Homília Názáretben, az Angyali Üdvözlet-bazilikában Szentföldi látogatás
2000. március 20-26.
„Íme, az Úr szolgálóleánya, legyen nekem a te igéd szerint.”
Pátriárka Úr!
Főtisztelendő Püspök Testvéreim!
Tisztelendő Kusztosz Atya!
Kedves Fivéreim és Nővéreim!
1. 2000. március 25. a nagy Jubileumi Évben az angyali üdvözlet
ünnepe: ma az egész Egyház Názáretre tekint. Vágytam visszatérni
Jézus városába, hogy még egyszer érezzem ezen a helyen annak az
asszonynak a jelenlétét, akiről Szent Ágoston ezt írta: az Ige
„anyjául választotta azt, akit teremtett; megteremtette azt, akit
anyjának választhatott.” (vö. Sermo, 69, 3, 4.) Itt nagyon könnyű
megérteni, miért mondják boldognak Máriát az összes nemzedékek
(vö. Lk 2,48).
Szívből köszöntöm Őboldogságát, Michel Sabbah pátriárkát, s
köszönöm neki a szentmisét bevezető nemes szavakat. Boutrosz
Mouallen érsekkel, s veletek, püspökök, papok, szerzetesek és
szerzetesnők és hívők, együtt örülök ezen ünnepi szentmise
kegyelmének. Örülök annak, hogy alkalmam van köszönteni a
generális miniszter Giacomo Bini ferences atyát, aki érkezésemkor
fogadott, s az egész Egyház csodálatát kifejezni Giovanni
Battistelli kusztosz atyának és a kusztódia többi testvérének az
odaadásért, mellyel egyedülálló hivatástokat teljesítitek. Hálásan
köszönöm a hűséget, mellyel a Szent Ferenctől rátok bízott és a
századok során a pápáktól megerősített szolgálatot végzitek.
2. Azért jöttünk össze, hogy megünnepeljük a 2000 évvel ezelőtt
itt történt nagy misztériumot. Lukács evangélista pontosan
elhelyezi az eseményt az időben és a térben: „A hatodik hónapban
Isten elküldte Gábor angyalt Galilea Názáret nevű városába egy
szűzhöz, aki jegyese volt egy férfinak Dávid házából, kit
Józsefnek hívtak. A szűz neve Mária volt.” (1,26-27) Annak
megértéséhez azonban, hogy mi történt Názáretben 2000 évvel
ezelőtt, vissza kell térnünk a Zsidókhoz írt levélből vett
szentleckéhez. E részlet megengedi, hogy belehallgassunk az Atya
és a Fiú közötti beszélgetésbe Isten öröktől való tervéről.
„Áldozatot és fölajánlást nem akartál, de testet alkottál nekem. A
bűnért való áldozatok és a holokausztok nem voltak kedvesek
előtted. Akkor mondtam: Íme eljövök... hogy megtegyem, ó Isten, a
te akaratodat.” (10,5-7) A Zsidókhoz írt levél azt mondja nekünk,
hogy engedelmeskedvén az Atya akaratának az örök Ige azért jön
közénk, hogy fölajánlja az előző szövetség minden áldozatát
fölülmúló áldozatot. Az ő áldozata örök és tökéletes, és megváltja
a világot.
Az isteni terv az Ószövetségben fokozatosan nyert
kinyilatkoztatást, különösen Izaiás próféta szavaiban, melyeket az
imént hallottunk: „Ezért az Úr maga ad nektek jelet: Íme a szűz
fogan és fiút fog szülni, és Emmánuelnak fogja nevezni.” (7,14)
Emmánuel: velünk az Isten. E szavak jövendölik azt a páratlan
eseményt, ami majd Názáretben történik az idők teljességében, és
ezt az eseményt ünnepeljük ma örömmel és boldogan.
3. Jubileumi zarándoklatunk lélekben tett utazás, mely Ábrahám
nyomdokaiban kezdődött, aki „atyánk a hitben” (a szentmise római
kánonja, vö. Róm 4,11-12). Utunk ma Názáretbe vezetett, ahol
Máriával találkozunk, Ábrahám legigazabb leányával. Mária az, aki
mindenkinél jobban meg tudja tanítani nekünk, mit jelent „atyánk”
hitét élni. Mária sokban különbözik Ábrahámtól; de „Isten barátja”
(vö. Iz 41,8) és a fiatal názáreti asszony mélységében nagyon
hasonló egymáshoz.
