|
Üzenet a Pápai Tudományos Akadémia teljes üléséhez II. János Pál pápa
1996. október 22.
Keresztény emberkép és modem
fejlődéselméletek
Nagy örömmel küldöm szívélyes köszöntésemet Önnek, Elnök úr, és a
Pápai Tudományos Akadémia tagjainak a teljes ülés alkalmával.
Jókívánságaim elsősorban az Akadémia új tagjainak szólnak, akik
először vesznek részt e gyűlés munkájában. Szeretnék továbbá
megemlékezni az elmúlt esztendőben elhunyt tagokról, akiket az Élet
Urának ajánlok.
1. Az Akadémia újraalapításának 60. évfordulója alkalmából
emlékeztetni kívánok elődöm, XI. Pius pápa kívánságára, aki
válogatott tudósok csoportját akarta maga köré gyűjteni, hogy a
Szentszéket teljesen szabadon tájékoztassák a tudományos kutatások
eredményeiről és segítsék munkájában. Akiket ő Senatus scientificus, 'Tudós
szenátus'-nak nevezett, azoktól azt várta, hogy az igazságot
szolgálják. Ezt az igényt újra kifejezem Önök felé azzal a
meggyőződéssel, hogy „az Egyház és a tudomány közti termékeny
dialógusból” valamennyien hasznot meríthetünk.
2. Örülök témaválasztásuknak: Az
élet eredete és az evolúció. E rendkívül fontos téma az
Egyházat közelről érinti, mert a Kinyilatkoztatás magyarázatokat ad
az ember eredetéről és természetéről. Hogyan lehet összehangolni a
különböző tudományágak eredményeit és a Kinyilatkoztatás üzenetének
tartalmát? S ha első pillantásra ellentmondások merülnek föl,
milyen irányban kell a megoldást keresni?
Tudjuk ugyanis, hogy igazság nem mondhat ellen az igazságnak.[1] Az Önök kutatásai az Egyház és a
tudomány 16-18. századi kapcsolata történeti igazságának jobb
megvilágítása érdekében nagy jelentőségűek.
Ezen összejövetel mottója Reflexiók
a
tudományról a 3. évezred küszöbén. Először azokkal a
problémákkal óhajtanak foglalkozni, melyeket a tudomány támasztott
és hatással vannak az emberiség jövőjére. Olyan megoldási módokat
keresnek, melyek az egész emberi közösség javára szolgálhatnak. Az
élő és élettelen természet témakörében a tudományok és alkalmazásaik
fejlődése új kérdéseket vet föl.
E kérdések fontosságát az Egyház annál jobban megérti, minél inkább
ismeri fő szempontjaikat. Ezért Önök - sajátos küldetésüknek
megfelelően - új kritériumokat adhatnak azoknak az erkölcsi
magatartásoknak a fölismeréséhez, amelyek az üdvösség szempontjából
minden ember számára feladatot jelentenek.
3. Mielőtt rátérnék az élet eredetének és a fejlődésnek sajátos
kérdésére, hadd emlékeztessek arra, hogy az Egyházi Tanítóhivatal,
illetékességének keretei között, e témáról már megnyilatkozott. Két
dokumentumot szeretnék idézni:
Elődöm, XII. Pius már 1950-ben a Humani
generis
enciklikában elmondta, hogy az evolúció és az,
amit a hit az emberről és annak hivatásáról tanít, nem ellentétesek,
föltéve, hogy néhány alapvető igazságot nem hagyunk figyelmen kívül.[2]
Amikor én magam 1992. október 31-én Tisztelt Akadémiájuk
közgyűlésének résztvevőit fogadtam, alkalmam nyílt, hogy Galileivel
kapcsolatban fölhívjam a figyelmet: szigorú hermeneutikára van
szükség a sugalmazott szó helyes értelmezéséhez. Jól körül kell
határolni a Szentírás tulajdonképpeni értelmét, és el kell hagyni a
nem megfelelő értelmezéseket, melyek olyan dolgokat magyaráznak
bele, amiket az írás nem akar mondani.
