Beszéd a görög ortodox pátriárkátus tróntermében tartott ökumenikus találkozón Szentföldi látogatás
2000. március 20-26.
Kedves Testvéreim Krisztusban!
1. A Szentháromság iránti mélységes hálával teszem e látogatást
a jeruzsálemi Görög Ortodox Pátriárkátuson, és a mi Urunk Jézus
Krisztus kegyelmében és békéjében köszöntelek Mindannyiotokat.
Köszönetet mondok Diodorosz pátriárka őboldogságának testvéri
vendégszeretetéért és hozzám intézett kedves szavaiért.
Köszöntöm Torkom pátriárka őboldogságát; minden egyház és
egyházi közösség Érsekét és Püspökét. Nagy öröm tudni, hogy a
keresztény közösségek vezetői itt a Szent Városban, Jeruzsálemben
gyakran találkoznak a híveket érdeklő közös kérdések megtárgyalása
érdekében. A köztetek élő testvéri lelkület a Szentföld
keresztényei számára jel és ajándék az őket érő sok kihívás
közepette. Kelle mondanom, hogy nagy bátorítást jelent számomra ez
a ma esti találkozó? Megerősíti azt, hogy elindultunk a kölcsönös
jobb megismerés útján azzal a vággyal, hogy felülemelkedjünk a
múltból örökölt bizalmatlanságon és versengésen. Ebben a városban,
ahol a mi Urunk Jézus Krisztus meghalt és föltámadott a halálból,
különleges erővel visszhangzanak az Ő szavai, mindenekelőtt azok,
melyeket a halála előtti éjszakán mondott: „hogy mindnyájan egyek
legyenek... hogy elhiggye a világ, hogy te küldöttél engem” (Jn
17,11.20-21). Az Úr imádságára adott válasz a mi együttlétünk,
akik fájdalmas megosztottságaink ellenére valamennyien ugyanannak
az Úrnak a tanítványai vagyunk, és valamennyien tudjuk, hogy az Ő
akarata kötelez minket arra – éppen úgy, mint a többi egyházakat
és egyházi közösségeket, melyeket képviselünk -, hogy a
kiengesztelődés és a béke útját járjuk. E találkozás emlékeztet
engem arra a történelmi találkozóra, mely itt, Jeruzsálemben
Elődöm, VI. Pál és I. Athenagorasz ökumenikus pátriárka között
történt. Olyan esemény volt, mely megvetette az egyházaink közötti
kapcsolatok új korszakának alapjait. Az elmúlt évek folyamán
megtanultuk, hogy az egység felé vezető út nehéz. De ettől nem
kell elbátortalanodnunk. Türelmesnek és állhatatosnak kell
lennünk, és tétovázás nélkül előre kell haladnunk. Pál pápa és
Athenagorasz pátriárka forró ölelése prófétai jel és erőforrás
számunkra, mely új erőfeszítésekre késztet, hogy megfeleljünk az
Úr akaratának.
2. Törekvésünk a keresztények közötti teljesebb egységre sajátos
jelentést nyer az Üdvözítő születésének földjén és Jeruzsálem
szent városában. Itt, a különböző egyházak és egyházi közösségek
jelenlétében újra meg akarom erősíteni, hogy az Egyház
egyetemessége teljesen tiszteletben tartja a törvényes
különbözőségeket. Liturgikus szertartásaitok, hagyományaitok,
lelkiéleti, teológiai és kánonjogi tanításotok változatossága és
szépsége az egyetemes Egyház kinyilatkoztatott és osztatlan
örökségének gazdagságát tanúsítja úgy, ahogy a századok folyamán
Keleten és Nyugaton kifejlődött. Van törvényes különbözőség, mely
semmiképpen sem ellenkezik Krisztus Testének egységével, hanem
inkább erősíti az Egyház ragyogását és nagyon hozzájárul
küldetésének teljesítéséhez (vö. Ut unum sint enciklika, 50). E
gazdagság egyetlen elemének sem kell elvesznie abban a nagyobb
egységben, amelyre törekszünk.
