Üzenet a 20. Ifjúsági Világtalálkozóra II. János Pál pápa
Köln, 2005. augusztus
Kedves Fiatalok!
1. Idén ünnepeltük a XIX. Ifjúsági Világnapot, amikor közösen
elmélkedtünk a Húsvétra Jeruzsálembe érkezett görögök vágyán:
„Látni szeretnénk Jézust” (Jn 12,21). Most pedig már Köln felé
tartunk, ahol 2005 augusztusában a XX. Ifjúsági Világtalálkozóra
kerül majd sor.
„Eljöttünk, hogy hódoljunk neki” (Mt 2,2): ez a következő
ifjúsági világtalálkozó témája. Ez a mottó segít a különböző
kontinensek fiataljainak abban, hogy lélekben végigjárják a
napkeleti bölcsek útját, akiknek ereklyéit a tiszteletre méltó
hagyomány szerint Kölnben őrzik, és abban is, hogy – miként a
napkeleti bölcsek – találkozzanak minden nemzet Messiásával.
Valóban, Krisztus fénye már megnyitotta a napkeleti bölcsek
elméjét és szívét. „Elindultak” (Mt 2,9), írja az evangélista,
bátran léptek új útra, egy hosszú és nem könnyű utazás terheit
vállalva. Nem tétováztak, mindent maguk mögött hagyva követték a
napkeleten felkelni látott csillagot (vö. Mt 2,2). A bölcsek
nyomában járva ti, kedves fiatalok, szintén egy „útra” készültök,
hogy a világ minden tájáról Kölnbe induljatok. Fontos, hogy ne
csak gyakorlatban készüljetek a találkozóra, hanem elsősorban
lélekben, a hitnek és Isten Igéje hallgatásának légkörében.
2. „És lám, a csillag... előttük haladt, amíg végre meg nem állt
a hely fölött, ahol a gyermek volt” (Mt 2,9). A bölcsek
megérkeztek Betlehembe, mert engedelmesen követték a csillagot.
Sőt, „Amint megpillantották a csillagot, igen megörültek” (Mt
2,10). Fontos, kedves barátaim, hogy kutassuk Isten jeleit,
amelyekkel hív és vezet bennünket. Amikor tudatára ébredünk annak,
hogy Ő vezet bennünket, szívünket valódi és mély öröm tölti el,
ugyanakkor erős vágy születik bennünk, hogy találkozzunk Vele, és
állhatatosságot kapunk, hogy engedelmesen kövessük Őt.
„A házba lépve, ott látták a gyermeket anyjával, Máriával” (Mt
2,11). Első látásra nincs ebben semmi rendkívüli. Ez a Gyermek
mégis különbözik minden más gyermektől. Ő az Isten egyszülött Fia,
aki lemondott dicsőségéről (vö. Fil 2,7), és a földre jött, hogy
meghaljon a Kereszten. Közénk jött és szegénnyé tette magát, hogy
feltárja nekünk isteni dicsőségét, amelyet teljes valójában majd a
mennyországban, örök hazánkban szemlélhetünk.
Ki adhatta volna ennél nagyobb jelét a szeretetnek? Ámulva állunk
Isten misztériuma előtt, aki lealacsonyította magát, hogy felvegye
emberi természetünket, és életét adja értünk a Keresztfán (vö. Fil
2,6-8). Szegénységében jött el közénk, hogy megváltást hozzon a
bűnösöknek. Szent Pál így emlékeztet bennünket: „Ő, a gazdag,
értetek szegénnyé lett, hogy szegénysége által meggazdagodjatok” (2Kor 8,9). Hogyan is adhatnánk hálát Istennek nagylelkű
jóságáért?
3. A napkeleti bölcsek Jézust „Betlehem"-ben látták meg, ami azt
jelenti: „a kenyér háza". Egy szerény betlehemi istállóban feküdt
a szalmán a „búszaszem", aki – halála által – „sok termést” hozott
(vö. Jn 12,24). Amikor Jézus nyilvános élete során magáról és
megváltó küldetéséről beszélt, gyakran használta a kenyér
hasonlatát: „Én vagyok az élet kenyere", „Én vagyok a mennyből
alászállott kenyér", „A kenyér, melyet adni fogok, az én testem a
világ életéért” (Jn 6,35.41.51).
