|
Üzenet a béke 37. világnapjára II. János Pál pápa
2004. január 1.
Egy mindig aktuális feladat: A békére való nevelés
Hozzátok fordulok népek vezetői, akiknek kötelességetek, hogy békét
teremtsetek!
Hozzátok fordulok jogászok, akik azon fáradoztok, hogy a
megállapodások és szerződések által, amelyek megerősítik a
nemzetközi jogi törvényességet, kijelöljétek az utat egy békés
együttélés számára.
Hozzátok fordulok fiatalság nevelői, akik a világ minden részén
fáradhatatlanul dolgoztok azért, hogy a lelkiismeretet a megértés és
a párbeszéd útjára tereljétek.
És hozzátok is fordulok férfiak és nők, akik megpróbáljátok, hogy a
terrorizmus elfogadhatatlan eszközéhez nyúljatok, és ezáltal
alapjában teszitek kérdésessé az ügyet, amelyért küzdötök!
Hallgassatok mindannyian Péter utódának alázatos felhívására, aki
hangosan kiáltja: Ma, az új, 2004. év kezdetén a béke még
lehetséges. És ha a béke lehetséges, akkor kötelező is!
Egy konkrét kezdeményezés
1. 1979. január elején, a Béke Világnapjára szóló első üzenetemnek a
következő volt a témája: „Békére nevelni, hogy eljussunk a
békére”.
Ez az első újévi üzenet azt a nyomvonalat követte, amelyet boldog
emlékű VI. Pál pápa vázolt fel, aki január 1-jét minden esztendőben
a béke világnapjaként akarta megünnepelni. Emlékszem az elhunyt pápa
1968-ban, újévkor mondott szavaira: „Örvendetesnek tartanánk, ha ez
az ünnep minden évben kívánságként és fogadalomként
megismétlődhetne, az év kezdetén, amely emberi létezésünk idejét
méri és ábrázolja; örvendetes lenne békét támasztani, hogy a
történelmi fejlődések a maguk jogos és jótékony
kiegyensúlyozottságában megfeleljenek a jövőnek”.[1]
Amikor hűségesen annak ígéretéhez, aki tisztelt elődöm volt Péter
székében, minden évben én is folytatni akartam a nemes hagyományt,
hogy a polgári év első napját a békéről való gondolkodásnak és a
világbékéért való imádkozásnak szenteljük.
Pápai szolgálatom 25 évében, amelyben az Úr eddig megőrzött, nem
szűntem meg felemelni szavamat az egyházért és a világért, hogy a
hívőket és minden jóakaratú embert meghívjak a béke ügyének
elfogadására, és arra, hogy járuljanak hozzá ennek a fontos jónak a
megvalósulásához, és ezáltal egy olyan jobb korszakot biztosítsunk a
világ számára, amelyet a boldog együttélés és a kölcsönös figyelem
jellemez.
Idén is kötelességemnek érzem, hogy az összes földrészen a férfiakat
és nőket a béke világnapjának újszerű ünneplésére hívjam. Az
emberiségnek – ma jobban, mint valaha – meg kell találnia az
egyetértés útját, amelyet megrendített az önzés, a gyűlölet, az
uralkodni vágyás és a bosszúvágy.
A béke tudománya
2. Az a tizenegy üzenet, amelyet VI. Pál pápa a világhoz intézett,
fokozatosan kijelölte az út koordinátáit, amelyen járni kell ahhoz,
hogy sikerüljön a béke eszménye. Ez a nagy pápa apránként
rávilágított az igazi „béke tudományának” különböző
fejezeteire. Segítségünkre lehet, ha felidézzük ezeknek az
üzeneteknek a témáit, amelyeket Montini-pápa ezen alkalmakból
hátrahagyott számunkra.[2] Mindegyik
még ma is nagyon aktuális. Valóban, – tekintettel a háborúk nagy
drámájára, amelyek a harmadik évezred kezdetén továbbra is vérrel
borítják be a világot, különösen is a Közel-Kelet tájait, – ezek az
írások némely részletükben a prófétai figyelmeztetés szintjére
emelkednek.
