|
Nagycsütörtöki levél a papokhoz 2002-ben II. János Pál pápa
2002. nagycsütörtök
Drága Áldozópapok!
1. Megindult lélekkel fordulok hozzátok nagycsütörtök alkalmával –
immár hagyományosan s veletek együtt szeretnék helyet foglalni a
Utolsó Vacsora asztalánál, amelynél az Úr Jézus először ünnepelte
apostolaival az Eucharisztiát: az egész Egyháznak szóló ajándékot,
egy olyan ajándékot, amely szentségi színek alatt ugyan, de „igazán,
valóságosan és lényegileg”[1] szerte a
földkerekségen minden tabernákulumban megjeleníti őt. E páratlan
jelenlét előtt az Egyház kezdettől fogva imádással borul le:
„Imádlak áhítattal, rejtőző Istenség”; s kezdettől fogva a szentek
emelkedett lelkületével s a menyasszony bensőséges hitével és
túláradó szeretetével veszi körül: „Üdvözlégy Szent Test, ki Szűztől
születtél”.
Jézus e páratlan ajándékhoz, amely megjeleníti keresztáldozatát és
eledelül adja Őt nekünk, épp az Utolsó Vacsora termében különleges
feladatot kapcsolt apostolai és utódaik számára. Attól kezdve
Krisztus apostolának lenni – amint azok a püspökök és az ő
küldetésükben részesedő papok – azt jelenti, hogy felhatalmazással
bírni a Krisztusnak, az Egyház Fejének nevében való cselekvésre. A
legkiemelkedőbb módon történik ez, valahányszor az Úr Testének és
Vérének áldozati lakomáját ünnepük: „Ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre”.[2]
Mily csodálatos a mi hivatásunk, drága áldozópap testvéreim! Joggal
ismételhetjük a zsoltáros szavait: „Mit adhatok az Úrnak mindazért,
amit adott nekem? Veszem az üdvösség kelyhét, és segítségül hívom az
Úr nevét.”[3]
2. Miközben örömmel gondolkodunk el ismét erről az ajándékról, idén
szeretném veletek együtt elmélyíteni küldetésünk egy összetevőjét,
amelyre hasonló alkalommal az elmúlt években már fölhívtam a
figyelmeteket. Arra a küldetésre gondolok, amit az Úr azért adott
nekünk, hogy ne csak az eucharisztikus áldozatban, hanem a
kiengesztelődés szentségében, a Szentgyónásban is jelenítsük meg Őt.
E két szentség között nagyon szoros kapcsolat van. Az Eucharisztia
mint a szentségi üdvrend csúcsa, ennek az üdvrendnek a forrása is:
az összes szentségek bizonyos értelemben belőle fakadnak és hozzá
vezetnek. Különösen is érvényes ez arra a szentségre, melynek az a
rendeltetése, hogy „közvetítse” Isten megbocsátását, amellyel Ő újra
karjaiba zárja a megtérő bűnöst. Igaz ugyanis, hogy az Eucharisztia
mint Krisztus áldozatának megjelenítése arra is szolgál, hogy
elválasszon minket a bűntől. Emlékezzünk csak a Katolikus Egyház
Katekizmusában mondottakra: „Az Eucharisztia nem tud Krisztussal
egyesíteni anélkül, hogy ne tisztítana meg az elkövetett bűnöktől és
ne óvna meg a jövendő bűnöktől”.[4]
Mindazonáltal a kegyelemnek Krisztus által választott rendjében e
tisztító erő, miközben közvetlenül megtisztít a bocsánatos bűnöktől,
a halálos bűnökre – amelyek gyökerében károsítják a hívő kapcsolatát
Istennel és Egyháza közösségével – csak közvetve hat. „A halálos
bűnök megbocsátására – mondja tovább a Katekizmus – nem az
Eucharisztia van rendelve, hanem a bűnbocsánat szentsége. Az
Eucharisztia azok szentsége, akik teljes közösségben vannak az
Egyházzal.”[5]
Ezen igazság hangsúlyozásával az Egyház nem akarja alábecsülni az
Eucharisztia szerepét. Hanem az a szándéka, hogy jelentőségét az
egész szentségi üdvrend felől szemlélje, ahogyan azt Isten üdvözítő
