|
Nagycsütörtöki levél a papokhoz 1997-ben II. János Pál pápa
1997. március 16.
1. Jézus, ki pap vagy mindörökké,
irgalmazz nekünk!
Kedves papok, követve a hagyományt, hogy hozzátok szólok azon a
napon, amikor összegyűltök püspökötök körül, hogy örömmel
emlékezzetek meg a papság alapításáról az Egyházban, mindenekelőtt
fölelevenítem az Úr iránti hálámat azokért a jubileumi
ünneplésekért, melyeken az elmúlt év novemberének első tíz napján
oly sok paptestvért láthattam részesedni örömömben. Őszinte szívvel
mondok köszönetét mindenkinek.
Különösen gondolok azokra a papokra, akik hozzám hasonlóan tavaly
ünnepelték szentelésük 50. évfordulóját. Közülük sokan az évek és a
távolság ellenére útra keltek, s eljöttek Rómába, hogy a pápával
együtt ünnepeljék az arany jubileumot.
Köszönetét mondok a Vikárius bíboros úrnak és püspök munkatársainak,
a római egyházmegye papjainak és híveinek, akik sokféleképpen
fejezték ki egységüket Péter utódával, áldván Istent a papság
ajándékáért. Köszönetem szól a bíboros, az érsek és püspök uraknak,
a papoknak, az Istennek szentelt férfiaknak és nőknek és az Egyház
összes hívőjének imádságaik és közelségük ajándékáért és a közösen
énekelt hálaadó Te Deumért.
Szeretnék köszönetét mondani a Római Kúria minden munkatársának,
hogy lehetővé tették, hogy a Pápa arany jubileuma hozzásegíthetett a
papság nagy ajándékának és misztériumának tudatosításához.
Szüntelenül imádkozom az Úrhoz, hogy továbbra is sok fiatal szívében
lobbantsa lángra a papi hivatás szikráját.
Azokban a napokban gondolatom és szívem sokszor időzött a krakkói
érsek magánkápolnájában, ahol 1946. november elsején a feledhetetlen
krakkói érsek, később bíboros, Ádám Stefan Sapieha rám tette a kezét
és átadta nekem a papság szentségi kegyelmét. Lélekben megindultan
tértem vissza a Wawel katedrálisába, ahol szentelésem másnapján az
újmisémet mondtam. A jubileum napjaiban valamennyien egész
különlegesen éreztük a főpap Krisztus jelenlétét, elmélkedvén a
liturgia szavairól: „íme, a főpap, aki napjaiban tetszett Istennek
és igaznak találtatott.” Ecce
sacerdos magnus. E szavak teljes értelemben Krisztusra
érvényesek. Ő az új és örök szövetség főpapja, az egyetlen pap,
akitől mi papok valamennyien kapjuk a meghívás és a szolgálat
kegyelmét. Örülök annak, hogy szentelésem jubileumának ünneplésében
tükrözni tudtam Krisztus papságának kimondhatatlan igazságát, mely
ajándék és misztérium minden idők minden embere számára az idők
végezetéig.
Papszentelésem ötven éves távlatában ma is, mint mindig,
kortársaimra gondolok – a krakkóiakra és mindenkire a világegyházban
mindenütt –, akiknek nem adatott meg, hogy megérjék ezt a
jubileumot. Kérem Krisztust, az örök Papot, hogy adja nekik
örökségül az örök jutalmat, befogadván őket Országa dicsőségébe.
2. Jézus, ki pap vagy mindörökké,
irgalmazz nekünk!
Kedves Testvérek, levelemet a harmadik évezred kezdetét előkészítő
közvetlen előkészület első évében írom: Tertio millennio adveniente. Az e szavakkal
kezdődő apostoli levélben fölhívtam a figyelmet a Krisztus utáni
második évezredből a harmadikba való átlépésre, és úgy határoztam,
hogy a három utolsó évet 2000 előtt a Szentháromságnak szenteljük.
Az elmúlt Advent első vasárnapján ünnepélyesen megnyitott első évben
Krisztusra figyelünk. Ő ugyanis Isten örök Fia, aki ember lett, Szűz
Máriától született és elvezet minket az Atyához. A következő évet a
Vigasztaló Szentléleknek szenteljük, akit Krisztus akkor ígért
apostolainak, amikor átment ebből a világból az Atyához. Végül
1999-et az Atyának fogjuk szentelni, akihez a Fiú haza akar minket
vezetni a Vigasztaló Szentlélekben.
