|
Találkozás a politikai, kulturális, tudományos és gazdasági élet képviselőivel a kijevi marijinszki elnöki palotában
2001. június 23., szombat, 18.30
II. János Pál pápa lelkipásztori látogatása Ukrajnában
2001. június 23-27.
Elnök Úr!
A Kormány és a Parlament képviselői!
Méltóságok!
Hölgyeim és Uraim!
1. Tisztelettel és szívből köszöntöm egyenként is mindnyájukat.
Örömmel fogadtam el, Elnök úr, meghívását, hogy meglátogassam e
nemes országot, a keresztény műveltség bölcsőjét és a különböző
vallások és nemzetiségek közötti békés együttélés hazáját. Örülök,
hogy itt lehetek Ukrajna földjén. Nagy megtiszteltetésnek érzem,
hogy végre találkozhatom egy olyan nemzet tagjaival, amely az
átmenet e nehéz esztendeiben hatékonyan tudta biztosítani polgárai
számára a béke és a nyugalom föltételeit. Szívből köszönöm a
fogadtatást és szívélyes üdvözlő szavait.
Mély tisztelettel köszöntöm a Kormány képviselőit és tagjait, minden
rendű és rangú méltóságot, a nép képviselőit, a diplomáciai
testületet, a kultúra, a tudomány és a nemzet jólétéért dolgozók
képviselőit. Az őszinte barátság érzésével ölelem az ukrán népet,
mely a kultúra, a népszokások, s a vidéket mindenütt ékesítő sok
templom és az egész területen megtalálható számtalan művészi alkotás
tanúsága szerint nagy többségében keresztény. Köszöntöm a földet,
amely megismerte a szenvedést és az elnyomást, de megőrizte
ragaszkodását a szabadsághoz, melyet senki sem tudott elvenni tőle.
2. A béke zarándokaként jöttem hozzátok, és csak az a vágy
késztetett, hogy tanúskodjam Krisztusról, aki „az Út, az Igazság és
az Élet” (Jn 14,6). Azért jöttem, hogy tiszteletemet tegyem
történelmetek szentélyeinél, s veletek együtt kérjem Isten
segítségét a jövőtökhöz. Örömmel köszöntelek téged, Kijev, a Dnyeper
középső folyásánál fekvő csodálatos város, az ősi szlávok és az
ukrán kultúra bölcsője, melyet mélységesen átjárt a keresztény
kovász. A te földeden, Nyugat- és Kelet-
Európa útjainak kereszteződésében találkozott a két nagy keresztény
hagyomány, a bizánci és a latin, s mindkettő kedvező fogadtatásra
talált. A századok során nem hiányoztak közöttük a mindkettőjük
számára ártalmas ellentéteket szító feszültségek sem. Ma azonban
készül az út a kölcsönös megbocsátás számára. Barikádokat és
bizalmatlanságokat kell legyőzni ahhoz, hogy mint régen, közösen
lehessen építeni egy harmonikus és békés országot a közös keresztény
hit kristálytiszta forrásaiból merítve.
3. Igen! Kedves ukránok, a kereszténység, inspirálta nagyjaitokat a
kultúrában és a művészetben, s táplálta bőségesen országotok
erkölcsi, spirituális és szociális gyökereit. Szívesen emlékezem
honfitársatokra, a filozófus Hrihorij Szkovorodára, aki ezt írta:
„Minden elmúlik, de a szeretet mindenek végeztével megmarad. Minden
elmúlik, kivéve Istent és a szeretetet.” Ilyen meglátása csak a
keresztény lelkiséggel mélyen áthatott embernek lehet. Szavaiban
fölismerhető Szent János első levelének visszhangja: „Szeretet az
Isten; aki a szeretetben marad, Istenben marad és Isten őbenne.”
(1Jn 4,16)
Az evangélium igéje mély gyökereket eresztett egész Európában, s a
századok folyamán a műveltség, a kultúra és az életszentség
csodálatos gyümölcseit termette. A kontinens népeinek döntései
azonban sajnos nem mindig egyeztek a keresztény hagyományaikkal,
ezért a történelemben megjelentek a szerencsétlenségek, pusztítások
és a gyász szomorú terhei.
