II. János Pál pápa Jeruzsálemben a Notre Dame pápai intézetben Szentföldi látogatás
2000. március 20-26.
Zsidók, Keresztények és Muszlimok Tisztelt Képviselői!
1. Ebben az évben, amikor Jézus Krisztus születésének 2000.
évfordulóját ünnepeljük, igazán örülök, mert beteljesedett régi
vágyam, hogy meglátogathassam az üdvösség történetének nagy
helyszíneit. Mélységesen megindít annak tudata, hogy
megszámlálhatatlan zarándok nyomában járok, akik előttem
imádkoztak azokon a szent helyeken, melyek Isten beavatkozásaihoz
kötődnek. Teljesen tudatában vagyok, hogy ez a föld szent a
zsidóknak, a keresztényeknek és a muszlimoknak. Ezért látogatásom
nem lett volna teljes, ha nem találkozom veletek, vallások
tiszteletreméltó Vezetői. Köszönet a biztatásért, amit
jelenlétetek itt, ezen az estén jelent nagyon sokak reményének és
meggyőződésének, hogy belépünk a vallásközi dialógus új
korszakába. Tudjuk, hogy az összes hívők közötti kapcsolatok
szorosabbá fűzése égetően szükséges egy igazságosabb és békésebb
világ megvalósításához. Jeruzsálem mindannyiunknak, miként a neve
mondja, a „Béke Városa”. A világon talán nincs is más hely, amely
ennyire sugározná a transzcendenciát és az isteni kiválasztást,
melyeket e város köveiben, emlékműveiben és a falai között egymás
mellett élő három vallás tanúságában érezhetünk. Ebben az
együttlétben nem minden könnyű, és nem is lesz az. Mindazonáltal
vallási hagyományainkban meg kell találnunk a bölcsességet és
magasabbrendű késztetést arra, hogy a kölcsönös megértés és
szívbéli tisztelet győzelmét biztosítsuk.
2. Valamennyien egyetértünk abban, hogy a vallásnak hitelesen
Istenre kell koncentrálnia, s hogy elsődleges vallási
kötelezettségünk az imádás, a dicséret és a hálaadás. A Korán első
szúrája mondja: „Dicséret Istennek, a világok Urának”. A Biblia
sugalmazott énekeiben halljuk az egyetemes fölszólítást: „Minden
élő dicsérje az Urat! Alleluja!” (Zsolt 150,6). Az Evangéliumban
olvassuk, hogy amikor Jézus megszületett, az angyalok így
énekeltek: „Dicsőség a magasságban Istennek!” (Lk 2,14). Most,
amikor sokakat megkísért, hogy Istennel való kapcsolat nélkül
rendezzék be életüket, a fölszólítás, hogy ismerjük el a mindenség
Teremtőjét és a történelem Urát, lényeges mozzanat az egyes
emberek jólétének és a társadalom korrekt fejlődésének
biztosításához.
3. Ha igazi, akkor az Isten iránti áhítat szükségszerűen magában
foglalja a többi ember iránti figyelmességet. Mint az egyetlen
emberi család tagjai és Isten szeretett gyermekei hordozunk olyan
kölcsönös kötelezettségeket, melyeket hívőként nem hanyagolhatunk
el. Jézus egyik első tanítványa írta: „Ha valaki azt mondja: »Én
szeretem Istent«, és gyűlöli a testvérét, hazug az. Aki ugyanis
nem szereti testvérét, akit lát, nem szeretheti Istent, akit nem
lát.” (1Jn 4,20) A fivérek és nővérek szeretete magában foglalja a
tisztelet és együttérzés magatartását, a szolidaritás
megnyilvánulásait, az együttműködést a közjóért. Ezért az
igazságosságért és a békéért való fáradozás nem idegen a vallás
területétől, hanem annak egyik lényeges eleme. Keresztény
szempontból nézve nem a vallási vezetők feladata gyakorlati
recepteket adni a politikai, gazdasági, szociális problémák
megoldására. Az ő feladatuk mindenekelőtt az, hogy a hit
igazságait és a helyes magatartást tanítsák, és segítsék az
embereket, beleértve a közélet felelőseit is, kötelességeik
tudatosításában és teljesítésében. Mint vallási vezetők segítsük
az embereket abban, hogy teljes életet éljenek, Istennel való
kapcsolatuk vertikális dimenzióját hozzák összhangba a felebarát
szolgálatának horizontális dimenziójával.