Így akarjuk befejezni a második évezredet a Szentháromságot dicsőítő
kórussal. Ebben a háromszakaszos útban visszhangzik azoknak az
enciklikáknak a trilógiája, melyeket Isten kegyelméből pápaságom
elején adhattam ki: a Redemptor
hominis, a Dominum et
vivificantem és a Dives
in misericordia, s melyek újbóli átelmélkedésére buzdítalak
benneteket, kedves Testvérek, e három év folyamán. Szolgálatunkban,
főként liturgikus szolgálatunkban mindig tudatában kell lennünk,
hogy a Szentlélekben a Fiú vezetésével úton vagyunk az Atya felé.
Épp ezt tudatosítják bennünk a minden orációt záró szavak: „A mi
Urunk Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki Isten, s veled él és
uralkodik a Szentlélekkel egységben mindörökkön örökké. Ámen.”
3. Jézus, ki pap vagy mindörökké,
irgalmazz nekünk!
Ez az invokáció a Krisztus, a pap
és áldozat litániából való, melyet a krakkói
szemináriumban a papszentelés előtti napon szoktunk imádkozni. Az Ajándék és misztérium c.,
aranymisém alkalmából kiadott könyv függelékében közkinccsé akartam
tenni ezt a litániát. De föl akarom rá hívni a figyelmet e
levelemmel is, mert úgy vélem, elmélyíti a Krisztus papságáról
alkotott fogalmunkat és a vele való kapcsolatunkat. Invokációi
szentírási szövegekre támaszkodnak, elsősorban, de nem kizárólagosan
a Zsidókhoz írt levélre.
Amikor például ezt imádkozzuk: Jézus,
ki
pap vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint –
gondolatban visszatérünk az Ószövetségbe, a 109. zsoltárhoz. Tudjuk
jól, mit jelent Krisztus számára Melkizedek
rendje
szerint lenni papnak. Papsága tulajdon testének
„egyszer s mindenkorra”[1] történt
föláldozásában fejeződött ki. A kereszten fölajánlott véres
áldozatának Ő maga örök időkre vértelen „emlékezetét” rendelte a
kenyér és a bor színe alatt. E színek alatt áldozatát rábízta az
Egyházra. így tehát az Egyház – s benne minden pap – Krisztus
egyetlen áldozatát ünnepli.
Élesen emlékszem rá, milyen érzelmeket keltettek bennem a
konszekráló szavak, melyeket először szentelő püspökömmel együtt
ejtettem ki, majd másnap a Szent Leonárd-altemplomban bemutatott
újmisében ismételtem meg. És azóta hányszor, de hányszor – nehéz
volna megszámlálni – hangzottak el ajkamon e szentségi szavak, hogy
a kenyér és a bor színe alatt megjelenítsék Krisztust
keresztáldozatának üdvözítő aktusában.
Szemléljük csak újra együtt ezt a mélységes misztériumot. Jézus
kezébe vette a kenyeret, odaadta tanítványainak, mondván: „Vegyétek
és egyetek ebből mindnyájan: ez az én testem...” Majd kezébe vette a
borral teli kelyhet, megáldotta, tanítványainak adta, mondván:
„Vegyétek és igyatok ebből mindnyájan: ez az én vérem kelyhe, az új
és örök szövetségé, mely értetek és mindenkiért kiontatik a bűnök
bocsánatára.” És hozzáfűzte: „Ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre.”
Hogyan ne volnának e csodálatos szavak minden papi élet lüktető
szíve? Valahányszor elmondjuk, úgy ismételjük, mintha először
mondanánk! Soha ne váljanak megszokottá. E szavak fejezik ki
papságunk legteljesebb megvalósítását.
4. Amikor Krisztus áldozatát ünnepeljük, mindig emlékezzünk a Zsidókhoz írt levél szavaira:
„Krisztus a ránk váró javak főpapjaként jelent meg ... Nem bakok
vagy borjak vérével, hanem saját vérével lépett be egyszer s
mindenkorra a szentélybe, és örök megváltást szerzett. Ha ugyanis a
bakok és bikák vére meg az üsző hamva a tisztátalanokra hintve
külsőleg tisztává teszi őket, mennyivel inkább megtisztítja
lelkiismeretünket a holt cselekedetektől Krisztus vére, aki az örök
Lélek által önmagát adta tiszta áldozatul Istennek, hogy az élő
Istennek szolgáljon. Ezért Ő új szövetség közvetítője.”[2]
A Krisztus, a pap és áldozat-litánia
invokációi
összegyűjtik a
Zsidókhoz írt levél idézett és más szavait:
Jézus,
– az emberek közül vett főpap
– az emberekért állított főpap
– hitvallásunk főpapja
– Mózesnél dicsőségesebb főpap
– a szövetség igaz sátorának főpapja
– az eljövendő javak főpapja
– szent, ártatlan és tisztaságos főpap
– hűséges és irgalmas főpap
– Istenért és a lelkekért buzgólkodó főpap
– örökre tökéletes főpap
– ki főpapként véreddel hatoltál át az egeken.
