|
Találkozás a szíriai pátriárkákkal és püspökökkel a damaszkuszi görög-melkita patriárkátuson 2001. május 6., vasárnap 13.00
II. János Pál pápa jubileumi zarándoklata
Görögországban,
Szíriában és Máltán
2001. május 4-9.
Őszentsége!
Őboldogságai!
Bíboros Urak!
Kedves Püspök Testvéreim!
1. Szeretett testvéreim. A Szent Pál nyomait követő zarándoklatom ma
Szíriába, Damaszkuszba hozott, s nagy öröm számomra, hogy köztetek
lehetek. Köszönöm a meleg fogadtatást, s külön kifejezem hálámat
Őboldogsága III. Gregoriosz pátriárka felé szívélyes köszöntő
szavaiért, melyeket pátriárkai rezidenciáján intézett hozzám.
Minden zarándoklat alkalom arra, hogy visszatérjünk hitünk
forrásaihoz, megerősítsük Krisztus és az Egyház iránti
szeretetünket, s új lendületet nyerjünk a küldetésben, melyet
Jézustól kaptunk. Itt, ezen a földön, melyet Isten azzal áldott meg,
hogy a századok folyamán kiemelkedő tanúk életükkel és írásaikkal
lettek az egész Egyház hagyományának nagy alakjai, a szent
történelmet úgy lehet olvasni a vidéken, a bibliai helyeken és a
keresztény kegyhelyeken , mint egy nyitott könyvből. Mindazonáltal
ez a zarándoklat a most e földön lakó férfiakkal és nőkkel való
találkozás is, különösen azokkal a testvérekkel, akikkel egyek
vagyunk az egy Úrba vetett hitben, aki maga is Közép-Keleten élt, és
kinyilatkoztatta nekünk az Atya szerető Arcát. Vajon nem ezen a
területen, Antiochia városában mely Kelet egyik világítótornya
nevezték-e a názáreti Jézus tanítványait először keresztényeknek
(ApCsel 11,26), vagyis olyanoknak, akik vallják, hogy Krisztus az
Úr, az Istentől küldött Messiás, s ők az Ő testének tagjai?! Nagy
öröm tehát számomra, hogy ugyanúgy köszönthetlek titeket, mint
Krisztus a föltámadása után: „Béke veletek!” (Jn 20,19).
2. A katolikus Egyház helyzete Szíriában nagyon változatos a sok
jogilag önálló Egyház egyidejű jelenléte miatt, melyek mind a
keresztény Kelet nagy és gazdag hagyományát képviselik. Türelmesen,
lépésről lépésre legyőzve a történelmi viszontagságokból fakadó
évszázados torzsalkodásokat, közösségeitek és híveitek megnyíltak
egymás felé, s bár hűségesek maradtatok egyházi hagyományotokhoz és
becsülitek azt, megtanultátok egyesíteni erőiteket. A Szíriai
Katolikus Hierarchia Gyűlése vagy tágabb méretekben Közel-Kelet
Pátriárkáinak Tanácsa szimbolizálja ezt a feltétlenül szükséges
összehangolást. Folytassátok, tágítsátok és tegyetek intenzívebbé az
együttműködést a nehézségek ellenére is, hogy ezáltal a rátok bízott
hívők lelkipásztori szolgálata minél jobb legyen, és valóban
osszátok meg egymással a saját hagyományotok lelki kincseit. Ha
ugyanis igaz, hogy a közösség mindenekelőtt Isten ajándéka
Egyházának, az is kétségtelen, hogy erre az ajándékra nekünk
megfontoltsággal, megbecsüléssel és egymás iránti kölcsönös
tisztelettel kell válaszolnunk. Ezek vezetnek el a különbözőségből
az egységre; ezek tanúsítják az Egyház katolicitását, dicsőítik meg
Isten nevét és szolgálják az evangélium hirdetését azáltal, hogy
egyre hihetőbbé teszik a hitben és a szeretetben egyesült testvérek
szavát. A különféle Egyházaitok képviselőinek a közössége nem
csorbítja azt a püspöki közösséget, mely szinodusaitokon belül
érvényesül, sőt épp ellenkezőleg: annak a tágabb körű katolikus
közösségnek a kifejeződése, mely mindig újjáéled.