Illetékességi területük pontos körülhatárolása érdekében az
egzegétáknak és a teológusoknak lépést kell tartaniuk a
természettudományok elért eredményeivel.[3]
A kutatás jelenlegi állásáról
4. Figyelembe véve a tudományos kutatás akkori állását és a teológia
követelményeit, a Humani generis
enciklika az „evolucionizmus" tanítását komolyan veendő
hipotézisnek tekintette, mely - éppen úgy, mint az ellentétes
felfogás - komoly meggondolást és kutatást érdemel. XII. Pius két
módszertani feltételt szabott: e véleményt nem szabad úgy kezelni,
mintha biztos és bizonyított tanítás volna, s a fölvetett kérdésben
ezek után teljesen el lehetne tekinteni a Kinyilatkoztatástól;
megnevezte azt a feltételt is, amelynek megléte esetén e vélemény
összeegyeztethető a keresztény tanítással, amire később vissza fogok
térni.
Ma, 50 évvel az enciklika után új ismeretek késztetnek arra, hogy az
evolúciós elméletben többet lássunk, mint puszta hipotézist.
Figyelemre méltó, hogy különböző szakterületek felfedezései
hatására a kutatás egyre inkább elfogadja ezt az elméletet. A
kutatási területek elfogulatlan és el nem túlzott egyetértése már
önmagában jelentős érvet képvisel ezen elmélet mellett.
Milyen jelentősége van egy ilyen elméletnek? A kérdés megértéséhez
ki kell tekintenünk a tudományelmélet területére. Az elmélet
ugyanis metatudományos eredmény, különbözik a megfigyelési
eredményektől, de homogén velük. Az elmélet képes arra, hogy egy
komplex valóság egymástól függetlennek látszó eseményeit és
tényezőit összefüggésbe hozza és értelmezze. Annyira érvényes,
amennyire ellenőrizhető; folyamatosan a tények állásához mérik.
Amikor már nem tudja magyarázni a tényeket, megmutatkozik
korlátoltsága és alkalmatlansága. Ilyenkor újra kell gondolni az
egészet.
Egy olyan elmélet kidolgozása, mint a fejlődéselmélet, bizonyos
természetbölcseletből eredő elképzelésekhez nyúl vissza, ugyanakkor
nem hagyja figyelmen kívül a követelményt, hogy homogénnek kell
maradnia a megfigyelés adataival.
Pontosabban inkább fejlődéselméletekről
kell beszélnünk, mint a
fejlődés elméletéről. E
sokféleség megfelel egyrészt a különféle föltételezéseknek,
melyekkel az evolúció mechanizmusát próbálják magyarázni; másrészt
a különféle világnézeteknek, amelyekre hivatkoznak. Így a
fejlődéselméletnek vannak materialista-redukcionista olvasatai, de
vannak spirituális olvasatai is. Megítélésük a filozófia, s utána a
teológia illetékességi körébe tartozik.
5. Az egyházi Tanítóhivatalt az evolúció kérdése közvetlenül érinti,
mert az emberképről van szó. A kinyilatkoztatás azt tanítja, hogy
az ember Isten képmására lett teremtve.[4]
A Gaudium et spes zsinati
konstitúció ezt a keresztény gondolkodás magvához tartozó tanítást
nagyszerűen kifejtette. Emlékeztetett arra, hogy „az ember az
egyetlen teremtmény a földön, akit Isten önmagáért akart".[5] Más szóval az embert nem lehet
egyszerű eszközként sem fajának, sem a társadalomnak alárendelni;
önértéke van. Az ember személy. Értelme és akarata következtében
abban a helyzetben van, hogy a közösség, a szolidaritás és az
önátadás kapcsolatába léphet embertársaival. Aquinói Szent Tamás
megállapította, hogy az ember istenhasonlósága elsősorban spekulatív
értelmére alapszik, mert a megismerésben az ember olyan kapcsolatba
kerül ismeretének tárgyaival, ami hasonlít Isten és teremtményei
kapcsolatához.[6] Sőt, az ember arra
hivatott, hogy építse föl az istenismeret és Isten szeretetének a
kapcsolatát. Ez a kapcsolat, kilépve az időből, az örökkévalóságban
éri el tökéletességét. E hivatás teljes mélysége és nagysága a
feltámadott Krisztus misztériumában tárul föl előttünk.[7]
Azért van az emberi személynek, testét is beleértve, ilyen
méltósága, mert szellemi lelke van. XII. Pius hangsúlyozta ezt a
lényeges pontot: az emberi test korábban létező, élő anyagból
származik, a szellemi lelket ezzel szemben közvetlenül Isten
teremti: animas enim a Deo
immediate creari catholica fides nos retiner iubet, 'a
katolikus hit tanítja, hogy a lelket Isten közvetlenül teremti'.[8]
Ebből következően az emberre vonatkozó igazsággal nem egyeztethetők
össze azok a fejlődéselméletek, melyek - a háttérben álló
világnézetekből fakadóan - a szellemet úgy tekintik, mint az élő
anyag energiájának formációját vagy ennek az anyagnak egyszerű
megnyilvánulását. Ezek az elméletek egyébként képtelenek megalapozni
az ember személyi méltóságát.