bölcsessége eltervezte. Minden kétséget kizáróan szólt erről az
Apostol, amikor a korintusiaknak ezeket írta: „Aki tehát méltatlanul
eszi a kenyeret és issza az Úr kelyhét, az Úr Teste és Vére ellen
vét. Vizsgálja meg tehát magát mindenki, s csak úgy egyék a
kenyérből és igyon a kehelyből; mert aki csak eszi és issza,
anélkül, hogy tekintettel volna az Úr Testére, ítéletet eszik és
iszik önmagának.”[6] Ebből az
intelemből közvetlenül következik, hogy „annak, aki súlyos bűn
tudatában van, meg kell gyónnia, mielőtt a szentáldozáshoz járul”.[7]
3. Fölidézvén ezt az igazságot, szeretnélek buzdítani titeket, drága
Testvéreim az áldozópapságban, mint tavaly is tettem, hogy
személyesen is fedezzétek föl újra és mutassátok meg másoknak is a
Szentgyónás szentségének a szépségét. E szentség különböző okok
miatt néhány évtizede bizonyos válságba került, amiről már többször
is beszéltem, s akartam, hogy a Püspöki Szinódus is foglalkozzék
vele, melynek javaslatait felhasználtam a Reconciliatio et
paenitentia apostoli buzdításban. Ugyanakkor csak bensőséges örömmel
tudok emlékezni a pozitív jelzésekre, melyeket főleg a Jubileumi Év
során láthattunk: milyen mély és széleskörű hatása van a megfelelően
előkészített gyónásnak és gyóntatásnak még a fiatalok körében is. A
gyónás új fölfedezését bizonyára elősegíti a személyes találkozás
igénye, melyet egyre nehezebbé tesz a technikai társadalom féktelen
ritmusa, de éppen ezért egyre inkább életszükségletnek érezzük.
Kétségtelen, hogy e szükségletet többféleképpen is ki lehet
elégíteni. De hogyan ne ismernénk föl, hogy a szentgyónás, anélkül,
hogy összekevernénk a különféle pszichológiai gyógymódokkal,
jelentős válaszokat kínál erre az igényre is? Úgy történik ez, hogy
egy testvér baráti tekintete által a bűnbánót összekapcsolja Isten
irgalmas szívével.
Valóban nagy Isten bölcsessége, aki e szentség alapításával
gondoskodott az emberi szív e mély és meg nem szüntethető
szükségletéről is. Nekünk, akik arra kaptunk meghívást, hogy
létrehozzuk a személyes kapcsolatot sok testvérünkkel a
Szentgyónásban, e bölcsesség világító és szeretettel teljes
tolmácsainak kell lennünk. Ezzel kapcsolatban szeretném újra
hangsúlyozni, hogy e szentség kiszolgáltatásának rendes formája a
személyes gyónás, s csak „súlyos szükséghelyzetekben” szabad a
közgyónás és általános feloldozás eszközéhez folyamodni. Jól
ismerjük az ilyen általános feloldozás feltételeit, s tudjuk, hogy
minden esetben megmarad a kötelezettség a halálos bűnök személyes
gyónására, amit a hívőknek el kell végezniük a kapott általános
feloldozás érvényességéhez.[8]
4. Örömmel és bizalommal fedezzük fel újra e szentséget. Elsősorban
mi magunk éljük át úgy, mint mélységes igényt és mindig újonnan várt
kegyelmet, hogy új erőt és kedvet nyerjünk belőle
megszentelődésünkhöz és küldetésünkhöz.
Ugyanakkor törekedjünk rá, hogy az irgalmasság hiteles szolgái
legyünk. Tudjuk ugyanis, hogy – a többi szentséghez hasonlóan – e
szentségben is, miközben tanúskodunk a felülről származó és saját
erejével ható kegyelemről, feladatunk, hogy tevékeny eszközei
legyünk. Más szavakkal: Isten számít ránk is, készségünkre és
hűségünkre – s ez a mi felelősségünk –, hogy végrehajtsa
csodatetteit az emberi szívekben. A Szentgyónásban talán még
fontosabb, mint a többi szentségnél, hogy a hívő eleven benyomást
kapjon Krisztusnak, a Jó Pásztornak arcáról.
