|
Üzenet a béke 35. világnapjára II. János Pál pápa
Nincs béke igazságosság nélkül,
és
nincs igazságosság megbocsátás nélkül
2002. január 1.
1. Ebben az évben a béke világnapjának hátterében ott vannak az
elmúlt ősz, szeptember 11-ének drámai eseményei. Azon a napon
félelmetesen súlyos bűncselekményt követtek el: néhány perc alatt
több ezer, különböző nemzetiségű ártatlan embert mészároltak le. És
azóta az emberek szerte a Földön újra és fokozottan rádöbbentek
személyes sebezhetőségükre, s a jövőt eddig ismeretlen belső
félelemmel kezdték látni. E lelkiállapot láttán az Egyház tanúskodni
akar reményéről, mely arra a meggyőződésre támaszkodik, hogy az
emberi történelemben az utolsó szó nem a rosszé, nem a gonoszság
misztériumáé. Az üdvösség története, ahogy a Szentírás vázolja, nagy
világosságot vetít a világ történelmére, s megmutatja, mennyire
végigkíséri ezt a történelmet Isten gondviselő és irgalmas
gondoskodása, melynek megvannak a maga útjai, hogy a
legmegátalkodottabb szíveket is megérintse, és jó gyümölcsöket
fakasszon a kiszáradt és terméketlen földből is.
Ezt a reményt vallja az Egyház a 2002. év elején: Isten kegyelme ezt
a világot, melyben a rossz megint erősebbnek látszik, át fogja
alakítani egy olyan világgá, melyben az emberi szív legnemesebb
vágyai beteljesednek mert ott érvényesülni fog az igazi béke.
A béke az igazságosság és a
szeretet műve
2. A közelmúlt imént említett véres eseményei arra indítottak, hogy
fölelevenítsek egy reflexiót, mely gyakran ébred a szívemben, amikor
azokra az eseményekre gondolok, melyek meghatározták az életemet,
különösen fiatal éveimben.
Népek és egyes emberek – köztük sok barátom és ismerősöm –
mérhetetlen szenvedései, melyeket a náci és a kommunista
totalitarizmus okozott, mindig megérintették a lel-kemet és
imádságra késztettek. Sokszor elgondolkodtam a kérdésen: hogyan lehetne teljesen helyreállítani
a barbár módon megsértett erkölcsi és társadalmi rendet? Gondolkodván
és
a Szentírást tanulmányozva arra a meggyőződésre jutottam, hogy a
fölforgatott rendet csak az igazságosság és a megbocsátás
összekapcsolásával lehet helyreállítani. Az igaz béke támpillérei az igazságosság és a
megbocsátás, ami a szeretetnek különleges formája.
3. De vajon beszélhetünk-e a jelen körülmények között
igazságosságról és vele együtt a megbocsátásról mint a béke
forrásairól és feltételeiről? Válaszom az, hogy beszélhetünk és kell is róla
beszélnünk, minden nehézség ellenére; azon nehézségek
ellenére is, melyek abból fakadnak, hogy az emberek hajlandók úgy
gondolkodni, hogy „vagy igazságosság, vagy megbocsátás". A
megbocsátás azonban nem az igazságosság, hanem a gyűlölet és a
bosszúállás ellentéte. Az igaz béke pedig valójában „az igazságosság
műve".[1] Amint a II. Vatikáni Zsinat
kifejezte: a béke „annak a rendnek a gyümölcse, melyet Teremtője
oltott bele az emberi társadalomba, s amelyet az egyre nagyobb
igazságosságra szomjazó embereknek kell megvalósítaniuk".[2] 1500 éve visszhangzik immár a
katolikus Egyházban Hippói Szent Ágoston tanítása, aki
megfogalmazta, hogy a béke, amelyhez mindenkinek hozzá kell
járulnia, a rend nyugalma,
tranquillitas ordinis.[3]
Az igaz béke tehát az igazságosság gyümölcse, erkölcsi erény és
törvényes garancia, mely felügyel a jogok és kötelességek teljes
megtartására, a javak és terhek méltányos elosztására. Mivel azonban
az emberi igazságosság mindig törékeny és tökéletlen, ki van téve a
személyek és embercsoportok korlátainak és önzésének, a
megbocsátással együtt kell gyakorolni és vele kell mintegy
kiegészíteni, mert a megbocsátás
gyógyítja a sebeket, és ez állítja helyre alapjaiban a megzavart
emberi kapcsolatokat. Érvényes ez az egyes emberek közötti
feszültségekre éppúgy, mint a közösségek esetében, sőt nemzetközi
méretekben is. A megbocsátás semmiképpen sem ellenkezik az
igazságossággal, mert nem azt jelenti, hogy eltekintünk a megsértett
rend helyreállításának törvényes igényeitől. Sőt, a megbocsátás az
igazságosság e teljességére törekszik, ami a rend nyugalmához vezet,
ami sokkal több, mint az ellenségeskedés törékeny és időleges
szüneteltetése, mert a lelkek mélyén vérző sebek begyógyítását
jelenti. Az ilyen gyógyuláshoz alapvetően szükséges mind az
igazságosság, mind a megbocsátás.
