II. János Pál pápa homíliája Jeruzsálemben, az Utolsó Vacsora termében bemutatott szentmisén Szentföldi látogatás
2000. március 20-26.
„Ez az én testem.”
Az emeleti terembe összegyűlve hallottuk az Utolsó Vacsora
evangéliumi elbeszélését. Hallottuk a szavakat, melyek Isten Fia
megtestesülése misztériumának mélyéből fakadnak. Jézus kezébe
vette a kenyeret, megáldotta, megtörte, majd tanítványainak adta e
szavakkal: „Ez az én testem.” Istennek népével kötött szövetsége
az Ő Fia, a testté lett Örök Ige áldozatában éri el csúcspontját.
Most teljesednek be a régi próféciák: „Áldozatot és fölajánlást
nem akartál, de testet alkottál nekem... Íme, eljövök, hogy
megtegyem, ó Isten, a te akaratodat...” (Zsid 10,5-7). A
megtestesülésben Isten Fia, aki egy az Atyával, emberré lett és
testet kapott Szűz Máriától. Most, a halála előtti éjszakán mondja
apostolainak: „Ez az én testem, mely értetek adatik áldozatul”.
Nagy megindultsággal halljuk újra ezeket a kétezer évvel ezelőtt
elhangzott szavakat. Azóta nemzedékről nemzedékre ismételték azok,
akik a papszentelés által részesei lettek Krisztus papságának. Így
maga Krisztus ismétli állandóan e szavakat papjai szava által a
világ minden helyén.
„Ez az én vérem kelyhe, az új és örök szövetségé, mely értetek
és mindenkiért kiontatik a bűnök bocsánatára. Ezt cselekedjétek az
én emlékezetemre.”
Engedelmeskedvén Krisztus parancsának az Egyház megismétli e
szavakat az Eucharisztia ünneplése közben. E szavakat, melyek a
Megváltás misztériumából fakadnak. A húsvéti vacsora közben az
emeleti teremben Jézus kezébe vette a borral teli kelyhet,
megáldotta és odaadta tanítványainak. Az ószövetségi húsvét
szertartásának egyik mozzanatát végezte, de Krisztus, az új és
örök szövetség főpapja szenvedésének és halálának üdvözítő
misztériumát hirdette ki e szavakkal. A kenyér és a bor színe
alatt Teste és Vére áldozatának szentségi jeleit alkotta meg.
„Kereszted és föltámadásod által válts meg minket, világ
Üdvözítője!” Minden szentmisében hirdetjük a „hit misztériumát”,
mely kétezer éven át táplálta és fönntartotta az Egyházat, mely a
világ üldözései és Isten vigasztalásai közepette járja a maga
zarándokútját, s hirdeti az Úr halálát és föltámadását, amíg el
nem jön... (vö. LG 8). Ma bizonyos értelemben Péter és az
apostolok tértek vissza utódaikban ide, az emeleti terembe, hogy
megvallják az Egyház örök hitét: „Krisztus meghalt, Krisztus
föltámadott, Krisztus vissza fog térni”. A mai liturgia első
olvasmánya az első keresztény közösség életéről szólt. A
tanítványok „állhatatosan kitartottak az apostolok tanításának
hallgatásában és a testvéri közösségben, a kenyértörésben és az
imádságban” (ApCsel 2,42).
Kenyértörés. Az Eucharisztia egyrészt az új és örök szövetség
közösségének lakomája, másrészt áldozat, mely megjeleníti a
kereszt üdvözítő hatalmát. Az Eucharisztia misztériuma kezdettől
fogva mindig kapcsolódott az apostolok tanításához és követéséhez,
valamint Isten Igéjének hirdetéséhez, mely először a prófétákban,
majd egyszer s mindenkorra Jézus Krisztusban hangzott el (vö. Zsid
1,1–2). Mindenütt, ahol hirdetik e szavakat: „ez az én testem”
és hívják a Szentlelket, az Egyház erősödik az apostolok hitében
és az egységben, melynek eredete és köteléke a Szentlélekben van.
Szent Pál, a pogányok apostola, világosan megértette, hogy az
Eucharisztia, amennyiben részesedés Krisztus Testében és Vérében,
a lelki közösség misztériuma is az Egyházban. „Mi ugyanis sokan
egy kenyér, egy test vagyunk, mivel mindnyájan egy kenyérből
részesülünk” (1Kor 10,17). Az Eucharisztiában Krisztus, a Jó
Pásztor, aki életét adta nyájáért, jelen van Egyházában. Mi más az
Eucharisztia, ha nem Krisztus szentségi jelenléte, amikor egy
kenyérből és kehelyből részesednek valamennyien? Ez a jelenlét az
Egyház legnagyobb gazdagsága.
Az Eucharisztia által Krisztus építi az Egyházat. A kezek,
amelyek az Utolsó Vacsorán megtörték a kenyeret a tanítványoknak,
a kereszten kitárultak, hogy minden népet összegyűjtsenek az Atya
örök Országában. Az Eucharisztia ünneplése által Krisztus –
folyamatosan – valóban Testének tagjaivá tesz férfiakat és nőket.
„Krisztus meghalt, Krisztus föltámadott, Krisztus vissza fog
térni”. Ez a „hit misztériuma”, melyet minden szentmisében
hirdetünk. Jézus Krisztus, az új és örök szövetség főpapja
tulajdon vérével váltotta meg a világot. Föltámadva a halálból
előre ment, hogy helyet készítsen nekünk az Atya házában. A
Szentlélekben, aki Isten szeretett fiaivá tett minket, Krisztus
testének egységében örvendező reménnyel várjuk az Ő visszatérését.
A Nagy Jubileum éve különleges alkalom a papok számára, hogy
elmélyedjenek az oltáron ünnepelt misztérium szemlélésében. Ezért
az idei nagycsütörtöki levelet a papok számára itt, az emeleti
teremben szándékozom aláírni, ahol Jézus Krisztus egyetlen papsága
alapíttatott, melynek mi mindnyájan a részesei vagyunk.
Jeruzsálemben, az emeleti teremben ünnepelve az Eucharisztiát,
minden idők és bármely földrajzi hely Egyházával egyesülünk.
Egységben a Fővel a századok folyamán közösségben vagyunk Péterrel
és a többi apostollal és utódaikkal. Egységben Máriával, a
szentekkel, a vértanúkkal és minden megkeresztelttel, akik a
Szentlélek kegyelméből éltek, bátran mondjuk: Marana tha!, Jöjj
el, Úr Jézus! (vö. Jel 22,20). Vezess el minket és mindazokat,
akiket kiválasztottál a kegyelem teljességére, örök Országodba!
Ámen.
2000. március 23.
|