Engedjétek meg ezért, hogy úgy szóljak hozzátok e témáról, mintha
veletek együtt volnék azokon a helyeken, ahol napról napra gyóntatni
szoktatok székesegyházakban, plébániatemplomokban, búcsújáróhelyeken
vagy másutt. Eszembe jutnak azok az evangéliumi részek, amelyek
egészen közvetlenül megmutatják Isten irgalmas arcát. Hogyan ne
gondolnánk a tékozló fiúnak irgalmas atyjával való megindító
találkozására? Vagy az elveszett, de újra megtalált bárányra, akit a
pásztor örömmel vesz a vállára? Az atyai ölelést, a Jó Pásztor
örömét kell képviselnünk mindannyiunknak, drága testvéreim az
áldozópapságban, valahányszor egy bűnbánó lélek kéri tőlünk a
megbocsátás szolgálatát.
Hogy azonban világosabbá tegyem a szentségi gyónásnak, az üdvösség
különleges beszélgetésének néhány sajátos vonását, „bibliai képként”
Jézus és Zakeus találkozását szeretném idézni.[9] Úgy látom ugyanis, hogy ami Jézus és a jerikói
„vámosok vezetője” között történt, több elemében is hasonlít az
irgalmasság szentségének kiszolgáltatásához és vételéhez. E rövid,
de nagyon intenzív elbeszélést követve Krisztus szavaiban és
magatartásában szeretnénk kikutatni az emberi és természetfölötti
bölcsességnek azokat a finomságait, melyeket nekünk is próbálnunk
kell kifejezni, ha azt akarjuk, hogy a Szentgyónás a lehető legjobb
legyen.
5. Az elbeszélés Jézus és Zakeus találkozását véletlen eseményként
mondja el. Jézus bement Jerikóba, és nagy sokaság kíséretével
áthaladt a városon.[10] Zakeust
látszólag a puszta kíváncsiság indította arra, hogy fölmásszon a
vadfügefára. Istennek az emberrel való találkozásaira épp a
látszólagos véletlen a jellemző. Isten részéről azonban semmi sem
„véletlen”. A legkülönbözőbb lelkipásztori helyzetekben olykor
bátorságunkat és kedvünket szegi a tény, hogy a szentségi életben
oly sok keresztény nem hogy kellő figyelmet nem fordít rájuk, hanem
gyakran egészen felszínesen járul a szentségekhez. Aki gyóntatni
szokott, aki tudja, hogyan jönnek általában gyónni az emberek,
olykor elkeseredhet, amikor látja, hogy néhányan úgy jönnek gyónni,
hogy igazában nem is tudják, mit akarnak.
Néhányukat csak az indítja gyónásra, hogy szükségét érzik annak,
hogy valaki meghallgassa őket. Másoknak csak tanácsra van szüksége.
Ismét mások szabadulni akarnak a „bűntudat” nyomása alól. Sokakban
él a hiteles igény, hogy helyre akarják állítani a kapcsolatot
Istennel, de úgy gyónnak, hogy nem fogják föl a belőle fakadó
kötelezettségeket, s csak nagyon szűk látókörrel vizsgálják meg
lelkiismeretüket, mert nem kaptak megfelelő nevelést az
Evangéliumból fakadó erkölcsi életre. Van-e gyóntató, aki nem ismeri
ezeket?
Éppen ezért fontos Zakeus esete. A történésben minden meglepő. Ha
egy adott pillanatban nem esik rá – meglepő módon – Krisztus
tekintete, Zakeus néma szemlélője marad átvonulásának Jerikó utcáin.
Jézus elment volna mellette, nem lépett volna be az életébe. Maga
Zakeus nem is sejtette, hogy kíváncsisága, ami különös tettére
késztette, az irgalmasság gyümölcse, amely megelőzte, vonzotta és
hamarosan a szíve mélyén átformálta őt.
