok során sok-sok férfinak és nőnek
adott alkalmat arra, hogy – hűségesen válaszolva a meghívó Krisztus
tökéletes, jegyesi szeretetére – Isten szent szolgálatának útjára
lépjen.
A megtestesülésben Isten Fia „kiüresítette magát és szolgai alakot
öltött”.[5] így mutatta és mutatja meg
ma is sokak számára a szerzetesi hivatás csodálatos útját. így szól
hozzájuk: „kövess engem”. De olyan szavakkal mondja ezt, amelyeket
csak a szív foghat fel.
Krisztus átütő erővel szól hozzánk halála és feltámadása titkáról.
Az emberi lét olyan formáját nyilatkoztatja ki, amely lehetővé teszi
számára, hogy megtalálja életének legmélyebb értelmét. A bencés
hivatásban, mint egyébként minden keresztény hivatásban, és
különösképpen a megszentelt életformában, az ember arra kap
meghívást, hogy bemutassa a „lelki istentiszteletet”,[6] hogy teljes mértékben megvalósítsa emberi
létét, amelyet Isten az ő saját képére és hasonlatosságára alkotott.[7] Amint a II. Vatikáni Zsinat tanítja,
az ember az egyetlen olyan földi lény, akit Isten saját magáért
akart, és aki teljesen csak az őszinte önátadásban találhat magára.[8]
Azért vagytok itt mindannyian, szeretett testvéreim, mert Krisztus
azon páratlan és ingyenes ajándék által hívott meg benneteket, amivé
önmagát tette; a kereszt oltárán az Atyának bemutatott áldozata
által hívott meg benneteket. Ily módon készséget teremt bennetek,
hogy általa és benne ingyenes ajándékká váljatok a ti bencés
közösségtek életében részesedő szent népe számára. Így íródik immár
ezer éve ennek az apátságnak, Pannonhalmának a történelme.
4. Az Apostol folytatja és buzdít bennünket: „Ne hasonuljatok a
világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy
felismerjétek, mi az Isten akarata, mi a helyes, mi a kedves előtte
és mi a tökéletes”.[9] Talán Szent
Benedek szemei előtt éppen e szavak lebegtek, amikor Reguláját írta.
Nagy jelentőségű, hogy nem követte ugyan a korszellemet, ám
Regulájában mégis olyan hatékony eszméket gyűjtött össze, amelyek a
világ átalakítására irányultak.
Ebben mindenki egyetért. Még a kereszténységgel szemben nem mindig
objektív szerzők is elismerik azt, hogy Szent Benedek és fiai
„megújították a föld színét”,[10] és
hogy Európa nagyrészt nekik köszönheti – különösképpen az első
évezredben – a kulturális és szociális élet soha nem látott
megújulását. Az Ora et labora egyszerű jelszava hatalmas célkitűzés
kezdete lett, és a kontinensen ennek köszönhetően kezdtek kialakulni
azok a kulturális formák – a nagy népvándorlás eseményei után –,
amelyek mind a mai napig jellemzik az európai népeket és különleges
szerepüket a világban.
Ebben a korban a gazdaság elsősorban a mezőgazdaságot jelentette,
ezért a nép élet-színvonalának javítása érdekében a legfőbb munka,
amelyet Szent Benedek fiai végeztek, a hatalmas erdős vidékek
feltörése, a földművelés bevezetése volt. Döntően ez jelentette a
társadalmi és kulturális átalakulás kezdetét. E századokon át tartó
előkészítő munka során alakulhattak ki a második évezredben az
európai városok, a művészeteknek és az építészetnek olyan
alkotásaival, amelyeket máig megcsodálhatunk. amikor a pannonhalmi
apátság alapításának ezredik évfordulóját ünnepeljük, bizonyos
értelemben annak a bencés jelenlétnek ezer évére is emlékezünk,
amely alapvetően hozzájárul! az európai civilizáció és hazátok
civilizációjának kialakulásához is.
