|
II. János Pál pápa szentbeszéde Győrben Szentmise az ipari parkban
szeptember 7. délelőtt
második magyarországi látogatás
1996. szeptember 6-7.
Tisztelendő Püspök Testvéreim,
kedves Papok, Szerzetesek és Szerzetesnők, kedves Hívek!
1. Az imént hallottuk az evangéliumban Jézus megindító szavait: „Én
vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja a juhaiért”.[1]
Az Egyház, akármilyen szempontból nézzük, elszakíthatatlanul kötődik
a jó Pásztor képéhez, aki veszély idején nem hagyja ott a juhokat,
nem fut el, amikor jön a farkas, hanem gondját viseli a nyájnak.
Mivel nem béres, ha kell, élete árán is megvédi juhait.[2]
Ez a kezdeti időktől elfogadott és kedvelt kép sugallta az első
keresztény közösségeknek hogy tudatára ébredjenek sajátos
önazonosságuknak. A jó Pásztor alakja, amely már az első századok
keresztényüldözései idején ismert volt, ahogyan ezt a katakombák
freskói is ábrázolják, mindig meghatározta az Egyház tevékenységét,
akkor is, amikor már szabadságot élvezett. A jó Pásztor alakja lett
az Egyház világgal való új kapcsolatának és missziós küldetésének
modellje. Az Egyház kötelességének érezte, hogy összegyűjtse és
vezesse azokat, akik még nem tartoztak aklához, de békére és
üdvösségre vágytak, hogy Krisztus akarata szerint „egy nyáj legyen
és egy pásztor”.[3] így az első
évezredben számos nemzet csatlakozott Krisztus Egyházához. Otthonra
találtak benne Közép-Kelet-Európa népei, és az első évezred vége
felé a ti országotok is.
Kedves Testvérek! Őseitek a keresztséggel megszerezték az Egyházhoz
való tartozás tudatát, annak tudatát, hogy a nyáj a Pásztorhoz
tartozik, aki megvédi és gondozza őket. Őseitek, az egykori
Pannónia, a mai Magyarország lakói, abban a tudatban, hogy
Krisztushoz tartoznak, felfedezték mélyebb kulturális identitásukat,
és új módon váltak nemzetté. Rádöbbentek arra, hogy Valaki életét
adta értük, és megértették, hogy különleges kincset birtokolnak,
hiszen „Krisztusnak drága vére árán” váltak szabaddá.[4] Mindez nagyban gazdagította az egyes személyek
és az egész nemzet öntudatra ébredésé. Ez a gazdagodás
természetesen nem anyagi jellegű volt, hanem az alakuló nemzet
szellemiségét formálta.
A Pannonhalmi Apátság millenniuma, amelyet tegnap ünnepeltünk,
szerves része ennek az örökségnek. Annak bizonysága, hogy
országotokban immár ezer éve jelen van és működik olyan férfiak
közössége, akik számára egész életüket átható hivatássá lett a
krisztusi megváltás. Ezek az emberek életük fő céljának tekintik,
hogy tanúskodjanak Krisztusról és Evangéliumáról, hogy hirdessék a
világ megváltásának jó hírét és az ember Krisztusban való
megújulását: „A jó Pásztor életét adja a juhaiért”.
„Az Úr az én pásztorom, nincsen
hiányom semmiben”.[5]
2. Az imént énekelt válaszos zsoltár szavai jól kifejezik, miként
érlelődött új identitás-tudat azokban az emberekben, akik körében a
pannonhalmi apátság immár ezer éve végzi áldásos tevékenységét. A
magyar nép jól érzékelte, hogy az Egyház tevékenységében
visszatükröződött Krisztus, a jó Pásztor figyelmes szeretete.
Hierarchikus szervezetével, egyházmegyékre és plébániákra tagolódva,
püspökökkel és papokkal az élen, az esztergomi prímás személye körül
növekedett az Egyház, és lelki tevékenysége következtében a magyar
nemzet életének új formája is kialakult. Az Egyház mint papi
közösség jól tudta, hogy küldetése az Eucharisztia ünneplésére szól.
