|
Szentmise az athéni olimpiai központ sportpalotájában 2001. május 5., szombat 8.00
II. János Pál pápa jubileumi zarándoklata
Görögországban,
Szíriában és Máltán
2001. május 4-9.
Kedves Testvéreim!
1. „Én azt hirdetem nektek, akit ti ismeretlenül tiszteltek” (ApCsel
17,23)
Az Apostolok Cselekedeteinek elbeszélése szerint Szent Pálnak az
athéni Areopagoszon elhangzott e szavai a keresztény hit első
hirdetései közé tartozik Európában. „Ha meggondoljuk, hogy milyen
szerepet játszott Görögország az ókori műveltség kialakulásában, meg
tudjuk érteni, hogy Pál e beszéde mennyire az evangélium és az
emberi kultúra találkozása szimbólumának tekinthető.” (Levél az
üdvtörténet helyein tett zarándoklatról, 9. p.) „Isten korintusi
egyházának, a Krisztus Jézusban megszentelteknek, a meghívott
szenteknek és mindazoknak, akik náluk vagy nálunk segítségül hívják
Jézus Krisztusnak, a mi Urunknak nevét. Kegyelem és békesség nektek
Atyánktól, az Istentől és Jézus Krisztustól, a mi Urunktól.” (1Kor
1,2-3) Az Apostolnak a korintusi közösséghez intézett szavaival
szívből köszöntelek mindnyájatokat, Görögországban élő katolikus
Püspököket, papokat és laikusokat. Köszönetet mondok mindenekelőtt
Msgr. Foszkolosznak, az athéni katolikusok érsekének és Görögország
Püspöki Konferenciája elnökének a fogadtatásért és szívélyes
szavaiért. Ezen a reggelen a szentmisére összegyűlve kérjük Pál
apostolt, hogy ajándékozzon meg minket azzal a buzgósággal, mellyel
ő hitte és hirdette az evangéliumot minden nemzetnek, s ugyanígy az
Egyház egységéért való aggódásával. Örülök annak, hogy e liturgián
jelen vannak más keresztény felekezetek hívei is, akik így tanúságot
tesznek a katolikus közösség élete és a Krisztusban való közös
testvériség iránti figyelmességükről.
2. Pál világosan kifejezi, hogy Istent a magunk pusztán emberi
látás- és cselekvésmódunkkal nem tudjuk magunkba zárni. Ahhoz, hogy
az Urat befogadhassuk, meghívást kaptunk a megtérésre. Ezt az utat
adták elénk, melyen követhetjük Krisztust, hogy, mint fiúk a Fiúban,
hozzá hasonlóan éljünk. Személyes utunkat és az Egyház útját most
úgy tekinthetjük át, mint húsvéti tapasztalatot; meg kell
tisztulnunk ahhoz, hogy fenntartások nélkül ragaszkodhassunk az
isteni akarathoz, elfogadva, hogy Isten átformálja a kegyelmével
létünket és személyünket, miként Pállal történt, aki üldözőből
misszionárius lett (vö. Gal 1,11-24). Így átmegyünk szenvedéseivel,
a hit éjszakáival, a kölcsönös meg nem értésekkel a nagypéntek
megpróbáltatásain. De a húsvét hajnalához hasonló világos
pillanatokat is átélünk, melyekben a Föltámadott megosztja velünk
örömét, és elvezet a teljes igazságra. Ha ebben a távlatban látjuk
személyes történelmünket és az Egyház történelmét, ki tudunk tartani
a reményben, mert biztosak lehetünk abban, hogy a történelem Mestere
végigvezet minket azokon az utakon, melyeket csak Ő ismer. Kérjük a
Szentlélektől, indítson minket arra, hogy szavainkkal és tetteinkkel
az Örömhír és Isten szeretetének tanúi legyünk! Mert a Szentlélek
kelti a missziós buzgóságot Egyházában, Ő az, aki hív és küld, s az
igazi apostol elsősorban „halló” ember, Istennel készségesen
együttműködő szolga.
