|
Szentmise a Błonie-parkban melynek során a szentatya boldoggá avatott
egy érseket, két áldozópapot és egy apácát
Błonie, Kraków, 2002. augusztus 18., vasárnap
II. János Pál pápa lengyelországi látogatása
2002. augusztus 17-19.
Kedves Testvéreim!
„Ez az én parancsom, hogy
szeressétek egymást, amint én szerettelek titeket”[1]
1. Az Úr Jézusnak imént hallott szavai egész különösen beleillenek a
mai szentmise összefüggésébe: Isten
gazdag az irgalomban. Ez a kis mottó szinte magában
foglalja az emberiséget megváltó Isten szeretetének egész igazságát.
„A végtelenül irgalmas Isten azzal mutatta meg nagy szeretetét
irántunk, hogy Krisztussal életre keltett minket, bűneinkben
halottakat”.[2] E szeretet teljessége
tárult föl a keresztáldozatban. Ugyanis: „Senkinek sincs nagyobb
szeretete annál, aki életét adja a barátaiért”.[3] Íme, Isten
szeretetének mértéke! íme, Isten irgalmasságának mértéke!
Ha erre az igazságra gondolunk, tudatosítanunk kell, hogy a
krisztusi felszólítás – úgy kell szeretnünk a többieket, ahogyan Ő
szeretett minket – mindannyiunk elé ugyanazt a mércét állítja.
Bizonyos értelemben arra kapunk ösztönzést, hogy napról napra
ajánljuk föl az életünket az irgalmasság gyakorlásában testvéreink
felé, így viszonozva Isten irgalmas szeretetének ajándékát. Tudnunk
kell, hogy amikor Isten irgalmasságot gyakorol felénk, azt várja,
hogy az irgalmasság tanúi legyünk a mai világban.
Az irgalmasságról való tanúskodás felhívása egész különlegesen
visszhangzik itt, a szeretett Krakkóban, a lagiewniki Isteni
Irgalmasság kegyhely és a tegnap fölszentelt új templom lábánál. E
felhívás otthonosan hangzik itt, mert e város sok százados
hagyományára hivatkozik, melynek sajátos jellemzője volt mindig a
rászorulókon való segítőkészség.
Nem feledhetjük, hogy e hagyományt szentek és boldogok sokasága,
papok, szerzetesek és laikusok alkotják, akik az irgalmasság
cselekedeteinek szentelték életüket. Kezdve a sort Szaniszló
püspökkel,[4] folytatva Hedvig
királynéval,[5] Kenty Szent Jánossal,[6] Skarga Péterrel,[7] Albert testvérrel,[8]
s zárva Salawa Angélával és Sapieha bíborossal, e város hívő
nemzedékei századokon át adták egymásnak az irgalmasság örökségét. Ez az örökség ma a mi kezünkben van,
és nem mehet feledésbe.
2. Köszönöm Franciszek Macharski bíboros úrnak, hogy üdvözlő
szavaival e hagyományra emlékeztetett minket. Hálás vagyok a
meghívásért – hogy meglátogassam az én Krakkómat – és a nekem
nyújtott vendégszeretetért. köszöntöm a jelenlévőket, a bíboros és
püspök urakat, s mindazokat, akik e szentmisén a rádió és a
televízió által vesznek részt.
köszöntöm egész Lengyelországot. Lélekben végigjárom azt a fényes
utat, melyen Kowalska Szent Fausztina készült az irgalmasság
üzenetének átvételére – Varsótól Plockon és Vilnán át egészen
Krakkóig azokról is megemlékezve, akik ezen az úton együttműködtek
az irgalmasság apostolával. Szívemben átölelem honfitársaimat,
különösen a szenvedőket és a betegeket, azokat, akiket különféle
nehézségek tesznek próbára, a munkanélkülieket, a hajléktalanokat,
az öregeket és magányosokat, a többgyermekes családokat. Biztosítom
mindnyájukat, hogy lélekben közel vagyok hozzájuk és szüntelenül
imádkozom értük. Köszöntésem szól a világban szerte élő
honfitársaimnak is. Szívből köszöntöm az Európából s a világ
különböző részeiből érkezett zarándokokat is.
3. Az Egyház, amióta csak létezik, a kereszt és a föltámadás
misztériumára hivatkozva hirdeti Isten irgalmasságát, a remény
zálogát és az üdvösség forrását az ember számára. Mindazonáltal úgy
tűnik, hogy ma különösen is
hivatása, hogy hirdesse a világnak ezt az üzenetet. Nem
mellőzheti e küldetést, amikor az Úr maga hívja Szent Fausztina
tanúságtételével.