Üzenetemben a béke e két dimenzióját szeretném megmutatni. A Béke
Világnapja ebben az évben az egész emberiség számára, s különösen a
nemzetek vezetői számára alkalmat kínál arra, hogy elgondolkodjanak
az igazságosság követelményein és a megbocsátásra szóló meghíváson,
látván a világot gyötrő súlyos bajokat, nem utolsó sorban az erőszak új formáját, amelyet a
szervezett terrorizmus hozott a világba.
A terrorizmus jelensége
4. Napjainkban épp az igazságosságra és megbocsátásra alapuló békét
támadta meg a nemzetközi terrorizmus. Az utóbbi években, főleg a
hidegháború vége óta a terrorizmus a gazdasági, technikai és
politikai együttműködés bonyolult hálózatává alakult, mely átnyúlik
a nemzeti határokon és be akarja fonni az egész világot. A szó
legszorosabb értelmében szervezetekről van szó, melyek gyakran
hatalmas pénzbeli támogatást kapnak, széles skálájú stratégiát
dolgoznak ki, célba véve ártatlan embereket, akik a terroristák
szempontjai szerint semmit sem számítanak.
Amikor e terrorszervezetek saját tagjaikat arra használják, hogy
fegyverként bevessék őket gyanútlan emberek sokaságával szemben,
megdöbbentő módon kimutatják az őket tápláló halálvágyat. A
terrorizmus gyűlöletből fakad, és elszigetelődést, bizalmatlanságot
és elzárkózást szül. Az erőszak pedig erőszakot vált ki egy tragikus
örvényben, mely magával ragadja az új nemzedékeket, az előző
nemzedékeket egymással szembeállító gyűlölet örökeseit is. A terrorizmus alapja az emberi élet
megvetése. Ezért nem csak tűrhetetlen bűncselekmények
fakadnak belőle, hanem a
terrorizmus önmagában is az emberiség elleni bűncselekmény,
amennyiben a terrort politikai és gazdasági stratégiaként
alkalmazza.
5. Ezért jogos a védekezés a
terrorizmus ellen. Olyan jog ez, amelynek, mint a többi
jognak, céljai és eszközei megválogatásában meg kell felelnie az
erkölcsi és a jogi normáknak. A vétkesek kivoltát kellően
bizonyítani kell, mert a büntetőjogi felelősség mindig személyes,
tehát nem terjeszthető ki azokra a népekre, nemzetiségekre,
vallásokra, melyekhez a terroristák tartoznak. A terrorizmus elleni
harcban a nemzetközi együttműködésnek mindig magában kell foglalnia
azt a különleges elszántságot is, hogy mind politikai, mind
diplomáciai és gazdasági szinten bátran és határozottan keresik a
megoldást az elnyomás és a kirekesztés lehetőségeinek
megszüntetésére, melyek terrorista tervek forrásai lehetnek.
Könnyebb ugyanis terroristákat toborozni olyan társadalmi
körülmények között, ahol lábbal tiporják a jogokat és hosszú ideje
kénytelenek tűrni igazságtalanságokat.
