Homília Jeruzsálemben, a Szent Sír templomban bemutatott szentmisén Szentföldi látogatás
2000. március 20-26.
„Hiszek... Jézus Krisztusban, ... aki fogantatott a
Szentlélektől, született Szűz Máriától, szenvedett Poncius
Pilátus alatt, megfeszítették, meghalt és eltemették...
harmadnapon föltámadott a halálból...”
1. Az üdvtörténet útjának vonalát követve, ahogy azt az Apostoli
Hitvallás elmondja, jubileumi zarándoklatom elvezetett a
Szentföldre. Názáretből, ahol Jézus fogantatott Szűz Máriától a
Szentlélek erejéből, eljöttem Jeruzsálembe, ahol „szenvedett
Poncius Pilátus alatt, megfeszítették, meghalt és eltemették”. Itt
a Szent Sír bazilikában leborulok temetésének helye előtt: „Íme, a
hely, ahova tették” (Mk 16,16).
A sír üres. Néma tanúja az emberi történelem központi
eseményének: a mi Urunk Jézus Krisztus föltámadásának. Közel 2000
éven át tanúskodott az üres sír az Élet halál fölötti győzelméről.
Az apostolokkal és az evangélistákkal, minden idő és hely
Egyházával együtt mi is tanúskodunk és hirdetjük: „A halálból
föltámadt Krisztus többé meg nem hal; a halál többé rajta nem
uralkodik” (vö. Róm 6,9). „Mors et vita duello conflixere mirando;
dux vitae mortuus regnat vivus.” (Az élet a halállal megvítt
csodacsatával, s a holt életvezér ma Úr és él. Húsvéti
szekvencia). Az Élet Ura halott volt, most uralkodik győztesen a
halál fölött, s örök életet ad azoknak, akik hisznek benne.
2. Ebben a templomban, mely „az összes templomok anyja”
(Damaszkuszi Szent János), szívből köszöntöm Michel Sabbah
pátriárka őboldogságát, a többi katolikus közösség ordináriusait,
Giovanni Battistelli atyát és a szentföldi kusztódia ferences
testvéreit, valamint a papokat, szerzeteseket és világi hívőket.
Nagyrabecsüléssel és testvéri szeretettel köszöntöm Diodorosz
pátriárkát a görög ortodox egyházból és Torkom pátriárkát az
örmény ortodox egyházból, a kopt, a szír és az etióp egyházak
képviselőit, továbbá az anglikán és lutheránus közösségeket.
Itt, ahol a mi Urunk Jézus Krisztus meghalt, hogy Isten
szétszórt fiait összegyűjtse (vö. Jn 11,52), az irgalmasság Atyja
növelje az egység és a béke vágyát mindazokban, akik a keresztség
üdvöt hozó vize által megkapták az új élet ajándékát.
3. „Bontsátok le ezt a templomot, és én harmadnapra fölépítem
azt” (Jn 2,19). János evangélista elmondja, hogy miután Jézus
föltámadt a halálból, a tanítványok visszaemlékeztek e szavakra,
és hittek (vö. 2,22). Jézus ezt előre megmondta nekik, hogy jel
legyen a tanítványai számára. Amikor velük együtt meglátogatta a
Templomot, kiűzte a pénzváltókat és a kereskedőket a szent helyről
(vö. Jn 2,15). Amikor a körülötte lévők tiltakozva kérdezték:
„Milyen jelet mutatsz nekünk, hogy ezeket műveled?”, Jézus
válaszolt: „Bontsátok le ezt a templomot, és én harmadnapra
fölépítem azt.” Az evangélista megjegyzi, hogy Jézus „saját
testének templomáról beszélt” (Jn 2,18-21).