3. A legutóbbi ökumenikus imahéten e jubileumi évben közületek
sokan egyesültetek velünk imádságban a Krisztust követők közötti
nagyobb megértésért és együttműködésért. Annak tudatában tettétek
ezt, hogy az Úr minden tanítványának közös küldetése az Evangélium
szolgálata a Szentföldön. Minél inkább egyek vagyunk Krisztus
körül az imádságban, annál bátrabban nézünk szembe
megosztottságaink fájdalmas emberi valóságával. Az Egyház
zarándokútját az új évszázadban és az új évezredben az egységre
szóló meghívása jelöli ki. Kérjük az Urat, lehelje belénk az
egyházak közötti egyetértés és szolidaritás új lelkületét azoknak
a nehézségeknek a leküzdésére, melyek a jeruzsálemi és szentföldi
keresztény közösségek számára merülnek föl.
4. A testvéri együttműködés a keresztények között e Szent
Városban nem merő kívánság, hanem megvan a maga jelentése annak a
szeretetnek a közlésében, amellyel az Atya szereti a világot és
elküldte a Fiát (vö. Jn 3,16). Csak a kölcsönös tisztelet és
támogatás szellemében virágozhat itt a keresztény jelenlét egy
saját hagyományokkal élő közösségben, mely bizalommal néz szembe a
kibontakozó helyzet szociális, kulturális és politikai
kihívásaival. A keresztények csak akkor tölthetik be teljesen
szerepüket Jeruzsálemnek a Béke Városává formálásában minden nép
számára, ha kiengesztelődnek egymással. A Szentföldön, ahol a
keresztények a zsidóság és az iszlám követői mellett élnek, ahol
szinte minden nap támadnak feszültségek és konfliktusok, nagyon
fontos, hogy fölül tudjunk emelkedni botrányt keltő
nézeteltéréseinken és vitáinkon. Elsősorban ebben a városban
kellene megvalósulnia a keresztények, zsidók és muszlimok
együttélésének testvériségben és szabadságban, méltóságban,
igazságosságban és békében.
5. Kedves testvéreim Krisztusban, szándékomban állt, hogy
2000-ben a jubileumi év ünneplésének a katolikus Egyházban világos
ökumenikus jelleget adjak. A Falakon kívüli Szent Pál bazilikában
a szent kapu megnyitása, melyen számos egyház és egyházi közösség
képviseltette magát, szimbolizálta annak a „kapunak” közös
átlépését, aki Krisztus: „Én vagyok az ajtó, aki rajtam keresztül
megy be, üdvözül” (Jn 10,9). A mi ökumenikus utunk éppen ez: út
Krisztusban és Krisztus, az üdvözítő által az Atya tervének
hűséges megvalósítása felé. Isten kegyelmével az Ige
megtestesülésének 2000. évfordulója „alkalmas idő”, a kegyelem
esztendeje lesz az ökumenikus mozgalom számára. Az ószövetségi
jubileumok szellemében ez az év számunkra gondviselésszerű idő
arra, hogy az Úrhoz forduljunk, és bocsánatot kérjünk a sebekért,
melyeket egyházaink tagjai a századok során egymáson ütöttek.
Alkalmas idő arra, hogy kérjük az igazság Lelkét, segítse
egyházainkat és közösségeinket, hogy kötelezzék el magukat az
egyre termékenyebb teológiai dialógusra, mely alkalmassá tesz
arra, hogy egyre jobban megismerjük az igazságot, és eljussunk a
kommunió teljességére Krisztus Testében. Az eszmecsere révén
dialógusunk később az ajándékok cseréjévé válik: hitelesebb
részesedéssé a szeretetben, melyet a Szentlélek szüntelenül a
szívünkbe áraszt. Őboldogsága emlékeztetett minket Krisztusnak a
szenvedése és halála vigíliáján mondott imádságára. Ez az imádság
az Ő végső akarata, végrendelete és kihívás mindnyájunknak. Mi
lesz rá a válaszunk?
Kedves testvéreim Krisztusban, reményteli szívvel és
rendíthetetlen bizalommal formáljuk át a harmadik keresztény
évezredet az Atya, a Fiú és a Szentlélek egységében és békéjében
megtalált örömünk évezredévé. Ámen.
2000. március 25.
|