3. Közösségeitek életének konkrét sajátosságait figyelembe véve
szeretnélek hívni benneteket, hogy újra Krisztustól induljatok el,
és őrá építsétek egész életeteket. Amikor az Egyház visszatér Hozzá
minden áldott nap az Ő igéjének és szentségeinek élő forrásából
merítve, megtalálja az erőt, mely élteti és támogatja
tanúságtételében. Szent Pál példája, miként a Galatákhoz írt levél
mondja: „már nem én élek, hanem Krisztus él bennem” (2,20), egyre
inkább megérteti velünk Krisztus jelenlétének misztériumát
életünkben: „Íme, én veletek vagyok minden nap a világ végezetéig”
(Mt 28,20). Vigasztaló jelenlét ez, mely elnyugtat és biztonságot ad
utunkon, hiszen Krisztus velünk van; ugyanakkor követelményeket
támasztó jelenlét is, mely arra kötelez, hogy ne tartsuk meg
magunknak a kapott kincset: „Jaj nekem, ha nem hirdetem az
evangéliumot!” (1Kor 9,16)
Kedves Testvéreim, így találunk rá az erős lelki élet útjára, az
életszentség útjára, melyet meg kell mutatnunk közösségeink minden
megkeresztelt tagjának. Ha hűségesek vagyunk az Eucharisztia
ünneplésének öröméhez, mely az Úr föltámadásából fakadóan létrehozta
és egyesítette a keresztény közösséget, a hívők megfogják benne
találni hitük táplálékát: összegyűlve az Ige és az Élet kenyere
asztalánál uralni tudják a mindennapos szétszóródást, megerősödnek,
egyre inkább fölfedezik istengyermekségüket és megszilárdulnak
benne, hogy hiteles tanúk legyenek az Egyházban és a világban.
Amilyen mértékben az imádságba, az Ige figyelmes hallgatásába és a
liturgia által az ízlelésbe gyökerezik az életünk, olyan mértékben
tárul ki a Szentlélek indításaira, hogy bátran terjessze és hirdesse
a béke evangéliumát (vö. Ef 6,15), s tegyen róla tanúságot a
családi, kulturális és társadalmi élet minden területén. Szent Pál,
akit a Krisztustól kapott meghívás kegyelme fölnevelt, mindenki
másnál jobban tanúskodott a keresztény újdonságról, és bőségesen
tanította azt. Fenntartások nélkül átadta magát az egészen új
életnek, egészen új Krisztusnak és az evangélium hirdetésének.
4. Szeretném újra kifejezésre juttatni csodálatomat, melyet a
szíriai keresztények közti egyetértés vált ki belőlem. Őszentsége
Mar Ignatiosz, I. Zakka és Őboldogsága IV. Ignatiosz pátriárka
jelenléte ékes jele ennek. Őboldogsága IV. Ignatiosz, megindítóak
voltak számomra újabb nyilatkozatai annak a testvéri közösségnek a
mélységéről, mely ezen ország keresztény egyházai között él, s
melyet Ön egyre erősíteni szándékozik. Megragadom az alkalmat, hogy
testvérként köszöntsem Őboldogságát, Ignatiosz Musza Daúd bíboros
urat, a Keleti Egyházak Kongregációjának prefektusát, akit épp most
hívtam Rómába, hogy az egész katolikus Kelet méltó képviselője
legyen. Köszöntöm Őboldogságát, VIII. Ignace Pierre szíriai
katolikus pátriárkát is, valamint a többi jelenlévő pátriárkát,
bíborost, püspököt. Az őszinte figyelmesség, mely országotok
pátriárkái, püspökei, egyházi méltóságai és egyházi közösségeinek
Vezetői között érvényesül, nagyon komoly tanúságtétel a keresztény
szeretetről egy olyan országban, melynek polgárai többségükben az
iszlámhoz tartoznak.
Tudjuk ugyanis, hogy Krisztus Egyháza Szíriában fedezte föl a maga
katolikus jellegét, s vállalta egyetemes küldetését. Péter és Pál
apostol, mindegyik a maga sajátos kegyelmével itt fáradozott azért,
hogy összegyűjtse Krisztus egyetlen családját a különböző
nemzetekből és kultúrákból származott hívők közül. Megelégedéssel
láthatjuk, hogy növekszik az együttműködés az Egyházak és egyházi
Közösségek között.
Ez az együttműködés hozzájárul a megbékéléshez és az egység
kereséséhez. Az újraközeledés segítsen benneteket abban, hogy
hatékonyabb tanúságot tudjatok tenni Jézus Krisztusról, aki meghalt
és föltámadott, hogy „Isten szétszórt fiait összegyűjtse” (Jn
11,52). Tegye szebbé és hitelesebbé ez az együttműködés Krisztus
Egyházát a többi vallás hívei előtt is!