3. Athénban emlékezni Pál életére és tevékenységére azt jelenti,
hogy meghívottak vagyunk az evangélium hirdetésére a Föld szélső
határáig, hirdetvén kortársainknak a Krisztus által hozott türelmet,
s megmutatván nekik az életszentség és a helyes erkölcsi élet
útjait, mert ezek jelentik a választ az Úr hívására. Az evangélium
egyetemes örömhír, melyet minden nép képes meghallani.
Amikor Szent Pál az athéniekhez fordult, semmit nem akart elrejteni
a hitből, amit kapott; neki, mint minden apostolnak, hűségesen
kellett őriznie a letéteményt (vö. 2Tim 1,14). Amikor a hallgatói
számára közismert dolgokból és az ő gondolkodásmódjukból indult ki,
azért tette, hogy jobban megértesse velük az evangéliumot, melynek
hirdetésére közéjük jött. Pál a hallgatóiban föltételezhető
természetes istenismeretre és szellemi vágyakozásra alapoz, hogy
előkészítse őket az egy és igaz Isten kinyilatkoztatásának
elfogadására.
4. Az athéniek előtt azért tudott hivatkozni a klasszikus ókor
szerzőire, mert bizonyos értelemben a maga személyes kultúráját a
hellenizmus formálta. Fölhasználta tehát őket, hogy olyan szavakkal
hirdesse az evangéliumot, melyeket a hallgatói föl tudtak fogni (vö.
ApCsel 17,17). Micsoda lecke ez! Az Egyháznak, hogy hirdethesse
korunk embereinek az örömhírt, tekintettel kell lennie kultúráik
különféle szempontjaira és kommunikációs eszközeikre, anélkül, hogy
emiatt megváltoztatná az üzenetet vagy csorbítaná annak tartalmát.
„A harmadik évezred kereszténységének egyre jobban meg kell felelnie
az információ követelményeinek” (Novo millennio ineunte, 40). Pál
tanító beszéde fölszólítja Krisztus tanítványait, hogy vegyenek
részt egy valóban missziós dialógusban a kortársaikkal, tiszteletben
tartván őket, ugyanakkor világosan és határozottan hirdessék az
evangéliumot, a személyes életre vonatkozó minden következményével
együtt.
5. Fivéreim és nővéreim, a ti országotok a bölcsesség és az
emberiesség hosszú hagyományától áldott. A kereszténység kezdete óta
a filozófusok arra törekedtek, „hogy láthatóvá tegyék az ész és a
vallás közötti kötelékeket. (...) Így olyan úton indultak el, amely
a sajátos ősi hagyományokból indult ki és olyan fejlődés felé
haladt, mely megfelelt az univerzális értelem követelményeinek.”
(Fides et ratio, 36. p.) A filozófusok és az első keresztény
apologéták e tevékenysége lehetővé tette, hogy Szent Pál és az ő
athéni beszéde nyomán megkezdődjék egy termékeny dialógus a
keresztény hit és a filozófia között.
Szent Pál és az első közösségek példája nyomán sürgősen ki kell
fejleszteni kortársainkkal a dialógus alkalmait, főként azokon a
helyeken, ahol az ember és az emberiség jövőjéről van szó, annak
érdekében, hogy a döntéseket ne kizárólagosan a személyi méltóságot
és a belőle fakadó követelményeket mellőző politikai és gazdasági
érdekek vezéreljék, hanem éreztetni tudja hatását a lélek, mely
emlékezik az ember kiváltságos helyére és méltóságára. Ma sok az
Areopagosz, amely tanúságtételre serkenti a keresztényeket (vö. RMi
37); bátorítalak titeket, hogy legyetek jelen a világban; miként
Izaiás próféta, a keresztények is olyanok, mint a várfalra állított
őrszem (vö. Iz 21,11-12), akiknek föl kell ismerniük a jelen
helyzetek emberi kihívásait, hogy észre tudják venni a társadalomban
a remény csíráit, s föl tudják ragyogtatni a világnak a húsvét
fényét, mely új fénnyel világosít meg minden embert.