A béke abc-je
3. Pápai szolgálatom 25 éve folyamán a magam részéről megkíséreltem
továbbmenni az úton, amelyet igentisztelt elődöm jelölt ki. Minden
új esztendő kezdetén arra szólítottam fel a jóakaratú embereket,
hogy a hit és az értelem fényében gondolkodjanak a rendezett
együttélés különböző szempontjairól.
Ily módon keletkezett a békéről egy összefoglaló tanítás, amely
egyúttal mintegy e fontos téma abc-je is: a megértés egyszerű abc-je
a jó szándékú emberek számára és sürgető minden ember számára, aki
az emberiség sorsát szívén viseli.[3]
A béke prizmájának különböző szempontjai immár gazdagon meg vannak
világítva. Nem marad más tennivaló, mint azon dolgozni, hogy a békés
együttélés eszménye annak világos követelményeivel együtt az egyes
emberek és a népek tudatába vésődjön. Számunkra, keresztények
számára az a feladat, hogy magunkat és másokat is vallásunk
jellemvonására, a békére neveljünk. A béke hirdetése ugyanis
számunkra azt jelenti, hogy magát Krisztust hirdetjük, aki „a mi
békénk” (Ef 2,14), és az Ő evangéliumát, amely „a béke
evangéliuma” (Ef 6,15), hogy emlékezvén a boldogság-mondásokra
„békességszerzőkké” váljunk (vö. Mt 5,9).
A békére való nevelés
4. 1979. január 1-i, a béke Világnapjára szóló üzenetemben ezt a
felhívást tettem: „Békére nevelni, hogy eljussunk a békére”.
Ez ma sürgetőbb, mint máskor, mivel szembesülve a tragédiákkal,
amelyek állandóan fenyegetik az emberiséget, az emberek ki vannak
téve a fatalizmus kísértésének, mintha a béke egy elérhetetlen
eszmény lenne csupán.
Az Egyház éppen ezért tanította és tanítja még ma is a nagyon
egyszerű alaptételt: a béke lehetséges. Sőt, az Egyház
fáradhatatlanul ismétli: a béke kötelező. A békének arra a
négy oszlopra kell épülnie, amelyekre Boldog XXIII. János pápa a Pacem
in terris enciklikájában rámutatott: ezek pedig az igazság, az
igazságosság, a szeretet és a szabadság. Mindenkinek, aki a békét
szereti, de még inkább azoknak, akik a fiatal nemzedékeket erre
az eszményre nevelik, az a kötelessége, hogy az emberiség
számára egy jobb kort készítsenek elő.
A törvényességre való nevelés
5. A békére nevelés feladatához különleges sürgősséggel 5. A békére
nevelés feladatához különleges sürgősséggel társul annak szüksége,
hogy elvezessék az egyes embereket és népeket a nemzetközi rend
tiszteletére, és a választott képviselőket az állami vezetők által
hozott kötelezettségek betartására. A béke és a nemzetközi jog
szorosan egymáshoz kötődnek: a jog előmozdítja a békét.
A civilizáció kezdete óta az emberi közösségek gondoskodtak arról,
hogy egymás között egyezményeket és szerződéseket kössenek, amelyek
által elkerülhető az erőszak önkényes alkalmazása, és amelyek
lehetővé teszik az idővel fellépő viszályokban egy békés megoldás
kísérletét. Ily módon az egyes népek jogrendje mellett fokozatosan
létrejött a törvényeknek egy további együttese, amelyet a ius
gentium (a népek joga) névvel jelöltek. Az idő folyamán –
tekintettel a különböző népek történelmi eseményeire – ez tovább
bővült és pontosítást nyert.
E folyamat erős felgyorsulása volt tapasztalható a modern államok
keletkezésével. A 16. század óta fáradoznak a jogászok, a
filozófusok és a teológusok a nemzetközi jog különböző részeinek
kidolgozásán, amely a természetjog alapvető követelményeihez
szilárdan kötődik. Ezen az úton növekvő erővel öltöttek formát az
egyetemes alapelvek, amelyek a belső, állami jogot megelőzik és
felülmúlják, és amelyek számolnak az emberiség családjának
egységével és közös hivatásával.
