|
Nagycsütörtöki levél a papokhoz 1999-ben II. János Pál pápa
1999. március 14.
„Abba, Atya!”
Drága Testvéreim a papságban, nagycsütörtöki találkozásom veletek
ebben az esztendőben, mely közvetlenül előzi meg és készíti elő a
2000. év Nagy Jubileumát, annak a megszólításnak a jegyében
történik, melyben az egzegéták véleménye szerint Jézus saját szavai
hangzanak. Olyan megszólítás ez, mely magába zárja a megtestesült
Ige kimondhatatlan misztériumát, akit az Atya az emberiség
üdvösségéért küldött a világba.
Isten Fiának küldetése akkor teljesedik be, amikor a Fiú önmaga
feláldozásával megvalósítja gyermekké fogadásunkat, és elküldvén a
Szentlelket minden ember számára lehetővé teszi a szentháromságos
közösségben való részesedést. Az Atya Isten a húsvéti misztériumban
a Fiú által a Szentlélekben minden emberhez lehajolt, és felajánlja
a bűntől való megváltást és a haláltól való szabadulást.
1. A szentmisében a kollektát így fejezzük be: „A mi Urunk, Jézus
Krisztus, a te Fiad által, aki Veled él és uralkodik a Szentlélekkel
egységben, igaz Isten, mindörökkön örökké.” Veled él és uralkodik,
Atyaisten! Elmondhatjuk, hogy ennek a záradéknak felszálló jellege
van: Krisztus által a Szentlélekben az Atyához. Ugyanez volt az
1997-99 közötti három év teológiai váza: az első év a Fiúé, a
második a Szentléleké, a mostani az Atyáé.
Ez a felszálló mozgás abból a leereszkedésből fakad, amelyet Szent
Pál ír le a Galatáknak szóló levelében. Arra a részre gondolok,
amelyet különösen a karácsonyi időben szoktunk átelmélkedni: „Amikor
elérkezett az idők teljessége, Isten elküldte a Fiát, aki asszonytól
született, a törvény alatt született, hogy a törvény alatt élőket
megváltsa és a fogadott fiúságot elnyerjük”.[1]
E részlet a leereszkedésről beszél: az Atya Isten elküldi a Fiút,
hogy fogadott fiákká legyünk Őbenne. A húsvéti misztériumban, amikor
Jézus életét adja értünk, az Atya tervét valósítja meg. Az Atya
azért küldte el a Szentlelket, hogy felvilágosítson minket e
nagyszerű kiváltságról: „Mivel Isten fiai vagytok, a Fia Lelkét
árasztotta a szívünkbe, aki őt így szólítja: Abba, Atya! Tehát nem
vagy többé szolga, hanem fiú, s ha fiú, akkor Isten kegyelméből
örökös is.”[2]
Ugye értjük, milyen rendkívüli dologról szól az Apostol! Azt
állítja, hogy maga a Szentlélek kiáltja: Abba, Atya! Valóban, Isten
atyaságának történeti tanúja a Fiú a megtestesülés és a megváltás
misztériumában: ő tanított minket arra, hogy Atyánknak szólítva
forduljunk Istenhez. Ő maga így szólította Istent: Atyám!, minket
pedig megtanított rá, hogy úgy imádkozzunk hozzá, hogy Miatyánk!
Szent Pál mégis azt mondja, hogy a Fiú tanításának életre kell
kelnie a lélekben, aki figyel a Szentlélek belső indításaira. Csak
az Ő hatására vagyunk képesek igazságban imádni az Istent, Abbának,
Atyának szólítva őt.
2. E sorokat nagycsütörtökön írom nektek, kedves Testvéreim a
papságban, és úgy látlak benneteket, amint körülveszitek
püspökötöket a krizmaszentelési misében. Nagyon szeretném, ha a
presbitérium tagjaiként egynek éreznétek magatokat az egész
Egyházzal, mely az Atya évét éli abban az esztendőben, mely a 20. és
21. század határát jelenti.
