English version Italiano magyar változat
nyil Nyitólap
nyil Katolikus Lexikon
nyil Könyvtár

Ajánló
Csaladjaink.hu
Katolikus Karitász
Liturgia.hu
Magyar Kurír
Új Ember
Vatikáni Rádió
Virtuális Plébánia
Szent István Rádió, Eger
Mária Rádió
nyil Katolikus média bővebben


Bizánci rítusú, ukrán nyelvű szentmise a kijevi Csajka repülőtéren

2001. június 25., hétfő 10.00
II. János Pál pápa lelkipásztori látogatása Ukrajnában
2001. június 23-27.


1. „Miként te Atyám bennem és én tebenned, úgy ők is egyek legyenek bennünk, hogy elhiggye a világ, hogy Te küldtél engem” (Jn 17,21). Szent János evangéliumának imént felolvasott részlete lelkünket és szívünket a Cönákulumba viszi, az utolsó vacsora helyére, ahol Jézus szenvedése előtt az Atyához imádkozik az apostolokért. Kevéssel előbb bízta rájuk a Szent Eucharisztiát és az új szövetség szolgáivá tette őket, akik majd folytatják az Ő küldetését a világ üdvösségére. Az Üdvözítő szavaiból kihallható a sürgető vágy, mely meg akarja szabadítani az emberiséget a világ szellemétől és logikájától. Ugyanakkor hallható a meggyőződés is, hogy az üdvösség azon „egység”  által valósul meg, melynek a szentháromságos élet mintája szerint jellemeznie kell minden tanítványának a döntéseit és mindennapos életét.

2. „Ut unum sint! – Hogy mindnyájan egyek legyenek!” (Jn 17,21) A Cönákulum a szeretetből születő egység helye. A küldetés helye: „... hogy elhiggye a világ!” (uo.) Nincs hiteles evangelizáció teljes testvéri közösség nélkül.

Ezért a szombat utáni első nap estéjén, amikor a Föltámadott megjelent a Cönákulumban a tanítványainak, újra megerősíti a közösség és küldetés szoros összetartozását, mondván: „miként az Atya küldött engem, úgy küldelek én is titeket” (Jn 20,21), és hozzáteszi: „Vegyétek a Szentlelket; akinek megbocsátjátok bűneit, bocsánatot nyernek, s akikét megtartjátok, meg vannak tartva.” (Jn 20,22-23).

Pünkösd napján ugyancsak a Cönákulumban a Mária, Jézus anyja körül lévő apostolok megkapják a Szentlelket, aki úgy mutatkozik meg, „mint az égből jövő heves szélvész, és betölti az egész házat, ahol voltak, és lángnyelvek oszlottak szét, és nyugodtak meg mindegyikükön” (ApCsel 2,3). A föltámadott Krisztus ajándékából megszületik az új emberiség, az Egyház, melyben a közösség legyőzi a megoszlásokat és a szétszórtságot, melyeket a világ szelleme támasztott és a bábeli torony bibliai elbeszélése szimbolizál: „mindenki a saját nyelvén hallotta szólni őket” (ApCsel 2,6). A Vigasztaló hatására eggyé válva a tanítványok a dialógus és a béke eszközei lettek, s megkezdték népeket evangelizáló küldetésüket.

3. „Hogy mindnyájan egyek legyenek!” Ez az Egyház Krisztustól akart misztériuma. A kinyilatkoztatott Igazságra és a Szeretetre alapozott egység nem semmisíti meg az embert, annak kultúráját és történelmét, hanem beleszövi a szentháromságos közösségbe, ahol mindaz, ami igazán emberi, gazdagabbá és erősebbé válik.

E misztériumot nagyon jól megjeleníti ez a liturgia is, melyet a keleti és latin hagyományok katolikus püspökei és papjai koncelebrálnak. Az új emberiségben – mely az Atya szívéből születik, s melynek a feje Krisztus és a Szentlélek ajándékából él – a hagyományok, szertartások és kánoni fegyelmek sokasága létezik, mely nem csorbítja Krisztus testének egységét, hanem épp ellenkezőleg, kinek-kinek ajándékaival gazdagítja. E sokféleségben folyamatosan ismétlődik a Pünkösd csodája: különböző nyelvű, hagyományú és kultúrájú emberek egynek érzik magukat az egyetlen hit megvallásában, a magasból születő egyetlen közösség ölén.

Ilyen érzésekkel köszöntöm az összes jelenlévőket. Külön köszöntöm Lubomir Husar bíboros urat, a lvovi ukránok érsekét, és Marian Jaworski bíboros urat, a lvovi latinok érsekét, a különféle szertartások püspökeivel, papjaival és híveivel együtt. Köszöntöm minden részvevőjét az egyházi közösségnek, mely ezen a földön, ahol a keleti és a nyugati hagyomány találkozik, eredeti módon mutatkozik meg a maga sokféle gazdagságával. E szeretetben való közösségtek arra hivatott, hogy mintája legyen egy olyan egységnek, mely törvényes pluralizmusban él, és biztosítéka Róma püspöke, Péter utóda.

4. A ti egyházatok ugyanis a sokféle kulturális kapcsolatból és a különböző gyökerű keresztény tanúságtételekből a kezdetektől fogva meríthetett. A hagyomány szerint a kereszténység kezdetén maga András apostol, meglátogatván e helyeket, ahol most vagyunk, tanúskodott a szentségükről. A hagyomány ugyanis elmondja, hogy a Dnyeper magas partját szemlélve megáldotta Kijev földjét és azt mondta: „E hegyeken föl fog ragyogni Isten dicsősége!” Megjövendölte a nagy kijevi fejedelem megtérését a keresztény hitre, a szent keresztelőt, Vlagyimirt, kinek tevékenysége folytán a Dnyeper szinte „Ukrajna Jordánja”, a főváros, Kijev pedig „új Jeruzsálem”, a kereszténység anyja lett Kelet-Európában.