Mindazonáltal világosan ki kell mondanunk, hogy a világban létező
igazságtalanságok soha nem használhatók fel a terroristák
merényletei mentségéül vagy igazolásául. Emellett hangsúlyoznunk
kell, hogy a rend teljes összeomlásának – amit a terroristák el
akarnak érni – áldozatai elsősorban olyan férfiak és nők milliói,
akik egyáltalán nincsenek fölkészülve arra, hogy a nemzetközi
szolidaritás összeomlását túl tudják élni. Különösen utalok a
fejlődő népekre, akik már most a túlélés lehetőségének határán
vannak, és őket érintené a legfájdalmasabban a globális gazdasági és
politikai káosz. A terrorizmus jelszava, hogy a szegények nevében
cselekszik, nyilvánvaló hazugság.
Ne ölj Isten nevében!
6. Aki terrorista cselekményekkel öl, megvetését fejezi ki az
emberiség, és reménytelenségét az élet és a jövő iránt: szerinte
minden gyűlölhető és elpusztítható. A terrorista úgy véli, hogy az
igazság, amiben hisz, vagy az általa elszenvedett dolgok annyira
jelentősek, hogy feljogosítják őt olyan reakciókra, melyek ártatlan
emberi életek elpusztításával is járnak. Olykor a terrorizmus a
fanatikus fundamentalizmus gyermeke,
mely
abból a meggyőződésből születik, hogy a maga igazságlátását
mindenkire ráerőszakolhatja. Az igazság azonban, még ha birtokolja
is az ember – ami mindig korlátok között és tökéletesíthető módon
történik –, soha nem kényszeríthető rá másra. A másik
lelkiismeretének tiszteletbentartása, akiben Isten képmása
tükröződik,[4] csak azt engedi meg,
hogy megmutassuk neki az igazságot, de az már őrá tartozik, hogy azt
felelősséggel elfogadja. Azzal az igénnyel föllépni, hogy amit
igaznak tartok, azt másokra is rá kell kényszeríteni, a személy
méltóságának megsértése, s valójában bűn Isten ellen, akinek képmása
a másik ember. Ezért a fundamentalista fanatizmus az istenhittel
alapjában ellenkező magatartás. Ha jól megnézzük, a terrorizmus nemcsak az embert
aljasítja eszközzé, hanem Istent is, egészen addig, hogy a
saját céljai szolgálatára bálványt csinál Istenből.
7. Éppen ezért semmiféle vallási
vezető nem lehet elnéző a terrorizmussal szemben, s még kevésbé
hirdetheti azt. A vallás megszentségtelenítése, amikor
terroristák Isten nevére hivatkoznak, hogy Isten nevében kövessenek
el erőszakot az ember ellen. A terrorista erőszak ellentétes az
embert teremtő Istenbe, az embert szerető és róla gondoskodó Istenbe
vetett hittel. Még inkább teljesen ellentétes az Úr Krisztusba
vetett hittel, aki így tanította imádkozni tanítványait: „Bocsásd
meg a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk
vétkezőknek".[5]
Jézus tanítását és példáját követve a keresztények meg vannak
győződve arról, hogy életünk igazságának teljes megélését az
irgalmasság gyakorlása jelenti: az, hogy képesek vagyunk az
irgalmasságra, és irgalmasnak is kell lennünk, mert az irgalmasságot
az az Isten mutatta meg nekünk, aki maga az irgalmas Szeretet.[6] Isten, aki úgy váltott meg minket,
hogy belépett a történelembe és a nagypéntek drámájával készítette
elő a húsvét diadalmas napját, irgalmas és megbocsátó Isten.[7] Jézus azoknak, akik szemére
vetették, hogy bűnösökkel étkezik, ezt mondta: „Menjetek és
tanuljátok meg, mit jelent ez: Irgalmasságot akarok és nem
áldozatot. Mert nem azért jöttem hogy az igazakat hívjam, hanem a
bűnösöket."[8] Krisztus követőinek,
akik az ő halálában és föltámadásában ke-resztelkedtek meg, mindig
megbocsátó és irgalmas férfiaknak és nőknek kell lenniük.
A megbocsátás szükséges volta
8. De mit is jelent konkréten a
megbocsátás? És miért kell megbocsátanunk? A
megbocsátásról beszélgetve e kérdéseket nem lehet megkerülni.
