|
Homília a Zebrydowski kálvária-bazilikában A szenvedő Krisztus és a Fájdalmas Szűz kegyhelye[1]
fölszentelésének 400 éves évfordulóján
2002. augusztus 19-én
II. János Pál pápa lengyelországi látogatása
2002. augusztus 17-19.
Salve Regina, Mater
Misericordiae,
vita dulcedo, et spes nostra
salve![2]
Kedves Testvérek!
1. Zarándokként jöttem ma e kegyhelyre, mint valamikor régen,
gyermek- és ifjúkoromban. Úgy vagyok itt a kálváriái Szűzanya előtt,
mint amikor krakkói püspökként jöttem hozzá, hogy rábízzam a
főegyházmegye és mindazok gondjait, akiket Isten az én lelkipásztori
gondoskodásomra bízott. Jövök, mint akkor, és újra mondom:
Üdvözlégy, királynő, irgalmasság anyja, üdvözlégy!
Hányszor tapasztaltam, hogy Isten Fiának Anyja irgalmas szemét a
meggyötört ember aggodalmaira fordítja, és elnyeri számára a nehéz
problémák megoldásának kegyelmét, a gyönge ember pedig eltelik
csodálattal az isteni Gondviselés hatalma és bölcsessége iránt. Nem
ugyanezt tapasztalták-e előttünk járt nemzedékek zarándokai, akik az
elmúlt 400 év során eljutottak ide? De bizony, igen. Máskülönben ez
a mai szentmise nem történne meg. Nem volnátok itt, kedveseim, akik
végigjárjátok a Kálvária ösvényeit, követvén Krisztus szenvedésének
keresztútját és az Ő Anyja együttszenvedésének és dicsőségének
útját. Ez a hely csodálatosan segíti a szívet és a lelket abban,
hogy behatoljunk annak a kapcsolatnak a misztériumába, mely összekötötte a szenvedő Üdvözítőt
és vele együtt szenvedő Anyját. Aki ide eljön, a szeretet
e misztériumának közepében megtalálja önmagát, a maga életét,
mindennapjait, gyöngeségeit, s ezzel együtt a hit és a remény
erejét: az erőt, mely abból a meggyőződésből fakad, hogy az Anya nem
hagyja magára gyermekét a bajban, hanem kézenfogja és odavezeti a
Fiához, s rábízza az Ő irgalmasságára.
2. „Jézus keresztje mellett ott állt az édesanyja, anyjának nővére,
Mária, aki Kleofás felesége volt, és Mária Magdolna”.[3] Mária, akit a vér és az anyai szeretet
kötelékei kötöttek Isten Fiához, ott a kereszt lábánál ezt az egységet a szenvedésben élte át. Egyedül
ő
tudta – az anyai szív kínjai ellenére –, hogy ennek a szenvedésnek
értelme van. Hitt abban, hogy beteljesedik, mindenek ellenére
beteljesedik az ősi ígéret: „Ellenségeskedést vetek közéd és az
asszony közé, a te ivadékod és az ő ivadéka közé: ő széttiporja a
fejedet, s te az ő sarka után leselkedel”.[4]
És az ő bizakodó hite megerősítést nyert, amikor haldokló Fia ezt
mondta neki: „Asszony!”
Vajon abban a percben, ott a kereszt alatt, tudhatta-e, hogy
hamarosan, harmadnapon be fog teljesedni Isten ígérete? Ez örökre az
ő szívének titka marad. Egyet azonban tudunk: elsőként az összes
emberek közül ő részesedett a
föltámadott Fiú dicsőségében. Ő – miként hisszük és valljuk
– leikével és testével fölvétetett a mennybe, hogy megtapasztalja a dicsőségben való egységet, hogy
Fia
mellett örvendjen az isteni irgalmasság gyümölcseiben, s elnyerje
azt mindazoknak, akik az ő oltalma alá futnak.