Ezen keresztül építi fel Isten népét, amelynek sajátos hivatása,
hogy az apostoli folytonosságban részesülők vezetése alatt betöltse
hármas feladatkörét, papi, prófétai és királyi küldetését.
Amióta tehát Hungaria coepit
habere episcopum, 'lett püspök Magyarországon', a
keresztény nép élete egyházmegyékben szerveződött meg. Köztük van a
győri egyházmegye is, amelyet most alkalmam van meglátogatni. Magyar
földön az Egyház kezdetei nemcsak a lelki élet területét érintették,
hanem kihatottak a polgári életre is, és ezzel új időszak kezdődött
nemzetetek történelmében és műveltségében.
A századok során nem egyszer kellett mindent újrakezdenie
országotoknak, és vele együtt a keresztény közösségnek is. Legutóbb
1989-ben. Erre emlékezve szeretném kifejezni nagyrabecsülésemet a
magyar egyház főpásztorainak az elmúlt öt évben végzett munkájukért.
Tisztelendő püspök testvéreim, megőriztétek az Egyház egységét, és
az újra kivívott szabadság adta lehetőségeket felhasználva a
keresztény élet minden területén fellendítettétek a missziós
tevékenységet. Nem kis nehézségekbe ütköztetek, de nem veszítettétek
el a reményt. Az ország lelki újjáépítésében most számíthattok a
megújuló szerzetesrendekre, az Istennek szentelt személyekre, a
katolikus tanárokra és az elkötelezett világi hívekre.
3. Kedves Testvérek! Ne engedjétek, hogy kedveteket szegjék a
gazdasági és társadalmi nehézségek, a munkanélküliség, sokak
elszegényedése, a hit nélküli felnőtt nemzedék erkölcsi érzékének
megfogyatkozása. Nagy a kísértés, hogy feladjátok a küzdelmet és
beletörődjetek a fennálló helyzetbe. Szent Pál úgy mutatja be a
pogányokat, mint „akiknek nincsen reményük”.[6]
Mi keresztények azonban Krisztus jelenlétében élünk. Krisztus a mi
reményünk! Nem vagyunk egyedül soha! Krisztushoz, a jó Pásztorhoz
tartozunk, aki mindig velünk van.
Ragyogó példaképeitek vannak, rájuk tekintsetek, amikor felhők
tornyosulnak. Az elmúlt negyven évben főként a vértanúk és a
hitvallók tettek tanúságot Krisztus világosságáról. Gondolok Apor
Vilmos püspökre, aki ebben a városban áldozta fel életét a
rábízottakért; gondolok Mindszenty József bíborosra, aki
rendületlenül szembeszegült a diktatúrával, vállalva ezzel a hosszú
keresztutat; gondolok a szegények orvosára, Batthyány Strattman
Lászlóra, a szeretetszolgálat igazi hősére; gondolok a papokra, a
szerzetesekre, a szerzetesnőkre és a sok világi keresztényre, akik
életüket odaadták Jézusért. Tisztelettel emlékezzünk mindazokra,
akik az elmúlt évtizedekben üldöztetést szenvedtek, de nem tagadták
meg hitüket.
4. „Én vagyok a jó Pásztor, ismerem enyéimet és az enyéim is
ismernek engem, mint ahogy az Atya ismer engem és én ismerem az
Atyát”.[7] Jézus számára a legfontosabb
feladat az volt, hogy megmutassa az embereknek az Atyát, az ő
irgalmát és szeretetét. A huszadik század végén mennyire szükséges
megismerni Krisztust, az Ő személyét, életét és tanítását! Ma sok
ideológia és kulturális áramlat kínálja magát, boldogságot, sikert
és szabadságot ígérve. De nem képesek megjelölni az élet valódi
célját. Egyedül Krisztus az Út, az Igazság és az Elet. Krisztus
nemcsak az üdvösség útját mutatta meg, hanem ezt mondta: „Aki hisz
bennem, annak örök élete van”.[8] Szíve
legmélyén minden ember a Krisztus által kinyilatkoztatott igazságra
vágyik.