Felidézve az alapgondolatot, amit 1997-ben ajánlottam a Béke
Világnapja alkalmával („Kínáld föl a megbocsátást és fogadd el a
békét"), szeretnék arra emlékeztetni, hogy a megbocsátás előbb
kinek-kinek a szívében lakik, s csak utána jelenik meg mint
társadalmi tény. Amilyen mértékben az egyes emberek a megbocsátás
etikája és kultúrája szerint élnek, csak abban a mértékben várható a
„megbocsátás politikája", ami olyan szociális magatartásformákban és
jogintézményekben nyilvánul meg, amelyekben maga az igazságosság is
emberséges.
A megbocsátás ugyanis mindenekelőtt személyes választás, a szív
állásfoglalása a rosszra rosszal válaszoló spontán ösztönnel
szemben. E döntés mintája Isten szeretete, aki bűneink ellenére
elfogad minket; s legnagyobb modellje Krisztus megbocsátása, aki a
kereszten így imádkozott: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem
tudják, mit cselekszenek".[9]
A megbocsátásnak tehát isteni gyökere és isteni mércéje van. Ez
azonban nem zárja ki, hogy emberi gondolkodással is megtaláljuk
értékét. Az első meglátás abból a tapasztalatból fakad, amit a
vétkező ember önmagában él át. A bűn elkövetésekor az ember számot
vet törékenységével, és arra vágyik, hogy a többiek elnézőek
legyenek iránta. Tehát miért ne kellene másokkal megtennie azt, amit
önmaga számára másoktól elvár? Mindenki őrzi szívében a reményt,
hogy újrakezdheti életének egy szakaszát, és nem kell örökre
tévedései és bűnei fogságában maradnia. Arról álmodik, hogy újra
fölemelheti a fejét és bizakodva tekinthet a jövőbe, ahol célok
várnak rá.
9. A megbocsátás mint emberi cselekedet egy-egy ember kezdeményezése
a hozzá hasonló emberekkel való kapcsolatában. A személynek azonban
lényege szerint közösségi természete van, emiatt kapcsolatok
hálózatában él és fejezi ki önmagát: nem csak a jóban, hanem a
rosszban is. Ennek következménye, hogy a megbocsátásra társadalmi szinten is szükség van. A
családoknak, embercsoportoknak, államoknak, a nemzetközi
közösségeknek is ki kell tárulniuk a megbocsátásra, hogy újra
lehessen szőni a megszakított kapcsolatokat, felül lehessen
emelkedni egymás elítélésének terméketlen helyzetein, s le lehessen
győzni a többiek kizárásának kísértését, ami akkor sújtaná őket, ha
megtagadnák tőlük a megszólalás lehetőségét. A megbocsátás képessége alapoz meg
minden tervet, ami egy eljövendő igazságosabb és szolidárisabb
társadalomra irányul.
S megfordítva, a megbocsátás hiányának, főleg ha konfliktusok
folytatását táplálja, a népek fejlődése szempontjából igen nagy ára
van. Ebben az esetben ugyanis az erőforrásokat fegyverkezésre, hadi
kiadásokra, gazdasági megtorlások következményeire fordítják. így
pedig hiányozni fog a fejlődéshez, a békéhez és az igazságossághoz
szükséges anyagi fedezet. Mennyit szenved az emberiség amiatt, hogy
nem tud megbékélni, mennyi késedelmet szenved amiatt, hogy nem képes
megbocsátani! A béke a fejlődés
feltétele, de igaz béke csak a megbocsátás által lehetséges.
A megbocsátás a főútvonal
10. A megbocsátás ajánlása nem azonnal érthető, és nem könnyű az
elfogadása; bizonyos értelemben paradox üzenet. A megbocsátás
ugyanis rövid távon mindig látszólagos
veszteséggel jár, hosszú távon azonban valós nyereséget hoz.
Az erőszak ennek épp ellentéte: pillanatnyilag látszólagos előny
mellett dönt, de hosszabb távon valóságos és maradandó veszteséget
okoz. A megbocsátás gyöngeségnek látszik; valójában azonban mind a
megbocsátóban, mind a megbocsátást elfogadóban nagy lelki erőt és
mindenre kész erkölcsi bátorságot tételez föl. Ahelyett, hogy
megalázná a személyt, a megbocsátás teljesebb és gazdagabb
emberséghez vezeti, mely ezek után képes önmagában felfedezni a
Teremtő fénysugarát.
