|
Beszéd az Isteni Irgalmasság-bazilika fölszentelésén Krakkó-Lagiewniki
2002. augusztus 17.
II. János Pál pápa lengyelországi látogatása
2002. augusztus 17-19.
„Ó Isten fölfoghatatlan és
kifürkészhetetlen irgalmassága, ki tudna méltó módon imádni és
magasztalni téged? Ó mindenható Isten legnagyobb tulajdonsága, te
vagy a bűnösök édes reménysége!”[1]
Kedves Testvérek!
1. Szent Fausztina egyszerű és őszinte szavait idézem, hogy vele és
mindnyájatokkal együtt imádjuk Isten irgalmasságának fölfoghatatlan
és kifürkészhetetlen misztériumát. Fausztina nővérrel együtt akarjuk
megvallani, hogy az ember számára nincs reményforrás Isten
irgalmasságán kívül. Hittel szeretnénk újra mondani: Jézusom, bízom benned!
Erre az üzenetre, mely a mindenható Isten szeretetébe vetett
bizalmat fejezi ki, napjainkban igen nagy szükségünk van, amikor az
ember megdöbbenve áll a rossz sokféle megnyilvánulása előtt. Az
isteni irgalmasság segítségül hívásának kell fölfakadnia a
szenvedésekkel, csalódásokkal és bizonytalanságokkal telt szívek
mélyéről, melyek ugyanakkor keresik a biztos remény forrását. Ezért
jöttünk ma ide, a lagiewniki kegytemplomba, hogy Krisztusban újra
fölfedezzük az Atya arcát: annak arcát, aki „az irgalmasság Atyja és
minden vigasztalás Istene”.[2] Lelki
szemünkkel az irgalmas
Jézus szemébe szeretnénk tekinteni, hogy az Ő tekintetének
mélységében megtaláljuk életének fényét és a kegyelem fényét, melyet
annyiszor megkaptunk, s amelyet Isten tartogat számunkra minden
áldott nap, egészen az utolsó napig.
2. Itt vagyunk, hogy fölszenteljük az Isteni Irgalmasság új
templomát. Előtte azonban szeretnék szívből köszönetét mondani
mindazoknak, akik hozzájárultak e templom fölépítéséhez. Külön
köszönetemet fejezem ki Franciszek Macharski bíboros úrnak, aki az
isteni irgalmasság iránti odaadása kifejezéseként annyit tett e
kezdeményezésért.
Szeretettel ölelem az Irgalmas Szűzanya Nővéreit, s megköszönöm
fáradozásaikat, amit Szent Fausztina nővér üzenetének terjesztéséért
tettek. Köszöntőm a lengyel Bíborosokat és Püspököket, élükön
Bíboros Prímás úrral, s a világ különböző részeiről érkezett
püspököket. Örülök az egyházmegyés papok, szerzetesek és
szeminaristák jelenlétének.
Szívből köszöntőm e szentmise minden részvevőjét, különösen az
Isteni Irgalmasság Kegyhelye Alapítványának képviselőit, mely
gondoskodott az építkezésről, s a különféle vállalkozások
szakembereit. Tudom, hogy a jelenlévők közül sokan nagylelkűen
járultak hozzá az építkezéshez. Kérem Istent, hogy nagylelkűségüket
és elkötelezettségüket áldásával viszonozza!
3. Testvéreim! Miközben fölszenteljük ezt az új templomot,
föltehetjük magunknak a kérdést, ami Salamon királyt foglalkoztatta,
amikor Isten lakóházaként fölszentelni készült a jeruzsálemi
templomot: „De valójában lakhat-e Isten a földön? íme, az egek s az
egek egei nem képesek befogadni téged, mennyivel kevésbé ez a ház,
melyet én építettem!”[3] Valóban, első
látásra képtelenségnek látszik meghatározott „helyhez” kötni Isten
jelenlétét. Mégsem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az idő és a
tér bensőségesen Istenhez tartozik. Jóllehet az időt és az egész
világot Isten „templomának” tekinthetjük, mégis vannak idők és
helyek, melyeket Isten kiválaszt, hogy akkor és ott az emberek
különlegesen megtapasztalhassák az ő jelenlétét és kegyelmét. És az
emberek a hit érzékével keresik ezeket a helyeket, annak biztos
tudatában, hogy valóban találkozhatnak az ott jelenlévő Istennel.
