|
Ökumenikus találkozó a Mária Elszenderülése görög-ortodox székesegyházban 2001. május 5., szombat 19.00
II. János Pál pápa jubileumi zarándoklata
Görögországban,
Szíriában és Máltán
2001. május 4-9.
Ignatiosz Őboldogsága!
Zakka Szentséges Atya!
III. Gregoriosz Őboldogsága!
A Szíriai Egyházak és Egyházi Közösségek Kedves Püspökei és
Méltóságai!
1. „Amikor megérkezett és látta Isten kegyelmét, örült és mindenkit
buzdított, hogy ragaszkodjék az Úrhoz szíve mélyéből” (ApCsel
11,23-24). Ilyen volt az apostol örömteli csodálkozása Antiochiában,
ahová a jeruzsálemi egyház küldte őt. Ilyen az én örömöm és az én
üzenetem is ma. Szíriai látogatásom ugyanis az Egyház kezdetéhez, az
apostolok és az első keresztény közösségek idejébe visz vissza.
Kiegészíti a bibliai földön tett zarándokutakat, melyeket a 2000. év
tavaszán járhattam végig. Örömteli alkalmat kínál arra is, hogy itt
Szíriában találkozzam Önökkel, és viszonozzam a látogatást, melyet
Róma Egyházánál és Püspökénél tettek.
Ebben a Szűz Mária elszenderülésének szentelt székesegyházban külön
is köszönteni szeretném IV. Ignatiosz Hazim pátriárkát. Teljes
szívemből köszönetet mondok Őboldogságának a testvéri fogadtatásért,
melyben ma részesített, s ezért az igeliturgiáért, melyet közösen
végezhettünk. Őboldogságának Isten népe egysége iránti sok éves
érdeklődése és annak előmozdításáért való fáradozása mindenki előtt
ismert. Nagyra értékelem ezeket, és hálát adok érte Istennek. Az Úr
áldását kérem szeretett testvérem szolgálatára, és arra az Egyházra,
melynek Ön a pásztora.
2. Az Egyház Szíriában Péter és Pál apostolok alapjaira épülve
gyorsan nagyon virágzó keresztény életet termett. Nem véletlen, hogy
a niceai zsinat elismerte Antiochia primátusát a régió metropolitai
egyházai fölött. Külön megemlítve Antiochiai Ignácot, Damaszkuszi
Jánost és Simeont, megfeledkezhetünk-e a sok hitvallóról és
vértanúról, akik ebben a régióban tették oly ragyogóvá az Egyház
kezdeteit a kegyelemhez való hűségükkel, egészen vérük ontásáig.
Mily sok szerzetes és szerzetesnő vonult vissza a magányba, s
népesítette be Szíria pusztaságait és hegyeit remeteségekkel és
monostorokkal, hogy imádságos és áldozatos életükkel dicsérjék
Istent, azzal a céllal, hogy miként Edesszai Theodorosz mondta
„elérjék a szépség állapotát” (Beszéd a szemlélődésről)! Mily sok
szír teológus járult hozzá az antiochiai és edesszai teológiai
iskolák kifejlődéséhez! Hány misszionárius indult el Szíriából Kelet
felé, s hirdette az evangéliumot Mezopotámiában, sőt azon túl is,
egészen az indiai Keraláig! De vajon a nyugati Egyház nem adósa-e a
számos szír eredetű pásztornak, akik ott nyugaton vállalták a
püspöki szolgálatot, sőt Róma Püspökének szolgálatát? Áldott legyen
Isten Antiochia ősi Patriárkátusának tanúságtételéért és
kisugárzásáért! Sajnos az évszázadok során Antiochia tekintélyes
Patriárkátusa elvesztette egységét; nagyon kívánatos, hogy a mai
különféle Patriárkátusok megtalálják a legmegfelelőbb utakat a
teljes közösség felé.