Krisztus, a jó Pásztor azért jött, hogy „életünk legyen és bőségben
legyen”. János apostol írja Krisztusról: „Benne élet volt, s az élet
volt az emberek világossága”.[9] A
történelem során ezt még soha senkiről nem állították. Egyedül
Krisztus – aki maga az Élet – győzte le a halált. Egyedül Ő
hirdethette: „Én vagyok a feltámadás és az élet”.[10]
5. Amint hallottuk, Szent Pál az efezusiakat arra inti, hogy
Krisztus tanítása szerint éljenek: „Ha valóban őrá hallgattatok és
megtanultátok, hogy Jézusban van az igazság... vessétek le a régi
embert, akit a megtévesztő kívánság romlásba dönt. Újuljatok meg
lélekben és érzületben, s öltsétek magatokra az új embert, aki az
Istenhez hasonlóvá alkotott, megigazult és valóban szent
teremtmény”.[1] Ezek a pogányságból
éppen megtért keresztényekhez intézett szavak ma is időszerűek, a ma
emberére is érvényesek. A keresztény élet abból a folytonos
elkötelezettségből áll, hogy levetjük a régi embert, akit az eredeti
bűn tart fogva: „a test kívánsága, a szemek kívánsága és az élet
kevélysége”.[12]
A mindennapi élet tapasztalata vajon nem azt mutatja-e, hogy az első
Ádám jelen van bennünk? Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy
megszabadulhatunk az öröklött hármas tehertől, mert Krisztus hatalma
és az általa szerzett megváltás képessé tesz minket arra, hogy
magunkra öltsük az új embert, megújuljunk lélekben és valóban
keresztény életet éljünk. Főként a Krisztusban történt megújulás élő
tanúinak, a Szenteknek és a Boldogoknak köszönhetjük, hogy az Egyház
elültette az Evangéliumot az emberi szívekben és a népek
kultúrájában, ami az életszentség és a műveltség új gyümölcseit
hozta.
Kedves magyar hívek, az Evangélium titeket is új emberekké és új
nemzetté tett. „Öltsétek magatokra az új embert!”, úgy ahogy ezt
ezer éve őseitek tették, amikor Szent István vezetésével megtértek a
pogányságból! Jól ismeritek hazátok történelmét, és tudjátok, mennyi
veszély fenyegette hosszú történelme során.
A nemes magyar nép, mindennel dacolva, hűséges maradt, mert a döntő
pillanatokban, még a nagy tragédiák közepette is, sikerült
megújulnia a hitben és a keresztény életben. Nem hiányoztak a
prófétai személyiségek, akik segítették testvéreiket, hogy „levessék
a régi embert”. Különleges szeretettel említsük meg most azokat,
akik életük feláldozásával tettek tanúságot Krisztusról és
Evangéliumáról. Istennek különleges kegyelme, hogy éppen ma,
szeptember 7-én ünnepeljük az egy éve szentté avatott három kassai
vértanút. Most itt Győrben emlékezünk rájuk, abban a városban,
amelyben Isten hűséges szolgája, Apor Vilmos Püspök életét adta a
rábízottakért.
6. Szívből köszöntőm Paskai László bíborost, Esztergom-Budapest
érsekét, minden jelenlévő bíborossal együtt. Különösen szívélyesen
üdvözlöm a győri egyházmegye főpásztorát, Pápai Lajos püspök urat és
a többi jelenlévő püspököt. Szeretettel köszöntőm a papokat, a
szerzeteseket és a szerzetesnőket, különösképpen azokat, akik hosszú
éveken át börtönt és megaláztatást szenvedtek el az evangéliumért,
és akiknek képviselői ma itt vannak mellettem az Úr oltáránál.
Köszöntőm a jelenlévő híveket, főként a fiatalokat, akik látom, oly
sokan vannak itt. Kedves fiatalok, boldog vagyok, hogy találkozhatom
veletek. Amikor megköszönöm fiatalos lelkesedéseteket és az Egyház
életében való nagylelkű szolgálatotokat, találkozóra hívlak
benneteket Párizsba, ahol jövő év augusztusában az Ifjúság
Világnapja lesz.