Ha híven végigkövetjük Megváltónk útját a Jászol szegénységétől a
Kereszten való elhagyottságig, jobban megérthetjük emberiséget
megváltó szeretetének misztériumát. A Gyermek, akit Mária a
jászolba fektetett, ugyanaz az Istenember, akit a Keresztre
szegezve látunk, s ugyanaz a Megváltó van jelen az Eucharisztia
szentségében. A betlehemi istállóban egy újszülött gyermek szerény
külsejében tisztelhették őt Mária, József és a pásztorok; az
átváltoztatott Ostyában mi testében, vérében, lelkében és
istenségében imádjuk Őt, ahogy szentségi módon jelen van, és
kínálja nekünk magát, mint az örök élet eledelét. A szentmise így
valódi szeretet-találkozássá válik azzal, Aki teljesen odaadta
magát értünk. Ne habozzatok, fiatal barátaim, válaszolni neki, ha
hív benneteket „a Bárány menyegzős lakomájára” (vö. Jel 19,9).
Hallgassatok rá, megfelelő módon készítsétek fel magatokat, és
vegyétek magatokhoz az Oltáriszentséget, különösen most, az
Eucharisztia évében (2004. október – 2005. október), amelyet az
egész Egyház számára meghirdettem.
4. „Leborulva hódoltak neki” (Mt 2,11). Ha a bölcsek imádták a
gyermeket, akit Mária a karjaiban ringatott, és felismerték benne
azt, Akit a nemzetek vártak és a próféták megjósoltak, mi Őt ma az
Eucharisztiában imádhatjuk, és felismerhetjük benne Teremtőnket,
egyetlen Urunkat és Megváltónkat.
„Aztán fölnyitották kincsesládájukat és ajándékot adtak neki:
aranyat, tömjént és mirhát” (Mt 2,11). A bölcsek Messiásnak hozott
ajándékai az igaz imádatot jelképezik. Az arannyal királyi
istenségét hangsúlyozták, a tömjénnel elismerték Őt mint az Új
Szövetség papját, a mirhával pedig a prófétát ünnepelték, aki
vérét ontja, hogy az emberiséget kiengesztelje az Atyával.
Kedves fiatalok, ti is ajánljátok az Úrnak életetek aranyát,
vagyis a szabadságot, hogy szeretetből kövessétek Őt, hűségesen
válaszolva az Ő hívására. Lángoló imádságotok tömjéne szálljon fel
az Ő dicsőségét zengve. Ajánljátok fel neki mirhátokat, vagyis
hálás ragaszkodásotokat Hozzá, az igaz Emberhez, aki úgy szeretett
bennünket, hogy a Golgotán gonosztevő módjára halt meg.
5. Legyetek imádói az egyetlen igaz Istennek, adjátok Neki az
első helyet az életetekben! A bálványimádás az ember állandó
kísértése. Sajnos vannak, akik problémáikra a keresztény hittel
összeegyeztethetetlen vallási gyakorlatokban keresik a megoldást.
Erős a nyomás, hogy a siker és a hatalom könnyed mítoszában
higgyünk; veszélyes elfogadni a szentségről alkotott olyan üres
elméleteket, amelyek Istent kozmikus energia formájában tüntetik
fel, vagy bármilyen más módon, ami ellentétes a katolikus
tanítással.
Kedves fiatalok, ne engedjetek a hamis illúzióknak és a múló
divatoknak, amelyek gyakran tragikus lelki űrt hagynak maguk után!
Álljatok ellen a gazdagság, a fogyasztói szemlélet és a
tömegkommunikáció által időnként használt kifinomult erőszak
kísértéseinek!
Az igaz Isten imádása a bálványimádás minden formájának hiteles
ellenszere. Imádjátok Krisztust: Ő a Kőszikla, amelyre a jövőt és
egy igazságosabb, szolidárisabb világot építhettek. Jézus a Béke
Hercege: a megbocsátás és a megbékélés forrása, aki által az
emberiség családjának minden tagja testvérré válik.
