|
Nagyböjti üzenet 1999-ben II. János Pál pápa
„Az
Úr ünnepi lakomát készít minden népnek”[1]
1999. január 19.
Krisztusban Kedves Testvéreim!
Az előttünk álló böjti idő Isten ajándéka. Isten segít bennünket,
hogy újra az Ő gyermekeinek tekintsük magunkat, akiket az Atya
szeretete Krisztus által a Szentlélekben teremtett és újít meg.
1. Az Úr ünnepi lakomát készít minden népnek. E szavak határozzák
meg az idei böjti üzenet alaphangját, és elsőként arra késztetnek,
hogy minden ember tegye magáévá a mennyei Atya szerető
gondoskodását. Ez a szeretet nyilvánult meg már a teremtésben,
amikor „Isten látta, hogy amit alkotott, nagyon jó”.[2] E szeretetet erősítette meg Isten különleges
közelsége Izrael népéhez, melyet az üdvösség művéhez saját népévé
választott. E szerető gondoskodás Jézus Krisztusban érte el a
beteljesedését: az Úrban Ábrahám áldása minden népre átszáll, és a
hit alapján nyerjük el a megígért Szentlelket.[3]
A böjti idő különösen is alkalmas arra, hogy megköszönjük az Úrnak
csodatetteit, melyeket az emberek javára a történelemben
folyamatosan művel; főként a megváltásért, ami miatt a tulajdon Fiát
nem kímélte.[4]
Ha föl akarjuk fedezni Isten üdvözítő jelenlétét az emberi élet
viszontagságai között, meg kell térnünk. Aki fölfogja, hogy Isten
kiválasztó szeretete mindenkinek szól, az dicsérni és áldani kezdi
az Istent. Szent Pállal együtt mondjuk: „Áldott legyen az Isten,
Urunk, Jézus Krisztus Atyja, aki Krisztusban minden lelki áldással
megáldott minket fönn az égben. Mert Őbenne választott ki minket a
világ teremtése előtt, hogy szentek és szeplőtelenek legyünk
előtte.”[5] Hitünk megújítására hív
bennünket Isten bűnbánatra és belső tisztulásra. Fáradhatatlanul
hív, s mi valahányszor megtapasztaljuk a bűn leverő élményét,
megmutatja az utat hazafelé, ahol újra átéljük a csodálatos
szeretetet, amire kiválasztott minket Krisztusban. Az Atyától kapott
szeretet növeli bennünk a hálát.
2. A böjti idő megváltásunk misztériumának, Krisztus szenvedésének
és feltámadásának ünnepére készít elő. Amikor az Úr nagycsütörtökön
az utolsó vacsorát ülte tanítványaival, s a kenyér és a bor színe
alatt önmagát adta, e misztériumot elővételezte. Az Eucharisztiában
„valóra válik a feltámadott Úr valóságos, lényegi és maradandó
jelenléte, és az élet kenyerét ajánljuk fel áldozatul, mely az örök
dicsőség záloga” - írtam a Dies
Domini c. apostoli levelemben.[6]
A lakoma az öröm jele, mert kifejezi a résztvevők közötti mély
összetartozást. Az Izajás próféta által minden nép számára
megjövendölt ünnepi lakoma[7] az
Eucharisztiában valósággá válik. Szava igaznak bizonyul az idők
végezetéig. Hitünk mondja, hogy a húsvéti misztérium Krisztusban már
beteljesedett; de még meg kell valósulnia mindegyikünkben. Halálával
és föltámadásával Isten Fia nekünk ajándékozta az örök életet, ami
itt a földön kezdődik el, végső beteljesedése pedig a mennyország
örök húsvétjában lesz. Sok-sok testvérünknek ad erőt a nyomorúság,
gondok és betegségek elviselésére a bizonyosság, hogy egy napon
részesei lesznek a mennyei lakomának. így a böjti idő fölemeli
tekintetünket a jelen, a történelem és e világ horizontja fölé, és a
Szentháromsággal való teljes és örök közösségre irányítja. A
Krisztusban elnyert áldás rést nyit az idő falán, és kaput nyit az
isteni életben való részesedésre.