Ezen alapelvek között bizonyosan központi helyet foglal el a „pacta
sunt
servanda” alapelve: a szabad akarattal aláírt megállapodásokat
be kell tartani. Ez a sarokpontja és elengedhetetlen feltétele a
felelősen cselekvő szerződő felek közötti minden kapcsolatnak. Ennek
sérülése csak törvénytelen helyzetekhez, további feszültségekhez és
ellentétekhez vezethet, amelyeknek éppenséggel utólagosan ható
negatív következményei lehetnek. Hasznosnak tűnik hivatkozni erre az
alapszabályra különösen azokban az esetekben, amikor annak kísértése
jelentkezik, hogy inkább az erősebb joga és ne a jog
ereje érvényesüljön.
Kétség nélkül ezen alkalmak egyike volt az a dráma, amelyet az
emberiség a második világháború alatt élt át: az erőszak, a rombolás
és a halál olyan mélysége, amelyet korábban sohasem ismertünk.
Törvénytisztelet
6. A második világháború borzalmai és következményei, amelyek
megrendítő módon megsértették az emberi méltóságot a nemzetközi
jogrend alapvető megújulására vezettek. A béke védelme és
elősegítése vált a modern intézményi- és normarendszer központi
kérdésévé. A globális biztonság és béke feletti őrködést, valamint
az államok erőfeszítéseinek bátorítását, és ennek az emberiséget
megillető alapvető jognak a biztosítását a kormányok egy erre a
célra alapított szervezetre, az Egyesült Nemzetek Szervezetére, és
annak Biztonsági Tanácsára bízták, s ezt széleskörű döntési joggal
ruházták fel. Ennek a rendszernek az újdonsága az erőszak tilalma
volt. Ez a tilalom, – az Egyesült Nemzetek Chartájának jól ismert
hetedik fejezete szerint – csak két kivételt tesz. Az első az
önvédelem természetes joga, amellyel lehet élni bizonyos feltételek
szerint, azaz a szükségesség és arányosság hagyományos határai
között.
A másik kivétel a kollektív biztonság rendszere, amely a Biztonsági
Tanácsot felruházza a béke megőrzésének jogával és felelősségével, s
az ehhez szükséges mérlegelési és döntési hatalommal.
Az Egyesült Nemzetek Chartája szerint ennek a rendszernek a célja: „hogy
megmentse
a jövendő nemzedékeket a háború csapásától, amely a mi életünkben
kétszer is kimondhatatlan szenvedéseket okozott”.[4] A háborút követő évtizedekben azonban a
nemzetközi közösség ellenséges blokkokra szakadása, a világ egyik
részén a hidegháború, más területeken a fegyveres konfliktusok
kirobbanása és a terrorizmus jelensége egyre növekvő távolodást
eredményezett a háború utáni idők reményeitől és eszméitől.
Új nemzetközi rend
7. El kell ismerni, hogy az Egyesült Nemzetek Szervezete, még ha
korlátozott módon és olykor késlekedve is – többnyire saját
tagjainak hibájából –, de jelentős mértékben hozzájárult az emberi
méltóság, az emberi szabadság tiszteletben tartásához és a fejlődés
előfeltételeinek előmozdításához, így készítve elő a béke építésének
kulturális és intézményes területét.
Nagyban bátorította a nemzeti kormányok tevékenységét az a tény is,
hogy az Egyesült Nemzetek eszméi, különösen a szolidaritás és
megbékélés gyakorlati gesztusai az NGO Szervezetekben
(Non-Governmental Organizations=nem kormányzati, azaz civil
szerveződések), valamint az emberjogi mozgalmakban széles körben
elterjedtek.