Jézus próféciája húsvétkor teljesedett be, amikor „harmadnapon
föltámadott a halálból.” A mi Urunk Jézus Krisztus föltámadása a
jele annak, hogy az örök Atya hűséges ígéretéhez, és a halálból új
életet támaszt: „... a test föltámadását és az örök életet.” A
misztérium láthatóan tükröződik az Anasztaszisz ezen ősi
templomában, mely magában foglalja mind az üres sírt, a föltámadás
jelét, mind a Golgotát, a megfeszítés helyét. A föltámadás
örömhíre soha nem szakítható el a kereszt misztériumától. Szent
Pál az imént hallott szentleckében mondja: „Mi a megfeszített
Krisztust hirdetjük” (1Kor 1,23). Krisztus, aki a kereszt oltárán
úgy szenvedett, mint esti áldozat (vö. Zsolt 141,2), úgy
mutatkozott meg, mint „Isten ereje és Isten bölcsessége”(1Kor
1,24). Föltámadásában Ádám fiai és leányai részesei lettek annak
az isteni életnek, mely az Atyával a Szentlélekben öröktől fogva
az övé volt.
4. „Én vagyok az Úr, a te Istened, aki kihoztalak téged Egyiptom
földjéről, a rabszolgaság házából” (Kiv 20,2).
A mai szentmise olvasmánya bemutatja nekünk a szövetséget,
melyet Isten a Sinai0hegyen kötött népével, amikor átadta Mózesnek
a Törvény tíz parancsolatát. A Sinai-hegy a második szakasza a hit
nagy zarándoklatának, mely akkor kezdődött. amikor Isten mondta
Ábrahámnak: „Jöjj ki országodból, hazádból és atyád házából az
országba, melyet én mutatok majd neked” (Ter 12,1). A törvény és a
szövetség a pecsét az Ábrahámnak tett ígéreten. A Tízparancsolat
és az emberi szívbe írt erkölcsi törvény által (vö. Róm 2,15)
Isten alapjában szólítja meg minden férfi és minden nő
szabadságát. Válaszolni a lelkiismeretünk mélyén hangzó isteni
szóra, és a jót választani, az emberi szabadság legmagasztosabb
használata. Valóban választást jelent az élet és a halál között
(vö. MTörv 30,15). A nép a Szövetség útján járva a Szentséges
Istennel annak az ígéretnek őrzője és tanúja lett, mely az igazi
szabadítás és az élet teljességének ígérete. Jézus föltámadása
Isten minden ígéretének végső pecsétje, egy új és föltámadott
emberiség születésének a helye, a béke és lelki öröm messiási
ajándékától meghatározott történelem záloga. Az új évezred
hajnalán a keresztények a Föltámadott mindeneket újjáalkotó
dicsőséges hatalmába vetett szilárd bizalommal tekinthetnek a
jövőbe (vö. Jel 21,5). Ő az, aki minden teremtményt megszabadít az
esendőség rabságából (vö. Róm 8,20). Föltámadásával megnyitja az
utat a nagy szombat, a nyolcadik nap nyugalma felé, amikor az
emberiség zarándoklata célba ér, és Isten lesz minden mindenben
(1Kor 15,28).
Itt, a Szent Sír és a Golgota közelében, miközben megújítjuk
hitvallásunkat a föltámadott Úrban, kételkedhetünk-e abban, hogy
az élet Lelkének hatalma erőt ad nekünk megoszlásaink legyőzésére
s az együttműködésre a béke, az egység és a kiengesztelődés
jövőjének építésében? Itt újra halljuk – úgy, mint sehol másutt a
világon – az Úr tanítványaihoz intézett szavait: „Bízzatok, én
legyőztem a világot!” (Jn 16,33).