6. Az ember esetében ontológiai természetű különbözőség, mondhatjuk
ontológiai ugrás áll előttünk. De vajon egy ilyen ontológiai
diszkontinuitás megjelenése nem vezet-e rá arra a fizikai
kontinuitásra, mely az evolúció kutatásában vörös fonalként húzódik
végig, s már a fizika és a kémia területén is jelen van? A tudomány
különböző rendjeiben alkalmazott módszerek figyelembevétele lehetővé
teszi, hogy egymást kizárni látszó álláspontokat összhangba
hozzunk. A tapasztalati tudományok egyre nagyobb pontossággal mérik
és írják le az élet különböző megnyilvánulásait, és helyezik el az
idő tengelyén. A szellemivé válás mozzanata azonban nem tárgya az
ilyen megfigyeléseknek, de azok egész sor értékes utalást tehetnek
az ember sajátos lényére. A metafizikai tudás, az öntudat, az
önmagára reflektálás, az erkölcsi lelkiismereti, a szabadság, az
esztétikai és vallási élmények tapasztalata a filozófiai gondolkodás
területére tartoznak, a teológia pedig feltárja a Teremtő tervei
szerinti legvégső értelmüket.
A Szentírás az élet könyve
7. Befejezésül egy evangéliumi igazságot szeretnék említeni, mely az
Önök élő anyag fejlődésére irányuló kutatásainak horizontjára
magasabbrendű fényt tud sugározni. A Szentírás ugyanis az élet
rendkívüli üzenetének hordozója. Azáltal, hogy leírja a lét
legmagasabb formáit, életbölcsességgel ajándékoz meg. Ez a vízió
vezérelt engem annak az enciklikának írása közben, melyet az emberi
élet iránti tiszteletnek szenteltem és melynek az Evangelium vitae címet adtam.
Jelentőségteljes, hogy János evangéliumában az élet az isteni
világosságot jelenti, amit Krisztus hozott el nekünk. Meghívást
kaptunk arra, hogy belépjünk az örök életbe, azaz az isteni
boldogság örökkévalóságába.
Hogy a bennünket érő nagyobb kísértésektől megóvjon, Urunk a
Deuteronómium könyvéből idézi a nagy szavakat „... nem csak
kenyérrel él az ember, hanem mindazzal, ami az Úr szájából való”.[9] Mi több: az élet egyike a legszebb
neveknek, amit a Biblia Istennek ad: Ő az élő Isten.
Szívből kívánom Önöknek és minden hozzátartozójuknak Isten áldásának
teljességét.
A Vatikánból, 1996. október 22-én
Jegyzetek:
[1] Vö. XIII. Leó: Providentissimus
Deus enciklika
[2] Vö. AAS 1950:575.
[3] Vö. AAS 1993:764. Beszéd a Pápai
Biblikus Bizottsághoz a Szentírásmagyarázat az Egyházban c.
dokumentum bemutatásakor 1993. ápr. 23-án.
[4] Vö. Ter 1,27.
[5] 24.
[6] Vö. Summa theologiae I-II. 3,5. ad
1.
[7] Vö. GS 22.
[8] Humani generis enciklika.
[9] Mt 4,4.
|
|
|
Jézus így szólt Mátéhoz: Kövess engem! Mt 9,9-13
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|