Drága testvéreim az áldozópapságban, sok-sok gyónónkra gondolva,
olvassuk csak újra Lukács csodálatos leírását Jézus tettéről:
„Amikor odaért a helyhez, Jézus fölemelte a tekintetét és mondta
neki: »Zakeus, jöjj le gyorsan, mert ma a te házadban kell
megszállnom«”.[11]
Minden egyes találkozásunk egy olyan hívővel, aki gyónni akar – még
ha kissé felületesen is, mert nincs megfelelően fölkészülve –, Isten
meglepő kegyelméből az a „hely” lehet a vadfügefa mellett, ahol
Jézus fölemelte a tekintetét Zakeusra. Mi nem tudjuk fölmérni, hogy
Krisztus szeme milyen mélyen hatolt a jerikói vámos lelkébe. Azt
azonban tudjuk, hogy ugyanazok a szemek tekintenek a mi gyónóinkra
is. A kiengesztelődés szentségében egy saját törvényeit követő
természetfölötti találkozás eszközei vagyunk, amelyet tisztelnünk és
szolgálnunk kell.
Zakeus számára megdöbbentő élmény lehetett, hogy nevén szólítják.
Azon a néven, amit sok kortársától megvetően szokott hallani. Most
hallja, hogy olyan hangon szólítják meg, amelyben nemcsak bizalom,
hanem családiasság, barátságra szólítás is hallható. Igen, Jézus úgy
szólította meg őt, mint egy régi, talán elfeledett barát, aki e
felejtés miatt nem vált hűtlenné, és a szeretet édes kényszerével
lép be az újra megtalált barát életébe és házába: „Jöjj le gyorsan,
mert ma a te házadban kell megszállnom” .[12]
6. Lukács elbeszélésében megindító a hangnem: minden szó teljesen
személyes, oly tapintatos, annyira szeretettel teljes! De nem
pusztán megindító emberiességről van szó. A szövegben sürgetés
rejlik, melyet Jézus mint Isten irgalmasságának végső
kinyilatkoztatója fejez ki. Azt mondja: „a te házadban kell
megszállnom”, vagy egészen szószerinti fordításban: „szükségem van
rá, hogy a te házadban szálljak meg”.[13]
Az Atya által meghatározott utak titokzatos nyomvonalát követve
talált rá Jézus útja során Zakeusra is. Úgy áll meg mellette, mint
aki öröktől fogva előre tudott találkozásra jött. E bűnösnek a háza,
amit annyi emberi megvetés ért, hamarosan kinyilatkoztatás, az
irgalmasság csodájának helyévé válik. Ami bizonnyal nem történik
meg, ha Zakeus ki nem oldozza a csomókat, melyek szívét az önzéshez
és a csalásokkal elkövetett igazságtalanságokhoz kötötték. De az
irgalmasság mint ingyenes és túláradó ajándék már megérkezett hozzá.
Megelőzte őt az irgalmasság!
Ugyanez történik minden szentségi találkozásban. Ne gondoljuk, hogy
a bűnös keresi magának a megtérés öntörvényű lépésével az
irgalmasságot. Épp ellenkezőleg! Az irgalmasság készteti a megtérés
útjára. Az ember önmagától semmire sem képes. És nem érdemel semmit.
A Szentgyónás a látogatással kezdődik, mellyel Isten belép az ember
házába, s csak utána lép az ember Isten felé. A gyóntatáskor a
legkülönbözőbb embertípusokkal találkozhatunk. Egy dologról azonban
legyünk meggyőződve: felszólításunk előtt, szentségi megszólalásunk
előtt a szolgálatunkat kérő testvéreinket már megérintette és hat
bennük az irgalmasság. Adja Isten, hogy szavainkkal és lelkipásztori
lelkületünkkel munkatársai lehessünk az átölelő irgalmasságnak és az
üdvözítő szeretetnek, azáltal, hogy mindig figyelünk a konkrét
személyre, meg tudjuk látni a problémáikat, és tapintattal tudjuk
kísérni őket útjukon, fölébresztve bennük az Isten jóságába vetett
bizalmat.
7. „A te házadban kell megszállnom”. Próbáljuk mélyebben megérteni e
szavakat. Kijelentő mondat. Az Atya akaratát közlik, nem Krisztus
szabad választását. Jézus úgy mutatkozik, mint akinek határozott
parancsa van. Neki egy „törvénye” van: az Atya akarata, amit ő olyan
szeretettel teljesít, hogy „eledelének” tekinti.[14] Szavai, melyekkel Zakeushoz fordul, nem
egyszerű kapcsolatfölvételt jelentenek, hanem isteni tervet
nyilvánítanak ki.