A hívők a maguk részéről rendkívüli módon értékelik azokat az
alkalmakat, amikor közös ökumenikus imádságban vehetnek részt. Az
ilyen kitárulkozásnak egyre növekednie kell, s támogatni kell az
ilyen kezdeményezéseket, melyekben az egyházak minden téren együtt
tudnak működni. A keresztények közötti megoszlás ugyanis akadálya az
evangéliumnak. Továbbá „az ökumenizmus nem csupán a keresztény
egyházak belső ügye. Azzal a szeretettel függ össze, mellyel Isten
az emberiség egészéhez fordul Jézus Krisztusban, s akadályozni ezt a
szeretetet Isten és az ő Krisztusban mindeneket egyesíteni akaró
tervének sértése.” (Ut unum sint, 99.) A szíriai keresztények, mivel
századokon át annyira közel éltek a hívő muszlimokhoz, közvetlenül
ismerik a szoros összefüggést a közösség egysége és a testvéri
közösségben születő tanúságtétel között. Ebben a környezetben is
bátorítalak titeket az őszinte, vendégszerető, egymást kölcsönösen
megbecsülő dialógusra a mindennapi életben. Vajon Ábrahám és Sára
nem azáltal nyerték-e el az ígért fiú ajándékát, hogy
elfogyasztották a Szír Szent Efrém által közölt, nagyon költői
hagyomány szerint a három angyalnak föltálalt lakoma maradékát.
5. A lelkipásztoroknak bizonyára megvannak a maguk aggodalmai. A
legsúlyosabb kétségtelenül sok keresztény család és fiatal
emigrálása, akik mind azt remélik, hogy másutt jobb jövőt találnak.
Bizonyos vagyok abban, hogy mindegyiktek gyakran fölteszi magának a
kínzó kérdést: Mit tehetek? Sokat tehettek! Mindenekelőtt kínáljátok
föl segítségteket egy gazdaságilag viruló haza építéséhez, ahol a
törvény előtt minden polgár megkapja ugyanazokat a jogokat és
kötelezettségeket, ahol az egész nép méltányos békében akar élni a
határokon belül és minden szomszédjával. A hazátok jövőjébe vetett
bizalom gyarapítása egyike a legnagyobb szolgálatoknak, melyet az
Egyház nyújthat a társadalomnak. Másik cselekvési lehetőség a
keresztények bátorítása a szolidaritásra, a népetek szenvedéseiben
és nehézségeiben való osztozásra. Ti igen nagy hatással vagytok a
fiatalokra: szóljatok az ő szívükhöz, magyarázva, javítgatva,
bátorítva, s mindenekelőtt saját személyes példátokkal erősítve
bennük a meggyőződést, hogy a lélek és a szív keresztény értékei
jobban boldogítják az embert, mint az anyagi javak bármelyike.
Adjátok át a fiataloknak az emberi és keresztény eszményt, és
segítsétek őket annak fölfedezésében, hogy miként a Diognétosz-levél
szerzője mondja „Isten olyan magasztos helyet jelölt ki számukra,
hogy azt nem szabad elhagyniuk” (VI,10).
Ebben a felfogásban a vallások közötti dialógus és a kölcsönös
együttműködés, főként keresztények és muszlimok között, nagyon
fontos hozzájárulás a békéhez s az emberek és a közösségek közötti
megértéshez; ugyanakkor közös tanúságot kell tenniük az emberi
személy méltóságának teljes tiszteletben tartása mellett.
6. Krisztusban Szeretett Testvéreim! E testvériesen bátorító
szavakat nem fejezhetem be jobban, mint idézve Szent Pál szavait,
melyeket az efezusi egyház presbitereinek mondott: „Vigyázzatok
magatokra és az egész nyájra, melyben a Szentlélek tett titeket
püspökké, hogy legeltessétek Isten nyáját, melyet Ő a tulajdon
vérével szerzett magának” (ApCsel 20,28).
Ugyanez a Szentlélek adjon nektek erőt a mi Urunk Jézus Krisztus,
Isten Fia és az ember Fia húsvétja által Isten, a mi Atyánk
dicsőségére. Szűz Máriára, a Theotokoszra bízlak benneteket, akit a
ti szép liturgiátok szüntelenül dicsér, őrá, aki „a mi okossággal
teljes nővérünk (...), a mi boldogságunk kincsesháza” (Szír Szent
Efrém: Opera II, 318.), s aki az utolsó vacsora óta anyaként
virraszt az Egyház fölött. Ámen.
II.
János
Pál pápa
|
|
|
Mit akarsz tőlem, asszony? Még nem jött el az én órám. Jn 2,1-11
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|