Ebben az összefüggésben hogyan ne adnánk hálát Istennek, amikor a
papok sokaságára gondolunk, akik az elmúlt évszázadok alatt az
evangélium szolgálatára szentelték magukat, gyakran életük
feláldozása árán is? Miközben a közeledő jubileum szellemében
megvalljuk az előttünk élt keresztény nemzedékek gyarlóságait és
gyengeségeit - beleértve a papokat is -, örömmel állapíthatjuk meg,
hogy annak a fölbecsülhetetlen szolgálatnak, amelyet az Egyház
nyújtott az emberiségnek, jelentős részét alkotja a papok alázatos
és hűséges szolgálata, akik kétezer éven át Krisztus szolgái és a
szeretet kultúrájának építői voltak.
Mily nagy dimenziói vannak az időnek! Miközben folyamatos
eltávolodás a kezdettől, ugyanakkor állandó visszatérés is a
kezdetekhez. S ennek alapvető jelentősége van: ha ugyanis az idő
pusztán eltávolodás lenne a kezdettől és nem volna világos végső
célja felé irányultsága - ami nem más mint visszatérés a kezdethez
-, egész időben lezajló utunk elveszítené irányultságát.
Értelmetlenné válna.
Krisztus, „az Alfa és Omega,... aki van, aki volt és aki eljön”[3] irányt és értelmet adott az ember
időbeli útjának. Ő mondta önmagáról: „Kijöttem az Atyától, és a
világba jöttem. Most elhagyom a világot, és az Atyához megyek.”[4] így tehát utunkat áthatja Krisztus
eljövetele. Vele együtt megyünk, ugyanabban az irányban mint ő: az
Atya felé.
Még nyilvánvalóbbá válik ez a Szent Háromnapon, e kiváltképpen szent
napokon, melyeken részesedünk a misztériumban, abban, hogy Krisztus
halála és szenvedése által visszatér az Atyához. A hit biztosít
arról, hogy Krisztus elmenetele az Atyához, azaz az ő húsvétja nem
csak egyedül őt érintő esemény. Mi is meghívást kapunk arra, hogy
részünk legyen benne. Az ő húsvétja a mi húsvétunk.
Így tehát Krisztussal együtt megyünk az Atyához. Ezt tesszük a
húsvéti misztérium által, újra átélve azokat a keserves órákat,
melyekben a kereszten haldokolva kiáltotta: „Istenem, én Istenem,
miért hagytál el engem?”,[5] és a
végén: „Beteljesedett!”.[6] „Atyám, a
kezedbe ajánlom a lelkemet!”[7] E
szavak az evangéliumból ismerősek minden keresztény számára, főleg
minden pap számára. Életünkről és halálunkról tanúskodnak e szavak.
Napjaink végén a kompletóriumban újra meg újra elimádkozzuk: „Uram,
a te kezedbe ajánlom az én lelkemet”, hogy felkészüljünk az
elmenetel nagy misztériumára, az egzisztenciális húsvétra, amikor
Krisztus a maga halála és feltámadása erejéből maga mellé vesz, hogy
bemutasson a mennyei Atyának.
3. „Áldalak Téged, Atyám, mennynek és földnek Ura, mert elrejtetted
ezeket a bölcsek és az okosak elől, és kinyilatkoztattad a
kicsinyeknek. Igen, Atyám, mert így tetszett neked. Az én Atyám
mindeneket átadott nekem. És nem tudja senki, hogy ki a Fiú, csak az
Atya, és az Atyát sem ismeri senki, csak a Fiú és akinek a Fiú ki
akarja nyilatkoztatni.”[8]
Ha egyedül a Fiú ismeri az Atyát, ő, „aki az Atya ölén van” - miként
Szent János írja evangéliumában -, közel hozta hozzánk az Atyát.
Beszélt róla, feltárta arcát, szívét. Az utolsó vacsorán Fülöp
apostol kérésére: „Mutasd meg nekünk az Atyát”,[9] Krisztus így válaszolt: „Annyi ideje veletek
vagyok, és nem ismertél meg engem, Fülöp? ... Nem hiszed, hogy én az
Atyában vagyok és az Atya énbennem van?”[10]
E szavakkal Jézus mint Fiú az Atyától való örök származásának
szentháromságos misztériumáról tanúskodik, arról a misztériumról,
mely isteni személyének legmélyebb titka.