Öregjeitek nosztalgiával emlékeznek azokra az időkre, amikor Ukrajna
független volt. Azt az aránylag rövid időszakot a szovjet diktatúra
szörnyű évei, s a harmincas évek elején kegyetlen éhínség követte:
országotok, „Európa éléstára” nem volt képes saját gyermekeit
ellátni, ezért milliók haltak éhen. Megfeledkezhetünk-e
honfitársaitok sokaságáról, akik a náci invázió elleni háborúban
1941-1945-ben haltak meg? Sajnos a nácizmustól való szabadulás nem
jelentette a kommunista rezsimtől való szabadulást, mely továbbra is
eltiporta a legelemibb emberi jogokat, amikor deportálta a békés
polgárokat, bebörtönözte a másként gondolkodókat, üldözte a hívőket,
s megkísérelte kiirtani a nép tudatából a szabadság és függetlenség
eszméjét. Szerencsére 1989 nagy fordulata végül lehetővé tette
Ukrajnának, hogy visszanyerje a szabadságot és a teljes
szuverenitást.
4. Népetek ezt a nagyon vágyott változást békésen és vérontás nélkül
érte el, s most bátran elkötelezi magát a szociális és spirituális
újjáépítés mellett. A nemzetközi közösség, figyelembe véve a helyi
sajátosságokat, értékeli a béke megszilárdításában és a regionális
feszültségek megoldásában elért eredményeket. A magam részéről
bátorítalak benneteket, hogy legyetek állhatatosak a meglévő
nehézségek legyőzésére tett erőfeszítésekben, biztosítván a nemzeti
és vallási kisebbségek jogainak teljes tiszteletben tartását. A
bölcsen toleráns politika ki fogja váltani az ukrán nép iránti
megbecsülést és szimpátiát, s megfelelő helyet fog biztosítani
számára az európai népek családjában.
Mint a katolikus Egyház Pásztora őszinte elismeréssel emelem ki a
tényt, hogy az Ukrán Alkotmány előszava emlékezteti a polgárokat „az
Isten előtti felelősségre". Minden bizonnyal ezt tartotta szem előtt
filozófusotok, Hrihorij Szkovoroda, amikor arra szólította föl
kortársait, hogy elsődlegesen „az ember megtérésére” törekedjenek,
keresvén számára a megfelelő utakat, hogy végleg kiszabadulhasson a
türelmetlenség és gyűlölet zsákutcáiból.
Az evangélium értékei, melyek nemzeti identitástok részét alkotják,
segítenek majd benneteket egy nyitott és szolidáris társadalom
építésében, melyben mindegyiktek hozzáadhatja a magáét a közjóhoz, s
egyben elnyeri azt a támogatást, amire szüksége van, hogy még jobban
kibontakoztathassa saját adottságait.
Felhívásommal elsősorban a fiatalokhoz fordulok, hogy annak
nyomdokait követve, aki életet adott a legmagasabbrendű vallási,
polgári és emberi eszményeknek, változatlanul tudják őrizni a
műveltség ezen örökségét.
5. „Ne engedjétek az erőseknek, hogy lerombolják az embert” – írta
Vlagyimir Monomach († 1125) fiaihoz intézett Tanításában. E szavak
ma sem veszítették érvényüket. A 20. században a totalitárius
rezsimek egész nemzedékeket tettek tönkre, mert megingatták minden
hitelesen emberi műveltség három alappillérét: az isteni tekintély
elismerését, melyből az élet vitathatatlan erkölcsi elvei fakadnak
(vö. Kiv 20,1.18); az Isten képére és hasonlatosságára teremtett
személy méltóságának tiszteletét (vö. Ter 1,26-27); azt a
kötelezettséget, hogy a hatalmat kivétel nélkül a társadalom minden
tagjának szolgálatára – kezdve a leggyengébbektől és a
legvédtelenebbektől – kell gyakorolni. Isten megtagadása nem tette
szabadabbá az embert, sőt a rabszolgaság különböző formáiba
taszította azáltal, hogy a politikai hatalom hivatását brutális és
elnyomó erőszakká züllesztette.