Isten a mi korunkat választotta ki erre. Talán azért, mert a 20.
századot a sok területen megmutatkozó, vitathatatlan sikerek
ellenére egész különlegesen megbélyegezte a „gonoszság misztériuma”.
A jónak és a rossznak ezzel az örökségével léptünk be az új
évezredbe. Az emberiség előtt a fejlődésnek új távlatai tárulnak
föl, ugyanakkor eddig ismeretlen veszedelmek fenyegetik. Az ember
gyakran úgy él, mintha Isten nem létezne, sőt, elfoglalja Isten
helyét. A Teremtő jogait követeli magának, hogy beavatkozzék az
emberi élet misztériumába. Génmanipulációkkal meg akarja határozni
az ember életét és annak végét a halállal. Elutasítva az isteni
törvényeket és az erkölcsi elveket, nyíltan megtámadja a családot. A
legkülönbözőbb módokon próbálja elhallgattatni Isten szavát az
emberi szívben, s Istenből „nagy távollévőt” akar formálni a
kultúrában és a népek lelkiismeretében. A „gonoszság misztériuma” ma
is jellemzi a világot.
E misztériumot tapasztalva az ember úgy él, hogy fél a jövőtől, az
ürességtől, a szenvedéstől, a megsemmisüléstől. Talán éppen ezért
történt, hogy Krisztus egy alázatos apáca tanúságtételén keresztül
lépett be a mi korunkba, hogy világosan megmutassa a megkönnyebbülés
és a remény forrását, mely Isten örök irgalmasságában rejlik.
Az irgalmas szeretet üzenetét
újult erővel kell megszólaltatnunk. A világnak szüksége van
e szeretetre. Eljött az óra, hogy eljuttassuk Krisztus üzenetét
mindenkihez: különösen azokhoz, akiknek embersége és méltósága, úgy
tűnik, elvész a gonoszság
misztériumában. Eljött az óra, amikor az isteni irgalmasság
üzenete fölébreszti a szívekben a reményt, és egy új civilizációnak,
a szeretet civilizációjának szikrájává lesz.
4. Az Egyház ezt az üzenetet fáradhatatlanul akarja hirdetni, nem
csupán buzdító szavakkal, hanem az irgalmasság figyelmes
gyakorlásával. Ezért tudja folyamatosan megmutatni csodálatraméltó
emberek példáját, akik az
istenszeretet és a felebaráti szeretet nevében „elmentek és bő
termést hoztak”. Ma négy új boldog csatlakozik hozzájuk.
Különböző időkben éltek, eltérőek voltak személyes körülményeik, de
életszentségük közös vonása az
odaadás az irgalmasság gyakorlására.
Boldog Zygmunt Felinski[9], Varsó érseke, egy olyan korban,
amikor hiányzott a nemzeti szabadság, arra hívta honfitársait, hogy
kitartók legyenek a szegények nagylelkű szolgálatában, és
nevelőintézeteket s karitatív szervezeteket hozzanak létre. Ő maga
árvaházat és iskolát alapított, meghívta a fővárosba az Irgalmas
Szűzanya Nővéreit és támogatta tevékenységüket. Az 1863. évi
fölkelés leverése után irgalomtól indítva nyíltan védelmezte az
üldözötteket. Ennek a hűségnek az lett az ára, hogy belső
Oroszországba deportálták 20 évre. Ott sem feledkezett meg a szegény
és szerencsétlen emberekről, s igen nagy szeretetet és türelmet
tanúsított irántuk. Följegyezték róla, hogy „száműzetése idején
mindenfelől szorongatva, szegényen, de imádságban mindig a kereszt
lábánál volt, s az isteni irgalmasságnak ajánlotta magát”.
A lelkipásztori szolgálat példája ő, akit ma különösen is püspök testvéreim
figyelmébe ajánlok. Kedveseim, Felinski érsek támogassa
erőfeszítéseiteket az irgalmasság lelkipásztori programjának
megtervezésére és megvalósítására. Legyetek elkötelezettek e program
mellett, elsősorban az Egyház életében, majd – ahogy szükséges és
alkalmas – a nemzet, Európa és a világ társadalmi és politikai
életében is.