A találkozás Isten Igéjének horizontján történik, amely teljesen
azonos Krisztus arcával és szavával. Erre van szükség minden
esetben, amikor valóban gyónásról és gyóntatásról van szó. Jaj
nekünk, ha az egész pusztán emberi kapcsolattá silányul! Az emberi
érintkezés törvényeire figyelés hasznos lehet, nem szabad mellőzni,
de az egész gyónásnak Isten Igéjére kell épülnie. Ezért rendelkezik
a szentség szertartása arról, hogy ezt az Igét hirdessék a gyónónak.
Nem lebecsülendő részlet ez, még ha nem is könnyű megvalósítani. A
gyóntatók folyamatosan tapasztalják, mennyire nehéz megvilágítani
ennek az Igének elvárásait azok számára, akik csak felületesen
ismerik. Kétségtelen, a gyóntatás nem a legjobb alkalom e hiányosság
pótlására. Megfelelőbb, ha lelkipásztori bölcsességgel a gyónási
előkészületben adnak alkalmat találkozásra kinek-kinek az Evangélium
őt megszólító igazságával. Mindazonáltal a gyóntató ne mulassza el a
szentségi találkozás alkalmával, hogy megpróbálja valamiképpen
megláttatni a gyónóval Isten irgalmas lehajlását, aki nem azért
nyújtja feléje a kezét, hogy megverje, hanem hogy meggyógyítsa.
Egyébként el tudunk-e futni azon objektív nehézségek elől, melyeket
a ma uralkodó kultúra támaszt e kérdésben? Nem ritkán még érett
keresztényeket is visszatart attól, hogy azonosuljanak Isten
parancsolataival, a parancsokra épülő irányzatokkal és az egyházi
Tanítóhivatallal. így van a családi és szexuális etika, a bioetika,
a társadalmi és foglalkozási erkölcs sok kérdésében, de a
vallásgyakorlás és az egyházi életben való részvétel esetében is.
Ezért komoly hitoktatói munkára van szükség, amit a gyóntató nem tud
megoldani a gyóntatás közben. A gyónásra való előkészítésben kell
ezeket a kérdéseket elmélyíteni. A közös előkészületet és személyes
szentségi gyónást felkínáló bűnbánati liturgiák nagy segítséget
jelenthetnek.
Mindezek hangsúlyozására Zakeus „bibliai képe” további fontos adatot
tartalmaz. A Szentgyónásban előbb találkozunk Jézussal, „a
parancsolatok Istenével”, mint „Isten parancsolataival”. Zakeusnak
Jézus mondja: „A házadban kell megszállnom”. Ő a Zakeusnak szóló
ajándék, ugyanakkor ő „Isten törvénye” Zakeus számára. Amikor
Jézussal mint ajándékkal találkozunk, a törvény legnehezebb
követelménye is a kegyelemre jellemző „könnyedséget” kap a
természetfölötti erőknek megfelelően. Ezért mondta Pál: „Ha
engeditek, hogy a Lélek vezéreljen benneteket, nem lesztek többé
alávetve a törvénynek”.[15] Minden
Szentgyónásnak föl kellene fakasztania a bűnbánó lelkében azt az
örvendező mozdulatot, amit Zakeusból váltottak ki Krisztus szavai:
„sietve lejött, és örvendezve fogadta őt”.[16]
8. Az irgalmasság megelőző és túláradó természete azonban nem
feledtetheti, hogy az irgalmasság csak feltétele az üdvösségnek,
mely olyan mértékben bontakozik ki, amilyen mértékben választ kap az
embertől. A Szentgyónásban kapott bocsánat ugyanis nem külső aktus,
nem jogorvoslati cselekmény, hanem a bűnbánó valóságos és sajátos
találkozása Istennel, aki helyreállítja a bűntől megsérült
barátságot. E kapcsolat „igazsága” megköveteli, hogy az ember
elfogadja Isten irgalmas ölelését, és legyőzzön minden, a bűnből
fakadó ellenállást.