Ezzel a hittel érkeztem Lagiewnikibe, hogy fölszenteljem ezt az új
templomot, és meggyőződésem, hogy Isten különlegesen kiválasztotta e
helyet, hogy irgalmasságának kegyelmét árassza itt. Éppen ezért
legyen ez a templom önmagunk és a világ számára mindig az irgalmas
Isten szeretetéről szóló üzenet hirdetésének helye; a megtérés és a
bűnbánat helye; az Eucharisztia, az irgalmasság forrásának helye; az
imádság s az irgalmasság kiesdeklésének a helye.
Salamon szavaival imádkozom: „Hallgasd meg szolgád imáját és
könyörgését, Uram, én Istenem, s halld meg kiáltásomat és kérésemet,
amellyel ma hozzád fordulok! Tartsd rajta szemedet ezen a házon,
éjjel-nappal, azon a helyen, amelyről azt ígérted: »Ott lesz a
nevem!«, és hallgasd meg az imát, amelyet szolgád ezen a helyen
mond. Hallgasd meg szolgádnak és népednek, Izraelnek könyörgését,
amikor csak imádkoznak majd ezen a helyen. Igen, hallgasd meg ott,
ahol trónodon ülsz az égben, hallgasd meg, és bocsáss meg.”[4]
4. „Eljön az óra, és most van, amikor igazi imádói Lélekben és
igazságban fogják imádni az Atyát; mert az Atya ilyen imádókat
keres”.[5] Amikor az isteni irgalmasság
templomában olvassuk az Úr Jézusnak e szavait, egész különlegesen rá
kell döbbennünk, hogy itt nem lehetünk másként jelen, csak Lélekben
és igazságban. A Szentlélek, a Vigasztaló és az igazság Lelke vezet
bennünket az isteni irgalmasság útjain. Ő, aki meggyőzi a világot „a
bűnről, az igazságról és az ítéletről”,[6]
ugyanakkor kinyilatkoztatja az üdvösség teljességét Krisztusban. Ez
a bűnről való meggyőzés két módon történik Krisztus keresztje által:
egyrészt a Szentlélek Krisztus keresztje által fölismerteti a bűnt –
minden bűnt a bűnben rejtőző rossz lényegét; másrészt ugyancsak
Krisztus keresztje által a Szentlélek a jóság misztériumának
fényében, azaz Isten irgalmas és megbocsátó szeretetének fényében
láttatja a bűnt.[7]
És így a „bűnről való meggyőzés” arról is meggyőz, hogy a bűn
bocsánatot nyerhet, s az ember újra magára öltheti Isten szeretett
gyermekének méltóságát. A kereszt ugyanis „Isten legmélyebb
lehajlása az emberhez. A kereszttel az örök szeretet érinti az ember
földi létének legfájóbb sebét.”[8] Erre
az igazságra fog emlékeztetni mindig e kegytemplom alapköve, melyet
a Kálvária hegyéből vágtak, arról a helyről, mely ott volt a kereszt
alatt, melyen Krisztus legyőzte a bűnt és a halált.
Szilárdan hiszem, hogy ez az új templom mindig olyan hely marad,
ahol az emberek lélekben és igazságban jelennek meg Isten előtt.
Bizalommal jönnek majd, mely betölti mindazokat, akik alázatosan
megnyitják szívüket az isteni irgalmasság előtt, a szeretet előtt,
ami elől a legnagyobb bűnös sem tud kitérni. Itt, az isteni szeretet
fókuszában lángra fognak gyulladni a megtérni szándékozó szívek, s
aki keresi a reményt, enyhületet fog találni.
5. „Örök Atya, fölajánlom neked szeretett Fiad, a mi Urunk Jézus
Krisztus testét és vérét, lelkét és istenségét a mi bűneinkért és az
egész világ bűneiért; az Ő keserves kínszenvedéséért irgalmazz
nekünk és az egész világnak.”[9]
Nekünk és az egész világnak... Mennyire szüksége van a mai világnak
Isten irgalmasságára. Minden földrészen az emberi szenvedés mélyéből
jajdul az irgalmasság hívása. Ahol gyűlölet és bosszúvágy uralkodik,
ahol háború okozza ártatlanok kínjait és halálát, szükség van az
irgalmasság kegyelmére a szívek és a lelkek megbékéltetése és a béke
érdekében. Ahol megfogyatkozik az élet és az emberi méltóság
tisztelete, ott Isten irgalmas szeretetére van szükség, hogy annak
fényében megmutatkozzon minden ember kimondhatatlan értéke. Az
irgalmasságra van szükség ahhoz, hogy minden igazságtalanságnak vége
legyen a világban az igazság ragyogásában.