A szociális szeretet lelkületével Felinski érsek mélységesen
elkötelezett volt a nemzeti szabadság védelmére. Erre ma is szükség
van, amikor különböző, a szabadság gyakran hamis ideológiájától
vezérelt erők próbálják kisajátítani ezt a területet. Amikor a
liberalizmus, az igazság és felelősség nélküli szabadság hangos
propagandája a mi országunkban is erősödik, az Egyház pásztorainak
hirdetniük kell a szabadság egyetlen és tévedhetetlen filozófiáját,
ami Krisztus keresztjének igazsága. A szabadság e filozófiája
szervesen kötődik nemzetünk történelméhez.
5. A vágy, hogy az irgalmasságot a legrászorultabbakhoz elvigye,
vezette Pater Jan Beyzymet a
távoli Madagaszkárra, ahol Krisztus szeretetéért odaadta életét a
leprásoknak.[10] Éjjel és nappal
szolgálta azokat, akiket kitaszítottak a társadalom életéből. Az
elhagyott és megvetett emberek javára végzett irgalmas
cselekedeteivel rendkívüli tanúságot tett. E tanúságtétel először
Krakkóban, majd Lengyelországban, végül az emigráns lengyelek között
talált visszhangra. A tőlük érkezett adományokból építette föl
Beyzym atya a Czestochowai Szűzanya Kórházát, mely mind a mai napig
működik. E támogatásnak volt egyik nagy mozgatója Szent Albert
testvér is.
Örülök annak, hogy ez az irgalmas szolidaritás a lengyel egyházban
tovább él; ezt mutatják a segélyakciók, melyeket a világ különböző
tájain élők, természeti katasztrófák áldozatai javára szerveztek.
Ilyen a legújabb kezdeményezés, hogy a fölösleges gabonatermést az
afrikai éhezők javára fordítsák. Remélem, hogy e nemes elgondolás
meg is fog valósulni.
A karitatív tevékenység Boldog Jan Beyzym küldetésének lényegéhez
tartozott: elvinni az evangéliumot azoknak, akik még nem ismerik. Íme, az irgalmasság legnagyobb
ajándéka: elvinni az embereket Krisztushoz, és lehetővé
tenni számukra, hogy megismerjék és megízleljék az Ő szeretetét.
Ezért kérem: imádkozzatok, hogy a lengyel egyházban támadjanak
missziós hivatások. Támogassátok szünet nélkül anyagilag is,
imádsággal is a misszionáriusokat.
6. Az irgalmasság szolgálata határozta meg Boldog Jan Balicki[11] életét is. Papi szíve mindig nyitva volt a
rászorulók előtt. Irgalmas szolgálata, amellett, hogy segítette a
betegeket és a szegényeket, különleges energiával mutatkozott meg a
gyóntatószékben, ahol türelemmel és alázattal várta a bűnbánókat,
mindig készen arra, hogy az isteni kegyelem trónusához vezesse őket.
Róla emlékezvén szeretném mondani a papoknak és a szeminaristáknak:
kérlek titeket, testvéreim, el ne felejtsétek, hogy igen nagy felelősség hárul rátok mint
az isteni irgalmasság osztogatóira. Emlékezzetek rá, hogy maga Krisztus bátorít titeket a
Szent Fausztina által adott ígérettel: „Mondd meg a papjaimnak, hogy
még a megátalkodott bűnösök is meg fognak indulni a szavukra, ha
határtalan irgalmasságomról és a szívemben irántuk élő részvétről
beszélnek nekik.”[12]
7. Az irgalmasság gyakorlása jellemzi a Szeráfi Nővérek közé tartozó
Boldog Sancja Szymkoviac[13] nővér szerzetesi hivatását is.
Családjából hozta magával Jézus Szentséges Szívének buzgó
szeretetét, és ezzel a lelkülettel volt jóságos mindenki, különösen
a szegények és rászorulók iránt. Először mint a Mária Kongregáció és
a Szent Vince Irgalmas Társaság tagja segített a szegényeken, később
mint szerzetesnő még buzgóbban áldozta magát mások szolgálatára. A
német megszállás kemény időszakát úgy fogadta, mint alkalmat arra,
hogy teljesen a rászorulóknak szentelje életét. Szerzetesi hivatását
az isteni irgalmasság ajándékának tartotta.
Miközben köszöntöm a Szeráfi Nővéreket, a Fájdalmas Szűzanya
Kongregációjának tagjait, az összes szerzetes és Istennek szentelt
nő felé fordulok: Boldog Sancja legyen oltalmazótok! Tegyétek
magatokévá ebbe az egyszerű mondatba sűrített lelki végrendeletét:
„Ha Istennek ajándékozzuk magunkat, teljesen el kell veszíteni
önmagunkat”.