Ez történt Zakeussal. Érezvén, hogy „fiúnak” tekintik, kezd fiúként
gondolkodni és viselkedni, s ezt azzal fejezi ki, hogy újra
megtalálja a testvéreit. Krisztus szeretettel teljes tekintetének
hatására szíve kitárul a felebarát szeretetére. Kilépve az
elzárkózásból, mely arra késztette, hogy vagyonosodjék – minden
tekintet nélkül a mások szenvedésére –, adakozóvá válik, s a szó
szoros értelmében „megosztja” javait: „javaim felét a szegényeknek
adom”. Az igazságtalanságot, amit csalásaival a testvérei kárára
elkövetett, négyszeres kártalanítással teszi jóvá: „Ha valakit
megcsaltam, négyszeresen adom neki vissza”.[17] Csak ebben a mozzanatban éri el a célját
Isten szeretete, és megvalósul az üdvösség: „Ma üdvössége lett e
háznak”.[18]
Az üdvösség ezen útja, mely Zakeus történetében oly világosan
megmutatkozik, igazítson el minket is, drága áldozópapok, hogy bölcs
kiegyensúlyozottsággal tudjuk végezni a gyóntatás nehéz szolgálatát.
A gyóntatói feladat ugyanis mindig két véglet, a rigorizmus és a
laxizmus (a túlzó szigor és a lazaság) között oldandó meg. A szigor
figyelmen kívül hagyja Zakeus történetének első felét: az elénk
siető irgalmasságot, mely megtérésre indít és értékeli a szeretetben
a legkisebb előbbrejutást is, hiszen az Atya a lehetetlent is meg
akarja tenni az elveszett fiú megmentésére. „Az Emberfia ugyanis
azért jött, hogy megkeresse és üdvözítse azt, ami elveszett”.[19] A másik véglet, a lazaság nem
veszi figyelembe, hogy a teljes, a már nem csak fölkínált, hanem be
is fogadott üdvösség gyógyít és emel föl igazán, s ez magában
foglalja az őszinte megtérést Isten szeretetének elvárásaihoz. Ha
Zakeus úgy fogadta volna házába az Urat, hogy azt nem követi
szívének kitárulkozása a szeretetre – az okozott károk jóvátételére
és az élet megjobbításának elhatározására nem kapta volna meg a
bocsánatot, amit az Úr oly nagy szeretettel kínált föl neki.
Mindig ügyelnünk kell a józan kiegyensúlyozottságra, hogy ne essünk
egyik végletbe se a mondottak közül. A rigorizmus elkerget és
elidegenít. A laxizmus szabadjára enged és illúziókba ringat. A
megbocsátás szolgájának, megtestesítve a bűnbánó számára a Jó
Pásztor arcát, egyszerre kell megmutatnia a megelőző irgalmasságot,
és a gyógyító-meg-békéltető megbocsátást. Ezen elvek alapján kapta a
megbízatást az áldozópap, hogy a bűnbánóval folytatott dialógusban
megítélje, alkalmas-e az a szentségi feloldozásra. Kétségtelen, a
lelkekkel való találkozás egy ilyen bensőséges és gyakran fájdalmas
pillanatban, igen nagy megkülönböztetési készséget (diszkréciót)
igényel. Rendes körülmények között az áldozópapnak föl kell
tételeznie, hogy a gyónó azzal, hogy megvallotta bűneit, valóban
bánja is azokat és megvan a jobbulási elhatározása. E feltételezés
megalapozottabbá válik, ha a gyóntatás megfelelő segítségnyújtással
történik, előkészületi alkalmakat biztosítanak, melyek tudatosítják,
mi is történik a gyónásban. Világos azonban, hogy ha e
föltételezésnek az ellenkezője válik nyilvánvalóvá (ti. hogy a gyónó
nem vallotta meg a bűneit, nem bánja, nincs jobbulási szándéka;
ford. megj.), a gyóntatónak közölnie kell a gyónóval, hogy így nem
oldozható fel. Ha úgy adódnék, hogy a gyónó nyíltan kifejezi, hogy
nem óhajt megjavulni, a gyónás szertartása színjátékká válik, sőt
mágikus cselekménnyé, ami keltheti ugyan a kiengesztelődés
benyomását, de biztosan nem adja meg a lelkiismeret mélységes
békéjét, amit Isten ölelése biztosít.