5. Szent Pál így folytatja: „Gondolkodástokban megújulva alakuljatok
át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi a helyes, mi a
kedves előtte és mi a tökéletes”.[11]
A föle külső képének kialakítása az ember szívének átalakításából és
belső megújulásából ered Az összes gazdasági, kulturális és
esztétikai érték, amely a nagy bencés munkából született, azoknak a
ti régi elődeiteknek a lelkében gyökerezett, akik belső érettséget
mutattak fel.
Szent Benedek azt tanította, hogy Krisztus
szeretetének
semmit se tegyünk elébe: a megfeszített és
feltámadt Krisztus szeretete az, amely apátságotokban uralkodott a
múltban és uralkodik mindmáig. Ez van jelen a kultúra és a
civilizáció mindazon formájában, amellyel apátságotok hozzájárult a
magyar nemzet és egész Európa történelméhez. Ezer év után ma
mindezért köszönetét mondunk az isteni Gondviselésnek. Róma püspöke
örül annak, hogy részt vehet Pannonhalma közösségének és a magyar
népnek ünnepélyes Te Deumán.
6. Adjunk hálát közösen Istennek az elmúlt ezer év során művelt
csodálatos tetteiért És te, pannonhalmi bencés közösség, légy
továbbra is – mint hegyre épült város – fény forrás e vidék és az
egész nemzet számára. Maradj hűséges ehhez a hivatásodhoz, amint azt
az elmúlt évszázadok során is tetted. Vezesd továbbra is az új
nemzedékeket az emberi és isteni bölcsesség útján, és hogy ebben
változatlan eredményességgel sikeres legyél, Szent Benedek szavai
szerint magad is válj tanítvánnyá „az Úr szolgálatának iskolájában”.[12]
Ha szorgalmas tanulóként Isten szavára hallgattok, kedves
Testvéreim, szívetek készségessé válik mindarra, amit az Úr mond
nektek válaszként a történelem minden egyes korszakának elvárásaira.
Legyetek éberek és figyelmesek „az idők jeleinek” a fürkészésében,
az Úr iránti alázatos engedelmesség megtartásában, hogy az
üdvösségnek helyesen értelmezett üzenetét eredményesen adjátok
tovább.
A harmadik évezred küszöbén az Egyház megújított apostoli lendületet
vár tőletek. A megfeszített és feltámadt Krisztus világítsa meg
küldetésetek útját. Ő legyen számotokra minden: az alfa és az ómega,
a kezdet és a vég. Legyetek feltámadásának tanúi és szeretetének
apostolai.
A mindennapi szolgálat során mozdítsátok elő a keresztények
egységét, párbeszédre lépve mindenkivel. Az ökumenikus mozgalom nagy
hasznot meríthet abból, ha elkötelezitek magatokat a dialógusra, a
másik fél meghallgatására és a közeledésre. Legyen a ti apátságotok
mindig nyitott otthon a testvérek gondjai előtt.
E mindennapi úton álljon előttetek védőszenteteknek, Szent Mártonnak
a példája, aki azt adta, amije volt: köpenyének felét a szegénynek,
valójában magának Krisztusnak.
Védelmezzen benneteket Szent Adalbert püspök, aki életét adta
Jézusért, és Szent István, első királyotok, Istennek és a népnek egy
hosszú életen át önmegtagadásban és nagylelkűségben hűséges
szolgája. Éljen mindnyájatokban Szent Benedek szelleme, hogy
kolostoraitok testvéri lánca kösse össze Nyugat és Kelet nemzeteit
és keresztényeit. Ragyogjon fel szolgálatotok által a béke és a
kiengesztelődés szivárványa a Kárpát-medence fölött. Mária, Delicia Benedictinorum kísérjen
benneteket
és vegyen oltalmába a jövőben is.
Jegyzetek:
[1] Róm 11,33-35.
[2] Vö. Róm 11,36.
[3] Róm 12,1.
[4] Fil 2,8.
[5] Fil 2,7.
[6] Róm 12,1.
[7] Vö. Ter 1,27.
[8] Vö. GS 24.
[9] Róm 12,2.
[10] Vö. Zsolt 103,30.
[11] Róm 12,2.
[12] Szent Benedek Regulája, Prologus
45.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|