8. Testvéreim, e boldogok személyét szemlélve újra szeretnélek
emlékeztetni benneteket arra, amit az isteni irgalmasságról szóló
enciklikámban írtam: „Az ember olyan mértékben jut el az irgalmas
Isten szeretetére, az Ő irgalmasságához, amennyire ő maga átalakul
az ilyen felebaráti szeretet szellemében”.[14]
Bárcsak egyre jobban fölfedeznénk ezen az úton az isteni irgalmasság
misztériumát, hogy naponta megélhessük!
A szegénység modem formái, melyek, ahogy tudom, országunkban sem
hiányoznak, a „szeretet fantáziáját” igénylik a felebarát iránti
szolidaritás szellemében – miként a Novo millennio ineunte levelemben írtam –, hogy
így a segítség „a testvéri osztozás” tanúsága legyen.[15] Ne hiányozzék ez a „fantázia” Krakkó és egész
hazánk lakóiból. Ez hassa át a lengyel egyház lelkipásztori
programját. Az isteni irgalmasság üzenete tükröződjék mindig az
ember irgalmas cselekedeteiben!
E szerető tekintetre van szükség ahhoz, hogy észrevegyük a
mellettünk lévő testvért, aki a munka, az otthon, a család méltó
fenntartásának s a gyermekek nevelési lehetőségének elveszítésével
elhagyatottságot, kudarcot és bizalmatlanságot érez. A szeretet
fantáziájára van szükség egy anyagilag és lelkileg elhanyagolt
gyermek segítéséhez; ahhoz, hogy ne fordítsunk hátat a különböző
függésekbe vagy bűnözésbe tévedt fiúknak és lányoknak; hogy jó
tanácsot, vigasztalást, lelki és erkölcsi támaszt tudjunk nyújtani
azoknak, akik a rosszal küzdenek. Ne hiányozzék a „fantázia” ott,
ahol egy rászoruló kér: „mindennapi kenyerünket add meg nekünk”. A
testvéri szeretetnek köszönhetően soha ne hiányozzék e kenyér.
„Boldogok az irgalmasok, mert ők irgalmasságot nyernek.”[16]
9. A hazámba 1979-ben tett első zarándoklatom alkalmával itt,
Bloniában mondtam, hogy „amikor erősek vagyunk Isten Lelkétől,
erősen tudunk hinni az emberben is – erősen a hitből, a reményből és
a szeretetből fakadóan, melyeket nem lehet egymástól elválasztani –,
és készek vagyunk tanúskodni az ember ügye mellett azok előtt, akik
valóban szívükön viselik ezt az ügyet”. Ezért kértelek benneteket:
„Soha ne szégyelljétek a szeretetet, ami »a legnagyobb«, ami a
kereszt által mutatkozott meg, s nélküle az emberi életnek nincs sem
gyökere, sem értelme”.[17]
Testvéreim, ma megismétlem e felhívást: tárjátok ki szíveteket Isten
legnagyobb ajándéka előtt, az Ő szeretete előtt, mely Krisztus
keresztje által mint irgalmas szeretet mutatkozott meg a világnak.
Ma, amikor már más időket élünk, egy új évszázad és évezred
hajnalán, legyetek továbbra is „készségesek tanúságot tenni az ember
ügye mellett”. Ma minden erőmmel kérem az Egyház fiait és leányait
és az összes jóakaratú embert, hogy soha el ne válasszátok az „ember ügyét” Isten
szeretetétől. Segítsétek a modern embert, hogy
megtapasztalhassa Isten irgalmas szeretetét, aki ragyogásában és
melegében üdvözíti az
emberiséget!
A szentmise végén, az Úr Angyala
imádság előtt:
Mielőtt ezt a szentmisét az Úr Angyala elimádkozásával befejeznénk,
szeretnék a fiatalokhoz szólni. Sajnos e látogatás során nem nyílt
lehetőség a külön velük való találkozásra, akiket utam során oly
szép számmal láttam. Tudom, hogy a Fény és Élet mozgalom nagy csoportja van itt,
akik imádkozva virrasztották át az éjszakát a Mindenszentek plébánia
Szent Péter és Pál-templomában, hogy ezen az ünnepi szentmisén
találkozhassanak a pápával. Emlékszem, hogy épp harminc évvel
ezelőtt, augusztus 16-án Blyszczben, Tylmanova mellett volt alkalmam
részt venni a „Közösségi napokon”. Akkor mondtam, hogy közel áll
hozzám az az életstílus, amit Isten szolgája, Franciszek Blachnicki
atya javasolt a fiataloknak. E véleményem azóta sem változott.