Ez jelentős módon ösztönözi az Egyesült Nemzetek Szervezetét egy
olyan reformra, amely képessé teszi arra, hogy keresse ma is
érvényes célkitűzéseinek hatékonyabb megvalósítását: „az
emberiség ma az emberi fejlődés új, bonyolult szakaszába jutott.
Ezért szükség van magasabb szinten szervezni a nemzetközi rendet”.[5] Az államoknak tárgyilagosan,
erkölcsi és politikai kötelességként kell ezt fontolóra venniük, ez
okosságot és határozottságot kíván. Idézem, amit 1995-ben mondtam
bátorításul: „Az Egyesült Nemzetek Szervezetének egyre inkább
felül kell emelkednie az adminisztratív intézmény hideg státuszán,
és egyre inkább erkölcsi centrummá kell válnia, ahol minden nemzet
otthon érezheti magát, és ahol kialakulhat a lét iránti közös
tisztelet, azaz a nemzetek családja”.[6]
A terrorizmus halálos csapás
8. A nemzetközi jog ma arra törekszik, hogy megoldásokat kínáljon
azokra a konfliktusokra, amelyek korunk világának változásaiból
erednek. Ilyen konfliktusok főszereplői között gyakran találhatók
olyanok, amelyek maguk nem államok, inkább szétesett államok részei,
vagy függetlenségi mozgalmakhoz illetve kiképzett bűnszervezetekhez
kapcsolódnak. Egy jogi rendszer, melyet az elmúlt évszázad a
különböző államok kapcsolatainak az érdekében fogalmazott meg,
nehezen alkalmazható olyan konfliktusokra, amelyekben a résztvevőkre
nem alkalmazható a hagyományos állam fogalma. Ez különösen is igaz a
terrorista csoportokra.
A terrorizmus csapása az elmúlt években egyre súlyosabb lett, és
brutális tömeggyilkosságokat okozott, ezzel igen megnehezítette a
párbeszédet és a tárgyalást, fokozta a feszültségeket és növelte a
nehézségeket, különösen a Közel-Keleten.
Azonban a győzelem érdekében sem korlátozódhat a terrorizmus elleni
harc elnyomó és bűntető akciókra. Alapvetően fontos, hogy az erőszak
szükséges alkalmazása esetén is társuljon ehhez a terrorista
támadások okainak bátor és világos elemzése. A terrorizmus elleni
harcot tehát politikai és nevelési szinten is folytatni kell,
egyrészt fel kell számolni azokat az igazságtalan helyzeteket,
amelyek folyamatosan kétségbeesett és erőszakos tettekre késztetnek
embereket, másrészt hangsúlyozni kell az emberi élet iránt minden
helyzetben tiszteletet sugalló nevelést, hiszen az emberi faj
egysége sokkal erőteljesebb valóság, mint azok a szakadások, melyek
szétválasztják az egyes embereket és a népeket.
A terrorizmus ellen szükséges küzdelemben a nemzetközi jog feladata,
hogy törvényes eszközöket fejlesszen ki a bűnözés megelőzésére,
feltárására és felszámolására. A demokratikus kormányok mindenesetre
jól tudják, hogy a terroristák ellen bevetett erőszak nem
igazolhatja a jogi elvekről való lemondást. Elfogadhatatlanok az
olyan politikai döntések, melyek úgy keresik a sikert, hogy semmibe
veszik az alapvető emberi jogokat, mert a cél soha nem szentesíti az
eszközt.
Az Egyház közreműködése
9. „Boldogok a békességszerzők, mert őket Isten fiainak hívják”
(Mt 5,9). Hogyan találhat ez a mondás – amely a békéért végzett
sokféle munkára hív – visszhangra az emberi szívekben, ha nem felel
meg a bennünk lévő elfojthatatlan vágynak és reménynek? Mi másért
hívnák a békességszerzőket Isten fiainak, ha nem azért, mert Isten
természete szerint maga a béke? Éppen emiatt az üdvösség üzenetében,
amelyet az Egyház az egész világnak hirdet, ott vannak azok az
alapvetően fontos tanbeli elemek, melyek szükségesek a nemzetek
békés együttélésének kialakításához.