Az életszentségnek mily nagy tanúi követték egymást földeteken a keresztsége óta! A sort a kijevi vértanúk, Borisz és Hleb hercegek nyitják meg, akiket ti „a szenvedés hordozói” névvel illettek, akik testvérük kezéből fogadták a vértanúságot, és nem ragadtak fegyvert ellene! Már ők fölvázolták lelki arcvonásait a kijevi egyháznak, ahol a testvéri szeretet és a keresztény egység nevében elszenvedett vértanúság igazi egyetemes karizmának mutatkozott. Ennek a legközelebbi múlt is bőséges bizonyságát adja.

5. „Egy a test és egy a lélek, mint ahogy hivatástok is egy reményre szól” (Ef 4,4). Egyházaitok vértanúinak sorsa nem Pál apostol szentleckében hallott szavainak megvalósulása-e? Ő azt mondta az efezusi keresztényeknek: „Kérlek benneteket, én, aki fogoly vagyok az Úrban, hogy éljetek méltón ahhoz a hivatáshoz, melyet kaptatok, teljes alázatban, szelídségben és türelemben. Viseljétek el egymást szeretettel. Törekedjetek rá, hogy a béke kötelékével fönntartsátok a lelki egységet.” (Ef 4,1-3).

Most, miután visszanyertétek a függetlenséget, új és ígéretes korszak nyílt meg előttetek, mely arra kötelezi a polgárokat – miként Andrej Septyitszkij metropolita szerette mondani –, hogy a „saját otthon”  (Ukrajna) építését tekintsék céljuknak. Tíz esztendeje az ország szabad és független állam. E tíz év megmutatta, hogy a törvénytelenség és a korrupció kísértései ellenére lelki gyökerei erősek. Szívből kívánom, hogy Ukrajna továbbra is a személyes, szociális és egyházi erkölcs, a közjó szolgálata, a tisztesség és az áldozat eszméiből táplálkozzék, soha meg nem feledkezve a Tízparancsolat ajándékáról. Hitének elevensége, s egyháza újjászüeltésének erőteljessége megdöbbentő: múltjának gyökerei a jövő számára a remény zálogává lettek.

Drága testvéreim és nővéreim! Az Úr ereje, mely fönntartotta országotokat, édes erő, melyet követni kell. Ez működött hűségetekben és nagylelkűségetekben, mellyel Krisztus hívására válaszoltatok. E rendkívüli percben szeretném tiszteletemet kifejezni mindazok iránt, akik előttetek jártak a hitben, s a nagy megpróbáltatások ellenére megőrizték a szent hagyományt. Ragyogó példájuk bátorítson benneteket, hogy ne féljetek! Krisztus lelkének birtokában legyetek serények az ő szerető terve szerinti jövőtök építésében.

6. Földetek evangélium iránti évszázados hűségének fölidézése természetszerűen visszavezet bennünket a Cönákulumba, Krisztusnak a szenvedése előestéjén elmondott szavaihoz. Az Egyház szüntelenül visszatér a Cönákulumba, ahol született, és elkezdődött küldetése. Az Egyháznak szüksége van arra, hogy visszatérjen oda, ahol az apostolok az Úr föltámadása után beteltek Szentlélekkel, elnyervén a nyelvek ajándékát, hogy hirdetni tudják a világ népei és nemzetei között Isten nagy tetteit (vö. ApCsel 2,11).

Ma lélekben visszatérünk a Cönákulumba, hogy jobban megértsük az egység és a küldetés indítékait, melyek egészen idáig, a Dnyeper partjáig vezették az evangélium hirdetőinek tántoríthatatlan lépteit, hogy a nyelvek sokaságából ne hiányozzanak Oroszország lakói sem. „Ut unum sint!” Kapcsolódjunk az Úr tanítványainak egységéért mondott imádságához, mely fájdalmas fohászkodás a keresztények egységéért; szüntelen imádság, mely azokból a szívekből száll az ég felé, melyek alázatosak és hajlandóak nagylelkűen érezni, gondolkodni és cselekedni, annak érdekében, hogy Krisztus vágya megvalósulhasson. Erről a vértanúk seregének vére által megszentelt földről emelem veletek együtt imádságomat az Úrhoz, hogy az összes keresztények egyek legyenek Jézusnak a Cönákulumban kifejezett vágya szerint. Bárcsak a harmadik évezred keresztényei egy szívvel és egy lélekkel tudnának megjelenni a világ előtt!

E forró kívánságot Jézus Anyjára bízom, aki kezdettől fogva imádkozik az Egyházzal és az Egyházért. Mint a Cönákulumban, támogasson minket közbenjárásával. Vezessen bennünket a megbékélés és az egység útján, hogy végül a keresztények a Föld minden pontján együtt hirdethessék Krisztust és az Ő üdvözítő üzenetét az új évezred minden emberének.

II. János Pál pápa


Napi evangelium
Én vagyok az út, az igazság és az élet.
  Jn 14,1-6

>>> Napi evangélium
Eseménynaptár


PPKE



Legyen a kezdőlapom!      Mozgó ünnepek 2021-ig (pdf)       Mobil változat       RSS       Impresszum