9. A mondottak fényében világosabban látszik, miért rendes formája a
Szentgyónásnak a gyóntató és a gyónó közti személyes találkozás, s
miért marad rendkívüli mód az általános feloldozás. Mint tudjuk, az
Egyház gyakorlata fokozatosan jutott el a fülgyónáshoz századok
folyamán, melyekben a nyilvános bűnbánattartás volt általános. E
fejlődés azonban nem csupán nem változtatta meg a szentség lényegét,
hanem fokozta kifejezőerejét és hatékonyságát, és ez nem is
történhetett másként! így történt, hogy a Szentlélek e kérdésben is
bevezette az Egyházat „a teljes igazságba”.[20]
Valójában ugyanis a Szentgyónás rendes formája nem csupán nagyon jól
kifejezi az isteni irgalmasság és a belőle fakadó megbocsátás
igazságát, hanem megvilágítja az ember igazságát is egy lényeges
szempontból: minden személy eredetien egy, aki kapcsolatokban és
közösségekben él ugyan, de soha nem engedi eltüntetni magát az
arctalan tömegben. Ez magyarázza azt az erős visszhangot, amit az
ember akkor érez, amikor a nevén szólítják. Akkor érezzük igazán,
hogy élünk, amikor tudjuk, hogy ismernek és elfogadnak minket
olyannak, amilyenek vagyunk, legszemélyesebb adottságainkkal. A
lelkipásztorkodásnak is jobban figyelembe kell vennie ezt a
szempontot, hogy megtalálja a bölcs egyensúlyt az Egyházhoz
tartozást hangsúlyozó közösségi mozzanat és az egyes személyek
igényei között. A személy ugyanis általában igényli az elismerést és
a figyelmes segítségnyújtást, s épp ezáltal érzi erősebben Isten
szeretetét.
így nézve a Szentgyónás a személyes nevelés kiváltságos eszköze.
Benne ugyanis a Jó Pásztor az áldozópap arca és hangja segítségével
közeledik az emberhez, hogy megkezdje vele a meghallgatás,
tanácsadás, bátorítás, megbocsátás személyes dialógusát. Isten
szeretete képes arra, hogy a többiek megrövidítése nélkül
koncentráljon minden egyes emberre. Aki megkapja a feloldozást,
annak éreznie kell e személyes törődés melegét. Tapasztalnia kell a
tékozló fiút átölelő atyai karok erejét: „A nyakába borult és
megcsókolta”.[21] Hallania kell a
barátság meleg hangját, amely a vámos Zakeust a nevén szólítva hívta
új életre.[22]
10. Ebből következően a gyóntatót megfelelően föl kell készíteni e
szentség kiszolgáltatására, melynek úgy kell történnie, hogy a
szertartás a maga külső formájával is mutassa meg: liturgikus
cselekmény történik a gyónás szertartásának szabályai szerint. Ez
nem zárja ki a körülmények által megkívánt lelkipásztori
alkalmazkodás lehetőségét, amit a bűnbánó állapotának valós igényei
sugallnak azon klasszikus alapszabálynak megfelelően, mely szerint
az Egyház legfőbb törvénye a lelkek üdvössége. E tekintetben
engedjük, hogy a szentek bölcsessége igazítson el. Legyünk bátrak a
fiatalok gyóntatásában is. Merjünk közöttük lenni, tudjunk barátok
és atyák, bizalmasok és gyóntatok lenni mellettük. Szükségük van rá,
hogy hol egyik, hol másik formában találjanak ránk.
Igen nagy gondot fordítsunk arra, hogy teológiai műveltségünk
valóban naprakész legyen, főleg az új etikai kihívások területén, de
szilárdan ragaszkodva mindig az egyházi Tanítóhivatal döntéséhez.
Néha megtörténik, hogy aktuális etikai problémákkal kapcsolatban a
hívők még zavarosabb elképzelésekkel jönnek ki a gyóntatószékből,
azért is, mert nem ugyanazt a véleményt hallják a gyóntatóktól.