Miközben litániázzuk ezeket az invokációkat, a hit szemével látjuk
Őt, akiről a Zsidókhoz írt levél
beszél: Krisztust, aki a saját vérével belép az örök
szentélybe. Mint az Atyától Szentlélekkel
és
erővel örökre fölszentelt pap, most „helyet foglalt a
Fölség jobbján az egek magasában”.[3]
És onnan jár közben értünk mint Közvetítő – semper vivens ad
interpellandum pro nobis –, hogy elkészítse számunkra az új, örök
élet útját: Pontifex, qui nobis
viam novam initiasti, ő szeret minket, és vérét ontotta,
hogy lemossa bűneinket: Pontifex,
qui dilexisti nos et lavisti nos a peccatis in sanguine tuo.
Önmagát adta értünk: tradidisti
temetipsum Deo oblationem et hostiam.
Krisztus beviszi az örök szentélybe önmaga áldozatát, mely
megváltásunk ára. A fölajánlás, azaz a vágóáldozat elválaszthatatlan
a paptól. Mindennek mélyebb megértéséhez a Krisztus, a pap és áldozat szemináriumban
imádkozott litániája segített hozzá. Mindig vissza-visszatérek ehhez
az alapvető leckéhez.
5. Ma nagycsütörtök van. Lélekben az egész Egyház összegyűlik a
Cönákulumban, ahová annak idején az apostolok gyűltek össze
Krisztussal az utolsó vacsorára. Olvassuk csak újra János
evangéliumában Krisztus búcsúbeszédének szavait. E rendkívül gazdag
szöveg következő mondatainál, melyeket Jézus az apostolokhoz
intézett, szeretnék megállni: „Senkinek sincs nagyobb szeretete
annál, mint aki életét adja barátaiért. Ti a barátaim vagytok, ha
megteszitek, amit parancsolok nektek. Nem mondalak többé titeket
szolgáknak, mert a szolga nem tudja, mit tesz az ura; hanem
barátaimnak mondalak titeket, mert mindazt, amit az én Atyámtól
hallottam, tud túl adtam nektek.”[4]
„Barátaim”: így nevezte Jézus az apostolokat. így akar nevezni
minket is, akik a papság szentségének köszönhetően részesei vagyunk
az Ő papságának. Nagy megindultsággal és alázattal hallgassuk e
szavakat. Az igazságot tartalmazzák. Elsősorban a barátság
igazságát, de a mi igazságunkat is, akik az Eucharisztia szolgáiként
részesedünk Krisztus papságában. Vajon kifejezhette-e barátságát
ékesebben, mint hogy megengedi nekünk, az Újszövetség papjainak,
hogy az Ő nevében, in persona
Christi capitis cselekedjünk? Épp ez történik egész papi
szolgálatunkban, amikor kiszolgáltatjuk a szentségeket, s főként
amikor ünnepeljük az Eucharisztiát. Azokat a szavakat ismételjük,
melyeket Ő mondott ki a kenyér és a bor fölött, és szolgálatunk
által az általa megvalósított konszekráció történik meg.
Lehetséges-e a barátságnak ennél teljesebb kifejezése? Ez papi
szolgálatunk középpontja.
Krisztus mondja: „Nem ti választottatok engem, hanem én
választottalak titeket, és arra rendeltelek, hogy elmenjetek és
gyümölcsöt hozzatok, és a gyümölcsötök maradandó legyen”.[5] Levelem végén jókívánságként idézem
e szavakat. Azon a napon, amikor megemlékezünk a papság szentségének
alapításáról, kölcsönösen kívánjuk egymásnak, kedves Testvérek, hogy
mint az apostolok, mi is elmehessünk, gyümölcsöt hozhassunk, és a
gyümölcsünk maradandó legyen.
Mária, Krisztusnak, a legfőbb és örök Főpapnak Anyja, szüntelen
oltalmával támogassa szolgálatunk lépéseit, főleg amikor az út
nehezebb és a fáradság terhesebb. A hűséges Szűz kérje értünk az ő
Fiát, hogy meg ne fogyatkozzon a bátorságunk tanúságot tenni Róla
apostolkodásunk különböző területein, együttműködve az Úrral, hogy a
világnak élete legyen és bőségesen legyen.[6]
Krisztus nevében őszinte szeretettel áldom meg mindnyájatokat.
A Vatikánból, 1997-ben, Pápaságom 19. évében
március 16-án, nagyböjt ötödik vasárnapján
Jegyzetek:
[1] Zsid 10,10.
[2] Zsid 9,11-15.
[3] Zsid 1,3.
[4] Jn 15,13-15.
[5] Jn 15,16.
[6] Vö. Jn 10,10.
|
|
|
Szeresd Uradat, Istenedet! Lk 10,25-37
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|