Mindketten csodálatos ígéretet kapnak Istentől. Ábrahám atyja
lett egy fiúnak, akitől nagy nemzet származott. Mária Anyja lett
egy Fiúnak, aki a Messiás, az Úr Fölkentje. Gábriel mondja: „Íme,
méhedben fogansz és fiút szülsz... az Úristen neki adja az ő
atyjának, Dávidnak trónját, ... és országának nem lesz vége” (Lk
1,31-33). Ábrahámnak is, Máriának is az ígéret valami teljesen
váratlan dologról beszél. Isten megváltoztatja életük mindennapos
rendjét, és fölforgatja a megszokott ritmusokat és az átlagos
várakozásokat. Az ígéret Ábrahámnak is, Máriának is lehetetlennek
tűnik. Sára, Ábrahám felesége terméketlen volt, Mária pedig még
nincs férjnél: „Miként lehetséges ez?”, kérdezi az angyaltól.
„Férfit nem ismerek” (Lk 1,34).
4. Ábrahámnak is, Máriának is „igent” kell mondania valamire,
ami korábban soha nem történt. Sára az első terméketlen asszony a
Bibliában, aki Isten erejéből fogant. Ugyanígy Erzsébet az utolsó.
Gábor angyal Erzsébetről beszél, hogy biztosítsa Máriát: „Íme,
Erzsébet, a rokonod, ő is fiút fogant öregségében” (Lk 1,36).
Ábrahámnak is, Máriának is homályban kell elindulnia,
ráhagyatkozva arra, aki meghívta őket. Mindazonáltal még a „miként
lehetséges ez?” kérdés is azt jelzi, hogy Mária a félelmek és
bizonytalanságok ellenére kész „igent” mondani. Mária nem azt
kérdezi, hogy lehetségese az ígéret, hanem hogy miként valósul
meg. Nem meglepő ezért, hogy végül kimondja a maga igenjét: „Íme,
az Úr szolgálóleánya, legyen nekem a te igéd szerint.” (Lk 1,38.)
E szavakkal Mária Ábrahám igazi leányának bizonyul, s Krisztus
Anyja és minden hívő Anyja lesz.
5. Hogy e misztériumba még mélyebben behatoljunk, térjünk vissza
Ábrahám útjának ahhoz a mozzanatához, amikor az ígéretet kapta.
Akkor kapta ugyanis, amikor házában fogadta a három titokzatos
vendéget (vö. Ter 18,1-15), és Istennek kijáró imádást ajánlott
föl nekik: hármat látott és egyet imádott. Ez a titokzatos
találkozás az angyali üdvözlet előképe, amikor Mária hatalommal
elragadtatott az Atyával, a Fiúval és a Szentlélekkel való
közösségbe. Mária Názáretben kimondott igenje által a
megtestesülés Isten Ábrahámmal való találkozásának csodálatos
beteljesedése lett. Ábrahám nyomdokait követve tehát eljutottunk
Názáretbe, hogy énekeljük az asszony dicséretét, akiből
„világosság támadt a világnak” (Ave Regina coelorum antifona).
6. De azért is jöttünk, hogy kérjük őt. Mit is kérhetünk, mi,
zarándokok a harmadik keresztény évezred útján, Isten Anyjától?
Ebben a városban – melyet, amikor VI. Pál meglátogatta, így
határozott meg: „az evangélium iskolája. Itt megtanulhatunk
figyelni, odahallgatni, elmélkedni, elmélyedni a legalázatosabb,
legszebb, legáttetszőbb jelenség misztériumában” (Beszéd
Názáretben 1964. január 5én) – mindenekelőtt az Egyház minden
gyermeke hitének nagy megújulásáért imádkozom. A hit mély
megújulásáért: nem csupán egy általános életvitelért, hanem a
Credo tudatos és bátor megvallásáért: „et incarnatus est de
Spiritu Sancto ex Maria Virgine, et homo factus est”. Názáretben,
ahol Jézus „növekedett bölcsességben, korban és kedvességben Isten
és az emberek előtt” (Lk 2,52), kérem a Szent Családot, indítson
minden keresztényt a család megvédésére a sok veszedelemmel
szemben, melyek napjainkban természetét, állandóságát és
küldetését fenyegetik. A Szent Családra bízom a keresztények és
minden jóakaratú ember erőfeszítéseit, melyekkel védeni akarják az
életet, s növelni akarják minden ember méltóságának tiszteletét.
Máriának, a Theotokosznak, Isten nagy Anyjának szentelem a
Szentföld családjait és a világ családjait.
Názáretben, ahol Jézus megkezdte nyilvános működését, kérem
Máriát, segítse az Egyházat, hogy mindenütt hirdesse az „örömhírt”
a szegényeknek, miként Jézus tette (vö. Lk 4,18). „Az Úr
kegyelmének ezen esztendejében” kérem Máriát, tanítson minket az
evangélium iránti alázatos és örömteli engedelmesség útjára
fivéreink és nővéreink szolgálatában, előítéletek és kivételezések
nélkül.
„Ó Anyja a megtestesült Igének, ne vesd meg könyörgésemet, hanem
jóságosan hallgass rám és hallgass meg engem. Ámen.” (Emlékezzél
meg...)
2000. március 25.
|