Éppen ezért most ebben a kegytemplomban ünnepélyesen felajánlom a világot az isteni
irgalmasságnak. Azzal a forró kívánsággal, hogy Isten
irgalmas szeretetének üzenete, mely Szent Fausztina által hangzott
föl itt, eljusson a Föld minden
lakójához és reménnyel töltse be a szívüket. Ez az üzenet
terjedjen e helyről egész szeretett hazánkban és az egész világon.
Teljesedjék be az Úr Jézus ígérete: Innen kell kiindulnia a
„szikrának, mely fölkészíti a világot az Ő végső eljövetelére”.[10]
E szikrát Isten kegyelmének kell kipattantania. Az irgalmasság tüzét
viszont tovább kell adni a világnak. A világ a békét, az ember a boldogságot Isten
irgalmasságában fogja megtalálni! E feladatot rátok bízom
kedves testvéreim, a krakkói és lengyelországi egyházra, és
mindazokra, akik az isteni irgalmasság iránti tiszteletből eljönnek
ide Lengyelországból és az egész világból. Legyetek az irgalmasság tanúi!
6. Istenünk, irgalmas Atyánk, aki szeretetedet Fiadban, Jézus
Krisztusban nyilatkoztattad ki, és kiárasztottad ránk a
Szentlélekben, a Vigasztalóban, fölajánljuk neked ma a világ és
minden ember sorsát. Hajolj le hozzánk, bűnösökhöz, gyógyítsd meg
gyöngeségünket, űzz el tőlünk minden rosszat, add, hogy a Föld
minden lakója megtapasztalja irgalmasságodat, hogy benned, a
Szentháromság egy Istenben találják meg mindig a remény forrását.
Örök Atya, Fiad keserves kínszenvedéséért és föltámadásáért
irgalmazz nekünk és az egész világnak! Ámen.
A Szentatya szavai a befejező
áldás előtt:
Ezen ünnepélyes liturgia befejezése előtt szeretném elmondani, hogy
sok személyes emlékem kötődik ehhez a helyhez. Itt éltem a német
megszállás idején, amikor a szomszédos Solvay gyárban dolgoztam. Ma
is emlékszem az útra, mely Borek Faleckiből Debnikibe vezetett, s
melyet a különböző műszakok idejének megfelelően minden nap
megtettem facipőben. Akkoriban itt facipőt hordtunk. Ki gondolta
volna, hogy ez a facipős ember egy napon Lagiewnikiben bazilikát fog
szentelni az isteni irgalmasság tiszteletére.
Őrülök az isteni irgalmasságnak szentelt templom fölépítésének.
Macharski bíboros, a krakkói érsekség és az Irgalmas Szűzanya
Nővéreinek gondjaira bízom e kegyhely anyagi és lelki teendőit.
Együttműködéstek az irgalmas Jézus tiszteletének terjesztésében
hozzon áldott gyümölcsöt a hívők szívében, itt Lengyelországban és
szerte a világon.
Az irgalmas Isten bőségesen áldja meg a zarándokokat, akik valaha is
eljönnek ide.
Krakkó-Lagiewniki, 2002. augusztus 17.
II.
János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Napló, 951; olasz kiadás, 2001:341.
[2] 2Kor 1,3.
[3] 1Kir 8,27.
[4] 1Kir 8,28-30.
[5] Jn 4,23.
[6] Jn 16,8.
[7] Vö. Dominum et vivificantem
enciklika, 32.
[8] Dives in misericordia enciklika, 8.
[9] Napló, 476; olasz kiadás, 2001:193.
[10] Vö. Napló, 1732; olasz kiadás,
2001:568.
|
|
|
Mit akarsz tőlem, asszony? Még nem jött el az én órám. Jn 2,1-11
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|