6. Politikusok! El ne feledkezzetek a történelem e komoly
leckéjéről! A ti feladatotok, hogy szolgáljátok a népet, és
biztosítsátok mindenki számára a békét és a jogegyenlőséget.
Álljatok ellen a kísértésnek, hogy a hatalmat személyes vagy
csoportérdekek szolgálatára használjátok. Mindig viseljétek
szíveteken a szegények sorsát, és használjatok föl minden törvényes
eszközt, hogy mindenki hozzájusson a méltányos jóléthez.
Kultúra emberei! Hosszú történelem van már mögöttetek. Kijev ortodox
érsekére gondolok, Pjotr Mohila metropolitára, aki 1632-ben
megalapította azt a Kijevi Akadémiát, mely úgy él az emlékezetben,
mint a keresztény és humanista kultúra világítótornya. A ti
feladatotok a tudás minden területén a kritikus és kreatív
gondolkodás, amely összekapcsolja a múlt kulturális örökségét a
modern követelményekkel, oly módon, hogy a szeretet civilizációjának
jegyében hozzájárul a hiteles emberi haladáshoz. Ebben az
összefüggésben nagyon óhajtom, hogy az egyházi tudományok oktatása
visszanyerje az őt megillető elismerést a polgári hatóság részéről
is.
Számotokra, tudományos kutatók számára egész különlegesen örök
intelem Csernobil félelmetes társadalmi, gazdasági és környezeti
katasztrófája! A technikai lehetőségeket össze kell kötni a
változhatatlan etikai értékekkel, hogy biztosítható legyen az
embernek és elidegeníthetetlen méltóságának kellő tisztelete.
Gazdálkodók és vállalkozók az új Ukrajnában! A nemzet jövője tőletek
is függ. A ti bátor hozzájárulástok, melyet mindig a szakértelem és
a tisztesség értékei inspirálnak, föl fogja lendíteni a
nemzetgazdaságot, és vissza fogja adni a bizalmat azoknak, akiket
megkísért, hogy elhagyják az országot és másutt keressenek
munkahelyet. Tevékenységetek közben mindig tartsátok szem előtt a
közjót és mindenki jogait. A személyre ügyeljetek és ne a haszonra,
mert az emberi méltóságot tiszteletben tartó gazdaság célja a
személy. Mindig a törvényesség keretein belül maradjatok, ami az
igazságosság biztosítéka.
7. Méltóságok, Hölgyeim és Uraim! Az emberiség belépett a harmadik
évezredbe, és a horizonton új területek körvonalazódnak. Globális
fejlődés van folyamatban, melyet gyors és gyökeres változások
jellemeznek. Személy szerint mindegyikünk arra hivatott, hogy bátran
és bizakodással tegye a maga dolgát.
A katolikus Egyház ott áll minden jóakaratú ember mellett, hogy
támogassa a jó érdekében tett erőfeszítéseket. Ami engem illet,
imádságaimmal kísérlek benneteket, hogy Isten oltalmazzon
mindnyájatokat, családotokat, terveiteket és az egész ukrán nép
várakozásait, s ehhez kérem a Mindenható bőséges áldását.
(A találkozó után útban a nunciatúra felé a Szentatya betért a görög
katolikus Szent Miklós-templomba, ahol a Zarvanizai Szűz csodatévő
képét őrzik. A kegykép előtt a következő imádságot mondta:)
Ó Boldogságos Szűz Mária, Zarvanizai Szűzanya,
köszönöm neked, hogy itt lehetek a kijevi Oroszországban,
ahonnan az egész régióba kiáradt az evangélium világossága.
E Szent Miklós-templomban őrzött
csodatévő képed előtt reád bízom, Isten Anyja s az Egyháznak Anyja,
ukrajnai apostoli utamat.
Istennek Szent Anyja,
borítsd anyai palástodat minden keresztényre,
s minden jóakaratú férfira és nőre,
akik e nagy nemzetben élnek.
Vezéreld őket a te Fiad, Jézus felé,
aki mindenki számára Út, Igazság és Élet.
II.
János Pál pápa
|
|
|
Amit hirdetek, úgy hirdetem, amint az Atya mondta nekem. Jn 12,44-50
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|