Hálát adok Istennek ezért a mozgalomért, mely az elmúlt nehéz
években annyi lelki gyümölcsöt hozott a fiatalok szívében, ma pedig
a fiatalság és a családok lelki fejlődését elősegítő környezetet
képvisel. Kedves Oázis-tagok,
amikor Krakkó püspöke voltam, a jelenlétemmel próbáltalak támogatni
titeket; mint Róma püspöke, imádsággal és lelki közelséggel állok
mellettetek. Az Eucharisztia és a Szentírás iránti szeretet
világosítsa meg isteni fénnyel életetek ösvényeit.
Kedves fiatal barátaim! Nemrég Torontóban, Kanadában volt a világ
ifjúságának különleges találkozója, melyet kétévenként tartanak és
az Ifjúság Világnapjának mondjuk. A hit szellemében megélt
csodálatos esemény volt; a hit a fiatalos elhatározások és
törekvések lelkesedésének szilárd alapja. Mint már mondtam, az
Ontario-tó partján újra átéltük a galileai nép élményét, kikre Jézus
a Tibériás-tó partján rábízta a Boldogságok üzenetét. Ma visszatérek
ehhez az élményhez, és fölidézem az isteni irgalmasság üzenetét.
Szent Fausztina által Isten rátok bízza ezt, hogy ennek fényében
jobban megértsétek, mit jelent lélekben szegénynek, irgalmasnak,
békességszerzőnek, az igazságot éhezőnek és szomjazónak, s végül a
Jézus nevéért üldözöttnek lenni. Mindig szükség van a Boldogságok
szerint élő emberek tanúságtételére. Ma is szükség van rá. Kérem
Istentől, hogy ehhez az igényes, isteni mértékhez igazodó életetek
az irgalmasság melletti vonzó tanúságtétel legyen korunk számára.
Szeretném külön is köszönteni a Leprások
Barátai Társaság tagjait. A ti alapítótok Pater Jan
Beyzym, és eredményesen folytatjátok a leprások megsegítésének
művét. Kérlek benneteket, folytassátok az irgalmasság gyakorlását,
és védőszentetek támogasson ebben.
Armand Gaetan Razafindatandra bíboros úr, antananarivói érsek
személyében köszöntöm az egész madagaszkári egyházat. Oltalmazzon
benneteket a Czestochowai Szűzanya, kinek tisztelete Boldog Jan
Beyzym öröksége nálatok.
köszöntöm a varsói érsekségből a Prímás Bíboros úr vezetésével
érkezett zarándokokat. Zygmunt Felinski érsek boldoggáavatása itt,
Krakkóban történt, mert itt fejezte be az életét, de örökre a ti
főegyházmegyétek védőszentje marad. Rövid ideig szolgált csak
Varsóban, de lelkisége eltörölhetetlen nyomokat hagyott. Az ő
közbenjárását kérem a főváros és minden lakója boldoguláséért.
Nem feledkezhetem meg a przemysli főegyházmegyéről, amely ma Jan
Balicki megdicsőülésének örvend. Köszöntöm Józef érsek urat, a
papságot és a híveket, és kérem Istentől, hogy az új védőszent
tisztelete mindannyiótok szívében a kegyelem bőséges gyümölcsét
teremje.
Köszöntöm a jezsuita atyákat, élükön fő elöljárójukkal. Új boldogot
kaptatok ma: Jan Beyzymet. Isten és a rászoruló ember ügyéért
föláldozott élete legyen számotokra példa és indítson korunk
igényeinek megfelelő új kezdeményezésekre.
Már szóltam a Szeráfi Nővérekhez, de újra köszöntöm őket, s kívánom,
hogy számban és érdemekben gyarapodjanak Isten és az emberek előtt.
Végül a világ különböző részeiről érkezett vendégekhez kell szólnom.
Engedjétek meg tehát, hogy köszöntsem a Litvániából, Oroszországból,
Ukrajnából, Fehéroroszországból, Üzbegisztánból, Szlovákiából, a
Cseh Köztársaságból, Magyarországról, Itáliából, Ausztriából,
Kanadából, Angliából, Franciaországból, Németországból, Svájcból, az
Amerikai Egyesült Államokból és egyéb országokból érkezett
zarándokokat. Jelenlétük tanúsítja, hogy az isteni irgalmasság
tisztelete kiterjed az egész földre. Hála érte Istennek! Bizonyos
vagyok abban, hogy ezt az üzenetet hazaviszik családjukba és
környezetükbe, ahol élnek. Azért imádkozom, hogy a remény és a béke
ajándéka legyen ez minden jóakaratú ember számára.
