|
II. János Pál pápa találkozása a győriekkel Győr, székesegyház
szeptember 7. délután
második magyarországi látogatás
1996. szeptember 6-7.
Tiszteletreméltó Püspök Testvéreim,
kedves győri egyházmegyés Papok, Szerzetesek és Hívek!
1. Örömmel találkozom veletek a három kassai szent vértanú mai
ünnepén ebben a székesegyházban, amely mindnyájatoknak olyan kedves:
nem csupán a Könnyező Szűzanya kegyképe miatt, hanem Szent László
király tiszteletreméltó hermája és Isten Szolgája, Apor Vilmos
püspök sírja miatt is, amelyek mind itt találhatók. Apor püspök a Jó
Pásztor nyomában, mintegy fél évszázaddal ezelőtt a rábízottak
védelmében adta életét. Köszönöm Pápai Lajos püspök úr üdvözlő
szavait, és vele együtt köszöntőm a jelenlévő magyar püspököket.
Mindenkit szeretettel és szívélyesen köszöntök.
A jelen évszázad során a magyar nemzet több évtizeden át súlyos
megpróbáltatásokat szenvedett el, előbb a nemzetiszocialista, majd a
szovjet imperializmus diktatúrája alatt. Megdöntve a jogállamot és
annak garanciáit, mindegyik az Egyházra mint első számú ellenségre
támadt, feloszlatták az egyházi egyesületeket és szövetségeket,
államosították a katolikus iskolákat és szétzúzták a keresztény
szellemiségű sajtót. Az Egyházat kiszorították a közélet minden
területéről, a hívő embereket pedig másodrangú állampolgárokká
fokozták le. Közületek is sokan közvetlen tanúi voltak ezeknek az
igen súlyos eseményeknek, voltak akiket bebörtönöztek, vagy az
elnyomás valamely más formáját szenvedték el.
Az egyházüldözés a hitoktatás területén is érvényesült: a
fakultatívnak nevezett vallás-oktatást a gyakorlatban a
megfélemlítés és a zaklatás különféle módszereivel akadályozták. Így
aztán egész magyar nemzedékek nőttek fel a kinyilatkoztatott hit
ismerete nélkül. Az újabb időkben mindezt a gyakorlati materializmus
és a tudatos szekularizmus pusztítása kísérte, tovább fékezve a
vallásgyakorlást.
Hála legyen azonban azoknak a papoknak és híveknek, akik Apor püspök
példáját követve tudtak bátran tanúságot tenni Krisztusba vetett
hitükről, azért üldöztetést és börtönbüntetést is szenvedtek,
vállalták, hogy elveszítik állásukat vagy hogy a társadalmi és
politikai élet peremére szorulnak. Így az Egyház továbbra is egy
maréknyi élesztőként volt jelen a gyakran közömbös és ellenséges
közegben. E nehéz helyzetben elsősorban a hívő családok őrizték meg
a hitet, és nemcsak jó keresztényeket adtak, hanem papi és
szerzetesi hivatásokat is.
2. Bár volt néhány biztató jel már 1989 előtt a katekézis és a
hitoktatóképzés újraindítása terén, a keresztényeket a kommunista
diktatúra bukását követően feltáruló új lehetőségek felkészületlenül
találták. Elismerésre méltó ugyanakkor, hogy az utóbbi években, oly
sok nehézség árán, újra megszervezték az egyházi élet kereteit: a
szerzetesrendek és a kongregációk újult erővel kezdték meg közösségi
életüket; új katolikus oktatási központok alakultak; új kollégiumok
nyíltak meg a felsőoktatási intézmények és egyetemek hallgatói
számára, tovább fejlődik a katolikus egyetem, és bontakozik az
egyházi jelenlét a tanítóképző intézetekben.
Ugyanakkor megszervezték országosan is, egyházmegyétekben is a
Caritas működését, feléledt a katolikus egyesületek és mozgalmak
tevékenysége. Különösen is szépen működik Győrött és más városokban
a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége. ígéretes a szemináriumi
nevelés helyzete, amelyet a Zsinat útmutatásai szerint
megújítottatok, továbbá a hivatásgondozás: ennek köszönhetően
bizonyos létszámnövekedést állapíthatunk meg mind az egyházmegyei
szemináriumokban, mind a szerzetesrendekben.
3. E pozitív eredmények mellett nem hiányoznak a csalódások sem: a
vallásgyakorlás területén csak lassan tapasztalható előrelépés, az
egyházi iskolák visszavételét sok helyen kísérik súlyos nehézségek,
a tömegtájékoztatási eszközök sem mindig pozitívak, gyakran az
evangéliumi eszménytől idegen emberképet és társadalmi modellt
terjesztenek.
Ezek a tények azonban nem csüggeszthetik el a híveket, sokkal inkább
erőfeszítéseik fokozására kell hogy indítsák őket. Mindenki számára
ismeretesek azok a szociális nehézségek, amelyekkel országotok
küszködik: a tartós munkanélküliség, az általános bizonytalanság, a
terjedő szabadosság, a vadkapitalizmus kinövései, amelyeket az
erkölcsi süllyedés jelenségei kísérnek.