Az evangélium az Atya folyamatos kinyilatkoztatása. Amikor a
tizenkét éves Jézust József és Mária megtalálták a templomban a
tanítók között, anyja kérdésére: „Fiam, miért tetted ezt velünk?”,[11] ő az Atyára hivatkozva válaszol:
„Nem tudtátok, hogy Atyám dolgaiban kell lennem?”[12] Az alig tizenkét éves Jézus világosan
tudatában van élete jelentésének, küldetése értelmének, a
küldetésnek, amely első órájától az utolsóig „az Atya dolgainak
szól”. E küldetés a Kálvárián éri el tetőpontját a
keresztáldozatban, melyet Krisztus fiúi engedelmességgel fogad el:
„Atyám, ha lehetséges, múljék el tőlem e pohár! De ne az legyen,
amit én akarok, hanem amit te!... Legyen meg a te akaratod!”[13] Az Atya pedig a maga részéről
elfogadja a Fiú áldozatát, mert annyira szerette a világot, hogy
egyszülött fiát adta érte, hogy az ember el vesszen, hanem örök
élete legyen.[14] Igen, egyedül a Fiú
ismeri az Atyát, s egyedül ő képes kinyilatkoztatni Őt.
4. „Őáltala, Ővele és Őbenne...” Krisztus által, Krisztussal és
Krisztusban a tiéd, mindenható Atyaisten a Szentlélekkel egységben
minden tisztelet és dicsőség mindörökkön örökké.
Lélekben együtt és láthatóan egybegyűlve a székesegyházakban hálát
adunk Istennek a papság ajándékáért. Hálát adunk az Eucharisztia
ajándékáért, melyet papként ünnepelhetünk. A kánont lezáró
doxológiának minden szentmisében különös jelentősége van. A hit
misztériumának, az eucharisztikus áldozat lényegének megkoronázása,
mely abban a pillanatban történik meg, amikor a Szentlélek erejével
átváltoztatjuk a kenyeret és a bort Krisztus testévé és vérévé,
ahogyan Ő maga tette először az utolsó vacsorán. Amikor a kánon
csúcspontjához érkezik, éppen akkor az Egyház a fölszentelt szolga
személyében az Atyához fordul e szavakkal: „Krisztus által,
Krisztussal és Krisztusban a tiéd, mindenható Atyaisten a
Szentlélekkel egységben minden tisztelet és dicsőség!” A dicséret
áldozata ez!
5. Miután a jelenlévők ünnepélyes akklamációval Ament válaszolnak, a
celebráns elkezdi a Miatyánkot, az Úr imádságát. Ez az egymásután
nagyon jelentőségteljes. Az evangélium elbeszéli az apostolokról,
hogy annyira megragadta őket a Mester összeszedettsége az Atyával
való beszélgetésében, hogy kérték: „Taníts minket imádkozni!” Ő
pedig ekkor mondta el először azokat a szavakat, amelyek az Egyház
és minden keresztény legfontosabb és leggyakoribb imádsága lettek: a
Miatyánkot. Amikor a szentmisében mint liturgikus közösség vesszük
ajkunkra e szavakat, nagyon jelentőségteljessé válnak. Mintha abban
a percben megvallanánk, hogy Krisztus akkor tanított meg minket
végleg az Atyához imádkozni, amikor a keresztáldozattal magyarázta
meg.
Az eucharisztikus áldozat az a környezet, amelyben az Egyház által
imádkozott Miatyánk kifejezi egész tartalmát. Nagyon jól tudott és
ismert kéréseinek mindegyike az igazság sajátos megvilágításába
kerül. Az Atya neve a kereszten szenteltetett meg a leginkább, és az
ő Országa visszavonhatatlanul megvalósult. Amikor elhangzott a
„Beteljesedett”, maradéktalanul megvalósult az ő akarata. S vajon a
kérés: „Bocsásd meg a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az
ellenünk vétkezőknek” nem a megfeszített e szavaiban találják-e
végső igazolásukat: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit
cselekszenek”?[15] A mindennapi
kenyér kérése a szentáldozásban válik nagyon beszédessé, amikor a
„megtört kenyér” színe alatt magunkhoz vesszük Krisztus Testét. És a
„Ne vígy minket a kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól” nem
akkor válik-e a leghatásosabbá, amikor az Egyház felajánlja az
Atyának a megváltás és a gonosztól való szabadítás drága árát?