Cirill és Metód, a két szaloniki testvér meghallotta a Föltámadott
felszólítását: „Menjetek el az egész világra, és hirdessétek az
evangéliumot minden teremtménynek” (Mk 16,15). A szláv népekhez
indulván, a saját nyelvükön tudták vinni az evangéliumot. „A két
testvér küldetésének teljesítésekor nemcsak mély tiszteletben
tartotta a szláv népek kultúráját, hanem a vallással együtt
kimagaslóan és állandóan elősegítette és gyarapította is azt” (SA
26. p.). Példájuk és imádságuk segítsen minket, hogy egyre jobban
megfeleljünk az inkulturáció követelményének, s örülni tudjunk
Krisztus Egyháza sokféle arca szépségének!
6. Pál a maga személyes hitének és apostoli szolgálatának
tapasztalatából megértette, hogy egyedül Krisztus az üdvösség útja,
Ő, aki a kegyelemmel megbékélteti az embereket egymás között és
Istennel. „Mert ő a mi békességünk, aki a kettőt egy néppé tette,
ledöntvén a közöttük lévő válaszfalat” (Ef 2,14).
Később az apostol a közösségeken belüli és a közösségek közötti
egység védelmezője lett, mert ránehezedett „az összes egyház gondja”
(2Kor 11,28)!
Krisztus minden tanítványának szenvedélyesen kellene törődnie az
Egyház egységével. „Sajnos a múlt szomorú örökségei elkísérnek
minket az új évezred küszöbén túlra is, ... oly nagy út áll még
előttünk „ (Novo millennio ineunte, 48), de nem kell elveszítenünk
bátorságunkat; az Úr iránti szeretetünk sürget, hogy egyre inkább
elköteleződjünk az egység mellett. Ahhoz, hogy ebben az irányban új
lépéseket tudjunk tenni, fontos, hogy „újra Krisztusból induljunk
ki” (Ua., 29. p.). „Jézus imádságára és nem a mi képességeinkre
támaszkodik a bizalom, hogy a történelemben is elérhető az összes
keresztények teljes és látható közössége... az emlék, hogy volt idő,
amikor az Egyház „két tüdővel” lélegzett, késztesse arra Kelet és
Nyugat keresztényeit, hogy együtt járják az utat a hit egységében és
a törvényes különbözőség tiszteletben tartásával, elfogadván és
elviselvén egymást mint Krisztus egyetlen testének tagjai” (Ua., 48.
p.)!
Szűz Mária imádságával és anyai jelenlétével kísérte az apostolok
körüli első keresztény közösség életét és küldetését (vö. ApCsel
1,14). Velük együtt kapta meg Pünkösd Szentlelkét! Kísérje virrasztó
figyelmével utunkat, melyet most kell bejárnunk, hogy előbbre
jussunk a keleti testvéreinkkel való teljes egységhez, és hogy
készségesen és lelkesen teljesítsük egymás felé a küldetést, melyet
Jézus Krisztus Egyházára bízott. Szűz Mária, akit országotokban
annyira tiszteltek különösen a szigetek kegyhelyein, mint például az
Annunciátát Tinosz szigetén, vagy a Kegyelmek Anyját Funeromeniben
Szürosz szigetén , vezessen minket mindig Fiához, Jézushoz (vö. Jn
2,5)! Ő a Krisztus, Ő az Isten Fia „az igaz világosság, mely
megvilágosít minden embert,” aki eljött a világba (Jn 1,9)!
A Krisztusból fakadó reményből megerősödve és mindazok testvéri
imádságától támogatva, akik megelőztek minket a hitben, folytassuk
földi zarándokutunkat mint a örömhír igaz hírnökei, a húsvéti
dicsérettől boldogan, mely a szívünkben lakik és szeretnénk
mindenkivel megosztani:
„Dicsérjétek az Urat, minden népek,
dicsőítsétek Őt, minden nemzetek;
mert erős az Ő irántunk való szeretete,
és az Úr hűsége megmarad mindörökké.” (Zsolt 117)
II.
János
Pál pápa
|
|
|
Mit akarsz tőlem, asszony? Még nem jött el az én órám. Jn 2,1-11
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|