3. Antiochia görög-ortodox és görög-katolikus Patriárkátusai között
elindult az ökumenikus közeledés folyamata, amiért teljes szívből
hálát adok az Úrnak. E folyamat egyszerre indult a keresztény nép
vágyából, a teológusok közötti dialógusból és a két Patriárkátus
püspökeinek és pásztorainak testvéri együttműködéséből. Buzdítom
mindazokat, akik ennek részesei, hogy továbbra is keressék az
egységet, bátran és okosan, tisztelettel, de összemosás nélkül
merítve az isteni liturgiából a szentségi erőt és a szükséges
teológiai indításokat.
Az egység keresése az antiochiai görög-ortodox és görög-katolikus
Patriárkátusok között természetesen a katolikus Egyház és az ortodox
Egyházak újraegyesülési folyamatának nagy összefüggésébe
illeszkedik. Ezért fontosnak tartom, hogy újra megfogalmazzam
őszinte jókívánságomat. A Katolikus Egyház és az Ortodox Egyházak
Teológiai Dialógusának Nemzetközi Vegyes Bizottsága a
legintenzívebben folytassa tevékenységét. E dialógus minél inkább
szembesül a központi kérdésekkel, annál fáradságosabb lesz. Ezen nem
kell csodálkozni, s még kevésbé kell belefáradni. Ki akadályozhatja
meg, hogy reményünket újra Isten Lelkébe vessük, aki szüntelenül
ébreszti az életszentséget Krisztus Egyházának tanítványai között?
Fontosnak tartom, hogy hangsúlyozottan köszönetet mondjak IV.
Ignatiosz pátriárkának azért a pozitív és hatékony részvételért,
mellyel az antiochiai Patriárkátus és annak képviselői folyamatosan
hozzájárultak e teológiai dialógus kibontakozásához. Hasonlóképpen
hálás vagyok III. Gregoriosz pátriárkának és elődjének, V. Maximosz
pátriárkának, akik folyamatosan hozzájárultak a testvéri és megértő
légkör kialakításához, mely nélkülözhetetlen az eredményes
dialógushoz.
4. Ugyanilyen hálával és reménységgel szeretnék szólni a
szír-ortodox és a szír-katolikus Patriárkátusok testvéri
kapcsolatának elmélyüléséről. Különlegesen köszöntöm I. Zakka
pátriárkát, akiben a katolikus Egyház a II. Vatikáni Zsinat óta
melyen ő megfigyelőként volt jelen a keresztények egységének mindig
hűséges előmozdítójára talált. Amikor Őszentsége 1984-ben Rómába
látogatott, örömmel tettünk egy valóságos lépést az egység hosszú
útján, közösen megvallva Jézus Krisztust, a mi Urunkat, Őt, aki
valóságos Isten és valóságos ember. Ugyanakkor jóvá tudtunk hagyni
egy lelkipásztori együttműködési tervet főként a szentségi élet
terén olyan esetekre vonatkozóan, amikor a hívők nem jutnak saját
egyházuk papjához. Az Indiában lévő szír-malankár Egyházzal is, mely
az Ön pátriárkai joghatóságától függ, jó kapcsolatokat tart fönn a
katolikus Egyház. Kérem az Urat, hogy ne késleltesse az időt, amikor
eltűnnek az utolsó akadályok is a katolikus Egyház és a szír-ortodox
Egyház teljes közösségének útjából.
5. Az idők folyamán, és főként a 20. század elején örmény, káld és
asszír közösségek kényszerültek arra, hogy erőszak és üldözés miatt
elhagyják saját városaikat és falvaikat, s eljutottak Damaszkusz,
Aleppo, Homsz és a régió más helységeinek keresztény negyedeibe.
Szíria volt tehát az az ország, ahol menedéket, békességet és
biztonságot találtak. Megköszönöm az Úr Istennek a szíriai nép
vendégszeretetét, mellyel különböző alkalmakkor a régió üldözött
keresztényeit fogadta. E mindenféle egyházi megoszlást felülmúló
vendégszeretet az ökumenikus közeledésnek is záloga. A nagypénteki
Krisztus akarata volt, hogy fölismerjék és befogadják Őt az üldözött
testvérben.
