|
Találkozás a muszlim közösséggel az Umajádok Nagy Mecsetének udvarán[1]
2001. május 6., vasárnap 18.15
II. János Pál pápa jubileumi zarándoklata
Görögországban, Szíriában és Máltán
2001. május 4-9.
Kedves Muszlim Barátaim!
Asz-szalámú `alájkum!
1. Szívemből hálát adok a mindenható Istennek e találkozás
kegyelméért. Nagyon hálás vagyok nektek a meleg fogadtatásért, mely
megfelel az e régió számára annyira fontos vendégszeretet
hagyományának. Különösen köszönöm a Waqf[2]
Miniszter urának és a Főmufti úrnak a szívélyes köszöntőjét, akik
kifejezték azt a nagy békevágyat, mely minden jóakaratú ember szívét
betölti. Jubileumi zarándoklatom sajátossága a számos fontos
találkozás muszlim vezetőkkel Kairóban és Jeruzsálemben, s most
mélyen megindít az a tény, hogy vendégül láttok az Umajádok
vallástörténetileg oly fontos Nagy Mecsetében. A ti földetek drága a
keresztények számára: a mi vallásunk növekedésének és tanításbeli
fejlődésének ugyanis alapvető mozzanatai történtek itt, s élnek itt
keresztény közösségek, melyek sok évszázadon át békességben és
egyetértésben éltek muszlim szomszédaikkal.
2. Annak a helynek a közelében találkozunk, melyet mind a
keresztények, mind a muszlimok Keresztelő János sírjának tartanak, s
a muszlim hagyomány Jahjának, Jánosnak nevezi. Zakariás fia a
kereszténység történelmében alapvető fontosságú személyiség, mert
Előfutárként utat készített Krisztusnak.
János egészen Istennek szentelt életét vértanúság koronázta meg. Az
ő tanúságtétele világosítsa meg mindazokat, akik itt tisztelik az ő
emlékezetét, hogy ők és mi is megérthessük, hogy az élet nagy
feladata Isten igazságának és igazságosságának keresése!
Az a tény, hogy találkozásunk az imádságnak e híres helyén történik,
emlékeztet minket, hogy az ember spirituális lény, aki arra
hivatott, hogy fölismerje és elismerje Isten föltétlen elsőbbségét
minden dologban. A keresztények és a muszlimok egyetértenek abban,
hogy az Istennel való imádságos találkozás lelkünk szükséges
tápláléka, nélküle a szívünk ellankad és akaratunk többé nem keresi
a jót, hanem enged a rossznak.
3. Mind a muszlimok, mind a keresztények nagyra becsülik imádságuk
helyeit, mint oázist, ahol az örök életre vezető utat járva
találkoznak az irgalmas Istennel és egyvallású fivéreikkel és
nővéreikkel. Amikor házasságkötés vagy temetés vagy más szertartás
alkalmával a keresztények és a muszlimok csöndes figyelemmel
hallgatják a másik imádságait, tanúságot tesznek arról, ami
összeköti őket, anélkül, hogy eltitkolnák vagy megtagadnák azt, ami
elválasztja őket. A mecsetekben és a templomokban formálják a
muszlim és a keresztény közösségek vallási identitásukat, s a
fiatalok vallási nevelésük jelentős részét e helyeken kapják. Vajon
milyen önérzetet csöpögtetünk a keresztény fiatalokba és a muszlim
fiatalokba templomainkban és mecsetjeinkben? Határozottan kívánom,
hogy a vallási vezetők s a muszlim és keresztény tanítók nagy
vallási közösségeinket úgy mutassák be, mint egymással figyelmesen
dialogizáló, és soha ne úgy, mint összeütközésben lévő közösségeket.
Fontos, hogy a fiataloknak megtanítsuk a tisztelet és a megértés
útjait, nehogy rávegyék őket arra, hogy magával a vallással
visszaélve igazolják vagy támogassák a gyűlöletet és erőszakot. Az
erőszak szétrombolja teremtményeiben a Teremtő képmását, és soha nem
szabadna a vallásos meggyőződés gyümölcsének tekinteni.
4. Nagyon kívánom, hogy e mai találkozó az Umajádok Mecsetében
elszántságunk jele legyen, hogy elő akarjuk mozdítani a katolikus
Egyház és az Iszlám közötti dialógust. E dialógus az utóbbi
évtizedekben nagyobb lendületet nyert, s ma hálásak lehetünk az út
eddig megtett szakaszáért. Legfelső szinteken a katolikus Egyházat a
Vallásközi Dialógus Pápai Tanácsa képviseli. Több mint harminc éve e
Tanács üzenetet küldött a muszlimoknak a Ramadan végén az Id al-Fitr[3] alkalmából, és örülök annak, hogy e
gesztust sok muszlim úgy fogadta, mint a köztünk lévő bátorság
erősödésének jelét. Az utóbbi években a Tanács létrehozott egy
bizottságot, mely kapcsolatot tart a nemzetközi Iszlám
Szervezetekkel, valamint az egyiptomi al-Azhar Egyetemmel[4], melyet az elmúlt évben volt
alkalmam meglátogatni.