„Boldogok, akik hivatalosak a Bárány menyegzős lakomájára”:[8] soha nem szabad elfelejtenünk, hogy
szeretetünknek ez az Eucharisztia szentségében már elővételezett
ünnepi lakoma a végső célja. Krisztus nemcsak földi életünknek adott
új méltóságot, hanem sokkal inkább az istengyermeki méltóságot
nyerte vissza számunkra, ami az örök életre hivatottságból fakad. A
böjti idő fölvértez a kísértés ellen, hogy belevesszünk e világba;
inkább föl akarja ismertetni, hogy „a mi hazánk az égben van”.[9]
3. Miközben halljuk az Atyának ezt a Krisztusban felénk hangzó
csodálatos meghívását, nem feledkezhetünk meg irántunk való
szeretetéről. A 2000., nagy jubileumi év idei, előkészítő éve ismét
tudatosítani akarja, hogy Isten Atya, aki az ő szeretett Fiában a
tulajdon életét ajándékozza nekünk. Az üdvösség történetéből, melyet
mindegyikünkkel és mindegyikünkért megvalósít, tanuljuk egyre
intenzívebben élni a szeretet teológiai erényét,[10] melynek elmélyítését az 1999. évre a Tertio millennio adveniente c.
apostoli levelemben ajánlottam.
Az Atya szeretetének megtapasztalása a szolgálat és megosztás
logikájával minden keresztényt arra késztet, hogy élő ajándékká
váljon, nyíljék meg az emberek elfogadására. Az évszázadok során az
Egyház számtalan területen mutatta meg szavával és tetteivel Isten
szeretetét. Ma is határtalan területek nyílnak meg előttünk,
melyeken Isten szeretete a keresztények cselekedetei által meg akar
jelenni. Az új szegénység és a sokakat megfélemlítő gyötrő kérdések
konkrét és megfelelő válaszra várnak. A magányosoknak és a
társadalom peremére sodródottaknak, az éhezőknek, az erőszak
áldozatainak, a reményvesztetteknek az Egyház gondoskodó
szeretetében kell megtapasztalniuk a mennyei Atya gondoskodó
jóságát, aki a világ kezdete óta mindenkit átölel és megajándékoz
áldásával.
4. Ha az Atyára tekintünk, a böjti idő a szeretet kiváltságos
időszakává válik, és az irgalmasság testi és lelki cselekedeteiben
fog megnyilvánulni. Nem szabad behunyni a szemünket azok előtt, akik
el vannak zárva a mindennapok asztalától. Sok „Lázár” él, akik ott
zörgetnek a társadalmak ajtóin: mindazok, akiknek nem lehet része a
jólétben és a fejlődésben. A kilátástalan nyomorúság különféle
formái rázzák föl a keresztények lelkiismeretét, hogy személyesen
is, szervezetten is segítsenek. Nem csak egy-egy embernek
lehetősége, hogy a maga javait megossza a szegénnyel; a nemzetközi
intézmények, kormányok, a világ nagy gazdasági központjai is
kötelesek bátran megtalálni az utakat a javak igazságos elosztásához
országok és népek között.
5. Testvéreim! A böjti idő kezdetén azért fordulok hozzátok ezzel az
üzenettel, hogy megtérésre bátorítsalak benneteket. A megtérés
ugyanis elmélyít a jó misztériumának megismerésében, amit Isten
készít nekünk. Mária, az Irgalmasság Anyja vezérelje lépéseinket. Ő
volt az első, aki megismerte és fölfogta az Atya szeretettel teljes
tervét; Ő hitt és Ő az „áldott az asszonyok között”.[11] Engedelmes volt a szenvedésben, és elsőként
részesedett Isten gyermekeinek dicsőségében. Jelenlétével erősítsen
minket Mária; legyen „biztos reménységünk jele”,[12] és járjon közben értünk, hogy Isten
irgalmassága újra betöltsön minket.
Vatikán, 1998. október 15.
II. János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Iz 25,6.
[2] Ter 1,31.
[3] Vö. Gal 3,14.
[4] Vö. Róm 8,32.
[5] Ef 1,3-4.
[6] 39. p.
[7] Iz 25,6.
[8] Jel 19,9.
[9] Fil 3,20.
[10] Vö. 1Jn 4,10.
[11] Lk 1,42.
[12] LG 68.
|
|
|
Szeresd Uradat, Istenedet! Lk 10,25-37
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|