A litvánokhoz: Most a
litván hívőket köszöntőm. Kedveseim, arra buzdítalak, hogy az
imádságból merítsetek erőt ahhoz, hogy hűségesen ragaszkodhassatok
az evangéliumhoz, és az isteni irgalmasság hiteles tanúi lehessetek.
Ő az út, az igazság és az élet minden ember és minden nép számára.
Szívből megáldalak titeket.
Az oroszokhoz: Szeretettel
köszöntöm az Oroszországból érkezett híveket. Kedveseim, le ne
vegyétek szemeteket Krisztusról. Ő ajándékozza mindegyikteknek a
szükséges erőt, hogy megfelelhessetek korunk kihívásainak. Halljátok
meg Isten szavát, aki arra hív, hogy az Ő gyermekei és szeretete
Lelkének templomai legyetek. Áldásom mindnyájatokra!
A fehéroroszokhoz: Szívből
köszöntöm a Fehéroroszországból érkezett püspököket és híveket.
Köszönöm megjelenésteket, és mindegyikteknek minden jót kívánok az
Úrban.
Az ukránokhoz: köszöntöm
az Ukrajnából jött zarándokokat. A most boldoggá avatottak példája
és Mária anyai közbenjárása ébresszen bennetek újra hűséget Isten
iránt, aki „gazdag az irgalmasságban”, és egyre nagylelkűbb
szeretetet a testvéreitek iránt. Megáldalak mindnyájatokat!
A szlovákokhoz: köszöntöm
a Szlovákiából jött zarándokokat. Az irgalmasságban gazdag Isten a
most boldoggá avatottak és a Boldogságos Szűz Mária közbenjárására
ébresszen bennetek új hűséget az Úr Krisztus iránt, és egyre
nagylelkűbb szeretetet a testvéreitek iránt. Különlegesen áldalak
meg mindnyájatokat!
A csehekhez: köszöntöm a
Cseh Köztársaságból jött zarándokokat. Az irgalmasságban gazdag
Isten oltalmazzon és áldjon meg titeket és drága hazátokat.
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Az üzbégekhez: Szívélyes
üdvözletem az Üzbegisztánból jött zarándokoknak, s fölhasználom az
alkalmat, hogy általuk az egész üzbég népet biztosítsam: lélekben
közel vagyok hozzájuk.
A magyarokhoz: Szeretettel
köszöntöm a magyar híveket. Bízzatok bátran Isten irgalmasságában,
hiszen az kimeríthetetlen. Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Franciául: Szeretettel
köszöntöm a franciául beszélő zarándokokat. Az üdvözítő Krisztus
tegye mindnyájatokat a remény és a béke élő tanúivá, Ő, aki minden
embernek teljesen kinyilatkoztatta az Atya végtelen irgalmasságát.
Szívből adom rátok apostoli áldásomat.
Angolul: Szívből köszöntöm
az Angliából, Kanadából és az Amerikai Egyesült Államokból itt jelen
lévő zarándokokat. Isten, aki gazdag az irgalomban, áldjon meg
titeket és családotokat minden mennyei áldással.
Németül: Szívből köszöntöm
a németül beszélő zarándokokat. Nagy a mi Istenünk irgalmassága.
Bízzatok benne! Apostoli áldásom mindnyájatokra!
Olaszul: Szívből köszöntöm
az itt jelen lévő itáliai zarándokokat és mindazokat, akik a rádión
és a televízión keresztül kapcsolódnak hozzánk. Mária és a most
boldoggá avatottak segítsenek mindnyájatokat hűségesnek lenni Isten
iránt, aki „gazdag az irgalmasságban”, és egyre nagylelkűbben
szeretni a testvéreiteket. Megáldalak mindnyájatokat!
És most minden kérésünket rábízzuk Isten Anyjára, az irgalmasság
Anyjára: Az Úr Angyala
köszönté....
Jegyzetek:
[1] Jn 15,12.
[2] Ef 2,4-5.
[3] Jn 15,13.
[4] Életét lásd a Szentek élete 2001.
1. kötetében, április 11-én.
[5] Nagy Lajos király leánya. Szentek
élete 1.457. o.
[6] 1473-ban halt meg Krakkóban.
Szentek élete 1.982. o.
[7] 1536 februárjában született
Grójecben (Mazóvia). Krakkóban tanult. 1554-től tanító és nevelő.