Ne engedjétek, hogy az individualizmus és az önzés felszámolja a
felebarát iránti szolidaritást és felelősségtudatot! Egy olyan
társadalomban, amely megfeledkezni látszik ezen értékekről, a
keresztényeknek az a hivatásuk, hogy elevenné tegyék a közjó iránti
érzékenységet, ellenszegüljenek azoknak, akik önös érdekeik
keresésének rabszolgáiként megfeledkeznek a szegények szenvedéséről
és arról a kötelességükről, hogy igazságos és segítő társadalmat
építsenek. Arra van szükség, hogy állhatatosan összekapcsolják a
gazdasági fellendülést és a társadalmi szolidaritást, a szabadságot
és a szolgálat szellemét, az egyéni jogokat és a közjót.
4. Amikor megújult erővel hirdetjük az evangéliumot a magyar
társadalom számára, elsődleges célunk az, hogy újra felfedezzük
Jézus Krisztust, az Isten Fiát, és hűségesen ragaszkodjunk az ő
Igazságához, mert „Krisztusban a vallás többé nem 'Isten tapogatózó
keresése',[1] hanem a hit válasza a
kinyilatkoztató Istennek”.[2]
Ebből az evangéliumhoz való feltétel nélküli ragaszkodásból ered az
Egyház küldetése, amely, bár szemben áll a világ
gondolkodásmódjával,[3] mégis a
világban él mint olyan „nép, amelynek egysége az Atya, a Fiú és a
Szentlélek egységéből ered”.[4] Isten
Fia megtestesülése kétezredik évfordulójának közeledtével minden
keresztényt felhívtam arra, hogy újuljanak meg lelkileg és tartsanak
őszinte lelkiismeretvizsgálatot, hogy lelkesedéssel készüljenek a
harmadik keresztény évezredre.
Egyházmegyéteket is erre szólítom fel: bátran nyissátok ki elméteket
és szíveteket Jézus Krisztus előtt, aki „ugyanaz tegnap, ma és
mindörökké”.[5] Őbenne van az emberiség
üdvössége, nem pedig a mai világ haszonleső és materialista
felfogásában! Semmi más „evangélium” nem ad reményt az emberhez
méltó jövőre!
A megújult apostoli elkötelezettségnek arra kell ösztönöznie a
keresztényeket, hogy keressék a vallási közömbösség és az erkölcsi
relativizmus okait, a hitről való tanúságtétel mulasztásait; a
következetlenségeket és a hűtlenségeket; az abortusszal és a
születendő élet ellen irányuló más tettekkel szembeni engedékeny
magatartást, amik „szégyenletes bűntettek”;[6]
ezeket a Tanítóhivatal mindig is elítélte.
Ugyanakkor az árnyak mellett nem feledkezhetünk el arról sem, hogy a
keresztények számtalan értékes tanúságot tettek. Püspökeitek idei
júniusi körlevele emlékeztet a hit és a világosság történelmének
néhány ragyogó példájára, amiket az Úr az emberek bűnei ellenére is
művelt hazátokban: a keresztény családok tanúságtételére, „akik
vállalták a mellőzést, de nem tagadták meg hitüket, ... gyermekeiket
óriási áldozatok árán is keresztény hitben nevelték”. Ez a körlevél
emlékeztet továbbá a püspökök, a papok és a szerzetesek bátor
kiállásának példáira, akik kötelességük teljesítéséért
kimondhatatlan szenvedéseket viseltek el, sőt életüket is adták.
Mindszenty József bíboros és Apor Vilmos püspök példája ékesen
beszél minden magyar emberhez.
5. Kedves testvéreim, itt az idő, hogy a nagylelkűségben megújulva
egyesítsétek erőiteket! Elsősorban hozzátok intézem szavaimat,
kedves győri egyházmegyés papok. A püspökötökkel való teljes
közösség, a bensőséges lelki élet és az önérdektől mentes szolgálat
legyenek szolgálatotok sarokkövei! Legyetek teljes bizalommal és
szeretettel egymás iránt! Győzzétek le az elnyomás idején támadt
nehézségeket, és adjatok hálát az Úrnak, hogy azokban a nehéz
időkben is sikerült kitartanotok a hivatástokhoz való hűségben. A
pápa azért van itt, hogy elismerje kitartástokat és
szenvedéseiteket. Remélem, hogy a szabadság új légkörében növekszik
bennetek a buzgóság és a boldogság, hogy felebarátaitok
nélkülözhetetlen szolgálatára kaptatok meghívást. Kívánom, hogy
nagylelkűségtek és buzgóságtok számos fiatalt ösztönözzön arra, hogy
örömmel fedezze föl és fogadja el a papi hivatást.