Az evangélium hirdetésének szolgálata nyomatékosan érezteti velem a
kötelességet, ugyanakkor adja nekem az erőt is, hogy hangsúlyozottan
sürgessem a megbocsátás szükségességét. Ezt teszem ma is, annak
reményében, hogy higgadt és érett
gondolatokat tudok ébreszteni az általános megújulásról az egyes
emberi szívekben és a föld népei közti kapcsolatokban.
11. A megbocsátásról gondolkodva feltétlenül eszünkbe jut néhány
tragikus, régi, mély és gyötrelmes, gyűlölettől táplált
konfliktushelyzet a személyes és kollektív tragédiák belőlük fakadó,
megállíthatatlan örvényével együtt. Külön is szeretnék hivatkozni a
Szentföldön – az Isten emberrel való találkozásától áldott és
megszentelt földön, a Béke Fejedelme, Jézus életének, halálának és
föltámadásának helyén – történtekre.
A kényes nemzetközi helyzet arra késztet, hogy újult erővel
hangsúlyozzam az arabizraeli konfliktus megoldásának sürgősségét,
mely immár több mint 50 éve tart, többé-kevésbé forró korszakok
váltakozásával. Az állandó terrorcselekményeket vagy háborúkat –
melyek mindenki számára csak súlyosbítják a helyzetet és
kilátástalanná teszik a jövőt – végre föl kell váltania a megoldást
hozó tárgyalásoknak. Mindegyik fél jogait és kötelességeit
számításba lehetne venni és méltányos módon össze lehetne hangolni,
ha és amennyiben mindenkiben az igazságosság és a megbékélés
szándéka kerekedne felül. E szeretett népekhez fordulok újból,
sürgető felhívással, hogy működjenek együtt a kölcsönös megbecsülés
és építő megegyezés új korszakáért.
Vallásközi megértés és
együttműködés
12. E hatalmas erőfeszítésben a vallási vezetőknek sajátos
felelősségük van. A keresztény vallásoknak és az emberiség nagy
vallásainak együtt kell működniük, hogy megszüntessék a terrorizmus
szociális és kulturális okait, azáltal, hogy hirdetik a személy
nagyságát és méltóságát, és segítik erősödni az emberi nem egységének tudatát. A
dialógus és az ökumenikus, illetve vallásközi együttműködés jól
meghatározott területe ez, melynek célja a vallások fokozott
szolgálata a népek közötti béke érdekében.
Különösen meg vagyok győződve arról, hogy a zsidó, keresztény és
muszlint vezetőknek teli magukhoz ragadniuk a kezdeményezést a
terrorizmus nyilvános elítélése révén, azáltal, hogy a terrorizmus
résztvevőitől megtagadnak minden vallási vagy erkölcsi igazolást.
13. Ha a vallási vezetők közösen tanúskodnak azon erkölcsi igazság
mellett, hogy az ártatlan élet szándékos kioltása mindig, mindenütt
és kivétel nélkül súlyos bűn, hozzájárulhatnak az erkölcsileg helyes
közvélemény kialakításához. Ez ugyanis szükséges előfeltétele egy
olyan nemzetközi társadalom kialakításának, mely képes a rend
nyugalmának megvalósítására igazságosságban és szabadságban.
Egy ilyen elkötelezettségnek a vallások részéről meg kell találnia a
megbocsátás útját, mely elvezet a kölcsönös megértéshez,
megbecsüléshez és bizalomhoz. A szolgálat, amit a vallások
nyújthatnak a béke javára és a terrorizmus ellen, épp a megbocsátásra nevelés, mert a
megbocsátó vagy bocsánatot kérő ember érti meg, hogy van egy nála
nagyobb Igazság, és annak elfogadásával felül tud emelkedni önmagán.