5. „Mors et vita duello conflixere mirando; dux vitae mortuus
regnat vivus.” A föltámadott Úr a Szentlélek dicsőségétől ragyogva
Feje az Egyháznak, Titokzatos testének. Ő támogatja Egyháza
küldetését, hogy hirdesse az üdvösség evangéliumát férfiaknak és
nőknek, minden nemzedékben mindaddig, amíg vissza nem tér a
dicsőségben! Erről a helyről, ahol elsőként asszonyoknak és az
apostoloknak mutatta meg a föltámadást, buzdítom az Egyház minden
tagját, hogy újítsa meg engedelmességét az Úr parancsa iránt, mely
szerint az evangéliumot el kell vinni a föld határaiig. Az új
évezred hajnalán igen nagy szükség van arra, hogy a tetőkről
kiáltsuk világgá a jó hírt, hogy „Isten úgy szerette a világot,
hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, meg ne haljon,
hanem örök élete legyen” (Jn 3,16). „Uram, ... az örök élet igéi
nálad vannak” (Jn 6,68). Ma mint Péter alázatos utóda meg akarom
ismételni e szavakat, miközben bemutatjuk az eucharisztikus
áldozatot ezen a helyen, mely a világ legszentebb helye. Az egész
megváltott emberiséggel együtt teszem magamévá a szavakat,
melyeket Péter, a halász Krisztusnak, az élő Isten Fiának mondott:
„Uram, kihez menjünk, az örök élet igéi egyedül nálad vannak”.
Krisztosz aneszti. Krisztus föltámadott! Valóban föltámadott!
Ámen.
Az Úr Angyala imádság előtt
Kedves Fivéreim és Nővéreim!
A mély megindultság napjai ezek, olyan napok, amikor a lelkünk
nem csupán attól indul meg, amit Isten régen tett, hanem a
jelenlététől is, hiszen velünk együtt járt Krisztus születésének,
halálának és föltámadásának földjén. E jubileumi zarándoklat
minden lépésénél velünk volt Mária, megvilágosította utunkat és
megosztotta fiainak és leányainak örömeit és fájdalmait.
Máriával, a Fájdalmas Anyával együtt állunk a kereszt alatt, s
vele együtt siratjuk Jeruzsálem fájdalmát és a világ bűneit.
Mellette állunk a Kálvária csöndjében, és szemléljük, hogy Fiának
átszúrt oldalából vér és víz csorog. Tudatosítván a bűn szörnyű
következményeit, bűnbánatra indulunk a saját bűneink és minden
idők Egyháza gyermekeinek bűnei miatt. Ó Mária, aki bűn nélkül
fogantattál, segíts minket a megtérés útján!
Máriával, a Hajnalcsillaggal együtt ér bennünket a föltámadás
fénye. Vele együtt örvendünk annak, hogy az üres sír az örök élet
szülőhelye lett, ahol az támadott föl a halálból, aki most az Atya
jobbján ül. Máriával együtt határtalan hálát adunk a Szentlélek
ajándékáért, akit a föltámadott Úr Pünkösdkor elküldött
Egyházának, és állandóan szívünkbe áraszt üdvösségünkért és az
emberiség családjának javára.
Mária a mennybe fölvett Királyné. Fiának sírjából tekintünk a
sír felé, melyben Mária pihent békében, várva dicsőséges
mennybevételét. A jeruzsálemi sírjánál végzett isteni liturgia
mondja Máriának: „A halál után sem leszek távol tőled”, és
gyermekei a liturgiában válaszolják: „Sírodat látva, Istennek
szent Anyja, mintha téged szemlélnénk. Ó Mária, te vagy az
angyalok öröme, a szorongatottak erőssége. Téged hirdetünk, aki a
keresztények bástyája és mindenekelőtt Anyja vagy.”
A Theotokoszt szemlélve utunk végén az Egyház igazi arcát látjuk
ragyogó szépségében, amint tükrözi „a Krisztus arcán ragyogó
isteni dicsőséget” (2Kor 4,6). Ó, Szószólónk, segítsd az Egyházat,
hogy egyre inkább hasonlítson hozzád, aki nagyszerű példaképe
vagy! Segítsd növekedni a hitben, a reményben és a szeretetben,
miközben mindenben Isten akaratát keresi és teljesíti (vö. LG 65).
Ó irgalmas, ó kegyes, ó édes Szűz Mária!
(Az Úr angyala köszönté a Boldogságos Szűz Máriát...)
2000. március 26.
|