3. Titokzatos a szeretet köteléke.
Milyen világosan megmutatja ezt ez a hely! A történelemből tudjuk,
hogy a 17. század elején Mikolaj Zebrzydowski, a kegyhely alapítója
letette egy Golgota-kápolna alapkövét, melyet a jeruzsálemi
Megfeszítés-templom mintájára akart fölépíteni. így akarta önmaga és
mások számára közelebb hozni Krisztus
szenvedésének
és halálának misztériumát. Később megtervezték a
keresztutat az utolsó vacsora termétől Krisztus sírjáig. Majd isteni
indításra és a Mária-tiszteletből fakadóan ezen út mellé Mária
együttszenvedésére emlékeztető kápolnákat állítottak. így született
egy másik út, egy új jámborsági gyakorlat, szinte a keresztút
kiegészítéseként: Isten Anyja
együttszenvedésének az útja. 400 éve a zarándokok
nemzedékei követik egymást, járják a Megváltó és az Ő anyja nyomában
az utat, s megtapasztalják azt a szeretetet, mely ellenállt a
szenvedésnek és a halálnak, és a mennyei dicsőségben találta meg a
koronáját.
E századok során a zarándokokat hűségesen gondozták a
bernardinusoknak nevezett ferences atyák, akikre rábízták a Kálvária
kegyhely lelki gondozását. Szeretném kifejezni a hálámat
szeretetükért, amelyet a szenvedő Krisztus és a vele együtt szenvedő
Anya iránt tanúsítottak; ezt a szeretetet buzgóságukkal és
odaadásukkal a zarándokok szívébe is át tudták ültetni. Kedves
Bernardinus Atyák és Testvérek, a jó Isten áldjon meg titeket e
szolgálatért most és a jövőben is!
4.1641-ben a Kálvária-kegyhely különleges ajándékot kapott. A
Gondviselés ide irányította a brzeziei Stanislaw Paskovski lépteit,
hogy a bernardinus atyák gondjaira bízza azt a Mária-képet, amely a
családi kápolnában a hozzá fűződő kegyelmek miatt már híressé vált.
Ettől a naptól kezdve – s főként 1887 után, amikor Albin Sas
Dunajewski krakkói püspök XIII. Leó pápa jóváhagyásával megkoronázta
a kegyképet – a zarándokok a szenvedés útjait végigjárva e képnél
fejezték be zarándoklatukat. Kezdettől fogva nemcsak egész
Lengyelországból, hanem Litvániából, Oroszországból, Szlovákiából,
Csehországból, Magyarországról, Morvaországból és Németországból is
jöttek zarándokok. Különös szeretettel voltak e kegykép iránt
Szilézia lakói, akik a gyermek Jézus számára ajánlottak föl koronát,
s a megkoronázás napjától kezdve részt vettek a
Nagyboldog-asszony-napi körmeneten.
Mennyire fontossá vált ez a hely a felosztott Lengyelország számára!
Mons. Dunajewski a megkoronázáskor mondta: „E napon Mária
fölvétetett a mennybe és megkoronáztatott. E nap évfordulóján az
összes szentek leteszik koronájukat királynőjük lába elé, s ma a
lengyel nép is aranykoronát hoz, hogy a püspök föltegye e csodatévő
Mária-képre. Ó Anyánk, viszonzásul add meg, hogy egyek legyünk
egymással és veled!” így imádkozott a megosztott Lengyelország
egyesüléséért. Ma, miután az ország területileg is, nemzetében is
egyesült, e főpásztor szavai nem veszítik aktualitásukat, sőt új
jelentést nyernek. Meg kell ismételnünk az ő szavait, kérve Máriát,
hogy nyerje el nekünk a hit
egységét, a szellem és a gondolkodás egységét, a családok egységét
és a társadalmi egységet. Veletek együtt ezért imádkozom:
Ó Kálváriái Szűzanya, add, hogy „egyek legyünk egymással és veled”!
5. Eia ergo advocata nostra,
illos tuos misericordes oculos ad
nos converte.
Et Iesum benedictum fructum
ventris tui nobis post hoc exilium ostende.
O clemens, o pia, o dulcis, Virgo
Maria![5]
Ó kegyelmek Úrnője, fordítsd szemedet e népre,
mely századok óta hűséges hozzád és a te Fiadhoz!
Tekints e nemzetre,
mely reményét mindig a te anyai szeretetedbe vetette.
Tekints reánk irgalmas szemeddel,
és nyerd el számunkra, gyermekeidnek azt,
amire a leginkább szükségük van.
Nyisd meg a gazdagok szívét
a szegények és szenvedők szükségletei iránt.