Imádság a békéért
14. Ezért a békéért való imádság nem olyan mozzanat, ami a béke
iránti elkötelezettség „után következik". Épp ellenkezőleg, a szíve
közepe annak az erőfeszítésnek, amely békét akar építeni a rendben,
az igazságosságban és a szabadságban. A békéért imádkozni azt
jelenti, hogy az emberi szív kitárul Isten megújító beavatkozása
előtt. Kegyelmének elevenítő erejével Isten meg tudja teremteni a
békére való nyitottságot ott is, ahol korábban csak elzárkózások és
szembenállások voltak; Ő meg tudja erősíteni és gyorsítani az
emberiség családjának szolidaritását harcok és megoszlások hosszú
története után is. A békéért imádkozni azt jelenti, hogy az
igazságosságért – azaz a népek közötti kapcsolatok és a népek belső,
kiegyensúlyozott rendjéért – imádkozunk. De azt is jelenti, hogy a
szabadságért, különösen a vallásszabadságért imádkozunk, ami minden
egyes ember alapvető emberi és polgári joga. A békéért imádkozni azt
jelenti, hogy bocsánatot kérünk Istentől, és kérjük, hogy növekedjék
a bátorság mindazokban, akik a maguk részéről meg akarják bocsátani
az elszenvedett hántásokat.
Ezen indítékokkal hívtam meg a világ vallásainak képviselőit, hogy
jöjjenek el Assisibe, Szent Ferenc városába, január 24-én, és
imádkozzunk a békéért. Azt szeretnénk megmutatni, hogy a hiteles
vallásos érzület a népek közötti megértés és kölcsönös megbecsülés
kimeríthetetlen forrása: benne rejlik ugyanis a konfliktusok és az
erőszak fő ellenszere, E súlyos aggodalmakkal terhelt időszakban az
emberiség családjának szüksége van arra, hogy emlékeztessük
reményünk biztos alapjaira. Éppen ezt akarjuk hirdetni Assisiben, kérvén a mindenható Istent –
a Szent Ferencnek tulajdonított megindító kifejezéssel élve –, hogy tegyen minket az ő békéje
eszközévé.
15. Nincs béke igazságosság
nélkül, és nincs igazságosság megbocsátás nélkül: ezt
szeretném meghirdetni ebben az üzenetben hívőknek és nem hívőknek,
minden jóakaratú embernek, férfiaknak és nőknek, akik szívükön
viselik az emberiség családjának javát és annak jövőjét.
Nincs béke igazságosság nélkül,
és nincs igazságosság megbocsátás nélkül: erre szeretném
emlékeztetni mindazokat, akik kezükben tartják emberi közösségek
sorsát, hogy nehéz és súlyos döntéseikben mindig engedjék, hogy a
közjó távlatával az ember igazi java vezesse őket.
Nincs béke igazságosság nélkül,
és nincs igazságosság megbocsátás nélkül: fáradhatatlanul
ismétlem ezt az intelmet mindazok felé, akik ilyen vagy olyan
meggondolásból gyűlöletet, bosszúvágyat, pusztító szándékokat
táplálnak magukban.
A Béke Világnapján a hívők buzgóbban imádkozzanak a terrorizmus
minden áldozatáért, tragikusan érintett családjukért és minden
népért, amely a terrorizmustól és háborútól szenved. Ne maradjanak
imáink fénykorén kívül azok sem, akik kegyetlen cselekedeteikkel
súlyosan megbántják Istent és az embert: adassék meg nekik, hogy
magukba szálljanak, vessenek számot az elkövetett rosszal, hogy
megszülessék bennük az elhatározás: felhagynak az erőszakkal és
elkezdik kérni a megbocsátást. E viharos időkben találja meg az
emberiség családja az igaz és tartós békét; azt a békét, amely csak
az igazságosságnak az irgalommal való találkozásából születhet!
A Vatikánból, 2001. december 8-án,
Szeplőtelen Fogantatás ünnepén
II.
János
Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Iz 32,17.
[2] GS 78.
[3] Vö. De civitate Dei, 19,13.
[4] Vö. Ter 1,26-27.
[5] Mt 6,12.
[6] Vö. 1Jn 4,7-12.
[7] Vö. Zsolt 102,3-4.10-13.
[8] Mt 9,13.
[9] Lk 23,34.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|