Akkoriban a szíriai keresztények meggyőződésből és a
szükséghelyzetből megtanulták az osztozás, az együttélés és a
barátság művészetét. A családok, a gyermekek, a fiatalok és a
társadalmi élet felelősei körében tapasztalható ökumenikus közeledés
ígéretes az evangélium hirdetése szempontjából ebben az országban.
Püspökök és Lelkipásztorok, rátok vár, hogy bölcsen és okosan
folytassátok a közeledés és az osztozás áldott folyamatát. A
keresztények közötti együttműködés akár a társadalmi és kulturális
életben, akár a béke előmozdításában vagy a fiatalok nevelésében
világosan megmutatja a köztük már létrejött közösség fokát (vö. Ut
unum sint, 75. p.).
Az apostoli jogfolytonosság erejében a pap és az Eucharisztia nagyon
szoros kötelékekkel egyesíti ténylegesen részegyházainkat, melyek
szívesen nevezik magukat nővér egyházaknak (vö. UR 14). „A nővér
egyházak életét éltük századokon át, amikor együtt tartottuk a
hitletéteményt minden változtatástól megvédő egyetemes zsinatokat.
Most a megoszlás és kölcsönös meg nem értés hosszú időszaka után az
Úr megengedi, hogy minden időközben közénk ékelődött akadály
ellenére nővér egyházként fedezzük föl egymást.” „Ha most a harmadik
évezred küszöbén a teljes közösség helyreállítására törekszünk, a
mondottakra kell törekednünk és hivatkoznunk” (Ut unum sint, 57.
p.).
6. Néhány héttel ezelőtt nagy örömünkre szolgált, hogy ugyanazon a
napon ünnepelhettük a húsvétot. A 2001. év e szerencsés egybeesését
a Gondviselés minden Egyházhoz és Egyházi Közösséghez intézett
sürgető felhívásának éreztem, hogy késlekedés nélkül elevenítsék föl
újra a húsvét, az ünnepek ünnepének és hitünk központi
misztériumának közös ünneplését. Híveink joggal sürgetik, hogy a
húsvét ünneplése ne legyen már a megoszlás egyik tényezője. A II.
Vatikáni Zsinat óta a katolikus Egyház kedvezően nyilatkozott minden
próbálkozásról, mely a húsvét közös ünneplésének helyreállítására
irányult. Ez a folyamat azonban fáradságosabb, mint ahogy előre
látni lehetett. Vajon nincs-e szükség különféle megoldások
keresésére ahhoz, hogy a Kelet és Nyugat minden kereszténye számára
elfogadható húsvétszámításra előkészítsük a szíveket és a lelkeket?
Közép-Kelet pátriárkáira és püspökeire vár, hogy együttesen
képviseljék ezt az ügyet közösségeik felé e régió különféle
országaiban. Ebben a kérdésben Közel-Keleten születhet meg s
terjedhet el új kezdeményezés.
7. Néhány hét múlva együtt fogjuk megülni Pünkösd ünnepét. Kérjük
tehát a Szentlelket, hogy keltse föl „Krisztusnak valamennyi
tanítványában a vágyat és a cselekvést, hogy a Krisztus által
megállapított módon mindnyájan békességesen egyesüljenek egy
nyájban, egy pásztor alatt” (LG 15). Kérjük a Szentlelket, hogy
gyarapítson bennünket az életszentségben, mert maradandó egység csak
alázatosságra, megtérésre, megbocsátásra és áldozatokra épülhet.
Amikor a Pünkösdi Lélek leszállt az apostolokra, Szűz Mária ott volt
közöttük. Az ő példája és pártfogása segítsen nekünk közösen
meghallani azt, amit a Szentlélek ma is mond az Egyházaknak, s
örömmel és bizalommal befogadni az Ő szavait.
II.
János
Pál pápa
|
|
|
Mit akarsz tőlem, asszony? Még nem jött el az én órám. Jn 2,1-11
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|