Testvéri köszöntéssel fordulok a nem katolikus egyházak itt
jelenlévő pásztoraihoz és híveihez. Adja meg a szeretet Istene a
kölcsönös mély tiszteletet, hogy gyorsabban haladjunk a teljes
egység felé, amelyet Krisztus akart Egyháza számára. Szívélyesen
köszöntőm a kormány és a város itt jelenlévő képviselőit, akiknek
mély hálámat fejezem ki a kedves fogadtatásért. Végül üdvözlöm a
szomszédos országokból, főként Ausztriából, Németországból,
Horvátországból, a Cseh Köztársaságból, Szlovákiából és Romániából
érkezett zarándokokat.
Szívből köszöntőm a szomszédos Ausztriából és a Német Szövetségi
Köztársaságból jött zarándokokat. Kedves testvérek, azt kívánom,
hogy egyre jobban erősítsétek meg a barátság és az együttműködés
érzelmeit Magyarország polgáraival és ezzel az országgal, amelyhez a
mély kulturális köteléken kívül közös örökségetek, a vallási
értékekhez való ragaszkodás fűz titeket.
Szívből köszöntőm a Horvátországból és a magyarországi horvát
plébániákról érkezett híveket. Kedves testvérek, évszázadokon
keresztül osztoztatok a magyar nép történelmében, ma pedig a
keresztény értékekhez való ragaszkodásában. Legyetek büszkék erre az
évszázados örökségre. A horvát nép, a szomszédos népekkel együtt
erre az alapra támaszkodva építheti a szolidaritás és a kölcsönös
tisztelet által a testvéri együttélés jövőjét.
Szívélyes köszöntéssel fordulok a Szlovákiából érkezett hívekhez,
akik azért jöttek, hogy együtt imádkozzanak magyar testvéreikkel.
Kedves testvéreim, történelmetek szorosan összefonódott a magyar
történelemmel. A múlt örvendetes és szomorú eseményeiből merítsetek
útmutatást a jelen pillanat döntéseihez. Kérem Istent, hogy a közös
keresztény hit fűzze egységbe a két népet a béke és a szolidaritás
keresésében.
7. Kedves Testvérek! Tekintsetek bizalommal a jövőbe. Egyesek
pesszimista jóslatai miatt ne csüggedjetek el, és a mások által
emelt akadályok ne állítsanak meg benneteket. Isten segítségével és
azzal, hogy elkötelezitek magatokat, felülkerekedtek a nehézségeken
és eljuttok a kitűzött célokhoz. Az a feladat vár rátok, hogy
„korábbi életmódotokkal ellentétben levessétek a régi embert” és
„öltsétek magatokra az új embert, aki az Istenhez hasonlóvá
alkotott, megigazult és valóban szent teremtmény”.[13] A kereszténység állandó programja ez:
megújulni lélekben és érzületben, és felöltem az új embert, aki
Krisztusban, a feltámadott Úrban él.
Imádkozzunk valamennyien, hogy a magyar nemzetet megújítsa Krisztus
Evangéliuma az új évezred hajnalán, hogy erősebbé és boldogabbá
épülhessen újjá. Krisztus Evangéliumától megújítva, szilárdabban és
boldogabban újra épülhessen. Segítsen benneteket a Mindenható Isten,
az Atya, a Fiú és a Szentlélek, a „Magna Domina Hungarorum,” a
Magyarok Nagyasszonya közbenjárásával.
Ámen!
Jegyzetek:
[1] Jn 10,11.
[2] Vö. Jn 10,11-12.
[3] Jn 10,16.
[4] 1Pt 1,18-19.
[5] Zsolt 23,1.
[6] Vö. 1Tesz 4,13.
[7] Jn 1,14-15.
[8] Jn 6,47.
[9] Jn 1,4.
[10] Jn 11,25.
[11] Ef 4,21-24.
[12] 1Jn 2,16.
[13] Vö. Ef 4,22-24.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|