A történelem arra tanít, hogy a béke nem épülhet pusztán csak a jogi
és etikai rend iránti tiszteletre a régi közmondás szerint: „Tartsd
meg a rendet és a rend megtart téged!” A nemzetközi jogrendnek
biztosítania kell, hogy a nagyobb törvény ne szűnjön meg. Alapvető
célja, hogy „a fegyverek erejét az erkölcsi törvények erejével
helyettesítse”[7], hatékony
szankciókkal sújtsa a vétkeseket, és megfelelő jóvátételt nyújtson
az áldozatoknak. Ez alkalmazható kell, hogy legyen azokra a
kormányokra, amelyek büntetlenül erőszakot tesznek az emberi
méltóságon, megsértik a személyi jogokat, és azzal az
elfogadhatatlan állítással védekeznek, hogy ez az adott ország
belügye.
1997. januárjában a Szentszékhez akkreditált diplomatákhoz szólva
mondtam, hogy a nemzetközi jog elsődleges célja a béke megőrzése: „Hosszú
ideig
a nemzetközi jog a béke és háború joga volt. Úgy vélem, hogy egyre
inkább kizárólag a békéhez való jogról van szó, melynek gyökere az
igazságosság és a szolidaritás. Ebben az összefüggésben az
erkölcsiségnek kell inspirálnia a törvényt, sőt az erkölcsnek
előkészítő szerepet kell vállalnia a törvényalkotásban, mégpedig
azzal, hogy rámutat a jóság és jogosság útjára”.[8]
Az évszázadok folyamán az Egyház tanítása, amely sok keresztény
gondolkodó filozófiai és teológiai reflexiója alapján bontakozott
ki, jelentős módon hozzájárult ahhoz, hogy a nemzetközi jog az
emberi nem nagy családjának közös javát tartsa szem előtt. Különösen
a közelmúlt pápái nem haboztak hangsúlyozni, hogy a nemzetközi
jognak a béke zálogává kell válnia, abban a meggyőződésben, hogy „az
igazság gyümölcsét pedig békességben vetik el a békeszeretők”
(Jak 3,18).
Ez az az ösvény, melyet az Egyház a neki megfelelő módon köteles
követni az Evangélium örök fényénél és az imádság nélkülözhetetlen
segítségével.
A szeretet civilizációja
10. Összefoglalva az eddigi megfontolásokat, szükségesnek érzem újra
megismételni, hogy az igazi világbéke megteremtéséhez a szeretetben
kiteljesedő igazságosság szükséges.
Minden bizonnyal a törvény a békéhez vezető út kezdete, és meg kell
tanítani az embereket, hogy tiszteljék a törvényt. Azonban nem
jutunk el a célhoz, ha az igazságosságot nem hatja át a szeretet. Az
igazságosság és a szeretet olykor ellentétes hatóerőknek tűnnek.
Valójában ugyanannak a valóságnak a két arca, az emberi lét két
dimenziója, amelyeknek kölcsönösen ki kell egészíteniük egymást. A
történelmi tapasztalat igazolja mindezt. Láttuk, hogy az
igazságosság gyakran képtelen megszabadulni a rosszakarattól, a
gyűlölettől, sőt a kegyetlenségtől. Az igazságosság önmagában nem
elegendő. Valójában az igazságosság önmagát tagadja meg, amennyiben
nem nyitott a nagyobb erő iránt, ami a szeretet.
Ezért emlékeztettem több alkalommal a keresztényeket és a jóakaratú
embereket arra, hogy az egyének és nemzetek problémáinak
megoldásához szükség van a megbocsátásra. Nincs béke megbocsátás
nélkül. Most, hogy a Közel-Kelet és Palesztina állandósult krízisére
gondolok, újra mondom: nem lehet megoldást találni azokra a súlyos
problémákra, amelyek ezeknek a régióknak a lakóit régóta súlyos
szenvedésekkel sújtják, amíg nem döntünk amellett, hogy az igazság
egyszerű logikáján túllépjünk és megnyíljunk a megbocsátás logikája
előtt.