Mindazok, akik Isten és az Egyház nevében végzik ezt a nagyon kényes
szolgálatot, nem munkálhatnak ki s még kevésbé nyilváníthatnak ki
szentségi keretek között olyan személyes értékítéleteket, amelyek
nem felelnek meg annak, amit az Egyház tanít s hirdet. Nem
téveszthető össze a szeretettel az igazságtól való eltérés a
félreértett megértésre hivatkozva. Nem vezethetünk be önkényes
könnyítéseket a legjobb szándékkal sem. A mi feladatunk, hogy Isten
tanúi legyünk, tolmácsoljuk azt az irgalmasságot, mely akkor is
üdvözít, amikor ítéletet mond az ember bűne fölött. „Nem mindenki
megy be a mennyek országába, aki mondja nekem: Uram, Uram, hanem
csak az, aki megteszi az én mennyei Atyám akaratát”.[23]
11. Drága áldozópapok! Erezzetek nagyon közel magatokhoz, miközben
most, a 2002. év nagycsütörtökén püspökeitek körül lesztek. Az új
évezred küszöbén valamennyien új, egyházi lendületet nyertünk a
„Krisztustól induljunk el” tanítás szerint.[24] Akkor valamennyien azt kívántuk, hogy ezzel
egyidejűleg kezdődjék meg a testvériség és a béke új időszaka az
egész emberiség számára. Ehelyett azt láttuk, hogy új vérontás
kezdődik. Megint csak háborúnak vagyunk a szemtanúi. Szorongással
figyeljük a megoszlás és gyűlölet tragédiáját, ami pusztítja a népek
közötti kapcsolatokat.
Ezen túlmenően e percben nagyon mélyen érintenek bennünket mint
áldozópapokat néhány testvérünk bűnei, akik elárulták a szentelésben
kapott kegyelmet, helyt adván a gonoszság világban működő
misztériuma legrosszabb megnyilvánulásainak. Ezáltal súlyos
botrányok támadnak, miknek következményeként a gyanú sötét árnyéka
vetül az összes többi becsületes áldozópapra is, akik következetes
becsületességgel, olykor hősies szeretettel végzik szolgálatukat.
Miközben az Egyház gondoskodó törődéssel fordul az áldozatokhoz, és
próbál igaz és igazságos választ adni minden terhelő helyzetben, mi
valamennyien – ismervén az emberi gyengeséget, de bízva az isteni
kegyelem gyógyító erejében – arra vagyunk hivatva, hogy magunkhoz
öleljük a „Kereszt misztériumát”, és még odaadóbbak legyünk az
életszentségre törekvésben. Imádkoznunk kell azért, hogy Isten, a
maga gondviselésével ébressze föl a szívekben azt a Krisztus iránti
teljes odaadást, ami az áldozópapi szolgálat alapját képezi.
Épp a Krisztusba vetett hit ad erőt, hogy bizalommal tekintsünk a
jövőbe. Tudjuk ugyanis, hogy a rossz kezdettől fogva jelen van az
emberi szívben, s az ember csak akkor lesz képes szeretetet és békét
sugározni maga körül, ha Krisztus eléri, és hagyja, hogy
„meghódítsa” őt. Nekünk, mint az Eucharisztia és a szentségi
megbékélés szolgáinak, egész különleges jogcímen feladatunk a
remény, a jóság és a béke terjesztése a világban.
Kívánom, hogy a szív békéjében, mély egységben egymással és a
Püspökötökkel éljétek át e szent napot, amelyen az Eucharisztia
alapítására és áldozópapságunk „születésére” emlékezünk. Krisztusnak
feltámadása után az Utolsó Vacsora termében apostolaihoz intézett
szavaival és a Boldogságos Szűz Mária, az Apostolok Királynője és a
Béke Királynője segítségül hívásával ölellek mindnyájatokat testvéri
öleléssel: Béke, béke mindenkivel és mindnyájatokkal! Áldott
húsvétot!
A Vatikánból, 2002. március 17-én,
Nagyböjt ötödik vasárnapján, pápaságom 24. évében
II. János Pál
pápa
Jegyzetek:
[1] DS 1651.
[2] Lk 22,19.
[3] Zsolt 116,12-13.
[4] KEK 1393.
[5] KEK 1395.
[6] 1Kor 11,27-29.
[7] KEK 1385.
[8] KEK 1483.
[9] Vö. Lk 19,1-10.
[10] Vö. Lk 19,3.
[11] Lk 19,5.
[12] Lk 19,5.
[13] Lk 19,5.
[14] Vö. Jn 4,34.
[15] Gal 5,18.
[16] Lk 19,6.
[17] Lk 19,8.
[18] Lk 19,9.
[19] Lk 19,10.
[20] Jn 16,13.
[21] Lk 15,20.
[22] Vö. Lk 19,5.
[23] Mt 7,21.
[24] Vö. Novo millennio ineunte
enciklika, 29.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|