Add, hogy a munkanélküliek munkaadóra találjanak.
Segítsd a hajléktalanokat, hogy otthonra találjanak.
Adj a családoknak minden nehézséget legyőző szeretetet.
A fiataloknak nyiss utat és távlatot a jövőbe.
Oltalmazó palástodat terjeszd ki a kicsinyekre,
hogy meg ne botránkoztassák őket.
A szerzetes közösségeket éltesd
a hit, a remény és a szeretet kegyelmével.
Segítsd a papokat, hogy Fiad nyomában járjanak,
és ajánlják föl életüket mindennap a bárányokért.
Esdd ki a püspököknek a Szentlélek világosságát,
hogy itt a Földön az Egyházat egyetlen és egyenes úton vezessék Fiad
országa felé.
Szentséges Szűzanya, Kálváriái Asszonyunk,
esdd ki számomra is a testi és lelki erőt,
hogy mindvégig teljesíteni tudjam a küldetést,
amit a Föltámadott bízott rám.
Reád bízom életem és szolgálatom minden gyümölcsét;
rád bízom az Egyház sorsát; rád bízom nemzetemet;
Tebenned bízom és újra kinyilvánítom neked:
Totus Tuus, Maria!
Totus Tuus. Ámen.
A szentmise végén:
Íme, végéhez ér lengyelországi, krakkói zarándoklatom. Örülök annak,
hogy e látogatás megkoronázása éppen itt a Kálvárián, Mária lábánál
történik. Még egyszer az ő oltalmára bízlak mindnyájatokat, akik itt
jelen vagytok, a lengyel egyházat és minden honfitársamat. Az ő
szeretete legyen bőséges kegyelmek forrása országunk és lakói
számára.
Amikor 1979-ben meglátogattam ezt a kegyhelyet, kértelek benneteket,
hogy imádkozzatok értem, amíg csak élek és a halálom után is. Ma
megköszönöm nektek és minden kálváriái zarándoknak ezeket az
imádságokat, amit lelki támaszként folyamatosan kapok. De most is
kérlek titeket: ne hagyjátok abba az imádságot – még egyszer
megismétlem – amíg csak élek, és a halálom után se. Én pedig, mint
mindig, azzal viszonzom szereteteteket, hogy az irgalmas Krisztusnak
és az Ő anyjának ajánllak mindnyájatokat.
Jegyzetek:
[1] A kegyhely alapítója Mikolaj
Zebrzydowski krakkói vajda, aki 1600-ban a birtokán lévő Zarek
hegyen a jeruzsálemi Golgota-kápolna mintájára kis Szent
Kereszt-templomot épített. 1601. április 4-én szentelték föl, s az
alapító ekkor határozta el, hogy a Szent Sír-kápolna mását is
fölépíti. A bemardinus ferenceseket hívta meg, akik 1602-ben
kolostort építettek. Mivel az alapító úgy találta, hogy ez a birtok
fekvését, domborzatát tekintve nagyon hasonlít Jeruzsálemhez,
elhatározta, hogy kis kápolnák formájában megjelöli a jeruzsálemi
szent helyeket. 1617-ig 24 kápolnát építtetett az itáliai Giovanni
Bemardoni és a németalföldi Paul Baudarth építészek vezetésével. Már
az építés közben jöttek zarándokok. 1620 után az alapító fia
folytatta az építést, s kezdeményezte a keresztút stációiba
illeszkedő Mária-stációkat, amit a lengyelek a Szűzanya ösvényének
neveztek el. 9 Mária-kápolna épült. Nagypénteken a passiót,
Nagyboldogasszony napján (aug. 15.) Mária mennybevitelét nagy
misztériumjátékkal ünnepük. A hely Czestochowa után a lengyelek
második legnagyobb zarándokhelye.
[2] Mennyországnak Királynéja,
irgalmasságnak Szent Anyja, élet, édesség, reménység, üdvözlégy!
[3] Jn 19,25.
[4] Ter 3,15.
[5] Légy kegyes szószólónk, fordítsd
felénk szemed, s mutasd meg majd nékünk áldott Egyszülötted, ó
irgalmas, ó édes, ó kegyes Szűz Mária!
|
|
|
Vajon böjtölhet-e a násznép, míg velük van a vőlegény? Mk 2,18-22
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|