A keresztény hívő tudja, hogy Isten szeretetből lépett kapcsolatba
az emberrel. S viszonzásul szeretetet vár az embertől. Ezért az
emberek között is a szeretet a kapcsolatok legmagasabb rendű és
legnemesebb formája. A szeretetnek át kell járnia az emberi élet
minden területét, beleértve a nemzetközi jogrendet is. Csak akkor
örvendhet az emberiség a tartós és hiteles békének, ha a „szeretet
civilizációja” jut uralomra.
Az Új Év kezdetén szeretném megismételni minden nyelven: „Omnia
vincit amor” (A szeretet mindent legyőz). Szeretnék ezzel az
ősi közmondással megszólítani minden férfit és nőt, bármilyen
nyelvet beszéljenek, bármilyen valláshoz, kultúrához tartozzanak is.
Igen, Kedves Testvéreim, szerte a világon, végül a szeretet fog
győzni! Kötelezzük el magunkat mindannyian ennek a győzelemnek a
siettetésére. Hiszen erre vágyik minden emberi szív.
Vatikán, 2003. december 8-án, a Szeplőtelen Fogantatás ünnepén
II.
János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Insegnamenti, V (1967), 620.
[2] 1968. január 1: a béke világnapja
1969: Emberi jogok, út a békéhez
1970: A békére való nevelés a kiengesztelődés által
1971: Minden ember a testvérem
1972: Ha akarod a békét, dolgozz az igazságosságért
1973: A béke lehetséges
1974: A béke tőled is függ
1975: Kiengesztelődés, út a békéhez
1976: A béke igazi fegyverei
1977: Ha akarod a békét, védd az életet
1978: Nem az erőszakra – Igen a békére
[3] A következő 25 év témái a Béke
Világnapjára
1979: Békére nevelni, hogy eljussunk a békére
1980: Az igazság, mint a béke ereje
1981: Védd a szabadságot, akkor a békét szolgálod
1982: A béke, Isten ajándéka, amelyben az ember bízik
1983: Párbeszéd a békéért: korunk követelménye
1984: A béke új szívből fakad
1985: Béke és ifjúság – együtt az úton
1986: Béke, határok nélküli érték. Észak-Dél, Kelet-Nyugat: egyetlen
béke
1987: Fejlődés és szolidaritás: két kulcs a békéhez
1988: A vallásszabadság, a békés együttélés követelménye
1989: Hogy béke legyen, tisztelni kell a kisebbséget
1990: Béke Istennel, a Teremtővel, béke az egész teremtéssel
1991: Ha békét akarsz, tisztelt minden ember lelkiismeretét
1992: A hívők egyesülnek a béke építésében
1993: Ha békét akarsz, fordulj a szegények felé
1994: A családból nő ki a béke az emberiség családja számára
1995: A nő, mint békére nevelő személy
1996: Készítsünk békés jövőt a gyermekeknek
1997: Ajánld fel a megbocsátást, fogadd a békét
1998: Az egyeseknek járó igazságosságból nő ki a béke mindenki
számára
1999: Az igazi béke titka az emberi jogok tiszteletében van
2000: Békesség a földön az embereknek, akiket Isten szeret
2001: Párbeszéd a kultúrák között a szeretet és a béke
civilizációjáért
2002: Nincs béke igazságosság nélkül, nincs igazságosság megbocsátás
nélkül
2003: Békét a földön: egy állandó kihívás
[4] Preambulum
[5] II. János Pál Solicitudo Rei
Socialis 43. AAS 80 (1988), 575.
[6] II. János Pál: Beszéd az ENSZ 50,
közgyűlésén, New Ork (1995. október 5.), Nr. 14: Insegnamenti,
XVIII/2 (1995), 741.
[7] XV. Benedek: Intelem a hadban álló
nemzetek vezetőihez, 1917. augusztus 1., AAS 9 (1917), 422.
[8] Nr. 4: Insegnamenti, XX/1 (1997),
97.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|