4. Ilyen vagy olyan formában mindegyikünk vallása ismeri az
aranyszabályt: „Tedd a másiknak azt, amit szeretnél, hogy neked
tegyenek”. De bármennyire értékes elirányítás ez a szabály, az
igazi felebaráti szeretet felülmúlja. Ugyanis arra a meggyőződésre
alapszik, hogy amikor szeretjük a felebarátot, Isten iránti
szeretetünket mutathatjuk meg, és amikor rosszat teszünk a
felebarátnak, megbántjuk Istent. Ez azt jelenti, hogy a vallás
ellenkezik a kizárással és hátrányos megkülönböztetéssel, a
gyűlölettel és versengéssel, az erőszakkal és a konfliktusokkal. A
vallás nem válhat ürüggyé az erőszakra, főleg akkor nem, amikor a
vallási hovatartozás egybeesik az etnikai és kulturális
identitással. A vallás és a béke együtt járnak! A hit és a vallás
gyakorlása nem tarthat vissza minden ember istenképiségének
megvédésétől.
Figyelembe véve mindegyikünk vallási hagyományainak gazdagságát,
terjesztenünk kell annak tudatát, hogy a mai problémák nem
oldhatók meg, ha nem ismerjük meg egymást és elszigeteltek
maradunk egymástól. Valamennyien ismerjük a múlt megnemértéseit és
konfliktusait, és tudjuk, mennyire megterhelik ma is a zsidók,
keresztények és muszlimok kapcsolatait. Minden lehetségest meg
kell tennünk azért, hogy a múlt bűneinek és megbántásainak tudata
szilárd elhatározássá alakuljon át: új jövőt akarunk építeni,
amelyben nem lesz más közöttünk, mint a tiszteletteljes és
termékeny együttműködés.
A katolikus Egyház őszinte és termékeny vallásközi dialógust
akar folytatni a zsidó hit embereivel és az iszlám követőivel. E
dialógus nem kísérlet arra, hogy saját látásunkat rákényszerítsük
másokra. Mindegyikünktől megköveteli, hogy hűségesen ahhoz, amit
hiszünk, tisztelettel hallgassuk meg a másikat, próbáljuk
fölismerni, mi jó és szent az ő tanításában, és működjünk együtt
mindabban, ami előmozdíthatja a békét és a kölcsönös megértést.
5. Az itt jelenlévő zsidó, keresztény és muszlim gyermekek és
fiatalok a remény jelei és ösztönzés mindannyiunknak. Minden új
nemzedék isteni ajándék a világnak. Ha átadjuk nekik mindazt, ami
hagyományainkban jó és nemes, ők mélyebb barátságban és
tevékenyebb együttműködésben fogják kivirágoztatni azokat.
Ha a különböző vallási közösségeknek sikerül a Szent Városban és
a Szentföldön barátságban és összhangban élni és dolgozni,
elképzelhetetlenül nagy jót valósítanak meg nemcsak önmaguknak,
hanem e régió békéje ügyének is. Jeruzsálem valóban a Béke Városa
lesz minden népnek. Akkor majd idézhetjük a Próféta szavát:
„Jertek, menjünk föl az Úr hegyére, Jákob Istenének házába, hogy
tanítson minket utaira és az ő ösvényein járjunk!” (Iz 2,3).
E feladat vállalása és teljesítése Jeruzsálem szent városában
azt jelenti, kérjük Istent, virrasszon erőfeszítéseink fölött és
vigye őket jó véghez. A Mindenható bőségesen áldja meg közös
erőfeszítéseinket!
2000. március 23.
|