Fontos, hogy a keresztények és a muszlimok folytassák a filozófiai
és teológiai kérdések közös kutatását, hogy a másik fél vallásos
hitéről tárgyilagosabb és teljesebb ismeretet szerezhessenek. A
kölcsönös jobb megértés a gyakorlat szintjén vallásaink
bemutatásának új módját hozza majd magával, nem szemben állva,
miként ez sajnos a múltban történt, hanem az emberi család javáért
való együttműködésben.
A vallásközi dialógus hatékonyabb, amikor a mindennapos „egymás
mellett élés” tapasztalatából fakad egy és ugyanazon közösség és
kultúra kereteiben. Szíriában a keresztények és a muszlimok
századokon át közvetlen szomszédságban éltek, és folyamatosan
előbbre vitték az élet gazdag dialógusát. Személy szerint mindenki
és minden család ismeri az összhang alaphelyzeteit és azokat a
helyzeteket, melyekben a dialógus akadozik. Közösségeinknek a béke
reményében kell erősíteniük a pozitív tapasztalatokat; s nem szabad
engedni, hogy a negatív tapasztalatok veszélyeztessék e remény
beteljesedését. Valahányszor a muszlimok és keresztények kölcsönösen
sérültek, bocsánatot kell kérnünk a Mindenhatótól és föl kell
kínálnunk a megbocsátást egymásnak. Jézus arra tanít, hogy meg kell
bocsátanunk mások megbántásait, ha azt akarjuk, hogy Isten
megbocsássa a mi bűneinket (vö. Mt 6,14).
Mint az emberi család tagjainak s mint hívőknek kötelezettségeink
vannak a közjó, az igazságosság és a szolidaritás iránt. A
vallásközi dialógus az együttműködés sok módját hozza magával,
mindenekelőtt a szegények és elesettek megsegítésében. Ez tanúsítja
istentiszteletünk hitelességét.
5. A mennyei cél felé vezető életutunk során a keresztények érzik
Máriának, Jézus Anyjának a közelségét; az iszlám is tiszteli Máriát,
és így köszönti: „kiválasztott a világ minden asszonya közül” (Korán
III,42)[5] A názáreti Szűz, Szajdnája[6] Úrnője megtanította nekünk, hogy
Isten oltalmazza az alázatosakat és „szétszórta a gőgösöket szívük
gondolataiban” (Lk 1,51). A keresztények és a muszlimok szíve
forduljon egymás felé a testvériség és a barátság érzelmeivel, hogy
a Mindenható megáldjon minket azzal a békével, amit csak az Ég tud
adni! Az Egyetlennek, az Irgalmas Istennek legyen dicséret és
dicsőség mindörökké. Ámen.
II.
János
Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Az Umajád nagymecset eredetileg egy
ókori, római Jupiter- templom helyén épült keresztény, Keresztelő
Szent János-bazilika volt. A muszlim hódítás után több mint egy fél
évszázadig a keresztények és muszlimok közösen használták. Al-Walíd
ibn Abd al-Malik umajád kalifa (ur. 705-715) vette el a
keresztényektől és alakította mecsetté. Déli mináretje követendő
példája a Szíriában Észak-Afrikában, Andalúziában épített mecsetek
minaretjeinek. A három hajó és a kereszthajó, valamint a mozaikokkal
díszített kupola építésén Al-Walíd kalifa utasítására perzsa,
indiai, görög és egyiptomi mesteremberek vettek részt. 1069-ben,
1400-ban és 1893-ban tűz pusztított benne. Az Umajád nagymecset a
muszlimok szerint a mekkai, medinai és jeruzsálemi mecset után az
iszlám negyedik legszentebb helye.
[2] Muszlim vallási alapítvány, a
vallásügyi minisztérium megfelelője.
[3] A böjt végének ünnepe. Kisebb
bajrámnak is nevezik,napja Sawwal hónap elseje.
[4] Épületét 972-ben dszawhar al-Kátib
al-Sigill fátimida tábornok építette, ma teológiai akadémia,
egyetem.
[5] Az eredetiben: „[Emlékezz arra,]
amikor az angyalok azt mondták: Ó Mária, Alláh téged választott ki
és tett tisztává. Téged választott minden értelmes teremtmény
asszonyai előtt.”
[6] Damaszkusztól északra fekvő
település, kolostora híres Mária-kegyhely.
|
|
|
Vajon böjtölhet-e a násznép, míg velük van a vőlegény? Mk 2,18-22
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|