1564-ben pappá szentelték, Lvóvban kanonok és a székesegyház szónoka
lett. 1568-71 között Bécsben és Rómában volt tanulmányúton. 1569-ben
belépett a jezsuita rendbe. 1571-ben hazatért, Pultuskban és
Vilná-ban működött. 1580-ban a plocki jezsuita kollégium, 1583-ban a
vilnai jezsuita akadémia rektora. 1584-ben Krakkóban házfőnök. Több
karitatív intézményt alapított. 1588-ban III. Zsigmond király udvari
szónoka. Előkészítette a breszti uniót. Jelentős egyháztörténeti és
spirituális irodalmi tevékenysége. Aranyszájú Szent Jánoshoz
hasonlították.
[8] Családi nevén Ádám Chmielowsky, a
rendben Albert testvér, egy szegénygondozó rend, az Albertinusok
férfi és az Albertina Nővérek női ágának alapítója. 1845. augusztus
20-án született Igolomiában (miechanowi vajdaság). 8 éves volt,
amikor apja meghalt. A pétervári kadétiskolában helyezték el. Később
Varsóba ment, majd Pulavyban a mezőgazdasági és erdészeti akadémia
hallgatója. 1863-ban 18 évesen részt vett a cár elleni fölkelésben.
Megsebesült, egyik lábát térdtől elvesztette. Párizsba ment és
festészetet tanult. Varsóban rajztanári diplomát szerzett.
1869-74-ig Münchenben a Szépművészeti Akadémia hallgatója, majd
ismét Párizsba ment. 1880-ban belépett a jezsuita rendbe, de néhány
hónap múlva betegség miatt elbocsátották. Ezután Krakkóban élt, ahol
1884-ben teljesen elszegényedve, éjszakai menedékhelyeken húzta meg
magát. Itt ismerte föl a szegények szolgálatára szóló hivatását.
1888. augusztus 25-én szegénységi és szüzességi fogadalmat tett
Dunajewski krakkói püspök kezébe. E napot tekintik társai a
rendalapítás napjának, bár Albert testvér nem írt regulát, tudván,
hogy a nyomorúságnak azt a formáját, amit ő és társai élnek, az
Egyház regulával nem hagyná jóvá. Menhelyeket nyitott, s ezeken
belül műhelyeket, hogy a rászorulók megtanuljanak, illetve tudjanak
valamit dolgozni. Csak önkéntes adományokat fogadott el, de
szálláshelyeire minden különbségtétel nélkül befogadta a
rászorulókat. 1916. december 25-én Krakkóban halt meg.
[9] Zygmunt Szczesny Felinski a lucki
egyházmegye Wojutyn falujában (ma Ukrajna, Volhinia) született 1822.
november 1-én, nemesi családban, 11 gyermek között a hetedikként. 11
éves volt, amikor édesapja meghalt, 16 éves, amikor az édesanyját
hazafias tevékenysége miatt Szibériába deportálták. Lengyelország
ugyanis ebben az időben három részre volt osztva, s az a terület,
ahol Zsigmond élt, az orosz cár fennhatósága alá tartozott. –
Érettségi után a moszkvai egyetemen matematikát tanult, majd
Párizsba ment, s a Sorbonne-on tanult tovább. Itt határozta el, hogy
pap lesz. 1851-ben hazatért és fölvételét kérte a zytomierzi
szemináriumba. Tanulmányait a pétervári egyházi akadémián fejezte
be. 1855. szeptember 8-án, Kisboldogasszony napján szentelték pappá.
Káplán és hittanár lett. 1862. január 6-án IX. Pius pápa varsói
érsekké nevezte ki. Nagyon kényes politikai, vallási helyzetben
foglalta el érseki székét 1863 februárjában. Rendkívül nagy
bizalmatlansággal fogadták, de Zsigmond érsek rövid idő alatt új
életet támasztott maga körül, lelkileg és erkölcsileg fölrázta maga
körül az embereket. Külön gondja volt a papképzésre, a hitoktatásra,
az általa alapított Mária Családjának Nővérei rend a gyermekekkel és
szegényekkel foglalkozott. Elszántan harcolt az egyház szabadságáért
az állammal szemben. Az 1863 januári fölkelés után – mivel hűséges
volt Rómához, és a cári kormány közvetítése nélkül tartott
kapcsolatot a pápával – június 14-én Oroszországba hurcolták. 20
évet töltött a Volga menti Jaroszlavlban, lelki támasza volt a
katolikusoknak és a Szibériába száműzötteknek. Sokat fáradozott a
katolikus egyház újjáélesztéséért az orosz birodalomban, minek
eredményeként az utolsó években katolikus templomot építhetett. A
Szentszék közbenjárására 1883-ban szabadon engedték, de Varsóba nem
térhetett vissza. A pápa tarzuszi címzetes érsekké nevezte ki. Élete
utolsó 14 évét az osztrák területen lévő galíciai Dzwiniaczkában
töltötte, valójában száműzötten. Fáradhatatlan volt a lengyel és
ukrán lakosság lelki gondozásában: fölállította a tartomány első
iskoláját, árvaházat nyitott, templomot és rendházat épített a Mária
Családjának Nővéreinek. 1895. szeptember 17-én Krakkóban halt meg
életszentség hírében. Maradványait 1921-ben a varsói székesegyházba
vitték át.