6. „Más úton tértek vissza hazájukba” (Mt 2,12). Az evangélium
úgy írja, hogy a bölcsek a Krisztussal való találkozás után „más
úton” tértek haza. Az útirány megváltoztatása jelképezheti a
megtérést, amelyre mindenki meghívást kap, aki Jézussal
találkozik, hogy olyan imádóvá váljon, amilyet Ő kíván (vö. Jn
4,23-24). Ez azzal jár együtt, hogy az Ő követőiként – ahogy Pál
apostol írja – „élő, szent, Istennek tetsző áldozattá” válunk. Az
apostol hozzáteszi, hogy ne vegyük át a világ gondolkodásmódját,
hanem változzunk meg szellemünk megújulásával, hogy felismerjük,
„mi az Isten akarata, mi a helyes, mi a kedves neki, és mi a
tökéletes” (vö. Róm 12,1-2).
Ha Krisztusra hallgatunk és imádjuk Őt, választások előtt
találjuk magunkat, nemegyszer hősi döntéseket kell meghoznunk.
Jézus igényes, hiszen Ő a valódi boldogságot akarja számunkra.
Néhányatokat arra hív, hogy mindent feladva kövessétek Őt a papi
vagy megszentelt életben. Akik meghallják ezt a hívást, ne
féljenek igent mondani és tanítványként nagylelkűen a nyomába
lépni. De a különleges, megszentelt hivatásokon túl ott van az a
sajátos meghívás, ami minden megkereszteltnek szól: ez is egy
meghívás a hétköznapi keresztény életnek arra a „magas
színvonalára", amely az életszentségben fejeződik ki (vö. Novo
Millennio Ineunte, 31). Amikor Krisztussal találkozunk és
elfogadjuk evangéliumát, életünk megváltozik, és valami arra indít
bennünket, hogy másokkal is megosszuk tapasztalatunkat.
Oly sok embertársunk nem ismeri még az Isten szeretetét, vagy
csalóka pótlékokkal tölti meg a szívét. Ezért olyan szükséges a
Krisztusban megélt szeretet tanúivá válnunk. Kedves barátaink,
akik nem vagytok megkeresztelve vagy nem azonosultok az Egyházzal:
benneteket is meghívunk az ifjúsági világtalálkozóra! Nem
áhítoztok-e az Abszolút iránt, és kerestek „valamit", ami értelmet
adhat az életeteknek? Forduljatok Krisztushoz, és nem fogtok
csalódni!
7. Kedves fiatalok, az új evangelizációhoz az Egyháznak igazi
tanúságtevőkre van szüksége: férfiakra és nőkre, akiknek életét
átformálta a Jézussal való találkozás; férfiakra és nőkre, akik
képesek ezt a tapasztalatot átadni másoknak. Az Egyháznak
szentekre van szüksége. Mindannyian meghívottak vagyunk a
szentségre, és egyedül a szentek újíthatják meg az emberiséget.
Sokan jártak előttünk az evangélium útján, és én arra biztatlak
benneteket, hogy imádkozzatok a közbenjárásukért. A kölni
találkozó alkalmával jobban megismerhetitek néhányukat: Szent
Bonifácot, Németország apostolát; Köln védőszentjeit, különösen
Szent Orsolyát, Nagy Szent Albertet, a Keresztről nevezett Terézia
Benediktát (Edith Steint) és Boldog Adolf Kolpingot. Szeretném
kiemelni közülük Nagy Szent Albertet és a Keresztről nevezett
Terézia Benediktát, akik – a napkeleti bölcsekhez hasonlóan –
szenvedélyesen keresték az igazságot. Nem haboztak, hogy szellemi
képességeiket a hit szolgálatába állítsák, s ezzel megmutassák,
hogy a hit és az ész kapcsolatban vannak, és szükségük van
egymásra.
Kedves fiatalok, a Köln felé vezető lelki úton a pápa imáiban
elkísér benneteket. Mária, az „eucharisztikus asszony” és a
Bölcsesség Édesanyja irányítsa lépteiteket, világítsa meg
döntéseiteket, és tanítson meg szeretni azt, ami igaz, jó és szép!
Vezessen valamennyiőtöket az ő Fiához, aki egyedül tudja betölteni
az emberi ész és szív legbensőbb vágyait.
Induljatok áldásommal!
Castel Gandolfo, 2004. augusztus 6.
II. János Pál
|