Kedves szerzetesek és szerzetesnők, testvéreim, akik a közelmúltban
csendben viseltétek a súlyos üldözést, és nem kevés nehézség árán
kezditek meg a közösségi életet Magyarországon, nagyrabecsülésemet
fejezem ki nektek, és felhívlak benneteket, hogy bízzátok magatokat
Őreá, aki hűséges. Karizmáitok szerint álljatok az új evangelizáció
szolgálatába, életeteket ajándékozzátok az evangélium ügyének.
Kedves szeminaristák, kérlek benneteket, szüntelenül adjatok hálát
Istennek a hivatás rendkívüli adományáért. A harmadik évezred papjai
lesztek, a szentek példája nyomán és a cölibátus örömteli
vállalásában adjátok át magatokat nagylelkűen és fenntartás nélkül
Krisztus és az ő Egyháza szolgálatára, hogy „mindenkinek mindene”
lehessetek engedelmességben és teljes egyházi közösségben.
6. A hitoktatók és a katolikus iskolák tanárai pedig érezzék át,
hogy valódi egyházi szolgálatra kaptak meghívást, és nagylelkűen
vessék be energiáikat az „élő kövek” felkészítésére, az új
keresztény évezred Egyházának építésére.
A katolikus családok, „a családegyházak” a plébánia nagyobb
közösségének keretei között legyenek a szeretet, a hűség és az
önzetlenség iskolája, akik a gyermekeket Isten áldásaként fogadják.
Tanúskodjanak a fiatalok előtt az evangélium fényében élt házasélet
szépségéről. E célból azt kívánom, hogy a családok evangelizációja
és a jegyeseknek a házasság szentségére való előkészítése legyenek
az egész egyházmegyei lelkipásztorkodás sarokkövei.
Az egyházközösségi képviselőtestületek és a katolikus szervezetek
legyenek az egyházközösségek tartópillérei, teljes közösségben a
pásztorokkal. Isten igéjének figyelmes hallgatása által pedig
naponta növekedjenek „tudatosságban, buzgalomban, elkötelezettségben
és missziós kisugárzásban”.[7] Ilyen
módon képessé válnak arra, hogy viszonyítási pont legyenek mindazon
felnőttek számára, akik az Evangélium és az Egyház iránt
érdeklődnek, annak ellenére, hogy fiatal korukban nem nevelték őket
a hitre.
A betegeket külön is köszöntőm: kérem őket, legyenek testvéreik
üdvösségének segítői: Krisztussal együtt viselt keresztjük saját
maguk számára és még sokak számára az élet és a remény forrásává
válhat.
A szegények, a szükséget szenvedők és a társadalom peremére
szorultak gondozása, amelyre elkötelezi magát az egyházmegyei és a
plébániai Caritas, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, a Kolping
Szövetség és más jeles társulatok – nem elhanyagolható nehézségek
között –, a szeretet civilizációja eljövetelének a konkrét
megnyilvánulásai, amelyet a keresztények szándékoznak építeni a
magyar földön.
7. A feladatok sokfélesége szükségessé teszi, hogy azok
teljesítésében a világi hívek meggyőződéssel és felelősségteljesen
vegyenek részt. Az Egyház azt kéri tőlük, hogy vállalják saját
felelősségüket, és ne feledjék, hogy evangelizáló munkájuk sajátos
területe a rendkívül bonyolult politikai, társadalmi, gazdasági
élet, a tömegkommunikációs eszközök, a kultúra, a tudomány, a
művészetek és a nemzetközi kapcsolatok világa.
Ez a feladatuk egyre sürgetőbbé válik a közéletbe való bekapcsolódás
új lehetőségei között. Ezen a területen a világi keresztény, attól a
meggyőződéstől lelkesítve, hogy Isten Országának növekedése
egyszerre ajándék és feladat, óvakodjon az integralizmus minden
formájától a párbeszéd és a szolgálat szellemében, tiszteletben
tartva minden személy méltóságát, ami továbbra is minden társadalmi
tevékenység célja marad.
8. Kedves Testvéreim! A keresztény hit rendkívüli kincs, és az
evangélium arra szólít fel, hogy ennek mindent alá kell rendelni.[8] Arra kötelez benneteket is, hogy a
társadalom kovásza legyetek, és ily módon váljatok a reménység
építőivé. A Megváltó Krisztus, életetek középpontja, veletek van!
Ebben segítsen benneteket a Magyarok Nagyasszonya, a győri Könnyező
Szűzanya, Szent László király, a kassai szent vértanúk és az összes
magyar szent közbenjárása. Bátorítson apostoli
elkötelezettségetekben Isten Szolgája, Apor Vilmos püspök felemelő
és bátor példája.
Áldásom legyen mindnyájatokkal. Ámen!
Jegyzetek:
[1] Vö. ApCsel 17,27.
[2] Tertio millennio adveniente
apostoli levél, 6.
[3] Vö. Jn 17,14.
[4] LG 4.
[5] Zsid 13,8.
[6] GS 51.
[7] Vö. Evangelii nuntiandi, 58.
[8] Vö. Mt 13,44.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|