[10] Jan Beyzym SJ 1850. május 15-én
született a volhiniai Beyzymy Wielkiében, Lengyelország keleti
határán. Kijevben érettségizett, s belépett a jezsuita rendbe.
Krakkóban 1881-ben szentelték pappá. A tarnopoli és a chyrówi
jezsuita kollégium növendékeinek tanára és nevelője lett.
1898-ban elöljárói engedélyével Madagaszkár szigetére ment a
leprások szolgálatára. A betegek között telepedett le, s
éjjel-nappal velük volt. Az általa kidolgozott ápolási formával
gondozzák ma is a leprásokat. Honfitársai adományaiból Maranában 150
személyes kórházat épített, ma is működik. Nagyon szeretett volna
Szahalin szigetére menni a száműzöttek közé, de a leprások között
fölemésztette erejét, s 1912. október 2-án, 62 éves korában meghalt.
[11] Jan Balicki 1869. január 25-én
Staromiesciében ma: Rzeszówi vajdaság született. Érettségi után a
przemysli egyházmegye kispapja lett. Fölszentelését követően egy
évig Polnán káplán volt, majd Rómában a Gregoriana egyetemen
doktorált. Ezután a przemysli szeminárium dogmatika tanára lett.
Kitűnt imádságos lelkületével és igazságszeretetével, szívesen
hallgatott szónok és keresett gyóntató volt. 1928-34-ben a
szeminárium rektoraként a kispapok számára a jó pásztor mintaképe
lett. 1948. március 15-én Przemyslben halt meg életszentség hírében.
[12] Napló, 1521; olasz kiadás
2001:504.
[13] Sancja Szymkoviac 1910. július
10-én Mozdzanówban Ostrów Wielkopolski mellett, Poznantól délkeletre
született, négy fiú után a család legkisebb gyermekeként.
Gianninának keresztelték.
Kiskorától feltűnő volt egyszerűséggel és derűvel párosult jósága és
áhítatos jámborsága. Érettségi után a poznani egyetem idegen nyelvek
fakultásán tanult, s a Mária Kongregáció tagjaként okos és hatékony
apostoli munkát végzett társai között. Különös szeretettel fordult a
gyengék és szenvedők felé, rendszeresen fölkereste a város szegény
negyedeit. 1934 nyarán Lourdesba zarándokolt. Itt a Szűzanyának
megígérte, hogy apáca lesz. Hazatérve, sok nehézség leküzdése után
1936 júniusában Poznanban belépett a Fájdalmas Szűz Leányai (más
néven Szeráfi Nővérek) Társaságába. A Maria Sancja szerzetesi nevet
kapta. Lelki élete egyre inkább elmélyült az Istennel való
egyesülésben, ami a külső szemlélő számára a szerzetesi szabályzat
pontos megtartásában és a nagyon készséges szolgálatban mutatkozott
meg, egyébként semmi rendkívüli nem történt vele.
Amikor a németek megszállták Lengyelországot, az elöljárók
engedélyével hazatérhetett volna a családjához. Sancja azonban
néhány társával a helyén maradt, s a legkeményebb munkát is vállalta
a kórházzá alakított rendházban. Békét és reménységet sugárzott maga
körül. A fogoly francia és angol katonák – kiknek tolmácsa is volt –
a jóság angyalának, szent Sancjának hívták. A rendkívüli fizikai
igénybevétel és a rossz körülmények miatt toroktuberkulózist kapott.
Szenvedését szeretettel ajánlotta föl Istennek. Örök fogadalmát
halálos betegen, 1942. július 6-án tette le. Augusztus 29-én,
harminckét évesen meghalt.
[14] Dives in misericordia enciklika,
14.
[15] Vö. 50.
[16] Mt 5,7.
[17] 1979. június 10-én: Insegnamenti
di Giovanni Paolo II. 11:1521.
|
|
|
Vajon böjtölhet-e a násznép, míg velük van a vőlegény? Mk 2,18-22
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|