6. Az Eucharisztiában a pap személyesen csatlakozik Krisztus
kimeríthetetlen misztériumához és az Atyához intézett imádságához.
Amikor misézik, minden áldott nap elmerülhet a megváltás és kegyelem
e misztériumában. A szentmise pedig megőrzi értékét akkor is, ha a
pap egyedül misézik, a nép jelenléte nélkül, de mindig a népért és
az egész világért mutatja be az eucharisztikus áldozatot. Éppen a
Krisztus papságával való feloldhatatlan kapcsolata miatt a pap az
imádság mestere, és a hívek joggal fordulhatnak hozzá ugyanazzal a
kéréssel, mint a tanítványok Krisztushoz: „Taníts minket imádkozni!”
Az eucharisztikus liturgia kiváltságos módon a keresztény imádság
iskolája a közösség számára. A szentmiséből a lelki nevelés sokféle
útja ágazik ki. Kiemelkedik közülük a Szentségimádás, mely a
szentmise egyenes folytatása. A szentségimádáson a hívek
tapasztalatot szerezhetnek arról, mit jelent „megmaradni” Krisztus
szeretetében[16] azáltal, hogy egyre
inkább elmélyednek az Atyához fűződő fiúi kapcsolatában.
Éppen ezért buzdítok minden papot, hogy hűségesen és bátran vezesse
közösségét a hiteles keresztény imádságra. E feladatról nem mondhat
le akkor sem, ha a szekularizált közfelfogás fáradságossá teszi a
dolgát.
Az erős missziós indítás, melyet a Gondviselés elsősorban a II.
Vatikáni Zsinat által adott korunkban az Egyháznak, különösen is
sürgeti a fölszentelt papokat, és megtérésre hívja őket: meg kell
térniük, hogy téríteni tudjanak; vagy más szóval: meg kell
tapasztalniuk az istengyermekséget, hogy minden megkeresztelt ember
újra felfedezhesse a mennyei Atyához tartozás méltóságát és örömét.
7. Nagycsütörtökön megújítjuk, Kedves Testvérek, a papi ígéreteket.
Ezáltal kifejezzük a vágyunkat, hogy Krisztus a papságával,
áldozatával, halálküzdelmével a Getszemáni kertben, halálával a
Golgotán és dicsőséges feltámadásával újra öleljen át minket.
Újra felidézve Krisztus érzületét, az üdvösség ezen eseményeiben
felfedezhetjük mélységes nyitottságát az Atya iránt. Ezért minden
szentmisében megismétlődik Fülöp apostolnak az Utolsó Vacsora
termében elhangzott kérése: „Uram, mutasd meg nekünk az Atyát”, és
Krisztus a hit misztériumában mindannyiszor így válaszol: „Annyi
ideje veletek vagyok, és nem ismertél meg engem? ... Nem hiszed,
hogy én az Atyában vagyok és az Atya énbennem van?”[17]
Ezen a nagycsütörtökön, kedves Papok az egész világon, megemlékezvén
a krizmával való megkenésre szentelésünk napján, egy szívvel és
hálás lélekkel mondjuk valamennyien:
Őáltala, Ővele és Őbenne a tiéd, mindenható Atyaisten, a
Szentlélekkel egységben minden tisztelet és dicsőség mindörökkön
örökké. Ámen!
A Vatikánból, március 14-én, nagyböjt negyedik vasárnapján,
1999-ben, pápaságom 21. esztendejében
II.
János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Gal 4,4-5.
[2] Gal 4,6-7.
[3] Jel 1,8.
[4] Jn 16,28.
[5] Mk 15,34.
[6] Jn 19,30.
[7] Lk 23,46.
[8] Mt 11,25-27.
[9] Jn 14,8.
[10] Jn 14,9-10.
[11] Lk 2,48.
[12] Lk 2,49.
[13] Mt 26,39.42.
[14] Vö. Jn 3,16.
[15] Lk 23,34.
[16] Vö. Jn 15,9.
[17] Jn 14,9-10.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|